Wat betekent websites indexeren in Google? Hoe werkt indexeren bij zoekmachines? Hoe lang duurt indexeren bij Google? 7 tips om sneller gevonden te worden in Google Problemen die tot slechte indexatie leiden Wanneer moet je een website opnieuw laten indexeren? Checken of je pagina is geïndexeerd in Google Bovenaan in Google

Wil jij graag zo hoog mogelijk ranken in de zoekresultaten van Google? En wil je meer verkeer op je website? Je website indexeren in Google is hiervoor een belangrijke eerste stap.

Google weet namelijk alleen van het bestaan van je website af als deze is opgenomen in de Google-index. En alleen websites die voorkomen in de index, komen in aanmerking voor vermelding in de zoekresultaten. 

Wacht dus niet langer en controleer of jouw website al is geïndexeerd. In deze gids leggen we uit hoe je dit kunt controleren en hoe je het proces kunt versnellen. 

Website indexeren in google infographic

Wat betekent websites indexeren in Google?

Je kunt de index van Google vergelijken met de index van bijvoorbeeld Spotify. Als een nummer of artiest aan Spotify is toegevoegd, kun je deze vinden aan de hand van een zoekterm. 

Om je website te optimaliseren voor betere vindbaarheid in Google, moet deze voorkomen in de Google-index. Het proces om een website aan de Google-index toe te voegen noemen we indexeren. 

Hoe werkt indexeren bij zoekmachines?

Google maakt gebruik van kleine robots, ook wel Googlebots, spiders of crawlers genoemd. De Googlebots crawlen een pagina om zo te bepalen waar de pagina over gaat en welke informatie precies beschikbaar is. 

Crawlen is een ingewikkeld proces, maar we zullen het proberen in makkelijke woorden uit te leggen aan de hand van onderstaande afbeelding.

Werking google crawler voor indexatie websites

Iedere dag worden er miljoenen nieuwe pagina’s aan het internet toegevoegd. Denk aan nieuwe recepten, producten, blogs, services en diensten. Al deze URL’s worden in een wachtrij geplaatst met een bepaalde prioriteit.

De crawler start op een bron URL vanuit de wachtrij. Dit kan dus een pagina zijn die al eerder is gecrawld, maar in de tussentijd bijgewerkt is, of een nieuwe URL die vanuit een XML-sitemap beschikbaar is gekomen.

Crawlen is het proces waarbij de Googlebots de content op de pagina scannen. Ze verwerken de informatie aan de hand van verschillende systemen. Zo is er een systeem voor canonicalization (dubbele content), een systeem om URL’s die ze op de pagina tegenkomen toe te voegen aan de wachtrij en een systeem voor rendering.

Rendering houdt in dat de pagina geladen wordt zoals deze voor een bezoeker zichtbaar zou zijn. Een pagina wordt nu gecontroleerd op snelheid, gebruiksvriendelijkheid en navigatie. Deze informatie wordt ook verwerkt.

Als de pagina aan alle voorwaarden voldoet, wordt de informatie toegevoegd aan de Google-index. Een pagina komt nu in aanmerking voor vermelding in de relevante zoekresultaten van Google en andere Google-services zoals Discover. 

Om technische seo goed toe te passen moet je weten hoe zoekmachines werken. Eerst crawlen ze een pagina, dan indexeren ze en vervolgens kunnen ze deze pagina ranken.

Met behulp van technische SEO kun je ervoor zorgen dat je website volledig toegankelijk is voor crawlers. Zo zorg je ervoor dat pagina’s probleemloos opgenomen kunnen worden in de index. 

Hoe lang duurt indexeren bij Google?

Er is geen standaard antwoord te geven op de vraag hoe lang het duurt voordat een nieuwe of bijgewerkte pagina wordt geïndexeerd. Soms is dit binnen een dag, soms kan het wel 30 dagen of langer duren.

7 tips om sneller gevonden te worden in Google

Wil je liever niet een maand wachten voordat je pagina wordt opgenomen in de Google-index? Maak dan gebruik van onderstaande tips om je website sneller te indexeren.

1. Sitemap maken

Een XML-sitemap kun je zien als de inhoudsopgave van je website. Het is een volledige lijst van alle pagina’s met bijbehorende URL’s van je site. Er is ook te zien welke pagina’s regelmatig vernieuwd worden, zoals een blog-pagina waar regelmatig nieuwe artikelen worden gepubliceerd.

Crawlers gaan altijd eerst op zoek naar een sitemap, omdat de informatie eenvoudig uit te lezen is. Je website indexeren in Google kan sneller gaan met een sitemap, omdat de informatie die hierin beschikbaar is eenvoudig kan worden uitgelezen door crawlers. 

2. Aanmelden bij Google Search Console

Google Search Console is een gratis Google tool die je kunt gebruiken om je website sneller te laten indexeren. Je kunt ervoor kiezen om heel je website (opnieuw) te laten indexeren of een enkele pagina.

Je hele website indexeren in Google kun je doen onder het kopje ‘Sitemaps’. Hier geef je aan dat er nieuwe URL’s aan de sitemap zijn toegevoegd. Google gaat nu aan de slag om heel je website te crawlen. 

Maak gebruik van de zoekbalk om te zoeken naar een specifieke URL om deze te laten crawlen. Je kunt hier bijvoorbeeld gebruik van maken als je een pagina, blog of artikel hebt bijgewerkt. 

Lees verder in ons artikel “Google Search Console instellen in 5 stappen” om direct aan de slag te gaan. 

Url indexeren door google in google search console

3. Server optimalisatie

De server van je website heeft een bepaalde capaciteit. Crawlen neemt servercapaciteit in beslag. Het is belangrijk dat je voldoende capaciteit hebt om de crawlers hun werk te laten doen. 

Crawlers zijn namelijk zo ingesteld, dat ze een website niet zullen overbelasten. Als er niet voldoende capaciteit is, heeft dit dus een negatieve invloed op het aantal URL’s die worden gecrawld.

4. Interne linkstructuur

Crawlers volgen alle links die op een pagina worden aangeboden. Door gebruik te maken van interne links zorg je ervoor dat crawlers van de ene pagina op je website doorgaan naar de andere pagina op je website.

Maak vooral gebruik van relevante interne links. De crawlers begrijpen zo beter waar een pagina of een specifiek gedeelte van je website over gaat. Link dus vooral naar blogs die binnen dezelfde categorie vallen. Zo blijft de structuur op je pagina, zowel voor bezoekers als voor crawlers, overzichtelijk en begrijpelijk. 

Goede vs slechte site structuur voor het optimaliseren van technische seo

5. Linkbuilding

Naast interne links zijn backlinks ook heel belangrijk. Google heeft namelijk aangegeven dat er een relatie is tussen de autoriteit van een website en de hoeveelheid tijd die Google besteed aan het crawlen van een website.

Hoe hoger de autoriteit van een website, hoe meer tijd de crawlers op een website doorbrengen. Autoriteit wordt bepaald aan de hand van meerdere elementen, maar het aantal backlinks speelt een belangrijke rol.

Lees verder in ons artikel “Alles over off-page SEO” om te leren welke methodes je nog meer kunt toepassen om de autoriteit van je website te verhogen. 

6. Laadsnelheid

Zoals eerder aangegeven spenderen crawlers een bepaalde tijd op je website om pagina’s te indexeren. Hoe langer het duurt om een pagina te laden, hoe meer tijd er wordt verspild en hoe minder pagina’s uiteindelijk gecrawld kunnen worden.

Je website laten indexeren door Google gaat sneller als pagina’s snel laden. Daarnaast draagt een snelle website ook bij aan de gebruikservaring, waar Google veel waarde aan hecht als het aankomt op ranking. 

De laadsnelheid wordt zowel voor mobiel als desktop bepaald. Het is dus belangrijk om zowel voor desktop als voor mobiel te optimaliseren.

Lees verder om te zien hoe je de snelheid van je website kunt testen en ga na of het nodig is om de laadsnelheid te verbeteren. 

7. Social media

Crawlers volgen links die ze op andere pagina’s tegenkomen. Ze volgen dus ook links die afkomstig zijn van Social Media platformen. 

Publiceer een link naar een nieuw artikel op Facebook of Twitter om direct de aandacht van crawlers te trekken. 

Let op! De meningen over de waarde van Social Media links zijn verdeeld. Zo zeggen sommigen dat het totaal geen bijdrage levert. Of het nu wel of niet helpt om je website in Google te indexeren blijft een vraag, maar het kan in ieder geval geen kwaad.

Problemen die tot slechte indexatie leiden

Het kan voorkomen dat je alle bovenstaande tips toepast, maar je website of pagina nog steeds niet geïndexeerd wordt. Hieronder bespreken we een aantal veelvoorkomende problemen die tot slechte indexatie kunnen leiden.

Blokkade in het robots.txt bestand 

In het robots.txt bestand staat aangegeven welke delen van je website wel en niet mogen worden gecrawld of geïndexeerd. Soms worden crawlers geblokkeerd, waardoor een URL niet geïndexeerd kan worden. 

Controleer in het robots.txt bestand of crawlers vrije toegang hebben. Je kunt dit doen door te zoeken naar het volgende stukje code “User-agent”. Zorg dat deze op “Allow” staat om crawlers toegang te geven tot de pagina.

No-index tag

Een pagina met een no-index tag wordt niet opgenomen in de Google-index. Crawlers kunnen de pagina wel bezoeken, maar er wordt niets met de informatie gedaan.

Wordt een bepaalde pagina niet goed geïndexeerd? Controleer dan of er een no-index tag aanwezig is en verwijder deze. 

Let op! Soms wil je juist dat bepaalde pagina’s niet geïndexeerd worden. Bijvoorbeeld omdat een pagina puur wordt gebruikt als navigatiehulpmiddel, zoals een categoriepagina. Zorg ervoor dat deze pagina’s juist een no-index tag hebben of worden geblokkeerd in het robotx.txt bestand, zodat ze niet worden opgenomen in de Google index. 

Sitemap niet compleet

Een XML-sitemap vertelt aan Google welke pagina’s geïndexeerd mogen worden. Een pagina die ontbreekt in de sitemap, wordt dus niet geïndexeerd.

Het is belangrijk dat je de XML-sitemap up-to-date houdt. Upload een nieuwe sitemap, zodra je een nieuw artikel hebt gepubliceerd.

Als je gebruik maakt van WordPress of een andere CRM, wordt de XML-sitemap automatisch bijgewerkt als je een nieuwe pagina of post aanmaakt. 

Wanneer moet je een website opnieuw laten indexeren?

Soms is het nodig om je website opnieuw te laten indexeren door Google. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn, zoals:

  • Je hebt een nieuwe website met een hele nieuwe structuur. Upload een nieuwe sitemap in Google Search Console, zodat crawlers de nieuwe structuur kunnen inzien en kunnen volgen. 

  • De inhoud van meerdere pagina’s is drastisch veranderd. Je kunt ervoor kiezen om de pagina’s een voor een opnieuw te laten indexeren, of om je hele website opnieuw te laten indexeren. 

  • Je merkt dat Google je website niet goed indexeert. Geef in Google Search Console aan dat je de website opnieuw wil laten indexeren. 

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Checken of je pagina is geïndexeerd in Google

    Wil jij graag weten of je website of nieuwe pagina al geïndexeerd is door Google? Dat kun je op twee manieren controleren, namelijk door te Googelen of door gebruik te maken van Google Search Console.

    Indexering controleren door te Googelen

    • Stap 1. Ga naar www.google.nl

    • Stap 2. Typ in de zoekbalk de volgende query in: “Site:sitenaam”. Bijvoorbeeld: Site:leadi.nl

    • Stap 3. Ga na of jouw website bovenaan in de zoekresultaten naar voren komt.

    Indexatie controle leadi. Nl door te googelen

    Wil je weten of een specifieke pagina al is geïndexeerd? Typ dan in stap 2 de volledige URL van een pagina in. Bijvoorbeeld: Site:leadi.nl/blog/technische-seo. Als de pagina naar voren komt weet je dat de pagina is geïndexeerd. 

    Indexactie controle leadi. Nl technische seo door te googelen

    Indexering controleren met Google Search Console

    • Stap 1. Ga naar Google Search Console

    • Stap 2. Klik in het menu aan de linkerkant onder het kopje “Index” op “Dekking”

    • Stap 3. Je ziet nu in een overzicht hoeveel URL’s er geïndexeerd en uitgesloten zijn, maar ook voor welke URL’s er fouten of waarschuwingen zijn.

    Het voordeel van dit rapport is dat je op de foutmeldingen en waarschuwingen kunt klikken om een overzicht van de betrokken URL’s te krijgen. Google geeft aan welke fouten er op de pagina zijn, zodat je deze kunt aanpakken.

    Google search console indexrapport

    Bovenaan in Google

    Je website indexeren in Google is de eerste stap om beter gevonden te worden in de zoekmachine. Om beter te ranken kun je verschillende zoekmachine optimalisaties doorvoeren. Zowel on-page als off-page SEO spelen hierbij een belangrijke rol. 

    Goede content, een gebruiksvriendelijke website en linkbuilding zijn de belangrijkste factoren om bovenaan te komen in Google