Wat is een marketing strategie? Wat is een online marketing strategie? Wat is een online marketing campagne? Hoe zet je een online marketing strategie op? Hoe kies je de beste online marketing strategie? Customer journey als input voor je online marketing strategie 11 Beste Online Marketing Strategieën 7 Voordelen van Online Marketing Wat onderscheidt Leadi? Meer weten over Leadi?

Met een goede online marketing strategie zet je jouw bedrijf op de kaart. Je laat mensen weten dat je bestaat en spreekt ze aan om ze te overtuigen jouw producten of diensten af te nemen.

Er zijn vele verschillende online marketing strategieën die je kunt toepassen. De ene werkt beter dan de ander en soms is het goed om meerdere strategieën tegelijkertijd toe te passen.

In deze gids leggen we uit wat een online marketing strategie precies is, wat de voordelen zijn en hoe je in 7 stappen zelf een strategie op kunt zetten. We zetten ook de 11 beste online marketing strategieën op een rijtje, zodat je je kunt oriënteren welke strategie voor jouw bedrijf het beste zal werken. 

Wat is een marketing strategie?

Een marketing strategie kun je zien als een planning voor de lange termijn om bedrijfsdoelen te behalen. Met de juiste aanpak kun je producten of diensten promoten onder de juiste doelgroep om het aantal verkopen te verhogen.

Strategie vs. Tactiek

De strategie is wat je gaat doen. Het is dus het algemene plan dat beschrijft wat er gedaan kan worden om producten en diensten onder de aandacht te krijgen van potentiële klanten.

De tactiek beschrijft hoe je dit gaat doen. Het zijn de specifieke acties die ondernomen worden om de juiste doelgroep te bereiken. 

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is marketing die zich richt op online activiteiten op de online kanalen van een bedrijf. 

De online marketing strategie wordt vormgegeven op basis van onder andere data, capaciteit en techniek

Voor een online marketing strategie worden marketing doelstellingen bepaald en aan de hand daarvan wordt een plan opgesteld. Er wordt bekeken welke online middelen er nodig zijn om de doelen te bereiken. 

Online middelen die je kunt inzetten om de doelen van je online marketing strategie te bereiken zijn onder andere:

  • Organische zoekopdrachten;

  • Betaalde zoekmachine advertenties;

  • Organisch bereik via Social Media;

  • Social Media advertenties;

  • Je website.

Wat is een online marketing campagne?

Een marketing campagne kun je zien als een tactiek van de strategie. Het is vaak een eenmalige of kortlopende actie om een specifiek publiek te bereiken. 

Afhankelijk van de campagne kunnen er een of meerdere online marketing kanalen worden ingezet. Het doel is om meer bekendheid, meer klanten of meer omzet te genereren voor het bedrijf. 

Hoe zet je een online marketing strategie op?

Een marketing strategie draait om jouw bedrijf en de doelstellingen die je wil bereiken. Het is daarom belangrijk om goed voor ogen te hebben waar je bedrijf voor staat. Als dat eenmaal duidelijk is, kun je met het onderstaande stappenplan aan de slag om de rest van je marketing strategie op te stellen. 

  1. Definieer je merk

  2. Definieer je doelgroep

  3. Stel doelen op

  4. Analyseer je concurrenten

  5. Bepaal welke online kanalen je gaat gebruiken

  6. Stel een tactiek op

  7. Monitoren en rapporteren

Stap 1. Definieer je merk

Voordat je begint met online marketing is het belangrijk om na te denken over de indruk die je online wil achterlaten. Denk na over de producten en services die je wil aanbieden en de tone of voice die daar het beste bij past.

Wat maakt jouw merk uniek? Waarom zouden mensen een product of dienst bij jou afnemen? Dit zijn jouw Unique Selling Points (USP’s) die je kunt gebruiken in promoties en advertenties. 

Waarom wil je online marketing inzetten en wat wil je ermee bereiken? Heb je een missie of visie die je hierin door kunt voeren? Geef antwoord op deze vragen om voor jezelf een duidelijker beeld te schetsen van de toepassingen van online marketing. 

Al deze punten vormen de basis van je online marketing strategie. Hoe duidelijker het is waar je voor staat en waarom mensen voor jouw bedrijf moeten kiezen, hoe eenvoudiger de volgende stappen zullen zijn.

Stap 2. Definieer je doelgroep

Voor het opstellen van een online marketing strategie moet je weten wie je doelgroep is. Bij de vorige stap heb je wellicht je doelgroep al een beetje in acht genomen. Nu is het echter belangrijk om je doelgroep tot in detail te beschrijven.

Het omschrijven van een groep kan echter lastig zijn. Hoewel er binnen een groep overeenkomsten zijn, zijn er ook veel verschillen. Om dit uit de weg te helpen kun je het beste gebruik maken van buyer personas.

Een buyer persona omschrijft één specifieke persoon, welgeteld jouw ideale klant. Ga in op alle details, zoals geslacht, leeftijd, beroep, inkomen, online gedrag, hobby’s etc. Kruip echt in de huid van je personage door iemand een naam en uiterlijke details te geven. Bedenk hoe ze zich voelen, wat hun behoefte zijn en waarom ze van jouw bedrijf gebruik willen maken.

Je kunt meerdere buyer personas opstellen voor verschillende productgroepen. Een vakantiespecialist zal bijvoorbeeld een buyer persona opstellen van een vader met kleine kinderen, maar ook een voor een single vrouw die juist rust zoekt op vakantie. Aan beide groepen worden andere soorten vakanties geadverteerd. 

Stap 3. Bepaal je doelen

Wat wil je online precies bereiken? Het antwoord op die vraag zijn de doelen die je stelt. 

Doelen moeten echter concreet zijn. Het is namelijk moeilijk om na te gaan wanneer je het doel “meer online verkopen” hebt behaald. Stel je doelen daarom op met de SMART-methode:

Smart doelen opstellen

Voorbeeld: “Over zes maanden moet product X 20 keer per maand via de website worden verkocht”

  • Specifiek. Er bestaat geen twijfel over de resultaten die je wil behalen.

  • Meetbaar. Het aantal verkopen van een product via de website is meetbaar.

  • Acceptabel. Het doel is haalbaar volgens jou en eventuele anderen die aan dit doel gaan werken.

  • Relevant. Het verbeteren van het aantal verkopen van product X zal de bedrijfsomzet verhogen.

  • Tijdsgebonden. Je wil het resultaat in zes maanden behalen.

KPI’s

Het meetbaar maken van doelen kun je het beste doen aan de hand van KPI’s. KPI staat voor Key Performance Indicator en het zijn variabelen die het succes van een bedrijf, actie of campagne bepalen. 

Voorbeelden van Key Performance Indicators voor een webshop kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Het aantal gebruikers van de webshop;

  • Het aantal orders dat wordt geplaatst;

  • De winstmarge die wordt behaald;

  • Return On Ad Spend (ROAS);

  • Het aantal conversies vanuit een campagne;

  • Het aantal verkopen van een specifiek product.

Stap 4. Analyseer je concurrenten

Zodra je met online marketing begint, zal je merken dat de concurrentie gigantisch is. Het internet is wereldwijd en mensen geven er niet langer de voorkeur aan om een product te bestellen vanuit Nederland. Ze bestellen het net zo makkelijk vanuit het buitenland, waardoor je concurrentie nog groter wordt.

De identiteit die je in stap 1 voor je online marketing strategie hebt opgesteld helpt je om je online activiteiten richting te geven. Om je echt te kunnen onderscheiden van je concurrenten is het belangrijk om te weten hoe zij hun online marketing aanpakken. 

Analyseer je concurrenten en ga na welke kanalen ze inzetten, hoe ze hun doelgroep aanspreken en hoe hun website eruit ziet. Doe inspiratie op bij je concurrenten en bedenk een manier om je van hen te onderscheiden. 

Stap 5. Bepaal welke online kanalen je gaat gebruiken

Voor het opstellen van je online marketing strategie heb je inmiddels je doelgroep bepaald en je concurrenten geanalyseerd. Met deze informatie kun je bepalen welke online kanalen je gaat inzetten voor jouw online marketing.

Gebruik online kanalen waar je doelgroep actief is en waarvan jouw concurrenten al hebben bewezen dat ze effectief zijn. 

Er zijn ontzettend veel kanalen waar je gebruik van kunt maken. Denk aan blogs om bezoekers via zoekmachines naar je website te trekken. Social Media, e-mail en podcasts kunnen ook effectief zijn. 

Verderop in dit artikel hebben we de 11 beste online marketing strategieën via verschillende kanalen voor je op een rijtje gezet. Neem daar alvast een kijkje om meer inspiratie op te doen. 

Stap 6. Stel een tactiek op

Een online marketing strategie is ontzettend breed en biedt ontzettend veel opties. Om het overzichtelijk te houden kun je verschillende tactieken opstellen om je online marketing doelen te bereiken.

Maak gebruik van een kalender om inzichtelijk te maken welke tactiek je wanneer uitvoert. Zo zie je in één overzicht wanneer een blog geplaatst wordt en wanneer en via welke social media kanalen deze wordt verspreid. 

Je kunt in de kalender ook verwerken wanneer een product in de e-mail nieuwsbrief wordt vermeld of wanneer er bepaalde advertentie campagnes worden gelanceerd. Geef ook aan wanneer je welke doelen bereikt wil hebben, zodat je een oogje in het zeil kunt houden.

Stap 7. Monitoren en rapporteren

Met behulp van de voorgaande zes stappen heb je een gedegen online marketing strategie opgesteld. Nu is het echter belangrijk om deze daadwerkelijk uit te voeren en de resultaten te monitoren. 

Houd je doelen steeds in de gaten en stuur je tactieken bij als ze niet de gewenste effecten opleveren. Maak gebruik van rapporten om resultaten inzichtelijk te maken en om te kunnen bepalen of doelen wel of niet bereikt zijn.

Vergeet niet om de ontwikkelingen van de online wereld nauw in de gaten te houden. De mogelijkheden voor online marketing ontwikkelen zich continue, dus als je even niet oplet, loopt de concurrentie je al snel voorbij. 

Hoe kies je de beste online marketing strategie?

Er zijn vele verschillende kanalen beschikbaar om online marketing toe te passen. Je kunt simpelweg niet alles doen en je zal dus keuzes moeten maken.

Voor de beste resultaten moet een online marketing strategie aan een aantal voorwaarden voldoen. We lichten deze voorwaarden hieronder toe, zodat jij aan de hand hiervan kunt bepalen welke online kanalen het beste aansluiten bij jouw doelstellingen. 

Keuze maken voor een online marketing strategie

Verwachtingen

Wat verwachten potentiële klanten van je en kun je dit waarmaken met je online marketing strategie? 

Om te weten welke verwachtingen je moet waarmaken kijk je terug naar je doelgroep en buyer personas. Wat willen jouw ideale klanten en hoe kun je ze dit geven? 

Ga na wat je op orde moet hebben om de verwachtingen waar te kunnen maken en start met het voorbereiden ervan. 

Toegankelijkheid

Welke kanalen zijn voor je doelgroep toegankelijk? Een jonger publiek zal zich vooral op Social Media bevinden, terwijl je b2b leads beter via e-mail kunt bereiken.

Kijk ook naar de mogelijkheden binnen je bedrijf. Maak het jezelf in het begin vooral zo makkelijk mogelijk. Heb je bijvoorbeeld al een groot bereik op Facebook, zet dit platform dan in voor je online marketing strategie. 

Bekijk ook de mogelijkheden om samen te werken met een ander bedrijf. Is het bijvoorbeeld mogelijk om jouw producten te promoten in een nieuwsbrief van bedrijf met een grote mailinglijst? 

Betaalbaarheid

Het inzetten van online marketing zal altijd kosten met zich meebrengen. Je kunt echter een budget opstellen en aan de hand daarvan bepalen welke kanalen meer of minder in je online marketing strategie passen.

Het organisch bereiken van potentiële klanten, via je SEO-geoptimaliseerde website of Social Media, zal minder kosten met zich meebrengen dan adverteren. 

Weeg de voor- en nadelen van verschillende kanalen en investeringen tegen elkaar af. Kies voor een kanaal dat binnen je budget valt en waarmee je het juiste publiek aan kunt spreken. 

Waarde

Tegenover initiële investeringen staat een opbrengst. Waar adverteren meer startkosten met zich mee zal brengen, kun je er veel opbrengsten mee genereren. 

Zet de kosten af tegen de opbrengsten voordat je bepaalt welke kanalen en mogelijkheden het beste passen bij je online marketing strategie. Houd je budget in gedachten en bepaal de tijd die je hebt om een positieve ROI (Return Of Investment) te genereren. 

Tijd

Tijd is geld en dat geldt ook voor een online marketing strategie. Hoe langer je de tijd hebt om een tactiek uit te voeren, hoe waardevoller de strategie wordt. Met tijd kun je namelijk ontzettend veel data genereren die je kunt gebruiken om je tactieken te optimaliseren.

Tijd geeft je een voorsprong op je concurrenten. Een tactiek die jij al langere tijd uitvoert, geeft je namelijk data en optimalisatiemogelijkheden waar je concurrenten nog op moeten wachten.

Customer journey als input voor je online marketing strategie

De customer journey bestaat uit een aantal fases. In iedere fase is de behoefte van de lead anders. Per fase kun je bepalen wat je kunt verbeteren om de customer journey soepeler te laten verlopen.

De customer journey is een belangrijke inspiratiebron voor je online marketing strategie, omdat je met je website, webshop, platform of app het proces voor je leads kunt optimaliseren. 

Gebruik de inzichten uit het analyseren van de customer journey om te bepalen welke online strategie het proces kan verbeteren. 

11 Beste Online Marketing Strategieën

Er zijn vele verschillende mogelijkheden als je online marketing gaat inzetten. Het is soms lastig om te bepalen welke online marketingstrategie het beste bij jouw bedrijf past, of met welke strategie je het beste kunt beginnen.

Hieronder lichten we de 11 beste strategieën verder toe. We vertellen je wat het is en hoe je ze kunt gebruiken om meer klanten te werven om zo online meer inkomsten te genereren. 

  1. Zoekmachine optimalisatie, ofwel Search Engine Optimization (SEO)

  2. Content Marketing

  3. Search Engine Advertising (SEA)

  4. Social Media Marketing

  5. Social Media Advertising

  6. E-mailmarketing

  7. Conversie optimalisatie

  8. Personal Branding

  9. Video Marketing

  10. Podcasts

  11. Influencer Marketing

1. Search Engine Optimization (SEO)

Wil je jouw website zo hoog mogelijk laten ranken in de organische zoekresultaten van Google? Dan kun je een SEO campagne als online marketing strategie toepassen. 

Wat is SEO?

Zoekmachineoptimalisatie, of SEO, is een overkoepelende term die wordt gebruikt om meerdere optimalisatie technieken te beschrijven om je website hoger in de organische zoekresultaten van Google te krijgen.

Hoe hoger je website scoort op belangrijke zoekwoorden, hoe groter de kans is dat gebruikers je website bezoeken.

Lees verder in onze gids “De voor- en nadelen van SEO” om meer te weten te komen wat Search Engine Optimization voor jouw website en voor je bedrijf kan doen.

Wat is het doel van SEO?

Het doel van SEO is om je website voor belangrijke zoekwoorden zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van Google te krijgen. Websites die op de eerste pagina van Google ranken hebben een veel grotere kans om bezocht te worden.

Door middel van SEO kun je dus meer bezoekers op je website verwachten. Meer bezoekers betekent meer potentiële klanten, meer conversies en meer omzet.

Waarom zou je SEO gebruiken?

SEO is een hele sterke strategie voor de lange termijn. Het kan even duren voordat je er resultaten mee behaalt, maar de resultaten blijven voor lange tijd staan.

SEO is daarbij een hele voordelige online marketing strategie. Je hoeft namelijk niet te betalen om in de organische zoekresultaten van Google te komen. 

Lees verder in dit artikel voor meer voordelen van SEO of bekijk hoe je kunt nagaan waar je op dit moment staat in Google.

2. Content Marketing

Contentmarketing is een manier om potentiële klanten te bereiken, aan je te binden, te laten converteren en te behouden. 

Wat is content marketing?

Content marketing is een online marketing strategie die zich volledig focust op het creëren en verspreiden van waardevolle content. Content kan overigens van alles omvatten. Denk aan blogs, video’s, afbeeldingen en infographics. 

Wat is het doel van content marketing?

Het doel van content marketing is om een specifieke doelgroep aan te spreken en deze aan je te binden. Ze willen alles van je weten en komen steeds bij je terug voor meer informatie om uiteindelijk te converteren tot klanten. 

Waarom zou je content marketing gebruiken?

Je kunt door middel van content laten zien dat je een expert ben in je vakgebied. Met behulp van content marketing kun je zo een sterke band opbouwen met je doelgroep. Mensen gaan je vertrouwen en zijn hierdoor sneller geneigd om producten of diensten bij je af te nemen. 

3. Search Engine Advertising (SEA)

Vind je SEO te lang duren en wil je sneller bovenaan in de zoekresultaten van Google komen? Dan is Search Engine Advertising (SEA) een goede oplossing voor jou. 

Wat is SEA?

SEA is een online marketing strategie die zich toespitst op het adverteren in zoekmachines. Je maakt dus betaald reclame voor de producten en diensten die je aanbiedt via je website. 

Advertenties staan in Google boven de organische zoekresultaten, waardoor dit dus het eerste is wat gebruikers zien. 

Wat is het doel van SEA?

Het doel van SEA is om goed gevonden te worden voor belangrijke en relevante zoektermen. Zodra een gebruiker op je advertentie klikt komen ze op je website terecht waar ze meer informatie kunnen vinden en eventueel kunnen converteren. 

Waarom zou je SEA gebruiken?

Met een SEA campagne kun je snel bovenaan in Google te komen. Je vergroot je online vindbaarheid en trekt hierdoor meer bezoekers aan naar je website. Uiteindelijk zorgt dit voor meer leads en omzet. 

4. Social Media Marketing

Vrijwel iedereen bevindt zich op Social Media. Of het nu Instagram, Facebook of LinkedIn is, jouw doelgroep is te vinden op een van deze platformen. 

Wat is Social Media marketing?

Social Media marketing is het verspreiden van informatie op verscheidene online platformen. Je kunt deze platformen gebruiken om producten en diensten te promoten. 

Wat is het doel van Social Media marketing?

Het doel van Social Media is om de producten of diensten van je bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. 

Bepaal op welk platform jouw doelgroep zich bevindt. Voor b2b leadgeneratie zal je je sneller richten op LinkedIn, terwijl je een jonger publiek beter kunt bereiken via Facebook, Instagram of TikTok. 

Waarom zou je Social Media marketing gebruiken?

Je kunt Social Media gratis inzetten om een groter en breder publiek te bereiken. Social media platformen bieden daarbij de mogelijkheid om in direct contact te komen met potentiële klanten. Door de persoonlijke touch is deze online marketing strategie heel krachtig.

Social media online marketing strategie

5. Social Media Advertising

Adverteren op Social Media zorgt ervoor dat je direct resultaat kunt behalen. Je hoeft niet eerst een groot aantal volgers op te bouwen om je producten of diensten te kunnen promoten aan een groot publiek. 

Wat is Social Media advertising?

Social Media advertising is het adverteren op Social Media platformen. Je kunt op basis van profielkenmerken, activiteiten en interesses een hele specifieke doelgroep benaderen. 

Wat is het doel van Social Media advertising?

Het doel is om onder de aandacht van een nieuw publiek te komen. Met social advertising wordt er een boost gegeven aan een Social Media campagne of andere marketingactiviteiten waardoor je als merk meer bekendheid krijgt.

Waarom zou je Social Media advertising gebruiken?

Op Social Media zijn er vaak heel veel gegevens van gebruikers beschikbaar. Denk aan geslacht, leeftijd, interesses, bezigheden etc. Je kunt hierdoor een heel specifieke doelgroep targetten dat ontzettend effectief kan zijn voor het promoten van bepaalde producten of diensten. 

6. E-mail Marketing

Met e-mail sta je in direct contact met de ontvanger. Het is een online marketing strategie die heel breed ingezet kan worden en daardoor bij de meeste bedrijven past. 

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij je een bericht rechtstreeks naar de ontvanger stuurt. Doordat je weet naar wie je het bericht stuurt, kun je er een persoonlijke touch aan geven. E-mail marketing software helpt je om eenvoudig personalisaties toe te voegen.

Wat is het doel van e-mail marketing?

E-mail marketing kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Je kunt je doelgroep een nieuwsbrief sturen met updates, ze op de hoogte houden van promoties of aanbiedingen, nieuwe producten aan ze introduceren en nog veel meer. 

Waarom zou je e-mail marketing gebruiken?

Het is heel eenvoudig om mensen via e-mail op de hoogte te houden van ontwikkelingen, nieuwe producten of aanbiedingen. E-mail marketing is ook een goede strategie om mensen betrokken te houden tussen hun aankopen door. 

7. Conversie Optimalisatie

Als je bezoekers op je website hebt wil je natuurlijk ook dat ze converteren. Zonder conversies haal je ten slotte weinig omzet uit je website. Heb jij veel bezoekers op je website, maar converteren ze niet? Dan is conversie optimalisatie een goede online marketing strategie om toe te passen. 

Wat is conversie optimalisatie?

Met conversie optimalisatie richt je je op het verbeteren van de conversies via je website. Je analyseert je bezoekers, past je content hierop aan en optimaliseert je landingspagina’s

Wat is het doel van conversie optimalisatie?

Het doel van conversie optimalisatie is het in beeld brengen van welke soort bezoekers je op je website hebt en je landingspagina’s hier op aan te passen. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat bezoekers sneller converteren en je dus meer omzet behaalt. 

Waarom zou je conversie optimalisatie gebruiken?

Conversie optimalisatie is een goede strategie om het maximale uit de bezoekers op je website te halen. Kleine aanpassingen kunnen soms voor grote verbeteringen zorgen. Zeker wanneer je de bezoekers al hebt zal conversie optimalisatie zijn vruchten snel afwerpen. 

8. Personal Branding

Met personal branding maak jij jezelf onderdeel van het merk van je bedrijf. Mensen gaan jou herkennen en vertrouwen en willen daardoor jouw producten of diensten afnemen.

Wat is personal branding?

Met personal branding zet je jezelf neer als een merk. Het gaat over wat jou uniek maakt en het laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. 

Wat is het doel van personal branding?

Met personal branding creëer je een band met je klanten zodat je een persoonlijke connectie met ze kunt aangaan. Je wekt vertrouwen op en vergroot de kans dat anderen zich jou herinneren.

Waarom zou je personal branding gebruiken?

Personal branding kan je helpen om je te onderscheiden van je concurrenten. Het laat zien wie je bent en wat je (anders) doet. Mensen kunnen zich een mening over je vormen, en als ze hetzelfde over bepaalde dingen denken, vormt dat een sterke band.

9. Video Marketing

Niets is zo visueel als een video. Video marketing is dan ook een visuele online marketing strategie die je kunt toepassen om producten te promoten. 

Wat is video marketing?

Video marketing is het publiek informeren over producten in de vorm van video. Je kunt deze online marketing strategie inzetten als je aantrekkelijke of ingewikkelde producten verkoopt. 

Wat is het doel van video marketing?

In een video kun je een 360 graden kijk geven op een product en verschillende eigenschappen toelichten. Het doel is dus om een volledig beeld van een product te schetsen, zodat mensen precies weten wat ze kunnen verwachten. 

Waarom zou je video marketing gebruiken?

Een video brengt beeld, geluid en tekst over. Het wordt vaak beter onthouden dan alleen tekst. Verder is het via video heel eenvoudig om naast informatie ook emotie over te brengen. Je bereikt hiermee een betere en persoonlijkere merkbeleving. 

10. Podcasts

Spreek je doelgroep toe in de vorm van een podcast. Informeer ze, laat zien dat je kennis hebt en bouw zo een band op met je luisteraars. 

Wat zijn podcasts?

Een podcast is een gesproken audiobestand. Dit bestand wordt via het internet verspreid en kan zo op aanvraag worden afgespeeld. 

Wat is het doel van podcasts?

Het doel van de meeste podcasts is om te informeren. Je kunt zo een doelgroep informeren en laten zien dat je verstand van zaken hebt. Luisteraars zullen je gaan volgen en herkennen en zo een band met je opbouwen. 

Waarom zou je podcasts gebruiken?

Podcasts zijn een hele goede online marketing strategie om een doelgroep aan je te binden. Door informatie te verschaffen kunnen ze zelf bepalen wat ze doen: zelf aan de slag met de informatie, of jou inschakelen als expert. 

11. Influencer Marketing

Influencer marketing is een heel andere online marketing strategie dan die we tot nu toe hebben besproken. Voorgaande strategieën gaan allemaal in op jouw eigen inzet. Met influencer marketing besteed je het echter allemaal uit. 

Wat is influencer marketing?

Influencers zijn mensen met een groot bereik op Social Media. Met influencer marketing besteed je het promoten van je producten of diensten uit aan influencers. Je kunt hiermee een heel nieuw publiek aanspreken. 

Wat is het doel van influencer marketing?

Het doel van influencer marketing is om je producten of diensten onder de aandacht te brengen van een nieuw publiek. 

Waarom zou je influencer marketing gebruiken?

Influencers hebben een groot bereik en vaak een sterkte band met hun volgers op Social Media. Door ze te betalen of ze gratis gebruik te laten maken van jouw services of producten kunnen zij jouw merk of website promoten aan hun volgers.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    7 Voordelen van Online Marketing

    Het toepassen van online marketing heeft een groot aantal voordelen. Zeker wanneer je het vergelijkt met traditionele offline marketing mogelijkheden. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

    1. Kostenefficiënt

    Door gerichte targeting kun je online marketing heel kostenefficiënt maken. In plaats van billboards op te hangen waar willekeurige mensen langs rijden, kun je via online kanalen specificeren wie je wil bereiken. 

    Offline marketingstrategieën, zoals adverteren in kranten en flyeren zijn vaak ook een stuk duurder. De investeringskosten zijn hoog en het is dan nog maar de vraag of je de juiste doelgroep bereikt. 

    2. Groter bereik

    Via online kanalen kun je een ontzettend groot publiek bereiken. Het internet is wereldwijd, waardoor je één campagne of advertentie in meerdere steden, regio’s of zelfs landen kunt tonen. 

    Zet meerdere kanalen op het juiste moment in (multichannel of omnichannel marketing). Je kunt je doelgroep zo groot maken als je wil en met de juiste strategie kun je de hele wereld veroveren. 

    Daarentegen kun je een online marketing strategie ook heel lokaal richten op een doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld met lokale SEO je bedrijf zichtbaar maken voor klanten uit de buurt. Hetzelfde geldt voor advertenties, waarbij je ze alleen kunt laten zien aan gebruikers uit een specifieke regio. 

    3. Vergroot brand awareness

    Vrijwel iedereen is online te vinden. Meestal zelfs via verschillende kanalen. Door gebruik te maken van verschillende online marketing kanalen kun je jouw bedrijfsnaam steeds weer naar voren laten komen.

    Brand awareness bepaalt in welke mate potentiële klanten vertrouwd zijn met je merk. Goede brand awareness kan je helpen om je te onderscheiden van concurrenten.

    Doordat mensen je bedrijfsnaam steeds voorbij zien komen gaan ze je herkennen en zelfs herinneren. Je brand awareness wordt hierdoor vergroot, waardoor mensen je merk dus sneller zullen vertrouwen.

    4. Positioneer je bedrijf als autoriteit

    Deel niet alleen aanbiedingen via online marketing, maar deel ook kennis. Laat zien dat je een specialist bent en bouw autoriteit op in je vakgebied. 

    Het delen van kennis en jezelf als specialist opstellen zal vertrouwen wekken bij potentiële klanten. Ze zullen hierdoor minder lang twijfelen of jouw bedrijf de juiste keuze is en sneller converteren.

    5. Genereert meer gekwalificeerde leads

    Online marketing zorgt er niet alleen voor dat jij de juiste doelgroep bereikt, maar ook dat mensen jou kunnen vinden. De informatie die je online beschikbaar stelt kan door iedereen ingezien worden. 

    Mensen zijn beter geïnformeerd over de mogelijkheden voordat ze contact met je opnemen. Je genereert dus kwalitatievere leads. 

    6. Makkelijk te monitoren

    Voor online marketing geldt dat je precies kunt bepalen wat de ROI is. Tools als Google Analytics en Google Search Console geven je inzicht in de resultaten van je online marketing campagnes. 

    Met deze data is het ook heel eenvoudig om je strategieën A/B te testen en verder te optimaliseren. De mogelijkheden van online marketing en de data die je kunt verzamelen zijn eindeloos.

    7. Levert meer omzet op

    Met de juiste online marketing strategie en de juiste tactieken kun je met online marketing meer omzet genereren. Je kunt je marketing strategie heel specifiek maken en je producten en diensten zo bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen.

    Daarbij kun je met online marketing ook bepaalde groepen uitsluiten. Je betaalt dus niet onnodig aan advertenties voor mensen die je niet hoeft te bereiken. Met offline marketing heb je deze mogelijkheid niet.

    Wat onderscheidt Leadi?

    Leadi kan jou helpen met het opzetten en uitvoeren van je online marketing strategie. Als online marketing bureau werken wij echter net even iets anders dan je misschien gewend bent. Geen vaste contracten, niet onnodig wachten en alleen betalen voor het werk dat jij wil dat we uitvoeren. 

    Hoe we dat doen? Door te werken met sprints. Iedere sprint omvat een aantal werkzaamheden die we uitvoeren tegen een vooraf afgesproken prijs en binnen een bepaalde periode. 

    Arrow down right
    Traditionele Marketingbureaus
    Leadi Sprintmethode
    Lange termijn contracten
    Traditionele Marketingbureaus
    Check grey
    Leadi Sprintmethode
    Check none red
    Maandelijkse kosten
    Traditionele Marketingbureaus
    Check grey
    Leadi Sprintmethode
    Check none red
    Transparante prijzen
    Traditionele Marketingbureaus
    Check none grey
    Leadi Sprintmethode
    Check green
    Snelle doorlooptijd
    Traditionele Marketingbureaus
    Check none grey
    Leadi Sprintmethode
    Check green
    Duidelijke omvang van het werk
    Traditionele Marketingbureaus
    Check none grey
    Leadi Sprintmethode
    Check green

    Werken met Leadi biedt hierdoor een aantal voordelen:

    1. Inzichtelijke en vaste prijzen

    2. Het is vooraf precies duidelijk wat we uitvoeren

    3. Je zit niet vast aan maandelijkse contracten

    4. We zijn specialist in SEO en SEA

    1. Inzichtelijke en vaste prijzen

    Bij Leadi werken we met vaste prijzen waardoor je van tevoren precies weet wat je betaalt voor het werk dat wordt uitgevoerd. 

    Iedere sprint heeft een prijs en je bepaalt zelf welke en hoeveel sprints je inzet. Je kunt dit steeds variëren. Heb je een maand minder budget? Dan is er dus geen paniek, want dan zet je gewoon een sprint minder in. 

    2. Vooraf duidelijk wat we uitvoeren

    Andere online marketing bureaus werken met vaste contracten en vertellen je aan het einde van de maand welke werkzaamheden ze hebben uitgevoerd. Bij Leadi houden we van transparantie en vertellen we je al van tevoren wat we precies gaan doen. 

    Achteraf krijg je van ons een rapport en kun je eventueel zelf controleren dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Bij ons dus geen valse beloftes, maar waar voor je geld. 

    3. Geen maandelijkse contracten

    Door onze unieke sprintmethode zit je nergens aan vast en neem je alleen af wat je wil en wanneer je dat wil. 

    Zowel voor SEO als SEA hebben we vier sprints:

    1. Analyseren. We analyseren je website om de huidige status te kunnen bepalen. Je ontvangt een uitgebreid rapport met aanbevelingen om de weg vrij te maken voor de toekomst. 

    2. Verbeteren. We implementeren de aanbevelingen en bepalen je doelen om daarop voort te kunnen borduren in de toekomst. 

    3. Groeien. We verbreden de huidige marketing inzet en doen onderzoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Daarbij implementeren we nieuwe content of zetten we nieuwe campagnes op. 

    4. Opschalen. We testen en verbeteren de huidige marketing inspanningen en optimaliseren campagnes om kosten te verlagen en resultaten te verhogen. 

    Voor SEO hebben we daarnaast nog een vijfde sprint, namelijk link building. Tijdens deze sprint schonen we je linkprofiel op, gaan we op zoek naar pagina’s om ons op te richten en vergaren we kwalitatieve links vanuit autoritaire websites. 

    Bekijk al onze sprints voor meer informatie over de werkzaamheden die we per sprint voor je uitvoeren. 

    4. Specialist in SEO en SEA

    Leadi heeft zich volledig gespecialiseerd op zoekmachine marketing. SEO en SEA kennen voor ons geen geheimen en daardoor kunnen we jou van begin tot eind ondersteunen. 

    Bij ons kun je rekenen op kennis en kunde. We zijn geen bureau dat alleen ja zegt, maar wel een bureau dat ook daadwerkelijk ja doet. 

    Wij zorgen ervoor dat je beter te vinden bent via je website om zo online meer klanten te kunnen werven. 

    Meer weten over Leadi?

    Wil je meer weten over Leadi, wat we voor je kunnen betekenen of hoe wij jou precies kunnen helpen? Laat het ons weten via onderstaand contactformulier en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Neem contact op