Elke seconde voeren mensen wereldwijd zo’n 40.000 zoekopdrachten uit via Google. Dat zijn 3,5 miljard zoekopdrachten per dag en 1,2 biljoen zoekopdrachten per jaar. Adverteren in deze zoekmachine is dan ook een slimme manier om met online marketing aan de slag te gaan.
Google biedt de mogelijkheid om heel gericht te adverteren. Je bent echter niet de enige die in deze zoekmachine wil adverteren, dus om je omzet echt te verhogen moet je advertenties maximaal optimaliseren.
Je kunt hiermee zelf aan de slag gaan, maar nog beter kun je een Google Ads specialist inschakelen om dit voor je te doen. Zij hebben alle kennis en expertise in huis om jouw conversies te maximaliseren.
Lees verder in deze gids over Google Ads uitbesteden en ga na wat een Google Ads specialist voor jou en je omzet kan betekenen.
Wat is Google Ads?
Google Ads, voorheen Google Adwords, is een gratis advertentieplatform waarmee je producten of diensten kunt promoten in het uitgebreide netwerk van Google. Denk aan advertenties in de zoekresultaten, op websites en maps, in video’s en mobiele apps en als shopping advertenties.
De advertenties komen naar voren wanneer mensen via de zoekmachine interesse tonen in producten of diensten die jij aanbiedt. Het optimaliseren van advertenties valt onder Search Engine Advertising (SEA).
Het is een hele gerichte manier van online marketing, maar er is ook veel concurrentie. Google Ads campagnes dienen dus op een goede manier ingericht te worden om maximaal rendement te behalen.
Lees verder in onze gids “Wat is het verschil tussen SEO en SEA” voor meer informatie.
Hoe maak je een advertentie op Google?
Om te beginnen met adverteren in Google maak je een Google ads account aan via je Google account. Vooraf bepaal je een advertentiebudget en relevante zoekwoorden. Vervolgens kun je op Google Ads aan de slag om een campagne in te stellen door het doel en type te bepalen.
Advertentiedoelen
Om een advertentie aan te maken moet je eerst een advertentiedoel kiezen:
Verkoop: Het stimuleren van verkopen via je website, app of fysieke winkel.
Leads: Leads genereren door potentiële klanten aan te moedigen om een bepaalde actie te ondernemen.
Websiteverkeer: Ervoor zorgen dat je website door de juiste doelgroep wordt gevonden.
Product- en merkomgeving: Promotie van nieuwe producten of services.
Merkbekendheid en bereik: Vergroot je naamsbekendheid door een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken.
App-promotie: Meer installaties, reviews en pre-registraties van je app realiseren.
Lokale winkelbezoeken en promoties: Meer bezoekers naar je fysieke winkel trekken.
Tot slot is er ook de mogelijkheid om een campagne op te zetten zonder vooraf ingesteld doel. Je kunt met een Google Ads specialist overleggen wat voor jou het beste doel is.
Advertentietypes
Je kunt kiezen voor verschillende advertentie types:
Zoeken: Campagne in het zoeknetwerk van google via video-, beeld- of tekstadvertenties.
Display: Beeldadvertenties op websites en in apps die aangesloten zijn bij Google Ads.
Video: Videoadvertenties op YouTube op kijkers te bereiken en conversies te stimuleren.
Shopping: Productvermeldingen op Google shopping om producten onder de aandacht te brengen van kopers die online aan het winkelen zijn.
Discovery: Advertenties in de online news feeds van Discovery, YouTube en Gmail.
App: Een app promoten via een groot aantal kanalen om downloads en engagement te vergroten.
Smart: Kleine bedrijven kunnen tijd besparen met vereenvoudigd campagnebeheer.
Performance Max: Vind met een enkele campagne waardevolle klanten via alle kanalen.
Google Ads specialisten zullen je helpen om de juiste keuze te maken voor het advertentietype.
Google extensies
Binnen een campagne kunnen verschillende extensies opgesteld worden om de bezoeker meer informatie te geven over jouw product of dienst. We lichten hieronder de meest voorkomende extensies toe.
Locatie extensies
Een locatie extensie toont de locatie van een fysieke winkel. Een advertentie met een locatie extensie is dus een goede manier om mensen te stimuleren om langs te komen in de winkel.
Highlight extensies
Highlight extensies worden gebruikt om extra informatie toe te voegen aan een advertentie. Denk bijvoorbeeld aan “Gratis bezorging”, “24/7 geopend” of andere Unique Selling Points (USP).
Sitelinks extensies
Met Sitelinks extensies kun je direct bepaalde pagina’s onder de aandacht brengen, zoals “offerte aanvragen” of “contact”. Voor shopping advertenties kunnen dit ook pagina’s zijn voor bepaalde categorieën.
Prijs extensies
Met prijs extensies kun je direct prijzen toevoegen aan je advertenties. Zo zien mensen in een oogopslag wat ze zullen betalen voor jouw product of dienst.
Beeld extensies
Met een beeld extensie wordt er een afbeelding aan de advertentie toegevoegd. Je kunt er op deze manier voor zorgen dat je product of dienst visueel wordt weergegeven als een soort display advertentie.
Oproep extensies
Met een oproep extensie kun je een telefoonnummer toevoegen aan je advertentie. Dit werkt ideaal, omdat bezoekers hierdoor direct contact met je op kunnen nemen, zonder je website te bezoeken.
Een goede Google Ads specialist zal gebruik maken van meerdere extensies om jouw advertenties eruit te laten springen.
Voor meer informatie over het instellen van Google Ads campagnes lees je verder in onze gids “Je eerste SEA-campagne opzetten“.
Is Google Ads gratis?
Je kunt gratis een account aanmaken. Het is zelfs mogelijk om advertenties en volledige campagnes op te zetten zonder te betalen. Je gaat pas betalen als je de advertenties live zet.
Alleen het adverteren zelf kost dus geld. Google Ads hanteert hiervoor een duidelijk kostenmodel. Je betaalt namelijk alleen als er daadwerkelijk op je advertentie wordt geklikt. En hoeveel je per klik betaalt, dat bepaal je zelf.
Uiteraard heeft de CPC (Cost Per Click/kosten per klik) invloed op de score van je advertentie. Je zal de CPC dus moeten afstellen op de concurrentie om ervoor te zorgen dat je advertentie daadwerkelijk getoond wordt.
In Google Ads geef je ook aan hoeveel je maximaal per maand wil besteden aan de advertentie. Dit is je advertentiebudget. Google draagt er zorg voor dat dit advertentiebudget gedurende de maand evenredig wordt gebruikt en niet wordt overschreden.
Hoe kun je de CPC bepalen?
Om de kosten per klik te bepalen moet je rekening houden met de volgende drie factoren:
Concurrentie: Hoe meer de concurrentie bereid is om te betalen, hoe meer jij zal moeten betalen voor een klik om te kunnen concurreren.
Advertentiepositie: Een eerste positie in Google kost meer dan een lagere positie.
Kwaliteitsscore: Als je een goede kwaliteitsscore hebt, kun je met een lagere CPC net zo hoog ranken. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van de relevantie van je advertentie, de verwachte CTR en gebruikservaring van je landingspagina.
Voorbeeld
Advertentiebudget: €300 per maand
CPC: €1
Voor elke klik op je advertentie wordt €1 op je advertentiebudget in mindering gebracht. Google zal een gemiddelde van €10 per dag aanhouden (€300 / 30 dagen = €10 per dag).
Zodra het dagbudget op is, wordt de advertentie niet langer weergegeven. De ene dag zal dit zijn nadat er €9 van het advertentiebudget is gebruikt en een andere dag loopt het door tot €11.
Lees verder in onze gids “Wat kost SEA” om meer te weten te komen over de kosten van Google Advertenties.
Google Ads uitbesteden of zelf beheren?
Google Ads is toegankelijk voor adverteerders met verschillende kennisniveaus. Je kunt als nieuwe adverteerder dus zelf aan de slag met Google advertenties.
Dit feit neemt echter niet weg dat het een complex advertentieplatform is. Je hebt kennis en ervaring nodig om de advertenties voor jouw bedrijf zo goed mogelijk te laten presteren. Het gaat niet alleen om het inrichten van de advertentie zelf, maar van de gehele campagne.
Niet voor niets zijn er bedrijven die zich volledig specialiseren op Search Engine Advertisement. SEA specialisten weten precies hoe je Google Ads campagnes kunt optimaliseren om maximaal resultaat te behalen.
Hieronder geven we een overzicht van de voor- en nadelen van advertenties op Google search uitbesteden of het in eigen beheer te houden.
Hoeveel kost Google Ads uitbesteden?
Wat de kosten voor Google Ads uitbesteden zijn, hangt af van de mate van expertise en het kostenmodel van de SEA specialisten die je inhuurt.
Het kostenmodel om SEA uit te besteden kan bestaan uit een vast bedrag, van bijvoorbeeld €100 per maand. Deze prijs wordt vooral gebaseerd op de omvang van je account. Hoe meer campagnes, advertentiegroepen en advertenties je hebt, hoe hoger de prijs zal zijn. Voor een vaste maandelijkse prijs prijs wordt een vast aantal werkzaamheden uitgevoerd om je advertenties te optimaliseren voor conversie.
Een andere mogelijkheid is dat SEA specialisten een percentage van het advertentiebudget in rekening brengen. Dit kan een percentage zijn tussen de 10% en 25%. Het maakt dus niet uit of je advertentiebudget €300 of €3000 is, het bureau zal een vast percentage doorberekenen als kosten om hun Google Ads specialisten voor jou aan het werk te zetten.
Bij Leadi werken we met SEA sprints. Dit zijn korte periodes waarin we een combinatie van werkzaamheden in één keer voor je uitvoeren. Je bepaalt zelf welke sprint je inzet, wanneer je deze inzet en of je na afloop nog een sprint inzet. Bij ons weet je dus precies wat we voor je doen, waar je voor betaalt en wanneer ons werk klaar is.
Tot slot kun je freelance Google Ads specialisten inschakelen. Deze betaal je per uur. Reken hiervoor €50 tot €100 per uur.
Wat doet een Google Ads expert?
Google Ads uitbesteden aan een Google Ads expert is een goed idee als je jouw advertenties wil optimaliseren. Maar wat doet een Google Ads specialist nu precies dat je zelf niet kunt?
Ze nemen het Google Ads beheer van je over. Dat gaat om verschillende punten, waaronder het maximaal optimaliseren van Google Ads door jouw campagnes te split-testen. Hiervoor experimenten ze met verschillende zoekwoorden, teksten en afbeeldingen om te zien wat het beste werkt.
Google Ads specialisten weten precies hoe Google naar jouw campagnes kijkt en zorgen voor de juiste focus en structuur. Zo weet je zeker dat Google jouw advertenties begrijpt, waardoor ze zo hoog mogelijk kunnen ranken.
Verder worden Google Ads-algoritmes voorzien van accurate en relevante data over jouw bedrijf. Er worden data-analyses uitgevoerd en samenwerkingen opgezet met andere kanalen.
Tot slot kun je van een goede Google Ads specialist verwachten dat ze aanbevelingen doen om je landingspagina’s te verbeteren om maximale conversies te behalen. Uiteraard wordt alles maandelijks aan je terug gekoppeld via een rapport.
Google Ads campagnes op laten zetten door specialisten
Het opzetten van een Google Ads campagne door een specialist gaat als volgt in zijn werk:
Intakegesprek. Tijdens een intakegesprek wordt duidelijk wat jouw doelen zijn en wat je van de Google Ads expert kunt verwachten.
Analyse. Als je al een Google Ads campagne hebt worden je huidige campagnes geanalyseerd. Er wordt onderzoek gedaan naar relevante zoekwoorden en de verdere samenwerking wordt in kaart gebracht.
Google Ads campagne opzetten. Met alle beschikbare informatie wordt er binnen de afgesproken termijn een nieuwe Google Ads campagne opgezet.
Google Ads campagne monitoren. De nieuwe Google Ads campagne wordt gemonitord. Met de informatie die beschikbaar komt, worden de advertenties steeds verder verbeterd, zodat maximale conversie kan worden bereikt voor een goede omzet.
Maandelijkse rapportage. Iedere maand ontvang je een rapportage waarin je kunt zien hoe je Google advertenties presteren.
Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?
Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.
Gratis quickscan van je Google Ads account laten uitvoeren
Wil jij graag weten hoe je ervoor staat voordat je Google Ads gaat uitbesteden? Vraag dan direct onze gratis Quickscan aan. Wij nemen je huidige Google Ads account onder de loop en je krijgt van ons een uitgebreid rapport waarin we de volgende punten opnemen:
Campagne analyse: We gaan na welke type campagnes je momenteel gebruikt en hoe deze presteren.
Zoekwoordenscan: Gebruik je de juiste zoekwoorden of kan dit beter? Wij gaan het voor je na.
Advertentie-analyse: Met de advertentie-analyse gaan we na of de kwaliteitsscore van je advertenties beter kan.
Advies: Je krijgt van ons een uitgebreid rapport met alle resultaten. We leggen je ook uit hoe we bij Leadi aan de slag zouden gaan om jouw kansen te benutten.
Na de Quickscan weet je precies hoe jij ervoor staat. Je bepaalt vervolgens zelf of je de samenwerking met ons aangaat.
Vraag nu de gratis Quickscan aan
Gratis een complete analyse van jouw Google Ads account
Cases: snelle winst met enkele campagnes
Laat jouw huidige Google Ads meer omzet genereren voor hetzelfde budget door je Google Ads uit te besteden. Vele bedrijven gingen je al voor om hun online kansen te verbeteren.
Hieronder enkele van onze cases om te laten zien dat je in een hele korte periode al in staat bent om beter te presteren met jouw Google Ads.
Iedere 2 weken 10 nieuwe aanvragen
Corksol is specialist in het aanbrengen van spuitkurk. Met behulp van één SEA campagne zorgen we nu iedere twee weken voor 10 nieuwe aanvragen van particulieren en bedrijven.
Voor Corksol hebben we onderzoek gedaan naar interessante zoekwoorden. Deze hebben we vervolgens gegroepeerd om campanges en advertentiegroepen op te delen op basis van de toepassing van de spuitkurk. Voor iedere advertentiegroep is een landingspagina opgezet die aansluit bij de behoefte van de website bezoeker.
20 aanvragen in 30 dagen
ShadowArt is een fabrikant van hoogwaarde zonnezeilen en schaduwdoeken. Met behulp van één SEA campagne hebben zij maar liefst 20 nieuwe aanvragen ontvangen.
Voor ShadowArt hebben we zoekwoordenonderzoek gedaan om daarmee een nieuwe Google Ads campage en landingspagina’s op te zetten. Deze brengen nog steeds aanvragen en verkopen binnen voor de ShadowArt producten.
€ 400 Gratis Advertentietegoed
Heeft jouw bedrijf nog niet eerder met Google Ads gewerkt? Dan is dit het juiste moment om te beginnen. Je kunt nu namelijk extra voordelig een Google Ads account aanmaken.
Nieuwe accounts die worden aangemaakt via een officiële Google partner, zoals Leadi, ontvangen maar liefst € 400 gratis Google Ads advertentietegoed.
Klik hier om te zien hoe je dit gratis advertentietegoed kunt claimen.
Jouw Google Ads uitbesteden aan Leadi
Leadi is een gespecialiseerd SEO & SEA bureau met een unieke werkwijze. Je zit bij ons namelijk nooit vast aan een contract of maandelijks terugkerende kosten. In plaats daarvan werken we met korte sprints, waarvan je zelf bepaalt welke je wanneer inzet.
Als je nieuw bent met adverteren, kunnen we campagnes voor je opzetten. Heb je al een account? Dan zullen we je huidige campagnes optimaliseren.
Ga met ons de samenwerking aan en we zorgen er samen voor dat jouw omzet wordt verhoogd.