Wat is on page SEO? De basis van on page factoren Content optimalisatie voor SEO Optimaliseer de click-through-rate Techniek Zoekwoordenonderzoek On page SEO uitbesteden aan Leadi

Een pagina schrijven die gevonden moet worden op Google houdt meer in dan focus zoekwoorden gebruiken in de tekst. On page SEO is meer dan met zoekwoorden strooien in titels en paragrafen. Het is wel belangrijk, maar er komt heel wat meer bij kijken.

Optimalisatie van de pagina is minder makkelijk dan het vroeger was, maar het is nog wel het makkelijkste onderdeel van SEO. Je hebt volledige controle over wat er op de pagina gebeurt en je hebt weinig technische kennis nodig.

Om on page SEO goed toe te kunnen passen moet je kunnen schrijven (of een schrijver hebben), de basisbeginselen van webpagina’s kennen en onderzoek kunnen doen. In dit artikel gaan we in op alle onderdelen van on page SEO.

Wat is on page SEO?

On page SEO is het optimaliseren van onderdelen op een pagina om zo hoog mogelijk te scoren in de resultaten voor een bepaalde zoekopdracht op een zoekmachine. Voorbeelden van de te optimaliseren onderdelen zijn de teksten, titels, meta tags, structured data, laadsnelheid, interne links en uitgaande links.

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, bestaat uit 3 kernelementen die naast on page SEO worden gevormd door technische SEO en off page SEO.

Pak met een SEO strategie altijd eerst de technische kant aan, zodat de basis van jouw website goed is. Ga daarna over op on page SEO en pak als laatste de off page optimalisatie aan.

Als laatste is er ook nog lokale SEO, een onderdeel dat relevant is als je voor zoektermen in bepaalde regio’s gevonden wil worden. Dit heeft onder andere te maken met je bedrijfsvermeldingen op verschillende websites.

Waarom is on page SEO belangrijk?

Het verbeteren van je SEO is belangrijk omdat je de kans dat jouw pagina op zoekmachines wordt gevonden bij bepaalde zoekopdrachten zo hoog mogelijk wil maken.

Veel mensen gebruiken nagenoeg dezelfde zoektermen als ze naar gerelateerde onderwerpen zoeken. Dat betekent dat scoren op sommige zoekwoorden wel tienduizenden websitebezoekers per maand kan opleveren in Nederland.

De concurrentie rond bepaalde trefwoorden is hoger als deze de potentie heeft om meer bezoekers naar je website te trekken. Daardoor ontkom je er bij interessante zoekwoorden niet aan om on page SEO toe te passen. Als je wil dat vindbaarheid op Google een verschil maakt voor jouw website, zal je jouw pagina’s moeten optimaliseren.

Lees meer in onze gids “De voor- en nadelen van SEO“. Of bekijk wat het kost om een SEO-specialist in te schakelen om on-page SEO uit te besteden.

On page seo checklist
Klik op de afbeelding en download onze On Page SEO Checklist.
Je kan in het PDF-document de vakjes digitaal aanvinken, zodat je de checklist steeds opnieuw kunt gebruiken.

De basis van on page factoren

Je snapt nu in brede zin wat on page optimalisatie is en waarom het belangrijk is voor jouw website. Maar welke onderdelen behoren er nu precies tot een volledige on page SEO-campagne?

In de rest van dit artikel leer je precies hoe je jouw website optimaliseert met on page SEO. We beginnen eerst bij de basisbeginselen.

Zoekwoorden

Het optimaliseren van jouw pagina begint bij het bepalen van de focus zoekwoorden. Iedere pagina focust zich op een uniek focus zoekwoord.

Daarnaast kun je variaties van het zoekwoord en gerelateerde termen meenemen in je optimalisatie. Zo weet je zeker dat wanneer iemand een synoniem of variatie van jouw focus zoekwoord gebruikt, jouw pagina nog steeds gevonden wordt.

Doe een zoekwoordenonderzoek om het belangrijkste focus zoekwoord en interessante variaties en synoniemen te achterhalen. Onderaan de pagina lees je meer over zoekwoordenonderzoek.

In de eerste 100 woorden

Je hebt het focus zoekwoord bepaald. Zorg er nu voor dat het focus zoekwoord voorkomt in de eerste 100 worden van het artikel.

Bijvoorbeeld, in mijn artikel wat geoptimaliseerd is rond “SEO en SEA” gebruik ik de term gelijk in de eerste zin.

Focus zoekwoord in eerste 100 woorden on page seo
Een screenshot van het begin van mijn artikel over SEO en SEA op deze website.

Waarom is dit belangrijk?

Zoekmachines als Google zien de woorden die vroeg in de pagina naar boven komen als de belangrijkste termen van het artikel.

Dit is logisch, want als jouw artikel over een bepaald onderwerp gaat is het normaal dat je het onderwerp vroeg in het artikel benoemt.

Als je de focus zoekterm in het begin op de pagina zet, begrijpt Google beter waar jouw tekst over gaat.

Zoekwoord dichtheid

Het aantal keren dat jouw zoekwoord op de pagina verschijnt kun je omschrijven als de “zoekwoord dichtheid”. De dichtheid geeft aan in hoeveel procent van de tekst jouw focus zoekwoord verschijnt.

We gebruiken een dichtheid-score omdat een lange tekst vaker het zoekwoord bevat, dan een korte tekst. Daarom moeten we kijken naar het percentage.

Er is geen perfect percentage, maar als jouw focus zoekwoord ongeveer in 1% tot 1,5% van de totale tekst voorkomt zit je goed.

Neem ook voldoende synoniemen en variaties mee in je tekst. Steeds hetzelfde woord gebruiken is namelijk niet natuurlijk.

Dit betekent niet dat als je maar 0,9% scoort, je zoekwoorden moet gaan toevoegen. Gebruik bovenstaande als een richtlijn, maar zorg vooral dat je tekst natuurlijk overkomt. Een over geoptimaliseerde tekst kan namelijk slecht zijn voor je score op Google.

Er zijn verschillende tools die jou kunnen helpen om de zoekwoord dichtheid te bepalen. Je ziet dan in een oogopslag hoe vaak je het zoekwoord hebt gebruikt. Hou er rekening mee dat dit vaak alleen om het exacte woord gaat en synoniemen of eventuele vervoegingen niet mee worden gerekend.

Zoekwoord dichtheid via rank math
In dit voorbeeld zie je dat het focus zoekwoord 35 keer is gebruikt dat voor een zoekwoord dichtheid van 1,76% zorgt.

Headings en subheadings

Heading tags zijn belangrijk om de structuur van jouw pagina te tonen en direct te laten zien waar stukken tekst over gaan. Het is een makkelijk aan te passen deel van de on page SEO.

Zorg er altijd voor dat de titel van de pagina als een H1 tag wordt weergegeven. Gebruik op iedere pagina één H1 tag. Niet meer en niet minder.

Zorg ervoor dat jouw focus zoekwoord wordt gebruikt in de H1 tag.

Structureer de rest van het artikel met H2, H3, H4 en H5 tags. Deze subheadings kunnen ook, deels, het focus zoekwoord bevatten.

Subheadings gaan er niet voor zorgen dat je pagina plotseling super goed scoort op Google, maar het kan ook geen kwaad om een goede structuur aan te brengen. De zoekmachine begrijpt zo beter waar je pagina over gaat en hoe deze is opgebouwd.

Voorkom over optimalisatie door in elke subheading het focus zoekwoord te gebruiken. Het is hier ook belangrijk dat de tekst natuurlijk is geschreven.

Goede opbouw headings en subheadings
Voorbeeld van een goede opbouw van headings en subheadings met de juiste H tags.

Interne links

Als je iets weet van technische SEO, dan weet je hoe belangrijk het is dat je website crawlbaar is. Een zoekmachine crawlt namelijk je website om erachter te komen welke pagina’s er beschikbaar zijn en wat de inhoud van deze pagina’s is.

Interne links zorgen ervoor dat je crawlers verwijst naar andere pagina’s binnen jouw website. Hoe vaker een crawler een pagina tegenkomt, hoe belangrijker hij denkt dat deze pagina is.

Het is dus van belang om een goede interne linkstructuur op te zetten, zodat de belangrijkste pagina’s de meeste aandacht krijgen van de crawlers. Zorg er voor dat er meerdere interne links worden gebruikt op ieder pagina.

Externe links

Er zijn ook links die naar andere websites verwijzen. Dit zijn externe links. Deze links verbinden het internet.

Je gebruikt externe links doorgaans voor bronvermeldingen. Zo help je andere websites beter vindbaar te maken.

Geen externe links gebruiken is onnatuurlijk, dus doe dit zeker als het past. Gebruik een “nofollow” tag als je naar websites verwijst waarmee je misschien niet geassocieerd wil worden, of wanneer je naar een concurrerende pagina verwijst.

Gebruik een “follow” tag als je naar een goede bron verwijst en je bewust linkt naar een andere pagina omdat je denkt dat dit een goede pagina is voor jouw websitebezoekers.

Je zal zelf niet veel effect zien van externe links, maar het kan zeker geen kwaad ze te gebruiken. Externe links zijn normaal op een pagina en daarom moet je ze zeker niet vermijden.

Meta tags

Meta tags zijn stukjes tekst in de HTML-code die informatie over je website geven aan social media platforms en zoekmachines. De twee belangrijkste meta tags zijn je meta titel en meta omschrijving.

De title tag en meta description zijn HTML-codes in de <head> sectie van een pagina.

Title tags

De title tag wordt weergegeven als de eerste regel in een zoekresultaat. Dit is de titel van de pagina die je wil doorgeven aan de zoekmachine.

Het is belangrijk om de title tag altijd in te vullen en te voorzien van een pakkende tekst. Dit zorgt ervoor dat mensen in de zoekresultaten op jouw pagina klikken. Gebruik daarnaast ALTIJD het focus zoekwoord in de title tag.

Lees verder over de title tag in de officiële documentatie van Google.

Meta description

Onder de titel wordt in het zoekresultaat de meta omschrijving weergegeven. Dit is extra tekst om de inhoud van de pagina te omschrijving.

Een goede meta omschrijving is een soort miniadvertentie voor je pagina. Daarom moet je deze zo aantrekkelijk mogelijk maken om op te klikken. Gebruik ook hier weer je focus zoekwoord.

Let wel op dat de meta omschrijving relevant blijft voor je pagina. Als Google de meta omschrijving niet goed genoeg vindt laat de zoekmachine een zelfgekozen stuk tekst uit je pagina zien.

Zie je niet de tekst die je zelf hebt ingegeven in de meta tag? Dan moet je de tekst aanpassen. Hier lees je de best practices die Google heeft opgesteld voor het maken van goede meta descriptions.

Title tag & meta description - on page seo
In dit zoekresultaat in Google zie je de title tag en de meta omschrijving. De titel staat bovenaan en de meta omschrijving is de lange tekst onderaan.

URL-structuur

De URL is, samen met de title tag en meta description, de eerste indicatie van de inhoud van je pagina. Gebruik daarom altijd het focus zoekwoord in de URL.

Houd daarnaast de URL kort. Niemand houdt van lange en verwarrende URL’s.

De URL-structuur van jouw website geeft daarnaast ook een indicatie van de structuur van de website. Gebruik minder subpaden voor belangrijke pagina’s, zodat deze minder “diep” in de website verborgen zijn.

Deel de pagina’s logisch in met een goede paginastructuur, die ondersteund wordt door logische interne links.

Content optimalisatie voor SEO

Naast alle optimalisaties die je kunt doorvoeren voor het focus zoekwoord, is goede content het allerbelangrijkste. Je kunt alles optimaliseren, maar zonder goede content scoort jouw artikel niet.

Hier gaan we in op alle onderdelen die de inhoud van jouw artikel optimaliseren om te scoren op Google.

Uniek

Allereerst moet de inhoud van de pagina uniek zijn. Plagiaat wordt niet gewaardeerd door Google, dus zorg dat alle teksten nieuw geschreven zijn.

Duplicate content

Als de tekst in jouw artikel door Google wordt teruggevonden op andere webpagina’s gaat Google raden welke tekst origineel is. Een van de pagina’s wordt gezien als de hoofdpagina en de rest is “duplicate content“.

De hoofdpagina is doorgaans de pagina die al het langste bestaat, tenzij je met een canonical tag verwijst naar een andere pagina. De originele pagina wordt als enige getoond in de zoekresultaten.

Een canonical tag is een HTML-element dat verwijst naar een pagina om aan te geven welke pagina de “hoofd” pagina is van een gekopieerde pagina. Zo geef je met onpage SEO aan welke pagina getoond moet worden in de zoekmachines.

Relevantie

Relevantie is één van de belangrijkste elementen van goede content. Je moet een zo relevant mogelijk artikel schrijven voor het focus zoekwoord waar je het artikel op richt.

Als je een artikel schrijft dat niet past bij de verwachting van de zoeker, kom je niet naar boven in de zoekresultaten. Dit heeft te maken met de zoekintentie van de gebruiker.

Zoekintentie

Om zo relevant mogelijk te kunnen schrijven moet je de intentie van de zoeker begrijpen. De pagina’s in de zoekresultaten moeten namelijk overeenkomen met deze intentie, om een zo goed mogelijk resultaat aan te kunnen bieden.

Voer zelf voordat je gaat schrijven altijd een zoekopdracht uit voor het focus zoekwoord. Onderzoek de pagina’s die op de eerste pagina van de zoekmachine staan.

Vind je veel overeenkomsten in de pagina types? Zijn het bijvoorbeeld allemaal informatieve artikelen? Dan doe je er goed aan om ook een informatief artikel te schrijven, want dat is waarnaar gezocht wordt. Zijn het productpagina’s? Maak dan ook een productpagina.

Zijn alle pagina’s verschillend? Dan zijn de intenties van de zoekers waarschijnlijk niet duidelijk, of verschillend. Ga na wat voor pagina jij goed vindt passen bij deze zoekopdracht.

Het is belangrijk om jouw pagina altijd beter te maken dan de concurrentie. Ga na wat de pagina’s missen die nu naar boven komen in de resultaten. Maak een pagina die nog beter is dan de huidige resultaten.

Resultaten in google voor het zoekwoord wandelschoenen geven aan dat de zoekintentie is om wandelschoenen te kopen.
Voor het zoekwoord ‘wandelschoenen’ is duidelijk te zien dat de zoekintentie van de gebruiker is om wandelschoenen te kopen. In dit geval kun je dus het beste een productpagina maken met wandelschoenen. Een informatieve tekst over wandelschoenen zal niet hoog gaan scoren in de zoekresultaten van Google.

Volledig

Licht een onderwerp zo volledig mogelijk toe. Probeer dit te combineren met relevantie en match met de zoekintentie van de website bezoeker.

Als je informatie mist zal een ander deze informatie waarschijnlijk wel toelichten. Het gevolg is dat deze pagina boven jou wordt getoond in de zoekresultaten.

Correct en begrijpelijk

Zorg dat de tekst in correct en begrijpelijk wordt geschreven. Moeilijke teksten slaan bezoekers over, of ze haken af.

Dit heeft gevolgen voor de vindbaarheid van je pagina, want als iedereen wegklikt denkt Google dat je pagina geen goed resultaat is.

Houd daarnaast de tekst leesbaar door veel witregels te gebruiken. Grote lappen tekst schrikken bezoekers af.

Valt het je niet op dat ik steeds maximaal 3 zinnen gebruik in een paragraaf? Zo houd ik de tekst makkelijk leesbaar.

Lees mijn artikel over SEO teksten schrijven, om te weten te komen hoe je begrijpelijk en leesbaar schrijft voor on page SEO.

Afbeeldingen en alt-tekst

Goede on page SEO betekent ook dat je pagina’s aantrekkelijk moet maken. Afbeeldingen helpen, zolang ze relevant zijn en de tekst ondersteunen.

Vul altijd de alt-tekst van een afbeelding in. Deze omschrijving wordt getoond als de webbrowser de afbeelding niet kan laden. Daarnaast gebruiken crawlers deze tekst om een idee te krijgen van de inhoud van de afbeelding.

Gebruik in ieder geval één keer het focus zoekwoord in je alt-tekst. De zoekmachine weet dan dat ook jouw afbeeldingen ondersteunend zijn aan het onderwerp waar jouw tekst overgeschreven is.

Video’s

Voeg waar mogelijk een video toe aan de pagina. Dit verhoogt de tijd van een bezoeker op de pagina, omdat video’s veel interessanter zijn dan teksten.

Als een bezoeker langer blijft hangen op jouw pagina wordt jouw pagina als waardevol gezien door een zoekmachine. Een video embedden een van YouTube of Vimeo is erg makkelijk en kan bezoekers langer vasthouden.

Je kunt natuurlijk niet altijd een video toevoegen. Gebruik ze daarom alleen wanneer het gepast is.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Optimaliseer de click-through-rate

    Het aantal klikken op jouw resultaat gedeeld door de aantal impressies geeft de click-through-rate (CTR). Een zoekmachine wil de beste resultaten laten zien aan bezoekers, en geeft dus de pagina’s weer waar het meeste op geklikt wordt.

    Je kunt op verschillende manieren de CTR optimaliseren, zodat er meer mensen op jouw pagina klikken. Een hoge CTR gecombineerd met goede content is wat goede on page optimization inhoudt.

    Titel en meta omschrijving

    De title tag en meta omschrijving zijn het eerste wat bezoekers in de zoekresultaten zien van jouw pagina.

    Je hebt volledige controle over deze teksten, dus dit is de perfecte manier om de CTR te verhogen.

    Zorg ervoor dat de title tag:

    • Het focus zoekwoord bevat;

    • Een “power word” bevat;

    • Een getal bevat (in een ideaal geval);

    • Direct de inhoud van de pagina weergeeft;

    • Voor iedere pagina uniek is;

    • Waar mogelijk het merk bevat (zoals “Leadi”).

    Zorg ervoor dat de meta omschrijving:

    • Het focus zoekwoord bevat;

    • Relevante info geeft over de inhoud van de pagina;

    • De zoeker interesseert om verder te lezen;

    • Voor iedere pagina uniek is.

    Schema markup met structured data

    Schema markup geeft duidelijke informatie aan zoekmachines over de inhoud van je pagina. Je kunt zo extra informatie doorgeven die de zoekmachine niet zelf meer hoeft te interpreteren en uit de tekst hoeft te halen.

    Gebruik structured data in je pagina’s om in aanmerking te komen voor zogenaamde “featured snippets”. Dit zijn speciale zoekresultaten in Google, vaak nog boven de advertenties en eerste organische zoekresultaten.

    Hieronder zie je een voorbeeld van recepten voor lasagne, maar het kan ook een antwoord op een vraag, een tabel met statistieken of een verzameling met veelgestelde vragen zijn.

    Recept kaarten featured snippets structured data
    Een overzicht van verschillende recepten, weergegeven als speciale snippets in Google. Deze kaarten worden anders weergegeven door Google, omdat de websites structured data hebben toegevoegd aan de pagina waar deze recepten te vinden zijn. Zo weet Google direct dat het recept op deze manier weergegeven kan worden.

    Techniek

    Oké, deze onderdelen zijn niet helemaal “on page” SEO, maar wel belangrijk en soms op de pagina te regelen. Ik neem ze daarom toch even mee, zodat je zeker weet dat deze basiselementen kloppen.

    Paginasnelheid

    Een pagina die traag laadt zorgt er al snel voor dat iemand de pagina verlaat en op Google op zoek gaat naar een snellere website. Dit is desastreus voor je rankings in Google.

    Gebruik elementen die snel geladen worden, zoals afbeeldingen kleiner dan 100 kb. Pas daarnaast caching en lazy load toe op de pagina. Zo kun je al snel zorgen voor een snellere pagina.

    Bekijk de Core Web Vitals van Google om erachter te komen hoe Google het functioneren van een website beoordeelt.

    HTTPS-verbinding

    Zorg ervoor dat je een HTTPS-verbinding aanbiedt voor jouw website. Dit doe je door een SSL-certificaat te installeren.

    Dit kan gratis met tools als Let’s Encrypt. Heb je een webshop? Dan raad ik je aan een EV SSL-certificaat aan te schaffen. Bekijk hiervoor bijvoorbeeld de services van Sectigo.

    Een SSL-verbinding zorgt ervoor dat gegevens beveiligd worden overgedragen, gegevens tijdens verzending niet kunnen worden gewijzigd en gebruikers worden geverifieerd voordat ze communiceren met de website.

    Een website met een HTTPS-protocol scoort hoger in Google dan websites met een HTTP-protocol. Anno 2021 kun je niet meer om een SSL-certificaat heen.

    Hreflang tag

    Het toepassen van hreflang is onderdeel van technische SEO. De hreflang tag is een stukje code in de head-sectie van een webpagina. Met behulp van deze code kun je zoekmachines duidelijk maken in welke taal de pagina is geschreven. 

    Naast de taal kun je eventueel ook aangeven of de pagina weergegeven moet worden in een specifieke regio. Zo kun je twee verschillende Nederlandse pagina’s hebben waarvan er een is bestemd voor het Nederlandse publiek en een voor het (Vlaams) Belgische publiek.

    Download onze On Page SEO Checklist en perfectioneer de SEO van iedere pagina.

    Zoekwoordenonderzoek

    We hebben alle onderdelen van on page SEO besproken. Je hebt, als het goed is, vaak het de term “focus zoekwoord” voorbij zien komen.

    Het is belangrijk het juiste focus zoekwoord te bepalen, maar hoe doe je dit?

    Door middel van zoekwoordenonderzoek vind je alle interessante termen voor jouw website.

    Welke termen worden er gebruikt door zoekers? Welke termen leveren veel website bezoekers op? En bij welke termen kun je makkelijk of juist moeilijk jouw pagina in de bovenste resultaten krijgen?

    Dit zijn de vragen die je beantwoordt met zoekwoordenonderzoek.

    Er zijn veel methodes om zoekwoorden te onderzoeken, maar je maakt eigenlijk altijd gebruik van speciale tools. Kijk hiervoor naar SEMrush, Ahrefs of (als je geen budget hebt voor software) de zoekwoordenplanner van Google in Google Ads.

    Dit is niet de plek om diep in te gaan op zoekwoordenonderzoek, maar met bovenstaande software kom je zelf al een heel eind.

    Volume en moeilijkheidgraad van een zoekwoord
    Dit voorbeeld is afkomstig van Ahrefs waarin je zowel het volume als de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord kunt vinden.

    Zoekwoord kannibalisatie

    Waarom is het belangrijk om zoekwoordenonderzoek te doen? Je kunt niet steeds artikelen schrijven over dezelfde onderwerpen. Als je namelijk meerdere artikelen schrijft met hetzelfde focus zoekwoord, krijg je kannibalisatie.

    Zoekwoord kannibalisatie gebeurt als je met meerdere pagina’s rankt in een zoekmachine voor één zoekwoord. Het algoritme laat zelden meerdere pagina’s van één website zien en gaat dus kiezen. Nu heb je dus voor niets meerdere pagina’s geschreven.

    Zoekwoordenonderzoek zorgt ervoor dat je steeds weer een nieuw focus zoekwoord kiest, waarvan de inhoud bijdraagt aan de kennis die je over een bepaald onderwerp deelt. Zo word je echt een autoriteit voor een bepaald onderwerp, en wordt de kans steeds groter dat Google jouw artikelen als waardevol ziet.

    Long tail zoekwoorden

    Long tail zoekwoorden vind je alleen met zoekwoordenonderzoek. Dit zijn zoekwoorden met een laag maandelijks zoekvolume, maar ook met een lage moeilijkheidsgraad.

    Het zijn vaak woorden die mensen met meer kennis gebruiken om dieper op een onderwerp in te gaan. Zo kun je dus beter geïnformeerde potentiële klanten op je website krijgen, die eerder geneigd zijn om tot aankoop over te gaan.

    Lees alles over long tail zoekwoorden in dit artikel.

    On page SEO uitbesteden aan Leadi

    Ik weet het. SEO is veel werk. Soms zie je door de bomen het bos niet meer, en on page SEO toepassen op iedere pagina kan veel werk zijn.

    Daarnaast is het soms niet helemaal duidelijk waarom je niet gevonden wordt door Google.

    Met de sprintmethode van Leadi kun je uitbesteden waar je geen tijd voor of geen kennis van hebt (of beiden😉). Onze werkwijze zorgt ervoor dat we alle problemen boven water krijgen en dat jouw website gaat scoren op Google.

    Wil je meer weten over het uitbesteden van SEO? Vul dan dit formulier in en we bespreken in een gesprek van 30 minuten wat we voor je kunnen betekenen.