Wat doet een zoekmachine optimalisatie specialist? Wat kost een zoekmachine optimalisatie specialist? Content maken als basis Hoe kun je samenwerken met een SEO specialist? Waarom moet je een zoekmachine optimalisatie specialist inschakelen? Zoekmachine optimalisatie specialisten van Leadi inschakelen

Om zo snel mogelijk, zo hoog mogelijk in Google te ranken, kun je het beste een zoekmachine optimalisatie specialist inhuren. Ze hebben verstand van zaken, weten wat ze doen en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

SEO is een duurzame marketingstrategie. Als je de voor- en nadelen van SEO tegen elkaar afweegt zijn de kosten die je in SEO investeert absoluut de moeite waard. Zodra je een positie op pagina 1 van Google hebt, verdwijn je daar niet snel meer en levert het een constante stroom aan websiteverkeer op. 

In deze gids vertellen we je precies waarom je het beste een zoekmachine optimalisatie specialist kunt inhuren, in plaats van alles zelf te doen. We leggen uit wat zo’n specialist precies doet, wat ze voor je bedrijf kunnen betekenen en waar je op moet letten als je er een inschakelt. 

Wat doet een zoekmachine optimalisatie specialist?

Een zoekmachine optimalisatie specialist verbetert websites, zodat ze beter gevonden worden in Google en andere zoekmachines. Door de verbeteringen zal je website hoger ranken en zul je relevante bezoekers op je website krijgen. 

Een all-round specialist zal alle onderdelen van je website kunnen verbeteren, dus on-page en off-page, maar ook op technisch vlak. All-round specialisten zijn zeer geschikt om in te schakelen als je hulp nodig hebt op meerdere vlakken. Je bent in contact met één persoon of bedrijf en weet zeker dat de werkzaamheden op elkaar afgesteld worden. 

Er zijn ook zoekmachine optimalisatie specialisten die zich richten op een enkele tak van Search Engine Optimization (SEO). Je kunt deze specialisten inschakelen als je één specifiek onderdeel van je website wil verbeteren. 

Technisch

De technische kant van een website vormt de basis voor vindbaarheid in Google. Een website die technisch in orde is kan namelijk makkelijk worden gecrawld en geïndexeerd om vervolgens te worden gerankt. 

Een zoekmachine optimalisatie specialist zal de volgende punten van een website controleren en optimaliseren:

  • Site structuur. Het is belangrijk om pagina’s op je website goed te structureren. Interne links en bread crumbs zouden alleen naar andere pagina’s moeten leiden binnen dezelfde categorie. Op deze manier kunnen crawlers beter bepalen waar een artikel over gaat. 

  • HTML-tags. Er zijn verschillende HTML-tags die je kunt toepassen om de informatie op je website beter over te dragen aan crawlers. Denk hierbij aan Hreflang tags voor verschillende talen en Canonical tags om zoekmachines goed om te laten gaan met duplicate content

  • XML-sitemap. De sitemap geeft aan welke pagina’s wel en niet gecrawld en geïndexeerd mogen worden. Pagina’s die alleen bestaan voor navigatie (zoals categoriepagina’s) bevatten vaak weinig of geen informatie. Je kunt ze beter niet laten indexeren, zodat ze de bekwaamheid van je website niet verlagen. 

  • Structured data. Met structured data presenteer je informatie overzichtelijk, zodat Google zich niet kan vergissen. 

  • Code-base. De codes die je website opbouwen en vormgeven moeten allemaal laden voordat een bezoeker je website te zien krijgt. Hoe schoner je code-base is, hoe sneller je website laadt. 

  • Website veiligheid. Een HTTPS-certificaat zorgt ervoor dat de informatie op je website op een veilige manier wordt verwerkt. Bezoekers kunnen je website hierdoor veilig gebruiken. 

  • Mobiele optimalisatie. Steeds meer gebruikers surfen het internet op hun mobiele telefoon. Mobiele optimalisatie wordt dus steeds belangrijker. 

Naast bovenstaande punten wordt er ook gekeken naar de hosting van een website. De hosting speelt een belangrijke rol in hoeverre een website volledig gecrawld kan worden. Goedkope hosting kan er ook voor zorgen dat je website langzamer laadt. 

Wil je meer weten over de technische kant van een website? Lees dan verder in onze gids over technische SEO.

Technische seo

On-page

De on-page SEO van een website gaat in op alle verbeteringen die uitgevoerd kunnen worden op de website zelf. Denk hierbij aan het optimaliseren van teksten, afbeeldingen en meta-tags. 

Voor on-page optimalisaties zal een SEO specialist een website op de volgende punten beoordelen en verbeteren:

  • Zoekwoorden. Worden er zoekwoorden gebruikt die passen bij de website. Past de informatie bij de zoekintentie van de zoekwoorden en worden er voldoende long tail zoekwoorden gebruikt. 

  • Headings en subheadings. De zoekwoorden moeten in headings en subheadings worden gebruikt, maar niet overmatig. 

  • Afbeeldingen en alt-tekst. Voegen de afbeeldingen daadwerkelijk waarde toe aan het artikel en wordt de juiste alt-tekst gegeven met het gebruik van zoekwoorden. 

  • URL-structuur. De URL-structuur van iedere pagina moet kort en overzichtelijk zijn.

  • Links. Worden er voldoende interne en externe links toegepast in de artikelen en vallen deze allemaal binnen dezelfde categorie.

  • Tekst. Iedere tekst moet uniek en relevant zijn. Verder moet een artikel volledige informatie bieden en geschreven worden in duidelijke taal zonder spelfouten. 

  • Meta tags. De meta titel en meta omschrijving geven duidelijk aan wat een bezoeker van de pagina kan verwachten. Daarbij omvat de meta omschrijving een call-to-action om door te klikken naar het artikel. 

Lees verder in onze complete gids over on-page SEO om meer te weten te komen over bovenstaande optimalisaties. 

On page seo

Off-page

Bij off-page SEO draait het om de vindbaarheid van je website vanuit andere bronnen dan een zoekmachine. Linkbuilding is het belangrijkste onderdeel van off-page SEO. 

Met linkbuilding werk je eraan dat andere websites vanuit hun artikelen naar jouw website toe linken. Het laat aan Google zien dat je website betrouwbaar is en dat de informatie die je geeft relevant is. Links vanuit websites met een hoge autoriteit hebben de meeste waarde.

Andere delen van off-page SEO waar een zoekmachine optimalisatie specialist aan kan werken zijn:

  • Social Media. Bouw een Social Media kanaal op, om mensen via deze bronnen te bereiken.

  • Guest blogs. Een guest blog, ofwel gastblog, wordt door jou geschreven, maar op een andere website gepubliceerd. Doordat jouw naam onder het artikel komt te staan krijg je bezoekers vanuit die website en laat je zien dat je een expert bent in jouw vakgebied.

  • Brand mentions. Als je een merk aan het opbouwen bent kun je werken aan brand mentions. Je merk wordt op andere websites benoemd en zelfs als er niet wordt doorgelinkt naar je website, zal Google de mentions opmerken. 

  • Influencer marketing. Je kunt influencers inzetten om jouw product of dienst te promoten op hun Social Media kanalen. Op deze manier bereik je een heel nieuw publiek. 

In onze gids over off-page SEO gaan we verder in op bovenstaande punten. 

Complete gids voor off-page seo - leadi

Wat kost een zoekmachine optimalisatie specialist?

Het is moeilijk om te zeggen wat een zoekmachine optimalisatie specialist precies zal kosten. Het is namelijk van meerdere factoren afhankelijk. De belangrijkste factor is de hoeveelheid werk die moet worden uitgevoerd. Hoe meer optimalisaties een website nodig heeft, hoe duurder de eindafrekening zal zijn.

De manier van werken bepaalt ook voor een groot deel de prijs. De meeste zoekmachine optimalisatie specialisten werken met een abonnement waarbij je een maandelijks tarief betaalt. Voor dit tarief worden bepaalde werkzaamheden uitgevoerd, al is het niet altijd volledig duidelijk wat er van maand tot maand precies wordt gedaan.

Bij Leadi hebben we daarom een andere werkwijze. We werken met korte sprints waarin we vooraf besproken werkzaamheden uitvoeren tegen een vaste prijs. Je bepaalt aan het einde van de sprint zelf of je nog een sprint inzet en welke dat dan is. 

Houd er rekening mee dat je voor een goede zoekmachine optimalisatie specialist al snel € 10.000 per jaar kwijt bent. Er zijn echter veel bedrijven die een veel goedkopere prijs bieden om je SEO te verbeteren, maar de resultaten zullen dan ook een stuk minder belovend zijn. Dus als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Content maken als basis

Zodra de technische kant van je website in orde is, kun je je gaan richten op content. Content is namelijk datgene waar je website voor gevonden wordt. Een goede zoekmachine optimalisatie specialist zal hier dus voldoende aandacht aan besteden.

Je kunt alleen gevonden worden voor de content die je op je website plaatst. En waar je voor gevonden wil worden, daar moet je content over maken. 

Content optimaliseer je met on-page SEO om zo hoog mogelijk te ranken in Google. Aan de hand van de zoekwoorden bepaal je welke informatie een artikel moet bevatten. Verder is het belangrijk dat het relevant is voor de lezer. Gebruik het zoekwoord in headings, subheadings, in de tekst, de alt-teksten van afbeeldingen en in de meta tags. 

Een zoekmachine optimalisatie specialist zal het gebruik van zoekwoorden optimaliseren, zodat Google precies begrijpt waar een tekst over gaat. Als er meer informatie over een onderwerp nodig is zal dit worden toegevoegd en overbodige informatie zal worden verwijderd. Op deze manier wordt een tekst relevanter, waardoor deze hoger kan ranken. 

Externe links als boost

Links die vanuit andere websites naar jouw website verwijzen geven je content een boost. Het feit dat andere websites hun bezoekers naar jouw website verwijzen laat aan Google zien dat de informatie betrouwbaar en relevant is.

Bij linkbuilding is relevantie ook weer belangrijk. Hoe relevanter een website is die naar jouw website verwijst, hoe beter. Daarbij is ook de kwaliteit van de website belangrijk. Een link vanuit een website met een hoge autoriteit heeft namelijk meer waarde. 

Hoe hoger de gezamenlijke waarde van je backlinks naar een artikel, hoe groter de kans is dat Google dat artikel zal ranken. 

Backlinks genereren met seo uitbesteden

Hoe kun je samenwerken met een SEO specialist?

Samenwerken met een SEO-specialist is een goede manier om de werkzaamheden te verdelen en zelf meer te leren over zoekmachine optimalisatie. Zowel bedrijven als marketeers kunnen samenwerken met specialisten. Het is ook mogelijk om een marketingafdeling te ondersteunen met een SEO specialist.

Als bedrijf

Je hebt als bedrijf de keuze om de volledige SEO uit te besteden aan een zoekmachine optimalisatie specialist of een gedeelte. Kies er bijvoorbeeld voor om de technische kant van je website te laten optimaliseren door een specialist, maar schrijf en publiceer zelf je content. 

Zowel voor volledige als gedeeltelijke uitbesteding geldt dat je samen moet werken aan de hand van een SEO-strategie. Zo is voor beide partijen duidelijk wat de doelen zijn en hoe deze bereikt zullen worden. 

Als marketeer

Als marketeer kun je zelf de onderdelen van SEO aanpakken waar je goed in bent en de rest uitbesteden. 

Het is als marketeer ook belangrijk om duidelijke afspraken te maken met een zoekmachine optimalisatie specialist. Voor een goede samenwerking moeten beide partijen weten welke werkzaamheden ze uit moeten voeren en wat ze van de andere partij kunnen verwachten.

Als marketingafdeling

Niet iedere marketingafdeling heeft een SEO’er in huis. Toch kan een marketingafdeling altijd samenwerken met een zoekmachine optimalisatie specialist.

Laat de specialist bijvoorbeeld de website volledig controleren en een stappenplan opstellen voor de optimalisaties die uitgevoerd moeten worden. Je haalt zo kennis in huis die het marketingteam vervolgens kan gebruiken om bepaalde werkzaamheden uit te voeren.

Je kunt er ook voor kiezen alles uit te besteden, maar aan de hand van zelf uitgevoerde rapportages een oogje in het zeil te houden. 

Waarom moet je een zoekmachine optimalisatie specialist inschakelen?

Een zoekmachine optimalisatie specialist heeft alle kennis en kunde om jouw website zo hoog mogelijk te laten ranken in Google in een zo kort mogelijke periode. Hun volledige focus ligt op het verbeteren van jouw SEO, zonder afleiding van andere werkzaamheden die jij voor je bedrijf moet uitvoeren. 

Wanneer je alles zelf wil doen, moet je eerst uitvogelen hoe alles precies in elkaar steekt. Daarbij kun je slechts een deel van je tijd aan SEO besteden, omdat jouw organisatie of bedrijf ook om andere werkzaamheden vraagt.

Veelgestelde vragen over zoekmachine optimalisatie specialisten

Hoe kan ik controleren of een Zoekmachine optimalisatie specialist zijn werk goed doet?

Een zoekmachine optimalisatie specialist inschakelen kost tijd en geld. Je wilt natuurlijk dat dit uiteindelijk wel iets oplevert. Om na te gaan of de specialist zijn of haar werk goed uitvoert, kun je op de volgende manier controleren:

  • Voordat je met een specialist aan de slag gaat controleer je hoeveel jaar ervaring hij of zij heeft, wat ze van SEO weten en welke tools er worden gebruikt.

  • Bedenk voor jezelf of het budget overeenkomt met de verwachtingen die de specialist geeft. Je kunt niet verwachten dat je voor een prikkie een enorme exposie in Google zal ontvangen. 

  • Controleer of de specialist begrijpt hoe SEO jouw bedrijf kan helpen en of het plan overeenkomt met jouw doelstellingen. 

  • Voer zelf regelmatig rapportages of controles uit om na te gaan of de zoekmachine optimalisatie specialist daadwerkelijk doet wat beloofd is. Je kunt dit ook door een derde partij laten doen als je zelf niet weet hoe dit werkt. 

Wat is het voordeel van een samenwerking met een zoekmachine optimalisatie specialist?

SEO is een van de duurzaamste marketingstrategieën, omdat het een langetermijn oplossing biedt. Zodra jouw website begint met ranken in Google, zullen potentiële klanten je website bezoeken. Dit geldt overigens ook voor B2B leadgeneratie

Een zoekmachine optimalisatie specialist richt zich volledig op de SEO van je website. Ze worden hierbij niet afgeleid door andere werkzaamheden die nodig zijn om je bedrijf te runnen. 

Uiteraard worden ze ook niet voor niets een specialist genoemd. Ze hebben verstand van zaken en weten precies wat er nodig is om jouw website hoger te laten ranken in Google. Er wordt dus geen tijd verspilt aan ‘uitproberen’. 

Hoe kies je de juiste specialist?

Iedereen kan zich uitgeven als zoekmachine optimalisatie specialist. Er zijn namelijk geen kwaliteitskeurmerken of registers waar je kunt controleren of een specialist wel daadwerkelijk een specialist is. Dus hoe weet je nu welke partij je het beste kunt inschakelen?

Er is nooit garantie wanneer je eenmaal voor een zoekmachine optimalisatie specialist hebt gekozen. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om een zo goed mogelijke keuze te maken:

  • Gebruik je gezonde verstand. Trap niet in valse beloftes. Zelfs de beste SEO-specialist kan niet garanderen dat je binnen enkele weken grote concurrenten voorbij stijgt voor competitieve zoekwoorden.

  • Lees reviews. Ga na hoeveel ervaring een specialist heeft en hoe eerdere klanten over de services spreken. Kijk eventueel of je contact op kunt nemen met een van de klanten om na te gaan of de review oprecht is. 

  • Stel kritische vragen. Doe zelf een beetje onderzoek en stel een aantal kritische vragen waar je het antwoord al op weet. Op deze manier weet je of een zoekmachine optimalisatie specialist weet waar hij of zij over praat.

  • Gratis check. Als een SEO specialist een gratis check aanbiedt, maak dan gebruik van dit aanbod. Je krijgt zo een voorproefje van het werk dat wordt geleverd en kunt aan de hand daarvan weer een aantal kritische vragen stellen. 

Zoekmachine optimalisatie specialisten van Leadi inschakelen

Leadi is een zoekmachine optimalisatie specialist die je kunt inschakelen voor alle onderdelen van SEO. Wij werken ook graag met je samen als je een deel van de werkzaamheden zelf uit wil voeren.

Afhankelijk van de staat van je website en je eigen kennis van SEO zullen we eerst een rapportage maken. Aan de hand van deze rapportage stellen we een stappenplan op met werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. 

Je kunt vervolgens zelf bepalen wanneer je deze werkzaamheden laat uitvoeren, omdat wij werken met sprints. Een sprint is een korte periode waarin we specifieke optimalisaties doorvoeren tegen een vooraf afgesproken prijs. 

Na een sprint bepaal je zelf of je er nog een inzet en welke werkzaamheden daarin worden uitgevoerd. Bekijk een overzicht van onze SEO sprints of neem via onderstaand formulier contact op voor meer informatie. 

    Neem contact op