Wat is een SEO-campagne? Wat levert een SEO-campagne op? SEO-campagnes opzetten in #7 stappen Het verschil tussen SEO en SEA SEO-campagnes uitvoeren met sprints

Om online klanten te werven is meer nodig dan een goede website. Om maximaal te profiteren van het internet moet je jouw website vindbaar maken voor potentiële klanten. 

Met een succesvolle SEO-campagne kun je jouw website hoger laten ranken in Google. Je trekt zo meer websitebezoekers aan die uiteindelijk meer omzet zullen genereren. 

Wil jij graag weten hoe je een succesvolle SEO-campagne opzet en lanceert? Lees dan verder, want in dit artikel lichten we de juiste strategie stap-voor-stap toe. 

Wat is een SEO-campagne?

SEO staat voor Search Engine Optimization, dat zich in het Nederlands vertaalt naar zoekmachineoptimalisatie. Met behulp van SEO kun je ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt in zoekmachines, zoals Google.

Een SEO-campagne is een lange termijn project om de ranking van je website in Google te verbeteren. Het is een initiatief dat je neemt om beter gevonden te worden door jouw doelgroep, ofwel door jouw potentiële klanten.

SEO-campagnes zijn onderdeel van de overkoepelende SEO-strategie. Waar een SEO-strategie zich op het grotere plaatje richt, kun je met meerdere SEO-campagnes verschillende onderdelen van de SEO-strategie uitwerken.

Onderdelen van een SEO-campagne zijn het zoeken van goede zoekwoorden, het creëren van volledige content en het genereren van backlinks. 

Wat levert een SEO-campagne op?

Ieder bedrijf kan profiteren van SEO. Het maakt niet uit of je een solo-entrepreneur bent of zakelijk internationaal actief bent.

Een betere vindbaarheid in Google zorgt ervoor dat jij gevonden wordt door potentiële klanten en je zelf niet naar ze op zoek hoeft. 

Door je SEO-strategie op te splitsen in verschillende SEO-campagnes kun je je beter richten op een bepaalde groep zoektermen waarvoor je wil ranken. Je kunt zo specifieke doelen behalen in een korter tijdsframe. 

Met behulp van een SEO-campagne kun je je richten op betere vindbaarheid voor een specifieke doelgroep. Door beter gevonden te worden in Google kun je met minder moeite meer nieuwe klanten genereren. 

Wil je weten wat SEO nog meer kan opleveren voor jouw bedrijf? Lees dan ook ons artikel “De voor- en nadelen van SEO”.

Ontvang meer website verkeer met een succesvolle seo-campagne

SEO-campagnes opzetten in #7 stappen

Nu je weet wat een SEO-campagne is en wat het kan opleveren voor jouw bedrijf is het tijd om een succesvolle campagne op te zetten met behulp van onderstaande 7 stappen.

Houd er rekening mee dat je website technisch in orde moet zijn voordat je begint met het uitvoeren van SEO-campagnes. De technische kant van een website heeft namelijk grote invloed op de algehele ranking. 

Stap 1: Vind long-tail zoekwoorden

Vindbaarheid in Google start met het schrijven van goede content. Content die gebaseerd is op relevante zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om informatie te vinden die jij aanbiedt.

Het vinden van zoekwoorden kun je het beste doen met behulp van betaalde tools, zoals SEMrush of Ahrefs. SEO-tools geven je inzicht in het zoekvolume en de concurrentie van zoekwoorden. 

Met behulp van deze tools kun je dus zoekwoorden vinden met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie. Doorgaans zijn dit long-tail zoekwoorden, die bestaan uit meerdere woorden.

Het is vaak niet alleen makkelijker om te ranken voor long-tail zoekwoorden, maar ze zijn ook zeer specifiek. Met behulp van specifieke zoekwoorden weet je precies waar jij over moet schrijven op jouw website. 

Op het moment dat je een aantal relevante en goede long-tail zoekwoorden hebt gevonden kun je meer zoekwoorden ontdekken die de content zullen ondersteunen en jouw autoriteit kunnen verbeteren.

Long tail zoekwoorden hebben minder concurrentie en zorgen voor meer verkeer

Stap 2: Publiceer waardevolle content

Na het voltooien van stap 1 van de SEO-campagne kun je met behulp van de gevonden zoekwoorden content gaan creëren. 

Het is hierbij belangrijk dat je eerst onderzoek doet naar de content die op dit moment al rankt in Google. Op deze manier kun je de zoekintentie achterhalen en je artikel baseren op de informatie waar jouw doelgroep naar op zoek is.

Tijdens het onderzoek kun je ook bepalen welke informatie er al beschikbaar is, maar vooral ook welke informatie er nog mist.

Het schrijven van goede SEO-teksten houdt vooral in dat je de gaten vult die jouw concurrenten hebben laten liggen. Geef de lezer alle informatie die ze nodig hebben om hun vragen met betrekking tot het zoekwoord te kunnen beantwoorden.

Door de lezer volledige informatie te bieden blijven ze langer op je website en zullen ze niet meer naar een andere website toe gaan voor meer informatie. Dit zijn twee belangrijke ranking factoren voor Google. 

Stap 3: Optimaliseer je pagina’s

Het schrijven en publiceren van content is pas het begin van goede content creatie. Nadat je content is gepubliceerd is het namelijk belangrijk om steeds na te gaan of een blog of artikel verder geoptimaliseerd kan worden.

De wereld staat niet stil en zeker wanneer het aankomt op SEO moet je jouw concurrentie continue in de gaten houden. Dagelijks worden er miljoenen artikelen geplaatst en er kan zomaar een nieuw artikel verschijnen over een zoekwoord waar jij al over geschreven hebt.

Richt je dus niet alleen op het creëren van content, maar ook op het optimaliseren van bestaande content. Zo zorg je ervoor dat het mogelijk is om te ranken op pagina 1 van Google en je die positie ook kunt behouden als deze eenmaal is bereikt. 

Een backlink is een verwijzing vanaf een andere website of bron naar jouw website. Wanneer een andere website naar jouw website linkt laat dit zien dat je content betrouwbaar en goed is. 

Linkbuilding, ofwel het verkrijgen van backlinks, is een belangrijk onderdeel van iedere SEO-campagne. Backlinks zijn namelijk een belangrijke ranking factor in Google, omdat ze betrouwbaarheid van jouw website uitstralen.

Linkbuilding is een langzaam en tijdrovend proces, omdat je handmatig jouw content naar allerlei andere websites stuurt met de vraag of ze naar jouw artikel willen linken. 

Richt je in eerste instantie dus vooral op het genereren van backlinks naar artikelen waarvoor jij absoluut gevonden wil worden. 

Let daarbij ook op het aantal backlinks dat jouw concurrenten hebben. Soms is het namelijk niet nodig om backlinks te genereren om te kunnen ranken voor een zoekwoord. Al zal het altijd voordeel opleveren wanneer je wel backlinks hebt. 

Door gebruik te maken van SEO-tools voor het vinden van goede zoekwoorden kun je inzicht krijgen in het aantal backlinks dat nodig is om te ranken voor dat zoekwoord.

Backlinks genereren met een seo-campagne

Stap 5: Bekijk de resultaten

Simpelweg content publiceren en hopen dat het gaat ranken is niet de strategie die thuishoort in een succesvolle SEO-campagne.

Het is belangrijk om content in de gaten te houden en in te spelen op eventuele dalingen van je rankings.

Om je rankings eenvoudig in de gaten te houden kun je gebruik maken van tools zoals SEMrush en Ahrefs. In een enkel overzicht kun je al je artikelen in de gaten houden. 

Google Analytics en Google Search Console zijn daarentegen krachtige tools om inzicht te krijgen in de prestaties van losse artikelen. 

Met behulp van deze tools kun je zien hoe mensen jouw artikelen en blogs vinden, welke zoekwoorden in Google ranken en op welke positie. 

Houd in gedachte dat SEO een lange termijnstrategie is. Het kan tot wel zes maanden duren voordat jouw website begint met ranken en het aantal website bezoekers begint te groeien. 

Zie je na zes maanden echter nog steeds geen resultaat, ga dan verder naar stap 6. Anders kun je direct door naar stap 7. 

Als de SEO-campagne tot zo ver nog niet de gewenste resultaten op heeft geleverd is het belangrijk om je content opnieuw te optimaliseren.

Maak gebruik van de strategieën voor on-page SEO, zoals het verbeteren van de page title, meta description, tussenkopjes en het gebruik van je keywords in de content. Controleer ook of je artikel nog steeds voldoet aan de zoekintentie.

Naast het optimaliseren van je content kun je meer outreach doen voor je artikelen om meer backlinks te genereren. Zoals eerder gezegd zorgen backlinks voor betrouwbaarheid en dit kan voor een boost zorgen in je rankings.

Stap 7: Breid content verder uit

Op het moment dat jouw content begint te ranken weet je dat je op de goede weg bent. Je begrijpt de principes van SEO en past de goede strategieën toe.

Je kunt nu stap 1 tot en met 6 herhalen om meer content te creëren en voor meer artikelen te ranken.

Door steeds meer goede content te publiceren laat je Google zien dat je verstand hebt van zaken. In combinatie met het genereren van meer backlinks bouw je autoriteit op.

Met een betere autoriteitsscore kun je proberen voor steeds competitievere zoekwoorden content te schrijven en hiervoor te ranken. 

Hoe meer content je publiceert, hoe groter de kans dat je voor bepaalde zoektermen gaat ranken en hoe meer bezoekers op jouw website terecht komen. 

Vervolgens geldt dat hoe meer website bezoekers je hebt, hoe meer potentiële klanten in contact komen met jouw bedrijf en jouw producten en services. 

Als jij je websitestructuur goed op orde hebt kun je het aantal conversies verhogen en zo steeds meer klanten werven via Google.

Seo-campagne voor meer content creatie

Het verschil tussen SEO en SEA

Een SEO-campagne richt zich volledig op het ranken in Google via SEO. Zoals eerder gezegd is dit een langzaam proces waarbij het tot meer dan zes maanden kan duren om resultaten te zien.

SEA is een andere manier om vindbaar te worden in Google. SEA staat voor Search Engine Advertisement en houdt in dat je adverteert op Google. Waar je SEO volledig kosteloos kunt implementeren, zitten er aan SEA altijd kosten verbonden.

Een ander verschil is dat SEO blijvend is. Wanneer je rankt in Google en je content blijft optimaliseren, zal je voor lange tijd gevonden blijven worden voor dat zoekwoord. Je vindbaarheid via SEA zal echter direct verdwijnen wanneer je geen advertentiekosten meer betaalt.

Wil je meer weten wat SEO en SEA voor jouw bedrijf kunnen doen? Lees dan verder in het artikel: “Wat is SEO en SEA”. 

SEO-campagnes uitvoeren met sprints

SEO-optimalisatie is een vak apart. Er is veel kennis vereist om content te kunnen laten ranken in Google om zo meer website bezoekers binnen te halen. 

De mogelijkheden voor zoekmachineoptimalisatie staan ook niet stil. Om te kunnen ranken in Google moet je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen.

Als ondernemer kan het lonen om SEO uit te besteden aan een specialist. Op deze manier weet je zeker dat SEO prioriteit krijgt, dat er gebruik gemaakt wordt van goede tools en dat je maximaal rendement haalt uit je optimalisaties. 

Leadi biedt de mogelijkheid om SEO-campagnes uit te voeren met behulp van sprints. Een sprint is een korte tijdsperiode waarin wij vooraf bepaalde werkzaamheden voor je uitvoeren. 

Je bepaalt zelf wanneer je welke sprint inzet. Je zit dus niet aan contracten vast en kunt naar behoeven meer of minder sprints uit laten voeren.

Neem via onderstaand formulier contact met ons op om vrijblijvend meer informatie te ontvangen over het uitbesteden van SEO-campagnes met behulp van sprints. 

    Neem contact op