Wat is SEA precies en wat is het doel ervan? Hoe kun je SEA uitbesteden? Waarom SEA uitbesteden? Wanneer is SEA uitbesteden verstandig? Verschillende manieren om SEA uit te besteden Onderdelen om uit te besteden Wat kost SEA uitbesteden? SEO en SEA combineren SEA uitbesteden aan Leadi

SEA is het broertje van SEO. Het draait namelijk allemaal om de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Het grootse voordeel van SEA ten opzichte van SEO is dat je snel resultaat kunt behalen. 

Om de beste resultaten te behalen met advertenties in zoekmachines moet je alle ins en outs van SEA kennen.

Simpelweg een advertentie opzetten, zonder precies te weten wat je doet, gaat namelijk niet het gewenste resultaat opleveren. Je werkt een strategie uit, verdiept je in zoekwoorden, optimaliseert je landingspagina’s en meer.  

Gelukkig hoef je dit niet allemaal zelf te leren, want je kunt SEA uitbesteden aan een professional. In dit artikel leggen we je graag uit hoe je dat doet en wat je in gedachte moet houden voordat je een professional inhuurt.

Wat is SEA precies en wat is het doel ervan?

SEA staat voor Search Engine Advertising en is de techniek om advertenties te plaatsen in zoekmachines. SEA wordt ook wel zoekmachine adverteren genoemd en is een onderdeel van zoekmachinemarketing.

Het doel van SEA is om meer websitebezoekers te krijgen die voor meer conversies zorgen. Om dit doel te bereiken moet je de advertenties zo hoog mogelijk laten ranken in Google. 

Advertenties worden altijd bovenaan de pagina getoond. Gebruikers die een relevant zoekwoord intypen zullen dus eerst jouw advertentie te zien krijgen, voordat de organische resultaten naar voren komen. 

Goed geoptimaliseerde advertenties worden vaker getoond, zorgen voor meer websitebezoekers en meer conversies. Kortom, ze zorgen voor een hogere ROI (Return of Investment). 

Voor meer uitleg over SEA en bijbehorende begrippen kun je verder lezen in het artikel “Wat is en hoe werkt Search Engine Advertising?

Verschil seo en sea
SEA-resultaten verschijnen bovenin het scherm wanneer een gebruiker een bepaald zoekwoord intypt. De organische SEO-resultaten volgen daaronder.

Hoe kun je SEA uitbesteden?

Je kunt SEA uitbesteden door samen te werken met een freelancer of een marketingbureau. Hierbij is het belangrijk om de verschillen tussen deze opties goed te kennen.

Freelancer

Een freelancer werkt alleen en is daardoor vaak goedkoper. Nadeel hiervan is dat zowel de kennis als de ervaring beperkter is.

Communicatie gaat via directe lijnen en is daardoor eenvoudig en duidelijk. Schakelen gaat snel en de flexibiliteit is hoog. 

De betrouwbaarheid van een freelancer is minder groot. Bij ziekte, verzuim of vakantie zal jouw SEA project stilliggen.

Bureau

SEA uitbesteden aan een bureau biedt toegang tot meerdere SEA-specialisten die allemaal hun eigen inzichten en ervaring hebben.

Gebundelde expertise levert al snel meer resultaat op. Dit geldt overigens alleen wanneer je gebruik maakt van een gespecialiseerd SEO/SEA bureau.

Algemene online marketingbureaus hebben vaak slechts één SEA-specialist in huis, waardoor werk veelal wordt uitbesteed of kleine projecten lang duren. Werken met een tussenpartij zorgt voor lange lijnen, trage communicatie en weinig flexibiliteit.

Gespecialiseerde SEA-bureaus hebben daarentegen meerdere experts in huis die samen kunnen werken aan jouw project. Ze bieden meer capaciteit en zijn flexibeler in de mogelijkheden. 

Sea uitbesteden aan een freelancer of online marketingbureau

Waarom SEA uitbesteden?

SEA is complex en tijdrovend. Door SEA uit te besteden aan een professional hoef jij je niet te verdiepen in de systemen en mogelijkheden van het adverteren in zoekmachines.

Jij kunt je tijd besteden aan het ontwikkelen van je bedrijf en het bedienen van je klanten.

Door SEA uit te besteden aan een professional weet je zeker dat jouw advertenties optimaal presteren en dat je altijd profiteert van de nieuwste mogelijkheden. Op deze manier kun je jouw concurrenten voorblijven. 

Hieronder geven we je 10 redenen om SEA uit te besteden aan een professional:

  1. Je weet zeker dat je gevonden wordt in Google door de juiste doelgroep;

  2. Search Engine Advertisement wordt efficiënter uitgevoerd, zowel in tijd als kosten;

  3. Jij kunt je ondertussen focussen op het ontwikkelen van jouw bedrijf en het bedienen van je klanten;

  4. SEA wordt een prioriteit in plaats van een bijzaak;

  5. Er wordt altijd gebruik gemaakt van de nieuwste mogelijkheden;

  6. Advertenties worden op continue basis gemonitord en verbeterd;

  7. Je krijgt beschikking over meerdere SEA-specialisten;

  8. Het uitbesteden van SEA is doorgaans goedkoper dan zelf SEA-specialisten aan te nemen;

  9. Samenwerking zorgt voor nieuwe inzichten en betere resultaten;

  10. Je kunt nog sneller resultaat behalen. 

Wanneer is SEA uitbesteden verstandig?

SEA kun je uitbesteden wanneer je er zelf geen tijd voor hebt, maar wel snel en effectief resultaat wil bereiken met zoekmachine advertenties. Als je toegang hebt tot de financiële middelen die nodig zijn, is het uitbesteden van SEA de ideale optie.

SEA is complex en het duurt lang om dit goed onder de knie te krijgen. Er worden continue nieuwe mogelijkheden geïntroduceerd waarvan je op de hoogte moet blijven om resultaten te blijven optimaliseren.

Een algemene marketeer kan nu eenmaal niet overal specialist in zijn. Om je te kunnen focussen op dat wat je leuk vindt, het ontwikkelen van je bedrijf en het bedienen van je klanten kun je SEA uitbesteden. 

Je kunt SEA uitbesteden als je:

  • Financiële middelen hebt om een bureau in te huren;

  • Je zelf geen tijd hebt om je in SEA te verdiepen;

  • Maximaal rendement wil behalen uit je SEA-strategieën;

  • Je meer tijd wil besteden aan andere aspecten van je bedrijf;

  • Zelf niet wil investeren in dure tools voor het vinden van zoekwoorden;

  • Snel resultaat wil behalen;

  • De ROI wil verhogen.

Verschillende manieren om SEA uit te besteden

Wanneer je op zoek gaat naar een SEA-specialist zal je er al snel achter komen dat verschillende bedrijven op verschillende manieren te werk gaan.

Je kunt abonnementen, vaste contracten of sprints afsluiten. Deze steken allemaal net iets anders in elkaar. Een vast contract is de meest voorkomende optie, maar biedt weinig flexibiliteit.

Leadi werkt met SEA sprints die volledig te personaliseren zijn. Sprints zijn korte periodes waarin vooraf vastgestelde werkzaamheden worden verricht.

Aan het einde van een sprint weet je precies hoe je ervoor staat en bepalen we samen een vervolgstap. 

Leadi sea sprints
De vier verschillende SEA sprints van Leadi. Deze sprints kunnen volledig gepersonaliseerd worden, zodat er altijd maximaal resultaat wordt behaald voor jouw bedrijf.

Hieronder leggen we uit wat ieder contract inhoudt en wat de voor- en nadelen zijn. 

Abbonnement

Voor SEA uitbesteden via een abonnement betaal je maandelijks een vast bedrag. Hiervoor worden vastgestelde onderdelen uitgevoerd.

Een voorbeeld van een abonnement is dat je maandelijks 2,5 uur beheer en optimalisatie van je advertenties ontvangt.

Voordelen

  • De kosten zijn van tevoren duidelijk;

  • Je kunt nagaan of er wordt geleverd wat er is afgesproken.

Nadelen

  • SEA is maatwerk, terwijl er bij alle klanten op dezelfde manier te werk wordt gegaan;

  • Een abonnement omvat niet alle werkzaamheden, waardoor je er zelf tijd aan moet besteden of er extra kosten bij komen kijken;

  • Analyses zijn doorgaans niet inbegrepen;

  • Er wordt niet gekeken naar de resultaten, waardoor kwaliteit niet gewaarborgd is.

Vast contract

Met een vast contract kun je alle SEA-werkzaamheden verbind je jezelf voor langere tijd aan een andere partij. Het verschil met een abonnement is dat je hier vaak doelstellingen en KPI’s aan hangen die behaald moeten worden.

Voordelen

  • Met een vast bedrag per maand wordt alles voor je geregeld, ook analyses en het oplossen van problemen;

  • Als de mogelijkheid bestaat om doelstellingen aan het contract te hangen kun je het bureau verantwoordelijk houden voor het behalen van resultaat.

Nadelen

  • Je moet zelf in de gaten houden wat het bureau daadwerkelijk doet aan werkzaamheden en of deze de kosten waard zijn;

  • Kosten voor SEA uitbesteden liggen vaak hoog omdat het bureau alle mogelijke werkzaamheden wil afdekken;

  • Doordat er allerlei bijzaken geregeld worden krijgt SEA vaak niet de aandacht die het nodig heeft;

  • Moeilijk om te bepalen wat de ROI is;

  • Je kunt het contract niet beëindigen voordat de vooraf bepaalde looptijd voorbij is.

Sprints

Een sprint is een vastgesteld pakket met een vaste prijs.

De werkzaamheden binnen dit pakket worden binnen een vooraf bepaalde periode uitgevoerd. 

Voordelen

  • Je kunt SEA uitbesteden voor transparante prijzen;

  • Snelle doorlooptijd;

  • Je betaalt alleen voor de werkzaamheden die daadwerkelijk worden uitgevoerd;

  • Je kunt je richten op specifieke doelstellingen die je met iedere sprint kunt bijwerken;

  • Alle flexibiliteit in wat je uitbesteedt en wat je zelf doet;

  • Werkzaamheden worden uitgevoerd wanneer je ze nodig hebt;

  • Geen vaste lasten, je kunt maandelijks bepalen hoeveel budget je hebt.

Nadelen

  • Je moet zelf actief zijn in het kiezen en plannen van sprints;

  • De kosten hangen niet samen met de resultaten.

Sea uitbesteden
Door sea uit te besteden blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Onderdelen om uit te besteden

SEA bestaat uit verschillende onderdelen die verschillende strategieën en kennis vereisen.

Wellicht heb jij je al verdiept in SEA uitbesteden en ben je erachter gekomen dat je bepaalde onderdelen al voltooid hebt. Deze onderdelen hoef je dan niet meer uit te besteden.

Hieronder leggen we de verschillende onderdelen van SEA verder toe en wat je kunt verwachten als je ze uitbesteedt. 

Strategie

Je doelstellingen moeten duidelijk zijn voordat je met SEA begint. Doelstellingen moeten SMART worden opgesteld, zodat ze meetbaar zijn en er met een SEA strategie stap voor stap naar een goed resultaat toe kan worden gewerkt. 

Het opstellen van doelstellingen en het uitwerken van een SEA-strategie is iets dat je zelf kunt doen. Leadi biedt echter de mogelijkheid aan om dit voor je te doen in de Analyse en Verbeter sprint. 

Als je zelf al begonnen bent met SEA kunnen de Analyse en Verbeter sprint jou helpen om je huidige campagnes te analyseren en aanbevelingen te doen voor het verbeteren van de SEA-strategie.

Zoekwoorden

Zonder goede zoekwoorden zullen jouw advertenties niet gezien worden door de gebruikers van zoekmachines.

Het vinden van goede zoekwoorden vergt veel kennis en speciale tools. Door SEA uit te besteden hoef je zelf niet in deze tools te investeren.

Je kunt je zoekwoordenonderzoek aan Leadi uitbesteden. Wij vinden de juiste zoekwoorden die passen bij jouw doelgroep en jouw producten en diensten. Hierbij letten we niet alleen op relevantie, maar gaan we juist op zoek naar interessante zoekwoorden. 

Een interessant zoekwoord is er een met een hoge potentie. Dit wil zeggen een hoog zoekvolume met een lage CPC. Hiermee kun je de ROI verhogen. 

Advertenties

Het goed opzetten van advertenties is een ingewikkelde klus. Je moet zoekwoorden namelijk op de juiste manier gebruiken. Dit onderdeel van SEA uitbesteden kun je aan ons overlaten met de Groeien sprint.

Google ads is de meest gebruikte technologie voor SEA. Google maakt gebruik van drie verschillende soorten SEA-campagnes om hun gebruikers zo goed mogelijk te helpen vinden waar ze naar op zoek zijn:

1. Tekstadvertenties

Tekstadvertenties bestaan uit een kop, een zichtbare URL en een beschrijvende tekst. Google besteed erg veel aandacht aan de kwaliteit van deze advertenties. 

Een tekstadvertentie met een lage kwaliteit zal dus niet (altijd) getoond worden in de resultaten, zelfs niet als ze hoge kosten per klik (Costs per Click of CPC) hebben. 

2. Shopping advertenties

Shopping ads worden getoond wanneer een gebruiker zoekt naar een specifiek product. De advertentie toont de titel, de prijs en een foto van het product. Gebruikers krijgen hierdoor een duidelijk beeld van het product dat je verkoopt.

In de advertentie wordt ook de winkelnaam genoemd en zodra een gebruiker op de advertentie klikt worden ze doorgestuurd naar jouw website. Dit levert dus relevante leads op.

3. Display advertenties

Display ads zijn visuele advertenties. Deze vorm van advertenties worden weergegeven in het Google Display Netwerk. Met dit netwerk kun je mensen bereiken via miljoenen websites, apps en andere Google eigendommen.

Advertenties in het display netwerk kunnen banners, afbeeldingen en video’s bevatten. Door ze visueel te optimaliseren zullen gebruikers sneller geneigd zijn op de advertentie te klikken om zo op jouw website terecht te komen.

Verschil shopping advertenties en tekstadvertenties
Het verschil tussen shopping advertenties en tekstadvertenties als het zoekwoord ‘behanglijm’ wordt gebruikt.

Landingspagina’s

Een advertentie levert meer resultaat op wanneer deze leidt naar een perfecte landingspagina. Zodra een gebruiker op de advertentie klikt komt hij of zij terecht op een pagina die volledig toegewijd is aan het product of de service die je adverteert. 

Leadi kan jou adviseren over of helpen bij het bouwen van landingspagina’s die goed converteren. Op deze manier kun je maximaal rendement behalen uit je advertenties. 

Wat kost SEA uitbesteden?

Het opzetten van SEA kost geld. Of je dit nu uitbesteedt of niet, je hebt altijd een advertentiebudget nodig. 

Dit budget wordt gebruikt om de campagnes te laten draaien. Zodra er door een gebruiker op jouw advertentie wordt geklikt betaal je bepaalde kosten. Dit wordt de Cost Per Click (CPC) genoemd.

Om de kosten per klik zo laag mogelijk te houden en de maximale potentie van SEA te benutten kun je SEA uitbesteden.

De kosten die verbonden zijn aan SEA uitbesteden, zijn afhankelijk van de services die het bedrijf aanbiedt en de tijd die in jouw project wordt gestoken.

Je kunt SEA al uit laten besteden vanaf €100 per maand. Hiervoor kun je echter geen hoge kwaliteit of uitstekende resultaten verwachten.

Het opzetten, analyseren en verbeteren van SEA-campagnes kost nu eenmaal tijd en voor €100 wordt er niet veel tijd aan besteed. 

Bij Leadi kun je SEA uitbesteden vanaf €300 per maand. Hiervoor wordt er gewerkt volgens een vooraf bepaalde SEA-strategie en worden alle aspecten van jouw SEA-campagnes getest en verbeterd. 

SEO en SEA combineren

Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO-resultaat oplevert voor de lange termijn en SEA juist voor de korte termijn. Voor meer informatie lees je verder in ons artikel “Wat is SEO en SEA? Het verschil uitgelegd”.

Om maximaal resultaat te behalen kun je niet alleen SEA uitbesteden, maar ook SEO. Voor maximale vindbaarheid en het verlagen van de kosten kun je SEO en SEA namelijk combineren. 

Met behulp van een SEA-campagne kun je de kwaliteitsscore van een zoekwoord bepalen. Je kunt pagina’s vervolgens met hoogkwalitatieve zoekwoorden optimaliseren, zodat je zeker weet dat ze resultaat op zullen leveren.

Hoe beter de SEA-campagne is, hoe beter je de kwaliteitsscore van de zoekwoorden kunt bepalen en hoe meer resultaat je zal behalen met SEO.

Met behulp van SEO kunnen Google ads een hogere kwaliteitsscore behalen. Bij het bepalen van de score wordt namelijk rekening gehouden met de relevantie en geloofwaardigheid van de verstrekte informatie op de website. 

Hoe beter jouw SEO is, hoe hoger de kwaliteitsscore van de advertentie en hoe lager de SEA-kosten zullen zijn. 

Zo vullen SEO en SEA elkaar dus naadloos aan. 

Seo en sea combineren zorgt voor betere vindbaarheid in zoekmachines

SEA uitbesteden aan Leadi

SEA uitbesteden kun je overlaten aan Leadi. Wij zijn een marketingbureau dat gespecialiseerd is in SEO en SEA. Onze SEA-specialisten hebben alle benodigde kennis van zaken. Wij helpen jou om maximaal resultaat te behalen met behulp van duidelijke doelstellingen en aanpasbare sprints.

Ben jij geïnteresseerd in onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact op via onderstaand formulier.

    Neem contact op