Wat is CTR? Waarom is de CTR belangrijk? CTR en Online Marketing Wat is een goede CTR? Wanneer een hoge CTR slecht is Alles over CTR samengevat

CTR is een belangrijk begrip in online marketing. Het geeft namelijk aan in welke mate gebruikers op jouw link klikken als ze de voorvertoning van jouw website te zien krijgen. 

De klikfrequentie, zoals het ook wel wordt genoemd, speelt zowel een belangrijke rol voor organische zoekresultaten als voor advertenties. Om meer bezoekers op je website te krijgen heb je namelijk twee dingen nodig. 

Ten eerste goede rankings, om je pagina’s of advertenties bovenaan in Google te laten verschijnen. Ten tweede een goede Click Trough Rate, om vanuit de zoekresultaten meer bezoekers naar jouw website te krijgen. 

In dit artikel geven we antwoord op de vraag ‘Wat is CTR’. We leggen ook uit hoe je deze kunt berekenen en kunt verbeteren. 

Wat is CTR?

CTR staat voor Click Through Rate. Het is de klikfrequentie die aangeeft hoe vaak mensen op jouw link klikken als ze deze te zien krijgen. De CTR kan worden gebruikt om te meten hoe goed je zoekwoorden, advertenties of gratis vermeldingen presteren. 

Klikfrequentie berekenen

De CTR is het aantal klikken dat je ontvangt, gedeeld door het aantal vertoningen van je link. Doordat de klikfrequentie wordt uitgedrukt in percentages, vermenigvuldig je het vervolgens met 100%: 

Formule om de ctr te berekenen

Voorbeeld

Is jouw link 500 keer weergegeven en is er daarvan 8 keer op geklikt, dan is je CTR 1,6%.

Click through rate berekenen met 500 views en 8 clicks
  • Klikken: 8

  • Vertoningen: 500

  • CTR: 1,6%

Waarom is de CTR belangrijk?

De Click Through Rate is belangrijk voor SEO en SEA. De klikfrequentie heeft namelijk invloed op je rankings, zowel van organische resultaten als van advertenties.

Google houdt rekening met vele verschillende factoren als het aankomt op ranking. Om bovenaan te komen in Google is het bijvoorbeeld heel belangrijk om relevante informatie te geven. 

Relevantie is belangrijk, omdat Google veel waarde hecht aan gebruikservaring. De zoekmachine wil bezoekers dus met zoveel mogelijk eenvoud voorzien van een compleet antwoord.

CTR-scores laten zien hoe relevant de voorvertoning van een zoekresultaat of advertentie is. Hoe hoger de Click Through Rate, hoe hoger de mate van relevantie voor bezoekers.

Een hoge klikfrequentie kan dus daadwerkelijk bijdragen aan een hogere ranking. Er zijn echter nog veel meer factoren die hieraan bijdragen. Alleen een hoge CTR is dus niet voldoende om te ranken in Google. 

CTR en Online Marketing

De Click Through Rate komt in verschillende onderdelen van online marketing terug. Het is namelijk een factor die aangeeft hoe goed je organische resultaten of advertenties presteren.

Je kunt de CTR in de volgende onderdelen terugvinden: 

  • Google Ads campagnes. De CTR wordt gebruikt om weer te geven hoe tekstadvertenties en banners presteren. Hoe hoger de CTR, hoe relevanter de advertentie is voor de gekozen zoekwoorden. 

  • Organische zoekresultaten. In de Google zoekresultaten worden de titel en meta omschrijving van jouw pagina’s weergegeven. Met behulp van de CTR kun je nagaan hoeveel mensen jouw website bezoeken nadat ze deze informatie zien. 

  • Social Media. Zowel organische als gesponsorde berichten met een link hebben een CTR. Je kunt zo in de gaten houden of jouw posts voldoende nieuwsgierigheid opwekken bij gebruikers om op jouw link te klikken.

  • E-mailmarketing. Als het aankomt op e-mailmarketing geeft de CTR aan hoeveel mensen vanuit een geopende e-mail op een ingesloten link klikken. De klikfrequentie geeft in dit geval aan of je genoeg interesse opwekt bij de lezers om door te klikken naar je link. 

CTR in organische zoekresultaten

In de organische zoekresultaten laat een klikfrequentie zien hoe relevant jouw website is voor een bepaalde zoekterm. Als de titel en de meta omschrijving overeenkomen met de zoekintentie, zal een gebruiker namelijk sneller op jouw resultaat klikken.

Een hoge Click Through Rate kan echter ook betekenen dat je heel weinig vertoningen in Google hebt. Als je slechts 10 vertoningen hebt en 1 iemand heeft op je link geklikt, heb je een CTR van 10%. Dit wil echter niet zeggen dat de pagina goed presteert.

Je kunt de klikfrequentie van je organische zoekresultaten terugvinden in Google Search Console. Stel deze tool zelf eenvoudig in om de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bij te houden en onderhouden. 

Aan de linkerkant klik je op ‘Search results’. Vervolgens krijg je te zien wat de gemiddelde klikfrequentie van je website is.

Door naar beneden te scrollen kun je onder andere filteren op zoektermen en pagina’s. Klik op ‘CTR’ om de CTR te filteren van hoog naar laag. Klik nog een keer als je wil filteren van laag naar hoog. 

Op deze manier kun je precies zien welke pagina’s meer aandacht nodig hebben om de klikfrequentie te verbeteren. Een hogere klikfrequentie levert namelijk meer bezoekers op. 

Inzicht in ctr in google search console

Lukt het je niet om de CTR van je organische resultaten op orde te krijgen? Wij helpen je graag verbeteringen aan te brengen met behulp van onze vrijblijvende SEO sprints

Leadi helpt je op weg zonder dat je vastzit aan vaste contracten. We helpen je daarbij alleen met de onderdelen waar je hulp voor wil ontvangen, zodat je nooit meer betaalt dan nodig. 

CTR in online adverteren

Waar je ook adverteert, je zal altijd inzicht krijgen in de CTR. Facebook Ads, Google Ads, Insta Ads, Display Ads; voor allemaal geldt dat een hogere klikfrequentie aangeeft dat een advertentie relevant is.

Een hogere CTR voor advertenties zorgt voor:

  • Betere kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore van Google Ads wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren, waaronder de CTR. Een hogere kwaliteitsscore zorgt ervoor dat jouw advertentie vaker wordt weergegeven. De CTR geeft aan in welke mate een advertentie relevant is voor een bepaald zoekwoord. Een hogere CTR heeft een positieve invloed op de kwaliteitsscore. 

  • Meer vertoningen. Doordat de kwaliteitsscore toeneemt met een hogere CTR wordt je advertentie vaker weergegeven. Je hebt dus meer vertoningen en een grotere kans om bezoekers op je website te ontvangen. 

  • Lagere CPC. CPC staat voor Costs Per Click en dit is de prijs die je per klik op je advertentie betaalt. Je bepaalt deze prijs zelf en het is een onderdeel om de kwaliteitsscore te bepalen. Als je een hogere kwaliteitsscore hebt, kun je wegkomen met een lager bod. Een hogere CTR zorgt voor een hogere kwaliteitsscore, waardoor je lager kunt bieden voor de CPC. 

Vind je het lastig om de CTR van je advertenties op orde te krijgen? Dan helpt Leadi je graag een handje. Met behulp van onze SEA sprints betaal je alleen voor de hulp die je nodig hebt en zolang je dit nodig hebt. 

Wat is een goede CTR?

Als je je gaat verdiepen in de CTR wil je natuurlijk weten wat een goede score is. Helaas is hier geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt namelijk van vele verschillende factoren af.

Ten eerste is er een groot verschil in de klikfrequenties voor organische resultaten en advertenties. Advertenties worden vervolgens onderverdeeld in advertenties in de zoekresultaten en display ads. Voor e-mailmarketing en Social Media is het wéér anders.

CTR-scores met dubbele getallen zijn vrij uitzonderlijk, terwijl CTR-scores van minder dan een procent helemaal niet slecht hoeven te zijn. 

Om je enigszins een idee te geven vertellen we je hieronder de gemiddelde klikfrequenties voor Google:

  • Organische resultaten (pagina 1): 3% tot 31%. Deze range is ontzettend groot, omdat het resultaat op nummer 1 simpelweg veel meer clicks krijgt dan het resultaat op nummer 10. 

  • Advertenties in de zoekresultaten: 2% tot 6%. De Click Through Rate voor advertenties in de zoekresultaten is grotendeels afhankelijk van de sector. De dating sector scoort het best en de tech-industrie het laagst.

  • Display ads: 0,4% – 1,1%. De gemiddelde CTR voor display ads is ook afhankelijk van de sector. De onroerend goed sector scoort het hoogst en de tech-industrie scoort ook voor display ads het laagst. 

Houd er rekening mee dat bovenstaande klikfrequenties gemiddeldes zijn. Het is dus niet uitzonderlijk om een iets hogere of lagere score te hebben. 

Wat is ctr per industrie voor advertenties in de zoekresultaten en display ads.
Gemiddelde Click Through Rate in Google voor advertenties in de zoekresultaten en display ads in verschillende industrieën.

Industrieën van links naar rechts: Belangenbehartiging – Auto-industrie – B2B – Consumentendiensten – Dating – E-commerce – Onderwijs – Arbeidsbemiddeling – Financiën en verzekeringen – Gezondheid en medisch – Huishoudelijke goederen – Industriële dienstverlening – Juridisch – Vastgoed – Technologie – Reizen

Bron: Wordstream.com

Klikfrequentie verbeteren voor SEO

In hoeverre gebruikers doorklikken vanuit de zoekresultaten hangt grotendeels af van je voorvertoning. De voorvertoning bestaat uit een titel en meta omschrijving. Om de klikfrequentie voor SEO te verbeteren kun je de voorvertoning verbeteren door:

  • Het belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel te gebruiken;

  • Van de titel een vraag te maken;

  • Een getal te gebruiken in de titel;

  • De titel niet langer te maken dan 55 tekens;

  • Zelf een meta omschrijving te maken;

  • De belangrijkste zoekwoorden in de meta omschrijving te gebruiken;

  • De meta omschrijving relevant te maken;

  • Een call-to-action toe te voegen in de meta omschrijving.

Voor meer tips lees je ook ons artikel ‘Schrijf de beste meta omschrijving voor SEO’.

Klikfrequentie verbeteren voor SEA

Zoals eerder aangegeven heeft de CTR van advertenties direct invloed op de kwaliteitsscore. Een goede Click Through Rate zorgt dus voor meer vertoningen en lagere kosten. Om de klikfrequentie voor SEA te verbeteren kun je de volgende tips toepassen:

  • Cluster vergelijkbare zoekwoorden in kleine advertentiegroepen; 

  • Test meerdere varianten van je advertenties; 

  • Voeg uitsluitingszoekwoorden toe om te voorkomen dat je advertenties worden getoond voor irrelevante zoektermen; 

  • Bied op long-tail-zoekwoorden

  • Formuleer een duidelijke call-to-action; 

  • Kijk ook eens naar negatieve keywords; 

  • Maak gebruik van advertentie extensies om extra relevante informatie toe te voegen;

  • Speel in op emoties zoals urgentie, blijdschap of humor;

  • Gebruik verschillende matchtypes voor je zoekwoorden.

Lees verder in ons artikel ‘Wat is en hoe werkt Search Engine Advertising (SEA)’ voor meer informatie. 

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Wanneer een hoge CTR slecht is

    Staar je niet volledig blind op de cijfers. Een lage CTR hoeft niet altijd slecht te zijn en een hoge CTR hoeft niet altijd goed te zijn.

    Uiteindelijk gaat het namelijk om conversies. Je kunt heel hoog in Google ranken, een hoge CTR-score behalen, maar daarmee geen klanten, leads of andere winsten behalen. 

    Het is dus afhankelijk van je doelstellingen of een hoge klikfrequentie goed is. Je schiet namelijk niets op met een hoge klikfrequentie als het jou vervolgens niets oplevert. 

    Een hoge CTR is goed als je zoveel mogelijk bezoekers op je website wil hebben. Dit kan bijvoorbeeld voordelig zijn als je per bezoeker wordt betaald voor het tonen van display ads op je website.

    Een hoge CTR is slecht wanneer je betaalt per klik op je advertentie en bezoekers vervolgens niet converteren. Je kunt dan beter een lagere Click Through Rate hebben waarmee je meer relevante bezoekers op je website ontvangt.

    Conversieratio

    Het uiteindelijke doel is natuurlijk om te verkopen. Een hoge CTR is dus niet veel waard als de bezoekers op je website niet converteren.

    Naast de klikfrequentie is het daarom een goed idee om ook de conversieratio te monitoren. Deze ratio laat zien hoe succesvol jouw website is om bezoekers om te zetten in klanten.

    Je kunt de conversieratio berekenen door het aantal transacties te delen door het aantal sessies op je website en dit vervolgens te vermenigvuldigen met 100%:

    Formule om de conversieratio te berekenen

    De conversieratio hoeft overigens niet alleen maar met transacties te maken te hebben. Je kunt bijvoorbeeld ook de conversieratio berekenen voor het aantal bezoekers dat zich aanmeldt voor je e-maillijst. 

    Afhankelijk van je doelstelling kan de conversieratio dus een belangrijke statistiek zijn om bij te houden. 

    Alles over CTR samengevat

    De Click Through Rate is een statistisch gegeven die laat zien hoeveel bezoekers naar je website gaan nadat ze een voorvertoning hebben gezien. De voorvertoning kan zowel een advertentie als een organisch zoekresultaat zijn.

    Je berekent de CTR door het aantal bezoekers te delen door het aantal vertoningen en dit te vermenigvuldigen met 100%. 

    Een hogere klikfrequentie leidt tot meer website bezoekers. Doorgaans is dit voordelig, omdat het zorgt voor hogere organische rankings en meer advertentie vertoningen. 

    De CTR kun je voor organische resultaten verbeteren door de voorvertoning relevanter te maken. Besteed aandacht aan de titel en de meta omschrijving. Ga na of deze overeen komen met de zoekintentie van het belangrijkste zoekwoord.

    Voor advertenties kun je de klikfrequentie onder andere verbeteren door de advertentie relevanter te maken. Maak ook slim gebruik van de Google Ads manager door relevante zoekwoorden te klusteren. De manager biedt daarnaast nog meer handige opties om je advertenties te verbeteren. 

    Hoge CTR-scores hoeven echter niet altijd goed te zijn. Vooral voor advertenties geldt dat je hoofdzakelijk relevante bezoekers op je website wil ontvangen. Relevante bezoekers converteren sneller en leveren dus meer op. 

    Om te bepalen of je Click Through Rate goed is, kun je de conversieratio bepalen. Deze ratio geeft aan welk percentage van je bezoekers converteert in klanten. Als de CTR hoog is, maar de conversieratio laag, ontvang je wellicht te weinig relevante bezoekers op je website.

    Heb je hulp nodig om jouw Click Through Rates te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.