Wat zijn SEO-doeleinden? Waarom zijn SEO-doeleinden belangrijk? Hoe bepaal je SEO-doeleinden? 9 Verschillende SEO-doeleinden voor bedrijven 3 voorbeelden van SMART SEO-doeleinden Samenvatting over SEO-doeleinden

Het opstellen van SEO-doeleinden wordt vaak overgeslagen. De gedachtegang hierachter is dat het moeilijk is of te veel tijd kost. Doelstellingen zijn echter ontzettend belangrijk om je website gericht te verbeteren.

Zonder doelen doe je maar wat. Je denkt dat je goed bezig bent door wekelijks artikelen te publiceren en je Social Media te boosten. Wat dit uiteindelijk oplevert, weet je eigenlijk niet.

Het opstellen van doelen helpt je om je werkzaamheden tactisch uit te voeren. Door steeds naar een doel toe te werken weet je precies wat je moet doen en wat de werkzaamheden op moeten leveren. 

In dit artikel leggen we je precies uit hoe je SEO-doeleinden opstelt en hoe je ze kunt behalen. 

We kunnen alvast vertellen dat je je doelen SMART moet opstellen. Daarbij zullen we SEO-doeleinden onderbouwen met prestatiedoelen en procesdoelen om je te helpen je voortgang te controleren. 

Wat zijn SEO-doeleinden?

Met SEO-doeleinden kun je bepaalde doelen bereiken binnen je SEO-strategie. Het is daarbij belangrijk dat de doeleinden specifiek en meetbaar zijn over een bepaalde periode.

Ieder SEO-doel dat je voor je website opstelt moet bijdragen aan het algemene doel voor SEO. Dit is om je vindbaarheid in online zoekresultaten te vergroten, om zo meer bezoekers, meer klanten en meer omzet te genereren. 

Waarom zijn SEO-doeleinden belangrijk?

Het opstellen van doelen geeft je in het algemeen richtlijnen en duidelijkheid. Zonder doelen is het lastig om ergens naar toe te werken. 

SEO-doeleinden geven je een richtpunt, om zo focus aan te brengen in je plan. Met behulp van deze doelen kun je beter bepalen welke werkzaamheden je moet uitvoeren en in welke tijdspanne. 

Hoe bepaal je SEO-doeleinden?

SEO-doeleinden komen niet uit de lucht vallen. Ze moeten gebaseerd worden op bedrijfsdoelen. 

Een bedrijfsdoel kan bijvoorbeeld zijn om X% meer omzet te draaien. Een logisch SEO-doel dat hieruit kan volgen is dat de website X% meer verkopen moet genereren. 

Het opstellen van SEO-doeleinden is echter pas stap 1. Je wilt ze natuurlijk ook behalen. 

Om je uiteindelijke SEO-doeleinden te behalen, stellen we extra doelen op. Deze prestatie- en procesdoelen zijn kleiner en helpen je uiteindelijke doel in stapjes op te delen. Ze bieden overzicht, waardoor het haalbaarder is om het eindresultaat te behalen. 

Piramide seo doeleinden
  • SEO-doel. Het SEO-doel omvat het uiteindelijke resultaat. Deze doelen moeten meetbaar en specifiek zijn. Je kunt deze doelen het beste baseren op bedrijfsdoelen, zodat je twee vliegen in een klap slaat. 

  • Prestatiedoel. De prestatiedoelen zijn meerdere kleinere doelen die je helpen om het SEO-doel te behalen. Prestatiedoelen worden behaald over een kortere termijn en zorgen ervoor dat je op schema blijft om het lange termijn SEO-doel te behalen. Prestatiedoelen kun je het beste ook meetbaar en specifiek maken. 

  • Procesdoel. Procesdoelen zijn nog kleinere doelen die je helpen om prestatiedoelen te behalen. Je kunt het zien als een to do list. Je hebt dus 100% zelf in de hand dat je deze taken kunt uitvoeren om de doelen te behalen.

Hieronder leggen we in drie stappen uit hoe je zelf goede SEO-doeleinden kunt opstellen. 

1. Bepaal de doelstelling voor het resultaat

SEO-doelen moeten overeenkomen met bedrijfsdoelen. Zo weet je zeker dat de moeite die je steekt in SEO zal bijdragen aan het verbeteren van de bedrijfsresultaten. 

Om een goede SEO-doelstelling te maken kun je jezelf de volgende vraag stellen:

“Welk SEO-resultaat draagt bij aan de bredere doelen van het bedrijf?”

Het antwoord op deze vraag kan simpel zijn, bijvoorbeeld: “Product X meer verkopen”. Je moet dit antwoord vervolgens omzetten in een doel dat meetbaar en specifiek is. Hiervoor kun je de SMART-methode gebruiken:

Smart doelen opstellen

Met de SMART-methode kun je het eenvoudige antwoord omzetten in een specifiek en meetbaar doel, namelijk: “Over zes maanden moet product X 20 keer per maand via de website worden verkocht”.

  • Specifiek. Er bestaat geen twijfel over de resultaten die je wil behalen.

  • Meetbaar. Het aantal verkopen van een product via de website is meetbaar.

  • Acceptabel. Het doel is haalbaar volgens jou en eventuele anderen die aan dit doel gaan werken.

  • Relevant. Het verbeteren van het aantal verkopen van product X zal de bedrijfsomzet verhogen.

  • Tijdsgebonden. Je wil het resultaat in zes maanden behalen.

2. Bepaal prestatiedoelen

Prestatiedoelen helpen je om het uiteindelijke doel te behalen. Ze zijn kleiner, maar net zo belangrijk. Door deze doelen te behalen blijf je op schema om je gewenste SEO-resultaat te bereiken.

Het is belangrijk dat je het uiteindelijke doel kunt behalen met een minimaal aantal prestatiedoelen. Soms is een enkel prestatiedoel voldoende. Beperk het tot maximaal drie. 

Denk je dat je meer prestatiedoelen nodig hebt om je uiteindelijke doel te kunnen behalen? Probeer dan je doel te herformuleren of splits het op in verschillende doelen. 

Om prestatiedoelen op te stellen kun je jezelf de volgende vraag stellen: 

“Welke kortetermijnresultaten zullen bijdragen aan het behalen van het SEO-doel?”

Stel jezelf dus de vraag: “Welke kortetermijnresultaten zullen eraan bijdragen om product X 20 keer per maand via de website te verkopen?”

Voor prestatiedoelen geldt ook dat ze SMART opgesteld moeten worden. Een voorbeeld voor een SMART prestatiedoel is bijvoorbeeld: “Ontvang maandelijks 5 hoogkwalitatieve backlinks naar de landingspagina van Product X”.

Het ontvangen van hoogkwalitatieve backlinks zal leiden tot een hogere ranking van de landingspagina. Hierdoor zal je meer bezoekers op deze pagina ontvangen en dat zal resulteren in meer verkopen van Product X.

3. Bepaal procesdoelen

Procesdoelen zijn nog kleiner dan prestatiedoelen en helpen je om van dag tot dag bezigheden in te plannen. De procesdoelen zullen er uiteindelijk voor zorgen dat je prestatiedoelen behaalt.

Om procesdoelen op te stellen kun je jezelf de volgende vraag stellen: 

“Welke werkzaamheden moet ik uitvoeren om mijn procesdoel te behalen?”

Stel jezelf dus de vraag: “Welke werkzaamheden moet ik uitvoeren om maandelijks 5 hoogkwalitatieve backlinks naar de landingspagina van Product X te ontvangen?”

In dit geval kan een procesdoel bijvoorbeeld zijn om een landingspagina voor Product X te maken. Of het opstellen van een e-mailcampagne voor Outreach. 

Beide procesdoelen zullen ervoor zorgen dat het mogelijk is om backlinks naar de landingspagina van Product X te krijgen. 

Voorbeeld zwemdiploma behalen

SEO kan ingewikkeld zijn. Het opstellen van hoofd-, prestatie-, en procesdoelen kan hierdoor overweldigend zijn. Om je te helpen de SEO-doeleinden piramide te gebruiken geven we een eenvoudig voorbeeld voor het behalen van je zwemdiploma. 

Je kunt bijvoorbeeld als doel stellen dat je binnen 10 weken je zwemdiploma wil behalen. Om dit te bereiken moet je iedere twee weken in een hoger zwemklasje worden geplaatst. De procesdoelen, zoals het aanschaffen van zwemkleding, helpen je dit te behalen.

Voorbeeld zwemdiploma behalen-06

Nu is het tijd voor het echte werk. Laten we eens kijken naar het opstellen van SEO-doeleinden.

9 Verschillende SEO-doeleinden voor bedrijven

Het formuleren van een reeks specifieke en actiegerichte SEO-doeleinden geven je wat je nodig hebt om een goede SEO-strategie op te zetten. 

SEO-doelstellingen opstellen kan echter moeilijk zijn. Soms weet je niet goed hoe je bedrijfsdoelstellingen om kunt zetten in actiepunten voor SEO.

Om je een beetje op weg te helpen zetten we hieronder 9 belangrijke SEO-doeleinden op een rijtje. We leggen daarbij uit wat het doel precies inhoudt en waarom het doel belangrijk kan zijn.

Deze algemene doelen kun jij specifiek maken voor jouw bedrijf. Je kunt daarmee het proces in gang zetten. Als je het eenmaal onder de knie hebt kun je meer SEO-doeleinden opstellen om je bedrijf nog verder te ontwikkelen.

1. Organisch verkeer verhogen met X%

Het verhogen van je organische verkeer is een van de belangrijkste SEO-doeleinden. Met meer verkeer is de kans groot dat je meer conversies maakt. Meer verkeer zorgt er ook voor dat zoekmachines je content waarderen, waardoor je hoger kunt ranken in Google.

Om dit doel SMART te maken is het verstandig om onderzoek te doen. Simpelweg met een mooi getal aan de slag gaan is namelijk niet altijd haalbaar.

Kijk daarom naar de resultaten die je eerder hebt behaald. Bekijk bijvoorbeeld hoeveel het verkeer de afgelopen tijd maandelijks is gestegen. Is dit 8% tot 10%, dan is het haalbaar om een doel op te stellen om het maandelijkse verkeer met 15% te laten stijgen. 

Houd echter rekening met de huidige situatie van je website. Misschien is je website al groot en heb je een stabiel aantal bezoekers van 75.000 per maand. Een realistischer doel is dan om het organische verkeer maandelijks met 5% te laten groeien. 

Voorbeeld SMART doel
In een jaar tijd wil ik het organische verkeer op mijn website met 100% verhogen.

2. Conversies uit organisch verkeer verhogen met X%

Je hebt niet voor niets een website. Je wil dat mensen je kunnen vinden, zodat ze informatie over je services of producten kunnen krijgen. Aan de hand hiervan wil je websitebezoekers uiteindelijk omzetten in klanten.

Of het nu gaat om je eigen services en producten of om affiliatie marketing, je wil dat bezoekers iets opleveren. Op deze manier kun jij je website in stand houden en verbeteren om bezoekers nog beter van dienst te zijn.

Een conversie hoeft overigens niet altijd een verkoop te zijn. Je kunt ook conversies hebben voor aanmeldingen voor je nieuwsbrief of het downloaden van een bepaald document. Formuleer in je doel altijd welk soort conversie je wil verbeteren. 

Met behulp van SEO-tools kun je bepalen welk deel van je bezoekers converteert. Normaliter wordt dit uitgedrukt in een percentage. Hoe hoger dit percentage is, hoe beter jouw website het juiste publiek weet te targeten. 

Om SMART SEO-doeleinden op te stellen is het belangrijk dat je de huidige conversieratio van je website weet. Daarbij moet je er rekening mee houden dat de conversieratio nooit 100% zal zijn.

Kijk daarbij of je mogelijkheden hebt om de conversieratio te verhogen. Kun je je landingspagina’s bijvoorbeeld verbeteren? Of kun je andere zoekwoorden toepassen om een gerichter publiek aan te spreken?

Voorbeeld SMART doel
Ik wil de verkoop conversies vanuit het organische verkeer op mijn website per 1 juli met 25% verhogen. 

3. Domain Authority verhogen naar X

De domain authority (DA) van je website geeft aan hoeveel autoriteit je uitstraalt. Een hogere score geeft aan dat zoekmachines je website meer zien als een specialist op dat gebied. Het verhogen van je DA kan een enorme boost geven aan je rankings.

Je kunt de score van je domain authority in de gaten houden met SEO-tools zoals Ahrefs en Moz

De DA wordt bepaald door verschillende factoren. Een belangrijke factor is de kwaliteit van je content. Backlinks dragen ook een grote bijdrage in de score van de DA van je website.

Het verhogen van je DA draagt dus op verschillende manieren bij aan je SEO-strategie. Je kunt aan verschillende SEO-doeleinden werken om dit doel te bereiken. 

Voorbeeld SMART doel
Ik wil de domain authority van mijn website in 3 maanden tijd verhogen van 25 naar 30.

4. Google page speed verbeteren naar X

Het verbeteren van de page speed draagt op meerdere manieren bij aan je SEO-strategie. Je rankings kunnen er namelijk mee verhogen, maar ook de algehele website-ervaring zal verbeteren.

Houd er rekening mee dat het verbeteren van de snelheid van je website technische SEO omvat. Je moet namelijk veranderingen aanbrengen in de backend van je website. Pas daarmee op, want een fout in de backend kan voor desastreuze gevolgen zorgen.

Zorg dus dat je weet wat je doet voordat je met de page speed aan de slag gaat. Mocht je hier liever niet zelf aan de slag gaan, kun je Leadi inschakelen. Wij hebben een professioneel team dat graag voor jou aan de slag gaat.

Onze unieke werkwijze zorgt ervoor dat we met behulp van SEO-sprints jouw specifieke problemen op kunnen lossen. Je zit daarbij niet vast aan lange contracten en je betaalt alleen voor de hulp die je daadwerkelijk nodig hebt. 

Voorbeeld SMART doel
Ik wil de page speed van mijn website binnen een maand verbeteren naar 0,5 seconden. 

5. Creëer X meer pagina’s die ieder 5% van het organisch verkeer genereren

Het creëren van nieuwe pagina’s die verkeer binnen brengen is heel belangrijk. Het is niet voor niets een gezegde dat je het beste kunt wedden op meerdere paarden. Met slecht één pagina die verkeer binnen brengt loop je namelijk tegen enkele problemen aan:

  • Het verkeer dat je binnenkrijgt is niet gediversifieerd;

  • Zodra de pagina niet meer rankt, ben je in een keer al je verkeer kwijt;

  • Het is moeilijk om meer bezoekers naar je website te trekken.

Je kunt dus het beste meerdere pagina’s hebben die allemaal een deel van het verkeer binnenbrengen. Daarmee spreid je je kansen en trek je een breder publiek aan. 

Houd hierbij rekening met verschillende soorten pagina’s, zoals landingspagina’s, blogs en categoriepagina’s. Verschillende pagina’s zorgen voor een gevarieerder publiek op je website. 

Met een informatieve blogpost kun je nieuwe potentiële klanten aantrekken, die zich aan het begin van de sales trechter bevinden. Met een toegespitste landingspagina op een product spreek je juist een publiek aan dat al aan het einde van de trechter zit.

Om dit aan te pakken is het belangrijk om goed zoekwoordenonderzoek te doen. Je moet namelijk voor de zoekwoorden kunnen ranken en ze moeten aansluiten bij het publiek en je services.

Voorbeeld SMART doel
Ik wil in een half jaar tijd 5 nieuwe pagina’s maken die allemaal 5% van het organische verkeer genereren. 

6. Genereer € X uit verkopen door organisch verkeer

Je hoeft je niet per se te richten op het aantal conversies of de conversieratio om meer omzet te draaien met je website. Het is ook mogelijk om een bedrag vast te stellen dat je wil omzetten met je website of met een specifiek product.

Voor het omzetten van een bedrag geldt uiteraard ook dat het geen getal moet zijn dat uit de lucht komt vallen. Ga voor jezelf na wat de website op dit moment maandelijks oplevert. Controleer of er de afgelopen maanden groei in heeft gezeten en ga met deze nummers aan de slag.

Probeer je doel altijd net iets hoger te stellen dan de voortgang die je al hebt geboekt. Heb je de afgelopen tijd van maand op maand steeds € 50 meer verdiend? Probeer dan een doel te stellen om € 75 per maand meer te verkopen.

Hetzelfde geldt als je de omzet van een specifiek product wil verbeteren. Controleer de nummers en ga van daaruit aan de slag met het opstellen van haalbare SEO-doeleinden. 

Voorbeeld SMART doel
Over vier maanden wil ik dat de website € 1.500 omzet vanuit organisch verkeer.

7. Verlaag de bounce rate uit organisch verkeer tot X%

De bounce rate geeft aan in hoeverre bezoekers op je website blijven. Een hoge bounce rate geeft aan dat bezoekers je website snel weer verlaten. Een lage bounce rate geeft aan dat bezoekers de informatie op je site lezen en doorklikken naar andere links.

  • Hoge bounce rate: 56% tot 70%

  • Gemiddelde bounce rate: 41% tot 55%

  • Lage bounce rate: 26% tot 40%

Een hoge bounce rate kan ervoor zorgen dat zoekmachines denken dat de content op je website niet overeenkomt met de zoekintentie. Het kan dus een negatieve invloed hebben op je rankings. 

De bounce rate is voor iedere pagina verschillend. Bij het opstellen van dit doel probeer je dus een maximum limiet te stellen die geldt voor alle pagina’s. Zo weet je precies welke pagina’s je moet aanpakken en welke al voldoende presteren. 

Voordat je SEO-doeleinden gaat opstellen met betrekking tot de bounce rate is het belangrijk dat je weet waar deze verhouding door ontstaat. Het kan namelijk verschillende redenen hebben dat bezoekers wegklikken van je website. 

De meest voorkomende reden is dat de zoekintentie niet overeenkomt met de content op je website. Voordat je een artikel gaat schrijven voor een bepaald zoekwoord is het dus belangrijk om de zoekintentie van de gebruiker te achterhalen.

Besteed ook aandacht aan de voorvertoning van je website in de zoekresultaten. Schrijf een passende titel en goede meta omschrijving, die overeenkomen met de zoekintentie. De content op je pagina moet hier vervolgens bij aansluiten. 

Tot slot is ook de navigatie op je website belangrijk. Bezoekers moeten snel en makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg dus voor een goede interne linkstructuur en een overzichtelijk menu. 

Voorbeeld SMART doel
In zes maanden tijd wil ik dat de bounce rate van geen enkele pagina nog hoger is dan 35%. 

8. Verhoog de tijd op een pagina naar X minuten

Het verhogen van de tijd die mensen op je website doorbrengen sluit nauw aan bij het verbeteren van de bounce rate. Langere sessies leiden namelijk tot een lagere bounce rate.

Om mensen langer op je website door te laten brengen kun je het beste naar de structuur van je website kijken. Hoe beter content is georganiseerd, hoe eenvoudiger mensen kunnen vinden wat ze zoeken.

Verbeteringen aanbrengen in je websitestructuur zorgt er overigens ook voor dat zoekmachines je website beter kunnen crawlen. Ze kunnen hierdoor de informatie op je website beter interpreteren en ranken.

Bij het opstellen van deze SEO-doeleinden kies je niet zomaar voor een aantal minuten. Baseer het op de gegevens die je al hebt. 

Kijk hoeveel tijd bezoekers momenteel op je website doorbrengen. Ga na of hier de afgelopen maanden wijzigingen in zijn geweest. Stel met deze informatie vervolgens een haalbare verbetering op. 

Voorbeeld SMART doel
In drie maanden tijd wil ik de gemiddelde tijd op een pagina verhogen van 1,5 minuut naar 2 minuten.

9. Verbeter de interne linkstructuur van je website

De interne linkstructuur zijn linkjes die je in je artikel plaatst die verwijzen naar andere artikelen of pagina’s op je website. Interne links zijn belangrijk voor navigatie, omdat bezoekers zo eenvoudig meer informatie over een relevant onderwerp kunnen vinden.

Interne links zijn ook belangrijk voor SEO-doeleinden. Het helpt crawlers van zoekmachines namelijk om te begrijpen hoe de informatie op je website samenhangt. Zeker wanneer je website groot wordt en je honderden pagina’s hebt, is dit belangrijk.

Hoe meer interne links je hebt, hoe makkelijk het is voor bezoekers en crawlers om op je website te navigeren. Ze kunnen via interne links dieper in je website komen en zo kun je ze zoveel mogelijk informatie geven.

Houd er rekening mee dat je je sitemap opnieuw moet uploaden als je wijzigingen in je artikelen aanbrengt. Je kunt via Google Search Console een URL opnieuw laten indexeren. Google gaat je pagina dan opnieuw crawlen.

Voorbeeld SMART doel
In 8 weken tijd wil ik dat ieder artikel op mijn website vanuit minimaal twee andere artikelen uit dezelfde categorie via interne links gevonden kan worden. 

3 voorbeelden van SMART SEO-doeleinden

We hebben je bovenstaand negen voorbeelden gegeven van mogelijke SEO-doeleinden. Zoals eerder uitgelegd blijft het niet bij een doel. Om het doel te behalen moet je een SEO-doel SMART maken en prestatie- en procesdoelen opstellen.

Met onderstaande drie voorbeelden gaan we dieper in op de gehele piramide van SEO-doeleinden. Hierdoor krijg je een betere beeldvorming van het opstellen van SEO-doeleinden.

Om het geheugen op te frissen, hier nog een keer waar SMART voor staat:

  • Specifiek

  • Meetbaar

  • Acceptabel

  • Relevant

  • Tijdgebonden

1. Trek 10.000 organische bezoekers per maand aan per 31 december

Je organische verkeer verhogen is een goede strategie om zowel meer conversies te draaien als om hoger te ranken. 

Het doel is SMART opgesteld:

  • Specifiek. Het is duidelijk wat het doel is.

  • Meetbaar. 10.000 organische bezoekers is meetbaar.

  • Acceptabel. Met de huidige cijfers is dit doel haalbaar. 

  • Relevant. Het doel past bij de bedrijfsdoelstellingen. 

  • Tijdgebonden. Per 31 december is een duidelijke deadline. 

Prestatiedoelen

Om de SEO-doeleinden te behalen is het belangrijk om prestatiedoelen op te stellen. Een SEO-doel is namelijk een langetermijndoel en met behulp van prestatiedoelen zorg je dat je dit doel in kleinere stapjes opbreekt.

Heb je momenteel bijvoorbeeld 6.000 maandelijkse bezoekers en ligt 31 december 6 maanden in de toekomst? Zet dan als prestatiedoel dat je het organische verkeer iedere maand met 10% wil laten groeien.

Door iedere maand te controleren of je dit prestatiedoel haalt weet je of je op schema ligt om je SEO-doel te behalen. Als je organische verkeer iedere maand met 10% groeit, zou je na 6 maanden ongeveer 10.600 bezoekers moeten hebben. 

Lukt het een maand niet om 10% te groeien? Voer dan de volgende maand extra werkzaamheden uit om de achterstand in te halen. Doordat je deze maandelijkse controle uitvoert, zou de achterstand niet groot moeten zijn. Het behalen van het uiteindelijke doel blijft hierdoor mogelijk.

Procesdoelen

Met de procesdoelen wordt het duidelijker welke werkzaamheden je moet uitvoeren om de prestatiedoelen te behalen. Procesdoelen om je organische verkeer te verhogen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Voer een zoekwoordenonderzoek uit om keywords te vinden waar je site voor kan ranken.

  • Publiceer iedere week een nieuw artikel op de website.

  • Optimaliseer iedere week een artikel dat al gepubliceerd is.

Seo-doeleinden - meer organische bezoekers

2. Genereer over 4 maanden 10 verkoop conversies per maand uit organisch verkeer

Een conversie kan verschillende dingen inhouden. Een conversie kan een verkoop zijn, of een aanmelding op een e-maillijst. In dit doel is het type conversie goed gespecificeerd.

Het doel is SMART opgesteld:

  • Specifiek. Het doel is voor iedereen duidelijk. 

  • Meetbaar. Het aantal conversies uit organisch verkeer kun je meten. 

  • Acceptabel. Het doel is voor iedereen die eraan werkt haalbaar. 

  • Relevant. Conversies dragen bij aan de bedrijfsdoelstellingen. 

  • Tijdgebonden. Je hebt vier maanden de tijd om dit doel te behalen.

Je kunt dit doel ook specifiek richten op conversies van een bepaald product. Daarnaast kun je er ook voor kiezen de conversies op een bepaalde pagina te verbeteren. 

Prestatiedoelen

Om de conversies op je website te verhogen kun je prestatiedoelen opstellen. Deze zullen je helpen om het langetermijndoel van 10 verkoop conversies per maand te behalen.

Meer conversies behalen doe je vooral door meer bezoekers naar je website te trekken. Een logisch prestatiedoel is dus opnieuw om je maandelijkse verkeer te verhogen. Niet per se naar alle pagina’s op je website, maar vooral naar je landingspagina’s.

Een voorbeeld van een prestatiedoel kan dus zijn: “Verhoog het organische verkeer naar landingspagina’s met 5% per maand.”

Hoe je dit doel opstelt is afhankelijk van het aantal conversies dat je al hebt en hoeveel meer je er nodig hebt om je uiteindelijke SEO-doeleinden te behalen. Zorg er in ieder geval voor dat prestatiedoelen ook haalbaar moeten zijn.

Denk je dat het niet mogelijk is om het organische verkeer naar landingspagina’s met 5% per maand te verhogen? Stel dan je SEO-doel bij naar een lager aantal conversies of geef jezelf meer tijd om het doel te behalen.

Procesdoelen

Om je prestatiedoelen te kunnen behalen stel je procesdoelen op. Deze geven duidelijker aan welke werkzaamheden je moet uitvoeren. Voorbeelden van procesdoelen kunnen zijn:

  • Voer zoekwoordenonderzoek uit om keywords te vinden die passen bij de producten of services die je verkoopt.

  • Optimaliseer de afbeeldingen op bestaande landingspagina’s

  • Publiceer iedere maand een nieuwe landingspagina

Seo-doeleinden - meer verkoop conversies

3. Verhoog de domain authority tot 42 per 31 december

De domain authority (DA) heeft invloed op je rankings. Hoe hoger je DA-score is, hoe groter de kans dat je hoger kunt ranken. Het verhogen van deze score heeft dus indirect invloed op vele andere factoren, zoals meer verkeer en meer conversies.

Het doel is SMART opgesteld: 

  • Specifiek. Het eindresultaat is duidelijk. 

  • Meetbaar. Je kunt de domain authority meten. 

  • Acceptabel. Iedereen heeft ermee ingestemd dat het doel haalbaar is. 

  • Relevant. Het doel draagt bij aan andere bedrijfs- en SEO-doeleinden. 

  • Tijdgebonden. De deadline is duidelijk geformuleerd. 

Prestatiedoelen

Het verhogen van de DA-score is een langetermijndoel. Om ervoor te zorgen dat je dit doel kunt bereiken stel je prestatiedoelen op. Deze kleinere doelen helpen je gaandeweg te controleren of je nog op schema loopt.

Een van de belangrijkste factoren waar de domain authority op wordt gebaseerd zijn backlinks. Je kunt dus een prestatiedoel opstellen om iedere maand 5 relevante backlinks te verkrijgen.

Voor het verbeteren van de DA-score kun je ervoor kiezen om nog een of twee andere prestatiedoelen op te stellen. De score is namelijk niet alleen afhankelijk van het aantal backlinks dat je hebt, maar ook van de relevantie van je content. 

Hoe meer bezoekers je website lezen en delen, hoe relevanter Google jouw website beschouwd. Een ander prestatiedoel kan dus bijvoorbeeld zijn om het aantal social shares maandelijks met X% te verhogen.

Als je er steeds aan blijft werken om deze doelen maandelijks te behalen kun je erop rekenen dat je het SEO-doel ook behaalt. 

Procesdoelen

Prestatiedoelen zijn goede mijlpalen, maar ze helpen je nog niet helemaal om je werkzaamheden te bepalen. Daarvoor stel je procesdoelen op. Met behulp van deze doelen weet je precies wat je moet doen. 

Voorbeelden van procesdoelen voor bovenstaande prestatiedoelen zijn: 

  • E-mailcampagne opstellen

  • Wekelijks een X aantal e-mails versturen

  • Belangrijke artikelen optimaliseren om makkelijker te kunnen delen op Social Media. 

Seo-doeleinden - domain authority verhogen

Samenvatting over SEO-doeleinden

SEO-doeleinden helpen je om richting te geven aan je werkzaamheden. Je kunt gericht aan bepaalde punten werken met als doel het gewenste resultaat te behalen. 

Doelen moeten SMART worden opgesteld, dat wil zeggen dat ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdsgebonden zijn. Op deze manier weet je zeker dat je kunt bepalen of je je doel tijdig gehaald hebt. 

Het opstellen van SEO-doeleinden is pas het begin. Het is een resultaat waar je naar toe wil werken. Gewoonlijk is het een langetermijndoel die je eenvoudig uit het oog kunt verliezen.

Om ervoor te zorgen dat je op schema blijft liggen om je SEO-doeleinden te behalen stel je prestatiedoelen op. Dit zijn kleinere doelen die je helpen om tussentijds je voortgang te meten. Prestatiedoelen worden ook SMART opgesteld, omdat je wil kunnen controleren of je ze hebt behaald. 

Controleer iedere opgegeven periode of je je prestatiedoelen hebt gehaald. Zo ja, dan lig je op schema om je eindresultaat te behalen. Zo niet, dan is er nog geen nood aan de man. Je kunt de volgende periode een stapje extra zetten om weer op schema te komen. 

Prestatiedoelen kunnen nog steeds uitdagend en overweldigend zijn. Om deze doelen te bereiken stel je procesdoelen op. Procesdoelen kun je zien als taken waar je 100% controle over hebt. 

Zorg er dus voor dat je je procesdoelen uitvoert om je prestatiedoelen te behalen. Het behalen van je prestatiedoelen zal uiteindelijk resulteren in het bereiken van je SEO-doeleinden.