Kwalitatieve leads genereren om je sales te optimaliseren? Dat doe je met inbound marketing.
Sinds een aantal jaren heeft outbound marketing plaats gemaakt voor inbound marketing. De klant staat centraal en is zich bewust van marketing en reclame. We moeten informatie dus op een subtiele manier bij onze leads krijgen om ze niet af te schrikken.
Het sales team moet op een hele andere manier te werk gaan dan 10 jaar geleden. In plaats van een lead ongevraagd lastig te vallen met informatie, bepaalt een lead nu zelf wanneer hij of zij meer informatie wil ontvangen.
Gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden om leads op een subtiele manier om te zetten tot klant. In deze gids bespreken we wat inbound marketing is en hoe je dit kunt inzetten tijdens de verschillende fases van de customer journey.
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een marketingstrategie om meer leads aan te trekken en te converteren. Een inbound marketing strategie heeft alles te maken met het leveren van waarde in de vorm van goede content.
Het doel van inbound marketing is om zo vroeg mogelijk in het aankoopproces potentiële klanten te werven. Gaandeweg geef je ze steeds meer informatie, zodat ze zichzelf ervan kunnen overtuigen dat ze jouw product of dienst nodig hebben.
Er zijn verschillende inbound marketing strategieën om consumenten of bedrijven te informeren:
Blogs. Blogs en artikelen zijn de ideale manier om relevante content te bieden die past bij de buyer persona en de fase van de customer journey waar de klant zich op dat moment in bevindt.
SEO. Het doel van zoekmachine optimalisatie (SEO) is om ervoor te zorgen dat content op jouw website gevonden wordt.
Social Media. Via Social Media kanalen kun je relevante content laten zien in de vorm van tekst, afbeeldingen of video’s om potentiële klanten te informeren of te overtuigen.
E-mails. Met behulp van marketing automation kun je e-mail reeksen opstellen die worden verstuurd zodra iemand een bepaalde actie heeft uitgevoerd. Zo informeer je een potentiële klant altijd op het juiste moment.
Advertenties. Zoekmachine advertenties komen tevoorschijn wanneer iemand actief op zoek is naar een bepaald product of dienst. Met behulp van Search Engine Advertisement kun je advertenties optimaliseren.
Waarom is inbound marketing relevant?
Al uit het 2015 State of Inbound onderzoek van Hubspot bleek dat bedrijven drie keer zoveel aandacht besteedden aan Inbound marketing, vergeleken met outbound marketing. Sindsdien is deze verhouding steeds verder richting inbound marketing verschoven.
Dat is niet gek, want met de opkomst en de ontwikkeling van het internet heeft er een enorme verschuiving plaats gevonden. Het is niet langer nodig om je product of dienst actief te verkopen aan consumenten. Ze nemen namelijk zelf het initiatief om een product te kopen en bepalen zelf wanneer ze dit doen.
De mening van andere kopers is daarbij belangrijker dan ooit. Reviews zijn hierdoor van onschatbare waarde geworden. Het is de taak van marketeers om hierop in te spelen en consumenten op de juiste manier te informeren.
Inbound vs. outbound marketing
Inbound marketing en outbound marketing staan totaal tegenover elkaar. Het is vergelijkbaar met het verschil tussen dag en nacht en tussen zwart en wit. Er worden verschillende kanalen gebruikt, andere informatie gegeven en er wordt zelfs op een andere manier gedacht.
Inmiddels weten we dat de consument centraal staat bij een inbound marketing strategie. We proberen op een subtiele manier informatie te geven die potentiële klanten kunnen consumeren wanneer zij dat willen.
Een outbound marketing strategie is een meer traditionele marketing strategie, waarbij het bedrijf centraal staat. Het bedrijf wil verkopen en schreeuwt van de daken dat hun product of dienst beschikbaar is. Iedereen krijgt dit te horen, of ze er nu geïnteresseerd in zijn of niet.
Wil dat zeggen dat je outbound marketing beter helemaal niet meer kunt toepassen? Nee. In sommige gevallen is het nodig om een outbound marketing strategie op te zetten. Bijvoorbeeld om een nieuw merk of nieuw product te promoten. Je moet hier echter slim mee omgaan en outbound marketing altijd in combinatie met inbound marketing inzetten.
De vier fases van een inbound marketingstrategie
Een inbound marketing strategie kan opgedeeld worden in vier fases: attract, engage, convert en delight. In de fases wordt gebruik gemaakt van marketing, sales en service.
Kort samengevat wil dit zeggen dat je bezoekers aantrekt met marketing, ze omzet in leads en laat converteren tot klanten met sales. Klanten houdt je tevreden met goede service, zodat ze terugkeren en je bedrijf aan anderen promoten.
We lichten elke fase hieronder uitgebreider toe.
1. Attract: De juiste bezoekers aantrekken
De eerste fase van inbound marketing is om de juiste bezoekers naar je website en Social Media kanalen te trekken. Je maakt hiervoor gebruik van waardevolle content, zoals blogs, afbeeldingen en video’s.
Je omvat jouw ideale bezoeker met buyer persona’s. Een buyer persona is een gedetailleerde omschrijving van jouw ideale klant.
Buyer persona’s laten zien waarin jouw ideale klant geïnteresseerd is, wat ze kan overtuigen, via welke kanalen ze jouw website vinden en welke informatie ze nodig hebben om een beslissing te maken.
Naast een buyer persona is de customer of buyer’s journey ook heel belangrijk om in gedachten te houden tijdens deze fase. De buyer’s journey is heel effectief om in kaart te brengen welke informatie tijdens welke fase belangrijk is om websitebezoekers door het koopproces te begeleiden.
Tools voor fase 1
In deze fase van inbound marketing staat marketing centraal. Je zal dus vooral marketing tools gebruiken, zoals:
Website met blogs en andere web content
Video’s
Infographics
Content strategie
Social Media
Advertenties
2. Engage: Bezoekers converteren naar leads
De volgende fase van de inbound marketing strategie is “Engage”. In deze fase staat lead generatie centraal, waarbij marketing en sales belangrijk zijn. Hoe beter je fase 1 uitvoert, hoe meer leads er uit de websitebezoekers voortkomen.
Je doet dit door bezoekers te betrekken bij jouw organisatie of bedrijf. Zo groeit het vertrouwen, waardoor bezoekers bereid zijn een actie uit te voeren. Deze actie is niet direct het kopen van een product. In plaats daarvan vragen ze meer informatie op, starten ze een trial of melden ze zich aan voor een demo.
Zorg ervoor dat bezoekers gegevens achterlaten die je verwerkt in een CRM (Customer Relationship Manager). Je leert mensen zo beter kennen en met deze informatie kun je hen in de volgende fases beter aanspreken. Je weet namelijk beter welke informatie ze op dit moment nog missen.
In deze fase is het belangrijk dat je gebruik maakt van een goede call to action op geoptimaliseerde landingspagina’s. Onthoud hierbij dat consumenten zelf bepalen of ze meer informatie willen. Kom dus niet te pusherig over, maar laat ze hun eigen keuze maken.
Tools voor fase 2
Om consumenten meer te betrekken bij je organisatie kun je gebruik maken van de volgende tools:
E-mail marketing automation
Marketing automation
Lead flows
Message bots
3. Convert: Leads omzetten naar klanten
In de derde fase van inbound marketing worden leads omgezet tot klanten. Hierbij speelt lead nurturing een belangrijke rol. Lead nurturing wil zeggen dat je de informatie die je consumenten toestuurt volledig personaliseert.
Herhaling, wanneer je potentiële klant hierom vraagt, is de sleutelfactor tot conversie.
E-mails zijn een geweldige methode voor lead nurturing. Met e-mail marketing automation software kun je gepersonaliseerde e-mails op het juiste moment toesturen. Deze software is erop gericht om marketing en sales te combineren en potentiële klanten zo van relevante informatie te voorzien.
Tools voor fase 3
Voor lead nurturing en conversie kun je het beste de volgende tools inzetten:
Lead management
E-mail marketing automation
Marketing automation
CRM (Customer Relationship Manager)
4. Delight: Klanten behouden
Inbound marketing houdt niet op wanneer je leads omgezet zijn in klanten. Meer dan ooit tevoren is het belangrijk om een relatie met bestaande klanten te onderhouden. In deze fase speelt service dan ook de meest prominente rol.
Delight staat voor vreugde en wil dus zeggen dat je mensen tevreden houdt. Een goede quote voor customer delight van Nelson Boswell is:
“Always give people more than what they expect”
En daar sluit James Cash Penney zich volledig bij aan met zijn quote:
“The well-satisfied customer will bring the repeat sale that counts”
Klanten die je tevreden houdt zullen terugkomen en zelfs jouw organisatie, bedrijf of product voor je gaan promoten. Houd hen dus tevreden voor meer awareness en een groter bereik om nieuwe klanten te werven.
Tools voor fase 4
Om klanten tevreden te houden en ervoor te zorgen dat ze terugkeren en je promoten kun je de volgende tools inzetten:
E-mail marketing automation
CRM (Customer Relationship Manager)
9 tips voor een goede inbound marketing strategie
Hieronder volgen negen tips die je kunt toepassen bij het opstellen van je inbound marketing strategie.
1. Gebruik Facebook om een goede buyer persona op te stellen
Facebook verzamelt heel veel gegevens. Jij hebt vanuit de Facebook pagina van je bedrijf toegang tot een deel van deze gegevens.
Je kunt bijvoorbeeld zien of jouw pagina voornamelijk bezocht wordt door mannen of door vrouwen en uit welke leeftijdscategorie. Je kunt zelfs demografische gegevens inzien en soms zijn er ook gezamenlijke interesses die je kunnen helpen om een goede buyer persona te schrijven.
2. Maak gebruik van een content strategie
Inbound marketing is het meest succesvol als er een plan is voor het maken en marketen van content. Met een content strategie houd je overzicht welke blogs, video’s en Social Media posts wanneer geplaatst worden.
Je kunt in je content strategie opnemen welk soort content het beste is voor jouw publiek en op welke platformen zij het meest actief zijn.
Door je aan een content strategie te houden weet je zeker dat je regelmatig nieuwe content publiceert, zodat je potentiële klanten warm houdt.
3. Trek meer potentiële klanten aan met hoog kwalitatieve content
Content publiceren is een ding. Hoogwaardige content publiceren is een game changer.
De concurrentie in de online wereld is hoog, waardoor het steeds belangrijker is om echt waardevolle content te publiceren. Schrijf lange blog posts, maak gedetailleerde video’s en voeg alleen afbeeldingen toe als deze echt bijdragen aan de content.
Met lange, gedetailleerde content kun je laten zien dat je kennis hebt en dat straalt vertrouwen uit. Een band en vertrouwen opbouwen met mensen die online naar oplossingen zoeken is het voornaamste doel van inbound marketing.
4. Verbeter het gebruiksgemak van je website met technische SEO
Gebruikservaring is een belangrijke factor voor SEO. Je site moet eenvoudig navigeerbaar zijn, snel laden en perfect functioneren. Met technische SEO kun je je website volledig optimaliseren voor bezoekers, maar ook voor Google bots.
Als Google bots jouw website eenvoudig kunnen crawlen en via interne links doorverwezen worden naar relevante content, begrijpen ze goed waar je website over gaat. Hierdoor zal je hoger ranken voor relevante zoektermen.
Lees verder in onze gids over de voor- en nadelen voor SEO om na te gaan hoe SEO je verder kan helpen om het juiste publiek te bereiken.
5. Optimaliseer content met on-page SEO
Om artikelen op je website beter vindbaar te maken kun je ze optimaliseren met on-page SEO. Met de juiste SEO strategie kun je verschillende aanpassingen maken in je content om ervoor te zorgen dat deze hoger rankt in zoekmachines zoals Google.
Voorbeelden van de verschillende onderdelen die je kunt optimaliseren zijn de teksten, titels, meta tags, afbeeldingen, interne links en uitgaande links.
Lees verder in onze complete gids over on-page SEO om direct aan de slag te gaan.
6. Ontvang backlinks met off-page SEO
Off-page SEO is een strategie die je kunt inzetten om meer autoriteit te krijgen. Deze tak van SEO richt zich namelijk volledig op het promoten van je website via externe bronnen.
Een backlink is een link die vanuit een andere website naar jouw website verwijst. Het verkrijgen van nieuwe backlinks is het belangrijkste onderdeel van off-page SEO.
Schakel een SEO specialist in om de marketing van je website op professionele wijze uit te laten voeren.
Je kunt ook zelf een succesvolle SEO campage opzetten om meer content te creëren en nieuwe klanten aan te trekken door middel van hogere rankings in zoekmachines.
7. Combineer SEO en SEA voor optimale resultaten
SEO is het optimaliseren van je website voor organisch verkeer. Met een SEA-campagne kun je juist verkeer aantrekken vanuit zoekmachine advertenties.
SEO is een lange termijn strategie, terwijl SEA juist een korte termijn strategie is. Je kunt SEA dus heel goed inzetten terwijl je wacht op de resultaten van SEO.
Lees verder in onze gids SEO en SEA combineren om meer te weten te komen over het optimaliseren van je bereik via zoekmachines.
8. Level-up op Social Media en maak gebruik van influencers
In de fase attract, waar de customer journey begint, kan Social Media een grote toegevoegde waarde hebben. Mensen komen zo op de hoogte van de producten of diensten die je aanbiedt, zelfs als ze op dat moment nog niet actief op zoek zijn naar een oplossing.
Een goede methode om beter zichtbaar te worden op Social Media is door gebruik te maken van influencers. Zij hebben een groot bereik en kunnen awareness opwekken bij mensen die je anders nooit had bereikt.
9. Houd je resultaten bij door je voortgang te meten
Voordat je start met inbound marketing stel je SMART doelen op. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
Door doelen op te stellen kun je de voortgang meten en inzien wat inbound marketing voor jouw bedrijf doet.
Je begint met een nul-meting om je start positie te bepalen. Je werkt vanuit daar gericht aan je inbound methode om meer mogelijke klanten te verkrijgen en meer sales te genereren. Stel bepaalde mijlpalen in, zodat je weet of de vooruitgang die je boekt voldoende is om je doel uiteindelijk te bereiken.
Ook interessant: 11 Beste online marketing strategieën voor bedrijfsgroei.
Gratis en betaalde inbound marketing tools en platformen
Hieronder bespreken we een aantal tools en platformen waar je gebruik van kunt maken voor inbound marketing.
Inbound marketing tools
SEO: Semrush en Ahrefs zijn uitgebreide betaalde SEO software. Voor zoekwoordenonderzoek kun je ook gebruik maken van gratis tools zoals Google zoekwoordplanner, Google Search Console en Ubersuggest.
SEA: Maak gebruik van Google Ads of de zoekwoordplanner van Google om goede zoekwoorden te vinden voor je advertenties.
Social Media: Je kunt Social Media posts beheren en inplannen met HootSuite of Later.
Content marketing: Maak gebruik van een gratis of betaalde contentkalender om blog posts, Social Media posts en andere content in te plannen.
E-mail marketing: Mailchimp is een bekende gratis tool voor e-mailmarketing. Mailblue is betaalde Nederlandse software die enorm uitgebreid is.
Inbound marketing platformen
Verder zijn er een aantal handige inbound marketing platformen die verschillende tools combineren, zoals HubSpot, Marketo, Act-On, Eloqua en Pardot.
HubSpot is het bekendste platform die vele functionaliteiten heeft. Sommige marketing tools worden zelfs overbodig als je gebruik maakt van dit platform.
Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?
Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.
SEO en SEA optimaliseren met Leadi
Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen is content de motor achter inbound marketing. De beste manier om content beter vindbaar te maken voor leads is door te optimaliseren met SEO en SEA.
Leadi is een marketing bureau dat volledig is gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie. Wij bieden daarbij een simpel alternatief voor lange en dure SEO contracten. We werken namelijk met de sprint-methode.
Je schakelt ons dus alleen in voor de hulp die je daadwerkelijk kunt gebruiken. De rest pak je zelf aan of laat ons advies door je marketing team implementeren.
Bekijk alle SEO sprints en SEA sprints om te zien waarmee we je van dienst kunnen zijn. Of neem via onderstaand formulier vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.