Wat is een website analyse? Waarom zou je een website analyse uitvoeren? Voordelen van een website analyse Zelf een website analyse uitvoeren Handige website analyse tools Hulp nodig bij het verbeteren van jouw website?

Wil jij jouw website verbeteren? Dan is een website analyse een goede plek om te beginnen. Door middel van zo’n analyse kun je inzicht krijgen in de prestaties van jouw website en de nodige veranderingen aanbrengen voor betere resultaten.

Dit artikel gaat over het maken van een website analyse om je website te verbeteren. Hierbij kijk je naar de website snelheid, de inhoud van de pagina’s, de vindbaarheid, wat de website vertelt over jouw bedrijf, of deze aanzet tot het opnemen van contact en meer.

We kijken daarbij ook naar de technische SEO aspecten en de huidige SEO rankings van de website. Zo schets je een volledig beeld van de functionering en online aanwezigheid van je website.

Wat is een website analyse?

Een website-analyse is een uitgebreid onderzoek naar alle aspecten van een website. Er wordt onder andere gekeken naar:

  • De snelheid van de website

  • De mate van gebruiksvriendelijkheid op mobiel en desktop

  • De inhoud van de webpagina’s

  • De ranking voor relevante zoekwoorden

  • Wat de website vertelt over het bedrijf of de onderneming

  • Of de website aanzet tot het opnemen van contact

Een complete analyse geeft dus gedetailleerde informatie over hoe goed je website presteert op verschillende fronten. Met deze punten kun je je website optimaliseren.

Het verschil met een technische SEO analyse

Een website analyse is breder dan alleen een technische SEO analyse, waarbij je voornamelijk kijkt naar de technische aspecten van een website. Het doel is om de techniek van een website te verbeteren voor een betere vindbaarheid in zoekmachines.

Technische SEO omvat het optimaliseren van de snelheid, verbeteren van de website structuur, minimaliseren van de codes en nog andere aspecten.

Een technische SEO analyse is dus slechts een onderdeel van een volledige website analyse, waarbij vooral gelet wordt op zoekmachine optimalisatie.

Technische analyse als onderdeel van een website analyse
De technische analyse van een website is slechts een klein onderdeel van een complete website analyse.

Waarom zou je een website analyse uitvoeren?

Een website analyse kan een waardevol inzicht geven in hoe je website presteert. Het vertelt je welke aspecten van de website kunnen worden verbeterd om het potentieel ervan te maximaliseren en de websiteprestaties te verbeteren.

Het onthult ook de huidige SEO rankings, zodat je weet waar veranderingen nodig zijn om betere posities in de zoekmachine resultaten te bereiken. Daarnaast helpt het met het identificeren van problemen met de snelheid van de website, bruikbaarheid en de inhoud.

Door een website-analyse uit te voeren, kun je ervoor zorgen dat je website goed geoptimaliseerd is voor zowel gebruikers als zoekmachines. Dit helpt om meer bezoekers op je website te krijgen en zoveel mogelijk bezoekers te laten converteren.

Voordelen van een website analyse

Het voordeel van het uitvoeren van een website analyse is dat je inzicht krijgt in de verbeteringen die je op je website kunt doorvoeren. Als je deze veranderingen doorvoert kun je nog meer voordelen verwachten, zoals:

  • Je komt hoger in de zoekresultaten van Google.

  • Doordat je hoger rankt krijg je meer bezoekers op je website.

  • Je kunt eenvoudig quick-wins doorvoeren.

  • Meer bezoekers genereren meer data, waardoor je beter inzicht krijgt in het gedrag van de bezoekers op je website.

  • Hierdoor kun je beter inspelen op je doelgroep.

  • Zo kun je meer conversies en dus ook meer omzet genereren.

Zelf een website analyse uitvoeren

Bij een website analyse wordt gekeken naar de online aanwezigheid, technische staat, inhoud, informatie over je bedrijf, aanzet tot actie en huidige SEO rankings. We lichten deze punten hieronder verder toe.

1. Vindbaarheid website testen

Dit heeft betrekking op hoe eenvoudig potentiële websitebezoekers je website kunnen vinden. Dit begint met de structuur van een website en bijvoorbeeld de plaatsing van het relevante zoekwoord in titels.

Met behulp van een zoekwoordenonderzoek kun je relevante zoekwoorden vinden. Implementeer deze op je website door goede SEO teksten te schrijven om voor deze zoektermen gevonden te worden.

Lees verder in onze complete gids over on-page SEO voor meer informatie over het toepassen van keywords.

2. Technische staat

Het is belangrijk dat je website soepel en snel draait; dit draagt bij aan een goede gebruikerservaring. Een website die technisch goed in orde is, scoort over het algemeen hoger in de zoekresultaten van zoekmachines.

Bij een technische analyse wordt gekeken naar alle onderdelen van de opbouw van de website, van HTML-markup en andere HTML-code-elementen tot websitesnelheid, URL-structuur en serverconfiguraties.

Lees verder in onze complete gids over technische SEO om hier meer over te leren.

3. Inhoud

De inhoud van een website moet actueel, nauwkeurig en bondig geschreven zijn. De inhoud moet ook relevant zijn en aansluiten bij de zoekintentie van het zoekwoord waar je voor gevonden wil worden.

Zoekintenties content trechter
De verschillende zoekintenties die kunnen bestaan bij een zoekwoord

Daarbij wordt tijdens een website analyse gekeken of de inhoud klopt bij het bedrijf. Wordt de juiste toon gezet, wordt de lezer met u of jij aangesproken en wordt kun je jargon op de website gebruiken.

4. Informatie over je bedrijf

Het is belangrijk om bezoekers van de juiste informatie over je bedrijf en de producten of diensten te voorzien. Bij een website analyse wordt gekeken hoe goed deze informatie wordt gepresenteerd, wat voor soort content wordt gebruikt en of er voldoende calls-to-action zijn.

5. Impuls tot actie

Dit verwijst naar de “calls to action” die je toevoegt aan je site, zodat bezoekers een actie op jouw website kunnen ondernemen. Denk hierbij aan acties zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief of het doen van een aankoop. De website-analyse geeft inzicht in de effectiviteit van deze calls-to-action.

Call to action voorbeelden
Voorbeelden van calls-to-action

6. Huidige SEO rankings

Een SEO check is een belangrijk onderdeel van een website analyse. Zo kun je beoordelen welke gebieden moeten worden verbeterd. Door je rankings te observeren kun je meten of je site beter gevonden wordt nadat er optimalisaties zijn doorgevoerd. Dit is belangrijk als je het websiteverkeer via organische resultaten wil verhogen en de websiteprestaties wil verbeteren.

Het optimaliseren van je website kan zelfs onderdeel zijn van een SEO campagne.

7. Mobiele gebruiksvriendelijkheid

Een mobiele website is steeds belangrijker, omdat steeds meer gebruikers hun mobiele telefoon erbij pakken om een zoekopdracht uit te voeren. Google hecht hier dan ook veel waarde aan. Websites met een gebruiksvriendelijke mobiele website scoren hoger in de zoekresultaten.

Mobiele vs desktop gebruikers van google
Het aantal mobiele gebruikers is sinds 2012 ontzettend hard gestegen en zelf het aantal desktop gebruikers voorbij gegaan.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Handige website analyse tools

    Om een volledige analyse uit te voeren zal je gebruik moeten maken van verschillende tools. Sommige tools zijn gratis, anderen dien je voor te betalen.

    We zullen hieronder enkele handige tools toelichten.

    Wat zijn website analyse tools?

    Een analysetool is een softwareprogramma dat websitegegevens verzamelt voor websiteoptimalisatie en websitemarketing. Analysetools kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om webverkeer te analyseren, fouten in websitecode te vinden, website-inhoud te optimaliseren en websiteprestaties te controleren.

    Semrush

    Semrush is een betaalde SEO-tool. De software biedt een gedetailleerde analyse met inzichten in website verkeer, sitestructuur, website snelheid en nog veel meer.

    Het helpt je ook om de vindbaarheid van je website inzichtelijk te maken en dit te vergelijken met je concurrenten in termen van websiteprestaties. Aan de hand hiervan kun je bepalen of het nodig is om bepaalde optimalisaties uit te voeren.

    Tot slot biedt Semrush ook de mogelijkheid om uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen en website audits uit te voeren.

    Zoekwoorden tool semrush voor zoekwoorden onderzoek
    Zoekwoorden tool van Semrush

    Google Search Console

    Google Search Console is ook een van de gratis website analyse tools van Google. Het is een tool waarmee je de volgende parameters voor websiteprestaties kunt controleren:

    Deze gratis tool van Google biedt ook nuttige inzichten in websitefouten die moeten worden hersteld om de websiteprestaties te optimaliseren. Je kunt ook de interne linkstructuur van de site en de HTML-opmaak controleren voor optimalisatiedoeleinden.

    Stel Google Search Console in 5 stappen in aan de hand van onze stapsgewijze uitleg.

    Dashboard google search console
    Dashboard van Google Search Console

    Google Analytics

    Google Analytics is een van de gratis website analyse tools van Google. Met dit hulpmiddel kunje zien hoeveel bezoekers je site heeft en andere bijbehorende statistieken om te zien hoe pagina’s presteren.

    Google Analytics geeft inzicht in gegevens als websitebezoekers, websiteverkeerbronnen, performance van website-inhoud en websiteconversies. Deze gegevens helpen je om inzicht te krijgen in het gebruikersgedrag van bezoekers en hun ervaring op jouw website te verbeteren.

    Het biedt ook waardevolle inzichten in websiteoptimalisatie die kunnen worden gebruikt om weloverwogen beslissingen te nemen over het optimaliseren van je website voor betere prestaties.

    Google analytics 4 dashboard
    Google Analytics 4 dashboard

    Screaming Frog

    Screaming Frog is een website-analysetool die kijkt naar de technische aspecten van de websiteprestaties. Deze website crawler helpt je om eenvoudig website problemen te identificeren zoals gebroken links, ontbrekende meta tags en traag ladende webpagina’s.

    Het helpt ook met website snelheid optimalisatie door inzichten te geven over redirects en server reactietijden. Met Screaming Frog kun je meerdere website parameters controleren en een metatags website analyse uitvoeren om meta description (meta omschrijving) te controleren. De tool biedt een makkelijk te gebruiken interface.

    Met de gratis versie van Screaming Frog kun je tot 500 URL’s crawlen.

    Screaming frog gratis seo tool
    Screaming Frog

    Hotjar

    Hotjar is een alles-in-één tool die je helpt het gedrag van websitebezoekers te begrijpen om de prestaties van de site te optimaliseren.

    Deze gratis website analyse tools biedt een heatmap, sessie-opnames en formulieranalyses om website-eigenaren te helpen bij het identificeren van websiteproblemen die bezoekers ervan kunnen weerhouden te converteren.

    • Een heatmap geeft feedback over het klikgedrag van gebruikers door bij te houden waar ze klikken, scrollen en hun muis bewegen.

    • Sessie-opnames stellen website-eigenaren in staat precies te zien wat bezoekers op de website doen, zodat ze potentiële problemen of mogelijkheden voor optimalisatie kunnen identificeren.

    • Formulieranalyses geven inzicht in waarom bepaalde formulieren niet worden ingevuld en kunnen helpen de conversie te verhogen.

    Met de gegevensgestuurde inzichten van de Hotjar software kunnen website-eigenaren verbeteringen aanbrengen aan hun website om de gebruikerservaring te verbeteren.

    Met de gratis versie van Hotjar kun je tot 35 sessies per dag analyseren.

    Dashboard hotjar
    Hotjar dashboard

    Google Page Speed

    Google Page Speed is een gratis tool van Google die je helpt om de websiteprestaties te meten en verbeteringen aan te brengen als het gaat om laadsnelheid.

    Deze tool test de websitesnelheid op zowel desktop- als mobiele apparaten en biedt stappen voor website-optimalisatie. Stapsgewijze instructies worden gegeven voor het implementeren van de aanbevolen website-optimalisaties om de laadtijd van de website te verbeteren, wat de gebruikerservaring kan helpen verbeteren.

    Lees verder in onze gids “5 beste tools om je website snelheid te testen” om meer tools te ontdekken.

    Google pagespeed resultaten samenvatting
    Google Page Speed Insights

    Markup Validation Service

    De Markup Validation Service is een van de gratis website analyse tools die wordt gebruikt om fouten in de websitecode op te sporen. De gratis tool controleert HTML-, XHTML- en XML-documenten op syntaxisfouten of opmaakproblemen die de performance van de website kunnen beïnvloeden.

    Met behulp van de Markup Validation Service kunnen website-eigenaren problemen met hun website opsporen voordat ze een probleem worden. Je ontvangt gedetailleerde rapporten met een overzicht van alle fouten die zijn ontdekt, zodat je direct de nodige wijzigingen kunt aanbrengen om de prestaties van de website te verbeteren.

    Rich Results Test

    De Rich Results Test is een gratis tool van Google die wordt gebruikt om de structured data op websitepagina’s te controleren. Structured data wordt door zoekmachines gebruikt om de inhoud van jouw website beter te begrijpen. Het kan je website dus helpen om hoger in de organische resultaten te verschijnen.

    Als je de status van je website controleert met de Rich Results Test van Google, kun je de inhoud van je website optimaliseren voor betere resultaten in de organische rankings van zoekmachines.

    Hulp nodig bij het verbeteren van jouw website?

    Om een volledig beeld te krijgen van hoe goed je website presteert en wat er verbeterd kan worden, is het belangrijk om een website-analyse uit te voeren. Deze omvat alle belangrijke gebieden waarmee je rekening moet houden bij het verbeteren van je website.

    Een technische SEO-analyse helpt je bovendien inzicht te krijgen in hoe goed jouw website presteert in Google.

    Het is echter een hele klus om een volledige website analyse uit te voeren en de resultaten ervan te interpreteren om verbeterpunten te vinden. Gelukkig is er de mogelijkheid om een analyse uit te laten voeren door een professional.

    Leadi is een gespecialiseerd SEO & SEA bureau met een unieke werkwijze. Bij ons zit je namelijk niet vast aan een maandelijks abonnement of contract, maar bepaal je zelf wanneer wij welke werkzaamheden voor je uitvoeren in de vorm van sprints. De website analyse voeren wij uit met SEO sprint 1 – Analyseren.

    Bekijk direct al onze SEO sprints, of neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier om je website door ons te laten analyseren en er een winstgevende website van te laten maken.

      Neem contact op