Wat is een meta omschrijving? Meta description, meta omschrijving of snippet? Meta omschrijving en SEO Wat is een goede meta omschrijving? Hoe vul je de meta omschrijving? Waarom laat Google een andere meta omschrijving zien? Screaming Frog om de meta omschrijving te testen 5 pro tips Samengevat

Een meta omschrijving is belangrijk voor SEO. Een goede omschrijving draagt namelijk bij aan meer clicks naar je website. Voor Google is dit een teken dat je website relevant is, waardoor je pagina hoger gaat ranken.

In dit artikel bespreken we wat een meta omschrijving precies is. We vertellen je ook hoe je de perfecte omschrijving kunt schrijven en hoe je deze aan je pagina’s toe kunt voegen. 

Wat is een meta omschrijving?

De meta omschrijving is een korte samenvatting van je pagina die wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Je kunt deze omschrijving zelf maken, waardoor je deze aantrekkelijk kunt maken voor bezoekers.

Je kunt het beste een aantrekkelijke beschrijving geven die precies weergeeft wat bezoekers kunnen verwachten. Bezoekers zullen hierdoor sneller op de link naar jouw website klikken. 

Stukje code in de <head> van een pagina

Je website is volledig opgebouwd uit code. De codes zijn voor de bezoeker indirect zichtbaar in de vormgeving van je website. Een meta omschrijving is ook een stukje code op iedere pagina van je website.

Op iedere pagina kun je de meta tag in de ‘head’ toevoegen. De head is het stuk code aan de bovenkant van de pagina, waar ook de titel in gecodeerd wordt.

Een meta beschrijving ziet er in codes als volgt uit:

<head>
...
<Meta name=“description” content=“Dit is een voorbeeld van een meta omschrijving zoals deze er met codes in de head van een pagina uitziet”>
...
</head>

Meta description, meta omschrijving of snippet?

De termen meta description, meta omschrijving en snippet worden vaak door elkaar heen gebruikt. Ze lijken op elkaar, maar er zijn ook verschillen te benoemen.

De term meta description is de Engelse benaming voor meta omschrijving. Beide zijn dus hetzelfde. Ze zijn het kleine stukje tekst dat in de zoekresultaten onder de titel wordt weergegeven. 

Een snippet is de volledige weergave van een zoekresultaat. Deze bestaat uit de SEO-titel en meta omschrijving. Je vindt daarnaast ook de url en soms ook de datum terug in de snippet.

In enkele gevallen wordt er ook structured data in de snippet weergegeven, zoals een review score of veelgestelde vragen.

Complete snippet met meta omschrijving
In deze snippet is de datum opgenomen. Hierdoor is er iets minder ruimte over voor de omschrijving. Als je veel artikelen schrijft over recente gebeurtenissen is de kans groot dat de datum wordt opgenomen in de snippet. Maak je meta omschrijvingen dan iets korter.

Meta omschrijving en SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie. Het zijn alle werkzaamheden bij elkaar die je doet om je website hoger te laten ranken in zoekmachines zoals Google.

Het begint met het optimaliseren van de technische SEO van je website. Hiermee zorg je ervoor dat de crawlers van zoekmachines je site kunnen vinden, benaderen en crawlen. Met de informatie die ze vinden kunnen ze jouw website ranken.

Je wilt via Google gevonden worden voor de informatie die je aanbiedt. Om gevonden te kunnen worden is het belangrijk om goede SEO-teksten te schrijven. Goede teksten trekken bezoekers naar je website en houden ze daar zo lang mogelijk.

De pagina’s op je website ga je vervolgens optimaliseren met on-page SEO. On-page SEO zorgt ervoor dat het duidelijk is voor de crawlers waar de pagina precies over gaat. Dit is waar de meta omschrijving een rol speelt. 

De meta description zelf draagt niet direct bij aan je SEO-ranking, maar kan wel voor extra klikken naar je website zorgen. Het aantal klikken dat je ontvangt vanuit de zoekresultaten is wel een ranking factor. 

Een goede meta omschrijving draagt indirect dus wel bij aan een betere SEO-ranking, omdat je vanuit de zoekresultaten meer klikken naar je website kunt verwachten. Hieronder leggen we verder uit hoe je een goede omschrijving kunt maken. 

Weet je niet hoe je dit zelf het beste aan kunt pakken? Dan kun je altijd de hulp van een zoekmachine optimalisatie specialist schakelen.

Wat is een goede meta omschrijving?

Een goede meta description moet voldoen aan een aantal punten. Het moet namelijk:

  • De pagina samenvatten;

  • De belangrijkste zoekterm bevatten;

  • Niet te lang zijn, maar ook niet te kort;

  • Interessant zijn voor de lezer;

  • Overtuigend zijn om door te klikken voor meer informatie.

Hieronder lichten we deze punten verder toe. We zullen daarnaast een aantal voorbeelden geven van goede meta omschrijvingen. 

Beste meta omschrijving schrijven infographic

Samenvatting van de pagina

De meta omschrijving is vrijwel het eerste dat een bezoeker van jouw website ziet als ze via een zoekmachine naar informatie zoeken. Het is dus belangrijk dat deze omschrijving laat zien waar de pagina over gaat.

Je kunt een meta description zien als een korte en bondige samenvatting van de informatie op de pagina. Doorgaans is deze omschrijving niet langer dan een of twee zinnen. 

Door een meta omschrijving aan te laten sluiten bij de inhoud van de pagina krijgen bezoekers een goed idee van wat ze kunnen verwachten. Een pagina die niet aansluit bij hun verwachtingen klikken ze snel weer weg. Dat is het laatste dat je wil bereiken.

Bevat de focus zoekterm

Je pagina is als het goed is volledig gericht op een bepaalde focus zoekterm. Het zal dus bijna vanzelf gaan om deze term in de omschrijving op te nemen. Toch benoemen we het, want het is echt belangrijk dat je dit niet vergeet.

Google en andere zoekmachines zijn namelijk niet verplicht om de meta omschrijving te gebruiken die jij opgeeft. Google vindt het vooral belangrijk dat deze omschrijving overeenkomt met de informatie op de pagina en dat het de gebruiker informeert.

Een meta omschrijving waar de focus zoekterm niet in voorkomt, zal dus vaak genegeerd worden door zoekmachines. In plaats daarvan maken zoekmachines zelf een meta description met een random zin van de pagina waar het zoekwoord in voorkomt.

Het kan zelfs gebeuren dat bijvoorbeeld het menu, de breadcrumbs of andere niet-relevante informatie in de meta omschrijving wordt opgenomen. Als het zoekwoord hierin voorkomt, zall Google deze informatie van de pagina gebruiken om een meta beschrijving te vormen.

Nietszeggende meta description van nrc
In deze snippet is het menu in de meta omschrijving opgenomen. Dit is niet informatief voor de bezoeker, omdat deze geen idee heeft wat hij of zij op deze pagina kan verwachten.

Pro tip: Je kunt met behulp van Google Search Console controleren voor welke zoektermen jouw pagina het vaakst gevonden wordt. Gebruik deze zoektermen in je meta omschrijving om meer kans te maken dat Google deze gebruikt. 

Maximale lengte

Zoekmachines geven je niet veel ruimte om aan internetgebruikers te laten zien waar je pagina over gaat. De ruimte voor een meta omschrijving is dus beperkt.

Google geeft zelf aan dat er geen limiet is aan de lengte van een meta description. De tekst zal echter worden afgekapt met ‘…’ als deze niet op het scherm past. De lengte van de omschrijving die wordt laten zien hangt af van het apparaat dat een gebruiker gebruikt. 

De beperking in lengte wordt op twee manieren opgelegd, namelijk in een maximaal aantal tekens en maximaal aantal pixels. We zullen beide hieronder toelichten.

Maximaal aantal tekens

Het maximale aantal tekens dat wordt weergegeven in de Google zoekresultaten hangt af van het apparaat dat wordt gebruikt. Gemiddeld is het ongeveer:

  • 150 tekens op desktop 

  • 120 tekens op mobiele apparaten

Je kunt er het beste voor zorgen dat je de belangrijkste informatie opneemt in de eerste 110 tot 120 tekens. Op deze manier ben je ervan verzekerd dat vrijwel alle gebruikers de belangrijkste informatie te zien krijgen.

Een goede meta omschrijving informeert bezoekers precies wat ze op de pagina kunnen verwachten. Maak je omschrijvingen dus niet te kort, maar gebruik alle ruimte die je hebt. 

Maximaal aantal pixels

Naast het maximale aantal tekens heeft Google ook een maximale ruimte voor de meta omschrijvingen. De breedte van deze ruimte wordt uitgedrukt in pixels. Pixels zijn ontzettend kleine vierkantjes waar een beeldscherm uit is opgebouwd om kleuren weer te geven.

De ene letter neemt meer pixels in beslag dan een andere letter. Kijk maar eens naar de ruimte van een ‘m’ en een ‘i’. De letter i neemt veel minder ruimte in beslag.

Doordat alle letters een andere pixelruimte in beslag nemen kan het voorkomen dat je nog tekens over hebt, maar al aan de maximale pixelruimte zit. Houd dus rekening met zowel het maximale aantal tekens als de beschikbare pixelruimte om de ideale lengte van je meta omschrijving te bepalen.

Rank math - voldoende tekens, te weinig pixels
In dit voorbeeld zie je dat Rank Mat aangeeft dat er nog tekens over zijn, maar dat de beschikbare pixelruimte is overschreden. We hebben deze meta omschrijving ingekort.

Interesseer de lezer

Het doel van een meta omschrijving is om gebruikers door te laten klikken naar jouw website. Hiervoor is het belangrijk om de lezer te informeren. Gebruik duidelijke taal en leg uit wat een bezoeker op jouw website kan verwachten. 

Schrijf in een actieve stijl om de lezer direct aan te spreken. Schrijf dus op een manier alsof je tegen de lezer praat. Zie onderstaand voorbeeld:

Passief: Op deze pagina zal er worden uitgelegd wat een meta omschrijving is en hoe deze op een goede manier geschreven kan worden.

Actief: Op deze pagina lees je wat een meta omschrijving is en hoe je zelf de beste omschrijvingen kunt creëren. 

Overtuig om te klikken

Aansluitend op het vorige punt, om de lezer te informeren, wil je de lezer overtuigen om te klikken. Hoe meer gebruikers op jouw link klikken hoe hoger Google jou zal gaan ranken.

Een hogere ranking betekent meer bezoekers. Hoe meer bezoekers je hebt hoe groter de kans is dat je verkopen zal gaan draaien. Dat is waar je als ondernemer naar moet streven. 

Het is echter belangrijk dat je alleen echte informatie gebruikt in de meta omschrijving. Maak het niet mooier dan het is, alleen maar om kliks te krijgen. Dit soort click-bait zal namelijk leiden tot een groot aantal bezoekers dat je site direct weer verlaat en dat heeft juist een negatief effect op je ranking. 

Voorbeelden van goede meta descriptions

Snippet zalando voor groene jeans

De snippet van Zalando voor groene jeans laat door middel van tekst en afbeeldingen precies zien wat de gebruiker kan verwachten. Een grote verscheidenheid aan groene jeans die je kunt bestellen in een online shop. 

Doordat de meta omschrijving aangeeft dat het gratis verzending is, maken ze het extra aantrekkelijk om door te klikken naar de website. 

Meta omschrijving puppycursus

Deze hondenschool spreekt de lezer heel direct aan en geeft precies aan wat de lezer kan verwachten. Een online puppycursus die je kunt doen waar en wanneer het je uitkomt. 

Snippet over kamperen met review score

Met behulp van de afbeelding en de review score wordt deze snippet heel relevant en aantrekkelijk gemaakt. De meta description geeft daarbij aan dat de website voor alle soorten kamperen bedoeld is. De omschrijving geeft dus goed aan wat je kunt verwachten.

Meta omschrijving allianz autoverzekering

Allianz heeft hier een hele sterke meta omschrijving neergezet. Ze spreken de lezer aan door te vragen of ze veilig op weg willen. Vervolgens geven ze aan dat je eenvoudig een autoverzekering af kunt sluiten met alle voordelen van Allianz. 

De veelgestelde vragen van de pagina zijn door middel van structured data ook opgenomen in de snippet. Een gebruiker kan hier direct informatie vandaan halen.

Meta omschrijving wandelen

Door de meta description van de ANWB weet je precies wat je kunt verwachten op deze pagina over wandelen. Ze hadden de lezer echter iets persoonlijker aan kunnen spreken en een betere call-to-action kunnen maken. 

Hoe vul je de meta omschrijving?

We hebben eerder al aangegeven dat de meta omschrijving zich in de ‘head’ van een pagina bevindt. Je kunt per pagina de meta tag zelf in de codes toevoegen. Er zijn echter ook tools beschikbaar om je hier een handje bij te helpen. 

Handmatig

In de head van de pagina kun je handmatig met behulp van codes de meta tag en omschrijving toevoegen. Je moet hiervoor toegang hebben tot de codes van je website. Daarnaast moet je een programma hebben waarmee je codes kunt schrijven en je website kunt bijwerken.

We raden het ten zeerste aan om het handmatig bijwerken van meta omschrijvingen over te laten aan een SEO-specialist. Je weet dan zeker dat er niet met de andere codes wordt geknoeid die fouten in je website op kunnen leveren. 

WordPress plugins (Yoast en Rank Math)

Is jouw website met WordPress gebouwd? Dan kun je gebruik maken van een aantal handige plugins om eenvoudig meta tags toe te voegen. 

De plugin is op iedere pagina zichtbaar en geeft ruimte om zelf een meta omschrijving toe te voegen. Vervolgens zal de plugin de codes in de head van de pagina invullen.

Met een WordPress SEO-plugin hoef je dus zelf niet aan de codes te komen. Het wordt allemaal voor je geregeld. 

Er zijn twee bekende WordPress plugins, namelijk Yoast en Rank Math. Beide bieden ze de mogelijkheid om de meta tags per pagina toe te voegen.

Yoast geeft met behulp van een groene, oranje of rode balk aan of de lengte van de meta omschrijving goed is of kan worden verbeterd. 

Rank Math geeft precies aan uit hoeveel tekens en pixels de meta description bestaat. Ze geven ook met behulp van kleur aan of je meta omschrijving de juiste lengte heeft. 

Beide plugins bieden de mogelijkheid om te switchen tussen een voorbeeld van de snippet op desktop en mobiel. 

Seo titel en meta omschrijving in rank math
Rank Math geeft met behulp van kleuren en getallen aan of er nog ruimte is voor de SEO titel, permalink en meta omschrijving.
Seo titel en meta omschrijving in yoast
Yoast geeft met behulp van kleuren aan of er nog ruimte is voor de SEO titel, permalink en meta omschrijving.

Gebruik nooit meerdere SEO-plugins tegelijkertijd! Hierdoor worden er meerdere SEO-titels en meta tags aan je pagina’s toegevoegd. Crawlers van zoekmachines raken hierdoor in de war en zullen waarschijnlijk geen van beide omschrijvingen gebruiken. 

Wat als je meta omschrijving niet invult?

Het is niet verplicht om een meta omschrijving in te vullen. Zoals eerder gezegd heeft deze namelijk geen directe invloed op je ranking in Google.

Als je zelf geen omschrijving invult zal Google zelf een stukje tekst van de pagina afhalen en deze als meta omschrijving gebruiken. Google is geen schrijver en de kans is groot dat er delen van verschillende zinnen aan elkaar worden geplakt.

Doorgaans is het geen fraai resultaat als Google zelf de meta omschrijving maakt. We raden dus aan om altijd zelf meta descriptions aan je pagina’s toe te voegen. Ondanks dat het geen directe ranking factor is, kan het indirect namelijk wel bijdragen aan een hogere score in Google. 

Waarom laat Google een andere meta omschrijving zien?

Het kan voorkomen dat je zelf een meta omschrijving hebt ingevoerd, maar dat Google toch een andere laat zien. Dit kan een aantal redenen hebben:

  • De gebruiker heeft gezocht op een andere zoekterm die niet in jouw meta description voorkomt. 

  • De omschrijving die je hebt gemaakt is niet relevant voor de inhoud van je pagina.

  • Het bevat te veel emoji’s en Google ziet het als spam.

  • De meta omschrijving is te lang en wordt afgekort. Een deel van je omschrijving blijft echter wel zichtbaar. 

Soms is er simpelweg geen reden te verzinnen waarom Google een andere meta omschrijving gebruikt. Laat je dus niet van de wijs brengen en blijf zelf omschrijvingen aan je pagina’s toevoegen. 

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Screaming Frog om de meta omschrijving te testen

    Om te controleren of jouw meta descriptions goed zijn kun je een crawler zoals Screaming Frog gebruiken. 

    Met zo’n programma kun je controleren of er meta omschrijvingen:

    • Ontbreken op bepaalde pagina’s

    • Te kort of te lang zijn

    • Dubbel worden gebruikt op verschillende pagina’s

    Simpel gezegd scant een crawler je volledige website en verzamelen ze informatie. 

    Screaming Frog heeft een apart tabblad ‘Meta Description’. In dit tabblad kun je filteren op de lengte van de omschrijving, op duplicates (meta omschrijvingen die vaker voorkomen) en op missing (pagina’s die geen meta omschrijving hebben).

    Screaming frog meta omschrijvingen
    De resultaten in het tabblad Meta Description van Screaming Frog na een scan van leadi.nl.

    Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet hebben we er bij Leadi er bewust voor gekozen om voor sommige pagina’s geen meta omschrijving in te vullen. Deze pagina’s zijn namelijk niet indexeerbaar.

    Een pagina die niet indexeerbaar is zal nooit in de zoekresultaten worden weergegeven. Je kunt een pagina niet-indexeerbaar maken als deze weinig of geen relevante informatie bevat. 

    Pagina’s die niet in de zoekresultaten weer worden gegeven hoeven geen meta omschrijving te hebben. Door een SEO-strategie op te zetten kun je precies bepalen welke pagina’s wel en niet indexeerbaar moeten zijn. Je weet aan de hand hiervan dus ook welke pagina’s wel en geen omschrijving nodig hebben. 

    5 pro tips

    Hieronder geven we je nog een aantal laatste tips die je zullen helpen bij het schrijven van de perfecte meta omschrijving. 

    1. Gebruik geen dubbele aanhalingstekens

    Voorkom het gebruik van dubbele aanhalingstekens in je meta omschrijving. Een dubbel aanhalingsteken geeft in codetaal namelijk aan dat de code daar eindigt. Alle tekst achter het dubbele aanhalingsteken zal dus niet meer als omschrijving worden gezien.

    2. Val op

    Gebruik emoji’s en aparte tekens om extra op te vallen. Overdrijf het echter niet. Google kan emoji’s uitfilteren en je meta omschrijving om deze reden niet gebruiken.

    Meta omschrijving aparte tekens

    3. Draai ads met verschillende meta omschrijvingen

    Google AdWords geeft je de mogelijkheid om verschillende meta omschrijvingen te testen. Maak van een aantal meta’s een advertentie en run ze voor een korte periode. De omschrijving die de beste resultaten heeft bereikt kun je het beste als meta omschrijving gebruiken.

    Houd er rekening mee dat je met Google Ads geen emoji’s of afwijkende tekens kunt gebruiken. Voor het testen zal je deze dus weg moeten laten uit de omschrijving. 

    4. Spieken

    Je hoeft zelf geen genie te zijn om de perfecte meta omschrijving te creëren. Google jouw belangrijkste zoekterm en bekijk de advertenties en overige resultaten om ideeën op te doen.

    Zoek jouw zoekterm ook eens op in het Engels voor nog meer ideeën. Maak eventueel gebruik van Google Translate om Engelse meta descriptions te vertalen. 

    Zorg er echter altijd voor dat je meta omschrijving uniek is. Gebruik andermans omschrijvingen dus alleen om inspiratie op te doen, maar kopieer ze niet letterlijk. 

    5. Gebruik lokale SEO

    Als jouw bedrijf veel klanten uit de buurt ontvangt zal lokale SEO je helpen om je meta omschrijving te optimaliseren. Van lokale bedrijven wordt namelijk direct een adres en telefoonnummer zichtbaar.

    Potentiële klanten hoeven in dit geval niet eens per se je website te bezoeken om contact met je op te nemen. 

    Snippets lokale seo voor fysiotherapie in dordrecht

    Samengevat

    Een meta omschrijving is geen directe ranking factor. Het kan echter wel bijdragen aan een groter aantal klikken naar je website. Google hecht hier waarde aan en kan je indirect dus wel hoger ranken als je goede meta omschrijvingen hebt.

    Een goede meta description voldoet aan de volgende punten:

    • Het is een samenvatting van de pagina en informeert de lezer over wat ze kunnen verwachten.

    • Het bevat de belangrijkste zoekterm waar je op gevonden wil worden.

    • Het spreekt de lezer direct aan, dus alsof je tegen hem of haar praat. 

    • Het bevat een call-to-action die de lezer aanspoort om door te klikken naar je website.

    • De optimale lengte ligt tussen de 110 en 150 tekens. 

    • De meta omschrijving is uniek voor iedere pagina. 

    Hoe goed je omschrijving ook is, het kan altijd voorkomen dat Google een andere omschrijving gebruikt. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan, maar blijf meta omschrijvingen aan je indexeerbare pagina’s toevoegen.