Wat zijn backlinks? Waarom zijn backlinks belangrijk? Wat is linkbuilding? 10 manieren om backlinks te verkrijgen Gevaren van linkbuilding Linkbuilding en SEO Hulp nodig met SEO?

Als je je een beetje in SEO verdiept kom je al snel het principe van backlinks tegen. Sommige beweren dat linkbuilding het belangrijkste onderdeel van SEO is. Wij zijn het daar niet helemaal mee eens.

Backlinks zijn zeker niet onbelangrijk, maar ze spelen ook niet de belangrijkste rol om te kunnen ranken in Google. Zonder goede content en een gebruiksvriendelijke website hebben backlinks geen effect. 

Dat gezegd hebbende, kunnen backlinks zeker een bijdrage leveren aan je rankings.

Daarom leggen we in deze gids uit wat backlinks zijn en wat ze voor je website doen. We geven je daarnaast een overzicht van 10 verschillende mogelijkheden voor linkbuilding.

Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn externe links naar jouw website die afkomstig zijn van een andere website. Een backlink laat zien dat jouw website autoriteit heeft. Hoe meer autoriteit, hoe makkelijker het is om bovenaan in Google en andere zoekmachines te ranken. 

Wat zijn backlinks

Wat doen backlinks?

Met een backlink ontvang je linkwaarde (link juice) van andere websites. Hoeveel waarde een backlink heeft, is afhankelijk van de relevantie en autoriteit van de site waar de link vandaan komt. Hoe meer linkwaarde jouw website heeft, hoe hoger je kunt ranken voor competitieve zoekwoorden.

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Het internet is niet uitgevonden door zoekmachines en zoekmachines kwamen dan ook pas later op de hoek kijken. In de begintijden van het internet was het alleen mogelijk om van website naar website te navigeren via backlinks. 

Een andere website verwijst alleen naar jouw website als de informatie waardevol is voor hun eigen bezoekers. Het ontvangen van een backlink laat dus zien dat de informatie op jouw website van waarde en betrouwbaar is. 

Google hecht altijd al erg veel waarde aan backlinks. In het begin was het zelfs de belangrijkste waarde om te ranken. Hoe meer backlinks je had, hoe hoger je in de zoekresultaten werd geplaatst. 

Inmiddels weet Google dat er meer van belang is dan backlinks. Sinds de Penguin update in 2013 is relevante, informatieve en hoog-kwalitatieve content dan ook de belangrijkste rankingswaarde. 

Backlinks spelen nog steeds een rol bij het ranken van websites. Er wordt daarbij echter niet alleen gekeken naar het aantal backlinks, maar juist naar de kwaliteit van een backlink. 

Backlinks infographic

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is de strategie om backlinks voor je website te krijgen. Je werkt met linkbuilding aan je linkprofiel. 

Je linkprofiel is een overzicht van alle backlinks die naar je website verwijzen. Hoe meer kwalitatieve links je in je linkprofiel hebt, hoe hoger de autoriteit van je website en hoe hoger je kunt ranken in Google.

Goede backlinks verkrijgen

Het belangrijkste om op te letten bij linkbuilding is dat je goede backlinks verkrijgt. Een goede backlink klinkt natuurlijk leuk, maar wat is dat nu eigenlijk? Een perfecte backlink voldoet aan de volgende eigenschappen:

  • Het is een dofollow link;

  • De link is afkomstig van een website met een hoge autoriteit;

  • Het bezoekersaantal van de website waar de link vandaan komt is hoog;

  • De ankertekst bevat het zoekwoord dat jij op je pagina target;

  • De website waar de link vandaan komt is relevant aan jouw website;

  • De backlink staat zo hoog mogelijk op de pagina.

  • De website die naar je linkt, heeft nog niet eerder een backlink aan je gegeven;

Een backlink die niet exact aan al deze eigenschappen voldoet kan nog steeds een goede backlink zijn. We leggen de eigenschappen hieronder verder uit, zodat je een beter beeld kunt schetsen van wat een goede backlink precies inhoudt. 

Dofollow vs. Nofollow

Links kunnen gegeven worden met een dofollow-tag of een nofollow-tag. 

  • Dofollow. De crawlers van Google en andere zoekmachines volgen deze link, zodat de waarde tussen websites overgedragen wordt. 

  • Nofollow. De crawlers van Google en andere zoekmachines volgen deze link niet en er wordt dus geen waarde doorgegeven. 

Het is dus belangrijk dat een backlink is voorzien van een dofollow-tag, anders heeft de backlink vrijwel geen enkele waarde. 

Gelukkig zijn de meeste links voorzien van een dofollow-tag. Bepaalde links zijn echter vaak standaard voorzien van een no-follow tag, zoals advertentielinks en blog commentaar. Deze links dragen sowieso vrijwel niets bij aan je SEO, dus dat ze zijn voorzien van een no-follow tag doet er niet toe. 

Domeinautoriteit

De domeinautoriteit speelt een belangrijke rol bij de waarde van een backlink. Een backlink die bij een website vandaan komt met een hogere domeinautoriteit is meer waard.

Google vertrouwt websites met een hoge domeinautoriteit meer dan websites met een lagere domeinautoriteit. Een backlink die bij een hoog autoritaire website vandaan komt, wordt dus automatisch meer vertrouwd en geeft daardoor meer waarde door aan jouw site. 

Bezoekersaantal

Het bezoekersaantal ligt enigszins in het verlengde van de domeinautoriteit. Websites met een hoge autoriteit zullen namelijk ook meer bezoekers hebben.

Het idee hierachter is echter dat een site met een hoger bezoekersaantal dus meer bezoekers naar jouw site doorverwijst, wat meer vertrouwen uitstraalt. 

Positie van de link

Hoe hoger een backlink op een pagina staat, hoe beter. Dit heeft eigenlijk ook weer te maken met bezoekersaantallen. Het bovenste deel van de pagina wordt namelijk door meer bezoekers gezien dan het onderste deel.

Veel bezoekers beginnen met lezen, scrollen nog een beetje door en haken halverwege af. De onderkant van een pagina wordt dus lang niet altijd gezien. 

Ankertekst

De ankertekst van een link is de tekst op de pagina waar de link aan is verbonden. Een ankertekst die het zoekwoord bevat dat jij op een pagina target is het beste. Staat het zoekwoord er niet exact in, dan is een tekst die relevant is aan je pagina daarna het best.

‘Klik hier’ wordt vaak als ankertekst gebruikt. Helaas is dit niet erg relevant en verlaagt dit dus de waarde van de link.

Relevantie

Hoe relevanter de website en de pagina zijn waar de link vandaan komt, hoe meer waarde de backlink heeft. Als je daar even over nadenkt, is dat eigenlijk heel logisch. 

Heb je net een artikel geschreven over SEO? Dan is een backlink van een website die gerelateerd is aan SEO, zoekmachine marketing of online marketing veel betrouwbaarder dan een link vanuit een website over fitness, recepten of tuinieren.

Uniek 

Een backlink die van een website komt die nog niet eerder naar jou heeft gelinkt en dus uniek is, heeft meer waarde. 

Je kunt beter een backlink hebben van website A, B en C, in plaats van drie backlinks die allemaal bij website A vandaan komen. 

Eigenschappen goede backlinks

Verschil tussen goede en slechte backlinks

Een goede backlink moet minimaal een dofollow-tag bevatten en verder aan zoveel mogelijk van de hierboven genoemde eigenschappen voldoen. 

Slechte links zijn van lage kwaliteit, irrelevant, onnatuurlijk of repetitief en worden gezien als spam. Dit worden ook wel toxic links genoemd. Als Google dit opmerkt kun je een penalty krijgen. Ze plaatsen je niet meer in de zoekresultaten waardoor je organische verkeer binnen korte tijd flink zal afnemen. 

Als je backlinks op de juiste manier verkrijgt, zoals we hieronder beschrijven, bestaan er eigenlijk geen slechte backlinks. Hooguit backlinks met minder waarde. Verderop in dit artikel leggen we do’s en don’ts uit als je aan je linkprofiel gaat werken.

10 manieren om backlinks te verkrijgen

Je kunt vanzelf backlinks krijgen als iemand toevallig je content tegenkomt en dit via hun website deelt. Het kan echter lang duren voordat dit het geval is. Je kunt dus beter actief backlinks vergaren op de volgende manieren:

  1. Outreach

  2. Gastblogs

  3. Linkwaardige content schrijven

  4. Social Media

  5. Gebroken links vervangen

  6. Infographics

  7. Persberichten in online kranten

  8. Podcasts of interviews

  9. Forums

  10. Startpagina’s

1. Outreach

Outreach is de meest intensieve, maar ook de meest belonende manier om backlinks te verzamelen. Met deze tactiek stuur je e-mails of berichtjes naar websites met de vraag of ze naar jouw website willen linken.

In zo’n bericht geef je aan vanuit welk artikel je een backlink zou willen ontvangen, naar welke pagina je wil dat er gelinkt wordt en natuurlijk met een heel goed onderbouwde reden.

2. Gastblogs

Een gastblog is een artikel dat op een andere website gepubliceerd wordt. Jouw naam en website worden erin vermeld en je krijgt hier dus altijd een backlink voor terug. 

Het voordeel van het schrijven van gastblogs is dat je de content zelf schrijft en dus zelf de kwaliteit van de backlink bepaalt. Schrijf een gastblog voor een website met een hoge domeinautoriteit en gebruik goede ankerteksten. 

3. Linkwaardige content schrijven

Hoogwaardige content die goede informatie bevat is linkwaardig. Een linkwaardig artikel wil zeggen dat mensen de content graag delen. Soms hoef je er dus niet eens iets voor te doen om backlinks naar deze artikelen te ontvangen. 

Uit onderzoek van Backlinko blijkt dat artikelen die ‘waarom’ en ‘wat’ vragen beantwoorden het meest linkwaardig zijn. 

In ons artikel “In 7 stappen perfecte SEO teksten schrijven” leggen we je stap voor stap uit hoe je goede content kunt publiceren. 

4. Social Media

Social media is in deze tijd niet meer weg te denken en ook de meeste bedrijven zijn er te vinden. Het is goed om je blogs op Social Media te delen met een link naar je artikel. De link vanuit Social Media heeft zelf niet heel veel waarde, maar als je post vaak gedeeld wordt zal Google dit signaal oppikken.

Websites met veel verkeer vanuit Social Media kunnen hoger ranken dan websites die helemaal geen sociale interactie hebben. 

5. Gebroken links vervangen

Websites hebben zelf niet altijd in de gaten dat een van hun externe links niet meer werkt. Je kunt deze websites een berichtje sturen om dit aan te geven en gelijk een goede vervangende link naar jouw website opgeven.

De kans is groot dat zo’n website als bedankje direct jouw link implementeert.

6. Infographics

Een infographic is een grafische weergave waarin een complex onderwerp wordt uitgelegd. Een foto zegt vaak meer dan 1.000 woorden en een infographic kan soms meer vertellen dan een heel artikel. 

Infographics staan volgens Backlinko ook in de top 3 van linkwaardige content. Door goede infographics op je website te plaatsen kan het dus zomaar zijn dat mensen vanzelf naar je website gaan linken. 

7. Persberichten in online kranten

Als jouw bedrijf nieuws te vertellen heeft, kun je een persbericht schrijven in een online krant. Het belangrijkste is natuurlijk dat je het artikel gebruikt om te informeren, maar je kunt hier prima verwijzingen naar je website in verwerken.

Net als bij gastblogs schrijf je de content zelf en je hebt dus ook zelf de kwaliteit van de backlinks in de hand. 

8. Podcasts of interviews

Zijn er bekende podcasts in jouw sector? Vraag dan eens aan de host of je op bezoek mag komen om zijn of haar luisteraars te informeren over een specifiek onderwerp. De podcast wordt gepubliceerd op verschillende kanalen en in de omschrijving zal jouw site vermeld worden.

Interviews zijn ook een goede manier om een backlink te vergaren. Een interview met jou dat online gepubliceerd wordt zal uiteraard worden voorzien van een link naar je website. 

Zowel voor een podcast als een interview geldt dat je jezelf kun neerzetten als een deskundige op jouw gebied. Dit alleen al straalt autoriteit uit. 

9. Forums

Backlinks vanuit forums zijn over het algemeen niet de meest hoogwaardige backlinks, maar ze kunnen zeker ook geen kwaad. Let er alleen op dat je forumlezers daadwerkelijk informeert en antwoord geeft en dat de link naar je website alleen ter ondersteuning is. 

Snelle links op forums plaatsen naar je website, zonder verdere informatie, wordt gezien als spam en kan dus afgestraft worden. 

10. Startpagina’s

Voor backlinks vanuit startpagina’s geldt ook dat het niet de meest hoogwaardige backlinks zijn, maar ze kunnen je wel helpen. Zolang je er maar voor zorgt dat je niet alleen maar backlinks vanuit startpagina’s hebt, want dan wordt het weer gezien als spam. 

Gevaren van linkbuilding

Linkbuilding vergt tijd en energie, maar als je dit erin steekt, dan levert het ontzettend veel op. Goede backlinks zijn van waarde als het gaat om ranken in Google en het is dus de moeite waard om er tijd in de steken. 

Doordat het veel tijd en energie kost, gaan mensen al snel op zoek naar makkelijkere opties om links te verzamelen. Denk aan het kopen van links of andere websites spammen met blog commentaar met een link naar hun website. 

Het gevaar dat hierachter schuilt, is dat je een penalty van Google ontvangt. In plaats van meer verkeer door hogere rankings met de verkregen backlinks, krijg je juist minder verkeer, omdat Google je website niet meer in de zoekresultaten plaatst.

Google penalty’s

Google merkt spam, lage kwaliteit, irrelevante, onnatuurlijke, repetitieve of anderszins slechte links vroeger of later op. Ze geven je hiervoor een penalty.

Een Google penalty houdt in dat je op de zwarte lijst terecht komt en ze je niet meer opnemen in de zoekresultaten. Je zal dus al snel merken dat je een penalty hebt gekregen aan de drastische afname van organisch verkeer.

Maar wees gerust. Zolang je je niet bezig houdt met grey of black hat linkbuilding strategieën, is de kans op een penalty echt minimaal. 

Do’s & don’ts

Om te voorkomen dat je een penalty krijgt zetten we hieronder de do’s en don’ts voor linkbuilding op een rijtje. Zolang je de do’s doet en de don’ts opzij laat liggen, komt het helemaal goed.

Do’s

  • White hat linkbuilding. Houd je alleen bezig met de linkbuilding strategieën die we eerder in deze blog hebben besproken.

  • Controle. Je hebt niet altijd zelf in de hand wie er naar je website linkt. Controleer je backlinks regelmatig, bijvoorbeeld met uitgebreide tools zoals Ahrefs of Semrush. Blok backlinks die niet relevant, van lage kwaliteit of repetitief zijn. Er zijn ook gratis SEO tools die je kunnen helpen om je backlinkprofiel te controleren. 

  • Bezig blijven met linkbuilding. Het is verleidelijk om het na een aantal backlinks voor gezien te houden. Je site presteert goed en er zit toch een hoop tijd in linkbuilding. Toch kun je beter links blijven verzamelen, zodat je de domeinautoriteit in stand houdt of zelfs verder verhoogt. Je kunt dan ook het eventuele verlies van een backlink opvangen. 

  • Wijzigingen doorgeven. Heb je een belangrijke wijziging gemaakt op een pagina die een backlink heeft? Geef deze wijziging dan door aan de site waar de link vandaan komt. Zo blijven je backlinks relevant en up-to-date. 

Semrush backlink audit
In bovenstaande afbeelding zie je een backlink audit die gemaakt is met Semrush. Deze website heeft een gezond linkprofiel.

Don’ts

  • Link spam. Er bestaat software waarmee je heel eenvoudig op honderden sites blog commentaar kunt plaatsen met een link naar je website. Dit wordt gezien als link spam en dat wordt uiteraard afgestraft.

  • Backlinks kopen. Sommige websites halen hun inkomsten uit het beschikbaar stellen van backlinks. Je kunt ze betalen en zij zorgen ervoor dat jouw website verschillende backlinks krijgt. Je kunt de kwaliteit van deze links niet controleren en vaak doet het meer slecht dan goed. 

  • Link swaps. Er zijn verschillende social media groepen beschikbaar waar je links kunt ruilen. Site A geeft jou een link en jij geeft een backlink terug aan site A. Google heeft dit al snel in de gaten en keurt dit absoluut niet goed. 

  • Steeds dezelfde website benaderen. Zorg dat je backlinks steeds van andere websites komen. Als je veel backlinks van dezelfde site hebt, kun je er beter een aantal blokkeren. 

Bovenstaande tactieken vallen onder grey hat en black hat linkbuilding. Grey hat, zoals de naam al aangeeft, is een grijs gebied. Google zal je er niet direct een penalty voor geven, maar je staat wel op scherp. Black hat strategieën moet je echt voorkomen, omdat dit direct kan leiden tot een penalty. 

Linkbuilding en SEO

Linkbuilding is een SEO strategie die valt onder off-page SEO. Andere off-page strategieën zijn het werken aan je brand-awareness, influencers inschakelen of een merkbenoeming vergaren. 

Naast off-page SEO is het belangrijk om de technische SEO van je website op orde te hebben. Met technische SEO zorg je ervoor dat je website snel en goed navigeerbaar is. Je werkt hiermee aan de gebruiksvriendelijkheid en Google bots kunnen je website eenvoudig crawlen. 

Tot slot is er nog on-page SEO, waarmee je de pagina’s en artikelen op je website optimaliseert. Door ze te optimaliseren maak je het kristalhelder waar de pagina’s over gaan, zodat Google ze eenvoudig kan indexeren en ranken.

Kwaliteit boven kwantiteit

Eén kwalitatieve backlink draagt meer bij aan je rankings dan tien slechte backlinks. Focus je dus op het verkrijgen van goede backlinks. Steek liever meer tijd in het vergaren van een goede backlink, in plaats van even snel een aantal minder goede backlinks te verzamelen. 

Goede content is belangrijker dan backlinks

Ondanks het feit dat backlinks bijdragen aan een betere ranking, blijft goede content het belangrijkste voor SEO. Je kunt nog zoveel kwalitatieve backlinks hebben, als je content niet relevant, niet kwalitatief of niet informerend is, zal je niet ranken.

Hulp nodig met SEO?

Bij Leadi kun je terecht voor alles wat met SEO te maken heeft. We optimaliseren en verbeteren je website graag en kunnen je uiteraard ook ondersteunen met linkbuilding. 

Het fijne van onze werkwijze is dat je nergens aan vast zit. Geen contracten en geen vaste maandelijkse kosten. We werken met sprints waarvan je zelf bepaalt wanneer je welke sprint inzet. Een van onze SEO sprints is speciaal gericht op linkbuilding.

Kun jij wel wat ondersteuning gebruiken? Wacht dan niet langer en neem contact met ons op via onderstaand formulier.

    Neem contact op