Wat is organisch verkeer? Waarom is organisch verkeer belangrijk? Alle soorten verkeer Organisch verkeer achterhalen in Google Analytics Organisch verkeer verhogen Hulp nodig met organisch verkeer en SEO?

Wil je minder geld besteden aan advertenties? Of minder tijd kwijt zijn aan Social Media marketing? Maar wil je geen bezoekers kwijtraken? Verhoog dan je organische verkeer om via zoekmachines meer bezoekers naar je website te trekken.

Organisch verkeer bestaat uit bezoekers die via gratis bronnen op je website terecht komen. Met name zoekmachines spelen hierbij een belangrijke rol. Door te ranken in zoekmachines kun je rekenen op een blijvende stroom van bezoekers, leads en omzet.

In deze gids gaan we verder in op het begrip organisch verkeer. We vergelijken het met andere verkeersstromen en we leggen uit hoe je het organische verkeer op je website kunt verhogen. 

Wat is organisch verkeer?

Organisch verkeer is het verkeer dat op je website komt via onbetaalde bronnen. Het is in principe dus ‘gratis’ verkeer. Je kunt hierbij denken aan verkeer dat op je website komt via de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo en bezoekers via gratis Social Media posts.

Andere namen voor organisch verkeer

Tijdens je onderzoek naar het verhogen van je organische verkeer kun je verschillende termen tegenkomen. Termen die ook wel worden gebruikt voor organisch verkeer zijn:

  • Organisch zoekverkeer

  • Organisch zoekresultaat

  • Organisch resultaat

  • Organische bezoekers

  • Gratis verkeer

  • Organic traffic

Waarom is organisch verkeer belangrijk?

Organisch verkeer is een belangrijk onderdeel van online marketing. Door gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie (SEO), kun je bovenaan in Google komen. Potentiële klanten kunnen jouw website vervolgens via relevante zoektermen vinden.

Je website optimaliseren is overigens een van de voordeligste manieren van online marketing. Naast de tijd die je er zelf in steekt, hoeft het verder niets te kosten. Organisch verkeer is dus een vrij voordelige manier om meer websitebezoekers te ontvangen. 

Het is ook een heel sterk fundament. Een pagina die rankt, zal niet zomaar uit Google verdwijnen, waardoor het kan zorgen voor een langdurige stroom van gratis verkeer naar je website. 

7 voordelen van organisch verkeer

Organisch verkeer levert uiteraard websitebezoekers op, maar wat zijn daar precies de voordelen van? We zetten ze hieronder voor je op een rijtje. 

  1. Met organisch verkeer haal je relevante leads binnen.

  2. Organisch verkeer ontvangen kost tijd, maar is op de lange termijn een duurzame aanpak.

  3. Bezoekers komen bewust op jouw website terecht, waardoor de intentie betrouwbaarder is.

  4. Organisch verkeer is kosteneffectief.

  5. Het verbetert de loyaliteit van klanten naar een merk.

  6. Je kunt hogere conversiepercentages verwachten vanuit organisch verkeer.

  7. Een hoog aantal organische bezoekers levert een duurzaam concurrerend voordeel op.

5 bedrijven die groot zijn geworden met organisch verkeer

De volgende 5 bedrijven zijn ontzettend groot geworden door middel van organisch verkeer:

  1. Superdry. Via een Twitter-campagne die viraal ging, heeft het modebedrijf ontzettend veel naamsbekendheid gegenereerd.

  2. Back-Linko. Brian Dean heeft de wolkenkrabber techniek uitgevonden en hiermee laten zien dat hij een waardige SEO expert is.

  3. Wasp Barcode. Een softwarebedrijf dat end-to-end trackingsystemen aanbiedt via barcodes, heeft met behulp van videomarketing ontzettend veel organisch verkeer binnengehaald en daarmee hun merk op de markt gezet.

  4. Canva. Canva is software om designs mee te maken. Van posters tot uitnodigingen en van Social Media posts tot infographics. Door middel van een uitgebreid concurrentieonderzoek wisten ze precies welke content ze moesten creëren om meer verkeer naar hun website te trekken. 

  5. Trensic Media. Een software bedrijf dat digitale marketing systemen aanbiedt, besloot om veel meer blog artikelen te publiceren. Via een campagne van 50 blogs in 5 weken die op verschillende Social Media platformen werden gedeeld kreeg hun organisch verkeer een grote boost. 

Alle soorten verkeer

Om je organische verkeer te kunnen verhogen, moet je eerst weten waar je verkeer vandaan komt. Er zijn namelijk veel meer bronnen waar websitebezoekers vandaan kunnen komen. 

Analyse platformen, zoals Google Analytics, geven je inzicht waar je verkeer vandaan komt. Ze gebruiker hiervoor de volgende verkeersstromen: 

  • Organisch. Verkeer van zoekmachineresultaten dat gratis wordt binnengehaald via de onbetaalde zoekresultaten, dus niet via een betaalde advertentie. 

  • Betaald zoeken. Verkeer uit betaalde zoekresultaten van zoekmachines, bijvoorbeeld via Google AdWords of een ander betaald zoekplatform.

  • Verwijzing. Verkeer dat op je website komt via een andere website, bijvoorbeeld via een backlink. Verwijzing wordt ook wel referral traffic genoemd. 

  • Sociaal. Verkeer vanuit een Social Media kanaal, zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram etc.

  • E-mail. Verkeer dat binnenkomt via links in je e-mailmarketing. Links moeten hiervoor correct getagd worden met een e-mailparameter.

  • Display. Verkeer dat binnenkomt via display advertenties. Dit zijn advertenties die op andere websites worden getoond. 

  • Direct. Verkeer dat de URL van een website rechtstreeks in de zoekbalk typt en dus niet via een zoekmachine of andere bron op de website komt.

  • Overig. Verkeer dat niet in een andere bron past of via een URL-parameter is getagd als ‘Overig’. 

Verkeersbronnen uit google analytics waarbij het organisch verkeer het grootste is

Wat is het verschil met betaald verkeer?

Bovenaan de zoekresultaten in Google vind je doorgaans eerst de advertenties. Pas daaronder volgen de gratis, organische zoekresultaten.

Betaald verkeer zijn bezoekers die op je website terecht komen via betaalde advertenties. Organisch verkeer scrolt de advertenties voorbij en klikt op een organisch zoekresultaat. 

Lees verder in onze blog “Wat is het verschil tussen SEO en SEA” voor meer informatie.

Advertenties staan boven de organische zoekresultaten
In bovenstaande afbeelding zie je de zoekresultaten voor het zoekwoord ‘Retail Marketing Software’. Je ziet dat er eerst drie advertenties worden getoond, voordat er een organische zoekresultaten naar voren komen. Om organisch verkeer op je website te ontvangen moet je dus concurreren met advertenties.

Wat is direct verkeer?

Website bezoekers die rechtstreeks naar je website gaan worden omschreven als direct verkeer. Ze maken geen gebruik van zoekmachines om je site te vinden, maar typen de URL rechtstreeks in de zoekbalk in. Direct verkeer omvat ook het verkeer dat binnenkomt via een bladwijzer of een link vanuit een offline document. 

Organisch verkeer achterhalen in Google Analytics

Om te achterhalen hoeveel organische bezoekers op jouw website komen, kun je gebruik maken van Google Analytics. Open de tool en volg onderstaande stappen:

  • Stap 1. Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Acquisitie’, vervolgens op ‘Verkeer’ en tot slot op ‘Kanalen’. Je ziet nu een overzicht van alle verkeersbronnen, inclusief het aantal organische bezoekers.

  • Stap 2. Om meer te weten te komen over de herkomst van je organische verkeer, klik je in het overzicht op ‘Organisch verkeer’.

  • Stap 3. Het overzicht laat nu automatisch zien welke zoekopdrachten leiden tot bezoekers op je website. Klik bovenaan de tabel op ‘bron’ of ‘landingspagina’ om te zien via welke zoekmachine of pagina bezoekers binnenkomen.

  • Stap 4. Om je nog verder te verdiepen in de herkomst van je bezoekers kun je een ‘Secundaire dimensie’ opgeven. Kies bijvoorbeeld voor ‘Bron/Medium’ terwijl je op landingspagina’s filtert om te zien via welke zoekmachine je bezoekers de pagina’s bezoeken. 

Je kunt met Google Analytics dus bepalen welke pagina’s op je website het beste gevonden worden door organisch verkeer, welke zoekwoorden het beste presteren en welke zoekmachines je bezoekers gebruiken. 

Hoe kun je organisch verkeer inzien in goole analytics

Meer informatie met Google Search Console

Google Search Console is een andere handige tool van Google waar je nog meer data uit kunt halen. Met name data van een specifieke pagina. 

Je kunt met deze tool precies te weten komen via welke zoekwoorden gebruikers op een bepaalde pagina binnenkomen. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  • Stap 1. Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Zoekresultaten’. Je ziet nu een overzicht van alle zoekresultaten in de afgelopen 3 maanden.

  • Stap 2. Klik bovenaan op ‘Nieuw’, dan op ‘Pagina’ en kies voor ‘Exacte URL’. Vul hier de URL in waarover je meer data wilt ontvangen.

  • Stap 3. Je ziet nu de resultaten van de laatste 3 maanden over een specifieke pagina. Klik eventueel ‘Gemiddelde positie’ aan om de zoekwoorden te kunnen filteren op positie.

  • Stap 4. Filter de zoekresultaten op ‘Kliks’, ‘Impressies’, of ‘Positie’ om te bepalen voor welke zoekwoorden je de pagina het beste kunt optimaliseren. 

Lees verder in onze gids ‘Google Search Console instellen’ om te weten te komen hoe je jouw websitegegevens uit deze tool kunt halen. We leggen daarbij ook verder uit welke data je met behulp van deze Google tool kunt verzamelen. 

Hoe kun je organisch verkeer inzien in google search console

Organisch verkeer verhogen

Organisch zoekverkeer op je website biedt vele voordelen. Het is betrouwbaar, duurzaam en het kost vrijwel niets. Je organische verkeer verhogen heeft een positieve invloed op de werking van je website en het genereren van leads. 

We bespreken hieronder een aantal mogelijkheden die kunnen bijdragen aan het verhogen van het organische verkeer. 

Social media

Je kunt je website promoten op Social Media om bezoekers via deze kanalen naar je website toe te trekken. Steeds wanneer je een nieuw artikel op je website plaatst, kun je deze promoten via Social Media posts.

Zorg er ook voor dat bezoekers jouw content op hun eigen Social Media kanalen kunnen delen. Voeg bijvoorbeeld deelbuttons toe onderaan een blog, om dit extra eenvoudig te maken.

Signalen vanuit Social Media dragen overigens ook bij aan hogere organische zoekresultaten in zoekmachines. Het laat namelijk zien dat er interesse is in jouw website, waardoor Google je hoger kan ranken.

Zoekmachine optimalisatie voor meer organisch verkeer

SEO staat voor Search Engine Optimization, dat zich in het Nederlands vertaalt naar zoekmachine optimalisatie. Het gaat hier om het optimaliseren van je website, zodat deze beter gevonden wordt in zoekmachine zoals Google.

SEO is een hele goede tactiek om meer organisch verkeer naar je website te trekken. Een pagina die rankt op de eerste pagina van Google, zal niet snel uit de zoekresultaten verdwijnen. Je kunt hierdoor een constante stroom van verkeer verwachten.

Social Media posts daarentegen, geven slechts korte periodes pieken van verkeer. De resultaten zijn kortstondig en zijn steeds voor een ander artikel. 

We zullen hieronder de belangrijkste punten van SEO bespreken die je eenvoudig zelf kunt toepassen. Je kunt er direct mee aan de slag om jouw website hoger te laten ranken in Google.

  • Zoekwoorden onderzoek. Doe een zoekwoorden onderzoek om te weten te komen welke zoektermen jouw publiek gebruikt. Gebruik deze zoekwoorden op je pagina’s om gevonden te worden via Google.

  • Titels en tussenkopjes. Maak gebruik van de gevonden zoekwoorden in de titels en tussenkopjes van je pagina’s. 

  • Meta tags. Gebruik de zoekwoorden in de meta titel en meta omschrijving. Je kunt een duidelijke omschrijving meegeven die in de organische zoekresultaten van Google naar voren komt. Bezoekers zullen hierdoor sneller op jouw website klikken.

  • Afbeeldingen. Optimaliseer afbeeldingen door het formaat zo klein mogelijk te maken. Afbeeldingen laden hierdoor sneller, dat bijdraagt aan een betere gebruikservaring. Geef de afbeeldingen ook een goede alt-tekst, waarbij je eventueel gebruik maakt van zoekwoorden. 

  • Structured data. Structured data maakt het eenvoudiger voor Google om te begrijpen wat voor content je op je website plaatst. Maak bijvoorbeeld gebruik van structured data als je producten verkoopt, recepten maakt of beoordelingen schrijft. 

  • Lokale SEO. Een bedrijf dat veel lokale klanten heeft, doet er goed aan om de lokale SEO te optimaliseren. Zorg ervoor dat je adres op alle pagina’s van je website zichtbaar is en meld je aan voor Google Mijn Bedrijf om in de lokale organische zoekresultaten weergegeven te worden. 

Bovenstaande punten zijn het begin van SEO. Naast deze on-page optimalisaties is het daarnaast ook belangrijk om je website technisch op orde te hebben. 

Een nadeel van zoekmachine optimalisatie is echter dat je geduld moet hebben. Het kan lang duren voordat de vruchten zich afwerpen, terwijl je er wel continue aan moet werken. Lees verder in onze gids over de voor- en nadelen van SEO voor diepgaandere informatie. 

Backlinks

Backlinks zijn links die vanaf andere websites naar jouw site toe verwijzen. Het vergaren van backlinks is ook een onderdeel van SEO, namelijk off-page SEO

Google hecht waarde aan backlinks als ze relevant zijn en bij autoritaire websites vandaan komen. Hoe meer backlinks je hebt, hoe meer dit uitstraalt dat jouw content kwalitatief is. Het is een factor voor Google om je hoger te ranken. 

Je kunt backlinks verzamelen door uit te reiken naar andere websites en te vragen of ze naar jouw content toe willen linken. Een andere mogelijkheid is het schrijven van gastblogs. Tot slot zullen mensen vanzelf naar jouw content gaan verwijzen als je artikelen van hoge kwaliteit zijn en een toegevoegde waarde hebben. 

Blog

Een blog kan je helpen om meer bezoekers naar je website te trekken. Zelfs wanneer jouw website erop gericht is om producten te verkopen of diensten aan te bieden, heeft een blog een toegevoegde waarde.

Met behulp van artikelen kun je laten zien dat je de benodigde kennis in huis hebt en dat je een expert bent in jouw vakgebied. Blogs en artikelen kunnen jouw expertise dus ondersteunen.

Maak gebruik van ons artikel over het schrijven van SEO teksten om de juiste kwaliteit te waarborgen. We lichten hierin ook verder toe waar je op moet letten om de kans te vergroten dat je artikelen ranken in Google.

Plaats regelmatig nieuwe content en maak gebruik van interne links om ervoor te zorgen dat een blog echt effectief is. Zorg er daarnaast voor dat je betere content plaatst dan je concurrenten, zodat je hoger kunt ranken voor bepaalde zoekopdrachten.

Gebruiksvriendelijkheid

Een laatste punt om meer organische bezoekers naar je website te trekken is door de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren. Zeker Google hecht ontzettend veel waarde aan de ervaring van hun gebruikers. 

Zorg er ten eerste voor dat je website mobiel vriendelijk is. Steeds meer bezoekers maken gebruik van Google op hun mobiele telefoon. Telefoongebruikers zijn echter ook ongeduldiger. Een mobiele website moet dus goed en snel functioneren.

Let verder op de structuur en het design van je website. Bezoekers moeten eenvoudig kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Logica en eenvoud zijn belangrijke termen voor websitedesign. 

Hulp nodig met organisch verkeer en SEO?

Wil jij graag het organische verkeer naar je website verhogen, maar weet je niet hoe of heb je simpelweg geen tijd? Besteed je SEO dan uit en schakel onze hulp in. Leadi is een online marketingbureau dat is gespecialiseerd in SEO en SEA. Wij kunnen je dus op alle onderdelen van SEO begeleiden en ondersteunen.

Door onze unieke werkwijze betaal je alleen voor de hulp die je daadwerkelijk nodig hebt. Wij werken namelijk niet met langdurige vaste contracten, maar met korte sprints. Iedere sprint is een opzichzelfstaande periode en aan het einde bepaal je zelf of je nog een sprint inzet of niet.

Met behulp van onze sprints kunnen we je helpen je website te analyseren, optimaliseren, groeien en op te schalen. Je kunt ook een sprint inzetten om aan je backlink profiel te werken. 

Bekijk al onze SEO sprints om te zien waar we jou mee kunnen helpen of neem direct contact met ons op via onderstaand formulier.

    Neem contact op