Wat is een URL-Structuur? Waarom is de URL-structuur belangrijk voor SEO? 5 tips voor de ultieme SEO URL-structuur Praktische tips van Google Alles op een rij

URL’s zijn de toegangspoort naar de pagina’s op je website. Een bezoeker moet zich welkom voelen en weten wat hem of haar te wachten staat. Pagina’s met een geoptimaliseerde SEO URL-structuur hebben zelfs de potentie om hoger te ranken. 

Bezoekers moeten aan de URL al kunnen zien wat ze kunnen verwachten als ze erop klikken. Het moet kort en bondig zijn en ook nog informatie geven. Er schuilt dus een hele techniek achter.

In deze gids leggen we je uit waarom een SEO URL-structuur zo belangrijk is. Daarnaast geven we je tips voor de perfecte URL-structuur om zo veel mogelijk bezoekers naar je website te trekken.

Wat is een URL-Structuur?

URL staat voor Uniform Resource Locator. Het is een adres dat je op het internet kunt gebruiken om een webpagina te vinden. Het wordt ook wel een link genoemd.

Een URL wordt opgebouwd uit verschillende elementen. Zo geeft het eerste deel van de URL aan of de website beveiligd is of niet. Het laatste deel geeft aan op welke pagina een bezoeker zich exact bevindt.

Om de SEO URL-structuur verder toe te lichten kijken we naar de link van deze post:

Seo url-structuur
  • Protocol. Het protocol geeft aan hoe de browser informatie krijgt van de pagina. Dit kan http:// of https:// zijn. De ‘s’ staat voor secure en geeft aan dat het een veilige verbinding is. Een https-protocol toont aan dat je een SSL-certificaat gebruikt.

  • Subdomein. Het subdomein is optioneel en is dus niet altijd aanwezig. Door gebruik te maken van een subdomein creëer je in principe een volledig nieuwe website. Je kunt veel meer gebruiken dan alleen ‘www’.

  • Root domein. De naam van een website wordt doorgaans opgenomen in het root domein, ook wel hoofddomein genoemd. Het root domein is uniek voor iedere website. In dit geval is Leadi de naam van de website en ook het root domein.

  • Top level domein. Dit is het gedeelte dat achter het root domein staat. Een URL-structuur met alleen het root domein en top level domein leidt doorgaans naar de homepage van een website. Er zijn vele verschillende mogelijkheden, waaronder .nl, .com, .org, etc. 

  • Subfolder. De subfolder en de slug laten zien waar een bezoeker zich op de website bevindt. De subfolder is doorgaans een categorie of tag en kan ook weggelaten worden. 

  • Slugs. De slug is het stukje van de URL dat uniek is voor de specifieke pagina waar de URL aan verbonden is. In dit geval laat de slug zien dat je je op de pagina bevindt over SEO URL-structuur. 

Waarom is de URL-structuur belangrijk voor SEO?

Je website optimaliseren met goede URL’s laat gebruikers zien waar ze zich op de website bevinden en wat ze van de pagina kunnen verwachten.

Een goede URL-structuur is vanwege twee hoofdredenen belangrijk voor SEO:

  1. Gebruiksvriendelijkheid

  2. Rankings

Lees verder in onze gids over de voor- en nadelen van SEO.

Gebruiksvriendelijkheid

SEO draait volledig om gebruiksvriendelijkheid. Met behulp van een SEO URL-structuur kun je bezoekers op een gebruiksvriendelijke manier door je website heen laten navigeren. 

Door een eenvoudige URL-structuur aan te houden kun je bezoekers laten zien waar ze zich op de website bevinden. Je kunt aan deze structuur ook informatie toevoegen in de vorm van zoekwoorden. 

Het optimaliseren van URL’s met belangrijke zoekwoorden helpt zoekmachines om relevante informatie aan gebruikers te leveren. Gebruikers weten dan namelijk wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken. 

Rankings

URL’s zijn een rankingfactor voor Google.

Door je URL’s met zoekmachine optimalisatie (SEO) te verbeteren, maak je het de Google bots ook makkelijker om pagina’s te crawlen en indexeren. Ze begrijpen beter waar de content op de webpagina over gaat.

Het doel van het crawlen en indexeren van pagina’s is om te weten te komen welke informatie wordt gegeven. Voor iedere zoekopdracht geeft Google de meest relevante pagina’s weer.

Hoe relevanter jouw pagina is, hoe hoger je rankt. Een SEO URL-structuur kan helpen de SEO relevantie te bepalen.

5 tips voor de ultieme SEO URL-structuur

Nu je weet hoe belangrijk goede URL’s zijn, geven we je 5 tips om de ultieme SEO URL-structuur te creëren voor jouw website.

1. Beveilig je website (https)

Je kunt je website beveiligen met een SSL-certificaat. De URL van een beveiligde website begint met https:// in plaats van http://. De extra ‘s’ staat voor secure en geeft aan dat een gebruiker veilig op je website kan surfen.

Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat de gegevens die tussen de website en de gebruiker worden uitgewisseld beveiligd zijn. Het is hierdoor voor een derde partij niet mogelijk om de gegevens te onderscheppen.

Via je hosting kun je een SSL-certificaat aanvragen en toepassen. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat dit direct in je website wordt geïmplementeerd. Controleer het echter voor de zekerheid, want een onveilige site is zeer slecht voor je rankings en gebruiksvriendelijkheid.

Veilige seo url-structuur

Let op: In Google Chrome start de URL vanaf het root domein. Je ziet dus niet of een website begint met http:// of https://. Chrome maakt gebruik van een hangslotje. Een gesloten hangslot betekent dat de website een veilige verbinding heeft. Zie onderstaande afbeelding.

2. Houd het kort

De ideale URL-structuur is zo kort mogelijk. Korte URL’s zijn gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Ze laten in een oogopslag zien wat gebruikers kunnen verwachten als ze op de link klikken.

De optimale lengte van een SEO vriendelijke URL is korter dan 60 tekens. Het is zelfs onderzocht dat de meeste pagina’s die ranken in de top 20 van Google gemiddeld tussen de 50 en 60 tekens bevatten. 

Een goed begin om je URL’s zo kort mogelijk te houden is het kiezen van een korte domeinnaam. Hoe minder tekens je domeinnaam bevat, hoe meer ruimte je over hebt om een goede structuur aan te brengen.

Overige tips om je SEO URL-structuur kort te houden zijn:

  • Verberg www. ‘www’ is een overbodige subfolder. Je kunt deze gerust weglaten, zonder dat links minder overzichtelijk worden.

  • Minimaliseer het aantal subfolders. Voorkom over-optimalisatie met teveel subfolders. Voeg alleen subfolders aan de URL toe die daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker.

  • Laat voorvoegsels en lid- en bijwoorden weg. Voorvoegsels, lid- en bijwoorden (de, het, een, voor, op etc.) zijn lege woorden die geen informatie bevatten. Je kunt deze beter weglaten uit de URL.

  • Gebruik geen cijfers of tekens. Voor cijfers en letters geldt ook dat ze geen bijgevoegde waarde leveren. Laat ze dus liever weg uit de URL.

Korte seo url-structuur

Let op: Als je gebruikmaakt van WordPress of een andere content editor wordt vaak automatisch de titel van de pagina als slug gebruikt. Een titel is lang en bevat veel overbodige woorden, cijfers en tekens. Zorg ervoor dat je de slug aanpast voordat je de post publiceert.

3. Voeg zoekwoorden toe aan je URL-structuur

Zoekwoorden geven een gebruiker informatie over wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken.

Je kunt zoekwoorden op verschillende plaatsen in de SEO URL-structuur toepassen. Zo kun je subfolders een naam geven die een relevant onderwerp van je website bevatten. Voor Leadi zou een subfolder bijvoorbeeld SEO of SEA kunnen zijn.

Verder pas je zoekwoorden toe in de slug. De slug moet altijd het zoekwoord bevatten waarvoor de pagina met on-page SEO geoptimaliseerd is. Vaak is het zelfs voldoende om alleen het zoekwoord als slug te gebruiken, omdat de URL beschrijft waar de pagina over gaat.

Seo url-structuur met zoekwoorden

Let op: Zorg ervoor dat je niet meer dan een of twee zoekwoorden in de slug gebruikt. Overmatig gebruik van zoekwoorden kan overkomen als spam. Spam is niet gebruiksvriendelijk en Google kan je om deze reden dus lager ranken.

4. Voeg structuur en hiërarchie toe

Met structuur en hiërarchie kun je met de URL laten zien hoe je website is opgebouwd. Structuur breng je aan met subfolders en hiërarchie met de volgorde van deze folders.

Als je gebruikmaakt van meerdere subfolders om je SEO URL-structuur op te bouwen, begin je met de breedste folder.

Voor Leadi zouden we bijvoorbeeld de subfolders SEO en SEA kunnen hebben die weer onderverdeeld worden in uitleg, doe-het-zelf en uitbesteden. De categorieën SEO en SEA zijn het breedst en deze zullen dus eerst benoemd worden in de URL-structuur. Deze categorieën kunnen worden onderverdeeld in uitleg, doe-het-zelf en uitbesteden, die dus als tweede subfolder in de URL zullen worden opgenomen.

Een gebruiker kan aan de hand van de SEO URL-structuur zien in welke categorie en sub-categorie ze zich bevinden.

Gestructureerde seo url-structuur

Let op. Hiërarchie is alleen van toepassing als je gebruikmaakt van meerdere subfolders in je SEO URL-structuur. Bij Leadi hebben we alleen de subfolder ‘blog’, die wordt opgevolgd door de slug.

5. Wees consistent

Als laatste stap is het belangrijk dat je een keer de vuistregels bepaalt voor de ideale URL-structuur van je website. Houd je vervolgens aan deze regels om steeds weer dezelfde structuur toe te passen.

Met een consistente URL-structuur kunnen gebruikers eenvoudig door je website heen navigeren. Ze herkennen de structuur en weten hierdoor waar ze zich op de website bevinden.

Pas de volgende regels toe voor extra optimalisatie:

  • Gebruik koppeltekens om woorden te scheiden. Met behulp van koppeltekens kun je woorden duidelijk van elkaar scheiden. Gebruik geen lage streepjes, want die verwijnen in de meeste gevallen, omdat URL’s vaak worden onderstreept.

  • Gebruik alleen maar kleine letters. Tegenwoordig wordt er geen onderscheid meer gemaakt in kleine letters en hoofdletters, omdat hoofdletters automatisch worden omgezet naar kleine letters. Verwar gebruikers niet door hoofdletters in je URL op te nemen.

  • Gebruik geen datums in je URL. Tenzij je een nieuwssite hebt zijn datums niet belangrijk. Laat ze weg uit je URL en laat op de pagina zelf zien wanneer een artikel is gepubliceerd op geoptimaliseerd.

  • Gebruik geen nummers in je URL. Nummers laat je ook weg uit je SEO URL-structuur. In deze post geven we vijf tips om je URL-structuur te optimaliseren, maar misschien worden dit er later wel zes of zeven. Als de URL het nummer ‘5’ zou bevatten, zou deze niet meer overeen komen met de inhoud van de pagina als we extra tips toevoegen.

  • Gebruik geen overbodige tekens. Tekens als %, ^, & etc zullen eerder voor verwarring zorgen dan voor duidelijkheid. Laat ze dus liever weg.

Consistentie zorgt voor een duurzame URL-structuur die voor SEO doeleinden geoptimaliseerd is. Zowel gebruikers als Google bots hebben baat bij een SEO vriendelijke URL, omdat er vooraf duidelijk is wat ze van een pagina kunnen verwachten.

Consistente seo url-structuur

Let op: Zorg dat iedereen die aan je website werkt op de hoogte is van je de URL-structuur die je gebruikt. Zo voorkom je dat er pagina’s worden gepubliceerd die niet aan de richtlijnen voldoen.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Praktische tips van Google

    Om je SEO URL-structuur nog verder te optimaliseren volgen hier nog enkele praktische tips van Google.

    Om te kunnen ranken in Google moeten de Google bots je website kunnen crawlen. Een goede URL-structuur kan helpen om je website beter te begrijpen en zo makkelijker te kunnen indexeren. 

    Google geeft in hun developers guide een aantal tips om de SEO URL-structuur voor de crawlers te optimaliseren:

    Tip van GoogleGoede manierBeter niet op deze manier
    Houd de URL-structuur eenvoudighttps://leadi.nl/
    blog/seo-url-structuur
    https://leadi.nl/index.php?id_sezione=360&sid=3a5ebc944f41daa6f849f730f1
    Gebruik interpunctie om woorden te scheidenhttps://leadi.nl/
    blog/seo-url-structuur
    https://leadi.nl/
    blog/seourlstructuur
    Gebruik koppeltekens in plaats van onderstrepingstekenshttps://leadi.nl/
    blog/seo-url-structuur
    https://leadi.nl/
    blog/seo_url_structuur

    Lees verder in onze gids over Technische SEO om meer te weten te komen over het crawlen en indexeren van je website. 

    De URL-structuur van bestaande pagina’s wijzigen

    Het kan gebeuren dat je de SEO URL-structuur van een pagina wilt wijzigen. Als je vele URL’s wil aanpassen, kun je hiervoor het beste een SEO campagne opzetten.

    Om de rankings van de pagina niet te verliezen kun je gebruikmaken van een 301 redirect. Met een 301 redirect wordt de oude URL automatisch doorgelinkt naar de nieuwe URL. Als iemand de oude URL gebruikt, komt de gebruiker dus automatisch op de nieuwe pagina terecht. 

    Je geeft met een 301 redirect aan dat de pagina is verplaatst naar een andere URL. Google bots herkennen deze redirect en zullen de nieuwe pagina crawlen in plaats van de oude.

    Een pagina die je in zijn geheel verwijderd wordt, bijvoorbeeld vanwege duplicate content, kun je doorlinken naar de homepagina of de meest verwante pagina. Je kunt ook doorlinken naar een pagina van de categorie waar de pagina toe behoorde.

    Kom je er zelf niet uit? Dan kun je altijd de hulp van een zoekmachine optimalisatie specialist inschakelen.

    Alles op een rij

    Een geoptimaliseerde SEO URL-structuur kan bijdragen aan een betere ranking in Google. Het is namelijk gebruiksvriendelijk en de Google bots kunnen je website makkelijker crawlen en indexeren.

    De ideale URL is kort en laat de structuur van de website zien. Het bevat een of twee belangrijke zoekwoorden die zeer relevant zijn voor de informatie die op de pagina te vinden is. Laat overbodige woorden, zoals lid- en bijwoorden weg en splits woorden met een koppelteken. 

    Het optimaliseren van de SEO URL-structuur van je website zorgt ervoor dat gebruikers eenvoudig kunnen navigeren. Ze weten waar ze zich op de website bevinden en weten welke informatie ze kunnen verwachten als ze op de link klikken.

    Houd in gedachten dat alleen een goede URL niet zorgt voor een goede ranking, maar dat het zeker een bijdrage kan leveren.