Waarom is een SEO-strategie belangrijk? In #9 stappen de perfecte SEO-strategie formuleren Vooruitplannen en continuïteit bewaren

Met een goede SEO-strategie kun je hoger ranken in Google en andere zoekmachines. 

Tijdens het uitwerken van deze strategie stel je doelen op en ga je op zoek naar verbeterpunten en kansen. Door de strategie goed uit te werken heb je een plan liggen waarmee je aan de slag kunt.

In dit artikel vertellen we je precies hoe je een goede SEO-strategie kunt opstellen die jou kan helpen om beter gevonden te worden door jouw doelgroep.

Waarom is een SEO-strategie belangrijk?

Een SEO-strategie is belangrijk om het doel van SEO niet uit het oog te verliezen. Ieder bedrijf heeft een goede strategie nodig met betrekking tot SEO om te optimaliseren voor Google

Met een goede SEO-strategie zorg je ervoor dat de juiste doelgroep wordt aangesproken en dat je voor deze doelgroep beter vindbaar bent in Google en andere zoekmachines.

Door een goede SEO-strategie neer te zetten weet je precies wie jouw doelgroep is, welke zoekwoorden je moet gebruiken, hoe je je website kunt optimaliseren en wat er nodig is om verder te kunnen groeien.

Wat levert een SEO-strategie op?

Jouw SEO-strategie kan jou het volgende opleveren:

  • Je spreekt jouw doelgroep op de goede manier aan;

  • Je schrijft relevante content dat gebaseerd is op de juiste zoekwoorden;

  • Je zet een technisch goede website neer;

  • Betere vindbaarheid in Google en andere zoekmachines;

  • Meer websitebezoekers en conversies;

  • Je voorkomt penalty’s waarbij Google jouw website (tijdelijk) minder goed vindbaar maakt.

Lees ook mijn artikel “De voordelen en nadelen van SEO” om beter te begrijpen wat SEO voor jouw bedrijf kan opleveren.

In #9 stappen de perfecte SEO-strategie formuleren

Om een goede SEO-strategie neer te zetten moet je over alle aspecten van SEO nadenken.

Met behulp van onderstaande 9 stappen zorgen wij ervoor dat jij zelf een volledige en werkzame SEO-strategie kunt opstellen:

  1. Doelen en KPI’s bepalen om een lange termijnplan op te kunnen stellen.

  2. Technische analyse uitvoeren om fouten in de website te vinden.

  3. Website verbeteren om gebruiksvriendelijkheid en conversies te verbeteren.

  4. Doelgroep bepalen om te weten wie jij wil bereiken.

  5. Zoekwoorden bepalen om te weten waar je content over moet creëren.

  6. Concurrentieanalyse uitvoeren om erachter te komen met wie je concurreert.

  7. Groeiplan opstellen om voortgang te blijven maken.

  8. Rapportages maken om je voortgang te kunnen controleren.

  9. Uitvoering om je doelen te behalen.

Hieronder zullen we deze stappen uitgebreider toelichten, zodat jij aan de slag kunt met het opstellen van een effectieve SEO-strategie.

Stap 1: Doelen en KPI’s bepalen

Bij het opstellen van een SEO-strategie begin je altijd met het uitwerken van je doelen. Aan deze doelen hang je vervolgens KPI’s. 

Door je doelen SMART op te stellen en KPI’s regelmatig te controleren kun je continue blijven monitoren of je nog op schema ligt om de doelen te behalen, of dat er extra actie vereist is.

Doelen opstellen

Doelen moeten SMART worden opgesteld om ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden te maken: 

  • Specifiek: Wat wil je bereiken en waarom?

  • Meetbaar: Hang cijfers aan je doelen om progressie te kunnen meten en te kunnen bepalen wanneer het doel is bereikt. 

  • Acceptabel: Is het doel logisch en staan zowel jij als eventuele werknemers er volledig achter?

  • Realistisch: Is het doel realistisch genoeg om te kunnen behalen?

  • Tijdgebonden: Hang een tijdframe aan het doel om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk aan gewerkt wordt.

Voorbeeld SMART doel

Ik wil het aantal websitebezoekers binnen een jaar tijd verhogen van 1.000 naar 10.000 per maand om meer bekendheid te genereren. 

Door doelen op deze manier op te stellen kun je ze monitoren en weet je precies wanneer jij je doel hebt bereikt.

KPI’s opstellen

Zodra je doelen hebt opgesteld kun je hier KPI’s aan hangen. Een KPI is een kritische prestatie factor en wordt gebruikt om prestaties te monitoren en te analyseren. 

Met behulp van KPI’s kun je tussentijdse controles uitvoeren om te bepalen of je nog op schema ligt om je doel te bereiken. 

Enkele KPI’s die wij aanbevelen om te meten zijn:

  • De groei van het aantal organische bezoekers

  • Ranking van relevante zoekwoorden

  • Conversies op basis van organische bezoekers

  • Laadtijd van je website

  • Click Through Rate (CTR) vanuit organische zoekresultaten

  • Autoriteit van je website

  • Aantal backlinks die naar jouw website verwijzen

Stap 2: Technische analyse

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je website. Een website moet technisch volledig in orde zijn om bovenaan in Google te kunnen verschijnen. 

Onder de techniek van een website verstaan we de gebruiksvriendelijkheid en crawlbaarheid van een website. Google stelt de gebruiksvriendelijkheid voorop en moet een website kunnen crawlen om de inhoud te kunnen lezen en indexeren. 

Een technische analyse moet dus absoluut onderdeel uitmaken van jouw SEO-strategie, om eventuele technische problemen te achterhalen en op te lossen.

Tijdens een technische analyse worden onder andere de volgende punten onderzocht:

  • De tijd die nodig is om je website te laden (laadsnelheid)

  • Of alle code in orde is zodat crawlers niet worden geblokkeerd

  • Of de opbouw en indeling van je website in orde is waardoor gebruikers eenvoudig kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. 

Mochten er uit de technische analyse problemen naar voren komen is het belangrijk om deze zo snel mogelijk aan te pakken. Voordat deze problemen zijn opgelost kun je namelijk niet verder.

Rapport van een technische analyse
Dit is een samenvatting van een technische analyse waaruit blijkt dat de gecontroleerde webpagina technisch in orde is.

Stap 3: Website verbeteren

Stap 3 in het opstellen van je SEO-strategie is om naar overige verbeterpunten van je website te kijken. Hiervoor kijken we naar de gebruiksvriendelijkheid, mobiele responsiviteit, conversies, structured data en de core web vitals.

Deze onderdelen lichten we hieronder verder toe: 

Gebruiksvriendelijkheid & mobiele responsiviteit

Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel van SEO, omdat deze ervoor zorgt dat bezoekers langer op je website blijven. Een bezoeker zal een website die niet gebruiksvriendelijk is snel verlaten, zelfs als de content goed is. 

Hou rekening met het feit dat tegenwoordig ⅔ van het websiteverkeer via mobiel verloopt. Een website moet dus niet alleen voor desktop, maar juist ook voor mobiel gebruik worden geoptimaliseerd. 

Conversies

Alles uit SEO halen wat erin zit heeft alleen zin wanneer jouw website volledig is geoptimaliseerd voor het maken van conversies.

Pak jouw landingspagina’s erbij en controleer de conversieratio. Pas eventueel geavanceerde technieken toe zoals warmtemappen om te kunnen zien welk deel van de landingspagina’s worden gebruikt en waar gebruikers afhaken. 

Met deze informatie kun je landingspagina’s verder optimaliseren en de conversieratio verhogen.

Structured data

Structured data is een bepaalde manier van informatie verschaffen, zodat Google dit eenvoudig kan uitlezen en verwerken. 

Je kunt met behulp van structured data je zoekresultaten visueel aantrekkelijk maken en er zorg voor dragen dat Google de belangrijke informatie op jouw pagina’s goed interpreteert. 

Met behulp van structured data kun je onder andere de volgende informatie aan Google doorgeven voor een betere vindbaarheid:

  • Review: De sterrenrating in de zoekresultaten.

  • Breadcrumb: Toont aan waar de pagina zich binnen jouw websitestructuur bevindt.

  • Article: Wordt gebruikt voor een carrousel van nieuwsberichten.

  • FAQ: De veelgestelde vragen op een pagina worden weergegeven in de zoekresultaten.

  • How-to: Je kunt met behulp van een structured data via een stappenplan uitleggen hoe iets werkt dat vervolgens in de ‘rich snippets’ terecht kan komen.

Lees verder in mijn artikel over structured data om te weten te komen welke elementen je nog meer met behulp van structured data aan Google kunt tonen. 

Core web vitals

De Google core web vitals zijn indicators waarmee Google de gebruikservaring van een website meet. Het zijn technische aspecten van de website die Google meeweegt in hun ranking factoren.

De volgende drie onderdelen behoren tot de core web vitals en zullen dus meewegen in jouw SEO-ranking: 

  • Largest Contentful Paint (LCP): Hoe lang het duurt voordat de eerste bruikbare content op de webpagina geladen is. Zolang dit onder de 2,5 seconden is beschouwd Google dit als een goede score. 

  • First Input Delay (FID): De tijd die het kost om een actie van een gebruiker uit te voeren op de pagina, zoals scrollen of klikken. Dit moet onder de 100 milliseconden blijven. 

  • Cumulative Layout Swift (CLS): Dit zijn verschuivingen op de pagina waardoor een actie lastig gemaakt wordt (bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier onder een slider met testimonia die steeds van lengte verwisselen). De score moet onder 0,1 blijven. 

De core web vitals zijn onderdeel van een groter geheel van de Google web vitals. Door je echter op de core web vitals te richten weet je dat Google jouw website beschouwd als technisch in orde. 

De 3 Google Core Web Vitals: LCP, FID en CLS
De 3 Google Core Web Vitals: LCP, FID en CLS

Stap 4: Doelgroep bepalen

Na het uitvoeren van stap 2 en 3 is jouw website er helemaal klaar voor om te kunnen ranken in Google. Nu moet je echter wel weten wie je wil bereiken. De volgende stap in jouw SEO-strategie is dus het bepalen van de doelgroep.

Een onderneming valt of staat met het bereiken van de juiste doelgroep. Je moet accepteren dat niet iedereen geïnteresseerd is in jouw producten, dus je wil de juiste mensen bereiken.

Om je doelgroep te bepalen is het belangrijk dat je durft te specificeren. Om te beginnen kun je beginnen met één enkele persoon, namelijk jouw perfecte klant.

Aan de hand hiervan kun je eventueel kleine aanvullingen doen om een iets breder publiek aan te spreken.

De kracht is echter om de doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Op deze manier maak je het jezelf makkelijker om je op deze groep te richten. 

Door je doelgroep zeer specifiek te maken kun je eenvoudig op zoek naar de juiste zoekwoorden en daar precies de content, zoals tekst en video’s, bij maken om jouw doelgroep aan te spreken. 

Stap 5: Zoekwoorden bepalen

Het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek helpt je te begrijpen waar jouw doelgroep naar op zoek is. 

Aan de hand van deze zoekwoorden kun je een website neerzetten met goede SEO-teksten die volledig aansluit bij de verwachtingen van jouw potentiële klanten.

Voor het uitvoeren van dit deel van je SEO-strategie kun je gebruik maken van betaalde of gratis tools. Betaalde tools zullen altijd meer informatie geven waarmee je beter kunt bepalen of een zoekwoord het waard is om over te schrijven. 

Goede zoekwoorden bestaan niet alleen uit zoektermen waar veel op wordt gezocht. Er moet ook gekeken worden naar de potentie. 

Als een zoekwoord een heel hoog zoekvolume heeft, kun je ervan uitgaan dat veel van jouw concurrenten ook op deze zoekwoorden zullen proberen te ranken. Het is dan lastiger om te ranken, omdat het een competitief zoekwoord is.

Zeker wanneer je net begint met SEO kan het lonen om proberen te ranken op zoekwoorden met minder competities, zelfs als ze een lager zoekvolume hebben. 

Op het moment dat je een aantal pagina’s hebt die ranken en waar je bezoekers op binnenhaalt zal jouw algehele website ranking stijgen. Je kunt zo langzamerhand steeds competitievere zoekwoorden gebruiken in je teksten. 

Stap 6: Concurrentieanalyse

Een erg belangrijk onderdeel van een SEO-strategie is het uitvoeren van een concurrentieanalyse. In de concurrentieanalyse ga je na met wie je concurreert en op welke manier. 

Hou er rekening mee dat jouw online concurrenten niet hetzelfde zijn als je offline concurrenten. Het internet is wereldwijd en je kunt dus ook de concurrentie aangaan met buitenlandse bedrijven.

Een online concurrent is een website die rankt voor het zoekwoord waar jij ook op wil ranken. Door de concurrentie te achterhalen kun je bepalen of je verwacht te kunnen ranken voor een zoekwoord. 

Om te kunnen ranken in Google en andere zoekmachines moet je weten welke concurrenten je hebt en wat ze doen. Vervolgens ga jij ervoor zorgen dat je dit net iets beter doet. 

Met behulp van een concurrentieanalyse kun je de volgende informatie achterhalen:

  • Welke websites ranken voor de zoekwoorden die jij wil toepassen in je SEO-teksten

  • Andere zoekwoorden die gebruikt worden door jouw concurrenten

  • De autoriteit van de websites van je concurrenten

  • Hoeveel backlinks jouw concurrenten hebben

  • De kwaliteit van de content

Concurrentieanalyse als onderdeel van SEO-strategie
Houd je concurrenten nauwlettend in de gaten, weet wat ze doen en zorg dat je ze altijd net een stapje voor blijft.

Stap 7: Groeiplan

Het onderzoek gedeelte voor je SEO-strategie is nu voltooid en het is tijd om alles in een plan te verwerken. 

Stel dit plan zo op dat er ruimte is om te groeien en verwerk alle informatie erin die je tot zo ver hebt verzameld:

  • Doelen en KPI’s

  • Verbeteringen die doorgevoerd moeten worden op de website

  • Zoekwoorden die je wil gebruiken

  • Concurrenten om in de gaten te houden

Creëer daarnaast een apart plan voor het schrijven van content en het verwerven van backlinks.

Content

Om te ranken in zoekmachines is het belangrijk dat je regelmatig content plaatst. Niet zomaar content, maar geoptimaliseerde teksten op basis van de door jou gekozen zoekwoorden.

Je kunt een content planning maken waarin je precies uitstippelt welke content wanneer geplaatst wordt. Door een datum aan iedere post te hangen is het eenvoudiger om je aan dit plan te houden en consistent content te publiceren. 

Links

In de concurrentieanalyse heb je onderzocht hoeveel backlinks je concurrenten hebben voor bepaalde zoekwoorden. Aan de hand hiervan kun je bepalen hoeveel links jij nodig hebt om te kunnen ranken.

Maak een plan voor het verwerven van backlinks waarin je specifiek vermeldt voor welke artikelen je linkbuilding gaat doen en hoeveel links je per artikel wil verwerven. 

Stap 8: Rapportage voortgang

Om de doelen van je SEO-strategie te behalen moet je de voortgang kunnen meten. In deze stap ga je ervoor zorgen dat dat mogelijk is.

Zet een rapportagemodel op waarin je KPI’s kunt meten en de voortgang in kunt zien. Zorg ervoor dat je verantwoordelijk wordt gehouden voor het behalen van de KPI’s en kunt meten of je nog op schema ligt om je uiteindelijke doel te behalen.

Stap 9: Uitvoering

Jouw SEO-strategie is nu uitgewerkt in een gedetailleerde planning met meetbare doelstellingen. Het enige dat je nu nog te doen staat is je daadwerkelijk aan deze planning houden en de SEO-strategie uitvoeren. 

Meet tussentijds regelmatig de KPI’s om de voortgang in de gaten te houden. Aan de hand hiervan kun je bepalen wat er op de korte termijn nodig is om de lange termijn doelstellingen te behalen. 

360 graden SEO strategie in 9 stappen
Door deze 9 stappen te volgen kun je een complete SEO-strategie neerzetten waarbij aan alle aspecten van SEO wordt gedacht.

Vooruitplannen en continuïteit bewaren

Vooruitplannen is essentieel om succesvol te zijn in Google. Je kunt vroegtijdig inspelen op feestdagen of andere belangrijke evenementen en jouw (potentiële) klanten tijdig informeren over acties en ontwikkelingen.

Door met een plan aan de slag te gaan weet je vooraf precies wat je gaat doen. Om de continuïteit te bewaren kun je SEO uitbesteden. Een bureau kan jou helpen met het opstellen van een SEO-strategie en deze succesvol uit te voeren.

Leadi is een gespecialiseerd SEO-bureau dat werkt met sprints. Een sprint omvat een aantal werkzaamheden die binnen een vaste looptijd en voor een vaste prijs worden uitgevoerd. 

Door gebruik te maken van onze SEO sprints zit je niet aan langdurige of prijzige contracten vast en bepaal je zelf welke werkzaamheden wij voor jou uit zullen voeren en wanneer. 

Neem vrijblijvend contact op via onderstaand formulier voor meer informatie.

    Neem contact op