Relevantie als de basis van SEO SEO relevantie optimaliseren 3 toepassingen om nog meer SEO relevant te worden SEO verbeteren met relevantie

Content schrijven voor alleen een zoekmachine is verleden tijd. Content moet relevant zijn voor de lezers door hun vragen zo compleet mogelijk te beantwoorden en te schrijven in begrijpelijke taal. 

Google wordt er steeds beter in om door middel van hun algoritmes relevante content te onderscheiden van niet-relevante content.

Door jouw content SEO relevant te maken kun je hoger ranken in Google en meer websitebezoekers aantrekken.

In deze gids leggen we uit wat relevante content precies is en hoe je jouw content hiervoor kunt optimaliseren. 

Relevantie als de basis van SEO

Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie is een dynamisch onderwerp. De algoritmes van Google worden namelijk continue verbeterd, waardoor je andere SEO-technieken moet toepassen om te kunnen ranken in Google.

Waar je voorheen bijvoorbeeld winst kon behalen uit ‘keyword stuffing’, door het overmatig gebruiken van keywords, word je hier tegenwoordig voor beboet.

Een andere grote ontwikkeling die plaats heeft gevonden heeft te maken met backlinks. Een aantal jaren geleden was vooral het aantal backlinks erg belangrijk, maar tegenwoordig is de relevantie van een backlink veel belangrijker.

Backlinks van autoritaire websites die schrijven over hetzelfde onderwerp als jij zijn veel meer waard dan backlinks van off-topic websites. Sterker nog, die backlinks zijn helemaal niets meer waard. 

Het is dus belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen SEO, om altijd de laatste technieken toe te passen en je pagina’s te kunnen optimaliseren voor Google.

SEO-updates worden geïmplementeerd omdat Google haar gebruikers zo goed mogelijk van dienst wil zijn. Zij willen dat een Google gebruiker zo snel mogelijk vindt wat de gebruiker zoekt.

Eén onderdeel van SEO zal dus nooit veranderen: de relevantie van content. Content die SEO relevant is zal altijd hoger scoren dan content die niet of minder relevant is.

Zelfs wanneer een website sneller en beter geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, maar minder relevante content biedt zal de pagina lager ranken.

Relevante content moet dus de basis zijn van jouw SEO-strategie. Vanuit een sterke basis kun je verder bouwen en eventuele wijzigingen, aan de hand van nieuwe Google algoritme updates, snel doorvoeren.

Waar zoekt de gebruiker naar?

Nu is natuurlijk de vraag, wat is content die SEO relevant is? Het klinkt als een eenvoudige vraag, maar het antwoord is iets gecompliceerder.

Simpelweg kunnen we stellen dat content relevant is wanneer een website bezoeker antwoord krijgt op zijn vraag door de content te lezen die jij aanbiedt. 

De hamvraag is echter, hoe weet je waar een gebruiker naar zoekt?

Om antwoord te geven op deze vraag gaan we ervan uit dat je al onderzoek naar relevante zoekwoorden (keyword research) hebt gedaan.

Een relevant zoekwoord vertelt je alleen het brede onderwerp waar een Google gebruiker naar op zoek is.

Om de zoekintentie te bepalen, en er achter te komen waar een gebruiker naar op zoek is, moet je verder onderzoek doen naar de content die al rankt en naar de doelgroep.

Content onderzoek

Allereerst kun je de huidige zoekresultaten in Google bekijken door het zoekwoord in te tikken in de zoekbalk. Content die op de eerste pagina verschijnt heeft Google reeds geïndexeerd en als relevant beoordeeld.

Bekijk alle pagina’s en ga na welke informatie en hoeveel informatie er wordt gegeven: 

  • Wordt er antwoord gegeven op één specifieke vraag (hoe, wat, waar etc.) of is het diepgaandere informatie die een groter deel van het onderwerp omvat?

  • Is het een productpagina waar je gelijk tot aankoop over kan gaan? Of juist een informatieve pagina? Of wordt er op elke pagina vertelt over een bedrijf en de dienst die ze aanbieden?

  • Is het geschreven tekst?

  • Wordt er veel gebruik gemaakt van ondersteunende afbeeldingen?

  • Wordt er gebruik gemaakt van video’s?

Door de content te screenen en antwoord te geven op deze vragen weet jij waar een gebruiker naar op zoek is.

Met behulp van deze informatie kun jij ervoor zorgen dat je content super relevant is en minstens alle informatie omvat die al is gegeven door de websites die ranken op de eerste pagina van de Google zoekresultaten.

Onderzoek naar de doelgroep

Het bepalen van je doelgroep is een van de eerste taken die je moet voltooien als je start met SEO. Zonder een specifieke doelgroep weet je namelijk niet welke informatie jij op je website moet leveren om vindbaar te worden voor die doelgroep.

Een goede omschrijving van je doelgroep maakt het daarnaast mogelijk om te weten te komen wat ze willen en niet willen. Met deze informatie kun je in hun huid kruipen om erachter te komen waar ze precies naar op zoek zijn.

Beeld je in dat jij iemand bent die tot jouw doelgroep behoort en vraag jezelf af wat het precies is dat je wil weten. 

Op deze manier kun je out-of-the-box denken en net dat beetje extra relevante informatie geven die jouw concurrenten over het hoofd hebben gezien.

Jouw content wordt zo het meest SEO relevant en heeft een grote kans om te kunnen ranken in Google. Zo word je gevonden door jouw doelgroep die vervolgens kunnen converteren in klanten.

Zoekintentie bepalen om content seo relevant te kunnen maken
Om content SEO relevant te maken voor een bepaald zoekwoord moet je zowel onderzoek doen naar de content die reeds beschikbaar is als naar de doelgroep voor wie je het artikel schrijft.

SEO relevantie optimaliseren

Je hoeft niet van scratch te beginnen om je content SEO relevant te maken. Als je al content hebt geschreven kun je je bestaande content optimaliseren om deze relevanter te maken voor je doelgroep.

Voor het optimaliseren van content kun je de volgende drie stappen volgen:

Stap 1. Schrijf ijzersterke content

Bestaande artikelen kun je optimaliseren door de content nog eens door te nemen en te vergelijken met het aanbod van je concurrenten. Voeg content toe die mist en voeg eventueel extra tussenkopjes toe om het onderwerp beter toe te lichten.

Voor nieuwe content geldt uiteraard dat je dit vanaf het begin ijzersterk moet maken. Zorg dat je het volledige onderwerp omvat en dat je alle vragen beantwoord om jouw artikel volkomen SEO relevant te maken.

Stap 2. Optimaliseer je content met on-page SEO

Je wil natuurlijk wel dat Google weet over welk onderwerp jij ijzersterke content hebt geschreven. Om je content beter vindbaar te maken kun je on-page SEO toepassen.

Zorg dat het belangrijkste keyword in de volgende data wordt opgenomen:

  • SEO-titel. Dit is de titel van het zoekresultaat in Google.

  • Meta omschrijving. Dit is het stukje tekst dat direct onder de titel wordt weergegeven.

  • Paginatitel. Dit is de titel van je post of pagina.

  • URL. Dit is het webadres dat boven in het scherm te staan komt.

  • Sub-headings. Dit zijn de tussenkopjes.

  • Bodytekst. Dit is de content die je schrijft.

  • Alt-tekst. Dit is de omschrijving die je meegeeft aan afbeeldingen.

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen om bovenstaande data toe te voegen aan je artikelen. Twee bekende WordPress plugins zijn Yoast SEO en Rank Math

Zorg ervoor dat keywords alleen op natuurlijke wijze voorkomen in de tussenkopjes, de bodytekst en de alt-tekst. Overmatig gebruik van het keyword zal je namelijk niet helpen om beter te ranken voor het onderwerp. Het kan er juist voor zorgen dat je minder hoog rankt.

Backlinks zorgen er niet voor dat je content meer relevant wordt, maar bieden wel ondersteuning om Google te laten zien dat je content relevant is.

Hierbij is het belangrijk dat de backlinks worden verkregen van andere websites die over hetzelfde onderwerp gaan. Links vanuit dergelijke websites dragen het meeste bij aan E-A-T (dit leggen we verderop in dit artikel verder uit).

Het komt erop neer dat backlinks laten zien dat je content relevant en betrouwbaar wordt gevonden door externe bronnen. Google hecht hier waarde aan en je ranking kan verbeteren door het verkrijgen van relevante backlinks.

Naast het werven van backlinks kan het ook helpen om intern vanuit je eigen website naar artikelen te linken. Let er hierbij wel op dat de interne links relevant zijn en dat pagina’s die naar elkaar linken onder dezelfde categorie vallen. 

3 toepassingen om nog meer SEO relevant te worden

We hebben al een aantal punten besproken om je content SEO relevant te maken en te houden. Er zijn echter nog een drietal toepassingen waar we aandacht aan willen besteden.

1. Toename in lokale zoekopdrachten

Met internet dat overal beschikbaar is en smartphones die altijd aanwezig zijn is het aantal lokale zoekopdrachten exponentieel gegroeid. Lokale SEO is dan ook een goede SEO-strategie om jouw bedrijf zichtbaar te maken. 

Bewust of onbewust zal je zelf ook vaak gebruik maken van lokale zoekopdrachten. Even Googelen waar je een leuk terras in Den Bosch kunt vinden of een betaalbaar hotel in het centrum van Amsterdam.

Een hotel in Amsterdam dat beschikbaar is voor minder dan €50 per nacht is enorm relevant voor deze zoekopdracht. Door Google te laten weten waar jouw bedrijf gevestigd is wordt jouw bedrijf automatisch relevant voor klanten uit de buurt.

Maak bijvoorbeeld een ‘Google mijn bedrijf pagina’ aan om je bedrijf vindbaar te maken in Google maps en extra informatie te geven over jouw bedrijf.

Zorg er niet alleen voor dat je bedrijf in Google maps aanwezig is, maar optimaliseer ook de content op je website voor lokale SEO. 

Door gebruik te maken van lokale zoekwoorden, zoals de stad waar jouw bedrijf is gevestigd, word je makkelijker gevonden voor lokale zoekopdrachten.

Verder kun je de volgende punten toepassen om lokaal SEO relevant te worden: 

  • Benoem je adres en overige contactgegevens op je website. Niet alleen op de contactpagina, maar ook in de footer. Zo zorg je ervoor dat de contactgegevens op iedere pagina zichtbaar zijn.

  • Gebruik lokale zoekwoorden in combinatie met relevante zoekwoorden, bijvoorbeeld “fysiotherapie Utrecht”. 

  • Probeer links te verzamelen van lokale bedrijven, bijvoorbeeld van de website van het gezamenlijke pand waar jouw bedrijf is gevestigd. Of van de lokale bakker die de lunch voor jouw medewerkers verzorgt. 

Lokale seo marketing
Het optimaliseren van Lokale SEO kan je helpen om relevanter te worden voor lokale zoekopdrachten.

2. Google beoordeelt met E-A-T

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het is een ranking factor die Google gebruikt om te bepalen of content waardig is om te ranken.

Het concept van E-A-T werd al in 2014 door Google geïntroduceerd in hun Search Quality Guidelines (Richtlijnen voor zoekkwaliteit). 

Door de jaren heen werd dit een steeds belangrijker onderdeel en inmiddels kun je er niet meer onderuit. Zowel jij als je website moeten Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness uitstralen om te kunnen ranken in Google. 

We zullen de termen hieronder verder toelichten en uitleggen hoe je op deze onderdelen kunt scoren.

Expertise

Expertise heeft alles te maken met deskundigheid. Het gaat hierbij om de deskundigheid van de website eigenaar of de deskundigheid van de schrijver(s) van de artikelen.

Zo zal de website van een SEO-bureau dat gerund wordt door een parttime gymleraar minder expertise uitstralen dan een SEO-bureau dat wordt gerund door een ervaren SEO-expert.

Voor schrijvers geldt hetzelfde. Je kunt namelijk prima een website beheren over een onderwerp waar je zelf weinig verstand van hebt, zolang de informatie die verstrekt wordt geschreven is door experts in het vak. 

Je kunt expertise ook opbouwen. Door steeds meer goede en diepgaande artikelen te schrijven die gerelateerd zijn aan een specifiek onderwerp zal je Google laten zien dat je weldegelijk verstand van zaken hebt. 

Websites in de financiële sector en gezondheidszorg hebben een flinke knal gekregen toen de Medic Update in 2018 werd doorgevoerd. Deze sectoren vallen onder de YMYL (Your Money or Your Life) websites.

Volgens Google is het in deze factoren ontzettend belangrijk om echt relevante informatie te verschaffen, zodat gebruikers daadwerkelijk levensbeslissingen kunnen nemen op dit gebied. Expertise voert hierbij de absolute boventoon als het aankomt op ranking.

Authoritativeness

De autoriteit van een website kun je zien als de geloofwaardigheid ervan. Je kunt deze score opvoeren vanuit externe bronnen.

Om de autoriteit van je website of bedrijf te verhogen zijn backlinks en reviews belangrijk. Reviews kun je vaak aan je website koppelen. 

Hoe meer positieve reviews jouw bedrijf heeft hoe groter de kans is dat Google jouw services relevant vindt en je website zal aanraden aan Google gebruikers.

Je kunt onder andere reviews van de volgende platformen aan je website koppelen:

  • Google Reviews (via Google Mijn Bedrijf)

  • Facebook en andere Social Media Reviews

  • TrustPilot

  • Klantenvertellen

  • Feedback Company

  • Kiyoh

Het verkrijgen van backlinks hebben we eerder in deze gids al besproken. Kort samengevat zorgen backlinks van autoritaire websites die over hetzelfde onderwerp gaan voor ondersteuning van het feit dat de content op jouw website relevant is.

Trustworthiness

De T in E-A-T staat voor Trustworthiness en scoort de betrouwbaarheid van jouw website. Google kijkt hierbij naar een aantal factoren, zoals:

  • Hoe lang bestaat het domein al?

  • Heeft de website een SSL-certificaat voor veilige toegang?

  • Is er een veilige betaalomgeving in een webshop?

  • Worden websitebezoekers op de hoogte gebracht van eventuele cookies?

  • Zijn er algemene voorwaarden en een privacy beleid aanwezig? 

Bovenstaande punten dragen allemaal bij aan de betrouwbaarheid van je website. Dit punt is vooral bedoeld om bezoekers in een veilige en betrouwbare omgeving informatie in te laten winnen.

Privacy wordt steeds belangrijker en daarom is het van belang om bezoekers te informeren over hun rechten. Laat weten welke informatie jij verzamelt en voor welke doeleinden je deze informatie gebruikt.

5 simpele tips om jouw content SEO relevant te maken met E-A-T

E-A-T is een belangrijke SEO-factor om te bepalen hoe relevant jouw content is. 

Naast het verschaffen van hoogwaardige artikelen die geschreven zijn door experts kun je nog een aantal dingen doen om je E-A-T te verbeteren:

  1. Creëer author pages met informatie over je schrijvers en een link naar hun LinkedIn-pagina die deze informatie ondersteunt.

  2. Maak je contactgegevens en adres zichtbaar op een contact pagina en in de footer.

  3. Zorg ervoor dat je een SSL-certificaat hebt voor je website voor een veilige toegang.

  4. Link review pagina’s aan je website en vraag klanten om eerlijke feedback.

  5. Verzamel een aantal zeer relevante backlinks van hoog autoritaire websites in dezelfde niche of sector.

Google eat online
E-A-T is een van de belangrijkste ranking factoren van Google om te bepalen of content SEO relevant is.

3. Updates van het algoritme

We hebben eerder al even kort benoemd dat Google continue updates uitvoert om hun algoritmes te verbeteren. 

Tijdens deze updates wordt het algoritme van zoekmachines steeds slimmer en begrijpen ze de tekst op een pagina steeds beter. Door deze updates kunnen ze dus steeds beter bepalen welke content relevant is. 

Een goed voorbeeld van het belang van relevante content is het begrijpen van de search intent. Voor de zoekopdracht “pakket versturen buitenland” krijg je alleen pakket services in Nederland te zien waarmee je een pakket naar het buitenland kunt versturen.

De zoekterm “pakket versturen buitenland” had echter ook opgevat kunnen worden als “pakket versturen vanuit het buitenland”. Deze zoekterm levert echter hele andere resultaten op met pakketdiensten die pakketten vanuit het buitenland naar Nederland kunnen sturen.

Wanneer je als postbedrijf pakketten vanuit het buitenland naar Nederland stuurt is het dus belangrijk om het zoekwoord beter te specificeren, zodat de zoekintentie overeenkomt met de informatie en services die jij aanbiedt. 

Iedere update is erop gericht om SEO relevantie nog beter te implementeren om Google gebruikers te voorzien van de meest relevante informatie. 

We bespreken hieronder een aantal updates die sinds 2011 hebben plaatsgevonden waaruit blijkt dat relevantie altijd een belangrijke ranking factor is geweest en absoluut ook belangrijk blijft.

Panda update

In februari 2011 voerde Google de Panda update door. Deze update was erop gericht om dubbele, geplagieerde of magere content ondergeschikt te maken. 

Met deze update werd ook al aandacht besteed aan keyword stuffing en pagina’s die keywords overmatig gebruikten werden beboet met een lagere ranking.

Oorspronkelijk vielen de effecten van de Panda update wel mee, maar in januari 2016 werden de factoren opgenomen in de Core Updates van Google. Vanaf dat moment werden de consequenties zichtbaar in minder organisch verkeer.

Penguin update

De Penguin update werd in april 2012 doorgevoerd en was gericht op link building. Het aantal backlinks werd hierbij direct minder gewaardeerd en de relevantie van backlinks des te meer. 

Sites met vele onnatuurlijke backlinks kregen niet langer voorrang in de zoekresultaten. De update maakte dus een einde aan eenvoudige linkbuilding door het kopen van links.

Mobile

In 2014 nam het mobiele gebruik voor Google flink toe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat begin 2015 Google met de Mobile update kwam. Sites met een positieve mobiele ervaring werden hoger gerankt.

In 2018 en 2020 zijn er nog meer mobiele updates doorgevoerd, omdat mobile responsive websites steeds relevanter worden door een toenemend aantal zoekopdrachten via telefoon.

RankBrain

Later dat jaar, in oktober 2015, kwam de RankBrain update uit. Deze update maakte het mogelijk om de search intent achter een zoekopdracht beter te begrijpen.

Door de RankBrain update is het dus nog belangrijker om content SEO relevant te maken door te begrijpen waar een gebruiker naar zoekt en de juiste informatie te bieden.

Medic

De Medic update hebben we eerder in dit artikel al laten vallen. Vooral YMYL-websites met een lage E-A-T score werden in 2018 flink lager gerankt. 

Voor websites die informatie verschaffen over het maken van levensbeslissingen (financiën, medisch, recht en onderwijs) hecht Google extra veel waarde aan relevantie, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E-A-T).

BERT update

De BERT update is de kers op de taart van alle voorgaande updates. In oktober 2019 kwam deze update uit waarbij goede en leesbare teksten eindelijk werden beloond.

Het algoritme maakt gebruik van natuurlijke taalverwerkingstechnologie om:

  • Zoekopdrachten beter te begrijpen

  • Tekst te interpreteren

  • Synoniemen en verbuigingen van woorden te herkennen

  • Relaties tussen verschillende zoektermen te begrijpen

De BERT update stelt Google dus in staat om zowel zoekopdrachten als zoekresultaten beter te begrijpen en zo beter aan elkaar te kunnen linken.

Je hoeft niet meer per se het exacte keyword te gebruiken, maar kunt normale zinnen schrijven met vervoegingen en synoniemen. Teksten worden hierdoor beter leesbaar en dus relevanter voor de gebruiker. 

SEO verbeteren met relevantie

Er komt heel wat kijken bij het verbeteren van de relevantie van jouw content. Vind je het overweldigend of weet je niet waar je moet beginnen, dan helpt Leadi je er graag bij.

Door middel van onze unieke werkwijze met sprints kun je jouw SEO uitbesteden zonder vast te zitten aan lange termijncontracten en weet je van tevoren precies welke werkzaamheden wanneer worden uitgevoerd en voor welke prijs.

Je bepaalt zelf welke sprint je inzet. Maak bijvoorbeeld gebruik van de ‘Verbeter Sprint’ om je content meer SEO relevant te maken. Of zet de ‘Link Building Sprint’ in om relevante backlinks te verzamelen van hoog autoritaire websites. 

Bekijk alle beschikbare SEO-sprints en laat ons via onderstaand contactformulier weten hoe wij jou verder kunnen helpen.

    Neem contact op