SEO voor bedrijven De voor- en nadelen van SEO Beginnen met SEO voor jouw bedrijf?

Starten met het verbeteren van de vindbaarheid van je bedrijf op Google kan veel opleveren. Het voornaamste voordeel van SEO is dat je meer relevante bezoekers genereert. Aan de andere kant concurreer je continu met andere websites voor de bovenste plaats in de zoekmachine, waardoor SEO een doorlopend proces is.

Wil je er achter komen of SEO iets is voor jouw bedrijf? En wil je weten of de voordelen van SEO opwegen tegen de nadelen? Lees dan verder, want we zetten alle voor- en nadelen voor je op een rij. Zo kun je zelf een weloverwogen keuze maken.

SEO voor bedrijven

SEO wordt al tijden door veel bedrijven toegepast. Dit begon met websites die geld verdienden aan het vertonen van advertenties, en dus baat hadden bij zoveel mogelijk (en niet per se relevante) bezoekers. Tegenwoordig gaat het vooral om de relevantie van je website bezoeker, want je wil bezoekers aantrekken die zoeken naar wat jij verkoopt.

Het verkopen van een product of dienst is precies wat jouw bedrijf wil, en aan wie kun je dit beter doen dan aan iemand die al op zoek is naar wat jij aanbiedt? Hier komt SEO om de hoek kijken.

De plek waar veel van jouw potentiële klanten hun zoektocht starten is Google. Hier wil je als eerste resultaat naar voren komen. Met SEO zorg je ervoor dat jij vindbaar wordt in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing, zodra iemand een zoekterm gebruikt die aansluit op wat jij aanbiedt.

Verkoop je schoenen, dan pas je SEO toe om pagina’s te optimaliseren op zoektermen als “schoenen kopen” of “sportschoenen kopen”. Hetzelfde geldt voor diensten als “vloer laten leggen” of “loodgieter Amsterdam”. Je snapt dat goede SEO jouw bedrijf veel nieuwe klanten kan opleveren.

De voor- en nadelen van SEO

Om er zeker van te zijn dat zoekmachine optimalisatie iets voor jou is, moet je de voors en tegens op een rij zetten. Hieronder zetten we alle voordelen en nadelen van SEO voor je op een rij. Zo kun je een weloverwogen beslissing maken.

VoordelenNadelen
Online zichtbaarheid verbeterenLanglopend traject
Relevante website bezoekersRendement pas later duidelijk
Bouw aan vertrouwenKennis vereist
Lokaal en/of internationaal vindbaarGeen garanties
Geen advertentiekostenSnelle ontwikkelingen
Hogere CTR dan advertentiesConcurrentie blijft evolueren
Long tail zoekwoorden
Kleine investering, grote resultaten
Steeds hoger rendement
Past in iedere online marketingmix
De voor- en nadelen van SEO voor jouw bedrijf.

Voordelen SEO

We gaan eerst dieper in op de voordelen van SEO.

Online zichtbaarheid verbeteren

Het gebruik van zoekmachines als Google is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Daarom is het belangrijker dan ooit om vindbaar te zijn op deze platformen.

We zoeken tegenwoordig niet meer naar bedrijven via het telefoonboek, maar gebruiken Google of Bing. Daarnaast vertrouwen we erop dat deze zoekmachines ons de beste resultaten laten zien die aansluiten op de zoekopdracht.

Als jij als eerste naar boven komt bij relevante zoektermen is jouw online zichtbaarheid gegarandeerd een stuk beter dan jouw concurrenten. Je bent de eerste optie waar iemand aan denkt wanneer hij/zij zoekt naar jouw dienst of product.

Relevante website bezoekers

Vindbaar zijn wanneer iemand naar datgene zoekt wat jij aanbiedt levert je relevante website bezoekers op. De bezoekers zijn op zijn minst geïnteresseerd en op zoek naar jouw product of dienst. En misschien zijn ze zelfs wel bereid om direct op aankoop over te gaan.

Dit zijn de meest waardevolle bezoekers die je kunt aantrekken. Er zijn vrijwel geen andere manieren om zo specifiek jouw doelgroep te benaderen op het juiste moment.

Bouw aan vertrouwen

Een hoge positie in een zoekmachine geeft de website bezoeker vertrouwen in jouw bedrijf. Als je als eerste wordt getoond in Google toont dit aan dat je een betrouwbaar bedrijf bent met een goede website.

De bezoeker krijgt daarnaast relevante informatie te zien op jouw website. Als de informatie aansluit op wat de bezoeker verwacht en jouw expertise toont, stijgt het vertrouwen in het bedrijf ook.

Lokaal en/of (inter)nationaal vindbaar

Zoekmachines hebben een intelligent algoritme. Ze weten daardoor of de zoekresultaten lokaal, nationaal of internationaal relevant moeten zijn bij een zoekopdracht. Dit is ook interessant voor jou, omdat je lokaal (in jouw eigen stad of provincie bijvoorbeeld), nationaal of internationaal vindbaar kan worden.

Richt je jezelf op een internationale markt, dan kun je ook internationaal vindbaar worden. Voer je alleen maar opdrachten uit in de regio, dan kun je hier door op de juiste zoekwoorden te focussen ook goed vindbaar worden. Het is helemaal aan jou, en de algoritmes denken met je mee.

Geen advertentiekosten

Organische vindbaarheid betekent dat je geen advertentiekosten betaalt om als resultaat naar boven te komen. Het algoritme bepaalt simpelweg wat het beste resultaat is, en met SEO probeer jij het best mogelijke resultaat te zijn.

Je hebt dus geen terugkerende kosten om vindbaar te zijn. Bij online advertenties moet je voor zichtbaarheid betalen, en zodra je geen advertentiebudget meer inzet ben je niet meer vindbaar.

Een eenmalige investering in SEO kan betekenen dat die investering zich jaren later nog steeds terugbetaalt. Meer hierover onder het voordeel “steeds hoger rendement”.

Hogere CTR dan advertenties

Display advertenties op websites en sociale media leveren nooit zo’n hoge click-through rate (CTR) op als het eerste zoekresultaat op Google. Dit heeft uiteraard weer te maken met de relevantie van de bezoeker.

Als iemand expliciet zoekt naar iets wat jij op een bepaalde pagina kan laten zien, weet je dat de kans dat iemand op jouw resultaat klikt vele malen groter is dan wanneer je het aan iemand laat zien die hier niet direct naar op zoek is.

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden hebben een lager zoekvolume dan algemene zoektermen, maar hebben een hogere relevantie voor jouw business. Het is daarnaast vaak ook makkelijker om op dit soort zoektermen te scoren. Deze termen bestaan vaak uit meerdere woorden en zijn specifieker dan de meest populaire zoektermen.

Een uitgebreid artikel over long tail zoekwoorden lees je hier.

Met SEO kun je in één klap vindbaar worden op veel van deze long tail zoekwoorden. Door specifieke content voor deze zoektermen te schrijven kun je makkelijk bovenaan komen voor een kleiner, maar relevanter publiek.

Kleine investering, grote resultaten

Wanneer je kennis hebt van SEO kun je met een kleine investering grote resultaten behalen. Als je de juiste zoekwoorden weet te vinden en je website goed is ingericht, moet je alleen nog relevante content schrijven om bovenaan in de zoekmachines te komen.

Gaat het om zoektermen waar veel concurrentie voor is, dan moet je meer investeren voordat je resultaat zal zien. Maar de resultaten zullen ook groter zijn als het een erg populaire zoekterm is.

Steeds hoger rendement

Je kan een investering in SEO zien als een sneeuwbal die van een berg afrolt en steeds harder gaat rollen. Naarmate de sneeuwbal van de berg afrolt wordt hij groter en krijgt hij meer snelheid. Zie de sneeuwbal als het rendement uit jouw SEO investering. Hoe langer je bezig bent, hoe hoger het rendement wordt.

De content die je in het begin maakt kan een jaar later nog steeds scoren op Google, en hier komen alleen maar meer artikelen bij die gaan scoren. Hierdoor wordt je rendement alsmaar hoger, terwijl de investering hetzelfde blijft.

Wat betreft online marketing moet je altijd eerst starten met wat voor jou de hoogste ROI (return on investment) oplevert. Als je denkt dat je een beter rendement uit een ander marketing kanaal kunt halen, zou ik aanraden om hier eerst naar te kijken. Zodra je dit kanaal helemaal hebt uitgebuit ga je naar het volgende kanaal. SEO past in iedere marketingmix, maar is niet altijd het kanaal waar je als eerste op wil focussen.

Past in iedere online marketingmix

Als jij een product of dienst verkoopt waar geen vraag naar is zal je bedrijf het niet lang overleven. Je verkoopt namelijk als vraag en aanbod elkaar ontmoeten. En zonder vraag zal aanbod niet kunnen bestaan.

Als er vraag is zullen mensen ook zoeken naar dit product of dienst. De kans is dan erg groot dat dit (deels) gebeurt via zoekmachines als Google of Bing.

Daarom past SEO in iedere marketingmix. Als er vraag is en mensen zoeken naar jouw product of dienst, weet je dat dit tegenwoordig ook gebeurt via een online zoekmachine.

Nadelen SEO

SEO kan soms een onverstandige keuze zijn op een bepaald moment. Om een weloverwogen keuze te maken moet je daarom ook de nadelen van zoekmachine optimalisatie weten.

Langlopend traject

Waar we het in de voordelen over het sneeuwbaleffect hadden, weet je nu dat SEO een langlopend traject is. Je kan hier niet één maand in investeren en het hierbij laten. Voor de beste resultaten investeer je langdurig.

Heb je geen tijd voor een lange termijn investering, dan is SEO niet aan te raden. Kijk dan eerder naar SEA, waar je direct resultaten uit kunt verwachten.

Maar onthoud ook dat je bij SEA afhankelijk bent van het advertentiebudget wat je besteedt. Zodra je hiermee stopt houden de resultaten ook op.

Rendement pas later duidelijk

Om het echte rendement van SEO te berekenen kun je niet uitgaan van de eerste maanden. Soms kan het wel een jaar duren voordat je een positief rendement behaalt op je investering in SEO.

Het nadeel van SEO is daarom dat het echte rendement pas later duidelijk wordt. De content die je nu schrijft en de optimalisaties die je nu doorvoert betalen zich pas veel later uit.

Kennis vereist

Aangezien je niet direct de resultaten uit jouw inspanning ziet duurt het lang om SEO in de praktijk te leren. Wat wel en niet werkt merk je pas erg laat. In de tussentijd kun je veel inspanning voor niets hebben gedaan.

Daarom is kennis van SEO vereist als je hierin gaat investeren. Zo weet je zeker dat jouw investering resultaat gaat opleveren.

Als je flink gaat investeren is ons advies is daarom ook altijd om een specialistisch bureau in te schakelen, waarin meerdere SEO specialisten voor je gaan werken. Eén SEO specialist binnen jouw afdeling of binnen één marketingbureau dat veel disciplines aanbiedt heeft vaak te weinig kennis van alle aspecten.

Geen garanties

Investeren in SEO is nooit een garantie op resultaat. Je bent uiteindelijk overgeleverd aan het algoritme van de zoekmachine en niemand kan je daarom garanderen dat je op nummer 1 in de zoekresultaten komt.

Blijf altijd uit de buurt van partijen die je een nummer 1 plek in de zoekresultaten beloven (ook als ze op no cure no pay basis werken). Deze bureaus gebruiken vaak zogenaamde “black-hat” SEO technieken die je tijdelijk naar plek 1 krijgen. Vroeg of laat herkent de zoekmachine dat je het algoritme hebt proberen te misleiden. Het gevolg is een penalty en een verwijdering van je webpagina uit de zoekresultaten.

Je kan met de juiste kennis wel je kansen zo groot mogelijk maken. Op de lange termijn betaalt dit zich altijd uit, zolang je maar echt het beste resultaat voor een zoekterm aanlevert.

Snelle ontwikkelingen

SEO ontwikkelt zich snel. Doordat bijvoorbeeld Google continu updates doorvoert in het algoritme zijn er steeds verschuivingen in de zoekresultaten. Je moet hier op in blijven spelen om bovenaan te komen.

Hiervoor moet je de ontwikkelingen dus bijhouden en blijft zoekmachine optimalisatie een doorlopend proces.

Concurrentie blijft evolueren

Dat je vandaag het beste resultaat bent volgens een zoekmachine, betekent niet dat je dit morgen nog steeds bent. De concurrentie blijft zichzelf verbeteren en daarom moet jij hetzelfde doen.

Dit geldt natuurlijk voor alle vormen van marketing. Als jij het vandaag het beste doet, is dit geen garantie voor de prestaties van morgen.

Beginnen met SEO voor jouw bedrijf?

Wegen de voordelen van SEO op tegen de nadelen? Voor veel bedrijven is SEO erg interessant en kan het een aanzienlijke omzetverhoging opleveren.

Hiervoor hoef je niet eens bovenaan te staan bij de populairste zoektermen. Hier en daar hoog scoren voor zeer specifieke zoektermen kan al snel veel nieuwe aanvragen of verkopen per maand opleveren.

Wil je starten met SEO, laat je dan eerst adviseren over de mogelijkheden en doe onderzoek naar de prestaties van jouw concurrenten op Google. Weet je bijvoorbeeld wel welke zoektermen jouw mogelijke klanten gebruiken als ze op zoek gaan?

Typ eens een zoekterm in die jij zou gebruiken als je naar jouw product of dienst zoekt en kijk of je naar boven komt. Sta je niet in de bovenste 5 resultaten? Dan is het misschien verstandig om te gaan investeren in de vindbaarheid van jouw website.