Wat zijn zoekwoorden? Wat is een zoekwoorden onderzoek? Waarom is onderzoek naar zoekwoorden belangrijk? Wat kan keyword research opleveren? Het belang van intentie Long tail zoekwoorden Hoe doe je zoekwoorden onderzoek? Onderzoekstools voor keyword research Start jouw zoekwoorden onderzoek

Weet jij welke zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken om jou te kunnen vinden? 

Dat is precies wat zoekwoorden onderzoek je vertelt. 

Het is een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Je kunt er namelijk achter komen welke zoekwoorden mensen op Google gebruiken om oplossingen, diensten of producten te vinden. De zoekintentie speelt hierbij ook een belangrijke rol.

Door de goede zoekwoorden te vinden en de juiste content of advertenties erbij te maken spreek je jouw publiek direct aan. Je wordt makkelijker gevonden in zoekmachines en potentiële klanten zullen sneller converteren. 

In deze complete handleiding leggen we je precies uit hoe je zelf zoekwoorden onderzoek kunt doen. Na het lezen van deze gids kun je dus direct zelf aan de slag.

Wat zijn zoekwoorden?

Een zoekwoord kan bestaan uit een of enkele woorden. Het is een term die een gebruiker invoert in een zoekmachine. De gebruiker wil relevante informatie over deze term vinden of antwoord krijgen op een vraag.

Zoekwoorden kunnen je helpen om je website of advertenties te optimaliseren. Door zoekwoorden onderzoek te doen en de intentie erachter te begrijpen kun je te weten komen waar je precies over moet schrijven. 

Teksten over een zoekwoord met de juiste intentie spreken een gebruiker bijna persoonlijk aan. De gebruiker kan namelijk precies vinden waar hij of zij naar op zoek is. Dit helpt enorm om jouw website (SEO) of advertentie (SEA) te laten ranken. 

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek wordt ook wel keyword research genoemd. Het is een onderzoek dat je laat zien welke zoekwoorden jij op je website of in je advertenties kunt gebruiken. 

De zoekwoorden moeten SEO relevant zijn voor de services, producten of informatie die jij aanbiedt. Op deze manier trek je bezoekers aan die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.

Het zoekwoorden onderzoek is onderdeel van een complete SEO-strategie. Om je website te laten ranken is er namelijk meer nodig dan het gebruiken van goede zoekwoorden.

Door direct de interessantste zoekwoorden te bepalen verspil je geen geld aan het maken van verkeerde content, of adverteren op verkeerde termen.

Waarom is onderzoek naar zoekwoorden belangrijk?

Door middel van zoekwoorden onderzoek kun je te weten komen waar mensen precies naar op zoek zijn. Aan de hand van deze informatie kun je bepalen waar je over gaat schrijven.

Met de nieuwe zoekwoorden die je vindt, kun je een contentstrategie opzetten. In dit plan geef je precies aan wanneer je welk artikel op je website plaatst. Zo plaats je regelmatig artikelen die elkaar ondersteunen en laten zien dat jij verstand hebt van zaken.

Het is belangrijk dat de teksten optimaliseert met on-page SEO om voor de gekozen zoekwoorden gevonden te worden. Deze teksten moeten ook voldoen aan de zoekintentie om de gebruiker zo goed mogelijk aan te spreken.

Je kunt ook zoekwoorden onderzoek doen voor advertenties. Advertenties kun je namelijk ook optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden. Meer gebruikers zullen je advertentie dan te zien krijgen, waardoor je meer bezoekers naar je website trekt. 

Het doel van zoekwoorden onderzoek is dus om te bepalen voor welke zoekwoorden je website of advertenties geoptimaliseerd moeten worden. Zo kun je hoger ranken en meer bezoekers binnenhalen. Uiteindelijk zal dit voor meer klanten en meer omzet zorgen.

Wat kan keyword research opleveren?

Door keyword research te doen kom je erachter welk soort content of advertenties je moet creëren om bezoekers naar je website te trekken.

Zoekwoorden onderzoek kan zowel voor SEO als SEA belangrijke informatie opleveren. We lichten het hieronder toe. 

SEO

Zoekwoorden onderzoek brengt jou op de hoogte van onderwerpen waar gebruikers naar op zoek zijn. Je kunt meer bezoekers naar je website trekken door deze zoekwoorden in je website te implementeren. 

Door content te schrijven die past bij de zoekintentie kan jouw website een enorme boost krijgen. Google hecht namelijk veel waarde aan de gebruikservaring. Als jouw content precies die informatie geeft waar gebruikers naar op zoek zijn, zal deze dus hoger ranken.

Zoekwoorden onderzoek is de basis van meer websiteverkeer. Om meer verkeer te ontvangen moeten andere zaken echter ook op orde zijn. Denk hierbij aan zaken als goede content, linkbuilding en de technische SEO van je website.

SEA

Aangezien je voor advertenties betaalt, wil je natuurlijk dat deze ook iets opleveren. Voor SEA is het dus ook belangrijk om de zoekintentie van een zoekwoord te begrijpen. 

Je wil het liefste een zoekwoord gebruiken waarbij de intentie van de gebruiker is om te kopen. Ze hebben hun portemonnee in principe al open en zijn bereid een aankoop of aanvraag te doen.

Voorbeeld

Trouwjurk. Als een gebruiker dit zoekwoord intypt, is de kans groot dat ze puur op zoek is naar informatie. Bijvoorbeeld verschillende mogelijkheden in kleuren, materiaal, model etc. 

Lange witte trouwjurk met kant kopen. Als een gebruiker dit zoekwoord intypt weet de persoon al precies wat hij/zij wil. Er is dus bereidheid om een trouwjurk te kopen die bij de voorkeuren past.

De gebruikersintentie kun je gebruiken om je Google Ads account te categoriseren. Richt je vooral op zoekwoorden waarbij de gebruiker de intentie heeft om te kopen. Deze zoektermen zullen de hoogste conversieratio hebben.

Je kunt met behulp van de zoekintentie goed bepalen aan welke zoekwoorden jij je advertentiebudget het beste kunt besteden. Bijsturen en optimaliseren van advertenties wordt ook makkelijker als je de intentie weet en begrijpt. 

Het belang van intentie

Wat iedere ondernemer uiteindelijk wil is verkopen. Om te kunnen verkopen is het belangrijk om de zoekintentie van een gebruiker te begrijpen.

Het heeft namelijk geen zin om te proberen een product te verkopen als de gebruiker zich puur informatief aan het oriënteren is. Je kunt in dit geval beter algemene informatie geven en laten zien dat je kennis van zaken hebt. 

Je kunt op deze manier autoriteit opbouwen. Een gebruiker die later toch een product nodig heeft, zal aan jou denken. Ze keren terug naar je website om meer informatie op te zoeken en eventueel iets van je te kopen. 

Bij het doen van zoekwoorden onderzoek is het dus heel belangrijk om op de intentie van zoekwoorden te letten. Een gebruiker kan een aantal verschillende zoekintenties hebben:

  • Informative. Een gebruiker zoekt algemene informatie of wil antwoord op een specifieke vraag.

  • Navigational. Een gebruiker zoekt meer informatie over een specifiek merk of een specifieke dienst.

  • Commercial. Een gebruiker is zich commercieel aan het oriënteren door onderzoek te doen naar een bepaald product of dienst.

  • Transactional. Een gebruiker wil een product kopen of een dienst afnemen.

Je kunt de zoekintenties in een trechter weergeven. Hoe dieper gebruikers zich in de trechter bevinden, hoe groter de kans dat ze op koop overgaan. 

Zoekwoorden onderzoek - zoekintenties in een trechter

We lichten hieronder de verschillende zoekintenties verder toe, zodat jij weet wat voor soort informatie erbij hoort. Aan de hand hiervan kun je gerichte posts en advertenties creëren om gebruikers in hun behoeften te voorzien. 

Een artikel of advertentie die niet matcht met de zoekintentie zal moeilijk ranken voor een zoekwoord. Google hecht namelijk grote waarde aan gebruiksvriendelijkheid. Hoe beter een gebruiker vindt waar hij of zij naar op zoek is, hoe gebruiksvriendelijker de content is. 

Informative

Dit zijn informatieve zoekwoorden waarbij de gebruiker op zoek is naar algemene informatie.

Google toont geen advertenties bij informatieve zoekwoorden. Voor SEA zijn dit soort zoekwoorden dan ook niet interessant.

Tijdens je zoekwoorden onderzoek kan wel blijken dat deze zoekwoorden interessant kunnen zijn voor SEO. Je kunt gebruikers niet direct verkopen, maar wel informeren over jouw producten of de kennis die je als bedrijf hebt. 

Voorbeelden informative zoekwoorden:

  • Wat is SEO

  • Aantal calorieën in roggebrood

  • Hoe laat is het in New York

  • Wat is het weer in Utrecht

Navigational

Een gebruiker die een navigational zoekwoord gebruikt is op zoek naar een specifiek merk, product of service. 

De gebruiker kent het bedrijf of product en wil specifieke informatie hierover vinden. 

Tijdens je zoekwoorden onderzoek zal je merken dat Google vrijwel geen advertenties toont voor deze keywords. Het kan wel voorkomen dat een bedrijf betaalt voor advertenties met hun bedrijfsnaam. Dit geldt bijvoorbeeld voor YouTube:

Betaalde advertentie van youtube

Zowel voor SEO als SEA geldt dat het weinig zin heeft om voor dergelijke zoekwoorden proberen te ranken. De gebruiker weet precies waar hij of zij naar op zoek is en zal niet verder kijken naar andere resultaten.

Het is wel een goede bron van organisch verkeer als je merk of bedrijf heel bekend of populair is.

Voorbeelden navigational zoekwoorden:

  • YouTube

  • Ahrefs blog

  • Waar zit IKEA

Commercial

Een commercial zoekwoord toont aan dat de gebruiker interesse heeft in een bepaalde dienst of product. Ze lezen bijvoorbeeld reviews of vergelijken twee producten met elkaar. 

Wanneer je deze zoekwoorden in Google gebruikt kom je vaak al veel advertenties tegen. Mensen geven namelijk aan dat ze interesse hebben in een product. Overgaan tot koop is een logische vervolgstap. 

Zoekwoorden onderzoek naar ervaring van de dyson v8 levert advertenties op

Voor SEO geldt dat je commercial zoekwoorden kunt gebruiken voor specifieke artikelen, namelijk:

  • Het vergelijken van producten of diensten

  • Lijsten met de beste producten of diensten

  • Recensies van producten of diensten

Voor SEA geldt dat je advertenties op deze zoekwoorden kunt targeten. Ze laten namelijk al zien dat iemand interesse heeft in een product of service. In de toekomst zou de gebruiker tot koop over kunnen gaan.

Commercial zoekwoorden die naar voren komen uit je zoekwoorden onderzoek zijn dus waardevolle kansen. Je kunt er een doelgroep mee bereiken die kan worden omgezet in toekomstige klanten.

Voorbeelden commercial zoekwoorden:

  • Wat zijn de beste SEO-tools?

  • iPad Air vs. iPad Pro

  • NorthFace hoge wandelschoenen

  • Ervaring Dyson V8 Total Clean

Transactional

Een gebruiker die een transactional zoekwoord gebruikt zit in de laatste fase van de trechter. De kans is zeer groot dat deze gebruikers over zullen gaan tot koop. Het vinden van deze zoektermen tijdens je zoekwoorden onderzoek is dus erg waardevol.

Iemand heeft eerder al informatie gezocht en inmiddels een beslissing genomen. Ze hebben besloten om een product of dienst aan te schaffen. Transactional zoekwoorden bevatten dan ook vaak woorden als ‘kopen’, ‘abonneren’ of ‘aanschaffen’.

De zoekresultaten van Google staan vol met advertenties. Google weet namelijk ook dat gebruikers willen kopen en ze verdienen geld aan iedere advertentie waarop wordt geklikt.

Google resultaten staan vol met ads voor transactional zoekwoorden

Voorbeelden van transactional zoekwoorden:

  • Online bitcoin kopen

  • Ahrefs abonnement

  • iPhone 13 mini kopen

  • Microsoft Office downloaden

Lokale intentie

Lokale zoekopdrachten kunnen alle bovenstaande intenties omvatten. Het is echter toegespitst op lokale bedrijven en merken.

Met behulp van lokale SEO kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf gevonden wordt op lokale zoektermen. Dit is vooral belangrijk wanneer je als winkel of dienstverlener veel lokale klanten hebt.

Een zoekopdracht voor “fysiotherapeut” zal direct fysiotherapie praktijken in de buurt naar voren brengen. 

Het zoekwoord “bloemen kopen” geeft zowel Google advertenties weer als lokale bloemisten.

Zoekwoord bloemen kopen in google

Long tail zoekwoorden

Een long tail zoekwoord is een zoekwoord dat vaak bestaat uit 3 of meer woorden. Zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan hebben doorgaans minder concurrentie. De zoekintentie is een stuk duidelijker met een long tail zoekwoord.

Long tail zoekwoorden leadi

Zoals je in de afbeelding kunt zien is het zoekvolume voor long tail zoekwoorden lager dan voor korte zoekwoorden. Daar staat tegenover dat je er wel hele relevante bezoekers mee naar je website trekt. Iedere bezoeker die op dit keyword binnenkomt, kan een potentiële klant zijn.

Voor SEO geldt dat het doorgaans eenvoudig is om voor long tail zoektermen hoog te scoren in Google. Je kunt dus makkelijk bovenaan in de zoekresultaten komen om meer bezoekers op je website binnen te halen. 

Voor SEA geldt ook dat de concurrentie lager is en je eenvoudig kunt ranken. Lange zoekwoorden brengen daardoor lagere kosten met zich mee. Zie onderstaand voorbeeld:

Voorbeeld:

Kort zoekwoord: Hondenmand – Een gebruiker is zich aan het oriënteren op hondenmanden. Er is veel concurrentie van websites en winkels die hondenmanden aanbieden. 

Middellang zoekwoord: Wasbare hondenmand – De gebruiker weet inmiddels dat hij of zij een wasbare hondenmand wil, maar zoekt nog naar meerdere mogelijkheden. Er is nog steeds veel concurrentie voor deze zoekterm. 

Long tail zoekwoord: Wasbare blauwe donut hondenmand kopen – De gebruiker weet precies wat hij of zij wil en is bereid tot koop over te gaan. Er zal voor deze zoekterm niet veel zoekvolume zijn, maar de concurrentie is laag. Als jij een advertentie en landingspagina hebt die bij dit zoekwoord passen, is de kans groot dat je een nieuwe klant binnenhaalt. 

Zoekwoorden onderzoek doen infographic
Lees in deze infographic hoe je zoekwoorden onderzoek doet. Hieronder worden alle stappen uitgebreid uitgelegd.

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

We hebben je inmiddels van alles verteld over zoekwoorden, de zoekintentie en long tail zoektermen. Nu is het tijd om zelf zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Je kunt hiermee de juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf of website vinden.

Hoe je dit precies doet leggen we je in zes stappen uit:

  1. Onderwerpen bepalen

  2. Zoektermen verzamelen

  3. Alle zoektermen en data op een rij zetten

  4. Intentie matchen

  5. Groeperen en prioriteit bepalen

  6. Zoekwoorden gebruiken

Stap 1: Onderwerpen bepalen

Jij kent je bedrijf of website het beste. Een brainstormsessie is dus een goed begin van je zoekwoorden onderzoek. Het kan je al een heel eind op weg helpen om een aantal goede onderwerpen te bepalen.

Het is bij het kiezen van de onderwerpen belangrijk dat je heel specifiek bent. Een specifieke niche zal namelijk direct het juiste publiek aanspreken. Zeker wanneer je begint met SEO en SEA zal dit het proces vereenvoudigen. Je kunt de niche later altijd nog uitbreiden.

Zo kun je als bakker algemene recepten publiceren om zelf brood te bakken. Biedt jouw bakkerij echter meer dan standaard brood aan, denk dan aan onderwerpen als glutenvrij brood, allergievrije koekjes etc. 

Door je te richten op zeer specifieke onderwerpen en deze volledig toe te lichten straal je autoriteit uit. Je laat zien dat je kennis hebt en dat je te vertrouwen bent. Gebruikers zullen zo eenvoudiger over de drempel stappen om tot koop over te gaan.

Stap 2: Zoektermen verzamelen

Nu je weet over welke onderwerpen je informatie wil geven of wat voor soort producten en diensten je aan wil bieden kun je relevante zoektermen gaan verzamelen. Dit kun je het beste doen met behulp van zoekwoorden onderzoekstools.

Google biedt een aantal gratis mogelijkheden om zoekwoordenonderzoek mee te doen. Er zijn ook uitgebreide betaalde tools beschikbaar. Verderop in dit artikel lichten we de onderzoekstools verder toe.

In deze stap is het belangrijk zoveel mogelijk zoektermen te verzamelen. Let nog niet te veel op zoekvolume, mate van concurrentie, CPC enz. Zorg er echter wel voor dat je deze data behoudt.

Stap 3: Alle zoektermen en data op een rij zetten

Voor alle zoektermen die je hebt verzameld ga je nu de data inzichtelijk maken. Hiervoor kun je gebruik maken van Excel of Google sheets.

Zet data zoals het zoekwoord, met het bijbehorende zoekvolume, het aantal clicks, de mate van concurrentie en CPC op een rijtje. Voeg eventueel een kolom met notities toe, zodat je op- en aanmerkingen kunt maken.

De meeste tools voor zoekwoorden onderzoek bieden eenvoudige manieren om in een keer hele lijsten met keywords en hun data te exporteren. Zo kun je in een keer alle data verzamelen die je nodig hebt om later de juiste zoekwoorden te selecteren.

Met al deze data kun je zoekwoorden selecteren. Kijk hierbij niet alleen naar het zoekvolume. Zoals we eerder hebben besproken hebben long tail zoekwoorden vaak een lager zoekvolume, maar wel heel veel potentie.

Je kunt dus beter op de mate van concurrentie selecteren. Hoe minder concurrentie er is, hoe makkelijker het zal zijn om bovenaan in Google te komen. Probeer een balans te vinden in zoekvolume en concurrentie. 

Voor zoekwoorden die je wil gebruiken voor advertenties geldt dat een lage CPC beter is. Een lage CPC betekent namelijk dat je minder geld betaalt voor iedere klik op je advertentie. Overigens geldt ook dat minder concurrentie het makkelijker maakt om te ranken. 

Stap 4: Intentie matchen

De selectie met zoekwoorden die je hebt gevonden tijdens je onderzoek ga je nu met de juiste zoekintentie matchen. 

De intentie geeft aan in welke fase een bezoeker zich bevindt. Iemand die puur op zoek is naar informatie, heeft geen behoefte aan een pagina waar alleen producten in een overzicht worden weergegeven. 

Aan de hand van de zoekintentie kun je ook bepalen welke zoektermen het meest interessant zijn. Je kunt beginnen met het creëren van content of advertenties met deze zoektermen. 

Ter herinnering zetten we de zoekintenties hier nog een keer op een rijtje:

  • Informative. Hier past een informatief artikel bij

  • Navigational. Deze zoektermen kun je beter overslaan, want een gebruiker is hier al specifiek op zoek naar een product, merk of bedrijf. 

  • Commercial. Hier past een review, vergelijking of lijst met beste producten/diensten bij.

  • Transactional. Hier past een landingspage bij

Stap 5: Groeperen en prioriteit bepalen

Nu je een overzicht hebt met zoektermen die je wil gebruiken kun je ze groeperen op onderwerp.

De bakker uit stap 1 zal bijvoorbeeld de volgende onderwerpen kunnen onderscheiden:

  • Allergievrije broden

  • Allergievrije koekjes

  • Allergievrij gebak

  • Allergievrije taarten

Deze categorieën kunnen vervolgens onderverdeeld worden in glutenvrij, lactosevrij, melkeiwitvrij, sojavrij etc. 

Zo kun je heel precies informatie geven over de onderwerpen waar mensen naar zoeken. Met zoekwoorden onderzoek is het heel belangrijk dat de informatie die jij geeft precies aansluit bij de zoekintentie van gebruikers. Hiermee zal je hoger ranken in de zoekresultaten voor de betreffende zoekwoorden. 

Nadat je onderwerpen hebt gegroepeerd kun je ze prioriteiten geven. Welke zoekwoorden hebben de meeste potentie, het hoogste zoekvolume of passen het beste bij je bedrijf. 

Begin met het creëren van content of het plaatsen van advertenties voor zoekwoorden met de hoogste prioriteit. 

Stap 6: Zoekwoorden gebruiken

In de laatste stap van het zoekwoorden onderzoek ga je de zoekwoorden gebruiken. Je hebt de juiste zoekwoorden gevonden en een goed overzicht hebt gemaakt. Hier kun je mee aan de slag. Je kunt gebruik maken van de zoekwoorden om content te schrijven of advertenties te maken.

Voor het schrijven van content kun je het beste een SEO-campagne opzetten. Hiermee kun je een goede planning maken en structuur aanbrengen in je werkzaamheden. 

Het is belangrijk om goede SEO teksten te schrijven die geoptimaliseerd zijn voor de zoekwoorden. Goede teksten zijn namelijk erg belangrijk om te kunnen ranken in Google. Ze moeten leesbaar zijn en het zoekwoord moet voldoende, maar niet te vaak voorkomen. 

De zoekwoorden kun je voor SEA gebruiken om overzichtelijke advertentiegroepen op te zetten. Het opstellen van een SEA-campagne kan je vervolgens helpen om overzicht te behouden. Je weet precies welke advertenties er draaien en hoe ze presteren.

Vergeet niet om ook bijbehorende landingspagina’s te maken. Een advertentie behaalt een veel hoger rendement wanneer deze exact aansluit bij de pagina waar gebruikers op terecht komen. 

Een advertentie over rode hoeden moet natuurlijk leiden naar een pagina die vol staat met rode hoeden. Een advertentie over rode hoeden die leidt naar een pagina met blauwe hoeden zal een veel lager rendement behalen.

Onderzoekstools voor keyword research

Om goed zoekwoorden onderzoek te doen kun je het beste gebruik maken van tools. Er zijn zowel gratis varianten als betaalde tools beschikbaar. 

Google biedt een aantal gratis tools aan waar je veel informatie vandaan kunt halen. Betaalde tools, zoals SEMrush en Ahrefs zijn uitgebreider en bieden meer informatie aan. Je kunt hiermee bijvoorbeeld het zoekvolume en de mate van concurrentie voor een zoekwoord vinden.

We bespreken hieronder een aantal onderzoekstools die beschikbaar zijn voor keyword research.

Google startpagina

De Google startpagina is een bron van inspiratie als het om zoekwoorden onderzoek gaat. Typ maar eens iets in de zoekbalk, dan krijg je automatisch suggesties. De suggesties die bovenaan staan worden het meeste gezocht.

Pro tip: Gebruik een incognito tab, zodat de resultaten niet worden beïnvloed door zoekopdrachten die je zelf eerder al uit hebt gevoerd.

Halverwege de zoekresultaten kom je wel eens een vak tegen met “Mensen vragen ook”. Dit zijn goede suggesties voor long tail zoekwoorden. 

Als je helemaal naar beneden scrolt zie je de gerelateerde zoekopdrachten. Gerelateerde zoekopdrachten laten zien waar mensen nog meer naar zoeken en kunnen dus ook goede suggesties zijn. 

Zoekwoorden onderzoek doen met google startpagina
Van boven naar beneden: Automatische suggesties – Mensen vragen ook – Gerelateerde zoekopdrachten

Google Trends

Google Trends is een andere gratis zoekwoorden tool van Google. Deze tool geeft je inzicht in de trends rondom zoekwoorden. Zo kun je tijdens je zoekwoorden onderzoek rekening houden met seizoensgebonden zoekwoorden.

In deze tool vind je ook suggesties voor zoekwoorden. Aan de hand hiervan kun je ideeën opdoen en interessante termen verder onderzoeken.

Google trends - onderzoekstool voor zoekwoorden onderzoek
Google Trends

Zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner van Google is ook een gratis tool voor zoekwoorden onderzoek. Je kunt deze echter alleen gebruiken als je een Google AdWords account hebt, maar dit kun je gratis aanmaken.

De tool is dan ook vooral gericht op SEA. Dat wil niet zeggen dat je het niet voor SEO kunt gebruiken. Het is namelijk een uitgebreide tool die inzicht geeft in het zoekvolume van zoektermen. De tool geeft ook suggesties voor andere zoekwoorden die je kunt gebruiken.

Zoekwoorden onderzoek tool zoekwoordplanner van google
Google Zoekwoordplanner

SEMrush en Ahrefs

SEMrush en Ahrefs zijn beide betaalde tools die veel inzichten bieden. Zodra je een zoekterm opzoekt krijg je informatie over het zoekvolume, de mate van concurrentie en suggesties voor andere zoektermen. 

SEMrush geeft zelfs de zoekintentie van een zoekwoord aan. Beide tools geven ook informatie over de geschatte CPC (kosten per klik) voor een advertentie.

Zoekwoorden tool semrush voor zoekwoorden onderzoek
SEMrush
Ahrefs - tool voor zoekwoorden onderzoek
Ahrefs

Ubersuggest 

Ubersuggest is een betaalde tool voor zoekwoorden onderzoek die wel een aantal gratis mogelijkheden biedt. Naast een overzicht van een keyword met daarin de mate van concurrentie en het zoekvolume, kun je ook keyword ideeën inzien.

Zoekwoorden onderzoek - ubersuggest tool
Ubersuggest

Start jouw zoekwoorden onderzoek

Na dit artikel weet je genoeg over zoekwoorden onderzoek om er zelf mee aan de slag te gaan. Het verzamelen van de juiste informatie is essentieel, dus zorg ervoor dat je goede tools gebruikt.

Breng alle zoekwoorden samen in een overzicht, en zorg ervoor dat je de zoekwoorden kan indelen. Zo is het makkelijker om conclusies te trekken uit de data. Daarnaast kun je zo al snel onderwerpen groeperen en zo een begin maken aan je content strategie.

Zonder zoekwoorden onderzoek ben je nergens met SEO en SEA. Wil je een zoekwoorden onderzoek laten uitvoeren door specialisten? Vraag dan een los zoekwoorden onderzoek, of een volledige content strategie aan bij Leadi.

Vul het formulier hieronder in om meer te weten te komen.

    Neem contact op