Kun je zelf je SEO verbeteren? 15 tips om je SEO te verbeteren Hulp nodig om je SEO te verbeteren?

Wil je meer bezoekers op je website, meer klanten ontvangen, meer sales genereren en meer omzet draaien? Dan is je SEO verbeteren een verstandige stap. 

Je kunt geen leads genereren als niemand je online kan vinden. SEO is de basis om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Door je website beter vindbaar te maken ontvang je dus vanzelf meer leads die je zelf kunt omzetten in klanten. 

In deze gids geven we je 15 tips om zelf je SEO te verbeteren. We gaan hierbij in op alle onderdelen van zoekmachine optimalisatie, dus on-page SEO, off-page SEO en technische SEO. 

Kun je zelf je SEO verbeteren?

Als het aankomt op SEO zijn er heel veel punten die je zelf eenvoudig kunt verbeteren. Het gaat hierbij vooral om on-page SEO, waarbij je het gebruik van zoekwoorden optimaliseert. Afbeeldingen verkleinen en meta tags optimaliseren behoren ook tot on-page optimalisaties. 

Off-page SEO kun je ook zelf doen, maar dit onderdeel kan erg veel tijd kosten. Je legt hierbij vooral contact met andere websites om te proberen backlinks te genereren. Verder kun je de naamsbekendheid van je bedrijf verbeteren via externe kanalen.

Andere onderdelen van SEO kunnen moeilijker zijn om zelf te verbeteren, zoals technische SEO. Met dit onderdeel probeer je de website sneller en beter crawlbaar te maken. Voor technische SEO geldt dat je precies moet weten wat je doet, omdat een kleine fout grote gevolgen kan hebben.

Wanneer zelf SEO verbeteren en wanneer uitbesteden?

SEO omvat vele verschillende onderdelen. Sommige onderdelen kun je eenvoudig zelf uitvoeren, terwijl andere complexer zijn. 

Nieuwe content creëren, content optimaliseren, concurrentieanalyses uitvoeren en zoekwoordenonderzoek doen zijn steeds terugkerende taken die je zelf kunt uitvoeren, zolang je er voldoende tijd voor hebt. 

Technische SEO en het genereren van relevante backlinks is ingewikkelder. Je hebt voor deze onderdelen specifieke kennis nodig, waardoor uitbesteden verstandiger kan zijn. 

SEO is een doorlopend proces, waar je constant mee bezig moet zijn. Op het moment dat je wordt gelimiteerd door je kennis of beschikbare tijd, kun je SEO beter uitbesteden aan een SEO specialist. Zij hebben de kennis en kunde in huis om jouw website naar het volgende niveau te tillen. 

Verschil tussen on-page SEO en off-page SEO

On-page SEO zijn de optimalisaties die je kunt uitvoeren op je website zelf. Off-page SEO is het optimaliseren van een website voor zoekmachines buiten je eigen website. 

We zetten hieronder een aantal optimalisaties op een rijtje die horen bij on-page SEO en off-page SEO.

Optimalisaties on page SEO

Bekijk ook ons artikel ‘On-page SEO – Een complete gids’ om meer te weten te komen over het verbeteren van deze punten. 

Optimalisaties off-page SEO 

  • Genereren van backlinks

  • Activiteiten op Social Media

  • Schrijven van Guest blogs

  • Naamsbekendheid verbeteren door brand mentions

  • Influencers inschakelen voor je online marketing

Lees verder in onze gids ‘Alles over off-page SEO’, om te weten te komen hoe je deze punten kunt verbeteren. 

On-page seo vs. Off-page seo

Hoe moeilijk is technische SEO?

De kennis en ervaring die je hebt met websites en SEO bepalen de moeilijkheidsgraad van technische SEO. 

Technische SEO wordt vaak als een moeilijk onderdeel beschouwd. Het is echter een van de belangrijkste onderdelen als je bovenaan in Google wil komen. Je kunt technische SEO zien als de fundering van je website. Zonder een goede fundering blijft de rest niet overeind staan.

Het belangrijkste onderdeel van technische SEO is om je website crawlbaar te maken voor zoekmachines. Je moet ze precies vertellen welke delen van je website ze wel en niet mogen crawlen en indexeren. 

Overige optimalisatiepunten met betrekking tot technische SEO zijn:

  • Robots.txt bestanden

  • Laadtijd verbeteren, onder andere door HTML, CSS en JavaScript te optimaliseren

  • XML-sitemap

  • Optimaliseren voor mobiel gebruik

  • Duplicate content

  • Canonical en Hreflang tags

Om zelf de technische SEO van je website aan te pakken heb je dus kennis van bovenstaande punten nodig. 

Wil je meer informatie over het verbeteren van je technische SEO? Lees dan verder in onze gids ‘Technische SEO als basis voor online vindbaarheid’.

15 tips om je SEO te verbeteren

Wil je de SEO van je website graag zelf verbeteren? Maak dan gebruik van onderstaande 15 SEO tips. Je kunt er in ieder geval een begin mee maken. Kom je ergens niet uit, dan kun je altijd een deel van je SEO uitbesteden

15 tips om zelf je seo te verbeteren infographic

1. Begin met de basis – technische SEO

Zoals we eerder al hebben genoemd is technische SEO de basis van je website. De technische kant van je website moet in orde zijn om overige SEO verbeteringen zinvol te maken. 

Met behulp van technische SEO zorg je er ten eerste voor dat je website toegankelijk is voor crawlers van zoekmachines. Crawlers bekijken welke content jij op je website aanbiedt en ranken dit vervolgens.

Met behulp van een XML-sitemap en robots.txt bestand kun je aangeven welke pagina’s op je website gecrawld en geïndexeerd mogen worden. 

Technische SEO verbeteren heeft ook met de snelheid van je website te maken. Maak gebruik van de core web vitals om inzicht te krijgen in de punten die je kunt verbeteren. Optimaliseer bijvoorbeeld je code-base om je pagina sneller te laden.

Seo verbeteren met de 3 google core web vitals: lcp, fid en cls
De 3 Google Core Web Vitals van Google: LCP, FID en CLS

2. SEO verbeteren van bestaande content

Wil je de SEO verbeteren van een bestaande website? Optimaliseer dan eerst de bestaande content, voordat je verdergaat met het schrijven van nieuwe en goede content. 

Content optimaliseren via Google Analytics en Google Search Console kan heel waardevol zijn. Je kunt bijvoorbeeld inzien voor welk zoekwoord de content gevonden wordt. Door je content, titels en meta tags (meta title en meta description) voor dit zoekwoord te optimaliseren kun je hoger ranken.

Bekijk ook de indeling en lay-out van je pagina’s. Zorg ervoor dat een tekst goed scrollbaar is met duidelijke titels en tussenkopjes. Maak ook gebruik van afbeeldingen, opsommingen en dikgedrukte tekst om een tekst aantrekkelijker te maken.

Voor een gebruiker is het belangrijk dat een artikel eenvoudig is om te lezen. Schrijf in makkelijke taal en met korte zinnen. Schrijf korte paragrafen en gebruik veel witruimtes. Op deze manier heeft een bezoeker niet het gevoel dat hij een naslagwerk moet lezen om antwoord te krijgen op zijn of haar vraag.

Lees verder in onze gids ‘In 7 stappen perfecte SEO-teksten schrijven’ voor meer schrijftips.

3. Schrijf ook over gerelateerde onderwerpen

Het kan nodig zijn om meer diepgaande informatie over een onderwerp te geven. De informatie biedt ondersteuning voor het hoofdonderwerp en laat zien dat je in diepgaandere zin naar het onderwerp hebt gekeken. 

Zo kun je voor een artikel over de beste chocolade bijvoorbeeld simpelweg een opsomming maken van de 10 beste merken. In veel gevallen zal je echter gerelateerde informatie over chocolade toe moeten voegen. Denk hierbij aan informatie over de oorsprong van de cacao en het fair trade label.

Je kunt je SEO verbeteren door over gerelateerde onderwerpen te schrijven. Je werkt hiermee aan je E-A-T (Expertise, Autoriteit en Trust). Met de extra informatie laat je zien dat je een expert bent in je vakgebied. Je straalt autoriteit uit en het geeft aan dat je betrouwbaar bent. 

4. Laat content aansluiten op de zoekintentie

Zowel voor bestaande content als voor nieuwe content geldt dat je moet controleren welke zoekintentie er achter een zoekwoord schuilt. Een zoekwoord kan de volgende zoekintenties hebben:

  • Informerend. Een zoekwoord waarbij het duidelijk is dat de gebruiker antwoord wil krijgen op een bepaalde vraag. Bijvoorbeeld ‘Hoe verbeter ik mijn SEO?’

  • Navigerend. Een navigerend zoekwoord is vaak locatie of merk gevoelig. Bijvoorbeeld ‘SEO specialist Amsterdam’ of ‘Ahrefs’.

  • Commercieel. Commerciële zoekwoorden spelen in op het verschaffen van informatie over producten en diensten. Doorgaans kun je hier reviews of list-artikelen voor schrijven. Bijvoorbeeld ‘Beste SEO-tools’.

  • Transactioneel. Een transactioneel zoekwoord duidt aan dat de gebruiker een product of dienst wil aankopen. Bijvoorbeeld ‘SEO uitbesteden’.

Het is belangrijk om een goede mix te maken met artikelen die inspelen op verschillende zoekintenties. Hoewel bezoekers wellicht niet direct een klant zullen worden als ze op informerende artikelen terecht komen, kun je wel laten zien dat je verstand van zaken hebt en zo autoriteit opbouwen. 

Je kunt bezoekers vanuit informerende artikelen met behulp van interne links verder door de sales funnel leiden. Je geeft zo steeds meer specifieke informatie over een bepaalde dienst of product. 

Zoekintenties content trechter

5. SEO verbeteren door duplicate content te verwijderen

Duplicate content is content die meerdere malen op het internet terugkomt. Je kunt zowel dubbele content op je eigen website hebben als informatie die overeenkomt met een andere website.

Dubbele content wordt in alle gevallen door Google afgestraft. Op je eigen website kun je de content verwijderen of samenvoegen, zodat de informatie slechts een keer voorkomt. 

In het geval van content die ook op een andere website voorkomt, is het belangrijk om na te gaan wie de content eerder heeft gepubliceerd. Heb jij de content later gepubliceerd, zorg er dan voor dat je de content in andere woorden schrijft, zodat je kunt ranken in Google.

Het kan in sommige gevallen voorkomen dat je dubbele content wil publiceren. Bijvoorbeeld wanneer je een product in verschillende kleuren aanbiedt. De productomschrijving blijft hetzelfde, alleen de kleur verandert. 

Je kunt in dit geval werken met canonical tags. Met behulp van deze tags geef je aan welke pagina’s bij elkaar horen, zodat het niet als dubbele content wordt gezien.

Voor websites die in verschillende talen beschikbaar zijn kun je gebruik maken van hreflang-tags. Google weet in dit geval dat de vertalingen bij elkaar horen en ziet de content niet meer als duplicate. De pagina’s kunnen hierdoor in alle talen ranken.

6. Zorg voor een goede user experience

Niets is zo belangrijk als de user experience als het aankomt op SEO verbeteren. Google hecht ontzettend veel waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van een website. 

We hebben al een aantal punten benoemd die bijdragen aan een betere user experience, zoals de lay-out en indeling van pagina’s, een goede sitestructuur en snelle laadtijd.

Zorg er verder voor dat je website toegankelijk is voor verschillende apparaten. Google werkt tegenwoordig met mobile-first indexing, waardoor het dus nog belangrijker wordt om je website mobiel vriendelijk te maken.

Steeds meer bezoekers maken gebruik van hun mobiele telefoon om websites te bezoeken. Je website moet op mobiel goed functioneren om te kunnen ranken in de mobiele zoekresultaten.

Houd verder rekening met pop-ups en bewegende elementen. Hoewel het doorgaans krachtige tools zijn voor call-to-actions moet je er rekening mee houden dat niet iedereen ze op prijs stelt. 

Zeker voor mobiele gebruikers geldt dat het vaak lastig is om een pop-up weg te klikken. Een gebruiker kan hierdoor geïrriteerd raken en je website verlaten. Laat pop-ups weg op mobiele apparaten of optimaliseer ze voor mobiel gebruik. 

7. Reviews, recensies en interactie op je website

Betrouwbaarheid is een belangrijke meetwaarde voor Google. Hoe bepaalt Google of jouw website betrouwbaar is? Hiervoor kijken ze naar reviews en recensies van gebruikers.

Bied jij bepaalde diensten of producten aan, dan is het belangrijk om klanten om een recensie te vragen. Reageer op de feedback die je ontvangt, ook op negatieve feedback. Probeer het op te lossen en vraag vervolgens of de klant in een recensie wil laten weten dat het probleem is opgelost.

Schrijf je vooral blogs en artikelen op je website, dan kun je bezoekers vragen om op je artikelen te reageren. Google ziet dat er interactie plaats vindt op je website, waardoor je hoger kunt ranken.

Vraag je bezoekers verder om artikelen te delen op Social Media. Je kunt hiervoor buttons toevoegen aan je website, zodat delen heel eenvoudig wordt. Het delen van jouw website op Social Media kanalen straalt betrouwbaarheid uit, waardoor Google je hoger kan gaan ranken.

Tot slot kun je op iedere pagina van je website een call-to-action geven. Vraag bezoekers bijvoorbeeld om contact op te nemen, een andere blog te lezen of zich aan te melden voor een e-maillijst. 

8. SEO verbeteren met de structuur van je website

Een bezoeker moet eenvoudig kunnen vinden waar hij of zij naar op zoek is. Met behulp van een overzichtelijk menu en goede interne links kun je een duidelijke websitestructuur neerzetten om bezoekers eenvoudig de weg te wijzen.

Een goede websitestructuur is niet alleen belangrijk voor bezoekers, maar ook voor crawlers. Zoekmachines begrijpen hierdoor beter waar je website over gaat en kunnen de informatie makkelijker interpreteren en ranken. 

Let ook op broken links als je de structuur van je website voor SEO gaat verbeteren. Broken links laten zien dat een pagina niet meer bestaat. Je kunt verwijderde content beter redirecten naar een gerelateerde en relevante pagina. 

Seo verbeteren door de sitestructuur te optimaliseren
Een goede website structuur is overzichtelijk en scheidt verschillende categorieën van elkaar.

9. Promoot je website via andere kanalen

Je website promoten op andere kanalen zorgt ervoor dat je meer naamsbekendheid genereert. Mensen zullen je op een gegeven moment gaan herkennen en zullen sneller geneigd zijn jouw website te bezoeken.

Naamsbekendheid en websitebezoekers vanuit verschillende bronnen laat aan Google zien dat jouw website betrouwbaar is. Betrouwbaarheid is ontzettend belangrijk voor de zoekmachine en je kunt hierdoor dus hoger ranken.

Zet Social Media, gastblogs, Google ads en andere advertenties in om de wereld van jouw bedrijf te laten horen. Je kunt ook gebruik maken van influencer marketing om de naam van je bedrijf op nieuwe kanalen zichtbaar te maken. Je spreekt hiermee een nieuw publiek aan en het helpt je zo om de naamsbekendheid nog verder groeien. 

10. Creëer een sterke interne link structuur

Interne links zijn links die naar andere pagina’s van je eigen website leiden. Je kunt hiermee de websitestructuur, gebruiksvriendelijkheid en SEO verbeteren. 

Bij het gebruik van interne links moet je op een aantal punten letten:

  • Anchor tekst. De anchor tekst is het woord of de woorden waar je de link aan hangt. Voor interne links is het belangrijk dat je hier een toegevoegde waarde aan geeft. Hang een interne link dus niet aan ‘klik hier’, maar aan een begrip dat centraal staat voor het artikel.

  • Categorie. Om de sitestructuur overzichtelijk te houden kun je het beste alleen interne links gebruiken voor artikelen die binnen dezelfde categorie vallen. Het artikel dat je nu leest gaat over SEO en we hebben alleen interne links gebruikt naar andere artikelen die over SEO gaan. Hoewel we ook informatie geven over SEA, laten we deze artikelen dus buiten beschouwing. 

Je kunt interne links op meerdere plaatsen op je website toepassen. Kies voor interne links in je artikelen als ze de lezer meer informatie geven over een bepaald onderwerp. 

Gebruik breadcrumbs bovenaan je pagina’s om de gebruiker te laten navigeren tussen categorieën en sub-categorieën. Tot slot gebruik je interne links in je menu, footer en eventueel in de sidebar. 

11. Focus op long-tail zoekwoorden

Een long-tail zoekwoord is een zoekwoord dat bestaat uit meerdere woorden. Ze kunnen heel interessant zijn voor jouw website, omdat ze vaak een hoge conversieratio, maar weinig concurrentie hebben.

Je kunt je SEO verbeteren met long tail zoekwoorden, omdat je doorgaans weinig competitie ondervindt. Ondanks dat het zoekvolume wat lager is, kun je er eenvoudig mee ranken in Google. 

Een zoekwoordenonderzoek vertelt je welke termen potentiële klanten gebruiken om jou te kunnen vinden. Leg de focus vervolgens op long-tail zoekwoorden om eenvoudiger en hoger te kunnen ranken en dus makkelijker gevonden te worden door potentiële klanten. 

Long tail zoekwoorden leadi
Long tail zoekwoorden hebben vaak een lager zoekvolume, maar zijn minder concurrerend en hebben een hogere conversieratio. Hierdoor kunnen ze heel interessant zijn voor jouw bedrijf.

12. SEO verbeteren met backlinks

Off-page SEO is een onderdeel van SEO dat steeds belangrijker wordt om te kunnen ranken in Google. Het grootste onderdeel van off-page SEO verbeteren is het genereren van backlinks. 

Backlinks zijn links die vanuit een andere website naar jouw website toe verwijzen. Een pagina met meerdere backlinks vanuit verschillende bronnen straalt meer betrouwbaarheid en autoriteit uit.

Voor het verzamelen van backlinks is het ten eerste belangrijk dat een link relevant is. Een backlink vanaf een bloemenwebsite zal voor dit artikel weinig bijdragen. Heeft dit artikel echter een backlink vanaf de website van een SEO-specialist, dan kan dit artikel ineens een stuk hoger ranken.

Naast relevantie is ook de autoriteit van een website belangrijk. Een link vanaf een website die een hoge autoriteit heeft en dus betrouwbaar is, zal een grotere bijdrage leveren dan een link vanaf een kleine, onbekende website. 

13. Gebruik visuals

Een foto zegt soms meer dan 1.000 woorden. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen die je artikelen ondersteunen. Een technisch verhaal, een lange opsomming of de uitleg van een proces wordt vaak veel overzichtelijker met een infographic. 

Je kunt ook gebruik maken van foto’s, bijvoorbeeld om de mooiste bestemmingen van 2022 nog aantrekkelijker te maken. Of maak gebruik van video’s, om meer diepgang aan een tekst te geven.

Visuals kunnen ook bijdragen aan het verlengen van de dwell time. De dwell time is de tijd die bezoekers op je website verblijven. Een langere dwell time laat zien dat je content interessant is, waardoor bezoekers meer tijd op je website doorbrengen. 

Met het verlengen van de dwell time kun je dus je SEO verbeteren. Video’s zijn over het algemeen een goede tactiek om bezoekers langer op je website te houden. Goede infographics kunnen ook een bijdrage leveren, omdat bezoekers de tijd nemen om deze te bestuderen. 

14. Lokale SEO verbeteren (Google mijn bedrijf)

Lokale SEO is belangrijk voor bedrijven die veel lokale klanten hebben. Denk bijvoorbeeld aan een loodgietersbedrijf, fysiotherapiepraktijk of sportschool. 

Google houdt rekening met drie punten voor het ranken van lokale zoekopdrachten, namelijk relevantie, afstand en prominentie.

Je kunt de relevantie van lokale SEO verbeteren door gebruik te maken van lokale zoekwoorden. Bevindt jouw bedrijf zich in Amsterdam, zorg dan dat je adres in de footer staat en dan je meerdere pagina’s hebt waar Amsterdam in terug komt. 

De afstand wordt automatisch door Google berekend. Door een exact adres op te geven wordt de afstand nauwkeuriger, waardoor je beter gevonden wordt door de meest lokale klanten.

Prominentie kun je verbeteren door te werken aan de reviews en feedback van je bedrijf. Meld je aan bij Google mijn bedrijf om Google reviews te kunnen ontvangen en om je bedrijf zichtbaar te maken op Google Maps.

Zoekresultaten lokale seo
Lokale zoekresultaten worden onderverdeeld in de local 3-pack die op Google maps zichtbaar zijn en gelokaliseerde zoekresultaten die leiden naar de websites van lokale bedrijven.

15. Spiek bij je concurrenten

Een laatste tip om je SEO te verbeteren is afkijken bij je concurrenten. Scoort de website van je concurrent hoger dan die van jou? Ga dan na welke zoektermen zij gebruiken, hoeveel backlinks ze hebben en welke andere SEO tactieken ze toepassen.

Je kunt gebruik maken van verschillende SEO-tools, zoals Ahrefs of Semrush om deze informatie te achterhalen. Met behulp van deze informatie kun jij een SEO-strategie opstellen om je website verder te verbeteren. 

Hulp nodig om je SEO te verbeteren?

SEO verbeteren is een belangrijk en continu proces. Het ranken van je website draagt immers bij aan meer klanten en meer verkopen. Zeker online bedrijven hebben tegenwoordig een goed rankende website nodig om te kunnen groeien.

Het toepassen en bijhouden van SEO kost echter veel tijd. Tijd die door bedrijven net zo goed besteed kan worden aan andere vormen van marketing en klantondersteuning. Soms is het simpelweg te veel om allemaal binnenshuis uit te voeren en dan kun je best wat SEO ondersteuning gebruiken. 

Leadi biedt SEO ondersteuning op maat. We zullen eerst een SEO-audit uitvoeren om vervolgens te bepalen wat de vervolgstappen zijn. Je kunt ervoor kiezen om zelf een deel van de SEO te verbeteren, of alles aan ons uit te besteden.

Met onze unieke werkwijze bepaal je geheel zelf welke werkzaamheden je per tijdsperiode door ons laat doen. Wij werken namelijk niet met langdurige vaste contracten, maar met korte SEO sprints

Tijdens een sprint verrichten wij de afgesproken werkzaamheden binnen een bepaalde tijdsperiode tegen een vooraf overeengekomen prijs. Zo weet je precies wat je van ons kunt verwachten. 

Na het uitvoeren van een sprint bepaal je zelf of je even wacht of direct nog een sprint inzet. Je bepaalt ook zelf welke sprint je inzet. Je kunt dus per periode kiezen om te verbeteren, te groeien of aan je linkbuilding te werken.

Wil jij graag je SEO verbeteren en heb je daar hulp bij nodig? Of heb je een andere vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand contactformulier, of via de contactpagina

    Neem contact op