Wat is een SEO specialist? Wat doet een SEO specialist? Hoe word je een SEO specialist? Wat kost een SEO specialist? Wat levert SEO op? Hoe kies je de juiste SEO specialist? Bureau vs. Freelancer

Als je beter vindbaar wil worden in Google kom je al snel bij SEO specialist uit. Dit is iemand die je helpt met het optimaliseren van de website, om zo hoger te scoren in de zoekresultaten.

Het is belangrijk om relevante bezoekers naar je website te trekken. Bij voorkeur bezoekers die op zoek zijn naar datgene wat jij aanbiedt. Een SEO specialist helpt je hierbij.

Met SEO optimalisatie investeer je in het vindbaar maken van je website in de organische zoekresultaten. Meer zoekresultaten resulteren uiteindelijk in het genereren van meer verkopen en/of aanvragen.

Zoekmachineoptimalisatie wordt doorgaans gezien als de eerste stap in online marketing, omdat je er bezoekers mee naar je website trekt die al actief op zoek zijn naar wat jij aanbiedt.

Wat is een SEO specialist?

Een SEO specialist is iemand die alles weet van het optimaliseren van websites voor de organische zoekresultaten in zoekmachines als Google en Bing.

De zoekresultaten vind je op de pagina die wordt getoond nadat je een zoekopdracht hebt uitgevoerd in een zoekmachine. Als je bijvoorbeeld “fiets” intypt op Google, krijg je vervolgens de zoekresultaten te zien die de zoekmachine het beste vindt passen bij deze zoekterm.

De zoekresultaten zijn te verdelen in “organische” en “gesponsorde” resultaten.

Je vindt de gesponsorde resultaten als advertenties bovenaan de zoekresultaten.

De organische resultaten vind je daar gelijk onder. Dit zijn resultaten waar websites niet voor betalen, maar die op basis van het algoritme worden getoond. Het algoritme bepaalt welke resultaten het beste passen bij de gebruikte zoekterm. Je kunt een website en de pagina’s optimaliseren voor dit algoritme en dat is precies wat een SEO specialist doet.

Een SEO specialist helpt je bij het genereren van relevante websitebezoekers. Dit zijn bezoekers die op zoek zijn naar de diensten, producten en/of informatie die jij via je website aanbiedt.

Wat doet een SEO specialist?

Een SEO specialist houdt zich bezig met de drie hoofdonderdelen van zoekmachineoptimalisatie. Hier vallen technische SEO, on-page SEO en off-page SEO onder.

Een SEO specialist optimaliseert je website op die drie vlakken, om zo goed in te spelen op het algoritme van zoekmachines.

Het is dus belangrijk dat een SEO specialist op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen van zoekmachines en websites. Om jouw website hoger in de resultaten te krijgen moet hij of zij weten hoe het algoritme werkt en hoe dit doorgevoerd kan worden op een website.

Techniek

Een SEO specialist zorgt er allereerst voor dat jouw website er technisch goed voor staat. Dit betekent dat pagina’s snel laden, de juiste pagina’s geïndexeerd worden en alles makkelijk te lezen is voor crawlers van zoekmachines.

Als SEO specialist heb je verstand van alle technische onderdelen van een website. Denk hierbij aan:

  • HTML

  • CSS

  • Javascript

  • Structured data

  • Webhosting

  • DNS-records

  • Crawling

  • Indexatie

  • XML-sitemaps

  • Websitestructuur

  • Hreflang

  • HTTP-codes

  • Mobile responsiveness

  • En nog meer…

Een SEO specialist kent alle aspecten van SEO en kan al deze aspecten optimaliseren.

Kortom, een SEO specialist zorgt er op technisch vlak voor dat jouw website perfect is ingericht voor Google, Bing en andere zoekmachines.

Content

Een SEO specialist houdt zich ook bezig met de content op een website, oftewel de inhoud die je op iedere pagina terugvindt. “On-page SEO” is de bijbehorende term hiervoor.

Het is de taak van de SEO specialist om de inhoud van iedere pagina zo in te richten dat deze zo relevant mogelijk is voor de zoekwoorden waar de pagina zich op richt. Alle teksten en afbeeldingen moeten relevant, waardevol en uniek zijn.

Naast de inhoud die een website bezoeker op het beeldscherm ziet, zit er ook een deel van de inhoud in de code verborgen. Een page title tag en meta description tag geven bijvoorbeeld ook informatie door aan een zoekmachine. Optimalisatie van deze verborgen informatie is ook de verantwoordelijkheid van een SEO specialist.

Een SEO specialist zorgt er bovenal voor dat alle teksten geschreven zijn volgens de standaard SEO richtlijnen. In dit artikel lees je hoe je een SEO tekst schrijft en wat deze voorwaarden allemaal zijn.

Links

Naast het werk “op” de website, is er voor de SEO specialist ook werk te verrichten buiten de website. Dit wordt ook wel “off-page SEO” genoemd.

Het algoritme van Google kijkt voor een groot deel naar de signalen die andere websites over jouw website geven. Is jouw website een goede, bekende en betrouwbare bron? Zo ja, dan zullen er waarschijnlijk veel andere websites naar jouw website toe linken.

Het opbouwen van links is niet makkelijk. In het begin zal je namelijk niet snel gevonden worden, en heb je dus weinig links. Een SEO specialist “promoot” jouw website bij andere websites, om zo hopelijk een link te verdienen die naar jouw pagina verwijst.

Hoe meer links van externe website naar een pagina verwijzen, des te betrouwbaarder en waardevoller jouw pagina wordt gezien door Google. Zo kom je hoger in de zoekresultaten te staan.

Een SEO specialist moet dus veel tijd besteden aan het verzamelen van deze links, omdat het veel resultaat oplevert.

Backlinks genereren met een SEO specialist

Hoe word je een SEO specialist?

SEO specialisten komen niet zomaar uit de lucht vallen. Doordat zoekmachineoptimalisatie een veelzijdig onderwerp is, heb je wel wat ervaring en training nodig om er goed in te worden.

Veel SEO specialisten leren van anderen en hebben het vak in de praktijk opgedaan. Zo heb ik zelf al sinds 2010 mijn eigen websites, waarmee ik zo hoog mogelijk probeer te ranken in Google. Praktijkervaring heeft ervoor gezorgd dat ik veel heb geleerd.

Daarnaast is er veel informatie over dit onderwerp op YouTube en in blogs te vinden. Op deze blog kun je ook veel leren over SEO, simpelweg omdat ik met mijn artikelen goed gevonden wil worden in de zoekresultaten.

Opleiding

Er zijn geen specifieke opleidingen tot SEO specialist. Veel opleidingen hebben tegenwoordig wel vakken waarin er aandacht aan wordt besteed, maar het is niet genoeg om volwaardig SEO specialist te worden genoemd.

De basisprincipes komen aan bod en je leert het een en ander op (voornamelijk) HBO-opleidingen marketing en/of communicatie.

Als je een IT-gerelateerde opleiding doet helpt dit je al goed op weg voor de technische kant van SEO.

Cursus

Er bestaan allerlei (gratis) online trainingen en cursussen voor SEO. De Google Digitale Werkplaats biedt bijvoorbeeld al het een en ander aan om te kunnen leren over Google Analytics en Google Search Console.

Verder zijn er allerlei gratis bronnen te vinden om te leren over SEO. Typ bijvoorbeeld maar eens “SEO” op YouTube in en je vindt al talloze video’s die je de basisbeginselen leren.

Ben je op zoek naar cursussen om zo de informatie geordend en in een logische volgorde tot je te nemen? Doe dan goed onderzoek voordat je een cursus aankoopt. Veel cursussen bevatten slechts informatie die je met een beetje zoeken op Google eenvoudig zelf kunt vinden. Lees goed wat de ervaringen van anderen zijn voordat je iets aanschaft.

Diploma van een SEO specialist

Wat kost een SEO specialist?

De kosten van een SEO specialist hangen volledig af van de ervaring en het bewezen “track record” van de specialist. Daarnaast hangt het er ook vanaf of de specialist daadwerkelijk alles zelf kan.

Link building is bijvoorbeeld een ingewikkeld en arbeidsintensief proces, waar veel SEO specialisten niet aan beginnen. Veel SEO specialisten zijn ook technisch niet super goed onderlegd. Een SEO specialist die alles zelf kan, zal een hoger uurtarief vragen.

De kosten voor een SEO specialist kunnen tussen de 50 en 250 euro per uur liggen. Soms is goedkoop duurkoop, want als het werk geen resultaat oplevert heb je de investering in een putje gegooid.

Pas dus op als je voor de goedkoopste SEO specialist gaat. Vraag altijd naar referenties, resultaten uit het verleden en zijn/haar ervaring.

Bureaus zijn vaak een betere keuze dan een enkele specialist. SEO bureaus zijn doorgaans iets duurder per uur, maar hebben verschillende specialisten in huis voor de techniek, content en link building. Uiteindelijk zullen ze veel efficiënter werken dan iemand die alles alleen probeert te doen.

Wat levert SEO op?

Het is moeilijk om vooraf in te schatten wat SEO oplevert. Vooraf is het namelijk de vraag of jouw website al goed is ingericht voor SEO. Is dit niet het geval? Dan kunnen de opstartkosten aanmerkelijk hoger uitvallen, en duurt het langer voordat de investering is terugverdiend.

Doorgaans zie je de eerste resultaten van SEO na zo’n 6 maanden. Als je in het eerste jaar een positieve ROI draait, doe je het goed.

Het rendement van SEO zal je, naarmate je langer bezig bent, steeds meer gaan zien. Het is als een sneeuwbal die van een heuvel rolt en steeds groter wordt en harder gaat rollen.

In het begin krijg je de sneeuwbal bijna niet van zijn plek, maar zodra er beweging in zit kun je hem niet meer stoppen en wordt hij steeds groter.

Het rendement op SEO werkt precies hetzelfde. In het begin lijkt er niet veel te gebeuren, maar na 6 maanden zal je de eerste resultaten zien. Na 2 jaar doe je het zo goed in de zoekresultaten dat het moeilijk wordt voor de concurrentie om je in te halen.

Het sneeuwbaleffect van SEO optimalisatie
Het sneeuwbaleffect van SEO zorgt ervoor dat je door steeds meer mensen gevonden wordt en hierdoor meer websitebezoekers ontvangt en meer aanvragen/verkopen/omzet kunt genereren.

Hoe kies je de juiste SEO specialist?

Een goede SEO specialist heeft verstand van de techniek achter een website, het schrijven van waardevolle content en het opbouwen van links naar jouw pagina’s. Naast de basiskennis van die onderdelen is het waardevol als je iemand met de volgende eigenschappen kiest:

  • Commercieel inzicht – nr. 1 posities zijn leuk, maar een SEO specialist richt zich vooral op zoekwoorden en content die geld opleveren.

  • Goede schrijver – Tekstuele vaardigheden zijn een must;

  • Flexibel – Soms doen zich kansen voor waar je snel op moet inspelen;

  • Analytisch – SEO gaat meer over het analyseren en gebruiken van data, dan creatief zijn;

  • Nieuwsgierig – De wereld van zoekmachines verandert continu, dus als SEO specialist moet je op de hoogte blijven.

Bureau vs. Freelancer

Als je een SEO specialist wil inhuren heb je de keuze tussen een bureau en een freelancer.

Een freelance SEO specialist is doorgaans goedkoper, omdat er minder overhead kosten zijn, maar waarschijnlijk ook door een minder goed track record dan bureaus. Een SEO bureau kan namelijk meer klanten tegelijkertijd aannemen en bouwt zo sneller een portfolio op.

Een bureau heeft dus ook meer ervaring. Meer klanten betekenen meer data en meer lessen om mee te nemen naar volgende klanten.

De communicatie met een freelancer is doorgaans makkelijker dan met een bureau. De lijnen zijn korter en schakelen is zo eenvoudiger. Hierdoor is een freelancer vaak ook flexibeler.

Wat hier tegenover staat is dat een freelancer minder betrouwbaar is dan een bureau. Wat als de freelancer ziek is of niet levert wat er afgesproken is? Een bureau heeft meer middelen om fouten of uitval op te vangen.

Onderaan de streep brengt een bureau meer expertise en kennis mee naar jouw project. Er zitten meerdere personen die echt specialist zijn in het technische deel, het schrijven van content of juist link building. Een freelancer wordt beperkt door zichzelf.

Dit is hetzelfde met capaciteit. Wil je veel werk verrichten in korte tijd? Dan is een bureau interessanter. Daarnaast zal een bureau efficiënter werken, omdat de processen goed op elkaar zijn afgestemd. Een bureau verricht hetzelfde werk in minder tijd.

Freelancer
Bureau
Kosten
Freelancer
Bureau
Ervaring
Freelancer
Bureau
Communicatie
Freelancer
Bureau
Flexibiliteit
Freelancer
Bureau
Betrouwbaarheid
Freelancer
Bureau
Kennis
Freelancer
Bureau
Capaciteit
Freelancer
Bureau
Efficiëntie
Freelancer
Bureau

Wat jij belangrijk vindt bepaalt of een freelancer of een bureau beter is. Ben je op zoek naar veel kennis, efficiëntie, betrouwbaarheid en ervaring? Kies dan zeker voor een bureau.

Leadi is specialist in SEO en SEA. Wij werken met sprints, om zo flexibel en efficiënt te werk te gaan. Je zit niet vast aan vaste contracten en bepaalt zelf wat we doen en wanneer we het doen. Zo weet je vooraf precies hoe lang iets gaat duren en wat het gaat kosten.

Wil je jouw SEO uitbesteden?

Vul het formulier in en ontdek de mogelijkheden.

    Neem contact op