Wat is een SEA specialist? Wat doet een SEA specialist? Waar werken SEA specialisten? Hoe word je SEA specialist? Wat kost een SEA specialist? Hoe kies je de juiste SEA specialist? Wat levert een SEA specialist op? Huur Leadi in als jouw SEA specialist

Search Engine Advertisement (SEA) heeft als grote voordeel dat je er direct verkeer mee naar je website kunt halen. Zodra je een advertentie online zet, wordt jouw website bovenaan de zoekresultaten weergegeven.

Het nadeel van SEA is echter dat er kosten aan verbonden zitten. Een advertentie die niet geoptimaliseerd is kan hierdoor een negatief rendement opleveren. Dat is natuurlijk wel het laatste dat je wil.

Een SEA specialist kan je helpen om advertenties te optimaliseren. De advertentiekosten worden hierdoor verlaagd, het aantal conversies neemt toe en het rendement wordt verhoogd. In deze gids leggen we uit hoe een SEA specialist dit doet en waar je een goede specialist aan kunt herkennen.

Wat is een SEA specialist?

SEA staat voor Search Engine Advertisement en gaat dus over het adverteren in zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Een SEA specialist is iemand die zich specialiseert in het optimaliseren van deze advertenties. 

Meer en meer bedrijven maken gebruiken van zoekmachine advertenties. Het wordt hierdoor steeds moeilijker om de kosten laag te houden en toch zoveel mogelijk conversies te maken.

SEA wordt steeds complexer, waardoor mensen zich in dit vak zijn gaan specialiseren. Ze kunnen jouw bedrijf helpen om zo goed mogelijke resultaten te behalen met betaalde advertenties.

Werkzaamheden sea specialist

Wat doet een SEA specialist?

Een SEA specialist en een SEO specialist zijn collega’s. Samen werken zij aan de Search Engine Marketing (SEM) om een website zo goed mogelijk zichtbaar te maken in zoekmachines. 

SEM is een onderdeel van de volledige online marketing. SEA richt zich hierbij op het binnenhalen van verkeer via betaald adverteren, bijvoorbeeld via Google Ads. SEO richt zich op het binnenhalen van organisch verkeer.

Lees verder in onze gids “Wat is het verschil tussen SEO en SEA” om meer te weten te komen over de verschillen. 

Het doel van een SEA specialist is om zoveel mogelijk clicks, views of conversies te halen uit advertenties. Dit doen ze door de volgende taken uit te voeren en verantwoordelijkheden op zich te nemen. 

Taken

De werkzaamheden van een SEA specialist zijn onder andere: 

  • SEA strategie. Het samenstellen van een SEA strategie en deze uitwerken.

  • Analyses. Het zoekgedrag van de doelgroep wordt geanalyseerd om te bepalen wat voor soort advertenties het beste zullen werken. Ze maken hierbij gebruik van verschillende tools, waaronder Google Analytics. 

  • Zoekwoordenonderzoek. Er wordt onderzoek gedaan naar de beste zoekwoorden voor de campagnes.

  • Landingspagina’s. Een perfecte landingspagina is belangrijk voor SEA campagnes, omdat bezoekers hierdoor sneller converteren. Een SEA specialist kan landingspagina’s optimaliseren en eventueel zelfs volledig ontwerpen en maken. 

  • Splittesten. Er worden A/B tests uitgevoerd om na te gaan welke titels, teksten en landingspagina’s het beste presteren.

  • Retargeting. Dit wordt gebruikt om bezoekers die al interesse hebben getoond opnieuw naar je website te halen. 

Verantwoordelijkheden

De verantwoordelijkheden van een SEA specialist zijn onder andere: 

  • Nieuwe mogelijkheden testen. Ze nemen de verantwoordelijkheid om altijd nieuwe mogelijkheden te testen om de beste resultaten te behalen.

  • Budget. Je kunt er van op aan dat er binnen het opgegeven budget wordt gebleven. 

  • Rapporteren. Rapporten uitdraaien om resultaten inzichtelijk te maken voor de klant. 

Waar werken SEA specialisten?

Je kunt een SEA specialist op verschillende manieren inschakelen, namelijk als freelancer, via een bureau of als interne functie binnen je eigen bedrijf. 

Een freelancer werkt zelfstandig, terwijl een bureau vaak een team aan specialisten in huis heeft. Als je zelf iemand inhuurt kun je ervoor kiezen hem of haar zelfstandig te laten werken of samen te laten werken met een bureau. 

Freelancer vs. Bureau

Freelancers hebben als voordeel dat ze erg flexibel zijn en het eenvoudig is om met ze te communiceren. Ze hebben daarentegen vaak minder ervaring en kennis in huis dan een bureau, waar meerdere SEA specialisten hun koppen bij elkaar kunnen steken. 

Een bureau heeft ook meer capaciteit dan een freelancer en ze werken vaak efficiënter. Hieronder vind je een volledig overzicht van de verschillen tussen freelancers en online marketingbureaus. 

Arrow down right
Freelancer
Bureau
Kosten
Freelancer
Check green
Bureau
Check none red
Ervaring
Freelancer
Check none red
Bureau
Check green
Communicatie
Freelancer
Check green
Bureau
Check none red
Flexibiliteit
Freelancer
Check green
Bureau
Check none red
Betrouwbaarheid
Freelancer
Check none red
Bureau
Check green
Kennis
Freelancer
Check none red
Bureau
Check green
Capaciteit
Freelancer
Check none red
Bureau
Check green
Efficiëntie
Freelancer
Check none red
Bureau
Check green

Hoe word je SEA specialist?

Er is geen opleiding tot SEA specialist, maar er zijn wel heel veel (online) cursussen om te volgen. 

Google zelf biedt de mogelijkheid om een training te doen voor Google AdWords en Google Analytics. Aan het einde van de cursus ontvang je een certificaat dat je kunt delen.

Wat kost een SEA specialist?

Voordat je SEA uitbesteedt wil je natuurlijk weten wat de kosten hiervoor zullen zijn. De manier waarop je iemand inschakelt, heeft invloed op de kosten.

Een freelancer kost gemiddeld € 50 tot € 150 per uur. Een bureau werkt vaak met maandelijkse contracten of abonnementen. Het is volledig afhankelijk van de werkzaamheden die ze voor je gaan uitvoeren wat de kosten hiervoor zullen zijn. 

Bij Leadi werken we als bureau echter net even iets anders. In plaats van vaste contracten of abonnementen, werken wij met sprints. Een sprint is een korte periode waarin we vooraf afgesproken werkzaamheden tegen een vaste prijs uitvoeren. Je kunt een enkele sprint uitvoeren, bijvoorbeeld voor zoekwoordenonderzoek, of de gehele SEA aan ons uitbesteden.

Tot slot is het mogelijk om een SEA specialist in-house aan te nemen. Houd rekening met een salaris van € 2.500 tot € 4.500 bruto per maand, afhankelijk van de ervaring. 

Hoe kies je de juiste SEA specialist?

Een goede SEA specialist begrijpt dat optimaal resultaat uit advertenties niet alleen wordt behaald met de juiste zoekwoorden. Er is meer voor nodig om jouw website te laten converteren vanuit advertenties.

Zoek in een SEA specialist daarom minimaal de volgende eigenschappen: 

  • Analytisch. Goed analytisch vermogen om maximale optimalisaties door te voeren en kansen te zien en aan te grijpen. 

  • Flexibel. Ze moeten snel in kunnen spelen op veranderingen en opkomende kansen. 

  • Goed kunnen schrijven. Het is belangrijk om titels, advertentieteksten en landingspagina’s goed te schrijven en steeds verder te optimaliseren. 

  • Samenwerken. Iemand moet goed kunnen samenwerken, bijvoorbeeld met SEO specialisten en e-commerce managers. Zo kun je SEA en SEO combineren voor maximale vindbaarheid van je website. 

  • Nieuwsgierig. De ontwikkelingen in de advertentiewereld staan niet stil. Deze moeten in de gaten gehouden worden om maximaal resultaat te behalen. 

Nadat je een SEA specialist hebt ingeschakeld kun je aan de hand van rapportages en resultaten in de gaten houden of het werk goed wordt uitgevoerd. Vraag eventueel een rapport via een derde partij aan om na te gaan of het werk beter uitgevoerd kan worden.

Taken en verantwoordelijkheden sea specialist

Wat levert een SEA specialist op?

Met behulp van een SEA specialist kun je zoekmachine advertenties implementeren of optimaliseren. Het effect van een SEA specialist is een hoger rendement door:

  • Lagere advertentiekosten

  • Meer website verkeer

  • Meer conversies

Bespreek van tevoren met de SEA specialist wat jouw verwachtingen zijn. De werkzaamheden hangen namelijk af van de resultaten die jij wilt bereiken.

Een SEA specialist doet zijn werk pas goed als de resultaten die jij wilt behalen worden bereikt. Als je specifiek aangeeft dat je lagere advertentiekosten wilt behalen, maar het enige resultaat is meer website verkeer, gaat er dus iets niet goed. Ondanks dat meer website verkeer een positief effect van SEA is, is het niet het resultaat waar jij op zat te wachten. 

Huur Leadi in als jouw SEA specialist

Leadi is een specialist op het gebied van SEA die jou op een unieke manier kan helpen het rendement uit je advertenties te verhogen. Als bureau werken we niet met vaste contracten of abonnementen, maar met sprints.

Een sprint is een korte tijdsperiode waarin we specifieke taken uitvoeren. Nadat een sprint is afgerond bepaal je zelf of je er nog een inzet en welke dat dan is. Zo kun je ons on-demand inschakelen naar jouw wensen en behoeften.

Bekijk al onze SEA sprints of neem via onderstaand contactformulier contact met ons op. 

    Neem contact op