Wat is een SEO-campagne? Voordelen van een SEO-campagne De belangrijkste onderdelen van een SEO-campagne Een SEO-campagne opzetten in 7 stappen SEO-campagnes uitvoeren met Leadi

Om online klanten te werven is meer nodig dan een goede website. Om maximaal te profiteren van het internet moet jouw website niet alleen bestaan, maar ook vindbaar zijn voor potentiële klanten. 

Met een succesvolle SEO-campagne kan je website hoger ranken in Google. Je trekt zo meer websitebezoekers aan die uiteindelijk meer omzet zullen genereren. 

Wil jij graag weten hoe je een succesvolle SEO-campagne opzet en lanceert? Lees dan verder, want in dit artikel lichten we de juiste strategie stap voor stap toe. 

Wat is een SEO-campagne?

SEO staat voor Search Engine Optimization dat zich in het Nederlands vertaalt naar zoekmachine optimalisatie. Met SEO kun je zorgen dat je beter gevonden wordt in zoekmachines, zoals Google.

Een SEO-campagne is een langetermijnproject om de ranking van je website in Google te verbeteren. Het is een initiatief dat je neemt om beter gevonden te worden door jouw doelgroep, dus door potentiële klanten.

SEO-campagnes zijn onderdeel van de overkoepelende SEO-strategie. Waar een SEO-strategie zich op het grotere plaatje richt, kun je met een SEO-campagne een of enkele pagina’s aanpakken.

Onderdelen van een SEO-campagne zijn het bepalen van goede zoekwoorden, het schrijven van goede content en het genereren van backlinks. 

Voordelen van een SEO-campagne

Ieder bedrijf kan profiteren van SEO. Het maakt niet uit of je een solo-entrepreneur bent of zakelijk internationaal actief bent.

Een betere vindbaarheid in Google zorgt ervoor dat jij gevonden wordt door potentiële klanten en je zelf niet naar ze op zoek hoeft. 

Andere voordelen van een SEO-campagne zijn:

  • Een goed geoptimaliseerde website zorgt voor een constante stroom van bezoekers die geïnteresseerd zijn in je services, producten of diensten.

  • Je kunt met minder moeite meer nieuwe klanten werven.

  • Hogere kans van conversie als je gevonden wordt via de organische zoekresultaten van Google.

  • Het draagt bij aan de groei en ontwikkeling van je bedrijf.

Meer verkeer door seo-campagne
Het verkeer op deze website steeg gestaag vanaf het moment dat er een SEO-campagne werd geïmplementeerd in april.

Wil je weten wat SEO nog meer kan opleveren voor jouw bedrijf? Lees dan ook ons artikel “De voor- en nadelen van SEO”.

De belangrijkste onderdelen van een SEO-campagne

Om een goede SEO-campagne op te kunnen zetten moet je de drie belangrijkste onderdelen in gedachten houden. Dit zijn techniek, content en linkbuilding.

  • Techniek. De techniek vormt de basis van je website. Verbeter je website met technische SEO, zodat je website snel, overzichtelijk en responsive is. Je website is hierdoor heel gebruiksvriendelijk.

  • Content. De content op je website vormt vaak het grootste deel. Je kunt content optimaliseren met on-page optimalisatie, zodat het beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google.

  • Linkbuilding. Linkbuilding is de belangrijkste factor van off-page SEO. Met linkbuilding vergaar je backlinks. Dit zijn links die vanaf een andere website naar jouw website verwijzen.

Een SEO-campagne opzetten in 7 stappen

Nu je weet wat een SEO-campagne is en wat het kan opleveren voor jouw bedrijf, is het tijd om een succesvolle campagne op te zetten in onderstaande 7 stappen.

Stap 1: Voer een SEO analyse uit

Voordat je een nieuwe campagne start is het verstandig om een analyse uit te voeren. Je hebt een duidelijk startpunt en kunt gaandeweg goed monitoren wat de campagne voor je website en voor je bedrijf doet.

Stap 2: Optimaliseer je website

Om je organische vindbaarheid te kunnen verbeteren, moet je huidige website in orde zijn. Een goede SEO-campagne richt zich dus eerst op het optimaliseren van de technische kant van je website, de structuur en huidige content.

Technische optimalisaties

De technische kant van je website is het fundament van SEO. Technische SEO richt zich volledig op het toegankelijk maken van je website, zowel voor bezoekers als voor crawlers.

Een zoekmachine maakt gebruik van crawlers om alle content dat beschikbaar is op het internet te lezen. De crawlers sturen informatie door naar de database waar het vergeleken wordt met vergelijkbare content. Je pagina’s worden vervolgens geïndexeerd voor de belangrijkste zoektermen, zodat je hiervoor kunt ranken.

Er spelen echter veel meer factoren een rol om content te indexeren en te ranken. De belangrijkste factor is gebruiksvriendelijkheid van je website. Een gebruiksvriendelijke website is snel, overzichtelijk en goed bereikbaar via een mobiele telefoon.

Zorg er dus voor dat je website technisch in orde is, zodat je content de kans krijgt om te ranken.

Om technische seo goed toe te passen moet je weten hoe zoekmachines werken. Eerst crawlen ze een pagina, dan indexeren ze en vervolgens kunnen ze deze pagina ranken.

Lees ook onze gids “Website mobiel vriendelijk maken – 8 punten die je SEO kunnen schaden“.

Structuur

De structuur van je website is belangrijk voor de toegankelijkheid. Een goed opgebouwde website is eenvoudig te navigeren, zowel voor bezoekers als voor crawlers.

Een aantal punten die je kunt controleren om je sitestructuur te verbeteren zijn:

  • Gebruik je alleen interne links naar artikelen die binnen dezelfde categorie vallen? Door alleen intern te linken naar artikelen die binnen dezelfde categorie vallen zijn links heel relevant. Relevantie is een belangrijke ranking factor.

  • Zijn er breadcrumbs geïmplementeerd? Breadcrumbs laten gebruikers duidelijk zien waar ze zich op de website bevinden. Ze zijn ook voordelig voor navigatie.

  • Zijn er broken links op je website? Broken links zijn links die verwijzen naar een pagina die niet (langer) bestaat. Haal deze links weg of vervang ze met een werkende link.

Goede vs slechte site structuur voor het optimaliseren van technische seo

Content optimaliseren

Tot slot kun je huidige content optimaliseren, maar niet alle content hoeft volledig geoptimaliseerd te zijn voordat je verder kunt met je SEO-campagne. Je kunt dit gaandeweg aanpakken. Zeker wanneer je al veel content hebt, kan dit een tijdrovend klusje zijn.

Lees verder in onze complete on-page SEO gids hoe je content kunt optimaliseren.

Stap 3: Doe zoekwoorden onderzoek

Als je het startpunt van je SEO-campagne hebt gedefinieerd en je site geoptimaliseerd is, kun je aan de slag met een zoekwoorden onderzoek. Zoekwoorden zijn termen waarvoor je gevonden wil worden. De beste zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume, maar weinig concurrentie.

Het vinden van de juiste zoekwoorden kun je het beste doen met betaalde tools, zoals SEMrush of Ahrefs. Betaalde tools geven je inzicht in het zoekvolume, mate van concurrentie, zoekintentie en eventueel benodigd advertentiebudget.

Er zijn ook enkele gratis SEO-tools beschikbaar die je inzicht geven in het zoekvolume van nieuwe zoekwoorden.

Doorgaans kun je het beste op zoek gaan naar long tail zoekwoorden, die bestaan uit meerdere woorden. Het is vaak niet alleen makkelijker om te ranken voor long tail zoekwoorden, maar ze zijn ook zeer specifiek. De zoekintentie is duidelijk, waardoor het makkelijker is om over het onderwerp te schrijven.

Op het moment dat je enkele relevante en goede long-tail zoekwoorden hebt gevonden kun je meer belangrijke zoekwoorden ontdekken die de content zullen ondersteunen en jouw autoriteit kunnen verbeteren.

Long tail zoekwoorden hebben minder concurrentie en zorgen voor meer verkeer
Long tail zoekwoorden hebben vaak minder zoekvolume, maar een hogere conversieratio.

Stap 4: Publiceer waardevolle content

Na het uitvoeren van het zoekwoorden onderzoek, kun je met de gekozen zoekwoorden content gaan schrijven. 

Het is hierbij belangrijk dat je eerst onderzoek doet naar de content die op dit moment al rankt in Google. Op deze manier kun je de zoekintentie achterhalen en je artikel baseren op de informatie waar je doelgroep naar op zoek is.

Tijdens het onderzoek kun je ook bepalen welke informatie er al beschikbaar is, maar vooral ook welke informatie er nog mist.

Het schrijven van goede SEO-teksten houdt vooral in dat je de gaten vult die concurrenten hebben laten liggen. Geef de lezer alle informatie die ze nodig hebben om hun vragen over het zoekwoord te kunnen beantwoorden.

Door de lezer volledige informatie te bieden blijven ze langer op je website en zullen ze niet meer naar een andere website toe gaan voor meer informatie. Dit zijn twee belangrijke ranking factoren voor Google. 

Een backlink is een verwijzing vanaf een andere website of bron naar jouw website. Wanneer een andere website naar jouw website linkt laat dit zien dat je content betrouwbaar en goed is. 

Linkbuilding, ofwel het verkrijgen van backlinks, is een belangrijk onderdeel van iedere SEO-campagne en het belangrijkste onderdeel van off-page SEO. Backlinks zijn namelijk een belangrijke ranking factor in Google, omdat ze laten zien dat je website betrouwbaar is.

Linkbuilding is een langzaam en tijdrovend proces, omdat je handmatig de content naar allerlei externe websites stuurt met de vraag of ze naar je artikel willen linken. 

Richt je in eerste instantie dus vooral op het genereren van backlinks naar artikelen waarvoor je absoluut gevonden wil worden. 

Let daarbij ook op het aantal backlinks dat je concurrenten hebben. Soms is het namelijk niet nodig om backlinks te genereren om te kunnen ranken voor een zoekwoord. Al zal het altijd voordeel opleveren wanneer je wel backlinks hebt. 

Door gebruik te maken van SEO-tools voor het vinden van goede zoekwoorden kun je inzicht krijgen in het aantal backlinks dat nodig is om te ranken voor dat zoekwoord.

Voor meer informatie over linkbuilding lees je verder in onze gids “Wat zijn backlinks en zijn ze echt zo belangrijk?

Wat zijn backlinks
Een backlink is een verwijzing van site A naar site B of andersom.

Stap 6: Resultaten meten en verder optimaliseren

Simpelweg content publiceren en hopen dat het gaat ranken is niet de strategie die thuishoort in een effectieve SEO-campagne. Je moet de resultaten meten en aan de hand hiervan acties ondernemen.

Google Analytics en Google Search Console zijn krachtige tools om je verkeer of losse artikelen te monitoren. Met behulp van Semrush of Ahrefs is het heel eenvoudig om de rankings van al je artikelen in een overzicht te volgen.

Je kunt in heldere rapportages zien hoe mensen jouw artikelen en blogs vinden, welke zoekwoorden in Google ranken en op welke positie.

Houd in gedachte dat SEO een langetermijnstrategie is. Geef een nieuwe website minimaal zes maanden de tijd om te gaan ranken. Hoe langer je website bestaat en hoe meer autoriteit je hebt, hoe sneller nieuwe artikelen kunnen ranken.

Als je merkt dat een artikel niet goed rankt, of lager rankt dan voorheen, is het tijd om te gaan optimaliseren. Dagelijks worden er miljoenen artikelen geplaatst en er kan zomaar een nieuw artikel verschijnen over een zoekwoord waar jij al over geschreven hebt.

Ga na welke gaten je kunt opvullen, om de content beter te maken dan die van je concurrenten. Zo zorg je ervoor dat het mogelijk is om bovenaan in Google te komen en je die positie ook kunt behouden als deze eenmaal is bereikt. 

Stap 7: Breid content verder uit

Op het moment dat jouw content begint te ranken weet je dat je op de goede weg bent. Je begrijpt de principes van SEO en past de goede strategieën toe.

Je kunt nu stap 1 tot en met 6 van je SEO-campagne herhalen om meer content te maken en voor meer artikelen te ranken.

Door steeds meer goede content te publiceren laat je Google zien dat je verstand hebt van zaken. In combinatie met het genereren van meer backlinks bouw je autoriteit op.

Met een betere autoriteitsscore kun je proberen voor steeds competitievere zoekwoorden content te schrijven en hiervoor te ranken. 

Hoe meer content je publiceert, hoe groter de kans dat je voor belangrijke zoektermen gaat ranken en hoe meer bezoekers op jouw website terecht komen. 

Vervolgens geldt dat hoe meer website bezoekers je hebt, hoe meer potentiële klanten in contact komen met je bedrijf en je producten en services. 

Als jij je SEO goed op orde hebt, kun je het aantal conversies verhogen en zo steeds meer klanten werven via Google.

SEO-campagnes uitvoeren met Leadi

SEO-optimalisatie is een vak apart. Er is veel kennis vereist om content te kunnen laten ranken in Google om zo meer website bezoekers binnen te halen. 

De mogelijkheden voor zoekmachineoptimalisatie staan ook niet stil. Om te kunnen ranken in Google moet je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen.

Als ondernemer kan het lonen om SEO uit te besteden aan een SEO specialist. Op deze manier weet je zeker dat SEO-campagnes de prioriteit krijgen die ze verdienen. Goede tools en maximale return on investment uit je optimalisaties zijn andere voordelen die SEO specialisten bieden. 

Leadi heeft een unieke werkwijze in de vorm van sprints. Een sprint is een korte tijdsperiode waarin wij vooraf bepaalde werkzaamheden voor je uitvoeren. Er zijn verschillende sprints beschiktbaar en je bepaalt zelf welke je wanneer inzet. Je zit dus niet vast aan contracten en kunt naar behoeven meer of minder sprints uit laten voeren.

Bekijk de beschikbare SEO sprints of neem vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ook direct onderstaand formulier invullen, wij zullen dan zo snel mogelijk contact met jou opnemen.

    Neem contact op