Google advertenties voor meer omzet Alle Google advertentie kosten op een rij Bepaal zelf je SEA advertentiebudget Cost-per-click principe SEA kosten en ROI bepalen Google Ads uitbesteden

Adverteren in Google zorgt ervoor dat jouw website snel gevonden wordt door gebruikers. Het geeft je website een boost en je kunt in een korte tijd veel resultaat verwachten.

Bij adverteren horen echter kosten. In het geval van Google betaal je voor iedere klik op je advertentie. De kosten die je voor een klik betaalt bepaal je zelf. Naast de directe advertentiekosten zijn er nog een aantal kostenposten waar je rekening mee moet houden.

In deze gids zetten we alle Google advertentie kosten voor je op een rijtje. Met dit overzicht kun je inzichtelijk maken wat Google advertenties voor jou zullen gaan kosten en dus ook wat ze op moeten leveren. 

Google advertenties voor meer omzet

Adverteren in zoekmachines, ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd, kost geld. Het kan echter direct een verschil maken voor je online zichtbaarheid. Je hoeft niet te wachten totdat je bovenaan in de organische zoekresultaten (SEO) verschijnt. Met SEA kun je dus direct nieuwe potentiële klanten op je website verwachten.

Google advertenties zijn een effectieve methode in de online marketingwereld om snel nieuwe websitebezoekers te krijgen, omdat je de resultaten direct kunt meten. Met behulp van zoekmachine marketing kun je uiteindelijk meer omzet genereren. 

Meer weten over SEO en SEA? Lees verder in onze gids over de verschillen tussen SEO en SEA

Alle Google advertentie kosten op een rij

Er zitten altijd kosten verbonden aan zoekmachine advertenties. Zo zijn er uiteraard de Google advertentie kosten die je voor de advertentie zelf betaalt, maar er komen ook nog andere kosten bij kijken. Hieronder zetten we alles op een rijtje, zodat je weet wat je kunt verwachten. 

PPC advertenties

Search Engine Advertising werkt op basis van PPC, dat staat voor “Pay Per Click”. Dit betekent dat je alleen betaalt wanneer iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. Je betaalt dus niet voor het laten verschijnen van je advertentie in de zoekresultaten of op een website.

De voordelen van PPC adverteren zijn dat je goed inzicht hebt in de Google advertentie kosten per zoekwoord. Daarbij kun je precies zien hoeveel verkeer een advertentie oplevert.

Daar tegenover staat dat PPC adverteren om managing vraagt. Het is geheel anders dan adverteren in een krant of magazine waarvoor je eenmalig een advertentie maakt om vervolgens te kunnen vergeten. 

Je search ads in Google moet je monitoren en optimaliseren om zo goed mogelijke resultaten te behalen. 

Landingspagina’s

Om websitebezoekers te laten converteren is het belangrijk om voor iedere Google ads campagne een perfecte landingspagina te maken. Het is een op zichzelf staande pagina die volledig gericht is op het verkopen van het product of de dienst waarvoor geadverteerd wordt. 

Je kunt zelf landingspagina’s maken, waardoor je er alleen tijd in investeert. Het uitbesteden van de creatie van landingspagina’s zorgt echter vaak voor meer professionaliteit. De conversieratio ligt hierdoor hoger en het levert uiteindelijk dus meer inkomsten op.

Lees verder in onze gids over Google Ads uitbesteden.

Zoekwoorden onderzoek

Je moet weten voor welke afzonderlijke zoekwoorden je het beste kunt adverteren om zoveel mogelijk profijt te behalen. Als je zoekwoorden onderzoek uit laat voeren door een derde partij behoort dit ook tot de Google advertentie kosten. 

Zoekwoorden zijn belangrijk om te gebruiken in de titel en omschrijving van de advertentie. Daarnaast bepaalt het zoekwoord ook gedeeltelijk de prijs per klik. Voor een klik op een advertentie met een competitief zoekwoord zal je namelijk meer betalen dan voor minder competitieve zoekwoorden. 

Strategie bepalen

Aan de hand van het zoekwoordenonderzoek kun je, eventueel samen met een derde partij, een strategie bepalen. 

Je kunt advertentiegroepen instellen voor gerelateerde producten. Per advertentiegroep kun je bepaalde zoekwoorden targetten. 

Het is belangrijk om je Google ads strategie zo logisch en overzichtelijk mogelijk te maken. Met een goede indeling zal Google zelf jouw advertenties namelijk beter begrijpen en dus een hogere score geven. 

Bepaal zelf je SEA advertentiebudget

De Google reclame kosten bepaal je zelf. Je kunt namelijk bieden op de kosten die je per klik (CPC) betaalt. Daarbij kun je een advertentiebudget per dag instellen, zodat je nooit meer uitgeeft dan je je kunt veroorloven. 

Iedereen kan dus zelf bepalen hoeveel ze bieden voor een klik op een advertentie voor een bepaald zoekwoord. Door je advertenties volledig te optimaliseren kun je met een lagere CPC net zo vaak getoond worden als een minder goed geoptimaliseerde advertentie die hogere Google advertentie kosten per klik betalen. 

Gratis € 400 google ads advertentiebudget via leadi
Klik hier voor meer informatie.

Cost-per-click principe

De Google advertentie kosten worden grotendeels bepaald door de CPC. CPC staat voor Cost Per Click, ofwel, de kosten voor een enkele klik op je advertentie. 

Je kunt zelf een bieding plaatsen voor de CPC voor een bepaald zoekwoord. Zo bepaal je dus zelf de kosten die je betaalt voor een klik op je advertentie. 

Hoe kun je de CPC laag houden?

De CPC is heel belangrijk voor een Google ads advertenties campagne. Het bepaalt of een campagne wel of niet winstgevend is en wat je totale uitgaven aan Google advertentie kosten zijn. 

Het rendement op je investering wordt bepaald door het aantal klikken op een advertentie, de kosten voor deze kliks en de conversies van het verkeer dat je binnenhaalt. Door je campagnes zo goed mogelijk te optimaliseren kun je een hoger rendement behalen. 

We leggen hieronder uit waarop de kosten van CPC zijn gebaseerd. Je kunt bepaalde onderdelen met zoekmachine optimalisatie verbeteren om de kosten zo laag mogelijk te houden. 

Kwaliteitsscore

Google ads werkt met kwaliteitsscores voor advertenties. Deze score wordt bepaald aan de hand van een aantal punten:

  • Relevantie van de advertentie voor het zoekwoord. Een advertentie moet relevant zijn voor het zoekwoord. Als je adverteert voor “rode hoeden”, moet de advertentie dus gericht zijn op rode hoeden en niet op rieten hoeden of groene hoeden. 

  • Relevantie van de landingspagina voor de advertentie. De landingspagina waar een bezoeker op terecht komt nadat ze op de advertentie klikken moet relevante producten aanbieden. Een advertentie over rode hoeden moet dus naar een landingspagina met rode hoeden leiden. 

  • Klikratio en historische prestaties. Naarmate een advertentie langer bestaat, neemt Google ook de data mee in overweging. De klikratio geeft aan hoe vaak er op een advertentie wordt geklikt nadat deze wordt weergegeven. Een hogere klikratio duidt op meer relevantie. 

Advertenties met hogere kwaliteitsscores worden vaker weergegeven. 

Adrank

De Adrank is een waarde die per zoekopdracht aangeeft hoe relevant je advertentie is. Aan de hand hiervan wordt de positie van je advertentie bepaalt.

De Adrank wordt gebaseerd op de CPC, kwaliteitsscore en de structuur van je campagne. Hoe beter de kwaliteitsscore en de structuur van je campagne zijn, hoe lager je kunt bieden op de CPC voor dezelfde Adrank. 

Formule advertentie score google ads

Campagne instellingen

Je kunt campagnes op verschillende manieren instellen om de Google advertentie kosten te drukken. Kies bijvoorbeeld een tijdstip waarop je advertenties in Google wil laten tonen. Of kies een bepaalde regio uit, om specifieke bezoekers aan te trekken. 

Er zijn ook budget instellingen mogelijk. Zo kun je een advertentiebudget per dag instellen. Zodra dit budget bereikt is zal de advertentie niet meer getoond worden. Je kunt hierdoor niet over je budget heen gaan. 

Met een hoger budget kun je meer per klik betalen. Een hogere CPC met relevante advertenties en landingspagina’s staan vrijwel garant voor weergaves, bezoekers en conversies. 

Optimaliseer je advertenties dus om de CPC zo laag mogelijk te maken voor dezelfde resultaten. Verhoog daarna de CPC iets om nog vaker weergegeven te worden en zo meer bezoekers naar je website te halen. 

Concurrentie en industrie

Je kunt een hogere CPC verwachten als je adverteert voor zoekwoorden met meer concurrentie. Hoe meer bedrijven voor een bepaald zoekwoord adverteren, hoe kleiner de kans is dat jouw advertentie wordt weergegeven. Om toch weergegeven te worden zal je dus iets hoger moeten bieden.

De industrie heeft ook invloed op de CPC. Een industrie met hoger geprijsde producten zal bezoekers vaker op hun website moeten ontvangen voordat ze converteren. Het zijn producten waar mensen langer over na denken voordat ze tot koop overgaan.

Een conversie levert echter ook meer op, dus bedrijven kunnen het tolereren om hogere kosten voor een klik te betalen. 

Google Ad netwerk

Google biedt verschillende mogelijkheden om te adverteren. Je kunt adverteren in het Google Search Network, dat inhoudt dat je in de zoekresultaten van Google verschijnt. Daarnaast bieden ze ook het Google Display Network aan, waarmee je advertenties op aangesloten websites worden getoond.

De Google advertentie kosten voor het search netwerk liggen doorgaans hoger dan voor het display netwerk. Gemiddeld genomen liggen de kosten per klik voor het search netwerk tussen de € 1 en € 2. Voor de kosten display advertising ligt de gemiddelde CPC onder de € 1. 

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    SEA kosten en ROI bepalen

    Naast de Google advertentie kosten zijn er natuurlijk ook de opbrengsten. Je wilt dat de advertenties meer opleveren dan de kosten die je eraan spendeert. 

    Om te weten wat de verhouding is tussen de kosten en de opbrengsten kun je de Return on Investment (ROI) berekenen. Het berekenen van de ROI vraagt om een aantal waardes, zoals:

    • CPC;

    • Kosten per conversie;

    • Omzet per klant;

    • Conversieratio lead naar klant;

    • Waarde van een lead.

    We leggen deze waardes hieronder uit, zodat je aan de hand hiervan kunt bepalen wat je ROI is. 

    CPC

    Door de CPC te vermenigvuldigen met het aantal kliks op je advertentie krijg je het verbruikte advertentiebudget. 

    Hoe lager je CPC is, hoe meer kliks je kunt krijgen voor hetzelfde advertentiebudget. Daarbij zorgt een lagere CPC ook voor lagere Google advertentie kosten per conversie. 

    [GRIJS VLAK]

    Voorbeeld: De CPC voor je advertentie is €1,20. In totaal is er deze week 1.000 keer op je advertentie geklikt. De totale Google advertentie kosten van deze week zijn: € 1,20 x 1.000 = € 1.200.

    Kosten per conversie

    Uiteindelijk wil je dat websitebezoekers converteren. Alleen een lage CPC of hoge Click Through Rate (CTR) zegt namelijk niet automatisch dat een advertentie goed presteert. 

    Aan de hand van het aantal websitebezoekers dat je nodig hebt om een conversie te maken kun je de kosten per conversie uitrekenen. 

    Hoe lager de kosten per conversie, hoe beter. Lagere conversiekosten betekent namelijk meer winst. 

    Voorbeeld: Een klik kost € 1,20. Gemiddeld converteert iedere 30e bezoeker op je website. € 1,20 x 30 bezoekers = € 36. De gemiddelde kosten per conversie zijn dus € 36.

    Omzet per klant

    De omzet per klant bepaalt wat een conversie waard is. Je wil dat de omzet per klant hoger is dan de kosten per conversie. Als dit het geval is, is je advertentie namelijk winstgevend. 

    Om de gemiddelde omzet per klant te berekenen kun je het beste de gemiddelde omzet in een bepaalde periode uitrekenen. 

    Voorbeeld: De afgelopen week heb je 35 verkopen gemaakt via de advertentie. In totaal heb je € 2.625 verkocht. De gemiddelde omzet per klant is dus € 2.625 / 35 = € 75.

    Conversieratio lead naar klant

    De conversieratio van lead naar klant geeft inzicht in hoeveel van je leads uiteindelijk klant worden. 

    Je bepaalt deze ratio door het aantal klanten te delen door het aantal leads en dit te vermenigvuldigen met 100. Met behulp van deze conversieratio kun je de waarde van een lead bepalen. 

    Voorbeeld: Afgelopen week heb je 1.000 leads op je website gehad waarvan er 35 zijn geconverteerd. De conversieratio is dus 35 / 1.000 x 100% = 3,5%.

    Waarde van een lead

    De waarde van potentiële klanten, ofwel een leads, kun je afleiden aan de hand van de omzet per klant en de conversieratio. 

    Je berekent de waarde door de omzet per klant te vermenigvuldigen met de conversieratio. Op deze manier weet je wat een lead waard is. 

    Voorbeeld: De gemiddelde omzet per klant is € 75. De conversieratio van lead naar klant is 3,5%. De waarde van een lead is dus €75 x 3,5% = € 2,63

    ROI

    De Return on Investment (ROI) bereken je aan de hand van de Google advertentie kosten en de opbrengsten ervan. 

    Om de ROI te berekenen trek je eerst de kosten van de opbrengsten af. Vervolgens deel je dit getal door de kosten en vermenigvuldig je het met 100%. 

    Formule roi

    Voorbeeld: De kosten per klik zijn € 1,20. De gemiddelde opbrengst van iedere klik is € 2,63. De ROI is dus (€ 2,63 – € 1,20) / € 1,20 * 100% = 119%. 

    Google Ads uitbesteden

    Om een zo hoog mogelijke ROI te behalen met Google Adwords kun je het beste je SEA uitbesteden. Je laat het daarmee over aan professionals die dag in dag uit bezig zijn met adverteren en je Google Ads account en het platform door en door kennen. De Google advertentie kosten worden door hun zo laag mogelijk gehouden. 

    Bij Leadi kun je rekenen op transparantie en eerlijke prijzen. We rekenen geen vast bedrag per maand en werken niet met abonnementen. In plaats daarvan zetten we sprints in om specifieke werkzaamheden binnen een bepaalde periode uit te voeren.

    Leadi is een gespecialiseerd online marketing bureau op SEO en SEA. Via ons kun je SEO en SEA combineren voor de beste resultaten op korte en lange termijn. Wil jij hier meer over weten? Bekijk dan onze sprints of neem direct contact met ons op.