Wat is SEO-marketing? Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk? Hoe werkt SEO? Snel je website in de organische zoekresultaten krijgen 9 Tips voor goede SEO-marketing SEO-marketing zelf doen of uitbesteden? Hulp nodig bij jouw SEO-marketing?

Wil je de zichtbaarheid van je website vergroten en meer organische bezoekers naar je website trekken? SEO-marketing is het antwoord.

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het betreft de bezigheden om je website te laten verschijnen in de resultaten van een zoekmachine als mensen zoekwoorden intypen die verband houden met jouw bedrijf.

Met de juiste technieken voor SEO-marketing kun je hoger scoren in Google en andere populaire zoekmachines, zodat potentiële klanten je bedrijf makkelijker kunnen vinden. In dit artikel bespreken we hoe SEO-marketing werkt en waarom het deel zou moeten uitmaken van iedere algemene digitale marketingstrategie.

Wat is SEO-marketing?

SEO-marketing, ook wel Search Engine Marketing (SEM) genoemd, is een vorm van inbound marketing.

Inbound marketing is een online marketing strategie om potentiële klanten aan te trekken en te converteren. Een inbound marketing strategie heeft alles te maken met het leveren van waarde in de vorm van goede content. Dit in tegenstelling tot outbound marketing, dat meer gericht is op de massa.

Seo-marketing is een strategie voor inbound marketing
SEO-marketing is een vorm van inbound marketing

Search Engine Marketing is het proces om je website te optimaliseren zodat deze hoger rankt in de zoekmachine resultaten. Het omvat optimalisaties om informatie, snelheid, structuur en de autoriteit van je website te verbeteren. Denk aan het verbeteren van content, technische aspecten en linkbuilding.

Het doel van SEO-marketing is om bovenaan in de SERP’s (Search Engine Result Pages) van een zoekmachine te verschijnen voor relevante zoekwoorden. Je kunt zo de zichtbaarheid van je website vergroten en meer organisch verkeer aantrekken.

Search Engine marketing moet een doorlopende activiteit zijn, omdat de algoritmen, en dus de ranking factoren van zoekmachines, regelmatig updaten. Om hoog in de organische zoekresultaten te blijven staan is het dus belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends en best practices. Dan kun je continu bijsturen.

Voor meer over SEO lees je ook onze gids “Wat zijn de voor- en nadelen van SEO“.

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Hoe hoger je in de zoekmachine resultaten staat, hoe zichtbaarder je website is. Zeker wanneer je SEO-ranking verbeterd en je goed vindbaar bent voor relevante zoekwoorden kan het helpen om interessante leads te genereren via je website. Zo kun je algemene conversies stimuleren.

Op deze manier kan SEO-marketing een van de meest kosteneffectieve methoden zijn om het websiteverkeer te verhogen en de verkoop te verbeteren. Het is een investering die loont op zowel de korte als lange termijn.

Hoe werkt SEO?

De werking van Search Engine Optimisation zit in het algoritme van zoekmachines. Google werkt al jaren aan hun algoritme om deze zo te ontwikkelen, dat de beste zoekresultaten voor specifieke zoektermen naar voren komen. Op deze manier kunnen zij hun gebruikers het beste bedienen.

Om je website zichtbaar te krijgen in een zoekmachine, moet je dus enigszins begrijpen hoe deze algoritmes werken. Het belangrijkste om te weten is dat er crawlers zijn die je website crawlen. Zij verzamelen allerlei data en informatie en slaan dit op in een grote database. Zodra er een zoekopdracht wordt uitgevoerd wordt er een beroep uitgeoefend op de database en worden de meest relevante resultaten aan de gebruiker getoond.

Om technische seo goed toe te passen moet je weten hoe zoekmachines werken. Eerst crawlen ze een pagina, dan indexeren ze en vervolgens kunnen ze deze pagina ranken.
Zoekmachines crawlen een website, indexeren de informatie en ranken ze vervolgens op relevantie en andere pijlers.

Crawlers letten uiteraard op de relevantie en kwaliteit van je content, maar ook op de snelheid, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Tot slot gaan ze ook na in hoe verre jouw website wordt vermeld in andere bronnen, zoals andere websites. Dit toont namelijk de mate van autoriteit en betrouwbaarheid.

SEO kent drie belangrijke pijlers: content, techniek en linkbuilding, die we hieronder verder toe zullen lichten. SEO-marketing omvat een combinatie van activiteiten om deze punten te verbeteren, zodat je website hoger kan ranken in zoekmachines.

Content

Mensen gebruiken een zoekmachine om iets te vinden. Contactgegevens, een adres, hoe ze iets moeten doen, een product of een dienst. Kortom, ze zijn op zoek naar content.

Om ervoor te zorgen dat mensen jouw website vinden, moet je dus content publiceren met informatie waar jouw publiek naar op zoek is. Je begint met zoekwoordenonderzoek om de juiste zoekwoorden te vinden die passen bij jouw diensten of producten. Vervolgens ga je je website voor deze zoektermen optimaliseren.

Je kunt de zoektermen uit je zoekwoorden onderzoek op de volgende manieren op je website implementeren:

  • In teksten op je website

  • In titels en tussenkopjes

  • In meta titels en meta omschrijvingen

  • In alt teksten van afbeeldingen

  • Ankerteksten voor interne links

  • In bijschriften van video’s

  • Etc.

Zorg er echter altijd voor dat je content uniek is. Duplicate content wordt namelijk afgestraft door Google.

Lees ook onze gids “In 8 stappen perfecte SEO teksten schrijven“, om geoptimaliseerde content te produceren voor specifieke zoekwoorden.

Techniek

De techniek van je website speelt ook een belangrijk rol in iedere SEO-strategie. De techniek richt zich op paginasnelheid, structuur en mobielvriendelijkheid. Een technisch kwalitatieve website zorgt ervoor dat bezoekers een uitstekende gebruikservaring hebben en dit draagt bij aan een betere ranking in Google.

Enkele punten waar je met technische SEO op let zijn:

  • Is er een XML-sitemap beschikbaar?

  • Heeft je website een goede URL-structuur?

  • Wordt er geen overbodige JavaScript, HTML en CSS gebruikt?

  • Pas je Hreflang tags goed toe als je website beschikbaar is in meerdere talen?

  • Staan er breadcrumbs op je pagina?

Voor een volledige lijst met punten bekijk je onze complete gids voor technische SEO.

Linkbuilding

Ten slotte is het verkrijgen van backlinks een belangrijk onderdeel van SEO-marketing, omdat het de autoriteit van je website bij zoekmachines helpt te verhogen. Linkbuilding omvat het verkrijgen van backlinks, dus externe links van andere relevante websites, die zoekmachines laten zien dat je website geloofwaardig en betrouwbaar is.

Lees verder in onze complete gids over off-page SEO om naast het vergaren van backlinks andere technieken te ontdekken die de autoriteit van je website kunnen verbeteren.

Snel je website in de organische zoekresultaten krijgen

SEO-marketing is een essentieel onderdeel van digitale marketing, omdat zoekmachine optimalisatie de zichtbaarheid van je website in een zoekmachine vergroot. Implementeer meerdere SEO-campagnes, om eerder beproken punten, zoals content, techniek en autoriteit, te optimaliseren.

Houd er rekening mee dat de resultaten van zoekmachine optimalisatie op zich laten wachten. Het kan wel tot een half jaar duren voordat de resultaten van je werk zichtbaar worden. Daarbij is het een continu proces, omdat content steeds bijgewerkt moet worden en je je website moet aanpassen aan de laatste updates van de algoritmes.

Om sneller resultaat te behalen kun je SEO en SEA combineren. SEA staat voor Search Engine Advertising en betreft zoekmachine adverteren. Het gaat hier om het proces om bovenaan in de betaalde zoekresultaten te komen.

Weet je niet precies wat SEO en SEA inhoudt? Lees dan ons artikel “Wat is SEO en SEA en wat is het verschil?“.

9 Tips voor goede SEO-marketing

SEO-marketing is een langetermijninvestering die geweldige resultaten kan opleveren voor je website. Om je te helpen het meeste uit Search Engine Optimisation te halen, volgen hier enkele tips:

1. Optimaliseer niet alleen voor zoekmachines

Hoewel je wilt dat je content in zoekmachines rankt, wordt het uiteindelijk gelezen door de ‘gewone’ mens. Onderzoek de zoekintentie van een zoekwoord voordat je content produceert.

Iemand die het zoekwoord “hardloopschoen” invult, is hoogstwaarschijnlijk op zoek naar een online webshop die hardloopschoenen verkoopt. Zoekt iemand echter op “Hardloopschoenen schoonmaken”, dan is diegene op zoek naar een blog post over hoe ze hardloopschoenen kunnen onderhouden.

Ga dus na wat jouw site moet bieden om de vraag van een bezoeker te beantwoorden of in hun behoeften te voldoen. Als jouw website precies biedt waar een bezoeker naar op zoek is, bestaat er een veel grotere kans dat ze jouw website ook daadwerkelijk bezoeken.

Zorg er dus voor dat je content maakt die zowel nuttig als relevant is voor jouw specifieke doelgroep en niet alleen voor een zoekmachine.

2. Maak teksten scanbaar

Internetgebruikers willen snel de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Ze zitten er niet op te wachten om een heel boekwerk te lezen. Zorg er dus voor dat je teksten opdeelt in tussenkopjes en gebruik maakt van veel witruimtes. Maak verder gebruik van knoppen, afbeeldingen en video’s om een tekst overzichtelijker en behapbaarder te maken.

Het opdelen van teksten in kleinere delen maakt het voor de lezer gemakkelijker om deze te verwerken. Het helpt zoekmachines overigens ook om beter te begrijpen wat er op de pagina staat. Zo vang je dus twee vliegen in een klap.

3. Laat content niet verouderen

Zoekmachines houden van verse content en zullen je daarvoor belonen. Dit betekent echter ook dat je oude content regelmatig moet controleren en vernieuwen zodat deze up-to-date blijft.

Door oudere pagina’s regelmatig bij te werken voor on-page SEO, zorg je ervoor dat ze relevant blijven voor de huidige behoeften van bezoekers. Zo voorkom je ook dat er incorrecte informatie wordt verspreid en biedt je lezers dus altijd de correcte informatie over jouw producten of diensten.

4. Implementeer long tail keywords

Long tail keywords zijn zoektermen die zeer specifiek zijn. Ondanks dat ze vaak een wat lager zoekvolume hebben, hebben ze minder concurrentie en een duidelijke zoekintentie. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je de meeste impressies krijgt van long tail keywords.

Gebruik long tail zoekwoorden naast de belangrijkste hoofdtermen (woorden met een hoog zoekvolume). Ze helpen om de zichtbaarheid van je website te vergroten en meer verkeer naar je website te halen.

Long tail zoekwoorden leadi
Long tail zoekwoorden hebben vaak minder zoekvolume, maar een duidelijkere zoekintentie en hogere conversieratio.

5. Werk aan je click-trough-rate

De Click-Through-Rate (CTR) is het percentage gebruikers dat op een link klikt wanneer deze in de zoekresultaten staat. Het laat zien hoe interessant en relevant een pagina is voor lezers.

Het optimaliseren van de meta titel en omschrijving kan ervoor zorgen dat je CTR verbetert. Zorg ervoor dat de informatie in de titel en meta description relevant is, zodat mensen niet voor verassingen komen te staan als ze op je link klikken.

Je kunt de CTR verbeteren door een goede call-to-action in te voegen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Vraag vrijblijvend een offerte aan

  • Neem direct contact op

  • Lees verder

  • Klik hier voor meer informatie over…

  • Sluit hier een gratis proefabbonnement af

6. Bouw autoriteit op binnen je branche

De mate van autoriteit van een website laat zien hoe betrouwbaar een domein of bepaalde pagina is. Een website met een hoge autoriteit is makkelijker om te vertrouwen en zoekmachines zullen je hierdoor hoger ranken.

Zoekmachines vertrouwen websites die veel autoriteit hebben binnen hun branche. Om meer autoriteit te krijgen, kun je linken naar betrouwbare bronnen. Daarnaast kun je ook deskundigen in je vakgebied interviewen of ze uitnodigen als gastblogger.

Verder is het belangrijk om bij te houden wat andere websites over je zeggen. Houd merkvermeldingen in de gaten en geef commentaar wanneer dat nodig is. Anders kan negatieve feedback lange tijd bovenaan de zoekresultaten verschijnen en dat kan je reputatie en geloofwaardigheid schaden.

De belangrijkste factor om autoriteit op te bouwen is het verzamelen van backlinks. Dit zijn links die vanaf een andere website naar jouw website verwijzen. Hoe meer backlinks je hebt, hoe meer vertrouwen je uitstraalt en hoe meer autoriteit je dus opbouwt.

7. Benut lokale SEO

Lokale zoekmachine optimalisatie draait om het optimaliseren van je website voor lokale zoekresultaten. Hiermee kun je ervoor zorgen dat je verschijnt voor relevante zoekopdrachten in een bepaald gebied door de locatie op te nemen in je zoektermen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Fysiotherapeut Den Bosch

  • Sportschool Amsterdam-Zuid

  • Voetbalvereniging Friesland

Zorg ervoor dat het adres en de plaats van je bedrijf goed zichtbaar is op je website. Je kunt ook een kaart van de bedrijfslocatie toevoegen op de contactpagina en vermeldingen toevoegen op online directory sites zoals Yelp of Google Maps.

Lees verder in onze complete gids over lokale SEO om meer te weten te komen hoe je beter gevonden kunt worden door lokale klanten.

Lokale seo marketing
Met lokale SEO kun je klanten uit de buurt bereiken.

8. Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een platform waarop je als website eigenaar eenvoudig de aanwezigheid van je bedrijf op Google kunt beheren. Met GMB kunnen bedrijven bepalen hoe hun bedrijf wordt weergegeven in lokale zoekresultaten en op Google Maps.

Je kunt informatie toevoegen zoals openingstijden, foto’s, contactgegevens en nog veel meer. Zo kunnen klanten snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken.

Bovendien kun je met Google Mijn Bedrijf ook bijhouden hoe vaak je website is bekeken in de zoekresultaten. En het geeft inzicht in hoe goed je bedrijf het doet bij klanten door klantbeoordelingen en recensies te tonen.

Het gebruik van Google Mijn Bedrijf is een van de meest effectieve manieren om lokale klanten te bereiken en Search Engine Optimization te verbeteren. Meldt jouw bedrijf nu aan bij Google.

9. Track je data

Gegevens zijn essentieel voor iedere online marketing strategie en dus zeker ook voor SEO-marketing. Je moet inzicht hebben in hoe vaak mensen naar je bedrijf zoeken, welke zoekwoorden ze gebruiken en hoe goed de verschillende pagina’s van je website presteren.

Hiervoor kun je analysetools gebruiken zoals Google Analytics. Hiermee kun je het gedrag van bezoekers op je website volgen en conclusies trekken over wat het beste werkt om organisch verkeer aan te trekken en ze om te zetten in leads.

Google Search Console is ook een krachtige tool om SEO-resultaten bij te houden. Je kunt inzien op welke plaats je pagina’s in Google ranken en met welke zoekwoorden. Deze Google tool voor SEO geeft ook aanbevelingen om je website te verbeteren op technisch gebied. 

Lees verder in onze gids om Google Search Console direct in vijf stappen in te stellen.

Door regelmatig gegevens te controleren, kun je veranderingen aanbrengen die je kansen op succes met SEO-marketing maximaliseren.

Dashboard google search console
Dashboard van Google Search Console

Bekijk ook onze gids online marketing uitbesteden om na te gaan welke elementen je kunt uitbesteden.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    SEO-marketing zelf doen of uitbesteden?

    SEO-marketing is essentieel voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen vergroten en meer leads willen aantrekken. Met een goede SEO-strategie op zijn plaats kun je elke maand een gestage stroom organische bezoekers op je website verwachten.

    De vraag is, moet je SEO marketing zelf doen of kun je het beter uitbesteden? Het antwoord op deze vraagt hangt af van je eigen capaciteiten en beschikbare tijd.

    Als je goede kennis hebt van digitale marketing en SEO, kan het lonen om het werk zelf te doen. Zo kun je kosten besparen, houd je de controle en kun je snel wijzigingen aanbrengen als dat nodig is.

    Als je echter niet genoeg tijd of vaardigheden hebt, of alleen toegang hebt tot gratis SEO-tools kan het uitbesteden van SEO een slimme zet zijn. Je kunt je dan richten op andere zakelijke gebieden, zoals verkoop, terwijl een professioneel team van SEO specialisten de marketing voor je verzorgt.

    Welke weg je ook besluit in te slaan, zorg ervoor dat het bedrijf of bureau dat jouw SEO-marketing uitvoert alle best practices en de richtlijnen van Google volgt wanneer de uitvoering van hun werk.

    Ga ook na wat het SEO-abonnement precies inhoudt dat wordt aangeboden. Een abonnement kan namelijk erg vaag en irrelevant zijn. Kies liever voor een SEO-bureau dat werkt met sprints, zodat je meer flexibiliteit hebt als het aankomt op de werkzaamheden die voor je worden uitgevoerd.

    Hulp nodig bij jouw SEO-marketing?

    SEO-marketing kan enige tijd in beslag nemen om resultaten te boeken, maar het is een effectieve manier om meer organische bezoekers naar je website te trekken. Met de juiste strategie kun je elke maand een verhoogde zichtbaarheid en meer gericht verkeer naar je site zien komen.

    SEO-marketing is dus een zeer krachtig instrument voor elk bedrijf dat op zoek is naar groei van hun online aanwezigheid. Om de beste resultaten te behalen moet zoekmachine optimalisatie zo effectief mogelijk worden uitgevoerd.

    De complexiteit van zoekmachine optimalisatie geeft vaak aanleiding om de werkzaamheden uit te besteden aan een zoekmachine optimalisatie specialist, om zo de SEO kansen te vergroten. Leadi is een bureau dat zich specifiek richt op SEO en SEA om jouw website beter vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google.

    Hoe doen we dit? Met veel in-huis kennis en een unieke werkwijze. Je zit bij ons namelijk niet vast aan een abonnement, maar bepaalt zelf wanneer wij welke sprint voor je uitvoeren. Een sprint omvat een gericht pakket met werkzaamheden die binnen een bepaalde tijd tegen een vooraf afgesproken prijs worden uitgevoerd.

    Bekijk direct al onze SEO-sprints of neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier voor SEO advies.

      Neem contact op