Het SEO Teksten Schrijven Stappenplan Hoe schrijf je een goede tekst? Zelf SEO Teksten Schrijven

SEO teksten schrijven kun je leren door een vast stappenplan te volgen. Als je onderstaande stappen doorloopt weet je zeker dat jouw SEO tekst is geoptimaliseerd voor het focus zoekwoord.

Het optimaliseren van de tekst is het eerste deel van de uitdaging. Een SEO tekst dient namelijk ook goed geschreven te zijn. Je wil de bezoeker van de pagina zo lang mogelijk vasthouden. Dit toont aan dat je informatieve en/of vermakelijke teksten schrijft.

Google herkent dat mensen langer op je website blijven en zien daardoor jouw pagina als een goed resultaat. Zo kom je hoger in de zoekresultaten voor de zoekterm waar jouw tekst zich op richt.

Het SEO Teksten Schrijven Stappenplan

Leadi is gespecialiseerd in SEO en SEA. We schrijven dus regelmatig SEO teksten. Ik leer je hoe je perfecte SEO teksten schrijft door ons stappenplan met je te delen.

Een goede schrijver worden vereist oefening en kennis. Onderaan de pagina vind je daarom ook alle richtlijnen waar een goede SEO tekst aan moet voldoen. Zo weet je straks alles om een perfecte SEO tekst te schrijven.

1. Bepaal het focus zoekwoord

Start met een zoekwoordenonderzoek. Bepaal hiermee voor welk woord je een SEO tekst gaat schrijven.

Bepaal het focus zoekwoord waar je op wil scoren. Het is soms interessant om verwante termen mee te nemen. Zo kun je een artikel schrijven wat geoptimaliseerd is voor variaties van de focus zoekterm. Dit verhoogt de kans dat je naar voren komt in meer zoekresulaten.

Start je net met SEO teksten schrijven op een website? Probeer je dan eerst te richten op long tail zoektermen. Deze zoektermen zijn wat moeilijker te vinden, maar hier scoor je makkelijker op en levert je sneller resultaten op.

2. Doe onderzoek

Je hebt het focus zoekwoord bepaald. Start nu met onderzoek naar jouw focus zoekwoord.

Je moet er achter komen welke pagina’s er nu scoren op jouw focus zoekwoord. Tools als SEMrush en Ahrefs kunnen hierbij van pas komen, maar een simpele zoekopdracht in Google helpt ook.

Pas op met een zoekopdracht in Google als het om een lokale zoekterm gaat en je niet op de juiste locatie bent. Je kan dan andere resultaten krijgen dan gebruikers die zich wel op de relevante locatie bevinden.

Noteer de onderwerpen die worden besproken in de pagina’s op de eerste pagina van Google. Zie je een verband tussen de onderwerpen en de titels in de pagina? Het is belangrijk dat je weet welke onderwerpen jij niet mag missen in je artikel. Daarnaast moet je erachter komen hoe je een betere tekst kan schrijven.

Een betere SEO tekst schrijven dan concurrenten is mogelijk door een zo compleet mogelijk artikel te maken. Welke onderwerpen missen je concurrenten? Schrijf hierover.

Het allerbelangrijkste is dat je een pagina maakt die overeen komt met de intentie van de gebruiker. Het heeft geen zin om een uitgebreid artikel over “schoenen kopen” te maken, omdat deze zoekopdracht wijst op de intentie om direct te kopen. Zorg er dan voor dat je een pagina maakt waar je direct schoenen kunt kopen, en waar je informatie kunt vinden over hoe je de beste/mooiste/leukste schoenen koopt.

Jouw onderzoek resulteert uiteindelijk in drie onderdelen:

  1. De intentie van de gebruiker is duidelijk;

  2. Je weet waar je zeker over moet schrijven;

  3. Je weet hoe je jouw pagina beter kunt maken dan concurrenten.

3. Maak een outline

Pak alle onderwerpen uit jouw onderzoek samen en voeg onderwerp toe die missen. Maak nu een uitlijn van het artikel wat je gaat schrijven.

Je bouwt een logische structuur en zet de titels weg. Je kan ook een onderschrift toevoegen om duidelijk te maken waar je per sectie over gaat schrijven.

4. Schrijf het artikel

Nu je precies weet waar je over gaat schrijven kun je starten. De SEO tekst schrijven gaat een stuk makkelijker omdat de uitlijn zorgt voor een duidelijke structuur.

Doe extra onderzoek voor alle onderwerp in het artikel. Zo kom je tot een zo volledig mogelijk artikel.

Een goede SEO tekst houdt de bezoeker van begin tot eind vast. Onderaan de pagina lees je al onze richtlijnen om tot een goede SEO tekst te komen.

5. Voeg ondersteunende content toe

Een artikel wordt interessanter met visuele ondersteuning. Alleen tekst kan al snel gaan vervelen. Terwijl je doel is om de bezoeker zo lang mogelijk op je pagina te houden.

Voeg visuele content toe om het artikel interessanter te maken en de inhoud begrijpelijker te presenteren. Gebruik afbeeldingen, video’s, tabellen, grafieken,

6. Redigeer en controleer het artikel

Schrijven is hard werken. Daarom is de eerste versie nooit de beste.

Laat je artikel minimaal 24 uur liggen nadat je hebt geschreven en lees deze nog een keer na. Controleer het artikel op alle onderdelen die hieronder omschreven staan. Pas het artikel aan waar nodig.

7. Plan het artikel in voor publicatie

Plan vooruit om te zorgen voor een consistente stroom van nieuwe artikelen. Je lezers hebben een reden om regelmatig terug te komen en het is goed voor je SEO.

Plan altijd meerdere artikelen vooruit, zodat je altijd nieuwe artikelen blijft plaatsen. Ook al heb je even geen tijd om te schrijven.

Hoe schrijf je een goede tekst?

Een goede tekst houdt lezers vast en boeit genoeg om tot het einde te lezen. De richtlijnen die wij hanteren om tot een goede tekst te komen vind je hier.

Zo houd je lezers langer vast op je pagina en schrijf je relevantere teksten voor je website bezoekers.

1. Optimaliseer voor het focus zoekwoord

Om een goede SEO tekst te schrijven dien je de tekst te optimaliseren voor het zoekwoord waar je op wil scoren. Zorg er daarom voor dat je:

  • Het focus zoekwoord in de titel plaatst;

  • Het focus zoekwoord in de meta omschrijving plaatst;

  • Het focus zoekwoord in de url gebruikt;

  • De url niet langer dan 75 karakters is;

  • Het focus zoekwoord in het begin van het artikel gebruikt;

  • Variaties en synoniemen van het focus zoekwoord gebruikt;

  • Het focus zoekwoord in subtitels gebruikt;

  • Het focus zoekwoord in de alt-tekst van afbeeldingen gebruikt;

  • Het focus zoekwoord meerdere keren in de tekst wordt gebruikt;

  • Links naar externe bronnen toevoegt;

  • Links naar andere pagina’s op jouw website toevoegt;

  • Geen andere pagina’s op dit focus zoekwoord richt.

Bovenstaande punten zijn basiselementen van on-page SEO. Het is makkelijk om hiervoor te optimaliseren als je WordPress gebruikt. Installeer een plugin als Yoast of Rank Math om op elke pagina te checken of je tekst is geoptimaliseerd.

2. Perfectioneer grammatica, spelling en interpunctie

Zorg ervoor dat de hele tekst geschreven is in correct Nederlands. Dit betekent dat je grammatica, spelling en interpunctie juist toepast.

3. Schrijf beknopt

Probeer beknopt te schrijven. Dit bevordert de leesbaarheid van je tekst en zorgt ervoor dat lezers de inhoud makkelijker begrijpen.

Zo schrijf je beknopt:

  • Start zinnen met een onderwerp.

  • Gebruik actieve werkwoorden in plaats van passive vorm.

  • Gebruik geen bijwoorden.

  • Gebruik zo min mogelijk bijvoeglijk naamwoorden.

  • Gebruik de kortste vorm van het woord.

  • Gebruik de kortste vorm van een zinsdeel.

  • Beperk de lengte van zinnen tot 25-30 woorden.

  • Beperk paragrafen tot 50-70 woorden.

  • Verwijs niet naar eerdere secties.

  • Leg één concept tegelijk uit.

  • Vermijd overdadige informatie.

  • Stop wanneer je klaar bent.

4. Match de schrijfstijl met de website

Een gebruiker op jouw website verwacht bij het lezen van meerdere artikelen een consistente schrijfstijl. Zie het als een persoon die ze leren kennen. Het is vreemd om steeds opnieuw kennis te moeten maken. Een consistente schrijfstijl bouwt geloofwaardigheid en betrouwbaarheid op bij gebruikers.

Je kan een expert zijn in jouw vakgebied, maar als het steeds lijkt dat iemand anders jouw artikelen schrijft wordt het lastig om de bezoeker hiervan te overtuigen. Houd binnen een artikel ook steeds dezelfde schrijfstijl aan.

5. Check de mate van formaliteit

De mate van formaliteit hangt samen met de schrijfstijl. Als je informeel schrijft op de homepagina, is het belangrijk dat andere pagina’s net zo informeel zijn.

De formaliteit moet ook overeenkomen met jouw doelgroep. Als je schrijft over een product of dienst voor ouderen is het verstandig om formeler te schrijven dan wanneer je jongvolwassenen tussen 20-25 jaar oud benadert.

6. Gebruik simpele en begrijpelijke woorden

Probeer simpele woorden te gebruiken in je tekst. Zo blijft je tekst voor iedereen begrijpelijk en kunnen zowel experts als beginnelingen de tekst lezen.

Gebruik je toch woorden die uitleg vereisen? Probeer dan zoveel mogelijk gebruik te maken van links naar andere pagina’s waar het begrip wordt uitgelegd.

7. Maak de tekst zo leesbaar mogelijk

Lezen kost energie en moet je daarom zo makkelijk mogelijk maken voor de bezoeker. Maak de tekst zo leesbaar mogelijk. Dit doe je op de volgende manieren:

  • Gebruik bullet points, tabellen, lijsten en afbeeldingen om informatie overzichtelijk te presenteren;

  • Gebruik veel witruimte en kopjes voor bezoekers die de tekst scannen;

  • Gebruik korte alinea’s van maximaal 3 à 4 zinnen;

  • Gebruik korte zinnen van maximaal 25 woorden;

  • Begin je tekst met de belangrijkste punten, leg deze daarna uit.

Zelf SEO Teksten Schrijven

Een SEO tekst zelf schrijven is niet onmogelijk, maar vereist wel kennis van SEO en schrijven. Nu je weet welk proces je kunt volgen om tot een goede tekst te komen wordt het al wat makkelijker.

Het schrijven van een goede tekst is essentieel, want zonder goede content scoor je nooit in Google. Uiteindelijk is goed schrijven een kwestie van oefenen. Ben je al een ervaren schrijver, dan kun je met wat extra bijscholing zelf SEO teksten gaan schrijven.

Uitbesteden

Heb je te weinig kennis van SEO? Ben je niet zo’n goede schrijver? Of heb je geen tijd om zelf te schrijven? Dan kun je SEO teksten schrijven altijd uitbesteden.

Door onze unieke sprintmethode kun je zelf kiezen welk onderdeel van het proces je uitbesteedt. Bekijk ons SEO aanbod om erachter te komen hoe en wat je kunt uitbesteden aan Leadi.