Wat is lokale SEO? Voor wie is lokale SEO relevant? Het belang van lokale SEO (trends) Werken aan jouw lokale SEO Meer bezoekers

Lokale SEO is interessant wanneer jouw klanten uit de buurt komen. Als iemand een winkel of dienstverlener in de buurt zoekt moet jij naar boven komen. Jouw lokale vindbaarheid moet goed zijn.

Als mensen je niet kennen moet je de eerste aanbieder zijn waar iemand uit de buurt bij uitkomt na het doen van een zoekopdracht via Google of Bing. Lokale SEO marketing zorgt ervoor dat je vindbaar bent voor een potentiële klant.

Wat is lokale SEO?

Een voorbeeld: je hebt een lekkage, maar je kent zo snel geen goede loodgieter. Daarom start je een zoekopdracht op Google met de term “loodgieter ‘+jouw woonplaats'”. Vervolgens komen er verschillende loodgieters uit de buurt naar boven.

Wil je voor een zoekopdracht die zo specifiek op een stad gericht is gevonden worden, dan moet je jouw online aanwezigheid optimaliseren met lokale zoekmachine optimalisatie.

Lokale zoekopdrachten

Een lokale zoekopdracht is zoeken via bijvoorbeeld Google of Bing, met de intentie om iets in een specifieke plaats of regio te vinden. Je hebt dus een lokale zoekintentie.

Een lokale zoekopdracht kan door iemand gedaan worden uit de desbetreffende stad of door iemand uit de andere kant van het land. Stel je voor dat je een weekend weg gaat en een goed hotel zoekt in de regio waar je naartoe wil, dan is een lokale zoekopdracht ook erg relevant.

Daarnaast gebruiken zoekmachines als Google tegenwoordig ook jouw locatie om zoekopdrachten zo relevant mogelijk te maken. Typ maar eens het woord “supermarkt” in op Google via je telefoon en je zal zien dat er alleen supermarkten uit de buurt getoond worden, zonder dat je jouw locatie hebt ingevoerd in de zoekbalk.

De lokale zoekresultaten bestaan uit twee delen:

  1. Gelokaliseerde zoekresultaten.

  2. Local 3-pack.

Gelokaliseerde zoekresultaten

Onder de local 3-pack vind je de de gelokaliseerde zoekresultaten. Dit zijn normale zoekresultaten, maar van lokale bedrijven. Deze bedrijven bevinden zich in of verlenen diensten in de regio waar je zoekt.

Er worden in deze sectie pagina’s getoond die zijn geoptimaliseerd voor jouw lokale zoekopdracht.

Local 3-Pack

Google toont voor lokale zoekopdrachten altijd het “local 3-pack”. Dit is een sectie in de SERP (search engine result page) met een kaart van de regio waar je in zoekt, en drie bedrijven die relevant voor je zijn.

De local 3-pack toont de drie meest relevante bedrijven in de buurt van jouw locatie. Zo kun je zien waar deze bedrijven zich bevinden en zijn alle belangrijke gegevens van deze bedrijven gelijk onder de kaart beschikbaar.

Vroeger was de local 3-pack nog de local 7-pack, omdat er eerst zeven resultaten werden vertoond in dit gedeelte van de SERP.

Om in de local 3-pack te verschijnen moet je jouw bedrijf en/of locatie aanmelden bij Google Mijn Bedrijf.

Lokale SEO marketing met local 3-pack en gelokaliseerde zoekresultaten
Hierboven wordt een screenshot getoond van de zoekresultaten voor de zoekterm “tandarts roosendaal”. Bovenaan zie je de local 3-pack. Daar onder worden de gelokaliseerde zoekresultaten weergegeven.

Google Mijn Bedrijf

Het startpunt voor de optimalisatie van jouw local SEO is Google Mijn Bedrijf. Zonder bedrijfsvermelding op Google wordt het een stuk moeilijker om local SEO te optimaliseren.

Omdat Google de behoefte van de bezoeker steeds meer op het eigen platform wil vervullen, zal het moeilijker worden om mensen naar jouw website te sturen. Daarom moet alle informatie die een potentiële klant nodig heeft direct zichtbaar zijn op Google.

Deze informatie deel je met Google door een bedrijfsprofiel aan te maken in Google Mijn Bedrijf. In een volgend artikel vertel ik je alles over Google Mijn Bedrijf en hoe je alles goed instelt voor optimale lokale SEO.

Verschil tussen normale SEO en lokale SEO

Het verschil tussen normale SEO en lokale SEO wordt bepaald door de intentie van de zoekopdracht. Is de locatie van het bedrijf, de dienst of het product van belang? Dan worden er lokale resultaten weergegeven. Als de locatie er niet toe doet richt je jezelf op normale SEO.

Normale en lokale SEO sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar juist aan. Je kunt je voorstellen dat je graag op algemene zoekopdrachten gevonden wil worden als bedrijf, maar ook bovenaan wil staan als het om lokale zoekopdrachten gaat.

Voor wie is lokale SEO relevant?

Lokale SEO is niet alleen belangrijk voor bedrijven met een fysieke bedrijfslocatie. De meeste websites hebben er voordeel van omdat het je vindbaarheid in een gebied vergroot. Als je geen bedrijfslocatie hebt, maar het gebied waar je opereert beperkt tot een bepaalde regio is het alsnog van belang om klanten uit die regio aan te trekken.

Lokale zoekmachine optimalisatie is belangrijk voor:

Bedrijven met een fysieke bedrijfslocatie

Als tandarts, restaurant, slotenmaker of therapeut ontvang je klanten op locatie en bestaat jouw klantenbestand uit lokale en/of regionale bezoekers. Het is daarom belangrijk om vindbaar te zijn in deze omgeving.

Bedrijven die producten/diensten leveren op locatie

Als aannemer, schoonmaker of reparateur kom je op locatie langs om jouw werkzaamheden uit te voeren. Het gebied waarin je opereert is vaak beperkt en de klanten komen uit een bepaalde regio. SEO lokaal inzetten is daarom belangrijk om gevonden te worden door potentiële klanten.

Online bedrijven

Online bedrijven kunnen in principe door heel het land werken omdat ze hun werk voornamelijk met de computer uitvoeren. Desalniettemin is het voor klanten vaak belangrijk om persoonlijk contact te hebben. Dit wekt vertrouwen en zorgt er voor dat lokale klanten eerder zaken met je doen.

Voorbeelden van dit soort online bedrijven zijn marketing bureaus, tekstschrijvers en designers.

Het belang van lokale SEO (trends)

Er zijn een aantal trends die ervoor zorgen dat lokale SEO marketing steeds belangrijker wordt voor bedrijven.

Google niet meer verlaten

Google wil de resultaten zo optimaliseren dat je alle informatie direct binnen de SERP terugvindt. Hierdoor wordt de noodzaak om Google te verlaten en naar een andere website te gaan steeds minder.

Lokale zoekresultaten zijn een duidelijk voorbeeld van de informatie die Google wil tonen zodat gebruikers de zoekmachine niet verlaten. Je vindt in de local 3-pack namelijk alle gegevens die je nodig hebt om een bedrijf te contacteren of bezoeken. Hiervoor hoef je niet meer naar de website van het bedrijf.

Het is hierdoor essentieel geworden om jouw bedrijfsvermelding in Google My Business te optimaliseren. Zo weet je zeker dat je een kans maakt om in de local 3-pack getoond te worden.

Steeds meer lokale zoekopdrachten

Volgens Social Media Today was in 2019 al 46% van alle zoekopdrachten gericht op het vinden van lokale informatie.

Daarnaast wijst een survey van Brightlocal uit dat in 2020 93% van alle consumenten online zochten naar een lokaal bedrijf. Sterren score en legitimiteit worden in 2020 gegeven als belangrijkste factoren in het beoordelen van een bedrijf.

Dit betekent dat je niet meer onder lokale SEO uit kunt als bedrijf. Zonder goede aanwezigheid op Google mis je een hoop klanten die lokaal op zoek zijn naar producten of diensten.

Reviews steeds belangrijker

Volgens het onderzoek van Brightlocal heeft 87% van alle consumenten online reviews gelezen van lokale bedrijven in 2020. Dit was 81% in 2019, wat aangeeft dat online reviews steeds belangrijker worden.

Dit betekent dat je op onafhankelijke platformen moet laten zien dat jouw klanten tevreden zijn. Een plek waar je dit makkelijk kunt laten zien is Google.

Bij jouw Google Mijn Bedrijf vermelding komen namelijk de reviews te staan die mensen achterlaten. Door veel hoge scores te verzamelen stijgt het vertrouwen van potentiële klanten in je bedrijf.

Werken aan jouw lokale SEO

Google neemt drie factoren mee in het samenstellen van de lokale zoekresultaten:

  • Relevantie: hoe goed sluit jouw bedrijf aan bij datgene waar iemand naar zoekt?

  • Afstand: hoe ver is jouw bedrijf verwijderd van de locatie die iemand gebruikt in de zoekterm, of van waar iemand op dat moment is?

  • Prominentie: hoe bekend is het bedrijf? Dit heeft vooral te maken met de hoeveelheid online vermeldingen die het bedrijf heeft.

Door op deze deze drie onderdelen jouw online aanwezigheid (website, bedrijfsvermelding op Google en vermeldingen op andere websites) te optimaliseren, vergroot je de kansen om op relevante zoektermen getoond te worden door Google.

Citations & Structured data

Een citation (of citaat) is een plek op een externe webpagina waar jouw bedrijf wordt vermeld. Deze informatie bevat bijvoorbeeld de naam van het bedrijf, telefoonnummer, domeinnaam, adres en e-mailadres. Het kan ook simpelweg een vermelding van jouw bedrijfsnaam zijn.

Het is belangrijk om citaten op te bouwen. Als een bedrijf op andere websites wordt genoemd ziet Google het als een belangrijker en betrouwbaarder bedrijf.

Citaten kunnen gestructureerd (structured data) of ongestructureerd worden weergegeven.

Structured citation

Een gestructureerd citaat is een soort formele vermelding van een bedrijf. Je vindt alle bedrijfsinformatie die Google nodig heeft binnen een vastgesteld format.

Dit gebeurt door aan de voorkant de bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en website te vermelden. Aan de achterkant is deze informatie zo gecodeerd dat Google zeker weet hoe het deze informatie moet interpreteren. Zo is kan de informatie altijd juist worden weergegeven in de zoekmachines.

Jouw citaat is dus binnen de code gestructureerd weergegeven op een door Google gevraagde manier. Zo worden fouten voorkomen.

Unstructured citation

Een ongestructureerd citaat is een informele vermelding van jouw bedrijf. Het zijn online vermeldingen van jouw bedrijf in artikelen, omschrijvingen, reviews, etc.

Als iemand online over jouw bedrijf schrijft en de bedrijfsnaam noemt is dit een ongestructureerd citaat. Er is geen speciaal format waar iemand zich aan houdt om alle informatie perfect weer te geven. Jouw bedrijf komt simpelweg voor in een vermelding op internet.

Om ongestructureerde citaten zo waardevol mogelijk te laten zijn is het belangrijk dat ze voorkomen op plekken die relevant zijn voor de sector waar je in opereert, lokaal relevant zijn en op websites voorkomen die autoriteit hebben binnen jouw vakgebied.

Reviews

Reviews zeggen veel over de kwaliteit van de producten en/of dienstverlening van jouw bedrijf. Als je geen of alleen slechte reviews ontvangt zal je minder snel worden weergegeven in de lokale zoekresultaten.

Het is daarom belangrijk om je met lokale SEO te richten op het verzamelen van goede reviews. Zo neemt het vertrouwen in een bedrijf toe.

Het doet er ook toe dat reviews zo recent mogelijk zijn verzameld. Een goede review van gisteren is meer waard dan een goede review van een jaar geleden.

Lokale content

Het is belangrijk om content te schrijven die relevant is voor lokale zoekopdrachten. Verkoop je PVC vloeren in Rijswijk? Maak dan een pagina die vertelt over jouw verkoop van PVC vloeren in Rijswijk. Deze pagina kan dan worden vertoond aan mensen die zoeken naar PVC vloeren in Rijswijk.

Het is bij het maken van content van lokale SEO belangrijk om rekening te houden met alle on-page SEO factoren. Zorg dus dat o.a. meta-tags, titel, koppen, url, afbeeldingen, links en tekst allemaal zijn geoptimaliseerd voor lokale zoekterm.

Lokale backlinks

Als je lokaal vindbaar wil worden is het belangrijk dat je wordt genoemd door websites uit die omgeving. Een link van websites of bedrijven uit de focus regio naar de pagina die vindbaar moet worden is erg veel waard.

Een lokale backlink draagt bij aan de betrouwbaarheid en relevantie van de pagina voor jouw lokale zoekterm. Wat betreft lokale SEO is er niks krachtigers dan een goede, relevante en lokale website die naar jouw bedrijf verwijst.

Meer bezoekers

Je kan lokale SEO zien als een vliegwiel. In het begin kost het veel moeite om beweging te krijgen in jouw lokale vermeldingen. Je moet lokale content maken, lokale backlinks verzamelen, reviews opvragen en jouw bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf op orde maken.

Nadat je dit gedaan hebt zul je meer bezoekers en meer klanten aantrekken, waardoor je automatisch meer lokale backlinks en meer reviews zal verzamelen. Het momentum zorgt ervoor dat je steeds beter zal scoren in Google en makkelijker bovenaan blijft.

Als bedrijf ontkom je tegenwoordig niet meer aan lokale SEO marketing. Zorg er daarom voor dat jouw SEO lokaal goed geregeld is.