SEO uitbesteden of zelf doen? Manieren om SEO uit te besteden Dit doet Leadi voor je Met volledig inzicht SEO uitbesteden

Goede vindbaarheid in Google is belangrijk om nieuwe klanten naar je website te trekken. Als je wordt gevonden bij zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan wat jij aanbiedt resulteert dit in meer klikken, meer verkeer en meer conversie.

Als je langdurig goed wil ranken in Google kun je SEO uitbesteden aan een bureau dat zich volledig specialiseert in zoekmachine marketing.

Zo kun je marketingbudget doelgericht inzetten om vindbaar te worden op de momenten die ertoe doen.

SEO uitbesteden, is dat een goed idee? Je leest het in dit artikel.

SEO uitbesteden of zelf doen?

Zoekmachine optimalisatie kun je zelf doen wanneer je:

  • Voldoende tijd hebt om meerdere artikelen per week te schrijven;

  • Het leuk vindt om kennis te delen met potentiële nieuwe klanten;

  • De tijd hebt om te leren van je fouten en continue je content kan blijven aanpassen;

  • Technische kennis hebt van websites (HTML volstaat);

  • Zelf je artikelen kan verspreiden naar anderen om gedeeld te worden op andere websites.

Eerlijk is eerlijk, SEO kost gewoon veel tijd. Als je die tijd hebt en je bent niet bang om fouten te maken, dan kun je er zelf mee aan de slag gaan. Bekijk hiervoor bijvoorbeeld eens onze gids om zelf SEO-teksten te leren schrijven.

Waarom SEO uitbesteden aan een bureau?

SEO uitbesteden aan een bureau kan verstandig zijn als je de financiële middelen hebt en jouw vindbaarheid direct wilt verhogen.

Hieronder zie je waarom zoekmachine optimalisatie uitbesteden een goed idee is:

  1. Je hebt zelf geen tijd voor SEO;

  2. SEO is uitgebreid en complex;

  3. Een algemene marketeer kan niet overal specialist in zijn;

  4. Kostenbesparing door schaalvoordelen op dure tools;

  5. Alle ontwikkelingen bijhouden kost veel tijd;

  6. SEO-specialisten vinden is lastig;

  7. Zoekwoorden onderzoek geeft je meer inzicht in de doelgroep.

Voordelen SEO uitbesteden

  1. SEO wordt een prioriteit;

  2. SEO wordt overzichtelijk uitgevoerd;

  3. Je krijgt beschikking over meerdere SEO-specialisten;

  4. Je leert zelf ook meer van SEO;

  5. Je behoudt continuïteit in de uitvoering;

  6. Je hebt beschikking tot dure tools tegen een lage prijs;

  7. Je speelt altijd in op de laatste ontwikkelingen;

  8. Uitbesteden is goedkoper dan SEO-specialisten aannemen;

  9. Je investeert in de toekomst;

  10. Samenwerking zorgt voor de beste resultaten.

SEO project uitbesteden

Manieren om SEO uit te besteden

Je kunt het beste SEO uitbesteden aan een gespecialiseerd marketingbureau. Een algemeen marketingbureau heeft doorgaans te weinig echte SEO specialisten in dienst om alle facetten in huis uit te voeren.

Een bureau met maar één SEO-specialist is niet voldoende. Er wordt dan namelijk een groot deel van het werk uitbesteedt waardoor je continu werkt met de tussenpersoon. Dit maakt communicatie moeilijker en zorgt voor vertragingen in de processen.

SEO-bureaus werken op verschillende manieren. Zo kun je een maandelijks SEO-abonnement afsluiten (lees hier waarom een SEO abonnement een slecht idee is), of is het soms mogelijk om met korte sprints te werken (dit is onze werkwijze).

De meest voorkomende vorm is een langdurig vast contract.

Hieronder vind je de voor- en nadelen van elke werkwijze.

Abonnement

Wanneer je een SEO-abonnement afsluit betaal je een vooraf bepaald maandelijks bedrag voor vastgestelde onderdelen. Zo krijg je bijvoorbeeld iedere maand 2 geschreven artikelen, 2 optimalisaties, 4 links en een zoekwoordenonderzoek voor €500 per maand.

Voordelen

  • Je weet vooraf waar je aan toe bent;

  • Je kunt makkelijk nagaan of het bureau oplevert wat is afgesproken.

Nadelen

  • Benadert iedere klant hetzelfde, terwijl SEO-maatwerk is;

  • Abonnementen zijn niet allesomvattend, waardoor er vaak extra kosten gemaakt moeten worden;

  • Resultaten worden niet meegenomen en kwaliteit is dus niet gegarandeerd;

  • Je betaalt al terwijl je nog wacht op resultaat;

  • Analyses zijn vaak niet inbegrepen.

Vast contract

Een vast contract sluit je af wanneer je alle SEO-werkzaamheden voor een vast bedrag per maand uit wil laten voeren.

Het is vooraf moeilijk te bepalen wat de effecten van de werkzaamheden zullen zijn. Daarom zal een bureau hoog inzetten met de prijs.

Het idee achter een vast contract is vaak dat zolang de investering opbrengsten oplevert, het prima is wat de werkzaamheden kosten.

Een vast contract wordt doorgaans afgesloten bij een full-service marketingbureau. De SEO-werkzaamheden zijn dan onderdeel van het complete plan.

Voordelen

  • Geen onverwachte kosten voor extra analyses of oplossingen van problemen;

  • Als je doelstellingen aan het contract hangt kun je het bureau verantwoordelijk houden.

Nadelen

  • Je moet zelf goed nagaan wat het bureau daadwerkelijk doet aan werkzaamheden;

  • Kosten zullen een stuk hoger liggen, omdat het bureau alle mogelijke werkzaamheden willen afdekken;

  • Moeilijk te kwantificeren wat de ROI van de investering uiteindelijk is;

  • Je betaalt ook voor het wachten op resultaat;

  • In combinatie met andere werkzaamheden binnen het contract krijgt SEO vaak niet de focus die het nodig heeft.

Sprints

Sprints zijn vooraf vastgestelde pakketten aan werkzaamheden die je kunt laten uitvoeren voor een vast bedrag. Hierdoor betaal je voor de uitgevoerde werkzaamheden en niet voor de tijd die je wacht op resultaat.

Sprints zijn doorgaans ingedeeld in verschillende fases van het SEO-traject. Zo kan het zijn dat je nog niks doet aan SEO, waardoor het analyseren van oude content niet nodig is. Deze sprint kun je dan weglaten, en direct starten met een sprint die zich richt op technische SEO en de strategie.

Voordelen

  • Transparante prijzen;

  • Snelle doorlooptijd;

  • Je betaalt alleen voor de werkzaamheden, niet voor het wachten op resultaat;

  • Efficiënt ingerichte processen en daardoor aantrekkelijke prijzen;

  • Duidelijke omvang van het werk;

  • Werkzaamheden worden direct uitgevoerd wanneer je ze nodig hebt;

  • Alle flexibiliteit in wat je zelf uitvoert en wat je uitbesteedt.

Nadelen

  • De kosten hangen niet vast aan resultaten;

  • Je zal zelf actiever moeten zijn in het kiezen en plannen van sprints.

Klik hier voor meer informatie over de SEO-sprints van Leadi.

Dit doet Leadi voor je

SEO uitbesteden aan Leadi houdt in dat we werken met sprints. De voordelen van deze werkwijze zijn:

  • Geen lange termijncontracten, waardoor jij alle flexibiliteit hebt;

  • Geen maandelijks terugkerende kosten, waardoor je niet betaalt voor het wachten op resultaat;

  • Transparante prijzen, omdat je direct ziet waar je voor betaalt;

  • Snelle doorlooptijd, omdat onze processen efficiënt zijn ingericht;

  • Een duidelijke omvang van het werk, waardoor je direct weet wat we doen.

In vier sprints vatten we alle werkzaamheden samen:

  1. Analyseren – We doen een technische analyse van de website en de huidige inspanningen en doen aanbevelingen;

  2. Verbeteren – We verbeteren je website, voeren alle aanbevelingen door en maken een plan voor de toekomst;

  3. Groeien – We verbeteren en verbreden je vindbaarheid op Google door nieuwe kansen te onderzoeken en nieuwe content op te zetten;

  4. Opschalen – We voeren campagnes uit, schrijven teksten en optimaliseren de uitvoering door te testen en te verbeteren.

Link building wordt niet meegenomen in bovenstaande sprints, maar voor iedere link hanteren we een vast tarief. Zo weet je vooraf hoeveel links we voor je gaan aantrekken en wat het je gaat kosten.

De onderstaande onderdelen zijn de basiselementen van SEO. Als je SEO gaat uitbesteden moet je er rekening mee houden dat al deze onderdelen voorbij zullen komen.

Volledige SEO Analyse

Techniek

Je besteedt je SEO uit, maar voordat het traject start moet de technische staat van de website worden bekeken. Is de website snel genoeg, zijn de juiste pagina’s indexeerbaar en hoe reageert een crawler op je pagina’s?

De website technisch in orde maken is het eerste wat je moet doen. Zonder technisch correcte website kun je geen SEO uitbesteden. Al het werk zal voor niets zijn als de techniek achter de website niet goed is.

In een gemiddeld technisch traject focus je op de volgende onderdelen:

  1. De laadsnelheid van de pagina’s verbeteren;

  2. De gebruikerservaring optimaliseren;

  3. Het crawl-budget optimaliseren;

  4. Indexatieproblemen oplossen;

  5. Duplicate content tegengaan;

  6. HTTP-foutcodes oplossen.

Onze eerste SEO sprint, analyseren, keert je website volledig binnenstebuiten. Iedere pagina van je website wordt meegenomen en je ontvangt een uitgebreid rapport met alle bevindingen en adviezen.

Waarom eerst de techniek aanpakken?

Ieder SEO-traject moet beginnen met het technisch optimaliseren van de website. Zolang de gebruikerservaring niet goed is en de website niet goed wordt gecrawled zijn alle andere SEO-werkzaamheden nutteloos.

Zie het als marktkoopman die rotte vis verkoopt. Je kunt nog zo veel reclame maken en de kraam zo mooi mogelijk maken. Zodra klanten de rotte vis ruiken zullen ze doorlopen. Uiteindelijk heeft alle moeite die je in je kraam hebt gestopt geen effect op de verkoop, omdat de basis niet goed is.

Een strategie opstellen voordat de website technisch in orde is kan ook problemen opleveren. Wanneer er veel problemen zijn kan het zijn dat een nieuwe website de beste optie is.

Voordat je een nieuwe website hebt ben je een paar maanden verder en dan is het SEO-landschap wellicht zo erg veranderd dat de strategie niet meer relevant is. Zo kun je weer opnieuw beginnen.

Strategie

Nu we zeker weten dat jouw website er klaar voor is om te scoren op Google, gaan we werken aan een SEO-strategie. We bekijken de concurrentie, doen uitgebreid zoekwoorden onderzoek en werken uit wat er nodig is om meer bezoekers en conversies te realiseren.

Een strategie bevat drie onderdelen:

  1. Het probleem vaststellen

  2. De markt onderzoeken

  3. Een gedetailleerd plan uitwerken a.d.h.v. specifieke doelstellingen

In sprint 2, verbeteren, maken we een content strategie. In sprint 3, groeien, doen we nog extra onderzoek en werken we precies uit welke content je moet schrijven. Zo ligt er een plan waar je direct op kunt handelen.

Zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek is onderdeel van het uitwerken van de strategie. Met zo’n onderzoek kom je te weten welke zoektermen interessant zijn voor jouw bedrijf.

Aan de hand van maandelijks zoekvolume, het concurrentieniveau, de zoekintentie en andere data bepalen we op welke zoektermen we ons moeten richten.

Ben je al langer bezig met SEO? Dan kijken we ook waar je al scoort en wat er misschien beter kan om nog beter te scoren. Zo krijg je een goed beeld van jouw SEO-prestaties.

Content optimalisatie

Aan de hand van de analyse uit sprint 1 (analyseren) en sprint 2 (verbeteren), bepalen we hoe content verbeterd kan worden. Content optimalisatie doen we vervolgens voor iedere belangrijke pagina.

Eerst analyseren we de pagina handmatig, we bepalen vervolgens het focus zoekwoord en zorgen ervoor dat iedere pagina aan de eisen voldoet.

Content optimalisatie wordt grotendeels gezien als on page SEO. Dit is iets wat je eventueel ook zelf kunt doen, als je de tijd hebt, goed kunt schrijven en verstand hebt van HTML.

Nieuwe content maken

Om jouw aanwezigheid op Google te laten groeien is het noodzakelijk dat je voortdurend nieuwe content maakt. Zie het als een sneeuwbal die steeds groter wordt en sneller gaat rollen.

Doordat je voortdurend nieuwe kennis deelt zal een zoekmachine jou als autoriteit binnen jouw vakgebied zien. Zo bouw je een website die steeds meer waardevolle informatie bevat. Een zoekmachine wil jou dan heel graag aan gebruikers laten zien, omdat ze bij jou waarschijnlijk vinden wat ze zoeken.

Lukraak nieuwe content maken is niet aan te raden. We werken daarom vanuit een vooraf bepaalde structuur, waarbij ieder nieuw artikel bijdraagt aan reeds gepubliceerde pagina’s.

Nieuwe content maken gebeurt in sprint 3 (groeien) en sprint 4 (opschalen). Zo kun je ervoor kiezen om alleen de SEO-kennis uit te besteden en zelf te schrijven, of alle nieuwe content creatie bij ons weg te leggen.

Verschillende analyses

Als je zoekmachine optimalisatie uitbesteedt krijg je van ieder bureau verschillende analyses.

Zo wordt je website technisch binnenstebuiten gekeerd, de huidige content geanalyseerd, de concurrentie doorgelicht en wordt het hele SEO-landschap binnen jouw markt weergegeven.

Als marketingteam is dit het meest waardevolle onderdeel van SEO uitbesteden. Je kunt namelijk zelf met de data aan de slag en de informatie verder vertalen naar andere marketingkanalen.

Weten wat mensen zoeken en wat concurrenten doen om aan deze vraag te voldoen is belangrijk om de koers te bepalen. Zo kun je bijvoorbeeld te weten komen dat je niet aan een bepaalde behoefte voldoet. Dit kan het begin zijn van een nieuw product of nieuwe dienst.

Linkbuilding

Linkbuilding is een essentieel onderdeel van SEO uitbesteden. Zonder links naar jouw website wordt het lastig om te scoren in Google.

De basis is de beste content, maar als niemand naar je linkt word je alsnog moeilijk gevonden.

Linkbuilding is wel een vak apart. Het kost veel tijd en moeite, en het is compleet anders dan alles wat je op je eigen website uitvoert. Daarom is het des te interessanter om dit onderdeel uit te besteden.

Bij Leadi betaal je per link en bepalen we vooraf een budget. Zo kunnen we kwaliteit garanderen en weet je zeker dat je geen illegale praktijken uitvoert. We creëren vooraf een linkbuilding strategie en rapporteren welke links er nieuw zijn en naar jouw website verwijzen.

Daarnaast kunnen we er ook voor zorgen dat onbetrouwbare links worden genegeerd door Google. Zo behoud je een goed linkprofiel en ziet Google jouw site als betrouwbaar.

Backlinks genereren met SEO uitbesteden

Rapportages

Rapportages zijn essentieel om te sturen op jouw SEO-investering. Je moet weten wat de ROI is en hoeveel leads de organische vindbaarheid in Google opleveren.

Als je zoekmachine optimalisatie gaat uitbesteden kun je er het beste voor zorgen dat je van tevoren afspreekt welke rapportages er worden overlegd.

Enerzijds kun je vragen om een rapportage van het verrichte werk. Anderzijds is het essentieel dat de resultaten in kaart worden gebracht.

Vraag ook om een overzicht van alle zoekwoorden waar jouw website voor scoort. Hiermee kun je in een eerder stadium al zien of de posities van relevante zoektermen verbeteren. Je zal na 3 maanden niet voor alle zoektermen in de top 3 staan, maar als je ziet dat de posities verbeteren weet je dat je op de goede weg bent.

Houd in gedachten dat het even kan duren voordat je resultaat ziet van SEO uitbesteden. Geef het daarom in ieder geval 6 maanden de tijd om de eerste resultaten te zien.

De winstgevendheid zie je vaak pas na een jaar terug. Dit is precies de reden waarom veel bedrijven niet inzetten op SEO. Het lijkt een groot risico, omdat je niet snel resultaten ziet.

Maar uiteindelijk heb je een gigantisch voordeel op de concurrentie. Je wordt namelijk overal als eerste gevonden als mensen zoeken naar diensten of producten die jij aanbiedt.

Met volledig inzicht SEO uitbesteden

Ga je SEO uitbesteden? Zorg dan dat je de controle houdt en niet blind vertrouwt op het bureau dat voor jou de SEO zal uitvoeren.

Bij ons krijg je de controle over het inzetten van sprints, en houd je live bij waar we aan werken, wat er in de planning staat en wat er afgerond is. Dit is inzichtelijk via een live dashboard dat gekoppeld is aan onze projectmanagement tool, waar alle werkzaamheden in staan.

Daarnaast vind je alle bestanden waar we aan werken terug in een gedeelde folder waar we samen beheerder van zijn. Zo kun je altijd alle materialen terugvinden.

De flexibiliteit die sprints je geven is in geen andere vorm verkrijgbaar. Als je wil weten waar je ieder jaar qua kosten aan toe bent, kunnen we een planning maken voor de komende 12 maanden. Zo lijkt het op een “vast contract”, maar kun je nog steeds ieder moment zeggen dat je een sprint niet wil uitvoeren of er juist een extra wil toevoegen.

Behoud de controle en vraag om inzicht in ieder onderdeel. Zo weet je zeker dat jouw SEO goed uitbesteed is, en dat het bureau alles doet zoals afgesproken.