Focussen op long tail zoekwoorden kan erg interessant zijn voor jouw bedrijf. Maar wat zijn het eigenlijk? En waarom zijn ze zo interessant? Als je dit weet garandeer ik je dat je ook wil weten hoe je ze moet gebruiken en waar je ze kunt vinden. In dit artikel vertel ik je alles over dit essentiële SEO onderwerp.
Wat zijn long tail zoekwoorden?
Om te begrijpen wat long tail zoekwoorden zijn splitsen we de definitie op in twee delen. “Zoekwoorden” en “long tail.
Zoekwoorden betekenis
Zoekwoorden zijn woorden die door de gebruiker van een zoekmachine (zoals Google of Bing) worden ingevoerd bij het uitvoeren van zoekopdracht. Als je naar google.nl of bing.nl gaat typ je jouw zoekopdracht in en gebruik je dus zoekwoorden om de zoekopdracht te definiëren.
Long tail betekenis
We kunnen zoektermen verdelen over een grafiek met twee assen. De Y-as geeft het maandelijkse zoekvolume weer en de X-as het aantal woorden dat gebruikt wordt in de zoekopdracht.
Je ziet dat de zoekwoorden met een hoog maandelijks zoekvolume vaak korter zijn (1 of 2 woorden) en de langere zoektermen zich in de staart (de long tail) van de verdeling bevinden. Zoektermen uit de long tail hebben vaak 3 of meer woorden en een relatief laag maandelijks zoekvolume.
“Long tail” komt van het Engelse “staart”. Voorin de verdeling vind je het “hoofd” of de “kop”, in het midden de “kern” of het “lichaam” en achterin de “staart”.
Waarom moet je long tail zoekwoorden gebruiken?
Long tail zoektermen zijn interessant omdat ze een hoog conversieratio en weinig concurrentie hebben. Het zoekvolume mag dan lager zijn, maar doordat je erg relevante bezoekers op je website krijgt is de kans op een verkoop bij elke bezoeker hoog.
Voordeel voor SEO
Als je content maakt voor de long tail zoekwoorden is het voordeel voor zoekmachine optimalisatie dat je weinig concurrentie hebt. Je kunt dus makkelijk hoog scoren in de zoekresultaten voor zeer relevante termen voor jouw bedrijf.
Voordeel voor SEA
Wat betreft SEA is er ook weinig concurrentie met long tail marketing. Als jouw advertenties op de long tail focussen kun je gemakkelijk en tegen lage kosten kosten bovenaan staan.
Er zullen weinig andere adverteerders bieden op deze zoektermen. Daarnaast zullen jouw advertenties de relevantste in de zoekresultaten zijn. Hierdoor gaan de kosten per klik aanzienlijk omlaag.
De keerzijde is dat je meer moeite doen om relevante landingspagina’s en relevante advertenties te maken.
Lees verder in onze gids “Wat is het verschil tussen SEO en SEA” voor meer informatie.
Waar moet je long tail zoekwoorden gebruiken?
Gebruik long tail zoekwoorden in een artikel dat diep in gaat op dit specifieke onderwerp, of gebruik ze juist om verdieping toe te voegen aan een breder artikel. Verschillende zoektermen vragen om een verschillende aanpak.
Het belangrijkste is dat je de intentie achter het gebruik van een long tail zoekwoord begrijpt. Zo kun je zelf bedenken wat de juiste content is die bij deze zoekterm past.
Long tail zoekwoorden vinden
Longtail keyword ideen opdoen kan op verschillende manieren. Dit varieert van gratis tot betaalde methodes. Ik bespreek ze hieronder allemaal.
Tools voor site explorer
Bing keyword tool
Google keyword planner
Gratis methodes laten over het algemeen geen data zien zoals maandelijks zoekvolume en de mate van concurrentie. Ik raad je aan om deze wel te verzamelen met betaalde tools.
Zo weet je zeker of het schrijven over bepaalde long tail zoekwoorden interessant is voor jouw website. Je wilt geen content maken over onderwerpen waar niemand in geïnteresseerd is.
Automatische suggesties van Google
Zodra je een zoekterm invoert in de zoekbalk van Google worden er automatisch suggesties getoond. Deze automatische suggesties zijn gebaseerd op zoektermen waar anderen het meeste naar zoeken. Google geeft dus aan welke zoektermen populair zijn binnen het onderwerp wat je al (deels) hebt ingetypt.
Je weet niet direct hoe populair de voorgestelde zoektermen zijn, maar het is een goed punt om vanuit verder te werken.
Gerelateerde zoekopdrachten op Google
Onderaan de zoekresultaten doet Google min of meer hetzelfde als bij de automatische suggesties. Het laat onderaan de eerste pagina gerelateerde zoekwoorden zien die te maken hebben met de zoekterm die je hebt gebruikt. Deze zoektermen kun je wederom gebruiken in het maken van content gericht op long tail zoekwoorden.
Google’s “mensen vragen ook”
Google toont bij veel zoekopdrachten ook vragen die direct beantwoord worden binnen de zoekmachine. Dit geeft je ook gelijk een goed idee welke vragen mensen vaak hebben als ze zoeken op deze zoekterm.
Vaak zijn vragen long tail zoekwoorden. Een vraag kan de basis zijn van een heel nieuw artikel voor jouw website.
Google trends
Een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om trends in zoekvolume te ontdekken is Google Trends. Hier kun je zien hoe (relatief) populair een bepaalde zoekterm (inter)nationaal, regionaal of lokaal is.
Daarnaast vind je onderaan de pagina weer gerelateerde zoekopdrachten die je verder kunnen helpen in je zoektocht naar long tail zoekwoorden. Als je hier de populairste zoekwoorden bekijkt vind je nieuwe ideeën om verder onderzoek te doen.
Ubersuggest keyword ideeën
Een betaalde tool met wat gratis mogelijkheden is Ubersuggest. Als je een zoekterm intypt en de locatie aangeeft waar jij je op focust, kun je zelf keyword ideeën opvragen.
Je krijgt dagelijks drie gratis zoekopdrachten waarbij er dertig ideeën worden weergegeven. Het handige aan Ubersuggest is dat je ook gelijk het maandelijks zoekvolume, de geschatte CPC en de keyword difficulty om te ranken ziet.
SEMrush keyword overview
SEMrush is mijn favoriete tool om zoekwoorden onderzoek te doen. Hier kun je een bepaald zoekwoord invoeren en zie je direct andere zoektermen gebaseerd op de initiële zoekterm, en gerelateerde zoektermen. Daarnaast kun je ook gerelateerde vragen bekijken en maak je makkelijk lijsten met zoekwoorden.
Ahrefs keywords explorer
Ahrefs is vergelijkbaar aan SEMrush. Je kunt hier in de keyword explorer een zoekwoord invoeren en zo gerelateerde en andere interessante longtail zoekwoorden vinden. Je krijgt dan ook gelijk alle relevante data voor deze zoekterm zoals maandelijks zoekvolume, CPC en de moeilijkheidsgraad.
Concurrenten bekijken
Vergeet niet de pagina’s van je concurrenten te bekijken om achter onderwerpen te komen waar je nog niet aan had gedacht.
Je kan zelfs tools als Ahrefs en SEMrush gebruiken om te achterhalen voor welke zoekwoorden je concurrent allemaal scoort op Google. Dit kun je per webpagina doen, zodat je makkelijk kunt achterhalen waar jij nog betere content over kan schrijven.
Wikipedia
Wikipedia is vaak een uitgebreide bron van informatie over bepaalde onderwerpen. Er wordt op allerlei onderdelen ingegaan.
Gebruik een Wikipedia artikel om inspiratie op te doen. Als jij over een specifiek onderdeel van een groter onderwerp een waardevol artikel kan schrijven is de kans groot dat je hoog zal ranken voor dit long tail zoekwoord.
Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?
Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.
Makkelijk winnen
Long tail zoekwoorden lijken op het eerste gezicht niet altijd interessant, omdat ze weinig bezoekers opleveren. Na dit artikel weet je dat ze misschien wel de waardevolste zoektermen zijn.
Het is makkelijker om de eerste posities in de zoekresultaten hiervoor te veroveren, en doorgaans ligt de conversieratio hoger dan bij brede termen.
Wil je leads verzamelen of producten/diensten verkopen? Dan zijn long tail zoekwoorden het eerste waar jij je op moet focussen als je start met SEO.