Wat is Search Engine Advertising (SEA)? Hoe werkt SEA? Hoe maak je een SEA plan? Tips voor Search Engine Advertising Belangrijke Search Engine Advertising trends Starten met search engine advertising

Je kan met behulp van advertenties bezoekers naar je website trekken. Met search engine advertising plaats je advertenties op zoekmachines als Google en Bing. Hierlangs komen er nieuwe bezoekers naar je website, die in eerste instantie niet aan je hadden gedacht.

Wat is Search Engine Advertising (SEA)?

Search Engine Advertising is betaald reclame maken voor je producten en diensten in zoekmachines, zoals Google en Bing. Zo kun je voor relevante zoektermen beter gevonden worden met jouw bedrijf. Je komt namelijk op een prominente plaats in de zoekresultaten te staan bij de zoektermen waar jij op biedt.

Populaire aanbieders van search engine advertising zijn Google Ads en Bing Ads. Zij tonen jouw website in hun zoekmachines wanneer je advertentiebudget inzet via hun advertentieplatform.

Meer uitleg over het verschil tussen search engine advertising (SEA) en search engine optimization (SEO) vind je hier.

Belangrijke begrippen voor Search Engine Advertising

Als je aan search engine advertising gaat doen zijn er een aantal belangrijke begrippen om uit te leggen:

  • CPC (cost-per-click) – de prijs die je betaalt per klik op jouw advertentie.

  • PPC (pay-per-click) – het systeem wat gebruikt wordt om de kosten van advertenties in zoekmachines te berekenen.

  • CPM (cost-per-mille) – de prijs die je betaalt voor elke duizend keer dat jouw advertentie wordt vertoond.

  • CTR (click-through-rate) – het percentage klikken ten opzichte van het aantal impressies.

  • SERP (search engine results page) – de pagina met zoekresultaten die wordt getoond in een zoekmachine na het invoeren van een zoekterm.

  • Campagne – dit is waar jouw advertentiegroepen onder vallen. Hier stel je budget, campagnetype en andere advertentie-instellingen in.

  • Advertentiegroep – een collectie van zoekwoorden en advertenties en wordt gebruikt om structuur aan te brengen binnen een campagne.

  • Advertentie – een advertentie wordt getoond aan gebruikers van de zoekmachine. De advertentie bevat koppen, omschrijvingen, een bestemmings-url en een weergavepad.

  • Zoekwoorden – met zoekwoorden bepaal je op welke termen je gevonden wil worden met jouw advertenties.

Wat zijn search engine ads?

Search engine ads, zoekmachine-advertenties in het Nederlands, zijn de advertenties die in de zoekresultaten worden getoond door Google. Je bepaalt zelf voor welke zoektermen jouw advertenties worden getoond.

Search engine ads zijn vaak tekstadvertenties, maar hier kunnen ook shopping advertenties mee worden bedoeld.

Tekstadvertenties bestaan volledig uit tekst en zien er uit als een normaal zoekresultaat in Google. Shopping advertenties zijn de producten die je bovenin sommige zoekresultaten ziet. In de afbeelding hieronder wordt dit verder verduidelijkt.

Het doel van SEA

De doelstelling bij het uitvoeren SEA is voor iedereen anders. Je kan proberen je merkbekendheid en bereik te vergroten, meer website bezoekers te genereren, meer leads aan te trekken, meer verkopen te genereren of omzet te behalen tegen een bepaalde ROAS.

De meest gebruikte doelstelling voor SEA is in eerste instantie zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website krijgen. Vervolgens is het doel om deze bezoekers om te zetten in leads en/of klanten.

Hoe werkt SEA?

Je koopt met SEA als het ware de bezoeker die op jouw webpagina terecht komt. Je betaalt namelijk per klik. Dit pay-per-click (PPC) systeem zorgt ervoor dat je alleen betaalt voor de mensen die op jouw website terecht komen en niet voor de weergaves van jouw advertentie die niets opleveren.

Je kunt als adverteerder zelf bepalen wat het bedrag is dat je voor een klik wil betalen. Het is mogelijk om een maximum en/of minimum bod in te stellen, of het systeem automatisch te laten bieden binnen een door jou gesteld budget.

De prijs van een klik wordt bepaald door een biedsysteem. Alle partijen die gevonden willen worden op een bepaalde zoekterm bieden op de prijs voor één klik. De hoogste bieder, die ook het relevantste resultaat en de beste advertentie laat zien, komt bovenaan te staan. Meer concurrentie zorgt voor hogere kosten per klik.

Dit betekent ook dat het hoogste bod niet altijd de doorslaggevende factor is in het bepalen wie er bovenaan komt te staan. Maak jij betere advertenties en heb je een betere landingspagina, dan zul je voor een lagere CPC bovenaan in de zoekresultaten komen.

Als je van start gaat met SEA is het aan te raden een plan te maken. Je moet namelijk vooraf bepalen waar je op gaat adverteren, hoe je dit gaat doen en wat je gaat betalen.

Hoe maak je een SEA plan?

Een SEA plan maak je door in ieder geval de volgende onderdelen helder te krijgen:

  • Wat is je doelstelling?

  • Welk(e) product(en) en/of dienst(en) wil je eventueel gaan verkopen?

  • Op welke zoektermen wil je gevonden worden?

  • Wat is het budget dat je beschikbaar wil stellen voor de advertenties?

  • Zijn er aparte landingspagina’s beschikbaar die aansluiten op jouw doelstellingen, de zoekwoorden en de advertenties? Zo niet, welke landingspagina’s moeten er dan gemaakt worden en hoe moeten deze er uit komen te zien?

  • Hoeveel ben je bereid te betalen voor iedere nieuwe aanvraag of klant?

Nadat je over bovenstaande punten hebt nagedacht en alles op papier staat kun je aan de slag om je eerste campagnes op te gaan zetten.

Tips voor Search Engine Advertising

Als je zelf search engine advertising gaat doen heb ik een aantal tips voor je, zodat je meer kans hebt om het adverteren een succes te laten worden.

1. Keyword tools

Gebruik keyword tools om onderzoek te doen naar de zoekwoorden waar jij je op wil gaan focussen. Vooraf kun je dan goed inschatten of een zoekterm veel maandelijks zoekvolume heeft en of er veel concurrentie is. Bij goede tools als SEMrush en Ahrefs krijg je direct een indicatie van de CPC voor bepaalde zoekwoorden.

Er zijn ook gratis tools zoals Google Keyword Tool of Bing Trefwoordenonderzoek. Hiermee kun je ook verkennend onderzoek doen naar interessante zoekwoorden. Om deze tools te gebruiken moet je wel een (gratis) account op het platform hebben.

2. Duidelijke grenzen

Stel vooraf duidelijke grenzen wat betreft budget en ROAS (return on advertisement spending). Zo weet je zeker dat je geen verlies draait en niet te veel risico loopt tijdens het adverteren.

Het is verstandig om vooraf te bepalen wat jouw doelstelling is en wat daar voor KPI’s (key performance indicators) bijhoren. Misschien is er wel een maximale CPC of CPA waar je onder moet blijven om de campagnes winstgevend te houden.

3. Monitoring

Houd op regelmatige basis de statistieken en resultaten van jouw campagnes bij. Zo kun je bijsturen waar nodig en bijhouden of de campagnes winstgevend zijn.

Wil je leads verzamelen? Bepaal dan vooraf wat een lead waard is (in euro’s) en voer dit in het advertentieplatform in. Wil je producten verkopen? Zorg dan dat de conversiewaarde wordt weergegeven in het advertentieplatform.

Door bij te houden wat jouw advertenties opleveren en hoeveel geld je er aan uitgeeft weet je zeker dat jouw search engine advertising winstgevend is.

4. Teksten

Let goed op welke teksten je gebruikt in je advertenties. Enerzijds moeten deze de bezoeker aanzetten tot het klikken op de advertentie. Anderzijds moeten ze aansluiten bij de zoekwoorden waar jij je richt, zodat de relevantie super relevant is. Een combinatie van call-to-action en relevantie zorgt voor de perfect advertentie.

5. Landingspagina’s

Start eerst met het maken van je landingspagina’s en zorg daarna dat jouw advertentiegroepen perfect aansluiten op de landingspagina. Wil je adverteren op zoektermen die niet aansluiten op de landingspagina? Maak dan een nieuwe landingspagina.

De landingspagina is het allerbelangrijkste van je advertentie. Als je met een goede advertentie en goede zoekwoorden vervolgens geen van de bezoekers de gewenste actie laat uitvoeren is alle moeite, en al het advertentiebudget, voor niets geweest.

Belangrijke Search Engine Advertising trends

Er zijn een aantal belangrijke trends waar je rekening mee moet houden voor goede search engine advertising in de toekomst. We bespreken ze hier in het kort.

Responsive search ads

Het wordt onmogelijk om in 2022 normale tekstadvertenties te maken. In plaats hiervan maak je gebruik van responsive search ads.

Dit zijn advertenties die vijftien koppen en vier omschrijvingen bevatten en waarbij Google zelf kiest welke koppen en omschrijvingen in jouw advertentie worden getoond. Deze keuze maken ze op basis van de prestaties van jouw advertenties.

Zo test je dus zelf niet meer welke koppen en omschrijvingen het beste werken, maar doet Google al dit werk voor je.

Automatisering en machine learning

De komende jaren gaat Google steeds meer inzetten op automatisering door middel van machine learning. Google gaat de keuzes voor jou maken, omdat de algoritmes betere beslissingen kunnen maken dan de mens.

Dit is fijn omdat adverteren steeds makkelijker gaat worden, maar er zitten ook nadelen aan vast. Zo maakt Google namelijk al snel keuzes als het gaat om het tonen van bepaalde advertenties, zonder dat deze statistisch significant zijn.

Dit betekent dat het zomaar kan zijn dat bepaalde advertenties het meeste worden weergegeven omdat er per toeval meer op geklikt is dan andere advertenties. Als je zelf de controle behoudt kun je nog altijd nauwkeuriger bepalen of resultaten significant zijn en op basis hiervan keuzes maken.

Combinatie van SEO en SEA

De combinatie van SEO en SEA wordt steeds normaler onder marketeers. Door slim gebruik te maken van SEA kun je inschatten welke zoekwoorden interessant zijn om organisch op te scoren.

Je kan snel zien welke zoekwoorden goed converteren, zonder al te grote investeringen te doen. Daarnaast kom je er ook achter welke zoektermen weinig tot geen concurrentie hebben in de advertenties, en waarschijnlijk ook makkelijker zijn om op te scoren met SEO.

Lees hier alles over de voor- en nadelen van SEO.

Privacy

Privacy wordt steeds belangrijker in search engine advertising. Advertentieplatformen nemen steeds meer maatregelen om te voorkomen dat je exact kan herleiden wat het gedrag van een bepaalde gebruiker op je website was.

Zo worden bijvoorbeeld steeds minder gebruikte zoekwoorden zichtbaar in je statistieken. Hiervoor wordt een drempelwaarde aan vertoningen en/of clicks bepaalt. Dit alles om de privacy van de gebruiker te waarborgen.

De privacymaatregelen zorgen ervoor dat je steeds minder data van de advertentieplatformen kunt gebruiken en afhankelijker wordt van first-party data. Zorg er daarom voor dat jouw data op een goede manier wordt verzameld en wettelijk correct is.

Starten met search engine advertising

Beginnen met search engine advertising is niet moeilijk, maar kan wel veel tijd kosten. Zorg er daarom voor dat je vooraf een goed plan opstelt. Stel KPI’s en doelstellingen op om je campagnes richting te geven.

Begin klein en breid daarna uit. Als je te veel campagnes en advertentiegroepen opzet is het makkelijk om het overzicht te verliezen.

Denk vooraf na over de structuur van je campagnes en advertentiegroepen en bepaal waar je prioriteiten liggen. Zo kun je vooraf bepalen welke advertentiegroepen als eerste moeten worden opgezet en hoe je later kunt uitbreiden met bredere zoektermen.

Zie je er tegenop om zelf te starten met search engine advertising? Dan is het nog altijd een optie om een specialistisch bureau in te schakelen.

Houd er rekening mee dat je dan naast de advertentiekosten ook een bureau betaalt voor de werkzaamheden die ze voor je verrichten. Jouw tijd is natuurlijk ook geld waard, dus het maakt vaak niet veel uit of je dit uitbesteedt of in eigen beheer uitvoert.