Wat is website optimalisatie? Waarom je website optimaliseren? 6 punten om je website te verbeteren Website laten optimaliseren door Leadi

Wil jij meer website bezoekers, meer klanten en meer omzet? Dan kun je je online vindbaarheid vergroten door je website te optimaliseren.

Een geoptimaliseerde website zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt in Google voor de juiste zoekwoorden. Zo krijg je meer bezoekers op je website die door de goede gebruiksvriendelijkheid beter converteren.

In deze gids leggen we uit wat website optimalisatie voor jouw bedrijf kan betekenen en welke optimalisaties je kunt doorvoeren.

Wat is website optimalisatie?

Website optimalisatie is een proces om jouw website te verbeteren. Je voert wijzigingen door zodat de vindbaarheid en de gebruikservaring beter worden.

Met websiteoptimalisatie focus je op zoekmachine optimalisatie (SEO) en online marketing met als uiteindelijke doel het aantal conversies te verhogen.

Waarom je website optimaliseren?

Website optimalisatie is heel interessant voor bedrijven en webshops. Als je beter vindbaar bent en een goede gebruikservaring op verschillende apparaten biedt, zal het aantal bezoekers op je website toenemen. Door informatie beter weer te geven en online marketing toe te passen kun je hierdoor meer conversies maken.

Uiteindelijk zorgt website optimalisatie dus voor meer verkopen van de services of producten die jouw bedrijf aanbiedt.

Lees verder over de voor- en nadelen van SEO.

6 punten om je website te verbeteren

Het optimaliseren van je website is een langetermijnproject. Je website moet namelijk echt goed presteren om überhaupt te kunnen concurreren in de hedendaagse online wereld. 

Neem het optimaliseren van je website dus serieus en besteed tijd en aandacht aan de volgende verbeterpunten:

  1. Snelheid

  2. Responsive design

  3. 404-pagina’s

  4. Conversies

  5. SEO

  6. SEA

1. Website snelheid verbeteren

Paginasnelheid is zo een beetje het belangrijkste onderdeel van gebruiksvriendelijkheid. En ga dat voor jezelf maar eens na. Hoe lang ben jij zelf bereid te wachten totdat een site laadt? Waarschijnlijk niet meer dan enkele seconden.

Mobiele gebruikers hebben nog minder geduld dan desktop gebruikers. Volgens Google moet de eerste bruikbare content (Largest Content Paint, of LCP) op een pagina binnen 2,5 seconden geladen zijn voor een uitstekende gebruiksvriendelijkheid.

Om bovenaan in Google te komen moet je ook rekening houden met de andere twee Core Web Vitals van het algoritme van de zoekmachine. Zo duurt het op de meest gebruiksvriendelijke websites niet langer dan 100 ms voordat een actie (First Input Delay, of FID), zoals scrollen of klikken, wordt uitgevoerd.

Tot slot geeft Google een score aan de layout van je pagina (Cumulative Layout Swift, of CLS). Als bepaalde acties moeilijk zijn om uit te voeren door verschuivingen op de pagina (zoals door advertenies op pop-ups), krijg je een minder goede score.

De 3 google core web vitals: lcp, fid en cls
De Core Web Vitals van Google met een goede, gemiddelde en slechte score

Het verbeteren van de snelheid van je website doe je met technische SEO. Je gaat hierbij in op het optimaliseren van afbeeldingen, verwijderen van overbodige code en andere technische instellingen.

Bekijk ook deze vijf handige tools die we op een rijtje hebben gezet om je website snelheid te testen.

2. Website optimaliseren voor verschillende apparaten

Jouw klanten bevinden zich allang niet meer allemaal achter een desktop om je website te bezoeken. Sterker nog, sinds 2012 heeft er een enorme verschuiving plaats gevonden van desktop gebruik naar mobiel gebruik.

Inmiddels wordt meer dan 65% van de websites bezocht via een mobiel apparaat. Dat betekent dat jouw website op mobiele apparaten uitstekend moet presteren, maar dat je de desktop versie zeker niet mag overslaan.

Mobiele vs desktop gebruikers van google
In bovenstaande afbeelding zie je hoe het percentage van zoekopdrachten dat op desktop wordt uitgevoerd sinds 2012 flink is afgenomen en op mobiel is toegenomen.

Hiervoor is responsive design in het leven geroepen. Responsive design houdt in dat je een website ontwerpt, of laat maken, die zich automatisch aanpast naar de grootte van het scherm van de gebruiker. Zo worden afbeeldingen, tekst en buttons met een call-to-action automatisch aangepast.

Responsive design doet het meeste werk al voor je. Controleer echter alle pagina’s op alle apparaten en voer eventueel wijzigingen door om de gebruikservaring verder te optimaliseren.

Lees meer over de mobiele gebruikservaring in onze blog “Hoe kun je een website mobiel vriendelijk maken“.

Responsive website design op verschillende apparaten
Voorbeeld site met goed responsive design.

3. Niet werkende pagina’s optimaliseren

Hoe goed een website ook is ontworpen, van tijd tot tijd kunnen er fouten, bugs en glitches optreden. Gebruikers kunnen ook de verkeerde URL invoeren of een gebroken pagina bezoeken, waardoor er een fout ontstaat.

Deze dingen kun je simpelweg niet voorkomen. Dat is ook helemaal niet erg, zolang je er maar goed mee omgaat.

Als een bezoeker op een pagina terecht komt die niet werkt, wordt dit een 404-foutmelding genoemd. De melding wordt weergegeven op een 404-pagina.

Een goed ontworpen 404-pagina kan bezoekers amuseren in plaats van frustreren. Een passend en origineel bericht kan de gebruikservaring ten goede komen. Voeg bijvoorbeeld bepaalde links toe waar mensen op kunnen klikken om een andere pagina op je website te bezoeken. Of geef ze tips om een andere zoekopdracht of iets dergelijks in te voeren.

Een mooie 404-pagina voldoet aan de volgende eisen:

  • 404-melding. Er moet altijd op de pagina worden vermeld dat het om een 404-foutmelding gaat.

  • Ontwerp. Kies voor een passend ontwerp met een branding die ook op de rest van je website wordt toegepast. Zo weten bezoekers dat ze zich nog steeds op jouw website bevinden.

  • Duidelijke boodschap. Geef aan dat bezoekers verdwaald zijn en op een pagina terecht zijn gekomen die niet bestaat, maar dat ze wel op de goede weg zijn.

  • Alternatieve links. Zorg ervoor dat bezoekers op interne links kunnen klikken om naar alternatieve pagina’s op je website toe te gaan.

  • Zoekbar. Voeg eventueel een zoekbar toe aan je 404-pagina, zodat een bezoeker eenvoudig verder kan zoeken op je site.

  • Navigatie. Zorg ervoor dat het menu van je website beschikbaar is, zodat bezoekers van daaruit op pagina’s kunnen komen waar ze naar op zoek zijn.

De 404-pagina van de Albert Heijn is, voor zowel desktop als mobiel, een goed voorbeeld die alle bovenstaande bullets afvinkt.

Ah 404-pagina
De 404-pagina van de Albert Heijn is goed doordacht en goed ontworpen. De boodschap past hij hun services en ze geven je verschillende mogelijkheden om via overzichtelijke links alsnog te vinden waar je naar op zoek was.

4. Website optimalisatie voor conversies en gebruiksvriendelijkheid

Als je met website optimalisatie meer bezoekers op je website krijgt, wil je natuurlijk dat ze ook iets op gaan leveren, bijvoorbeeld:

  • Gegevens. Bezoekers die gegevens achterlaten, zoals een e-mailadres, worden leads. Je kunt ze met behulp van online marketing door de sales funnel kunt begeleiden.

  • Contact formulier. Bezoekers die een contact formulier invullen willen meer informatie van je ontvangen. Dit zijn hot leads die bijna zover zijn om een aankoop te doen.

  • Conversie. Het uiteindelijke doel is uiteraard om bezoekers een aankoop te laten doen op je website. Zij zijn je klanten en leveren directe omzet op.

Door je website te optimaliseren voor bovenstaande acties, kun je meer gegevens verzamelen en zullen er uiteindelijk meer conversies via je website plaatsvinden.

Gegevens verzamelen

Niemand laat zomaar gegevens achter. Bezoekers moeten tegenwoordig een goede reden hebben om hun e-mailadres achter te laten. Denk bijvoorbeeld aan een kortingscode, gratis e-book of toegang tot een webinar.

Landingspagina zalando
Zalando geeft op deze landingspagina duidelijk aan dat je 10% korting ontvangt als je je inschrijft voor de nieuwsbrief. Ze werken ook gelijk aan personalisering, omdat je kunt aangeven of je liever de laatste trends ontvangt van de dames- of herenmode.

Maak een goede landingspagina die duidelijk aangeeft wat mensen krijgen als ze hun gegevens achterlaten. Stuur ze vervolgens door naar een bedankpagina en stuur ze daarnaast ook een persoonlijke e-mail met een bedankje.

Conversie maximaliseren

Om de conversie ratio te maximaliseren moet je ervoor zorgen dat potentiële klanten niet na hoeven te denken over de volgende actie die ze moeten ondernemen. Het moet ontzettend duidelijk zijn hoe je een maat of kleur van een product kiest en hoe je deze in het winkelwagentje plaatst.

Het winkelwagentje moet vervolgens eenvoudig te vinden en aan te passen zijn en er moeten meerdere betaalopties beschikbaar zijn.

Hoe makkelijker je het iemand maakt om op jouw website online te te shoppen, hoe sneller iemand geneigd is om dit ook daadwerkelijk te doen. Websites zoals bol.com, Zalando en Adidas zijn hier uitstekende voorbeelden van.

Bol. Com winkelwagen
In de winkelwagen van bol.com is er geen twijfel mogelijk. Met icoontjes geven ze eenvoudig de keuze om een artikel op je favorietenlijstje te zetten of te verwijderen. Een grote blauwe knop geeft duidelijk aan om verder te gaan met bestellen. Nog voordat je dat doet zie je een overzicht van de artikelen, de leverdatum, het totaalbedrag en de betaalopties.

Vergeet niet om ook de algemene punten op je website te verbeteren om de gebruikservaring te verhogen. Een goede gebruikservaring voorkomt dat mensen je website verlaten omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken, of omdat het te lang duurt. Zorg dus voor een fris design, eenvoudige navigatie en snelle respons van je website.

5. Optimaliseren voor Google rankings met SEO

De meest effectieve manier om de organische vindbaarheid van je website te verbeteren is met SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, dat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie wordt genoemd.

Alle website optimalisaties die we eerder al hebben benoemd vallen eigenlijk ook onder SEO. Het zijn namelijk allemaal punten die bijdragen aan een hogere ranking in Google. Sinds de 2021 update van het algoritme van Google, is gebruiksvriendelijkheid namelijk heel belangrijk geworden.

Snelheid, responsive design, een goede 404-pagina en conversie optimalisaties dragen allemaal bij aan een betere gebruiksvriendelijkheid. Er zijn echter nog meer belangrijke punten waar SEO zich om richt om hoger in de zoekresultaten van Google te komen.

Een goede SEO-strategie bestaat uit vier onderdelen, die zich allemaal op andere delen van je website richten.

Onderdelen van seo

On-page SEO

On-page SEO is het gedeelte van de website optimalisatie dat zich richt op de teksten op je website. Je let er voornamelijk op dat de belangrijkste zoekwoorden terugkomen in de titel, tekst, alt-tekst en meta omschrijvingen.

Een tekst die goed is geoptimaliseerd heeft korte en leesbare zinnen, bestaat uit korte alinea’s en in scrollbaar door tussenkopjes, afbeeldingen en andere visuele content.

Met on-page SEO kijk je ook naar de meta-tags, zoals de titel en omschrijving, zodat Google goed begrijpt waar jouw teksten over gaan.

Voor meer informatie en optimalisaties tips lees je onze complete gids over on-page SEO.

Off-page SEO

Off-page SEO is de website optimalisatie die je kunt uitvoeren zonder wijzigingen aan je eigen website of content aan te brengen. Je werkt hiermee voornamelijk aan de naamsbekendheid en autoriteit van je website.

Het belangrijkste onderdeel van off-page SEO is het verzamelen van backlinks, ook wel linkbuilding genoemd. Overige tactieken omvatten onder andere Social Media, het schrijven van blog posts en het verkrijgen van reviews.

Voor meer informatie en de beste off-page SEO tactieken lees je onze complete off-page SEO gids.

Onderdelen die behoren tot off-page seo

Technische SEO

Met betrekking tot technische optimalisaties hebben we het eerder al gehad over de snelheid van je website. Technische SEO helpt je om de snelheid te verbeteren, maar let daarnaast nog op andere technische aspecten van je site.

Je voert voornamelijk optimalisaties door waardoor de crawlers van Google en andere zoekmachines jouw website beter kunnen crawlen, indexeren en ranken. Als Google al jouw pagina’s goed kan bereiken via interne en externe links, en precies weet waar ze over gaan, maak je meer kans om hoger te scoren in de zoekresultaten.

Om technische seo goed toe te passen moet je weten hoe zoekmachines werken. Eerst crawlen ze een pagina, dan indexeren ze en vervolgens kunnen ze deze pagina ranken.

Lees verder in onze uitgebreide gids over technische SEO om meer te weten te komen over dit onderdeel van SEO.

Lokale SEO

Heb jij een site die zich vooral richt op lokale klanten? Dan heb je baat bij lokale vindbaarheid. Met een lokale zoekopdracht wil een gebruiker een bedrijf in een specifieke plaats of regio vinden.

Website optimalisatie voor lokale SEO richt zich op relevantie, afstand en prominentie. Je wil uiteraard zo relevant mogelijk zijn voor lokale zoekwoorden, die bijvoorbeeld een plaatsnaam bevatten.

Prominentie gaat over de bekendheid van je bedrijf. Met off-page SEO kun je werken aan een groter aantal online vermeldingen van je bedrijf.

Lees meer over lokale SEO als je wil dat jouw bedrijf gevonden wordt door lokale en regionale bezoekers.

Bekijk ook onze gids “SEO-campagne opzetten” om alle onderdelen van SEO gestructureerd aan te pakken.

6. Vindbaarheid verbeteren met SEA

Google optimalisatie kan echter op twee manieren. Je kunt niet alleen beter online vindbaar worden met SEO, maar ook met SEA. SEA staat voor Search Engine Advertisement en richt zich op het optimaliseren van betaalde advertenties.

Advertenties gaan door een heel ander proces heen dan posts, artikelen en pagina’s die in de organische zoekresultaten worden getoond. Een advertentie kan direct ranken zodra deze wordt geplaatst.

Met advertenties kan jouw website dus heel snel voor een bepaalde zoekterm gevonden worden.

Lees meer over SEA in onze gids “Wat is en hoe werkt SEA?“. Of volg de stappen in onze andere gids en zet direct een succesvolle SEA-campagne op.

Website laten optimaliseren door Leadi

Website optimalisatie is een langdurig proces dat bestaat uit verschillende onderdelen. Het grootste en belangrijkste onderdeel is SEO. Dit is ook het meest gecompliceerde onderdeel.

Het kan helpen om een zoekmachine optimalisatie specialist in te schakelen. Je weet dan zeker dat er gestructureerd gewerkt wordt en je website op de juiste manier wordt geoptimaliseerd.

Leadi is een online marketing bureau dat zich volledig heeft gespecialiseerd op SEO en SEA. Als website optimalisatie specialist kunnen we jou dan ook seo-ondersteuning op maat bieden. Met onze unieke sprintmethode bepaal jij zelf wanneer wij welke werkzaamheden voor je uitvoeren.

Samen zorgen we ervoor dat jouw marketing op orde komt en dat jouw websites beter gevonden wordt voor relevantie zoekwoorden in zoekmachines zoals Google en Bing.

Bekijk al onze SEO sprints of maak gebruik van onderstaand formulier om meer informatie op te vragen.

    Neem contact op