Wat is adverteren op Google en hoe werkt het? Hoe bepaalt Google de advertentiepositie? Kosten van Google Ads adverteren Voordelen van adverteren op Google Strategieën voor effectief op Google adverteren Tips voor het verbeteren van de advertentieprestaties Hulp nodig bij Adverteren op Google?

Ben je op zoek naar een manier om nieuwe klanten binnen te halen en de omzet te verhogen? Adverteren op Google is een effectief online marketinginstrument waarmee je met elk budget potentiële klanten kunt bereiken.

Met de juiste strategieën kun je eenvoudig gerichte Google advertenties maken die leads van hoge kwaliteit aantrekken.

In dit artikel gaan we na hoe je optimaal gebruik kunt maken van adverteren op Google en snel en efficiënt nieuwe klanten kunt binnenhalen via deze zoekmachine.

Wat is adverteren op Google en hoe werkt het?

Adverteren op Google is een online marketingstrategie om je producten of diensten onder de aandacht te brengen bij gebruikers van de zoekmachine. Google is veruit de grootste zoekmachine van Nederland. Volgens de statistieken van december 2022 heeft Google een marktaandeel in Nederland onder 85% van de desktop gebruikers en maar liefst 97% van de mobiele gebruikers.

Door te adverteren in Google kun je dus een enorm publiek bereiken. Zodra iemand zoekt naar een product of dienst die verband houdt met jouw bedrijf, kan jouw advertentie bovenaan verschijnen, zelfs boven de organische zoekresultaten. Je bent echter niet de enige die dat in de gaten heeft en de concurrentie kan flink oplopen.

Advertenties staan boven de organische zoekresultaten
Advertenties (aangegeven met een pijl) staan boven de organische zoekresultaten (aangegeven met een vierkant).

Wat is SEA?

Om je advertentie onder de ogen van gebruikers te krijgen moet je aan de slag met Search Engine Advertisement (SEA). Dit zijn tactieken en strategieën die de meeste adverteerders toepassen om hun advertenties zo hoog mogelijk te laten ranken.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het gratis platform dat wordt gebruikt om SEA-campagnes op te zetten en te beheren. Je kunt een relevant zoekwoord invoeren voor je bedrijf, een advertentiebudget instellen en je richten op specifieke geografische gebieden. Met Google Ads kun je ook de prestaties van je advertenties in real-time volgen.

Google adwords dashboard gebruik je voor adverteren op google

Hoe bepaalt Google de advertentiepositie?

Google bepaalt aan de hand van een systeem dat AdRank heet welke advertentie op welke positie wordt weergegeven. De AdRank houdt rekening met drie factoren:

  1. Maximale biedprijs. Hoeveel je bereid bent om te betalen voor een klik op je advertentie.

  2. Kwaliteitsscore. De relevantie van je advertentie en landingspagina.

  3. Campagne structuur. Hoe goed Google begrijpt waar jouw advertenties over gaan.

Formule advertentie score google ads

Door de kwaliteitsscore en de structuur van je campagne te verbeteren, kun je dus lager inzetten op de CPC om dezelfde AdRank te behalen. Google zal je advertenties weergeven in dezelfde volgorde.

Kosten van Google Ads adverteren

De voornaamste kosten van adverteren zit in de kosten per klik, ook wel cost per click (CPC) genoemd. CPC is het bedrag dat je per klik betaalt. Telkens als mensen klikken op je advertentie wordt dit bedrag van je budget afgehaald. De kosten kunnen variëren van enkele centen tot meerdere euro’s, afhankelijk van de concurrentie in je branche.

Met Google Ads kun je een budget instellen, zodat je zelf kunt bepalen hoeveel je maandelijks uitgeeft aan adverteren op Google. Google kan soms over het ingestelde dagbudget heen gaan, maar zorgt aan het einde van de maand dat ze binnen je maandbudget blijven.

Je kunt ook andere tools gebruiken zoals Google Optimize of remarketingcampagnes om de effectiviteit van SEA-campagnes te verhogen. Hiermee bereik je gebruikers die je website hebben bezocht zonder iets te kopen. Zo kun je er dus voor zorgen dat meer leads worden omgezet in verkopen.

Met zorgvuldige targeting en optimalisatie, is het mogelijk om hoge kwaliteit leads te krijgen terwijl je binnen je budget blijft.

Lees verder in ons artikel “Wat kost SEA” voor meer inzicht in de kosten van adverteren op Google.

Is Google Ads gratis?

Google Ads is niet gratis. Je kunt gratis gebruik maken van het Google Ads platform, je kunt gratis een advertentie opzetten en in principe is zelfs het tonen van de advertentie in Google gratis. Alleen op het moment dat een gebruiker op de advertentie klikt, worden er kosten in rekening gebracht.

Als je gratis bovenaan in Google wil komen, kun je je beter richten op Search Engine Optimization (SEO). Met SEO pas je tactieken toe om bovenaan de organische zoekresultaten te verschijnen en kun je via Google meer klanten werven.

Lees meer over de verschillen tussen SEO en SEA of hoe je ze kunt combineren voor maximale resultaten.

Gratis € 400 Google advertentietegoed

Adverteren op Google is niet gratis, maar we kunnen je wel gratis advertentietegoed bieden. Je kunt via ons, als officiële Google Partner € 400 advertentietegoed ontvangen als je een nieuw Google Ads account aanmaakt via Leadi.

Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder in ons artikel over het gratis advertentietegoed voor Google Ads.

Gratis € 400 google ads advertentiebudget via leadi

Uiteraard staan wij ook voor je klaar als je SEA wil uitbesteden. Als online marketingbureau, gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie, weten wij als geen ander hoe we de kosten terug kunnen schroeven, meer leads kunnen binnenhalen en meer verkopen kunnen genereren voor jouw bedrijf.

Lees verder in onze gids Online Marketing Uitbesteden om meer te weten te komen wat wij voor je kunnen betekenen.

Voordelen van adverteren op Google

Adverteren op Google kan meerdere voordelen bieden voor jouw bedrijf. Ze bieden namelijk verschillende mogelijkheden. Zo kun je adverteren in verschillende netwerken binnen Google, zoals het zoeknetwerk of het display netwerk. We benoemen hieronder wat het voordeel is van de verschillende soorten advertenties.

Adverteren in het zoeknetwerk

Het belangrijkste voordeel van search advertenties in het zoeknetwerk is dat je je richt op gebruikers die actief op zoek zijn naar jouw product of dienst. Zo kun je hoogwaardige leads krijgen en een potentiële klant op het juiste moment bereiken.

In het zoeknetwerk worden google shopping, tekst en video advertenties weergegeven.

Shopping advertentie
Shopping advertenties in de zoekresultaten voor het zoekwoord “Birkenstocks”.

Adverteren in het Display Netwerk

Als je wilt adverteren op het Google display netwerk kun je daarmee je merkbekendheid vergroten en meer potentiële klanten bereiken. Met remarketing kun je je zelfs richten op gebruikers die je website al eens hebben bezocht, maar nog geen aankoop hebben gedaan. Zo kun je meer leads omzetten in verkopen.

Display ads op een reisblog
Display advertenties op een reisblog.

Adverteren op Google Maps

Adverteren op Google Maps is een uitstekende manier om de aandacht van lokale klanten te trekken. Advertenties verschijnen in Google Maps wanneer mensen op zoek gaan naar gelijkwaardige bedrijven en de bedrijfsinformatie wordt direct in beeld gebracht. Kortom, Google Maps biedt verschillende manieren om op te vallen.

Adverteren op google in google maps
In Google Maps worden eerst advertenties weergegeven, daarna volgen de organische zoekresultaten.

Andere advertentienetwerken

Google heeft ook andere advertentienetwerken zoals YouTube, Gmail en app-advertenties. Deze kunnen worden gebruikt om een nog groter publiek te bereiken met online advertenties, meer naamsbekendheid te genereren en de effectiviteit van je advertenties te vergroten.

Adverteren op google in apps
Er zijn verschillende mogelijkheden om in apps te adverteren.

Strategieën voor effectief op Google adverteren

Nu je de voordelen van adverteren op Google weet, is het tijd om aan de slag te gaan. Hieronder vertellen we je over de verschillende strategieën die je kunt gebruiken om de best mogelijke resultaten te behalen.

Aan de slag met Google Ads

Voordat je kunt beginnen met het maken van een advertentie, moet je een campagne opzetten. Een SEA-campagne zet je op met een bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld meer verkopen draaien van een bepaald product. De opzet van een campagne is dat je advertenties worden getoond aan de juiste doelgroep. 

Binnen een campagne kun je verschillende advertentiegroepen aanmaken. Iedere groep bevat zoekwoorden die aan elkaar gerelateerd zijn. Je kunt dus het beste voor ieder product of dienst een aparte advertentiegroep aanmaken, zodat de relevantie zo hoog mogelijk is.

Je kunt vervolgens verschillende advertentieteksten aan een groep koppelen. Google wisselt deze teksten af, zodat je kunt testen welke tekst het beste werkt. Je kunt teksten altijd aanpassen en verbeteren om de resultaten te verbeteren.

Lees verder in ons artikel “Je eerste SEA-campagne opzetten” om te weten te komen hoe je in acht stappen een succesvolle campagne lanceert.

Budget en biedstrategieën overwegen

Als het gaat om het budgetteren van je Google Ads-campagnes, moet je bepalen hoeveel geld je aan elke advertentiegroep wil uitgeven. Je kunt een bedrag per dag, week of maand instellen. Google zal het budget vervolgens evenredig verspreiden. Aan het einde van de periode zal Google nooit meer in rekening hebben gebracht dan het budget dat je had opgesteld.

Het is belangrijk om voor elke campagne het juiste bedrag toe te kennen. Houd hierbij rekening met de CPC, concurrentie en de potentie van je advertentie. Probeer eventueel verschillende biedstrategieën uit, om een goede balans te vinden.

Uiteindelijk kun je het budget en de biedstrategie zo aanpassen, dat je de best mogelijke resultaten behaalt met zo laag mogelijke kosten.

Resultaten meten en campagnes controleren, aanpassen en verbeteren

Om effectief te kunnen adverteren op Google moet je advertenties voortdurend monitoren en aanpassen. Het is belangrijk om bij te houden welk zoekwoord goed presteert, het aantal klikken dat advertenties genereren en de kosten van elke lead of de kosten per conversie.

Je kunt de rapportagetools van Google gebruiken om de prestaties van campagnes te analyseren. Zo kun je zien welke campagnes werken en welke aangepast moeten worden of zelfs helemaal moeten worden gestopt.

Door advertenties regelmatig te controleren en te optimaliseren kun je ervoor zorgen dat je het beste resultaat behaalt.

Kies de juiste zoekwoorden

Het kiezen van de juiste zoekwoorden is een van de belangrijkste aspecten van succesvol adverteren op Google. Het is belangrijk om specifieke en relevante zoekwoorden te gebruiken die overeenkomen met de producten of diensten die je aanbiedt.

Als het gaat om adverteren op Google, is zoekwoordenonderzoek essentieel om goede resultaten te behalen. Door het juiste zoekwoord te selecteren, ze in de goede advertentiegroepen te plaatsen en een correct budget in te stellen, kun je ervoor zorgen dat je SEA-campagnes succesvol zijn.

Lees verder in onze handleiding voor compleet zoekwoordenonderzoek om meer te weten te komen over het belang van een goed zoekwoord en hoe je goede zoektermen vindt.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Tips voor het verbeteren van de advertentieprestaties

    Als je eenmaal een succesvolle Google Ads campagne hebt opgezet, is het belangrijk om je advertenties na verloop van tijd te blijven verbeteren. Hier zijn enkele tips om de prestaties te verbeteren:

    Campagnes optimaliseren voor mobiele apparaten

    Steeds meer zoekopdrachten worden via een mobiele telefoon gedaan. Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien is het aantal mensen die een zoekopdracht uitvoert via telefoon zelfs vele malen hoger dan via desktop.

    Het is dus essentieel om je campagnes te optimaliseren voor mobiele apparaten. Mobiele gebruikers hebben namelijk vaak andere behoeften dan desktopgebruikers, dus moet je je advertenties daarop afstemmen.

    Door je advertenties te optimaliseren voor mobiel, kun je de zichtbaarheid van advertenties vergroten en de kans op conversie maximaliseren. Je kunt ook apparaatspecifieke biedingen of aparte campagnes gebruiken om je specifiek op mobiele gebruikers te richten.

    Mobiele vs desktop gebruikers van google

    Gebruik negatieve zoekwoorden in campagnes

    Een negatief zoekwoord is een woord of zin waarvoor je niet wil dat jouw advertentie wordt weergegeven. Negatieve termen kunnen zeer nuttig zijn voor het optimaliseren van campagnes.

    Door negatieve zoekwoorden te gebruiken, kun je ervoor zorgen dat je advertenties alleen worden getoond voor de meest relevante zoekwoorden. En daarmee dus ook voor de meest relevante zoekers, die de grootste kans hebben om te converteren.

    Als je bijvoorbeeld een online winkel hebt die hoogwaardig keukengerei verkoopt, kun je negatieve zoektermen gebruiken zoals “gratis” of “goedkoop”. Zo zorg je ervoor dat je advertenties niet worden getoond aan mensen die op zoek zijn naar goedkoop keukengerei.

    Je kunt de prestaties van je campagnes verbeteren en onnodige kosten aan je advertenties verminderen. De werkelijke kosten blijven hierdoor lager.

    Weet wie je doelgroep is

    Het kennen van je doelgroep is essentieel als je gaat adverteren op Google. Je moet weten op wie je je richt, wat voor soort interesses ze hebben en hoe ze zoeken.

    Door te weten wie jouw doelgroep precies is en door hun behoeften te begrijpen, kun je effectievere advertenties maken die door de juiste klanten worden gezien. Uiteindelijk zal je hiermee meer conversies genereren.

    Optimaliseer je landingspagina’s

    Goede landingspagina’s zijn een sleutelfactor voor sucesvolle SEA-campagnes. Een landingspagina moet overeenkomen met de advertentie en voldoen aan de verwachtingen van de zoeker.

    Een landingspagina moet echt toegevoegde waarde bieden. Mensen zoeken naar een product of dienst en willen daar meer informatie over ontvangen. Door je landingspagina’s te verbeteren, kun je bouncepercentages verlagen en conversies verhogen. Google zet jouw advertentie hierdoor hoger en je website krijgt meer verkeer.

    Lees verder in onze gids “De perfecte landingspagina” waarin we uitleggen hoe je landingspagina’s kunt optimaliseren voor adverteren op Google.

    Perfecte landingspagina's laten maken
    Voorbeelden van goede landingspagina’s

    Hulp nodig bij Adverteren op Google?

    Adverteren op Google kan een geweldige manier zijn om jouw bedrijf te laten groeien, meer leads aan te trekken en meer omzet te genereren via deze zoekmachine. Door verschillende factoren te begrijpen en de juiste strategieën toe te passen kun je de naamsbekendheid vergroten, potentiële klanten bereiken en het rendement van je campagnes maximaliseren.

    We begrijpen echter ook dat het niet eenvoudig is om dit allemaal zelf te doen. Gelukkig hoeft dat ook niet, omdat je adverteren op Google eenvoudig kunt uitbesteden.

    Leadi is een online marketing bureau dat zich volledig specialiseert op SEO en SEA. Als SEA specialist weten wij precies hoe we jouw Google advertenties zo kunnen optimaliseren dat je maximaal rendement behaalt met zo min mogelijk kosten en daarmee dus een zo hoog mogelijke return on ad spend.

    Ben je hierin geïnteresseerd? Bekijk dan onze SEA sprints om direct te zien wat we voor je kunnen betekenen of neem contact met ons op via onderstaand formulier.

      Neem contact op