Hoe werkt Google? Twee manieren om beter gevonden te worden in Google De Drie Belangrijkste Onderdelen Voor Betere Vindbaarheid Hoe word ik beter gevonden in Google? Betere vindbaarheid met Leadi

Goede vindbaarheid in Google zorgt ervoor dat je meer potentiële klanten op je site krijgt. Het is dan ook niet gek dat steeds meer bedrijven inzetten op het verbeteren van hun website. 

Betere vindbaarheid heeft alles te maken met drie belangrijke pijlers. Ten eerste de technische kant van je website, ten tweede de relevantie en kwaliteit van je content en ten derde de vindbaarheid van je pagina’s vanuit andere websites.

In dit artikel leggen we je precies uit hoe je beter gevonden kunt worden in Google door het optimaliseren van deze drie punten.

Beter gevonden in google infographic

Hoe werkt Google?

Google is een zoekmachine die wereldwijd wordt gebruikt door biljoenen mensen. Al deze gebruikers willen ze zo goed mogelijk bedienen door zo snel mogelijk de beste resultaten naar voren te krijgen voor hun zoekopdrachten. 

Google maakt gebruik van een algoritme om de meest passende zoekresultaten weer te geven. Het algoritme zit ingewikkeld in elkaar, maar we zullen het proberen zo makkelijk mogelijk uit te leggen.

Ten eerste wordt alle content op het internet gecrawld door crawlers. Je kunt een crawler zien als een kleine robot die tekst, afbeeldingen, lay-out en overige elementen op de pagina kan scannen.

De informatie die deze crawlers verzamelen wordt opgeslagen in een grote database. Zodra er een zoekopdracht wordt ingevoerd in Google wordt het algoritme in gang gezet. Aan de hand van relevantie, kwaliteit, snelheid en overige factoren worden de beste zoekresultaten op pagina 1 van Google weergegeven. 

Om aan een betere vindbaarheid te werken moet je eerst weten hoe zoekmachines werken. Eerst crawlen ze een pagina, dan wordt deze geïndexeerd en vervolgens kunnen ze deze pagina ranken.
Om een pagina te laten ranken moet deze eerst geïndexeerd kunnen worden door de crawlers van zoekmachines.

Twee manieren om beter gevonden te worden in Google

Google werkt met twee verschillende soorten zoekresultaten. Ten eerste zijn er de organische resultaten, die de meest relevante informatie weergeven. Organische resultaten komen gratis bovenaan in Google door goede, relevante en kwalitatieve informatie te leveren via een snelle website.

Ten tweede zijn er de gesponsorde zoekresultaten. Websites kunnen betalen om hun resultaten bovenaan in Google te laten ranken in de vorm van advertenties. Gesponsorde resultaten kunnen zowel tekst- als shoppingadvertenties zijn.

Je werkt aan een betere vindbaarheid in Google met behulp van SEO voor de organische resultaten of SEA voor de gesponsorde resultaten.

Serp seo en sea verschil

1. Betere vindbaarheid met SEO

Je werkt aan een betere vindbaarheid in de organische zoekresultaten met behulp van SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization dat zich in het Nederlands vertaald naar zoekmachine optimalisatie. 

Je kunt SEO opsplitsen in drie onderdelen, namelijk: 

  • On-page SEO. Optimalisaties die je op je website zelf kunt uitvoeren, zoals het verbeteren van je content en het verkleinen van afbeeldingen. 

  • Off-page SEO. Off-page SEO is gericht op een betere vindbaarheid van je website vanuit overige bronnen, zoals Social Media en links vanaf andere websites.

  • Technische SEO. Technische optimalisaties zijn erop gericht om je website sneller, gebruiksvriendelijker en beter navigeerbaar te maken. 

Tot slot is er nog een subcategorie, namelijk lokale SEO. Bedrijven die hun klandizie voornamelijk lokaal genereren hebben hier veel baat bij. Lokale SEO richt zich namelijk op een betere vindbaarheid voor lokale zoekopdrachten.

2. Betere vindbaarheid met SEA

Met SEA werk je aan een betere vindbaarheid in de advertenties van Google. Betalen voor een advertentieplekje betekent namelijk niet automatisch dat jouw website daadwerkelijk bovenaan in Google verschijnt. 

Voor advertenties geldt hetzelfde als voor organische resultaten: Google laat alleen de beste advertenties zien. De kwaliteit van een advertentie wordt aan de hand van de volgende punten bepaald:

  • Zoekwoord. Niet voor alle zoekwoorden worden advertenties getoond. 

  • Kwaliteit. De omschrijving en titel moeten overeenkomen het zoekwoord. 

  • Cost Per Click (CPC). De kosten die je bereid bent om te betalen voor een klik vanuit de advertentie naar je website. 

  • Landingspagina. De pagina waar de advertentie naar toe leidt moet overeenkomen met de advertentie. 

Waar de organische resultaten van Google vaak langere tijd hetzelfde blijven, verschillen de resultaten voor advertenties steeds wanneer je de pagina ververst. Met behulp van Google Analytics kun je inzien hoe vaak jouw advertentie wordt weergegeven en hoeveel kliks dit oplevert. 

De Drie Belangrijkste Onderdelen Voor Betere Vindbaarheid

Zowel voor SEO als SEA geldt dat je je op de drie belangrijkste onderdelen moet focussen om beter gevonden te worden in Google:

  1. De technische kant van je website

  2. Relevante en goede content

  3. Vindbaarheid via links vanuit andere websites

Lees ook onze gids ‘Google optimalisatie op twee manieren’, om meer te weten te komen over het specifiek optimaliseren van SEO en SEA. 

1. Technisch goede website

Een betere vindbaarheid begint met een website die technisch in orde is. De technische kant zorgt er namelijk voor dat een website goed functioneert, snel laadt en indexeerbaar is. 

Het optimaliseren van de technische kant van je website maakt het makkelijker voor Google om je pagina’s goed uit te lezen en de informatie te begrijpen. Voor iedere website zou dit het startpunt moeten zijn om hoger te ranken in Google. 

Snelle website

Google hecht meer en meer waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van een website. De laadsnelheid is hier een ontzettend belangrijk onderdeel van. 

De snelheid van een website wordt gemeten met behulp van de Core Web Vitals. Het zijn drie statistieken waarmee de gebruikservaring op een website gemeten wordt. Sinds mei 2021 zijn de Core Web Vitals officieel onderdeel van het Google algoritme.

De Core Web Vitals hebben betrekking op de laadsnelheid, het reactievermogen en de visuele stabiliteit van een pagina en omvatten de volgende specifieke onderdelen:

  • Largest Contentful Paint (LCP). De laadsnelheid van een pagina, deze moet onder de 2,5 seconden blijven. 

  • First Input Delay (FID). Interactiesnelheid van een pagina, deze moet onder de 100 milliseconden blijven. 

  • Cumulative Layout Shift (CLS). De visuele stabiliteit van een pagina, deze score moet onder de 0,1 blijven. 

Voor een betere vindbaarheid in Google is het belangrijk dat alle drie de Core Web Vitals de juiste waardes hebben. Je kunt de Google Core Web Vitals van je website inzien via Google Search Console. Bekijk onze gids over het instellen van Google Search Console als je dit nog niet hebt opgezet. 

De 3 google core web vitals: lcp, fid en cls
De 3 Google Core Web Vitals: LCP, FID en CLS

Indexeerbare pagina’s

Google kan alleen informatie in de database opslaan van pagina’s die indexeerbaar zijn. Een pagina met indexatieproblemen zal dus nooit kunnen ranken. Alle pagina’s die geïndexeerd kunnen worden, worden gecrawld en de informatie wordt opgeslagen in de database.

Je kunt ook aangeven als je bepaalde pagina’s niet wil laten indexeren. Uiteraard wil je informatieve pagina’s wel laten indexeren, maar tag- of categoriepagina’s niet altijd. 

Dergelijke pagina’s bestaan vaak alleen maar om je website te structureren, zonder dat er informatie gegeven wordt. Het indexeren van deze pagina’s kan er juist voor zorgen dat je algehele website lager rankt in Google.

Het technisch in orde maken van je website voor een betere vindbaarheid houdt in dat je in de sitemap aangeeft welke pagina’s wel en niet geïndexeerd mogen worden. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat de pagina’s die geïndexeerd mogen worden geen problemen opleveren, zodat de crawlers hun werk kunnen doen.

Correct gebruik HTML-tags

HTML-tags helpen de Google crawlers beter te begrijpen hoe je website gestructureerd is. Voor een betere vindbaarheid in Google is het belangrijk dat je een pagina onderverdeeld in een <head> en <body> sectie. In deze secties maak je op iedere pagina gebruik van de volgende HTML-tags:

<head> sectie
  • Title tag. Deze tag omvat de titel van je pagina. Je kunt hierin het beste je belangrijkste zoekwoord verwerken. 

  • Meta title tag. De meta title is de titel die in de Google zoekresultaten naar voren komt. 

  • Meta description tag. Een meta description is de omschrijving die je in de Google zoekresultaten ziet. 

  • Open graph tag. Met behulp van de open graph tag kun je aangeven met welke titel en omschrijving je pagina op Social Media wordt gedeeld. Als je deze niet gebruikt worden de meta title en description automatisch overgenomen. 

  • Robots tag. Een robots tag kan worden gebruikt om aan te geven dat een pagina wel of niet geïndexeerd moet worden. Je kunt er met deze tag eenvoudig voor zorgen dat een specifieke pagina niet geïndexeerd wordt. 

  • Canonical tag. Een canonical tag gebruik je voornamelijk als je bewust duplicate content op je website hebt. Met behulp van deze tag geef je bij Google aan dat de pagina’s bij elkaar horen, zodat ze allemaal worden geïndexeerd. 

  • Hreflang tag. Als je website in verschillende talen beschikbaar is, maak je gebruik van hreflang tags. Deze tags zorgen ervoor dat Google begrijpt welke pagina’s vertalingen van elkaar zijn, zodat ze de pagina in de juiste taal aan de gebruiker kunnen tonen. 

<body> sectie
  • Header tag. Je gebruikt header tags om tussenkopjes te onderscheiden van de body tekst op je pagina. 

  • Link tag. Hiermee kun je een link toevoegen aan je artikel. In deze tag kun je aangeven of je wil dat crawlers de link volgen of niet. 

  • Opmaak tags. Er zijn verschillende tags om de opmaak van je artikel vorm te geven. Denk aan paragrafen, genummerde of ongesorteerde lijsten, quotes, kolommen etc.

  • Alt tag. Een alt tag is speciaal gemaakt om een omschrijving te geven aan afbeeldingen, zodat crawlers de toegevoegde waarde van een afbeelding begrijpen. 

Html tags in head and body sectie
Opmaak van een pagina met HTML-tags in de <head> en <body> sectie.

2. Waardevolle en relevante content

Het tweede belangrijke punt voor een betere vindbaarheid in Google is het verschaffen van waardevolle en relevante content. 

Goede content is essentieel. Google begrijpt namelijk wat er op je pagina staat en hoe dit hun gebruikers kan helpen om antwoord te krijgen op een vraag. 

Je rankt dus alleen op de eerste pagina van Google als je nuttige informatie geeft die beter is dan die van je concurrenten. 

Relevantie

Relevante content houdt in dat de informatie die je geeft, past bij het zoekwoord en aansluit bij de zoekintentie. De zoekintentie wordt nog wel eens vergeten en dat is zonde. 

Om de zoekintentie uit te leggen, maken we gebruik van Google voor twee verschillende zoektermen: ‘fysiotherapeut’ en ‘grafisch vormgever’.

De resultaten voor het zoekwoord ‘fysiotherapeut’ komen allemaal overeen. Het zijn namelijk allemaal praktijken die fysiotherapie uitoefenen. Google weet dus dat als iemand simpelweg het woord fysiotherapeut invoert, de gebruiker op zoek is naar een fysiotherapeut.

Voor het zoekwoord ‘grafisch vormgever’ is het een ander verhaal. Google weet niet goed wat de zoekintentie is en de resultaten vormen een mix van mogelijke opleidingen die je kunt volgen, beschikbare grafisch vormgevers, platformen om een baan te vinden en algemene informatie over het beroep als grafisch vormgever. 

Een fysiopraktijk kan zich dus richten op het zoekwoord fysiotherapeut. 

Een grafische vormgever zal het zoekwoord verder moeten specificeren om in Google gevonden te kunnen worden. Het zoekwoord ‘Grafisch vormgever inhuren’ of ‘grafisch vormgever + locatie’ geeft meer specifieke resultaten die iemand kan gebruiken als hij of zij op zoek is naar een grafische vormgever. 

Met de zoekintentie in je achterhoofd kun je relevante informatie geven aan de gebruiker. Een artikel dat niet relevant is voor de gebruiker zal niet ranken in Google. 

Voor een betere vindbaarheid in Google is het dus belangrijk om de relevantie en zoekintentie van een zoekwoord te begrijpen. Lees verder over relevantie om te weten te komen hoe je je content hiervoor kunt optimaliseren. 

Waarde toevoegen

Naast relevantie is het toevoegen van waarde een belangrijke factor om te kunnen ranken. De kans is namelijk groot dat er al artikelen of pagina’s beschikbaar zijn met informatie over het zoekwoord.

Om ervoor te zorgen dat Google jouw website hoger in de zoekresultaten plaats, zal je dus extra waarde toe moeten voegen. Je kunt dit doen door de websites van je concurrenten te bekijken en informatie aan je artikel toe te voegen die bij hen ontbreekt. 

Zelfs als je niet heel veel meer informatie kunt geven dan je concurrentie, kun je op andere manieren waarde toevoegen voor een betere vindbaarheid. Maak gebruik van video’s, infographics of interactieve pdf’s om het gebruikers makkelijker te maken de informatie te verwerken of direct toe te passen. 

Beter dan de concurrentie

Relevantie, zoekintentie en waarde, het is allemaal belangrijk als je content gaat creëren. Content die niet aan deze punten voldoet, zal namelijk nooit bovenaan komen in Google. Het is echter belangrijk om ook op je concurrentie te letten.

Google rankt de beste content bovenaan, dus als jouw concurrenten betere content publiceren, zullen ze een hogere positie in de zoekresultaten krijgen. 

Voordat je content gaat schrijven voor een betere vindbaarheid, kun je het beste het zoekwoord in Google invoeren om te bekijken welke informatie er al beschikbaar is.

Ga na of je betere content kunt publiceren, of dat er al uitmuntende pagina’s beschikbaar zijn. In het laatste geval kun je je tijd en energie beter stoppen in het creëren van content dat aansluit bij een ander zoekwoord.

Lees ook onze gids ‘In 7 stappen perfecte SEO teksten schrijven’ om te weten te komen waar je precies op moet letten als je content gaat schrijven. 

3. Links van andere websites

Het laatste belangrijke onderdeel voor een betere vindbaarheid in Google is backlinks. Een backlink is een link die vanaf een andere website komt en gebruikers naar jouw site toe leidt. 

Backlinks laten zien dat jouw content als een waardevolle informatiebron wordt gezien. Andere websites vertrouwen de informatie die jij publiceert en linken hun websitebezoekers zelfs naar jouw site. 

Het genereren van backlinks helpt Google om te begrijpen dat de informatie die jij aanbiedt relevant is voor een bepaald onderwerp.

Een goede backlink voldoet aan de volgende punten:

  • Relevant. Een backlink die bij een relevante website vandaan komt, is veel meer waard dan een link die van Social Media of een scraper-site afkomstig is. 

  • Autoriteit. De autoriteit van een website die naar jouw pagina toe linkt is ook belangrijk. Hoe meer autoriteit de website heeft, hoe meer waarde de backlink heeft.

Het aantal backlinks is minder belangrijk om aan een betere vindbaarheid te werken. Je kunt namelijk beter één zeer hoogwaardige backlink hebben van een website met een hoge autoriteit dan tien backlinks van scraper-sites. 

Om backlinks te genereren kun je je pagina’s promoten. Je kunt dit via verschillende kanalen doen, zoals Social Media of LinkedIn. Je kunt ook direct contact leggen met websites waar je een backlink van wil ontvangen met de vraag of ze naar jouw content willen linken. 

Link juice overdragen voor betere vindbaarheid
Het uitwisselen van links tussen interne en externe pagina’s wordt ook wel ‘link juice’ genoemd.

Hoe word ik beter gevonden in Google?

Een betere vindbaarheid in Google begint bij het optimaliseren van de belangrijkste drie punten: Je website technisch in orde maken, relevante content publiceren en backlinks verzamelen. 

Je kunt met onderstaande stappen zelf aan de slag met het verbeteren van je SEO om beter gevonden te worden in Google. 

Stap 1. Onderzoek de concurrentie

Je concurrenten kunnen een waardevolle informatiebron zijn als het aankomt op relevante zoekwoorden en backlinks. Met behulp van een concurrentieanalyse kun je precies te weten komen op welke zoekwoorden je concurrenten ranken en waar ze hun backlinks vandaan halen.

Een concurrentieanalyse kan het beste uitgevoerd worden met behulp van een uitgebreide SEO-tool, zoals Ahrefs of SEMrush. Dergelijke tools bieden ontzettend veel inzicht dat je als input kunt gebruiken voor je eigen website. 

SEO-tools zijn vaak een dure investering en kunnen wel honderden euro’s per maand kosten. Het kost ook tijd om te begrijpen hoe de tools werken en welke informatie je er precies uit kunt halen.

Je kunt er ook voor kiezen een concurrentieanalyse uit te laten voeren door een bedrijf dat zich specialiseert in SEO. Je kunt tijd en kosten besparen en een zeer professionele analyse uit laten voeren. Neem vrijblijvend contact met ons op als je hier interesse in hebt.

Stap 2. Onderzoek extra interessante zoekwoorden

Simpelweg een zoekwoord verzinnen en hierover schrijven gaat je waarschijnlijk niet veel opleveren. Voordat je begint met het publiceren van content is het daarom belangrijk om zoekwoorden onderzoek te doen. 

Een zoekwoorden onderzoek helpt je om interessante zoekwoorden te vinden waar je voor kunt ranken. Goede zoekwoorden hebben de volgende eigenschappen:

  • Relevantie. Zoekwoorden moeten relevant zijn voor je website. Een website over tuindecoratie heeft bijvoorbeeld niets aan een goed zoekwoord met betrekking tot koelkasten.

  • Hoog zoekvolume. Het zoekvolume geeft aan hoe vaak er per maand op een zoekwoord wordt gezocht. Hoe hoger het zoekvolume, hoe beter. 

  • Weinig concurrentie. Probeer zoekwoorden te vinden met weinig concurrentie. Dit wil zeggen dat er pagina’s ranken die niet veel autoriteit of backlinks hebben. Het maakt de kans dus groter dat jij beter gevonden kunt worden voor het zoekwoord. 

  • Lage CPC. Voor advertenties kun je het beste ook op de CPC letten. Hoe lager de CPC, hoe lager de gemiddelde kosten liggen die je betaalt voor een klik naar je website. Een lage CPC is dus gunstiger voor je advertentiebudget. 

Het is niet altijd makkelijk om een zoekwoord te vinden met al deze eigenschappen. Zeker een hoog zoekvolume en weinig concurrentie spreken elkaar vaak tegen. Probeer een middenweg te vinden en kies alleen zoekwoorden die kunnen bijdragen aan een betere vindbaarheid in Google.

Stap 3. Analyseer je eigen website

Zoals we eerder al hebben besproken is het ontzettend belangrijk dat je website technisch in orde is. Analyseer je website en ga na of je verbeteringen door kunt voeren op technisch vlak.

Je kunt het beste Google Analytics en Google Search Console gebruiken om problemen te vinden en aan te pakken. 

Zorg ervoor dat je pagina’s goed gecrawld en geïndexeerd kunnen worden, dat je site structuur in orde is en dat pagina’s snel laden. 

Onderdelen die je voor technische SEO kunt aanpakken zijn: 

  • Breadcrumbs. Links op een pagina die aangeven waar de bezoeker zich op de website bevindt. 

  • Interne links. Interne links dragen bij aan een betere crawlbaarheid van je site. 

  • Sitemap. In een sitemap kun je aangeven welke pagina’s wel en niet geïndexeerd mogen worden. 

  • Canonicalization. Opzettelijke dubbele content moet je voorzien van een canonical tag voor betere vindbaarheid van alle vergelijkbare pagina’s. 

  • Hreflang. Websites die in verschillende talen beschikbaar zijn moeten gebruik maken van hreflang tags. 

  • Core Web Vitals. De Core Web Vitals geven aan hoe je website presteert als het aankomt op snelheid. 

  • SSL-certificaat. Een certificaat dat aangeeft dat je website veilig is. 

  • URL-structuur. Een goede URL-structuur draagt ook bij aan een betere vindbaarheid. 

  • Structured data. Met behulp van structured data kun je specifieke informatie doorgeven aan Google. 

Lees verder in onze gids over Technische SEO om te weten te komen hoe je deze punten kunt verbeteren. 

Stap 4. Zet een strategie op

Met behulp van de informatie die je uit stappen 1 t/m 3 hebt gehaald kun je een SEO-strategie opzetten. Zo’n strategie helpt je om doelen te stellen en optimalisaties door te voeren. 

Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat je website technisch in orde is. Hierop kun je regelmatig relevante content plaatsen dat gebaseerd is op zoekwoorden waar je voor kunt ranken. 

Met een goede strategie voorkom je ook penalty’s die Google kan opleggen om je website minder goed vindbaar te maken. Uiteindelijk zal een SEO-strategie dus leiden tot meer websitebezoekers en meer conversies. 

Stap 5. Creëer goede content

De volgende stap voor een betere vindbaarheid in Google is door goede content te schrijven. Zoals we eerder hebben besproken moet de content die je publiceert relevant zijn voor je website, aansluiten op het zoekwoord en de zoekintentie en beter zijn dan die van je concurrenten. 

Alleen goede content kan ranken in Google. Het is dus echt belangrijk om je aandacht hierop te focussen. Zeker wanneer je een goede basis hebt met een website die technisch in orde is. Een goede basis zorgt er namelijk voor dat goede content hoger kan ranken. 

Update je content ook regelmatig. Het is namelijk niet altijd nodig om nieuwe content te publiceren. Soms kun je met kleine aanpassingen, extra tussenkopjes of visuele updates een pagina hoger beter vindbaar maken.

Controleer regelmatig op welke positie je pagina’s ranken en voor welke zoekwoorden. Ga na of je met kleine aanpassingen je pagina’s nog beter kunt maken om ze relevant en up-to-date te houden. 

Stap 6. Promoot je content

Laat de wereld van je horen door je content te promoten. Vergroot de kans dat mensen jouw artikelen zien en dat ze de informatie delen. Het delen van jouw website draagt bij aan een betere vindbaarheid via verschillende kanalen. 

Je kunt een link naar nieuwe of bijgewerkte artikelen op Social Media kanalen publiceren. Zeker wanneer je een groot bereik hebt op Social Media kan dit direct een boost geven. 

Besteed ook tijd aan het genereren van backlinks. Neem contact op met relevante websites om te vragen of ze naar jouw content willen linken. Geef een goede reden en zorg ervoor dat een link naar jouw website een toegevoegde waarde is voor hun gebruikers.

Betere vindbaarheid met Leadi

Heb je hulp nodig om beter gevonden te worden in Google? Of het nu alleen voor een concurrentieanalyse of zoekwoorden onderzoek is of je volledig je SEO wil uitbesteden, Leadi staat voor je klaar. 

Met behulp van onze unieke werkwijze schakel je namelijk alleen hulp in waar je dat voor nodig hebt. Geen lange contracten en geen maandelijkse vaste tarieven. Kies de sprint die bij je past en wij gaan voor je aan de slag.

Een sprint is een korte periode waarin wij de afgesproken werkzaamheden voor je uitvoeren. Je bepaalt daarna zelf of je voorzien bent of dat je nog een sprint inzet voor extra SEO-ondersteuning.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Bekijk onze pagina met de beschikbare sprints of neem direct contact met ons op via onderstaand formulier. 

    Neem contact op