Wat is SEO ranking? Waarom is SEO ranking belangrijk? Hoe werkt SEO? Hoe kun je SEO rankings meten? Wat zijn SEO ranking factoren? Ultieme tip voor het handhaven van een hoge SEO Score Veel voorkomende fouten die SEO rankings beïnvloeden en hoe ze te vermijden SEO uitbesteden

De SEO ranking is een maatstaf voor hoe goed jouw website SEO geoptimaliseerd is. Het is een soort score die je vertelt hoe hoog een website verschijnt in de zoekresultatenpagina van zoekmachines (SERP’s).

SEO rankings worden bepaald door algoritmen van Google, die webpagina’s analyseren en evalueren op basis van verschillende factoren, zoals kwaliteit van de inhoud, relevantie van trefwoorden, laadsnelheid van de pagina en gebruikerservaring.

Als je weet waar je website staat in termen van SEO, kun je de zichtbaarheid ervan op internet verbeteren en het verkeer naar je website vergroten.

In dit artikel vertellen we je wat SEO ranking is, hoe je het kunt gebruiken om succes te meten en hoe je de SEO ranking het beste kunt verbeteren voor een betere online zichtbaarheid.

Wat is SEO ranking?

SEO ranking is een maatstaf voor hoe goed een website presteert in de zoekresultaten van een zoekmachine voor specifieke zoektermen.

SEO staat voor Search Engine Optimization en is een essentieel onderdeel van online marketing. Zoekmachine optimalisatie helpt zoekmachines zoals Google om je website beter te begrijpen en deze hoger te plaatsen in de zoekresultaten.

De SEO-score die je krijgt hangt af van hoeveel moeite je doet voor SEO-optimalisatie. Onder SEO optimalisaties horen punten zoals het gebruik van relevante zoekwoorden, kwalitatieve content, snelle laadsnelheid, een responsief ontwerp en het goed optimaliseren van afbeeldingen. Met een goede SEO strategie kun je al deze punten aanpakken.

Lees verder in onze gids “Wat zijn de voor- en nadelen van SEO” voor meer uitleg over de effecten van zoekmachine optimalisatie.

Waarom is SEO ranking belangrijk?

SEO ranking is belangrijk omdat het helpt bepalen waar je website verschijnt in de zoekresultaten. Hoe hoger je staat, hoe zichtbaarder je website is voor potentiële klanten.

Een goede ranking maakt het ook makkelijker voor gebruikers om de inhoud van je website te vinden. Zo verhoog je de kans dat ze je website bezoeken. Dit kan resulteren in meer leads, verkopen en inkomsten voor je bedrijf.

Bovendien geven SEO-rankings een indicatie van hoe goed een website is geoptimaliseerd in vergelijking met de concurrentie. Marketeers kunnen aan de hand van een concurrentieanalyse zwakke punten identificeren verbeteringen maken.

Hoe werkt SEO?

SEO rankings worden bepaald door de crawlers en algoritmes van Google. De crawlers scannen websites waarbij ze letten op allerlei ranking factoren, zoals goede content, zoekwoorden, afbeeldingen, snelheid, responsiveness en links.

De informatie wordt opgeslagen in een grote database en voor iedere zoekopdracht wordt de database doorzocht. Het beste resultaat dat het beste scoort op de ranking factoren, wordt bovenaan de organische zoekresultaten geplaatst.

Door SEO ranking factoren te begrijpen, kun je je website gericht verbeteren en zorgen dat deze hoger rankt op de search engine result page. Hierdoor kun je het organische verkeer verhogen op je website.

Om technische seo goed toe te passen moet je weten hoe zoekmachines werken. Eerst crawlen ze een pagina, dan indexeren ze en vervolgens kunnen ze deze pagina ranken.

Hoe kun je SEO rankings gebruiken om succes te meten?

SEO rankings zijn een effectieve manier om het succes of het falen van SEO te meten. Een SEO rank die in de loop van de tijd verbeterd, geeft aan dat alle inspanningen hun vruchten afwerpen.

Het is belangrijk om de SEO rankings regelmatig te controleren om eventuele problemen te identificeren die moeten worden aangepakt. Door met regelmaat je rankings te meten, kun je direct inspelen op kleine problemen, zodat je zo hoog mogelijk blijft ranken.

Hoe kun je SEO rankings meten?

Je kunt SEO-rankings volgen door periodiek SEO-rapporten uit te voeren en de gegevens te analyseren. Zo kun je SEO-problemen snel identificeren en aanpassingen maken als nodig. De makkelijkste tools om rapporten uit te draaien zijn Google Analytics en Google Search Console.

Google Analytics

Met Google Analytics kun je de SEO ranking van al je pagina’s van dag tot dag volgen. Zo kun je leren te begrijpen hoe bezoekers je website gebruiken.

Aan de hand van de gegevens uit Google Analytics kun je ook verbeterpunten identificeren. Denk aan on-page optimalisaties voor een bepaalde zoekterm en inhoudsupdates die de SEO-ranking helpen verbeteren.

Google analytics 4 dashboard
Het dashboard van Google Analytics 4

Google Search Console

Met Google Search Console kun je de SEO prestaties van je website in real-time volgen. Je kunt organisch zoekverkeer monitoren, zien welke zoekwoorden de meeste klikken opleveren en potentiële fouten identificeren.

Lees verder in onze gids “In 5 stappen Google Search Console instellen” om direct aan de slag te gaan.

Dashboard google search console
Dashboard van Google Search Console

Door deze twee gratis SEO tools van Google samen te gebruiken, krijg je een volledig beeld van de SEO-prestaties van je website. Hiermee kun je datagestuurde beslissingen nemen over het verbeteren van pagina’s voor een betere online zichtbaarheid.

Wat zijn SEO ranking factoren?

SEO-rankings worden bepaald door verschillende factoren. SEO ranking factoren helpen zoekmachines te bepalen welke webpagina’s het meest relevant zijn voor een bepaalde zoekopdracht. Hieronder bespreken we een aantal van de belangrijkste ranking factoren.

Sitesnelheid

Site snelheid is een belangrijke technische SEO ranking factor omdat het de gebruikerservaring beïnvloedt. Als het laden van een website te lang duurt, zullen bezoekers niet wachten en ergens anders heen gaan.

Pagina’s die er langer dan drie seconden over doen om te laden, hebben een lagere SEO ranking in de zoekresultatenpagina (SERP’s). Daarom is het belangrijk je website te optimaliseren voor hoge laadsnelheden.

De gebruikservaring van een pagina kun je goed meten met de Core Web Vitals. Deze kernwaardes van Google geven aan of een pagina snel laadt en snel en goed te gebruiken is. Lees verder in onze gids over de Core Web Vitals om hier meer over te weten te komen.

Google core web vitals
Core Web Vitals van Google

Mobiele gebruiksvriendelijkheid

De afgelopen jaren is mobielvriendelijkheid een belangrijke SEO ranking factor geworden. Steeds meer gebruikers voeren namelijk zoekopdrachten uit via hun mobiele apparaten.

Mobiele vs desktop gebruikers van google
Het aantal mobiele gebruikers vs. het aantal desktop gebruikers. Het aantal mobiele gebruikers neemt steeds verder toe.

De Google zoekmachine beloont websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten met hogere rankings in de zoekresultaten.

Om te controleren of je website is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, kun je de Mobile Friendly Test van Google gebruiken. Deze tool analyseert snel een pagina en geeft feedback over hoe de bruikbaarheid voor mobiele gebruikers kan worden verbeterd.

Door de mobiele ervaring van je website te verbeteren, kun je de SEO rankings op alle apparaten aanzienlijk verhogen.

Lees verder in onze gids “Website mobiel vriendelijk maken” voor tips en tricks voor een betere mobiele website.

On-page zoekmachine optimalisatie

On-page SEO omvat het optimaliseren van de inhoud, titels, afbeeldingen en metatags van een webpagina voor een betere zichtbaarheid in zoekmachines.

On-page SEO gaat voornamelijk over het optimaliseren voor bepaalde zoektermen. Door je tekst te optimaliseren voor een bepaald zoekwoord, begrijpen de crawlers van Google beter waar een tekst over gaat. Long-tail zoekwoorden zijn termen die bestaan uit langere woorden. Ze hebben vaak minder zoekvolume, maar ze zijn makkelijker om voor te ranken en hebben een gerichtere zoekintentie.

Long tail zoekwoorden leadi

In onze complete gids over on-page SEO gaan we uitgebreid op in op alle on-page optimalisaties die je kunt doorvoeren.

Relevante content

Als het gaat om SEO ranking, moet je je richten op relevante inhoud van hoge kwaliteit die voldoet aan de intentie van de gebruiker.

Content moet nuttige informatie bevatten en boeiend en goed geschreven zijn voor de belangrijkste zoekwoorden. Bovendien kan het gebruik van multimedia zoals afbeeldingen, video’s en foto’s de SEO rankings helpen verbeteren.

Het schrijven van SEO teksten is een kunst op zichzelf. Wil je dit onder de knie krijgen? Lees dan verder in onze gids “In 8 stappen perfecte SEO teksten schrijven“.

Off-page SEO en kwalitatieve backlinks

Off-page SEO is de SEO-optimalisatie van een website buiten het eigen kader. Je richt je daarmee dus niet op zoekwoorden, maar op het verhogen van de autoriteit van een website. Dit wordt ook wel domain authority genoemd en doe je voornamelijk door middel van linkbuilding strategieën.

Linkbuilding houdt in dat andere websites een link naar jouw website plaatsen. Kwalitatieve backlinks van websites met een hoge autoriteit kunnen helpen de SEO ranking voor pagina’s te verbeteren. De page authority wordt daarmee namelijk verhoogd, waardoor je een hogere SEO ranking kunt verwachten.

Het aantal links is een stuk minder belangrijk dan de kwaliteit van de links. Het loont dus om moeite te doen in het verzamelen van goede backlinks voor een betere vindbaarheid.

Naast linkbuilding omvat off-page SEO ook het schrijven van gastblogs, verwijzingen op social media en het vergaren van reviews.

Lees onze uitgebreide gids over off-page SEO voor tips, trics en technieken voor succesvolle off-page SEO.

Onderdelen die behoren tot off-page seo

Ultieme tip voor het handhaven van een hoge SEO Score

SEO optimalisatie is een continu proces. Je kunt dit het beste opvolgen met een SEO-campagne. Om ervoor te zorgen dat je website de grootste kans heeft om bovenaan de organische resultaten te verschijnen voor een bepaald zoekwoord, kun je het beste je rankings nauwlettend in de gaten houden.

Door direct in te spelen op alle SEO veranderingen die van invloed zijn op je website, kun je hoge scores bereiken en handhaven.

Het SEO-algoritme van Google wordt regelmatig bijgewerkt en aangepast, dus het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste SEO-trends en -ontwikkelingen.

Om het spel voor te blijven, kun je gratis tools zoals Google Search Console en Google Analytics gebruiken om de prestaties voor zoekwoorden in de gaten te houden.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Veel voorkomende fouten die SEO rankings beïnvloeden en hoe ze te vermijden

    SEO vereist tijd, moeite en expertise. SEO fouten kunnen een negatief effect hebben op SEO rankings en zelfs leiden tot de indexering van je website.

    Veel voorkomende SEO-fouten zijn:

    1. Je gebruikt geen SEO-vriendelijke URL’s. Een URL (link) moet kort en begrijpelijk zijn. Zo weten websitegebruikers beter wat ze kunnen verwachten als ze op een URL klikken.

    2. Dubbele inhoud. Content die vaker op het internet voorkomt wordt lager gerankt, ook wel duplicate content genoemd. Schrijf dus unieke content op iedere pagina en kopieëer niet van andere websites.

    3. Keyword stuffing. Het overmatig gebruik van zoekwoorden leidt tot een lagere ranking. Zorg dat zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst worden verwerkt.

    4. Slechte site structuur. Zorg dat interne links alleen naar relevante pagina’s verwijzen. Gebruik het liefste alleen interne links binnen dezelfde categorie om de structuur duidelijk en overzichtelijk te houden.

    5. Negeren van mobiele optimalisatie. Een mobielvriendelijke website is belangrijker dan ooit met het stijgende aantal mobiele gebruikers.

    6. Je gebruikt geen alt tags. Afbeeldingen moeten altijd zijn voorzien van een alt tag. Gebruik voor een of enkele afbeeldingen het zoekwoord in de alt tag.

    7. Slechte meta tags. De meta titel en meta omschrijving moeten kort en krachtig zijn. Ze moeten de gebruiker informeren en uitlokken om op de link te klikken.

    8. Geen kwalitatieve backlinks bouwen. Een kwalitatieve backlink kan je SEO ranking in een keer een enorme boost geven. Zeker wanneer je concurrenten backlinks hebben is het dus belangrijk om hieraan te werken.

    Om ervoor te zorgen dat SEO fouten je goede ranking niet beïnvloeden, is het belangrijk om SEO best practices toe te passen en op de hoogte blijven van de laatste SEO trends.

    Je SEO ranking verbeteren vraagt om een proactieve benadering van SEO-optimalisatie. Controleer voortdurend welke zoekwoorden een goed ranking hebben en welke minder. Door je content bij te werken voor een zoekwoord kun je hoger scoren in Google.

    SEO uitbesteden

    Door de SEO van je website te verbeteren, kun je ervoor zorgen dat je hoger rankt in Google en andere zoekmachines. Op de eerste pagina verschijnen verhoogt je kansen op meer organisch verkeer, wat uiteindelijk leidt tot meer conversies en verkopen.

    Je kunt optimaal van SEO profiteren als je dit uitbesteedt. Het is dan geen bijzaak meer, maar het wordt een hoofdzaak. Een zoekmachine optimalisatie specialist doet niets anders dan aan de SEO van jouw website werken.

    Leadi biedt SEO ondersteuning geheel op maat. In plaats van abonnementen werken wij met sprints. Deze sprints worden volledig op jou en jouw website afgestemd, zodat er alleen werkzaamheden worden uitgevoerd die echt nodig zijn.

    Je bepaalt overigens zelf wanneer je welke sprint inzet. Zo zit je dus nooit ergens aan vast. Bekijk direct al onze SEO sprints of vraag meer informatie aan via onderstaand formulier.