Wat is een URL-Structuur? Waarom is de URL-structuur belangrijk voor SEO? Hoe maak je in 8 stappen de ultieme SEO URL-structuur? Praktische tips van Google Extra tips van Leadi Alles op een rij

URL’s zijn de toegangspoort naar de pagina’s op je website. Een bezoeker moet zich welkom voelen en weten wat hem of haar te wachten staat. Geoptimaliseerde URL’s kunnen je zelfs helpen om beter te ranken. 

Bezoekers moeten aan de URL al kunnen zien wat ze kunnen verwachten als ze erop klikken. Het moet kort en bondig zijn en ook nog informatie geven. Er schuilt dus een hele techniek achter.

In deze gids leggen we je uit waarom een SEO URL-structuur zo belangrijk is. Daarnaast vertellen we je hoe je de perfecte URL kunt creëren, zodat je zo veel mogelijk bezoekers naar je website trekt.

Wat is een URL-Structuur?

URL staat voor Uniform Resource Locator. Het is een adres dat je kunt gebruiken op het internet om een webpagina te vinden. Het wordt ook wel een link genoemd.

Een URL wordt opgebouwd uit verschillende elementen. Zo geeft het eerste deel van de URL aan of de website beveiligd is of niet. Het laatste deel geeft aan op welke pagina een bezoeker zich exact bevindt.

Om de URL verder toe te lichten kunnen we kijken naar de SEO URL-structuur van deze post:

Seo url-structuur
  • Protocol. Het protocol geeft aan hoe de browser informatie krijgt van de pagina. Dit kan http:// of https:// zijn. De ‘s’ staat voor secure en geeft aan dat het een veilige verbinding is. Een https-protocol toont aan dat je een SSL-certificaat gebruikt.

  • Subdomein. Het subdomein is optioneel en is dus niet altijd aanwezig. Door gebruik te maken van een subdomein creëer je in principe een volledig nieuwe website. Je kunt veel meer gebruiken dan alleen ‘www’.

  • Root domein. De naam van een website wordt doorgaans opgenomen in het root domein, ook wel hoofddomein genoemd. Het root domein is uniek voor iedere website. In dit geval is Leadi de naam van de website en ook het root domein.

  • Top level domein. Het top level domein is het gedeelte dat achter het root domein staat. Een URL met alleen het root domein en top level domein leidt doorgaans naar de homepage van een website. Er zijn vele verschillende mogelijkheden, waaronder .nl, .com, .org, etc. 

  • Subfolder. De subfolder en de slug laten zien waar een bezoeker zich op de website bevindt. De subfolder is doorgaans een categorie of tag en kan ook weggelaten worden. 

  • Slugs. De slug is het stukje van de URL dat uniek is voor de specifieke pagina waar de URL aan verbonden is. In dit geval laat de slug zien dat je je op de pagina bevindt over SEO URL-structuur. 

Waarom is de URL-structuur belangrijk voor SEO?

Een geoptimaliseerde URL laat gebruikers zien waar ze zich op de website bevinden en wat ze van de pagina kunnen verwachten.

Een goede URL-structuur is vanwege twee hoofdredenen belangrijk voor SEO:

  1. Gebruiksvriendelijkheid

  2. Rankings

Gebruiksvriendelijkheid

SEO draait volledig om gebruiksvriendelijkheid. Met behulp van een SEO URL-structuur kun je bezoekers op een gebruiksvriendelijke manier door je website heen laten navigeren. 

Een URL kun je eenvoudig structureren, zoals we eerder al hebben laten zien. Op deze manier houd je een URL kort en overzichtelijk. Je kunt aan deze structuur ook informatie toevoegen in de vorm van zoekwoorden. 

Het optimaliseren van URL’s met zoekwoorden helpt zoekmachines om relevante informatie aan gebruikers te leveren. Gebruikers weten dan namelijk precies wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken. 

Rankings

URL’s zijn een rankingfactor voor Google.

Door je URL’s voor bezoekers te optimaliseren maak je het de Google bots ook makkelijker om pagina’s te crawlen en indexeren. Ze begrijpen beter waar de content op de pagina over gaat.

Het doel van het crawlen en indexeren van pagina’s is om te weten te komen welke informatie wordt gegeven. Voor iedere zoekopdracht geeft Google de meest relevante pagina’s weer.

Hoe relevanter jouw pagina is, hoe hoger je rankt. Een SEO URL-structuur kan helpen de SEO relevantie te bepalen.

Hoe maak je in 8 stappen de ultieme SEO URL-structuur?

Nu je weet hoe belangrijk goede URL’s zijn kunnen we je uitleggen hoe je deze optimaliseert. Met behulp van onderstaande 8 stappen kun jij de ultieme SEO URL-structuur creëren voor jouw website.

  1. Neem een korte domeinnaam

  2. Zorg voor beveiliging

  3. Toon de structuur van je website

  4. Gebruik korte URL’s

  5. Voeg zoekwoorden toe

  6. Voorkom lid- en bijwoorden

  7. Maak een URL leesbaar

  8. Wees consistent

Stap 1. Kies een korte domeinnaam

Het is handig om een korte domeinnaam te gebruiken. Een korte domeinnaam neemt minder tekens in beslag. Je houdt zo meer ruimte over om een goede SEO URL-structuur te creëren. 

Als je eenmaal een domeinnaam hebt gekozen is er echter weinig meer te veranderen. De domeinnaam staat namelijk vast en deze kun je niet zomaar wijzigen. Het wijzigen van de domeinnaam betekent namelijk dat je een volledig nieuwe website start.

Heb je op dit moment echt een lange domeinnaam en wil je deze veranderen, dan kun je de site migreren. Met behulp van 301 redirects kun je pagina’s van het oude domein doorlinken naar het nieuwe domein. Zo behoud je je huidige rankings.

Het is heel belangrijk dat dit proces goed verloopt. Je wil geen pagina’s over het hoofd zien of rankings verliezen. Als je fouten maakt gaat dit ten koste van je rankings en het kan maanden duren voordat dit zich herstelt (als het al herstelt).

Leadi kan je helpen om een site goed te migreren. Wij werken met behulp van sprints en je kunt onze hulp dus inschakelen zonder aan een langdurig contract vast te zitten. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of advies. 

Stap 2. Beveilig je website (https)

Je kunt je website beveiligen met een SSL-certificaat. De URL van een beveiligde website begint met https:// in plaats van http://. De extra ‘s’ staat voor secure en geeft aan dat een gebruiker veilig op je website kan surfen.

Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat de gegevens die tussen de website en de gebruiker worden uitgewisseld beveiligd zijn. Het is hierdoor voor een derde partij niet mogelijk om de gegevens te onderscheppen.

Via je hosting kun je een SSL-certificaat aanvragen en toepassen. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat dit direct in je website wordt geïmplementeerd. Controleer het echter voor de zekerheid, want een onveilige site is zeer slecht voor je rankings en gebruiksvriendelijkheid.

In Google Chrome start de URL vanaf het root domein. Je ziet dus niet of een website begint met http:// of https://. Chrome maakt gebruik van een hangslotje. Een gesloten hangslot betekent dat de website een veilige verbinding heeft. Zie onderstaande afbeelding.

Hangslotje in google chrome geeft aan dat de website een veilige verbinding biedt

Stap 3. Toon de structuur van je website

Je kunt de sitestructuur terug laten komen in de SEO URL-structuur. Zeker voor grote blogsites met verschillende categorieën kan dit veel voordeel opleveren.

Het implementeren van de structuur van je website in de URL doe je met behulp van subfolders. Je kunt op deze manier eenvoudig laten zien waar een gebruiker zich op de website bevindt. 

Gaat het bijvoorbeeld om een grote reisblog, dan zullen ze er goed aan doen om het land in de URL terug te laten komen. Alle URL’s voor artikelen over Indonesië zijn voorzien van de subfolder /indonesie/. Alle URL’s voor artikelen over Groenland zijn voorzien van een subfolder /groenland/.

Een gebruiker kan aan de hand van de SEO URL-structuur zien dat ze in de categorie Groenland of Indonesië aan het lezen zijn. Dit duidt overigens aan dat er op de website ook informatie beschikbaar is over andere landen. 

Stap 4. Gebruik korte URL’s

Korte URL’s zijn gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Ze laten in een oogopslag zien wat gebruikers kunnen verwachten als ze op de link klikken.

De ideale lengte van een volledige SEO URL-structuur is korter dan 60 tekens. Het is zelfs onderzocht dat de meeste pagina’s die ranken in de top 20 van Google gemiddeld tussen de 50 en 60 tekens bevatten. 

Als je gebruik maakt van WordPress of een andere content editor wordt vaak de titel van de pagina als URL gebruikt. Een titel is lang en bevat veel overbodige woorden. Zorg er dus voor dat je de URL aanpast voordat je de post publiceert.

Gebruik daarnaast slechts een tot twee subfolders om de URL kort te houden. Een URL met veel verschillende subfolders wordt al snel lang en kan eerder voor verwarring zorgen dan voor verduidelijking.

We kunnen met behulp van de reisblog weer een voorbeeld geven. De categorie Indonesië kan bijvoorbeeld nog onderverdeeld zijn regio’s en die kunnen weer onderverdeeld zijn in eilanden en die kunnen weer onderverdeeld zijn in steden.

Een URL hoeft alleen de subfolder /indonesie/ te bevatten om een gebruiker voldoende informatie te geven. Een URL met de subfolders /indonesie/kleine-soeda-eilanden/bali/canggu ziet er rommelig uit en geeft meer informatie dan nodig voor een post over de beste restaurants in Canggu. 

Korte vs lange url-structuur
De korte URL is overzichtelijk, duidelijk en geeft voldoende informatie. De lange URL is juist onoverzichtelijk, lastiger om te onthouden en geeft veel meer informatie dan nodig.

Stap 5. Gebruik zoekwoorden in de URL’s

Zoekwoorden geven een gebruiker informatie over wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken.

Het zoekwoord dat je in de URL gebruikt moet het belangrijkste zoekwoord van de pagina zijn. Het belangrijkste zoekwoord is namelijk het hoofdonderwerp en zal dus goed aangeven welke informatie op de pagina te vinden is.

Naast het gebruik van dit zoekwoord in de URL, zou je de pagina voor deze term ook met on-page SEO moeten optimaliseren. Op deze manier weet je zeker dat de informatie op de pagina overeenkomt met de SEO URL-structuur. 

Zorg ervoor dat je niet meer dan 1 of 2 zoekwoorden in de URL gebruikt. Overmatig gebruik van zoekwoorden kan overkomen als spam. Spam is niet gebruiksvriendelijk en Google kan je om deze reden dus lager ranken.

Stap 6. Gebruik geen lid- en bijwoorden

Lid- en bijwoorden en voorzetsels (de, het, een, voor, op etc.) maken een URL lang en onoverzichtelijk. Een URL hoeft niet uitgesproken te kunnen worden als een zin. Het hoeft alleen maar duidelijk te maken waar een pagina over gaat.

Het gebruik van lid- en bijwoorden zorgt voor afleiding, meer tekens en ze geven geen extra informatie. Je kunt ze dus beter weglaten uit de URL. 

Zelfs wanneer het zoekwoord deze woorden bevat kun je ze weglaten uit de URL. Een geoptimaliseerde SEO URL-structuur voor een pagina over het zoekwoord “Beste restaurants in Canggu” zal dus eindigen met /beste-restaurants-canggu. 

Stap 7. Maak je URL leesbaar

Hoewel je de URL niet als een zin hoeft te kunnen lezen is het wel belangrijk dat deze leesbaar is. 

Met de leesbaarheid van een URL bedoelen we dat er onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende woorden. Het is ook beter om geen ingewikkelde tekens te gebruiken.

Voorkom dus het gebruik van tekens als %, ^, & etc. Deze tekens zullen eerder voor verwarring zorgen dan voor verduidelijking. 

Woorden kunnen het beste van elkaar gesplitst worden met behulp van een koppelstreepje. 

Probeer om onderstrepingstekens te voorkomen. Een URL wordt namelijk vrijwel altijd onderstreept. Onderstrepingstekens verdwijnen in de onderstreping wanneer de kale URL in een tekst geplaatst wordt.

Onderstrepingstekens verdwijnen door de onderlijning van een url
In de URL waarbij onderstrepingstekens zijn gebruikt lijkt het alsof er spaties in de slug zijn gebruikt. Dit is onoverzichtelijk en kun je dus beter vermijden.

Stap 8. Wees consistent

Als laatste stap is het belangrijk dat je een keer de vuistregels bepaalt voor de SEO URL-structuur van jouw website. Houd je vervolgens aan deze regels om steeds weer dezelfde structuur toe te passen.

Met een consistente URL-structuur kunnen gebruikers eenvoudig door je website heen navigeren. Ze herkennen de structuur en weten hierdoor waar ze zich op de website bevinden.

Een consistente en goede SEO URL-structuur zorgt voor een betere gebruiksvriendelijkheid. De Google bots kunnen je website daarbij makkelijke crawlen en indexeren. Dit kan dus bijdragen aan een betere ranking. 

Praktische tips van Google

Om te kunnen ranken in Google moeten de Google bots je website kunnen crawlen. Een goede URL-structuur kan helpen om je website makkelijker te kunnen indexeren. 

Google geeft in hun developers guide een aantal praktische tips om de SEO URL-structuur voor de crawlers te optimaliseren:

Tip van GoogleGoede manierBeter niet op deze manier
Houd de URL-structuur eenvoudighttps://www.leadi.nl/
blog/seo-url-structuur
https://www.leadi.nl/index.php?id_sezione=360&sid=3a5ebc944f41daa6f849f730f1
Gebruik interpunctie om woorden te scheidenhttps://www.leadi.nl/
blog/seo-url-structuur
https://www.leadi.nl/
blog/seourlstructuur
Gebruik koppeltekens in plaats van onderstrepingstekenshttps://www.leadi.nl/
blog/seo-url-structuur
https://www.leadi.nl/
blog/seo_url_structuur

Lees verder in onze gids over Technische SEO om meer te weten te komen over het crawlen en indexeren van je website. 

Extra tips van Leadi

Hierbij geven we je graag nog een aantal laatste tips om rekening mee te houden bij het creëren van je SEO URL-structuur. 

  • Gebruik liever geen datums in de URL. Een URL creëer je eenmalig en deze verandert niet mee wanneer je je artikel of pagina update. Het gebruik van een datum in de URL kan er dus voor zorgen dat een pagina oud lijkt, terwijl dit niet het geval hoeft te zijn. De enige uitzondering zou een nieuwsartikel kunnen zijn. 

  • Gebruik liever geen cijfers in de slug. Voor een post “10 mooiste stranden van Bali”, zou je een slug kunnen maken met /10-mooiste-stranden-bali. Je moet er echter rekening mee houden dat je het artikel later kunt updaten naar 12, 15 of zelfs 25 mooiste stranden. De URL is dan niet meer relevant. De slug /mooiste-stranden-bali zal altijd relevant blijven voor het artikel. 

  • Gebruik geen hoofdletters. URL’s worden altijd gespeld met kleine letters. Het gedeelte achter de domeinnaam is namelijk hoofdlettergevoelig. Om verwarring te voorkomen is de standaardregel dat je in een URL alleen gebruik maakt van kleine letters. 

  • Verberg het ‘www’ subdomein. Vroeger was het nodig om ‘www’ te typen voor een domein. Tegenwoordig is dit overbodig en ziet het er zelfs ouderwets uit. Je kunt het beste de URL met www redirecten naar de URL zonder www. Zo komen beide uit op dezelfde website. 

  • Wijzig de bestaande SEO URL-structuur met 301 redirects. Het wijzigen van een URL-structuur zorgt ervoor dat de informatie van de oude URL verloren gaat. Om te zorgen dat je rankings en andere informatie behouden blijft, kun je gebruik maken van een 301 redirect.

De laatste tip lichten we graag nog wat verder toe. 

De URL-structuur van bestaande pagina’s wijzigen

Het kan gebeuren dat je de URL-structuur van een pagina wilt wijzigen. Om de rankings van de pagina niet te verliezen kun je het beste gebruik maken van een 301 redirect. 

Met een 301 redirect wordt de oude URL automatisch doorgelinkt naar de nieuwe URL. Als iemand de oude URL gebruikt, komt de gebruiker dus automatisch op de nieuwe pagina terecht. 

Je geeft met een 301 redirect aan dat de pagina is verplaatst naar een andere URL. Google bots herkennen deze redirect en zullen de nieuwe pagina crawlen in plaats van de oude.

Het kan ook voorkomen dat je een pagina volledig wilt verwijderen. Bijvoorbeeld vanwege canonicalization (dubbele content) of omdat de content simpelweg verouderd is. Met behulp van een 301 redirect kun je bezoekers doorsturen naar een andere URL, zodat ze niet op een foutpagina terecht komen.

In het geval van canonicalization kun je de gebruiker het beste doorsturen naar een verwante pagina. Als dat niet mogelijk is voeg je een canonical tag toe aan de pagina. Hieraan kan de bot zien wat de “bronpagina” is.

Een pagina die je in zijn geheel verwijderd kun je doorlinken naar de homepagina of de meest verwante pagina. Je kunt ook doorlinken naar een pagina van de categorie waar de pagina toe behoorde.

Alles op een rij

Een geoptimaliseerde SEO URL-structuur kan bijdragen aan een betere ranking in Google. Het is namelijk gebruiksvriendelijk en de Google bots kunnen je website makkelijker crawlen en indexeren.

Een goede URL is kort en laat de structuur van de website zien. Het bevat een of twee zoekwoorden die zeer relevant zijn voor de informatie die op de pagina te vinden is. Laat overbodige woorden, zoals lid- en bijwoorden weg en splits woorden met behulp van een koppelteken. 

Het optimaliseren van de SEO URL-structuur van je website zorgt ervoor dat gebruikers eenvoudig kunnen navigeren. Ze weten waar ze zich op de website bevinden en weten welke informatie ze kunnen verwachten als ze op de link klikken.

Dit alles draagt bij een aan de gebruiksvriendelijkheid van je website waar Google veel waarde aan hecht. Houd in gedachten dat alleen een goede URL niet zorgt voor een goede ranking, maar dat het zeker een bijdrage kan leveren.