Wanneer is een website winstgevend? Waarom een winstgevende website laten maken een goed idee is In 8 stappen een winstgevende website laten maken Wat kost een winstgevende website? Hoe maakt Leadi winstgevende websites?

Een website is zoveel meer dan een visitekaartje. Een goede website informeert, straalt vertrouwen uit en functioneert goed. Het is dus een echte lead generator.

Ieder bedrijf zou een winstgevende website bovenaan het lijstje van marketing strategieën moeten hebben staan. Het bespaart tijd en kosten, terwijl je meer leads aantrekt en deze makkelijker omzet in klanten. 

Niet iedere website is echter winstgevend. Er kan een hoop misgaan in het design, als het doel en de positionering niet duidelijk zijn. Een winstgevende website laten maken is dus niet zomaar iets. Er komt een hoop bij kijken en dat is precies wat we je in deze gids uitleggen. 

Winstgevende website laten maken infographic

Wanneer is een website winstgevend?

Het bouwen en onderhouden van een website kost geld. Zelfs wanneer je de website helemaal zelf ontwerpt en bouwt, zijn er nog altijd kosten verbonden aan de domeinnaam, hosting, veiligheidscertificaat enz. 

Wil je een winstgevende website laten maken? Dan liggen de kosten echter een stukje hoger en zal het dus langer duren voordat je website winstgevend wordt. 

Het doel van een website is om leads en klanten te werven. De voornaamste reden dat potentiële klanten je website vinden is door hoog te ranken in Google. Je kunt dit bereiken met behulp van een goede SEO-strategie

Een SEO-strategie helpt je om de juiste doelen, KPI’s en zoekwoorden te bepalen. Het geeft je inzicht in de concurrentie en in de technische aspecten van je website. Met deze informatie kun je een groeiplan opstellen en doelgericht werken aan een betere vindbaarheid van je website

Hoe beter je rankt in Google, hoe meer mensen je website zullen vinden en hoe groter de kans is dat jouw website winstgevend wordt. 

Je website is winstgevend als de Return On Investment (ROI) positief is. Dit wil zeggen dat de website meer oplevert dan de kosten die je eraan uitgeeft. 

Formule roi

Een website kan inkomsten opleveren en zo winstgevend worden door:

  • Meer klanten

  • Lagere overall acquisitiekosten

  • Relevantere aanvragen

  • Minder tijd kwijt zijn aan het vinden van leads

We lichten deze punten hieronder verder toe. 

Meer klanten

Een website is het visitekaartje van een bedrijf plus nog heel veel meer. Het geeft bezoekers mogelijkheden om informatie te vinden over producten of diensten die je aanbiedt. Daarbij hebben ze de mogelijkheid om op verschillende manieren contact op te nemen. 

Overtuigende inhoud op je website en goed geschreven en geoptimaliseerde content zorgt voor hogere rankings in Google. Op zijn beurt leidt dit weer tot meer websitebezoeken. 

Een goed gepositioneerde website in combinatie met goede landingspagina’s zorgt voor meer klanten en een hogere conversieratio. 

Lagere acquisitie kosten

Persoonlijke acquisitie is een tijdrovende en kostbare klus. Een winstgevende website kan deze kosten echter drastisch verlagen. 

Een goede website biedt overtuigende informatie, waardoor het makkelijker is om aanvragen om te zetten in klanten. Je bent zelf dus minder tijd kwijt aan het overtuigen van klanten, omdat je de website voor je laat spreken.

Goede positionering in Google zorgt er overigens voor dat je meer aanvragen binnenkrijgt. Aanvragen komen van websitebezoekers waar je nog nooit eerder contact mee hebt gehad. Je stopt er nul energie in en toch stromen de aanvragen binnen. Het laat niet veel aan de verbeelding over om in te zien hoe dit de acquisitiekosten verlaagt.

Relevantere aanvragen

Een goede website geeft duidelijk aan waar jij als bedrijf wel en niet in kunt voorzien. Als simpelweg een websitebouwer kun je een heel breed aspect aan aanvragen binnenkrijgen. 

Aanvragen van kleine optimalisaties tot het volledig ontwerpen en bouwen van een custom coded website. Dit is het breedste spectrum, terwijl je waarschijnlijk niet al deze services aanbiedt. 

Het is dus belangrijk om duidelijk te maken in welke services jij thuis bent. Hierdoor zal iemand die op zoek is naar een WordPress website geen aanvraag doen bij een websitebouwer die zich specialiseert in custom coded websites en andersom. 

Het ontvangen van relevantere aanvragen zorgt ervoor dat je minder tijd kwijt bent aan het doornemen en afwijzen van aanvragen. Zo dragen relevantere aanvragen dus bij aan een winstgevende website.

Minder tijd kwijt aan leads

Het persoonlijk vinden en opwarmen van leads kost doorgaans veel tijd en energie. Je begint met het aanspreken van ‘cold leads’ en moet ze voorzichtig opwarmen en ze enthousiast maken.

Je website doet dit echter al voor je. Het ijs is al gebroken als iemand op je website terecht komt die op zoek is naar producten of diensten die jij aanbiedt. Je website informeert ze zelfs verder tot het moment dat ze voldoende informatie hebben om wel of niet een aanvraag in te dienen. 

Een winstgevende website zorgt er dus voor dat jij direct over kunt gaan op verkopen. Verkopen is de meest relevante tijd die je kunt besteden aan leads.

Eigenschappen winstgevende website

Waarom een winstgevende website laten maken een goed idee is

Een winstgevende website zorgt ervoor dat je minder tijd kwijt bent aan B2C of B2B leadgeneratie en aan acquisitie. Tegelijkertijd krijg je relevantere aanvragen binnen en kun je meer tijd besteden aan het daadwerkelijk verkopen.

Ieder bedrijf zou hiernaar moeten streven. Hoe goed je prestaties ook zijn binnen je bestaande netwerk, het is altijd beter om niet afhankelijk te zijn van enkele grote klanten. Je loopt daarmee een groot risico.

Het is veel beter om je klantenbestand te diversifiëren en een winstgevende website laten maken helpt hierbij. 

In 8 stappen een winstgevende website laten maken

Als je een website laat maken, wil dit niet automatisch zeggen dat deze winstgevend zal worden. Er komt heel wat kijken bij het ontwerpen, bouwen en marketen van een website, zodat deze winstgevend wordt.

Bij Leadi zijn we ervan overtuigd dat iedere website uniek moet zijn, net zoals dat ieder bedrijf uniek is. We werken daarom niet met standaard templates, maar bouwen unieke en custommade WordPress websites voor iedere aanvraag. 

Een winstgevende website laten maken door Leadi, doen we met de volgende 8 stappen:

  1. Onderzoek naar het doel en de doelgroep

  2. Positionering van jouw bedrijf bepalen

  3. Marketing strategie opzetten

  4. Website- & paginastructuur bepalen

  5. Design gefocust op conversie

  6. Teksten gericht op het probleem van de klant

  7. Development gericht op gebruiksvriendelijkheid

  8. Marketing om meer bezoekers aan te trekken

Stap 1. Onderzoek naar het doel en de doelgroep

We beginnen bij het begin. We willen dus graag eerst uitzoeken wie jouw doelgroep is en wat jij verwacht dat deze doelgroep op jouw website doet.

Als startende onderneming wil je je bijvoorbeeld vooral focussen op het groeien van een mailinglijst. Een bedrijf dat al verder ontwikkeld is, zal zich vooral willen focussen op groei door meer te verkopen. 

Met een duidelijk doel en doelgroep kunnen we verder om de positionering van je bedrijf te bepalen.

Stap 2. Positionering van jouw bedrijf bepalen

Een doelgroep is nog steeds vrij breed, dus om de positionering van jouw bedrijf te bepalen gaan we jouw ideale klant en zijn/haar probleem identificeren. 

De positionering heeft namelijk alles te maken met het grootste probleem van de doelgroep. Dat is wat jij als bedrijf wil oplossen. Je moet dus duidelijk voor ogen hebben wat dit precies is voordat je een website kunt laten bouwen.

Stap 3. Marketing strategie opzetten

Een website laten maken is één ding, maar om deze winstgevend te laten worden zal je de website moeten marketen. 

Je kunt verschillende marketing strategieën toepassen, zoals:

  • SEO & SEA

  • E-mailmarketing

  • Social Media marketing

  • Direct marketing

Met een goede online marketing strategie zorg je ervoor dat je website via verschillende online kanalen gevonden kan worden. Richt je hierbij zowel op korte- als op langetermijnresultaten. 

Stap 4. Website- & paginastructuur bepalen

Aan de hand van de voorgaande stappen kunnen we nu een website- en paginastructuur gaan opstellen. Met een goede structuur zorg je ervoor dat websitebezoekers de juiste weg nemen op je website. 

Via verschillende pagina’s toon je welke oplossingen je ze kunt bieden voor de problemen waar ze tegenaan lopen. Een goede websitestructuur zorgt er dus voor dat je jouw boodschap goed overbrengt.

Goede vs slechte site structuur voor het optimaliseren van technische seo

Stap 5. Design gefocust op conversie

Nu bezoekers weten wat ze van je kunnen verwachten willen we zeker weten dat het ook duidelijk is wat ze daarna moeten doen. Afhankelijk van je bedrijf kunnen dit verschillende opties zijn, zoals een e-mailadres achterlaten, contact opnemen, een offerte aanvragen of een product aankopen.

Bij Leadi maken we uitsluitend websites die gefocust zijn op conversie, zodat bezoekers niet alleen geïnformeerd worden, maar ook om worden gezet in hot leads en klanten. 

We blijven echter subtiel, want teveel call-to-actions kunnen er juist voor zorgen dat bezoekers afschrikken. Met de positionering in ons achterhoofd en de websitestructuur vers van de pers, weten we precies hoe we call-to-actions op de juiste manier kunnen toepassen.

Stap 6. Teksten gericht op het probleem van de klant

Jouw websitebezoekers zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Dat is de enige reden dat ze op jouw website terecht zijn gekomen. Je website moet ze dus aanspreken op hun pijnpunten en oplossingen bieden om deze problemen op te lossen.

Het is ontzettend belangrijk om teksten te schrijven die gericht zijn op de bezoeker en dus niet op jouw bedrijf. Jij kunt het leven van een bezoeker veranderen, omdat jij de oplossing hebt.

Teksten richten zich dus in eerste instantie op het omschrijven van het probleem en vervolgens op de veranderingen die doorgevoerd kunnen worden om tot een oplossing te komen.

Stap 7. Development gericht op gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is een van de belangrijkste punten om op te letten als je een winstgevende website wil laten maken. Want zelfs als alle voorgaande punten perfect worden doorgevoerd, zal geen bezoeker op je website blijven als de navigatie onbegrijpelijk is, als deze traag is of niet goed werkt op mobiel.

Snelheid

Een trage website schrikt bezoekers af. Ze verlaten je website en bezoeken de website van je concurrent, omdat deze sneller laadt. Een snelle website is dus essentieel om geen bezoekers te verliezen.

Bij Leadi werken we uitsluitend met op maat gemaakte Wordpress websites, zodat je website lichtgewicht en supersnel is. 

Compatibiliteit

Steeds meer mensen maken gebruik van hun mobiele telefoon om op het internet te surfen. Een mobielvriendelijke website wordt dan ook steeds belangrijker. 

Hoewel een mobiele site steeds belangrijker wordt, kun je een site die goed functioneert op tablet en desktop echter niet overslaan. 

Je kunt een winstgevende website laten maken door Leadi die goed functioneert op alle soorten apparaten. We zorgen voor een compatibel design dat er zowel op mobiel, tablet als desktop prachtig uitziet en goed functioneert.

Mobiele vs desktop gebruikers van google
Het aantal mobiele gebruikers is sinds 2012 drastisch toegenomen en vormt nu zelfs de meerderheid van websitebezoekers.

Stap 8. Marketing om meer bezoekers aan te trekken

Een nieuwe website is de eerste stap. Je website marketen, om deze winstgevend te laten worden is de volgende stap. Het is nu dus tijd om je website te promoten aan de hand van het marketingplan dat je in stap 3 hebt opgesteld. 

Je website komt zo onder de aandacht van de juiste doelgroep. Je trekt nieuwe leads aan die informatie kunnen vinden over de producten of diensten die je aanbiedt. En als jij de juiste oplossing biedt voor hun problemen, zullen ze converteren tot klanten. 

Wat kost een winstgevende website?

De kosten voor een nieuwe website lopen ontzettend uiteen. Met een snelle zoektocht in Google kom je prijzen tegen van € 400 tot meer dan € 10.000. 

Voor het laten bouwen van een nieuwe website geldt echter dat je waar krijgt voor je geld. Een goedkope website houdt geen rekening met jouw specifieke doelen en doelgroep. Hierdoor kan een website er nog zo mooi uitzien, maar zal deze niet converteren en dus niet winstgevend worden.

Voor een website is het belangrijk dat alles klopt, anders is je website alsnog niets waard. 

Dus wil je een winstgevende website laten maken via het traject zoals hierboven omschreven, dan kom je al snel uit op minimaal € 6000. Voor een uitgebreide WordPress website met op maat gemaakte thema’s en functionaliteiten moet je echter rekenen op minimaal € 10.000.

Hoe maakt Leadi winstgevende websites?

Bij Leadi werken we uitsluitend met op maat gemaakte, volledige custom WordPress websites. We gebruiken dus geen pagebuilders zoals Elementor of Divi, die je website enorm kunnen vertragen.

We gaan niet zomaar aan de slag, maar doorlopen eerst een voortraject om alle ins-en-outs van jouw bedrijf te weten te komen en de positionering te bepalen. Met een totaalplaatje gaan we aan de slag om echt een nieuwe website te maken, in plaats van alleen een opfrisser te geven aan je oude website.

Als gespecialiseerd SEO-bureau kun je erop rekenen dat als je je website door ons laat bouwen, deze al snel meer bezoekers zal aantrekken. Een hogere positionering in Google is daarbij een goed startpunt om je marketing verder uit te breiden en nog meer bezoekers, leads en klanten aan te trekken.

Winstgevende website laten maken door leadi voor cosina
Een voorbeeld van een website die is gemaakt door Leadi. Deze website is gemaakt voor Cosina, een bedrijf dat schilder-, behangwerk en vastgoedonderhoud uitvoert.

Vrijblijvend adviesgesprek

Ben je op zoek naar een nieuwe website, maar weet je niet zeker waar je moet beginnen? Vraag dan gatis een adviesgesprek bij ons aan. We vertellen je waar je op moet letten en hoe je een winstgevende website kunt maken.

Wil je aan het einde van dit adviesgesprek een offerte? Dan brengen we die uiteraard uit. Maar zelfs als je alleen op zoek bent naar advies, horen we graag van je. 

Vul onderstaand contactformulier in om direct een adviesgesprek aan te vragen.

    Neem contact op