Nieuwe klanten werf je door vertrouwen In #6 Stappen Klanten Werven Via Google Breid je acquisitie kanalen uit

Waarom laat je klanten niet naar jou toe komen in plaats van andersom? Door vindbaar te worden in Google kun je klanten werven door gevonden te worden op de diensten of producten die jij aanbiedt. 

Jouw klanten zorgen ervoor dat je bedrijf kan blijven bestaan. Zonder klanten heb je immers geen inkomen. Klanten werven is echter vaak niet de favoriete bezigheid van ondernemers. 

In dit artikel leggen we je uit hoe je de rollen om kunt draaien en potentiële klanten jou kunnen vinden door te optimaliseren voor vindbaarheid in Google.

Nieuwe klanten werf je door vertrouwen

In tegenstelling tot wat veel startende ondernemers denken zijn het niet de naamsbekendheid of de vele jaren ervaring die nodig zijn om nieuwe klanten aan te trekken.

Je kunt talloze marketingacties en campagnes opzetten, maar om klanten te werven is er meer nodig dan adverteren en je gezicht laten zien. De belangrijkste factor is namelijk vertrouwen. 

Het is dat onderbuikgevoel dat je moet aanspreken om klanten voor je te winnen. Je moet vertrouwen uitstralen in jouw dienst of product, in jezelf en in je bedrijf. 

Vertrouwen in de dienst of het product

Allereerst moet een potentiële klant er vertrouwen in hebben dat de dienst of het product wat jij aanbiedt de oplossing is die ze nodig heeft.

Vertrouwen in de dienst of het product dat jij aanbiedt kun je opwekken door ervoor te zorgen dat het een probleem oplost. Jouw potentiële klanten hebben namelijk te maken met dit probleem waarvoor ze een goede oplossing zoeken.

Door tot in detail en op een begrijpelijke manier uit te leggen hoe jouw product of dienst bijdraagt aan de oplossing, wek je vertrouwen. 

Laat zien dat jouw product of dienst het probleem oplost waar de potentiële klant mee zit. Zodra hij/zij erin vertrouwt dat jouw product/dienst het probleem oplost kun je verder met vertrouwen opbouwen in jou en het bedrijf.

Geef veel informatie waarbij je denkt vanuit het probleem van jouw doelgroep. Klanten werven wordt dan vanzelf een eenvoudige vervolgstap. 

Vertrouwen in jou

De tweede stap in het verkoopproces is het creëren van vertrouwen in jou. De bezoeker weet dat jouw product of dienst de oplossing is voor zijn probleem. Nu moet je hem overtuigen dat jij de aangewezen persoon bent om dit probleem op te lossen.

De kans is groot dat je iets aanbiedt wat anderen ook verkopen. Daarom is deze stap extra belangrijk in het verkoopproces.

Het vertrouwen in een persoon komt voor het vertrouwen in een bedrijf. Laat zien dat je weet waar je het over hebt, en vertel hoe je eerder soortgelijke problemen hebt opgelost met jouw product of dienst.

Mensen zijn sneller geneigd een product of dienst te vertrouwen wanneer er een gezicht bij hoort. Vertel wie je bent en hoe jij tot deze oplossing bent gekomen.

Laat zien dat je te vertrouwen bent, zonder het direct te zeggen. Wees interactief, geef veel informatie weg en laat je gezicht zien. Het vertrouwen in jou volgt dan vanzelf.

Vertrouwen in het bedrijf

Zodra de potentiële klant vertrouwen heeft in datgene wat je aanbiedt en jou als persoon is er nog één stap. Vertrouwen creëren in het bedrijf.

Als je voor een groot bedrijf werkt is dit makkelijk. Bekende bedrijven hebben namelijk een reputatie opgebouwd waar je op kunt leunen. Als eenmanszaak of MKB’er is dit de fase waarin je moet laten zien dat je eerder het probleem van de klant hebt opgelost.

Toon case studies en reviews van tevreden klanten. Zo laat je zien dat het bedrijf in het verleden succesvol is geweest in het oplossen van het probleem.

Laat zien dat jouw team compleet, vakkundig en professioneel is en dat jouw bedrijf er alles aan doet om klanten te geven wat ze nodig hebben. De klant is koning en dat moeten potentiële nieuwe klanten al van tevoren kunnen voelen. 

Klanten werven met vertrouwen
Door potentiële klanten het vertrouwen te geven in jou, het product of de dienst de je aanbiedt en je bedrijf zullen ze vanzelf converteren.

In #6 Stappen Klanten Werven Via Google

Je kunt op veel manieren nieuwe klanten werven. Je kunt bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten bijwonen om persoonlijk contact te zoeken, telemarketing opzetten of betaald adverteren op websites of social media. 

Een lange termijnstrategie is klanten werven via Google. Zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat je vindbaar bent voor je klanten wanneer zij zoeken naar relevante zoektermen. 

Vindbaarheid is echter pas het begin. Je wilt data verzamelen en je potentiële klanten opwarmen voordat je uiteindelijk gaat verkopen. 

Klanten werven via Google is echter geen actie zonder strategie. Het vergt tijd, planning en inzet, maar als je eenmaal gevonden wordt via Google, komen de klanten naar jou toe in plaats van andersom. 

Klinkt je dat als muziek in de oren? Volg dan onderstaande stappen om via Google gevonden te worden door jouw potentiële klanten.

Stap 1: Bepaal je specialisme

Vertrouwen kun je alleen opwekken als je weet waar je over praat. Zorg ervoor dat je weet waar je goed in bent en waarom. 

Het is belangrijk om hier zo specifiek mogelijk in te zijn. Hoe specifieker je bent in wat jij aanbiedt, hoe duidelijker het zal zijn wie jouw potentiële klanten zijn.

Door je te beperken tot dit niche en je hele strategie hieromheen te bouwen, zal het in een later stadium makkelijker zijn om klanten te werven. 

Stap 2: Word vindbaar met waardevolle content

Je weet nu waar je goed in bent en door welke doelgroep jij gevonden wil worden. Je kunt nu content gaan creëren. 

Voor vindbaarheid in Google is het belangrijk dat je content creëert die aansluit op de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Voer een zoekwoordenonderzoek uit om de juiste zoekwoorden te achterhalen.

Een goed zoekwoord heeft zoekvolume, maar niet te veel concurrentie. Zeker wanneer je als nieuw bedrijf op de markt komt kan het lonen om voor minder zoekvolume met minder concurrentie te gaan.

Je kunt eventueel een SEO-specialist inhuren om de juiste zoekwoorden te vinden die aansluiten bij jouw bedrijf en doelgroep. 

Met de zoekwoorden die je hebt gevonden ga je waardevolle content maken. Het liefste in de vorm van geoptimaliseerde SEO artikelen en eventueel met ondersteuning van video’s.

In deze artikelen vertel je alles dat jouw doelgroep moet weten. Je geeft ze zelfs zoveel informatie dat ze het eventueel zelf kunnen doen. 

Het klinkt misschien gek om zoveel informatie weg te geven, maar mensen die het zelf willen doen, wil je waarschijnlijk toch liever niet als klant.

Klanten werven wordt juist makkelijker als je veel informatie weggeeft. Mensen die op zoek zijn om hun probleem door iets (jouw product of dienst) op te laten lossen geef je op deze manier namelijk extra vertrouwen.

Door veel informatie weg te geven laat je zien dat je verstand van zaken hebt. Je straalt het vertrouwen uit dat jij de juiste persoon bent om de hulp te bieden waar iemand naar op zoek is.

Stap 3: Verzamel gegevens met giveaways en tools

Nu je door potentiële nieuwe klanten gevonden wordt via Google is de volgende stap om hun gegevens te verzamelen. 

Iemand die jouw website bezoekt toont interesse in jouw product of dienst. De kans is echter groot dat diegene niet in één keer over de streep wordt getrokken om direct tot aankoop over te gaan.

Door informatie te verzamelen van jouw websitebezoekers kun je ze meer informatie geven, waardoor ze meer over jou te weten komen en meer vertrouwen in je krijgen. 

Je kunt gegevens verzamelen door een e-mailadres en eventueel een naam te vragen in ruil voor een giveaway of tool. Denk hierbij aan e-books, infographics, calculators en andere informatiebronnen. 

Uiteraard moet je ervoor zorgen dat deze giveaways echt van waarde zijn voor jouw doelgroep, zodat ze bereid zijn hun gegevens weg te geven.

Al deze informatie bewaar je in een marketingdatabase die je steeds opnieuw kunt aanspreken om nieuwe potentiële klanten te werven.

Stap 4: Zet e-mail marketing op

Met behulp van e-mailmarketing is het eenvoudiger om jouw marketingdatabase op te bouwen en aan te spreken. Een goede e-mailmarketing service maakt het eenvoudig om een reeks met informatieve e-mails te sturen naar nieuwe leads.

Je hoeft dan niet meer iedere lead handmatig te mailen, maar kunt alles automatiseren. 

Wij gebruiken zelf ActiveCampaign, een betaalbare en makkelijke e-mail marketing en CRM tool.

Het is belangrijk dat je vooral heel veel kennis deelt en informatie weg geeft en slechts af en toe jouw product of dienst probeert te verkopen.

Waarde aanleveren is heel belangrijk om vertrouwen te kweken. Vertrouwen opbouwen duurt namelijk lang, maar kan snel verloren gaan als je te veel aandringt om tot koop over te gaan.

Geef zoveel mogelijk kennis weg

Zoals we eerder al hebben benadrukt is klanten werven een kwestie van vertrouwen. Geef zoveel mogelijk kennis en informatie weg om jezelf te positioneren als een autoriteit in de niche of de sector.

Laat zien dat jij weet wat je doet en dat je de kennis, middelen en ervaring hebt om de klant exact dat te geven waar ze naar op zoek zijn. 

Wees niet bang om ‘te veel’ informatie weg te geven, waarmee iedereen zelf kan doen wat jij doet. Niet iedereen wil alles zelf doen en door te laten zien dat jij kennis van zaken hebt laat je zien dat jij de expert bent en dat ze jou in moeten schakelen. 

Stap 5: Herken je actiefste leads

Nadat je e-mailmarketing hebt opgezet is het eenvoudig om data van je leads te verzamelen. Je kunt precies zien wie welke e-mail geopend heeft, of er doorgeklikt is naar je website en hoe lang iemand op je website is geweest. 

Door een puntensysteem aan deze acties te koppelen kun je zien wie jouw actiefste leads zijn en wie er de meeste interesse toont in jouw product of dienst.

Een potentiële klant die veel tijd besteed aan het lezen van je e-mails of aan het bezoeken van je website zal uiteindelijk contact met je opnemen. 

Gebeurt dit echter niet, dan kun jij alsnog contact opnemen en direct vragen of hij/zij extra informatie nodig heeft over een bepaald onderwerp. Op deze manier laat je weer zien dat jij denkt in het belang van de klant en bouw je extra vertrouwen op.

Stap 6: Zet “hot leads” om in nieuwe klanten

De laatste stap voor het werven van nieuwe klanten via Google is door de “hot leads” om te zetten in echte klanten. 

Een hot lead kent en vertrouwt jou ondertussen en heeft reeds interesse getoond in het product of de dienst die jij aanbiedt. 

Geef ze een aanbieding en een mogelijkheid om tot koop over te gaan. Als je het goed hebt ingeschat en ze daadwerkelijk zoeken wat jij aanbiedt, zou de verkoop zo gedaan moeten zijn. 

Breid je acquisitie kanalen uit

Zoals eerder aangegeven is klanten werven via Google een van de vele mogelijkheden om aan nieuwe klanten te komen. Nadat je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd kun je meer acquisitie kanalen opbouwen.

Probeer zoveel mogelijk verschillende kanalen uit om mensen via internet naar jouw website toe te trekken. Houd bij welke kanalen de meeste conversies opleveren en zet meer in op deze kanalen. 

Nieuwe klanten werven begint op Google

Door jouw website met SEO te optimaliseren word je beter gevonden door mensen die actief op zoek zijn naar wat jij aanbiedt. Google blijft hierdoor een van de belangrijkste kanalen om relevante website bezoekers aan te trekken. 

Zorg er dus voor dat je goed vindbaarheid bent in zoekmachines, voordat je jouw acquisitie kanalen gaat uitbreiden. 

Wanneer social media interessant is

Social media biedt een geweldige kans om bezoekers van je website opnieuw te benaderen met behulp van retargeting advertenties. Dit zijn advertenties die in de social media feed van jouw website bezoekers terecht zullen komen.

Op deze manier worden ze via LinkedIn, Facebook, Instagram of andere kanalen opnieuw in contact gebracht met jouw product of dienst en kunnen ze meer informatie krijgen. 

Vaak heeft een potentiële klant 5 tot 12 contactmomenten nodig voordat ze besluiten tot aanschaf over te gaan. Online adverteren met retargeting ads kunnen hier een grote bijdrage aan leveren. 

Verschillende social media platformen kunnen echter ook een goed begin zijn om nieuwe potentiële klanten te benaderen. Zij weten nog niet dat ze jouw product nodig hebben, maar zouden er wel interesse in kunnen hebben.

Een groep die nog niet weet dat jouw product of dienst ze gaat helpen staat verder van het aankoopmoment af dan een groep die actief naar jouw oplossing zoekt. Hierdoor is het duurder om klanten te werven via social media dan via bijvoorbeeld Google advertenties.

Een laatste punt om social media in te zetten is om meer naamsbekendheid te genereren. Door je gezicht en je producten of diensten steeds te laten zien, gaan mensen dit op een gegeven moment herkennen.

Algemene naamsbekendheid zorgt niet automatisch voor meer klanten, maar wekt wel vertrouwen. Het kan dus bijdragen aan het converteren van potentiële klanten.