Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Hoe werkt SEO? Hoe werkt SEA? Waarom zou je aan SEO en SEA doen? Zoekmachine marketing uitbesteden

SEO en SEA vallen onder zoekmachinemarketing, ook wel Search Engine Marketing (SEM) genoemd in het Engels. Dit is een vorm van marketing die webpagina’s vindbaar maakt op online zoekmachines als Google en Bing.

Zoekmachines hebben bijna altijd een deel met advertenties in de zoekresultaten. Hier als eerste naar boven komen doe je met SEA, ook wel Search Engine Advertising.

Na de advertenties komen organische zoekresultaten, die door de zoekmachine als meest relevante resultaten worden ingeschat. Hier naar boven komen doe je met SEO, Search Engine Optimization.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wanneer je op Google, of andere zoekmachines, zoekt voer je een zoekterm in. De zoekmachine toont vervolgens de meest relevante resultaten voor deze zoektermen. Je ziet vaak eerst geadverteerde relevante resultaten en daarna organische relevante resultaten.

Naar boven komen met zoekmachine adverteren is SEA, bovenaan proberen te komen in de organische (onbetaalde) resultaten is SEO.

Hieronder kun je de SEO en SEA betekenis zien in een afbeelding.

Verschil seo en sea in google
SEA vs SEO: Het verschil tussen SEO en SEA weergegeven in de zoekresultaten van Google.

Wat is SEA?

Geadverteerde resultaten worden in de resultaten geplaatst doordat de adverteerder zich bezighoudt met SEA, Search Engine Advertising.

Google beoordeelt welke adverteerder met het meeste relevante resultaat op deze zoekterm adverteert en kijkt ook naar de hoogste bieder voor de beste plekken. Een mix van, onder andere, deze factoren bepaalt vervolgens hoe het geadverteerde deel van de Google zoekresultaten eruit ziet.

Iedere keer als een zoeker op een geadverteerd resultaat klikt betaalt de adverteerder. Deze prijs voor een klik wordt ook wel de CPC (cost per click) genoemd. De hoogte van deze kosten hangen af van de hoeveelheid concurrentie en wat de concurrentie bereid is voor een klik te betalen.

Daarnaast zijn de CPC voor minder relevante resultaten hoger dan voor de meest relevante resultaten. Het doet er toe of jouw pagina goed aansluit op de zoekterm waarop je adverteert.

SEA is dus het plaatsen en optimaliseren van advertenties op zoekmachines om bezoekers van een zoekmachine naar jouw website te verwijzen. Je maakt hiervoor advertenties en landingspagina’s, en je bepaalt op welke zoektermen je adverteert. Daarnaast probeer je de kosten per klik zo laag mogelijk te houden.

Wat is SEO?

Organische resultaten komen naar boven zonder dat adverteerders hiervoor betalen. Dit zijn simpelweg webpagina’s die op het internet te vinden zijn en Google in haar database heeft.

Google speelt in op het online zoekgedrag van hun gebruikers en beoordeelt elke webpagina met behulp van een algoritme en schat in hoe relevant ieder mogelijk resultaat is. Het volgens Google meest relevante resultaat komt bovenaan in de organische resultaten te staan.

SEO, een afkorting voor Search Engine Optimization, is het optimaliseren van een pagina zodat Google jou als meest relevante resultaat beoordeelt voor bepaalde zoekopdrachten. Zo probeer je bovenaan te komen in de organische zoekresultaten. Dit doe je door je website zo toegankelijk mogelijk te maken voor Google en mogelijke bezoekers, maar ook de relevantie van de pagina voor een bepaalde zoekterm zo hoog mogelijk te maken.

Lees hier alles over de voordelen en nadelen van SEO

Wat is het verschil?

Je weet nu wat SEO en SEA zijn, maar wat zijn de belangrijke verschillen? Als je wil in gaan zetten op je zichtbaarheid op zoekmachines is vooral je doelstelling belangrijk. Aan de hand van jouw doelstelling kun je bepalen of SEO of SEA het beste is om je doelen te behalen.

Doelstelling

Is het doel om op korte termijn meer leads of verkopen te genereren? Kijk dan naar SEA. Hier kun je direct resultaten mee behalen als je jouw campagne hebt opgestart.

Het nadeel is dat wanneer je geen advertentiebudget inzet, je ook geen verkopen of leads genereert.

Wil je inzetten op een lange termijn strategie en ook werken aan je merk? Dan moet je naar SEO kijken.

Enerzijds ga je met SEO werken aan zoekwoord posities met betrekking tot jouw merk. Door informatieve artikelen te schrijven word je een autoriteit in jouw vakgebied. Als je op allerlei zoektermen naar voren komt op Google groeit het vertrouwen van potentiële klanten in jouw bedrijf. Daarnaast creëer je een grote kennisbank waar bezoekers van leren. Als ze ooit jouw hulp nodig hebben weten ze direct wat ze van je nodig hebben en dat jij de expert bent die ze kan helpen.

Anderzijds werkt SEO als een sneeuwbal die steeds groter wordt en harder gaat rollen. In het begin kom je nog niet naar voren op zoekmachines, maar als jij consistent waardevolle content maakt waar mensen naar zoeken kom je steeds vaker en hoger naar voren. Zo groeien de bezoekersaantallen van jouw website, en deze verdwijnen niet zomaar als je stopt met investeren in SEO. Steeds meer bezoekers betekent steeds meer potentiële klanten die jouw website bezoeken.

Locatie

Opereer je lokaal en ben je afhankelijk van de locatie van je klanten om iets aan ze te kunnen verkopen? Dan moet je goed nadenken voordat je aan SEO begint. Lokale zoekopdrachten voor zoekwoorden met jou relevante plaatsnamen kunnen veel opleveren voor lokale vindbaarheid, maar op algemene termen scoren zal voornamelijk leads of verkopen opleveren buiten het gebied waar je opereert.

Met SEA kun je lokaal adverteren en zo zelf bepalen welke regio jouw advertenties te zien krijgt. Zo kun je er met lokale SEA voor kiezen om mensen die in een bepaalde locatie of regio wonen te targeten, of zelfs mensen die door de regio reizen en er niet per se wonen.

Sommige algemene zoektermen zijn erg interessant voor jouw bedrijf, maar misschien alleen voor mensen binnen een straal van 60 kilometer. Dit kun je bij SEA zelf instellen, maar bij SEO word je nationaal (of zelfs internationaal) vindbaar.

Het kan helpen om met een lokaal SEA bureau aan de slag te gaan, maar iedere SEO en SEA specialist zou met lokale vindbaarheid moeten kunnen helpen.

Rendement seo en sea op termijn
Deze afbeelding toont het rendement op termijn van SEO en SEA. SEA levert alleen rendement op zolang je advertentiebudget investeert. SEO geeft een steeds hoger rendement naarmate je langer investeert.

Termijn

Resultaten zijn met SEA op korte termijn zichtbaar. Het advertentiebudget wat je inzet is direct effectief en toont jouw advertenties in de zoekresultaten. Daardoor kun je snel resultaten behalen. Wil je hier op lange termijn resultaat mee boeken? Dan zul je advertentiebudget moeten blijven inzetten.

SEO is een lange termijn methode om resultaten te boeken. Je zal, zeker als je nog niks aan SEO doet, pas na langere tijd zien dat je pagina’s in Google naar boven komen. Daarentegen ben je niet afhankelijk van advertentiebudget, dus zullen deze resultaten langer zichtbaar blijven. Er zijn talloze voorbeelden te noemen van websites met pagina’s die al meer dan 10 jaar de eerste plaatsen in bepaalde zoekresultaten bezetten.

Arrow down right
SEO
SEA
Resultaat op korte termijn
SEO
Check none grey
SEA
Check green
Helder inzicht in de resultaten
SEO
Check none grey
SEA
Check green
Gratis vertoningen in de zoekresultaten
SEO
Check green
SEA
Check none grey
Brede zichtbaarheid op lange termijn
SEO
Check green
SEA
Check none grey
Controle over jouw marketing boodschap
SEO
Check none grey
SEA
Check green
Resultaten met beperkt budget
SEO
Check green
SEA
Check none grey
Investering in de lange termijn
SEO
Check green
SEA
Check none grey

Hoe werkt SEO?

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization, in het Nederlands “zoekmachine optimalisatie”. Dit betekent dat je een webpagina dus optimaliseert voor de zoekmachine. De resultaten van SEO worden meestal pas na een tijd duidelijk, maar het is een langere termijn strategie dan SEA. Maak gebruik van een goede SEO-campagne om systematisch aan de slag te gaan.

SEO-specialisten vertellen je doorgaans dat SEO bestaat uit verschillende onderdelen:

Zoekwoorden onderzoek

Met een zoekwoorden onderzoek bepaal je welke zoektermen interessant zijn voor je website. Je bekijkt hoeveel er maandelijks op bepaalde termen wordt gezocht, wat voor resultaten deze zoektermen geven en hoe moeilijk het is om te scoren op deze termen.

Soms is het lastig om op bepaalde zoektermen te scoren. Je kunt je voorstellen dat zoektermen die maandelijks veel zoekvolume hebben, ook meer concurrentie hebben. Zo kan het zijn dat je in het begin beter op andere zoektermen kunt focussen om meer rendement uit je SEO inzet te halen.

Technische SEO

Technische SEO focust zich op de code van je website. Je website moet qua code zo geschreven zijn dat zoekmachines jouw website makkelijk kunnen lezen en zo weten hoe deze gestructureerd is.

Daarnaast moet je website technisch in orde zijn omdat je een optimale ervaring voor je bezoekers wil verzorgen. Google weet wanneer mensen op je website blijven hangen, en je waarschijnlijk een goed resultaat bent voor een bepaalde zoekterm.

Als je website snel laadt doordat deze technisch in orde is heb je een belangrijke eerste stap gemaakt voor een goede gebruikerservaring.

On-page SEO

On-page SEO richt zich op alle SEO-instellingen die je per pagina in kan stellen. Zo moet je ervoor zorgen dat je een meta-titel instelt en een meta-omschrijving. Door het gebruik van de juiste woorden en te letten op de juiste lengte kun je deze elementen optimaliseren voor SEO.

Naast meta-tags is er nog veel meer wat je op een pagina kunt optimaliseren. Denk aan alt-omschrijvingen van afbeeldingen, structuur aangeven door de juiste heading-tags en een geoptimaliseerde url. Een goede interne linkstructuur is ook belangrijk om pagina’s te optimaliseren voor zoekmachines.

Gratis plugins als Rank Math of Yoast SEO helpen je als Wordpress gebruiker al een eind op weg met het optimaliseren van je on-page SEO. Onze persoonlijke favoriet is Rank Math. We gebruiken deze plugin voor al onze SEO klanten met een Wordpress website.

Off-page SEO

Google kijkt ook naar signalen die andere websites geven over jouw website. Hier komt off-page SEO om de hoek kijken. Je probeert als het ware de signalen die andere websites over jouw website geven te optimaliseren.

Wat zijn die signalen dan? Google weet bijvoorbeeld welke websites genoemd worden op andere websites. Is dit een website die Google ziet als belangrijk en invloedrijk? Dan is een link van zo’n website veel waard. Een invloedrijke website zal namelijk vast goede bronnen gebruiken in haar webpagina’s.

Als je bijvoorbeeld een vermelding van NU.nl vergelijkt met een vermelding van een onbekende blog, dan kun je al raden dat een link van NU.nl meer waard is. Als zo’n website naar jouw webpagina linkt stijgt ook de autoriteit van jouw webpagina en schat Google deze pagina sneller in als relevant resultaat.

Je kunt proberen backlinks van andere websites te verzamelen. Dit wordt ook wel link building genoemd. Dit wordt gezien als een goede tactiek om de SEO van webpagina’s te optimaliseren. Je kunt je voorstellen dat er bijna geen sterker signaal is dan een vermelding van een andere website die aangeeft dat jouw webpagina een goede bron is.

Hoe werkt SEA?

SEA is vaak een simpelere en snellere manier dan SEO om te scoren op zoekmachines als Google en Bing. Je betaalt alleen per klik. Dit betekent dat zodra je stopt met het uitgeven van advertentiebudget je ook niet meer naar voren komt in de zoekresultaten.

Search Engine Advertising doe je door het advertentieplatform van een zoekmachine te gebruiken. In dit voorbeeld nemen we Google, maar Bing heeft ook een interessant advertentieplatform.

Omdat veel werknemers in Nederland Internet Explorer als standaard webbrowser op hun werkcomputer gebruiken is de zoekmachine hier standaard ingesteld op Bing. Daardoor gebruiken meer mensen Bing dan je zou denken. Daarnaast liggen de CPC (kosten per klik) vaak lager dan op Google, omdat er minder adverteerders actief zijn en de concurrentie dus lager is.

Om te adverteren op Google richt je je op de volgende onderdelen:

Zoekwoorden

Voordat je begint met adverteren moet je bepalen welke zoekwoorden voor jou interessant zijn. Dit kun je doen met een vergelijkbaar zoekwoorden onderzoek als bij SEO.

Een belangrijk verschil is dat de kosten per klik nu interessanter zijn dan de moeilijkheidsgraad om organisch te scoren op Google. De kosten per klik worden door verschillende SEO tools getoond tijdens jouw onderzoek. Zo krijg je een idee of adverteren op bepaalde zoektermen wel interessant is voor jouw bedrijf.

Landingspagina’s

Op basis van de zoekwoorden waar je op wil adverteren kun je landingspagina’s gaan maken. Deze pagina’s moeten perfect aansluiten bij de intentie die de zoeker heeft als hij de zoekterm gebruikt waar je op adverteert. Daarom moet je een pagina maken die qua content aansluit op de zoekterm. Dit gaat om tekst, afbeeldingen en video (als je dit gebruikt).

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de bezoeker de actie uitvoert die jij ze wil laten uitvoeren. Wil je dat de bezoeker een aanvraag doet? Zorg dan dat je de bezoeker volledig overtuigt en uiteindelijk actie laat nemen. Wil je een lead verzamelen? Zorg er dan voor dat de bezoeker zijn gegevens achterlaat.

Als je geen duidelijke call-to-action in je landingspagina implementeert raak je de bezoeker kwijt en heb je voor niets advertentiebudget uitgegeven. Zonder call-to-action is jouw pagina niets waard.

Advertenties

Om bezoekers op jouw webpagina te krijgen wanneer ze de zoektermen intypen waar jij op gaat adverteren, moet je advertenties maken. De advertenties moeten relevant zijn voor de bezoeker, aansluiten op de landingspagina en de gebruikte zoekterm. Daarnaast moet je de zoeker overtuigen om op jouw advertentie te klikken.

Door de juiste advertenties te schrijven verlaag je de kosten per klik en kom je hoger in de zoekresultaten naar voren.

Met behulp van deze gids zet je direct je eerste SEA campagne op.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Waarom zou je aan SEO en SEA doen?

    Iedere dag zoeken miljoenen Nederlanders op Google naar iets wat ze willen weten. In veel gevallen is het dan interessant om als een van de eerste resultaten naar boven te komen. Bijvoorbeeld wanneer iemand een dienst wil laten uitvoeren of een product wil aanschaffen, of als je er op een andere manier baat bij hebt dat zo veel mogelijk mensen op jouw website komen.

    Aankopen of leads

    De kans dat iemand bij jou koopt is groot als je door een zoekmachine als eerste resultaat wordt getoond. En gaat iemand niet gelijk tot aankoop over, dan kun je iemand misschien wel kennis laten maken met jouw bedrijf en een lead verzamelen.

    Deze klanten of leads zouden misschien niet aan jou gedacht hebben als je niet bovenaan in Google staat toen ze zochten naar jouw product of dienst.

    Daarom is het voor veel bedrijven interessant om te beginnen met SEO en SEA als ze online marketing gaan doen. Je weet dan dat jouw marketingbudget wordt ingezet om getoond te worden aan personen die op zoek zijn naar wat jij aanbiedt.

    Advertenties of affiliate

    Veel websites verdienen geld aan advertentie-inkomsten of aan een percentage van de verkoop die ze voor een andere website genereren. Denk bijvoorbeeld aan websites waar reviews worden geschreven over bepaalde producten.

    Als je op een link klikt van een product dat wordt getoond op een andere website, is de kans groot dat de website waar je vandaan komt een percentage krijgt van de aankoop die je doet. Dit heet affiliate marketing en is een populair verdienmodel voor websites. Websites als Bol en Amazon hebben affiliate programma’s waar veel andere websites gebruik van maken.

    Een ander populair verdienmodel is adverteren. Hoe meer mensen de advertenties zien, hoe meer geld deze opbrengen. Daarom is het voor websites interessant om bovenaan te staan voor populaire zoekwoorden, ook al gaat het om zoektermen die alleen informatieve resultaten opleveren.

    SEO en SEA beperken zich niet tot landsgrenzen. Je kan je website optimaliseren in allerlei talen voor wereldwijde online vindbaarheid. Google is daarbij de interessantste zoekmachine om je op te focussen, omdat deze vrijwel overal ter wereld het meest gebruikte wordt.

    Richt je je niet op de standaard Westerse landen? Dan loont het soms om even verder te zoeken naar de populairste zoekmachines in bepaalde landen. Voorbeelden van andere interessante zoekmachines zijn: Yandex (populairste zoekmachine van Rusland), Yahoo! (ooit Google’s grootste concurrent), DuckDuckGo (populair alternatief voor mensen die zich zorgen maken over privacy) en Bing (de zoekmachine van Microsoft).

    Zoekmachine marketing uitbesteden

    Zoekmachine marketing kan complex worden en onnodig hoge kosten met zich meebrengen als je dit niet goed uitvoert. Door SEA uit te besteden weet je zeker dat je advertentiebudget zo goed mogelijk wordt ingezet en je zelf niets verspild. Met SEO uitbesteden weet je zeker dat echt alle onderdelen van je website worden geoptimaliseerd en er niets wordt overgeslagen.

    Gelukkig zijn er genoeg online marketeers en bureaus die zoekmachine marketing voor je uit handen nemen.

    SEO en SEA zijn erg specifieke onderdelen van een online marketing strategie en kun je daarom het beste onderbrengen bij een specialistisch bureau. Allround online marketingbureaus besteden hun SEO en SEA werkzaamheden ook vaak uit, omdat ze de expertise simpelweg niet in huis hebben en deze onderdelen zo groot zijn dat je eigenlijk meerdere werknemers nodig hebt om alles goed uit te voeren.

    Zoekmachine marketing met de sprintmethode van Leadi

    Bij veel bureaus betaal je een maandelijks bedrag om SEO en SEA te laten uitvoeren. Leadi heeft hiervoor de sprintmethode in het leven geroepen. Zo betaal je nooit meer dan nodig is. Je betaalt alleen voor de uitgevoerde werkzaamheden en bepaalt zelf wanneer je extra analyses of optimalisaties wil laten doorvoeren.

    Wil je jouw werkzaamheden uitbesteden aan een SEO/SEA specialist? Kijk dan op onze sprintmethode pagina voor meer informatie of plan direct een verkennend gesprek in.