Bovenaan in Google met SEA en SEO Hoe kom ik bovenaan in zoekmachines met Google Ads? Hoe kom je gratis bovenaan in Google? Hulp nodig om bovenaan in Google te komen?

Voor iedere onderneming is het belangrijk om bovenaan in Google te komen. Een hogere ranking betekent meer website bezoekers, meer potentiële klanten en dus meer omzet.

Het klinkt zo eenvoudig: “Rank bovenaan in Google en succes volgt vanzelf”. Er komt echter heel wat bij kijken om dit voor elkaar te krijgen. 

Gelukkig is het niet onmogelijk en in deze gids lichten we toe hoe je SEA en SEO zelf kunt toepassen om zo hoog mogelijk te ranken in Google.

Bovenaan in Google met SEA en SEO

Om bovenaan te komen in Google heb je twee opties. De eerste manier is via advertenties met behulp van Search Engine Advertisement (SEA). De tweede manier is via de organische weg met behulp van Search Engine Optimization (SEO).

SEA levert doorgaans sneller resultaat op, maar is voor de korte duur. Er zijn altijd kosten aan verbonden en er is veel kennis nodig om SEA goed toe te kunnen passen.

Met zoekmachine optimalisatie duurt het langer voordat de resultaten zichtbaar zijn, maar deze resultaten zijn blijvend voor een langere termijn. Het is echter mogelijk om SEO volledig gratis toe te passen.

Lees onze artikelen “Wat is het verschil tussen SEO en SEA” en “De voor- en nadelen van SEO” om beter te begrijpen wat je kunt bereiken met SEO en SEA. 

Je kunt SEA en SEO ook combineren om klanten te werven via Google. Met SEA bereik je snel resultaat. Ondertussen kun je aan je SEO werken voor goedkopere resultaten die blijvend zijn.

Bovenaan in google

Betalen om bovenaan te staan met SEA in een notendop

Search Engine Advertising is een zeer snelle manier om als bedrijf bovenaan in Google te komen. Je zet een advertentie op, stelt een budget in en klaar is Kees.

Dit klinkt echter een stuk eenvoudiger dan het daadwerkelijk is. 

Allereerst is het belangrijk om te weten dat het altijd geld kost om SEA toe te passen. Hoewel je zelf je budget instelt, moet je voor iedere klik naar jouw website betalen. Kosten per klik (Costs Per Click of CPC) wordt dit ook wel genoemd.

Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat er veel komt kijken bij het instellen van de advertentie. Je moet kennis van zaken hebben om advertenties effectief en winstgevend te laten zijn. 

Om SEA goed toe te kunnen passen is het in de eerste plaats belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Zoekwoorden waarvoor jij gevonden wil worden door je potentiële klanten. 

Kies je voor een zoekwoord met veel concurrentie, dan is het moeilijker om een advertentieplaats te winnen. Het is dus belangrijk om een balans te vinden tussen doelgerichtheid en concurrentie. 

Met de juiste zoekwoorden is het vervolgens van belang dat je overtuigende advertenties maakt. Je wil natuurlijk dat gebruikers op jouw advertentie klikken en niet op die van iemand anders.

Een overtuigende advertentie heeft een pakkende titel en een allesomvattende omschrijving. Als de mogelijkheid er is, voeg dan ook een aantrekkelijke afbeelding toe.

Converteren

Is het eenmaal gelukt om een bezoeker naar jouw website door te laten klikken wil je dat deze converteert. Om deze reden is het belangrijk om een goede landingspagina te hebben.

Een landingspagina is de pagina waar bezoekers op terecht komen als ze op de advertentie klikken. Op deze pagina promoot je het product of de service. 

Het is ontzettend belangrijk om deze pagina aantrekkelijk, informatief en volledig te maken. Geef dus veel informatie en maak gebruik van afbeeldingen of video’s. 

Zoals eerder gezegd zijn er altijd kosten verbonden zijn aan SEA. Heb jij een minder groot budget, dan is het zeker de moeite waard om SEO te overwegen. Met behulp van SEO kun je gratis bovenaan in Google komen in de SERP (Search Engine Results Page). 

Bovenaan in google met sea

Scroll door in deze gids om precies te weten te komen hoe je jouw advertenties bovenaan in Google kunt laten ranken.

Gratis bovenaan in Google met SEO in een notendop

Het verhogen van organisch verkeer is een belangrijke strategie voor online bedrijven. Je kunt hiermee een ander deel van je doelgroep bereiken dan met SEA. 

Een groot deel weet namelijk nog niet dat ze op zoek zijn naar een specifiek product of service dat jij aanbiedt. Met advertenties voor een specifiek product of service zal je deze groep dus niet bereiken. 

Om bovenaan in Google te komen moet je echter weten wat je doet. Google geeft aan iedere pagina een score en hoe hoger je score, hoe hoger je rankt.

Hoe Google deze score exact bepaalt is niet bekend, maar waar ze de score op baseren weten we wel. We zullen hieronder kort toelichten waar Google bij het ranken van pagina’s op let.

Allereerst moet je website technisch in orde zijn. Dit wil zeggen dat een pagina snel moet laden, beveiligd is met een SSL-certificaat en indexeerbaar is.

Vervolgens wil je dat Google je rankt voor de goede zoekwoorden. Het is dus belangrijk om onderzoek te doen naar de zoekwoorden waarvoor je wil ranken.

Onderzoek deze zoekwoorden op relevantie voor jouw doelgroep en de zoekintentie. Zoekwoorden kunnen beter niet teveel concurrentie hebben, omdat het dan moeilijker is om te ranken.

Content

Nadat je goede zoekwoorden hebt gevonden kun je beginnen met het schrijven van relevante content. Het is belangrijk om hierbij de zoekintentie van het zoekwoord in gedachten te houden. 

Om de content bovenaan in Google te krijgen kun je deze optimaliseren met on-page SEO. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een goede SEO-titel en meta omschrijving. 

Zorg ervoor dat het zoekwoord regelmatig terugkomt, maar niet overmatig wordt gebruikt. Voeg interne links toe en eventuele links toe naar informatieve externe websites. 

Zodra de content geplaatst is, kun je aan de autoriteit van de pagina gaan werken. Dit doe je met behulp van backlinks.

Het genereren van backlinks voor je content is een langdurig proces. Je moet onderzoek doen vanuit welke websites je links wil ontvangen en vervolgens iedere site apart benaderen.

Zoals je je wel kunt voorstellen is bovenaan in Google komen met SEO is een langdurig proces. Reken op minimaal zes maanden voordat je resultaten begint te zien. 

Bovenaan in google met seo

Scrol door in deze gids om precies te weten te komen hoe je gratis bovenaan in Google kunt komen.

Hoe kom ik bovenaan in zoekmachines met Google Ads?

We hebben al kort toegelicht hoe je bovenaan kunt komen met SEA, namelijk met:

  • Goede zoekwoorden

  • Overtuigende advertenties

  • Bijbehorende landingspagina’s

  • Het juiste budget

Google geeft met behulp van Ad Rank aan ieder van de bovenstaande punten een score. De advertenties die de hoogste score hebben worden hoger weergegeven in de zoekresultaten.

Hieronder zullen we toelichten hoe je op al deze punten hoog kunt scoren. 

Ga na hoe je te weten komt waar je momenteel staat in Google of bekijk direct 15 punten om snel je SEO te verbeteren.

De juiste zoekwoorden

Het begint allemaal met het vinden van de juiste zoekwoorden. Tijdens je zoekwoordenonderzoek let je op een aantal punten:

  • Het zoekwoord moet een redelijk zoekvolume hebben.

  • Een goed zoekwoord heeft zo min mogelijk concurrentie.

  • De Costs per Click (CPC) moet zo laag mogelijk zijn.

Een laag zoekvolume betekent dat er niet veel naar het zoekwoord wordt gezocht. Hoe lager het zoekvolume, hoe lager het aantal mensen dat jouw advertentie zal zien. 

Je wil dus een zoekwoord met enigszins goed zoekvolume. Dan weet je dat er met dat zoekwoord naar jouw producten of services wordt gezocht.

Concurrentie is ook belangrijk om op te letten. Hoe meer concurrentie je hebt hoe meer advertenties er voor dat zoekwoord in omloop zullen zijn. Jouw advertentie zal hierdoor wellicht minder vaak worden weergeven.

De mate van concurrentie kun je aflezen in de CPC-waarde. Deze waarde geeft aan wat de gemiddelde kosten per klik zijn voor een advertentie. 

Hoe lager deze waarde is, hoe minder er op dit zoekwoord geboden wordt. Voordelig voor jou, want het kost hierdoor minder geld om bezoekers op je website te krijgen via de advertentie. 

Het ideale zoekwoord heeft dus een hoog zoekvolume en een lage CPC.

SEA-zoekwoorden tools

Je kunt gebruik maken van SEA-tools om goede zoekwoorden te vinden. Denk aan betaalde tools zoals SEMrush en Ahrefs, die een indicatie van de CPC weergeven.

Er zijn ook gratis tools zoals Google Keyword Tool of Bing Trefwoordenonderzoek. Je moet echter wel een gratis account aanmaken om deze tools te kunnen gebruiken.

Ahrefs resultaten voor het zoekwoord hoed kopen
Deze resultaten komen uit de zoekwoorden tool Ahrefs. Deze tool geeft een goed overzicht van de concurrentie van een zoekwoord en de gemiddelde kosten voor een klik op een advertentie.

Overtuigende advertenties

Met de juiste zoekwoorden kun je advertenties op gaan stellen. Hierbij is het belangrijk dat:

  • Je een pakkende en informerende titel opstelt.

  • De advertentie een goede omschrijving heeft.

  • Advertenties relevant zijn aan het zoekwoord.

Een goede omschrijving bestaat uit twee delen, namelijk een titel en een toelichting. 

De titel is kort en krachtig. Een titel moet het zoekwoord bevatten en opvallen tussen de andere advertenties.

Maak gebruik van power words om je advertentietitel aantrekkelijk te maken. Hiermee vergroot je de kans dat gebruikers op jouw advertentie klikken. 

De omschrijving moet zo volledig mogelijk zijn en veel details geven. Gaat het bijvoorbeeld om een hoedenwinkel, dan kan de omschrijving de soorten en kleuren hoeden aanduiden die er te koop zijn. 

Maak je gebruik van een Google Ads campagne voor display of shopping? Zorg er dan voor dat je een aantrekkelijke afbeelding gebruikt. 

Een overtuigende advertentie zorgt ervoor dat gebruikers op je advertentie klikken. Vervolgens wil je ervoor zorgen dat ze converteren en dat doe je met een relevante landingspagina.

Lees verder in onze gids “Je eerste SEA-campagne opzetten” voor meer tips en tricks.

Relevante landingspagina’s

Overtuigende advertenties moeten leiden naar relevante landingspagina’s. Een goede landingspagina voldoet aan de volgende punten:

  • Aangeboden producten of services komen overeen met het zoekwoord van de advertentie.

  • De pagina bevat relevante informatie waarmee bezoekers hun eigen beslissing kunnen nemen om wel of niet te kopen.

  • De landingspagina ziet er overzichtelijk en aantrekkelijk uit.

Het is belangrijk dat de landingspagina overeenkomt met de titel en de omschrijving van de advertentie. Als iemand op je advertentie klikt moet de kans groot zijn dat ze zien wat ze verwachten. 

Met een relevante landingspagina verhoog je de kwaliteitsscore van je advertentie. Hierdoor wordt de kans dus groter dat Google jouw advertentie in de zoekresultaten weergeeft.

Gaat het weer om een hoedenwinkel, dan kunnen ze bijvoorbeeld een algemene verkoop landingspagina maken voor het zoekwoord “hoed kopen”. 

Eventueel kunnen ze daarnaast andere landingspagina’s opzetten voor andere zoekwoorden. Zoals een landingspagina met rode hoeden voor het zoekwoord “rode hoeden”.

Op deze manier kun je hele relevante landingspagina’s maken die geen verrassingen bieden voor de gebruiker. 

Bovenaan in google met een goede landingspagina voor je advertentie
Een advertentie die naar een relevante landingspagina linkt, zal een hogere kwaliteitsscore krijgen dan een advertentie die naar een algemene homepagina leidt.

Conversie

Nadat er op je advertentie is geklikt wil je bezoekers natuurlijk laten converteren. 

Zorg ervoor dat je bezoekers niet overtuigt om te kopen, maar ervan overtuigt dat jouw product of service de beste is. 

Bezoekers moeten het gevoel hebben dat het hun eigen beslissing is om te kopen. Als jij bezoekers ervan overtuigt dat jouw product of service het beste is op de markt, zullen ze het vanzelf willen kopen.

Hiervoor is het belangrijk om relevante informatie te geven. 

Een hoedenwinkel kan bijvoorbeeld uitleg geven over verschillende soorten hoeden. Ze kunnen er ook voor kiezen informatie te geven over hoe de hoeden worden geproduceerd. 

Hoe meer informatie je geeft, hoe groter de kans is dat de bezoeker jou als specialist ziet. Ze zullen hierdoor grotere bereidheid hebben om van jou te kopen.

Wil je meer informatie over het creëren van de perfecte landingspagina? Lees dan verder in onze gids De perfecte landingspagina maken voor SEA-campagnes.

Zelf bepalen wat je betaalt

Iedere keer dat een bezoeker op jouw advertentie klikt, wordt er een bedrag van je advertentiebudget afgeschreven. Je bepaalt dit bedrag zelf.

Het is echter belangrijk om de CPC-waarde te begrijpen. Je kunt het zien als een bod. Iedereen die advertenties plaats op Google biedt een prijs die Google mag innen voor een klik.

Een hoger bod wil echter niet zeggen dat je daarmee automatisch hoger in de zoekresultaten komt.

Een te hoog bod kan ervoor zorgen dat je meer betaalt dan nodig is. Dit is zonde, omdat je met een lager bod net zoveel bezoekers kunt ontvangen. 

Een te laag bod kan zorgen voor een lagere advertentiescore. Dit is zonde, omdat de kwaliteit van de advertentie zelf hierdoor teniet wordt gedaan.

Het bod is slechts een onderdeel van de totaalscore van jouw advertentie. De kwaliteit van de advertentie en de landingspagina bepalen het andere deel van de score.

Gratis € 400 google ads advertentiebudget via leadi
Klik op de afbeelding voor meer informatie.

Hoe wordt de Ad Rank score bepaald?

Google maakt gebruik van Ad Rank om de scores van advertenties te bepalen. De exacte formule houdt Google geheim, maar we kunnen je er wel het volgende over vertellen. 

De score wordt opgebouwd aan de hand van je bod en de kwaliteit van de advertentie zelf. Het bod voor de CPC-waarde moet rond de gemiddelde bieding liggen. Een enigszins hogere waarde kan de totaalscore echter iets opkrikken.

Bij de kwaliteit van de advertentie let Google op de relevantie en de bruikbaarheid van de advertentie. Denk daarbij aan het gebruik van het zoekwoord in de titel en een volledige omschrijving.

De kwaliteit van landingspagina behoort ook tot de kwaliteit van de advertentie. De landingspagina moet overeenkomt met de omschrijving.

Het bod en de kwaliteit van de advertentie worden apart beoordeeld en gemiddeld. Hoe hoger jouw gemiddelde score, hoe hoger Google jouw advertentie in de zoekresultaten plaatst.

Google berekent de ad rank score om te bepalen welke advertentie bovenaan in google komt te staan

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Hoe kom je gratis bovenaan in Google?

    Gratis bovenaan in Google komen kan met SEO. Dit is een combinatie van:

    • Het technisch in orde maken van je website

    • Goede zoekwoorden kiezen

    • Relevante content schrijven

    • On-page optimalisatie

    • Het opbouwen van backlinks

    Google let op al deze punten om pagina’s te ranken voor bepaalde zoekwoorden. Pagina’s die betere informatie geven of gebruiksvriendelijker zijn worden hoger gerankt in de zoekresultaten. 

    Hieronder lichten we toe hoe bovenaan in Google komt met SEO. Je kunt al deze punten combineren door een alomvattende SEO-campagne op te zetten.

    Website technisch in orde maken

    Om gevonden te worden in Google moet je eerst zorgen dat je website technisch in orde is. Je kunt dit doen door de technische SEO van je website te verbeteren. Hieronder vallen onder andere de volgende punten:

    • Crawlbaarheid van een website

    • Het verschaffen van informatie met structured data

    • De gebruiksvriendelijkheid van een website

    • Mobiele responsiviteit

    • Core web vitals

    Door een website eenvoudig crawlbaar te maken zorg je ervoor dat Google je pagina’s eenvoudig kan indexeren. 

    Je moet ervoor zorgen dat de codes in orde zijn en dat er niets wordt geblokkeerd. Het gebruik van interne links en breadcrumbs helpen hier ook bij.

    Om informatie eenvoudiger te laten indexeren kun je gebruik maken van structured data. 

    Hierbij verschaf je informatie op een bepaalde manier zodat Google dit eenvoudig kan uitlezen en verwerken. 

    Gebruiksvriendelijkheid

    De gebruiksvriendelijkheid van een website is ook een belangrijk punt. Google hecht hier namelijk steeds meer waarde aan. Gebruiksvriendelijkheid komt voor een deel ook aan op de technische kant van een website.

    Pagina’s moeten er aantrekkelijk uitzien en gebruikers moeten informatie eenvoudig kunnen vinden. Navigatie is hierbij een belangrijk punt. Laat een gebruiker eenvoudig vinden waar hij of zij naar zoekt met behulp van een goed menu en relevante interne links.

    Het is ook belangrijk om je website te optimaliseren voor mobiel gebruik, met een mobile first design. Dit is eigenlijk een onderdeel van de gebruiksvriendelijkheid. Er wordt namelijk steeds meer gebruik gemaakt van mobiele telefoons om naar informatie te zoeken. 

    De Google core web vitals zijn technische indicators waarmee Google de gebruikservaring van een website meet. 

    Bij het scoren van de core web vitals letten ze allereerst op de tijd die het kost om een pagina te laden. Daarnaast letten ze erop of acties (zoals scrollen en klikken) eenvoudig kunnen worden uitgevoerd en hoe lang dit duurt.

    Goede zoekwoorden kiezen

    Een website die technisch in orde is kan gaan ranken in Google. Je moet nu gaan bepalen voor welke zoekwoorden je bovenaan in Google wil komen.

    Om goede zoekwoorden te vinden, moet je eerste weten wat een goed zoekwoord is:

    • Het heeft een hoog zoekvolume

    • Een goed zoekwoord heeft weinig concurrentie

    • Het zoekwoord wordt gebruikt door jouw doelgroep

    • De zoekintentie komt overeen met de informatie die jij wil verschaffen

    Het ideale zoekwoord heeft dus een hoog zoekvolume en lage concurrentie. Zoals je je wellicht kunt voorstellen is dit in de praktijk niet altijd het geval.

    Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn doorgaans korte termen van één of twee woorden. Dit zijn vaak brede onderwerpen met uiteenlopende zoekintenties.

    Om gerichtere informatie te schrijven kun je het beste op zoek gaan naar long tail zoekwoorden. Zoekwoorden die bestaan uit meer woorden hebben vaak een wat lager zoekvolume, maar ook aanduidend minder concurrentie.

    De zoekintentie van long tail zoekwoorden is vaak heel duidelijk, waardoor het makkelijker is om er informatie over te schrijven. Long tail zoekwoorden die door jouw doelgroep worden gebruikt kunnen dus hele relevante potentiële klanten naar jouw website toebrengen.

    SEO-zoekwoorden tools

    Om goede zoekwoorden te vinden kun je het beste gebruik maken van tools. Betaalde tools geven je vaak meer informatie over het zoekvolume en de huidige concurrentie dan gratis tools. 

    Je kunt gebruik maken van SEA-tools om goede zoekwoorden te vinden. Denk aan betaalde tools zoals SEMrush en Ahrefs, die een indicatie van het zoekvolume en de concurrentie. 

    Er zijn ook gratis tools zoals Google Keyword Tool of Bing Trefwoordenonderzoek. Je moet echter wel een gratis account aanmaken om deze tools te kunnen gebruiken. Google Search Console kan je op weg helpen om te zien voor welke zoekwoorden je al rankt.

    Ahrefs resultaat voor ijsland bezienswaardigheden
    Resultaat in Ahrefs voor het zoekwoord “IJsland bezienswaardigheden”. Ze geven informatie over het zoekvolume van het zoekwoord en hoe moeilijk het is om de concurrentie te verlsaan.

    Relevante content schrijven

    Met behulp van goede zoekwoorden kun je aan de slag met het schrijven van relevante content. Content moet voldoen aan de volgende eisen om bovenaan in Google te kunnen komen:

    • Overeenkomen met de zoekintentie van de gebruiker

    • Uitgebreide informatie geven over het onderwerp

    • Goed leesbaar zijn

    • Worden ondersteund met afbeeldingen en eventueel video’s

    Zoals eerder genoemd is het bij het vinden van zoekwoorden belangrijk om de gebruikersintentie te achterhalen. Bij het schrijven van de content moet je deze intentie vooropstellen.

    Een artikel dat over hetzelfde onderwerp gaat, maar niet voldoet aan de zoekintentie, zal niet ranken. Google wil namelijk dat hun gebruikers dus zo snel mogelijk laten vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit zien ze als gebruiksvriendelijkheid. 

    Google kan dit alleen waarmaken als ze de zoekintentie begrijpen en relevante content bovenaan ranken.

    De overige punten hebben overigens ook alles met gebruiksvriendelijkheid te maken. Zo moet content goed leesbaar zijn. Korte zinnen en eenvoudige woorden maken een tekst bijvoorbeeld makkelijker leesbaar.

    Gebruik verder veel tussenkopjes, korte alinea’s, veel witruimtes, lijsten, genummerde opsommingen en afbeeldingen. Zo zorg je ervoor dat een tekst overzichtelijk wordt.

    Tot slot is het belangrijk om zo volledig mogelijk te zijn in je artikelen. Geef zoveel informatie als nodig om de gebruiker antwoord te geven op zijn of haar vraag. 

    Meetwaarde

    Een belangrijk meetpunt voor Google is hoeveel tijd gebruikers besteden op jouw pagina. Google let er ook op of gebruikers nog andere pagina’s bezoeken na die van jou te hebben bezocht. 

    Hoe meer tijd gebruikers op jouw website besteden, hoe groter Google de kans acht dat jouw pagina interessante en relevante informatie bevat. Door uitgebreide informatie te verschaffen houd je lezers geïnteresseerd en besteden ze meer tijd op je pagina.

    Een gebruikers die na een bezoek aan jouw pagina niet meer op zoek gaat naar andere informatie ziet Google aan als volledig geïnformeerd. Dit is uiteraard een positief teken.

    Voldoen aan de zoekintentie en volledige informatie geven zijn dus cruciaal om bovenaan in Google te komen.

    Websites die ranken voor bezienswaardigheden ijsland
    Ahrefs geeft ook informatie over de websites die ranken voor het ingevoerde zoekwoord. Je kunt hier duidelijk zien dat er door de concurrenten lijsten worden gemaakt met beste bezienswaardigheden in IJsland. Dit zal dan ook de zoekintentie van de gebruiker zijn. Zorg ervoor dat je zelf dus ook een lijst maakt met bezienswaardigheden om ervoor te zorgen dat je content relevant is.

    On-page optimalisatie

    Voordat je content publiceert, is het verstandig om deze te optimaliseren. Hierbij let je op de volgende punten:

    • Het zoekwoord wordt voldoende gebruikt en komt op de juiste plaatsen terug.

    • Er worden voldoende headings en subheadings gebruikt.

    • De content wordt ondersteund met interne en externe links.

    • Meta tags zijn geoptimaliseerd voor Google.

    • De URL is kort en bevat het zoekwoord.

    • Afbeeldingen zijn voorzien van goede alt-teksten

    Om ervoor te zorgen dat Google jouw content goed kan indexeren is het belangrijk om deze te optimaliseren. 

    Allereerst is het gebruik van het zoekwoord belangrijk. Google scant de tekst en ziet hierbij hoe vaak het zoekwoord wordt gebruikt en waar deze zich in de tekst bevindt.

    Het belangrijkste zoekwoord moet door de hele tekst gebruikt worden en terugkomen in verschillende headings en subheadings. Hierdoor weet Google dat de tekst volledig gericht is op dat zoekwoord.

    Zoekwoorden moeten daarnaast ook gebruikt worden in de meta tags en URL. Dit zijn de eerste indicaties die Google van jouw pagina krijgt. 

    Gebruik je zoekwoord dus in de SEO-titel, de meta omschrijving en de URL. Houd de URL echter zo kort mogelijk.

    Interne en externe links kunnen Google extra informatie geven over jouw website in het algemeen. Door in ieder artikel relevante links toe te voegen wordt het onderwerp van jouw tekst verder onderbouwd.

    Zorg er tot slot voor dat de afbeeldingen op de pagina zijn voorzien van een goede alt-tekst. Een goede alt-tekst omschrijft de afbeelding en omvat het zoekwoord. 

    Voorkom dat het zoekwoord in iedere alt-tekst terugkomt als je veel afbeeldingen gebruikt. Google interpreteert dit als over optimalisatie en dit kan je ranking op een negatieve manier beïnvloeden.

    Lees verder in onze complete gids over on-page SEO als je meer informatie wil over het optimaliseren van content.

    Backlinks laten zien dat je content relevant en betrouwbaar wordt gevonden door externe bronnen. Google hecht hier waarde aan en je ranking kan verbeteren door het verkrijgen van relevante links.

    Links opbouwen is niet eenvoudig. Je moet websites persoonlijk benaderen en vragen of ze naar jouw content willen linken. Uiteraard moet je dit onderbouwen met goede redenen.

    Het is belangrijk om backlinks te verzamelen van relevante en autoritaire websites. Linkbuilding vergt dus onderzoek, tijd en aanhoudingsvermogen. 

    Je kunt het beste starten met linkbuilding voor pagina’s die je bovenaan in Google wil laten ranken. Op deze manier kun je gericht op zoek naar relevante websites en haal je er het meeste profijt uit.

    Veelgestelde vragen over bovenaan in Google komen

    Hoe komt een website bovenaan in Google te staan?

    Een website komt bovenaan in Google te staan als deze een hoge score krijgt. Je kunt hoog scoren door je website technisch in orde te maken en relevante content te schrijven.

    Zorg er verder voor dat jouw website autoriteit, expertise en betrouwbaarheid uitstraalt. Dit kun je onder andere doen door:

    • Een goede “over ons” pagina te creëren

    • Een onderwerp volledig toe te lichten 

    • Relevante en hoogwaardige backlinks te verzamelen. 

    Hoe beoordeelt Google welke site bovenaan moet komen te staan in de lijst met zoekresultaten?

    Google indexeert iedere pagina om ze op een aantal punten te controleren. Voor al deze punten krijgt de pagina een score. De pagina’s met de hoogste gemiddelde score komen bovenaan te staan in Google.

    Punten waar Google op let zijn onder andere de gebruiksvriendelijkheid van een website. Hiervoor moet de website technisch in orde zijn en de kwaliteit van de content hoogwaardig en betrouwbaar zijn.

    Zorg ervoor dat Google jouw pagina’s goed kan indexeren door je website beter crawlbaar te maken en gebruik te maken van structured data.

    Hoe weet ik de positie van mijn site in Google?

    Er zijn verschillende manieren waarop je de positie van jouw pagina’s in Google te weten kunt komen:

    • Google Search Console. Deze gratis tool van Google geeft je inzicht op welke positie jouw pagina’s ranken voor verschillende zoekwoorden.

    • Alles-in-een SEO-tool. Met tools zoals Ahrefs en SEMrush kun je keywords tracken om rankings in de gaten te houden.

    • Incognito. Je kunt zelf je zoekwoorden intypen in een Google incognito scherm om te zien of je al op pagina 1 staat.

    • SEO-bureau. Vraag een SEO-bureau om jouw statistieken en om eventueel direct gebruik te maken van hun services.

    Hulp nodig om bovenaan in Google te komen?

    Zoals je inmiddels wel hebt kunnen lezen heb je heel wat kennis nodig om bovenaan in Google te komen.

    Zowel voor SEA als SEO geldt dat je weet wat je moet doen om jouw advertenties en content in Google te laten ranken.

    Er is online voldoende informatie beschikbaar om al deze kennis te vergaren. Het kan echter lang duren om de skills te beheren die nodig zijn om jouw doelgroep zo snel en effectief mogelijk te bereiken.

    Je kunt er ook voor kiezen om hulp in te schakelen en je SEO of SEA uit te besteden. Leadi is een specialist op het gebied van SEO en SEA. Wij kunnen jou helpen om beter vindbaar te worden in Google

    Omdat we ons alleen bezig houden met vindbaarheid op Google werken we efficiënt. We halen betere resultaten tegen lagere kosten dan traditionele marketingbureaus.

    Zowel voor SEO als SEA werken we met de sprintmethode. Je zit dus niet vast aan lange contracten en betaalt alleen voor het werk dat jij wil dat uitgevoerd wordt. 

    De looptijd van iedere sprint is bekend en onze prijzen staan vast. Transparant en overzichtelijk dus.

    Wil jij meer informatie over onze sprints of in het algemeen hoe we jou kunnen helpen om bovenaan in Google te komen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.

      Neem contact op