Wat is een goede SEO tekst? Stappenplan SEO teksten schrijven Maak gebruik van SEO-tools SEO teksten schrijven uitbesteden

Zit jij met je handen in je haren, omdat je content maar niet in de organische zoekresultaten naar voren komt? Het kan zomaar te maken hebben met de manier waarop je schrijft. Om te kunnen ranken in Google moeten teksten namelijk SEO vriendelijk schrijven voor een specifiek zoekwoord.

SEO teksten schrijven kun je leren door een vast stappenplan te volgen. We letten hierbij niet alleen op het optimaliseren voor het zoekwoord, maar ook op de opmaak en manier van schrijven. Je wilt een bezoeker namelijk zo lang mogelijk vasthouden, omdat dit aantoont dat je informatieve of vermakelijke content produceert.

Google herkent dat mensen langer op je website blijven en ziet daardoor jouw pagina als een goed resultaat. Zo kom je hoger in Google voor de zoekterm waar jouw tekst zich op richt.

In dit artikel leer je hoe je geoptimaliseerde teksten schrijft. Zo kun je straks sterke SEO teksten schrijven en jouw pagina’s laten ranken in Google.

Wat is een goede SEO tekst?

Webteksten voor SEO (Search Engine Optimization), zoals een blog artikel of landingspagina, richten zich op een onderwerp en geven antwoord op een vraag rondom dat onderwerp. Het is van belang dat de vraag zo volledig mogelijk wordt beantwoord.

Om te ranken in zoekmachines optimaliseer je teksten voor een specifieke zoekterm die het onderwerp omvat. De zoekterm komt voor in de titel, zoekmachinevriendelijke URL’s, meta-omschrijving, tussenkopjes, body-tekst en afbeeldingen.

SEO-proof schrijven zou onderdeel moeten zijn van iedere succesvolle SEO-campagne. Lees hier verder over de voor- en nadelen van SEO.

Stappenplan SEO teksten schrijven

Leadi is gespecialiseerd in SEO en SEA. We zijn dus expert op het gebied van zoekmachine optimalisatie en advertenties. We schrijven zelf regelmatig SEO teksten, zoals blog artikelen. Hieronder delen we ons stappenplan dat we ook voor onze klanten gebruiken. Zo kun jij leren om echt goede SEO teksten te schrijven.

Seo teksten schrijven infographic

Stap 1. Doe een zoekwoorden analyse

Je start met een zoekwoorden onderzoek. Hiermee bepaal je voor welk woord of welke term je een SEO tekst gaat schrijven.

Bepaal het focuszoekwoord waar je voor wil ranken. Neem eventueel ook relevante termen mee in je onderzoek. Je kunt deze relevante termen opnemen in je tekst om de kans te verhogen dat je naar voren komt in de zoekresultaten.

Start je net met SEO tekstschrijven op een website? Probeer je dan eerst te richten op long tail zoektermen. Deze zoektermen hebben vaak een wat lager zoekvolume, maar je kunt er makkelijker op scoren en het levert je sneller resultaten op.

Long tail zoekwoorden leadi
Long tail zoekwoorden hebben minder zoekvolume, maar ze zijn makkelijker om voor te ranken en hebben vaak een hogere conversieratio.

Stap 2. Bepaal de zoekintentie

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat je geen SEO teksten schrijft voor Google. Je schrijft artikelen voor mensen die gebruik maken van Google om informatie te vinden. Om deze reden moet je onderzoeken wat mensen precies zoeken als ze een bepaalde zoekterm invoeren.

Een zoekwoord kan de volgende intenties hebben:

  • Informative. Een gebruiker zoekt algemene informatie of wil antwoord op een specifieke vraag.

  • Navigational. Een gebruiker zoekt meer informatie over een specifiek merk of een specifieke dienst.

  • Commercial. Een gebruiker is zich commercieel aan het oriënteren door onderzoek te doen naar een bepaald product of dienst.

  • Transactional. Een gebruiker wil een product kopen of een dienst afnemen.

Doel & doelgroep

Nu je de zoekintentie hebt achterhaald kun je bepalen voor wie en met welk doel je de tekst gaat schrijven.

Het doel van je tekst kan bijvoorbeeld zijn:

  • Expertise. Een algemene vraag beantwoorden, om te laten zien dat je kennis van zaken hebt.

  • Naamsbekendheid. Lezers zich aan laten melden voor je nieuwsbrief.

  • Potentiële klanten werven. Bezoekers een offerte laten aanvragen.

  • Potentiële klanten omzetten in klanten. Een product of dienst verkopen.

Houd bij het schrijven van SEO teksten ook je doelgroep in gedachten. Goede productteksten en andere webteksten sluiten wat betreft taalgebruik, de schrijfstijl en de mate van uitleg aan bij de doelgroep.

Stap 3. Doe onderzoek

Je hebt het belangrijkste zoekwoord en de bijbehorende zoekintentie bepaald. Nu kun je onderzoek gaan doen naar het onderwerp, om te bepalen welke informatie je in je tekst gaat opnemen.

Om dit te kunnen bepalen moet je te weten komen welke pagina’s er momenteel voor het zoekwoord ranken. Je kunt hiervoor een zoekopdracht in Google uitvoeren, maar tools als SEMrush en Ahrefs kunnen je verder helpen.

Pas op met een zoekopdracht in Google als het om een lokale zoekterm gaat en je niet op de juiste locatie bent. Je kunt dan andere resultaten krijgen dan gebruikers die zich wel op de relevante locatie bevinden.

Tijdens je onderzoek noteer je onderwerpen die worden besproken. Onderwerpen die in meerdere online artikelen terugkomen zijn belangrijk en moeten dus ook in jouw artikel vermeld worden.

Het heeft echter geen zin om een tekst te schrijven die simpelweg een kopie is van de informatie die al beschikbaar is. Ga dus bij jezelf na welke waardevolle informatie jij als expert nog toe kunt voegen om je tekst beter te maken dan die van je concurrentie.

Het allerbelangrijkste is dat je een pagina maakt die overeen komt met de intentie van de gebruiker. Voor het zoekwoord “schoenen kopen” is de intentie duidelijk: iemand wil online schoenen kopen. Het heeft dus geen zin om hier een informatief artikel over te schrijven. Een landingspagina met schoenen die te koop zijn sluit beter aan bij de zoekintentie.

Jouw onderzoek resulteert uiteindelijk in drie onderdelen:

  1. De intentie van de gebruiker is duidelijk;

  2. Je weet welke onderwerpen je zeker moet aansnijden;

  3. Je weet hoe je jouw pagina beter kunt maken dan die van je concurrenten.

Stap 4. Maak een outline

Een outline is een document waarin duidelijk wordt over welke onderwerpen je wilt schrijven. Je begint met de titel en maakt daarna tussenkopjes voor de onderwerpen. Op deze manier breng je direct structuur aan in je tekst.

Je brengt niet alleen structuur aan in de tekst, maar kunt zelf ook gestructureerd te werk gaan. Geef bij het maken van de outline eventueel per tussenkopje al aan welke informatie er in ieder geval vermeld moet worden.

Outlines maken is niet alleen prettig voor jezelf, maar is ook ontzettend belangrijk als je SEO teksten schrijven eventueel gaat uitbesteden.

Stap 5. Schrijf het artikel

De zoekintentie is duidelijk en de outline staat klaar. Je bent er nu helemaal klaar voor om je SEO tekst te gaan schrijven.

Begin bij de inhoud zelf. Werk tussenkopje voor tussenkopje uit door onderzoek naar alle onderwerpen te doen. Schrijf alle informatie uit waar lezers naar op zoek zijn. Maak eventueel aantekeningen waar je afbeeldingen, video’s of andere ondersteunende content wil plaatsen.

Tot slot kun je de inleiding schrijven. Het schrijven van de inleiding gaat vaak een stuk makkelijker als je de rest van de tekst al hebt geschreven. Je weet dan precies waar de tekst over gaat, welke pijnpunten je bespreekt en welke vragen je beantwoordt.

Schrijf een pakkende intro, zodat je direct de aandacht van de lezers trekt. De kans is hierdoor groter dat ze verder zullen lezen en meer tijd op je pagina doorbrengen.

Goede SEO teksten houden de bezoeker van begin tot eind vast. De bezoeker besteed hierdoor tijd op je website, dat een goede indicatie is dat je content interessant is. Dit helpt weer om hoger te ranken in Google.

SEO teksten schrijven tips

Hieronder geven we je een aantal schrijftips om op te letten tijdens het schrijven van je SEO teksten.

Schrijfstijl

Let bij het schrijven op je schrijfstijl en de tone of voice. Hoe meer teksten je gaat schrijven, hoe verder je je eigen stijl zal gaan ontwikkelen. Gebruikers verwachten een consistente stijl op jouw website.

Het is vreemd om steeds opnieuw kennis te moeten maken. Een consistente schrijfstijl bouwt geloofwaardigheid en betrouwbaarheid op bij gebruikers.

Als ze van artikel naar artikel navigeren, of vaker terugkomen, zullen ze je schrijfstijl zelfs gaan herkennen.

Formaliteit

De mate van formaliteit hangt samen met de schrijfstijl. Als je informeel schrijft op de homepagina, is het belangrijk dat andere pagina’s net zo informeel zijn.

De formaliteit moet ook overeenkomen met jouw doelgroep. Als je bijvoorbeeld SEO productteksten schrijft voor ouderen is het verstandig om formeler te schrijven dan wanneer je jongvolwassenen benadert.

Taalgebruik

Vermijd ingewikkelde termen en probeer simpele woorden te gebruiken in je tekst. Zo blijft je tekst voor iedereen begrijpelijk en kunnen zowel experts als beginners de tekst lezen.

Gebruik je toch woorden die uitleg vereisen? Probeer dan zoveel mogelijk gebruik te maken van links naar andere pagina’s waar het begrip wordt uitgelegd.

Probeer beknopt te schrijven

Beknopt schrijven bevordert de leesbaarheid van je tekst en zorgt ervoor dat lezers de inhoud makkelijker begrijpen.

Zo schrijf je beknopt:

  • Start zinnen met een onderwerp.

  • Gebruik actieve werkwoorden in plaats van de passieve vorm.

  • Gebruik geen bijwoorden.

  • Gebruik zo min mogelijk bijvoeglijke naamwoorden.

  • Gebruik de kortste vorm van het woord.

  • Gebruik de kortste vorm van een zinsdeel.

  • Beperk de lengte van zinnen tot 25-30 woorden.

  • Beperk paragrafen tot 50-70 woorden.

  • Verwijs niet naar eerdere secties.

  • Leg één concept tegelijk uit.

  • Vermijd overdadige informatie.

  • Stop wanneer je klaar bent.

Hoe lang is een goede SEO tekst?

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Hoe lang goede SEO teksten zijn hangt af van het onderwerp en de hoeveelheid informatie die nodig is om een goede uitleg te geven.

Om te bepalen hoe lang jouw artikel minimaal moet zijn, kun je het beste controleren hoe lang de teksten van jouw concurrenten zijn. Probeer minimaal het gemiddelde aantal woorden te schrijven. Lange teksten zijn vaak beter, maar alleen als alle informatie daadwerkelijk bijdraagt aan het informeren van de lezer.

Vul je tekst dus niet op met nutteloze woorden of ongewenste informatie, want dit kan juist het tegenovergestelde effect hebben.

Stap 6. Optimaliseer je artikel

Na het schrijven van je eerste versie kun je de tekst gaan optimaliseren met on-page SEO. Hieronder volgen 10 punten waar je een artikel op kunt optimaliseren zodra de eerste versie is geschreven.

1. Snippet

De snippet is het fragment van jouw artikel dat in de zoekresultaten van Google verschijnt. Dit fragment bestaat uit een titel, URL en omschrijving.

Alle drie deze componenten zijn belangrijk voor SEO. Het is daarom erg belangrijk om ze te optimaliseren.

Met behulp van verschillende Wordpress plug-ins kun je de snippet eenvoudig aanpassen. Als je de snippet niet aanpast, geeft Google zelf een titel en meta omschrijving op. Google optimaliseert dit echter niet en je kunt het dus beter zelf aanpassen.

Google snippet van leadi
Voorbeeld van een snippet in de Google zoekresultaten (inmiddels is het artikel ge-update naar 8 stappen)

2. Titel

De SEO titel moet altijd het zoekwoord bevatten, omdat Google hierdoor weet waar je artikel over gaat. De zoekterm kun je het beste vooraan in de titel plaatsen.

Zorg ervoor dat je SEO titel niet langer is dan 60 karakters, anders wordt niet de volledige titel weergegeven.

De SEO titel is de uitnodiging naar je artikel. Zorg er dus voor dat deze beschrijft waar je artikel over gaat en uitnodigt om verder te lezen.

3. Meta omschrijving

De meta omschrijving is een aanvulling op de titel. In maximaal 160 tekens kun je omschrijven waar een artikel over gaat en wat mensen kunnen verwachten als ze op de link klikken.

Hoe beter jij je meta description maakt, hoe groter de kans is dat mensen doorklikken. Een pakkende meta omschrijving zorgt voor een hogere CTR (click through rate) en dat zorgt weer voor een grotere kans op een hogere ranking.

Gebruik ook het zoekwoord in de meta omschrijving, want als mensen hierop zoeken maakt Google deze term dikgedrukt. Dat valt beter op, waardoor gebruikers sneller geneigd zullen zijn je omschrijving te lezen.

4. URL

De URL wordt ook opgenomen in de snippet en daarom is het belangrijk deze te optimaliseren. Een zoekmachinevriendelijke URL is kort (maximaal 75 tekens) en overzichtelijk.

Zet de belangrijkste zoekterm in de URL en haal voegwoorden, datums, getallen en voorzetsels eruit. Doorgaans is het voldoende om alleen het zoekwoord in de URL op te nemen.

Lees verder in onze gids over de ultieme URL-structuur voor meer informatie.

Seo url-structuur
URL-structuur

5. Opmaak

Lezen kost energie en moet je daarom zo makkelijk mogelijk maken voor de bezoeker. Maak de tekst zo leesbaar mogelijk. Dit doe je op de volgende manieren:

  • Gebruik bullet points en genummerde lijsten om informatie overzichtelijk te presenteren;

  • Gebruik veel witruimte en tussenkopjes voor bezoekers die de tekst scannen;

  • Gebruik korte alinea’s van maximaal 3 à 4 zinnen;

  • Gebruik korte zinnen van maximaal 25 woorden;

  • Begin je tekst met de belangrijkste punten, leg deze daarna verder uit.

6. Tussenkopjes

Tussenkopjes hebben twee functies. Ten eerste maken ze een tekst overzichtelijk en ten tweede helpen ze Google te begrijpen waar een tekst over gaat.

Om de inhoud van een tekst over te brengen aan Google is het belangrijk dat je de relevante zoekwoorden in een aantal tussenkopjes gebruikt. Google weet hierdoor dat alle informatie in je tekst is gericht op hetzelfde onderwerp.

Voor bezoekers die je tekst scannen is het daarnaast belangrijk dat je tussenkopjes informatief zijn. Ze moeten duidelijk maken waar de paragraaf over gaat.

7. Tekst

De tekst zelf (body-tekst) is het grootste deel van je artikel en moet dus uiteraard ook geoptimaliseerd worden. Lees je tekst eerst nog eens door en controleer of de juiste schrijfstijl en formaliteit wordt gebruikt. Je kunt tegelijkertijd ook letten op taalgebruik, grammatica en spelfouten.

Om je tekst beter vindbaar te maken in Google is het belangrijk dat je je tekst op de volgende punten controleert:

  • Wordt het zoekwoord aan het begin van het artikel gebruikt? Hierdoor is het voor de lezer direct duidelijk waar je artikel over gaat.

  • Maak je gebruik van variaties en synoniemen van het zoekwoord? Je kunt hierdoor op meerdere zoektermen gevonden worden. Het maakt de tekst ook leesbaarder.

  • Komt het belangrijkste keyword meerdere keren in de tekst voor? Idealiter wordt het zoekwoord 1 tot 2,5 keer per iedere 100 woorden gebruikt.

  • Heb je geen andere pagina’s online staan die zich op dit zoekwoord richten? Je concurreert hierdoor met jezelf, dat zonde is van je tijd en energie.

8. Visuele content toevoegen

Een artikel wordt interessanter met visuele ondersteuning. Alleen tekst kan al snel gaan vervelen. Terwijl je doel is om de bezoeker zo lang mogelijk op je pagina te houden.

Voeg visuele content toe om het artikel interessanter te maken en de inhoudelijke artikelen begrijpelijker te presenteren. Gebruik afbeeldingen, infographics, video’s, tabellen en grafieken om je tekst van een boekwerk om te toveren in een behapbare pagina.

9. Afbeeldingen optimaliseren

Het gebruik van afbeeldingen is altijd aan te raden, maar ze moeten wel geoptimaliseerd worden. Een afbeelding van een te groot bestandsformaat kan je pagina ontzettend traag maken. Snelheid is echter een belangrijke factor voor de gebruiksvriendelijkheid en daarmee dus ook voor je rankings.

Hoe kleiner een afbeelding is, hoe sneller deze laadt. Afbeeldingen zijn idealiter niet groter dan 75 tot 150 KB.

Het is ook belangrijk om Google te laten weten waar je afbeelding over gaat. Dit kun je doen door een goede alt tekst op te geven. De alt tekst is een omschrijving die wordt gebruikt om slechtzienden een beeld te geven.

Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden terugkomen in de alt teksten van je afbeeldingen. Als je meerdere afbeeldingen op je pagina gebruikt is het echter niet nodig om altijd het zoekwoord toe te passen. Maak in je alt teksten ook gebruik van gerelateerde zoekwoorden.

10. Links toevoegen

Voeg links naar interne en externe pagina’s toe om je content te ondersteunen. Links geven een SEO-waarde af en hoe vaker er naar een pagina wordt verwezen, hoe hoger deze zal ranken.

Als je gebruik maakt van links is het belangrijk dat je de link verbindt aan een goed trefwoord. Zo kun je dus beter geen link plaatsen op de tekst “klik hier”. Dit is nietszeggend en het vertelt de gebruiker en Google helemaal niets over de inhoud van de pagina. Gebruik eventueel een Call to Action (CTA) om bijvoorbeeld een contactformulier in te voegen.

Zowel voor interne links als externe links geldt dat de link een omschrijving moet bieden. Voor interne linkjes kun je de link het beste verbinden aan de zoekterm waar het artikel over gaat. Link binnen je eigen website alleen naar gerelateerde artikelen die binnen dezelfde categorie vallen.

Pas met externe links op dat je niet linkt naar artikelen die over exact hetzelfde onderwerp gaan. Je snijdt jezelf hiermee in de vingers, omdat je de pagina waar je mee concurreert extra SEO-waarde geeft.

Externe links zijn vooral nuttig om de informatie die je geeft te onderbouwen. Bijvoorbeeld bronnen van feiten of tools die je benoemt.

Na het publiceren van je SEO tekst kun je ook werken aan backlinks. Dit zijn links van andere website’s die naar jouw artikel linken. Backlinks vergaren is een van de belangrijkste off-page SEO optimalisaties, omdat ze veel SEO-waarde afgeven. Zeker wanneer de backlinks van autoritaire en relevante websites komen.

Wat zijn backlinks
Een backlink verwijst van website A naar website B of andersom.

Stap 7. Plan het artikel in voor publicatie

Je bent er bijna! Je artikel is geschreven, helemaal geoptimaliseerd en dus klaar om de wereld in te gaan. Controleer nog een keer of je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen en of er geen foutjes meer in de tekst staan.

Maak gebruik van de preview-functie om te zien hoe je artikel eruit komt te zien als je op de publicatie-knop drukt. Je kunt eventueel je opmaak of afbeeldingen nog aanpassen, zodat je artikel er pico bello uitziet.

Publiceer je artikel direct, of plan deze in om op een later tijdstip online te gaan. Door SEO teksten in te plannen kun je vooruit werken en consistent waardevolle content publiceren. Zelfs als je even geen tijd hebt om te schrijven.

Stap 8. Promoot je artikel

Laat de wereld weten dat je een nieuw artikel hebt gepubliceerd door deze te promoten. Je kunt de link delen op Social Media of toevoegen in de volgende nieuwsbrief naar je e-mail abonnees.

Heb je een persoon of bedrijf in je artikel vermeld? Neem dan contact met hen op, zodat zij hun lezers of volgers kunnen laten weten dat ze in jouw artikel zijn genoemd. Wie weet delen ze jouw artikel zelfs op hun Social Media, dat is toch mooi meegenomen.

Tot slot kun je in eerder gepubliceerde SEO teksten een interne link naar je nieuwe artikel toevoegen. Dit helpt om direct een beetje SEO-waarde over te brengen en kan je artikel een boost geven.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Maak gebruik van SEO-tools

    SEO teksten schrijven en optimaliseren vergt heel wat werk. Gelukkig zijn er een aantal handige tools die je kunnen helpen om je artikelen te optimaliseren.

    De twee meest bekende WordPress plug-ins zijn Yoast SEO en Rank Math. Beiden geven met behulp van kleuren aan op welke punten jouw tekst goed geoptimaliseerd is en waar er nog snelle verbeteringen doorgevoerd kunnen worden.

    Rank math als hulpmiddel voor seo teksten schrijven
    Rank Math geeft aan hoe een tekst nog verder geoptimaliseerd kan worden.

    Beide tools bieden ook de mogelijkheid om de snippet eenvoudig aan te passen:

    Snippet aanpassen met rank math
    SEO snippet aanpassen in WordPress met Rank Math

    SEO teksten schrijven uitbesteden

    Een goede schrijver worden vereist oefening en kennis. Heb je te weinig kennis van SEO, ben je (nog) niet zo’n goede schrijver, of heb je er simpelweg geen tijd voor? Dan kan Leadi SEO ondersteuning bieden voor SEO teksten schrijven met een tekstschrijver gespecialiseerd in SEO.

    Door onze unieke sprintmethode kun je zelf kiezen welk onderdeel van het proces je uitbesteedt. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen alleen het zoekwoorden onderzoek of het optimaliseren aan ons uit te besteden. We hebben alle kennis en kunde in huis om het volledige proces, van onderzoek, tot publicatie en promotie op ons te nemen.

    Bekijk ons SEO aanbod om erachter te komen wat je kunt uitbesteden. Neem contact met ons op voor meer informatie of vraag vrijblijvend een offerte aan via onderstaand formulier.

      Neem contact op