Vraag je jezelf wel eens af waar jouw website of pagina in Google staat? Met andere woorden, heb je jezelf ooit afgevraagd “Waar sta ik in Google?”.
Weten waar je staat op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) is essentieel voor elk succesvol online bedrijf. In dit artikel leggen we uit hoe je kunt controleren waar jouw website of pagina in Google staat, en waarom het belangrijk is om jouw posities bij te houden.
In dit artikel leer je hoe je zelf kunt bijhouden op welke positie in Google je staat.
Wat is een Google ranking?
Google SEO ranking is de plaats waar je website of pagina verschijnt op de Search Engine Results Page (SERP’s).
De posities in Google zijn de ranks, een positie pakken noemen we rankings.
“Waar sta ik in Google” is belangrijk om te weten voor elk bedrijf, omdat het een enorme invloed kan hebben op hoeveel verkeer er naar je website komt. Dit bepaalt op zijn beurt weer hoe succesvol je website is.
Waarom is het belangrijk?
Je moet weten waar je staat, zodat je veranderingen kunt vaststellen en hierop in kunt spelen. Het is ook belangrijk om te begrijpen waar veranderingen vandaan komen en waarom ze plaats vinden.
Weten op welke positie in Google je staat, helpt ook bij het optimaliseren van de content over tijd, omdat je dan het succes van die veranderingen kunt meten.
Je kunt dit vergelijken met de mate waarop je concurrenten voor dezelfde zoekwoorden scoren, zodat je jouw SEO-strategie hierop kunt aanpassen en verfijnen.
Hoe kom je in Google te staan?
Een vermelding in Google is de eerste stap om je posities te verbeteren. Je kunt je website of webpagina rechtstreeks bij Google indienen met behulp van Google Search Console. We hebben een gids geschreven waarin we stap voor stap uitleggen hoe je Google Search Console instelt.
Zodra je je site bij Google hebt aangemeld, kan Google je website indexeren. Vanaf dat moment is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze regelmatig wordt bijgewerkt met nieuwe en relevante content. Zo zorg je ervoor dat je website zichtbaar blijft in de SERP’s. Denk aan het schrijven van blog artikelen, bijwerken van productpagina’s, publiceren van video’s en podcasts enz.
Hierbij is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden in de content verwerkt. Zo berijpt Google beter waar je pagina’s over gaan en word je hoger gerankt. Voer een zoekwoordenonderzoek uit om te bepalen welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw bedrijf.
Wat is een SERP?
SERP staat voor Search Engine Results Page. Het is dus de pagina van een zoekmachine waarop de resultaten voor een bepaalde zoekterm worden weergegeven. Google rangschikt websites op basis van verschillende factoren zoals gebruiksvriendelijkheid, relevantie en autoriteit.
Hoe kom je bovenaan in Google?
Om bovenaan in Google te komen, moet je ervoor zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dit noemen we ook wel Search Engine Optimization (SEO), oftewel, zoekmachine optimalisatie.
SEO bestaat uit verschillende onderdelen. Al deze onderdelen moeten in orde zijn om zo hoog mogelijk, of zelfs op de eerste positie, te kunnen ranken.
Door SEO’s best practices toe te passen in een goede SEO-strategie, kun je ervoor zorgen dat je website beter gevonden wordt in Google en andere zoekmachines. Het kost geduld en toewijding om de eerste positie in Google te pakken, maar zo’n positie geeft je website een enorme boost.
On-page SEO
On-page SEO zijn de optimalisaties op je website die onder jouw eigen controle staan. Dit omvat het schrijven van SEO teksten, optimaliseren van meta-tags met zoekwoorden en interne linkstructuur.
Off-page SEO
Off-page SEO bestaat uit alle optimalisatieactiviteiten buiten je eigen website om, zoals het bouwen van backlinks en het optimaliseren van de externe linkstructuur.
Technische SEO
Technische SEO zorgt ervoor dat je website is geoptimaliseerd voor de zoekmachine crawlers. Het omvat onder andere het optimaliseren van de laadsnelheid, het maken van een mobiel-vriendelijke versie, updaten van de XML-sitemap en implementeren van schema markups.
Lokale SEO
Met lokale SEO optimaliseer je de vindbaarheid van je website voor lokale gebruikers. Dit kan enorm handig zijn voor bedrijven die hun klanditie lokaal zoeken, zoals tandartsen, fysiotherapeuten en zelfstandige schilders.
Hoe controleer je zoekwoord posities in Google?
Er zijn verschillende mogelijkheden om zoekwoord posities te controleren. Je kunt dit handmatig doen, maar er zijn ook verschillende tools die je kunt gebruiken om het proces te versnellen.
We leggen hieronder 5 verschillende manieren uit om de positie van je website in Google te controleren.
1. Handmatig posities checken op Google
De meest tijdrovende manier om huidige posities te checken waar een specifiek zoekwoord staat in Google, is door handmatig de belangrijkste zoekwoorden in de zoekbalk te typen. Vervolgens kijk je waar jouw website verschijnt op de SERP. Het kan zijn dat je door meerdere pagina’s heen moet klikken voordat je je eigen website vindt.
Je kunt dit het beste doen in een incognitoscherm, zodat de Google zoekresultaten niet op jouw geschiedenis worden afgestemd. Handmatig zoekwoorden invoeren is een erg tijdrovend proces en we raden zeker aan om een van de onderstaande tools te gebruiken om het proces te vereenvoudigen en te versnellen.
2. Met behulp van Google Search Console
Google Search Console is een gratis dienst van Google waarmee website eigenaren kunnen zien waar hun site in de SERP’s staat. Het laat zien hoe vaak je website in de zoekresultaten verschijnt, voor welke zoekwoorden en op welke positie.
Het is een uitstekende tool om real-time metingen te doen. De tool is echter minder geschikt om veranderingen in ranking over tijd in te zien. Nadat je een pagina hebt bijgewerkt is het dus moeilijk te achterhalen wat het effect precies is geweest.
3. Met behulp van een gratis rank tracker tool
Er zijn verschillende gratis SEO-tools beschikbaar die de ranking van je website kunnen tracken. Gratis positie tracker tools zijn echter niet het meest efficiënt.
Vaak kun je maar een specifiek keyword tegelijkertijd inzien en moet je het proces steeds opnieuw herhalen. Ook zijn ze niet zo nauwkeurig en up-to-date als een betaalde rank tracker.
4. Met een betaalde rank tracker tool
Betaalde rank tracker tools bieden vaak meer uitgebreide opties dan gratis tools om posities te checken. Denk aan het volgen van concurrenten in dezelfde niche, het automatisch volgen van meerdere zoekwoorden tegelijk en nog veel meer.
Hoewel er vele andere tools beschikbaar zijn, zijn Semrush en Ahrefs de bekendste tools:
Semrush. Dit is een betaalde tool die uitgebreide gegevens biedt over waar je website of pagina rankt in verschillende zoekmachines, waaronder Google, Bing en Yahoo.
Ahrefs. Een andere betrouwbare tool die uitgebreide gegevens verschaft over de zoekwoorden waar je website of pagina op scoort in verschillende zoekmachines, waaronder Google, Bing en Yahoo.
Deze betaalde tools geven gedetailleerde informatie over de gemiddelde positie van waar je staat in Google, zodat je veranderingen in de tijd kunt volgen. Je kunt ook eenvoudig de rankings van je concurrenten bekijken en deze met je eigen positie vergelijken.
5. Vraag het ons!
Ten slotte kun je altijd hulp krijgen van een online marketing bureau. Zij gaan precies voor je na waar je website in Google scoort voor specifieke zoekwoorden.
Wij vertellen je niet alleen waar je staat, maar geven je ook advies om hoger te ranken in Google en kunnen zelfs direct optimalisaties doorvoeren.
Je kunt direct een gratis rapport aanvragen via onderstaand formulier. Zo zie je direct voor welke zoekwoorden je scoort in Google en op welke positie.
Ontvang een gratis rapport per e-mail met je posities in Google
Vul je gegevens in en kom erachter op welke trefwoorden jouw website in Google scoort, hoeveel zoekvolume dit maandelijks op kan leveren en welke kansen je momenteel laat liggen.
Een zoekmachine marketing bureau heeft de tools en expertise om bij te houden waar je in Google staat en te identificeren waar je website verbetering nodig heeft.
Met behulp van een effectieve SEO-campagne kunnen we je helpen om je doelen te bereiken om meer zoekverkeer of meer conversies uit je website te halen. Zo krijg je het beste rendement voor je SEO-inspanningen en kun je eenvoudig een hoge positie in Google behalen.
Dus als je snel, nauwkeurig en gemakkelijk wilt controleren waar je staat in Google, neem dan contact met ons op. Ons team staat klaar om voor je aan de slag te gaan! Je kunt bij ons niet alleen expertise verwachten, maar ook transparantie en enorm veel flexibiliteit.
We werken met de unieke sprint methode, zodat je niet vast zit aan een abonnement of hoge maandlasten. Jij bepaalt zelf welke werkzaamheden wij wanneer voor jou uitvoeren.
Zoekmachine optimalisatie tips voor het verbeteren van je positie in Google
Hieronder geven we enkele waardevolle tips om de SEO en daarmee de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Verbeter bestaande content. Controleer of de content aansluit op de zoekintentie en optimaliseer titels, meta-tags en alt teksten met het zoekwoord waar je voor wil ranken.
Schrijf nieuwe content. Het publiceren van nieuwe content is een belangrijke factor om de goede positie van je website te behouden, te ranken voor nieuwe zoekwoorden en een hogere positie te bereiken.
Optimaliseer je website. Een website die niet functionaliseert zal niet ranken. Het optimaliseren van je website, zowel voor desktop als mobiel is dus een belangrijk begin.
Creëer een goede interne linkstructuur. Het goed toepassen van interne links zorgt ervoor dat Google je website en je content beter begrijpt.
Promoot je website. Laat ook op andere kanalen dan Google zien dat je bestaat. Maak gebruik van Social Media, schrijf gastblogs en werk aan je backlink strategie om je bedrijfsnaam bekender te maken.
Bovenstaande tips zijn slechts een selectie van alle tips die we behandelen in onze gids om snel je SEO te verbeteren. Je kunt ook een zoekmachine optimalisatie specialist inschakelen om je posities in Google te verbeteren.
Samengevat – Waar sta ik in Google?
Het is belangrijk om jezelf de vraag te stellen “Waar sta ik in Google?”. Inzicht in de posities van je website voor verschillende zoekwoorden is essentieel voor elk succesvol online bedrijf.
Weten waar je staat in Google helpt bij het optimaliseren van content en van je website in het algemeen. Door in de loop der tijd zoekwoorden te blijven meten kun je het succes in kaart brengen.
Er zijn een aantal tools beschikbaar om te checken waar je staat in Google, zoals Google Search Console, Semrush en Ahrefs. Het meest effectief is echter om een SEO specialist in te schakelen, zodat er direct optimalisaties doorgevoerd kunnen worden en je maximaal kunt profiteren van SEO.
Wil je meer informatie of ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.
Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?
Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.