In dit digitale tijdperk is een digitale marketing strategie essentieel om het bereik van jouw bedrijf te maximaliseren en de verkoop te verhogen.
Voor een goed digitaal marketingplan heb je verschillende elementen en digitale kanalen nodig. Kunstmatige intelligentie komt overigens steeds meer om de hoek kijken waarmee ervaringen voor klanten nog verder gepersonaliseerd kunnen worden.
Een digitale marketingcampagne moet specifiek worden afgestemd op elk bedrijf om ervoor te zorgen dat de specifieke doelgroep effectief en efficiënt wordt bereikt.
In dit artikel bespreken we waarom een online marketing strategie belangrijk is en hoe je zelf een goede strategie kunt creëren die perfect bij jouw bedrijf past.
Wat is een digitale marketing strategie?
Een digitale marketingstrategie is een online actieplan dat een bedrijf opstelt om zijn digitale doelen te bereiken. Deze vorm van inbound marketing omvat alle verschillende kanalen en activiteiten die gebruikt worden. Denk aan het creëren van content en SEO, promoties op social media, e-mailcampagnes, enz.
Hoe verschilt een digitale marketingstrategie van traditionele marketing?
Traditionele marketing, ook wel outbound marketing genoemd, richt zich op traditionele media, zoals televisie, radio, billboards, kranten en tijdschriften. De doelgroep die hierbij aangesproken wordt is veel breder en kan moeilijk gespecificeerd worden. Successen kunnen moeilijk gemeten worden, waardoor de ROI vrijwel onmogelijk is om te bepalen.
Een online marketing strategie maakt gebruik van online kanalen zoals websites, e-mail campagnes en sociale media, waarbij hele specifieke doelgroepen aangesproken kunnen worden.
Digitale marketing helpt bedrijven ook om hun vooruitgang te volgen, omdat ze het succes van hun acties nauwkeuriger kunnen meten dan bij traditionele methoden. Bovendien is digitale marketing vaak goedkoper dan traditionele methoden omdat bedrijven zich preciezer op klanten kunnen richten en zo sneller betere resultaten kunnen boeken.
Tot slot geven digitale platformen bedrijven toegang tot nieuwe tools, zoals AI-gebaseerde oplossingen. Dergelijke innovaties zijn uitstekend toe te passen om gepersonaliseerde klantervaringen te verwezenlijken die in de offline wereld niet mogelijk zouden zijn.
De evolutie van digitale marketing
Digitale marketing heeft een lange weg afgelegd sinds zijn bescheiden begin. De eerste digitale marketingcampagne wordt vaak toegeschreven aan een online banneradvertentie op HotWired.com in oktober 1994 voor de lancering van Netscape Navigator 0.9. De advertentie was eenvoudig met simpelweg de tekst: “Have you ever clicked your mouse right here?” en een pijl die wees naar de tekst “You Will”.
Ja, we kunnen ons inmiddels geen leven meer voorstellen zonder internet, dat toch echt pas in 1991 werd geïntroduceerd. Twee jaar later werd de eerste klikbare banner online gezet, die dus in 1994 een doorbraak kende. In datzelfde jaar ontstond Yahoo als eerste zoekmachine. Het duurde vanaf dat moment maar liefst vier jaar voordat Google online kwam. Ook in 1998 werden cookies geïntroduceerd om het surfgedrag van mensen te kunnen volgen.
1999 kenmerkt zich vanwege de eerste blog site. Het was de eerste mogelijkheid om in de vorm van comments en reply’s tweerichtingverkeer te bewerkstelligen. Als gevolg hierop explodeerde sociale netwerken in populariteit.
In 2002 stak Google met kop en schouders boven andere zoekmachines uit. SEO werd vanaf dat moment steeds serieuzer genomen door bedrijven om hun online vindbaarheid te vergroten. Sindsdien wordt er dan ook hard gewerkt aan klanten werven via Google.
In de evolutie van digitale marketing waren 2005 en 2006 de jaren dat YouTube, Facebook en Twitter werden gelanceerd. En met de introductie van de iPhone in 2007 nam Social Media marketing een enorme toevlucht.
In 2007 vond ook de ontwikkeling van marketing automation plaats, waardoor e-mailmarketing meer vorm kreeg en steeds belangrijker werd.
2010 kenmerkte zich aan het ontstaan van Whatsapp, de introductie van gastblogs en de ontwikkeling van vlogging. Echter pas in 2014 vond de echte doorbraak van video marketing plaats. In dat jaar werden namelijk de eerste smartphone apps geïntroduceerd waarmee video’s direct bewerkt konden worden. In de tussentijd was de focus op social media marketing al naar de eerste plek gestegen, waarbij influencer marketing een doorbraak kende in 2012.
Vanaf 2015 begon Big Data een steeds belangrijkere rol te spelen om de bewegingen van websitegebruikers te tracken. Met behulp van deze waardevolle gegevens konden aanpassingen worden gedaan om conversies te verbeteren. Ook kwamen er vanaf dat moment steeds meer online betaalmethoden beschikbaar, waardoor het voor gebruikers steeds makkelijker werd om online aankopen te doen.
Tot aan de dag van vandaag vindt er steeds meer verfijning plaats. De meeste bedrijven hebben outbound marketing ver achter zich gelaten en focussen zich alleen nog maar op hun online marketing strategie in de vorm van een digitale marketingmix. Ook gaat kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol spelen in de online marketing mogelijkheden.
Waarom is digitale marketing juist nu zo belangrijk?
Gezien de digitale transformatie die heeft plaatsgevonden, biedt digitale marketing talloze mogelijkheden voor bedrijven om te groeien. Bedrijven kunnen zich preciezer en winstgevender op klanten richten, wat met traditionele strategieën nooit eerder mogelijk was.
De voordelen van inbound marketing ten opzichte van outbound marketing
Digitale marketing is veel effectiever en efficiënter dan traditionele marketingstrategieën en daarom is digitale marketing zo belangrijk geworden. Bedrijven die hun winst willen maximaliseren, moeten investeren in een online marketingstrategie, omdat:
Digitale marketing veel kosteneffectiever is dan outbound marketing. Het vereist minder middelen en levert veel betere resultaten in termen van ROI.
Digitale marketing maakt personalisering mogelijk. Met digitale marketing zijn bedrijven in staat om de juiste mensen op het juiste moment te bereiken, op de juiste kanalen en met de juiste berichten.
Digitale marketing is veel sneller dan traditionele marketing en kan informatie over het bedrijf of product sneller verspreiden.
Digitale marketing stelt bedrijven in staat de resultaten van hun campagnes in real time te meten, waardoor ze betere beslissingen kunnen nemen over hoe ze hun budget het beste kunnen inzetten.
Digitale marketing kan doelgroepen wereldwijd bereiken, terwijl outbound marketing beperkt is door geografische beperkingen.
Nieuwe digitale kanalen die samengaan met kunstmatige intelligentie
Er zijn een aantal digitale marketingstrategieën die de komende tijds steeds belangrijker zullen worden met de opkomst van kunstmatige intelligentie (met andere woorden Artificial Intelligence, of in het kort AI), namelijk:
Datagedreven marketing. Met behulp van AI en machine learning zullen marketeers in staat zijn om klantgegevens in realtime te analyseren en campagnes aan de hand daarvan aan te passen.
Chatbots. Chatbots aangedreven door AI kunnen 24/7 gepersonaliseerde klantenservice bieden, waardoor klanten snel antwoorden krijgen op hun vragen.
Natuurlijke taalverwerking. Natural Language Processing (NLP)-systemen, gestuurd door AI, kunnen marketeers helpen de intentie van klanten te begrijpen en content te ontwikkelen die beter is afgestemd op hun behoeften.
Voice search optimalisatie. Nu voice search steeds populairder wordt, kunnen digitale marketeers hun strategieën met AI optimaliseren om deze groeiende doelgroep aan te spreken.
Voorspellende analyses. AI-gestuurde voorspellende analyses kunnen digitale marketeers helpen te anticiperen op de behoeften van klanten en strategieën te ontwikkelen om daaraan te voldoen.
In 5 stappen een digitale marketing strategie opzetten
Nu digitale marketing zo belangrijk is, is een sterke online marketingstrategie opstellen nog belangrijker voor bedrijven om zich te ontwikkelen. Hier zijn de vijf stappen voor het creëren van een online marketing strategie:
1. Stel doelen en bepaal KPI’s
2. Onderzoek je doelgroep
3. Evalueer bestaande digitale kanalen
4. Breng je plan in kaart
5. Meet en analyseer resultaten
Door deze vijf stappen te volgen, kunnen digitale marketeers een digitale marketingstrategie en marketingplan creëren die hen zal helpen om bedrijfsdoelstellingen te bereiken.
Stap 1. Stel doelen en bepaal Key Performance Indicators (KPI’s)
De eerste stap bij het creëren van een digitale marketingstrategie is het stellen van SMART-doelen. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdgebonden. Doelen moeten specifiek en meetbaar zijn, zodat ze kunnen worden gevolgd en geëvalueerd.
Om doelen te behalen kun je kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) opstellen. Dit zijn metingen van data points die worden gebruikt om de prestaties ten opzichte van een bepaald doel te meten. Door voor alle doelen verschillende KPI’s op te stellen kun je de voortgang in de gaten houden en bijsturen indien nodig.
Stap 2. Onderzoek je doelgroep
De tweede stap voor het opstellen van een marketing plan is het onderzoeken van de doelgroep, zodat digitale marketeers hun behoeften en voorkeuren kunnen begrijpen. Denk aan het bestuderen van demografische informatie, interesses, gedrag en meer. Stel hiermee denkbeeldige personages op om echt in de huid van je ideale klant te duiken.
Met deze gegevens zijn digitale marketeers beter uitgerust om een digitale marketingstrategie te ontwikkelen. De doelgroep weerspiegelen staat hierin centraal. Het is namelijk belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wat ze aanspreekt om ervoor te zorgen dat ze reageren op jouw digitale marketing strategie.
Stap 3. Evalueer bestaande online kanalen
De derde stap is het identificeren van de digitale marketingkanalen die momenteel worden gebruikt en hun prestaties. Aan de hand hiervan kun je bepalen op welke digitale kanalen de nieuwe online marketing strategie zich voornamelijk moet richten.
Denk aan sociale media, zoekmachineoptimalisatie (SEO), content marketing en meer. Elk digitale kanaal heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Het is belangrijk om te bepalen welke digitale kanalen het meest geschikt zijn om de doelgroep aan te spreken en om de doelstellingen van het bedrijf te behalen.
Stap 4. Breng je plan in kaart
De vierde stap van een marketing plan is het ontwikkelen van een plan om de doelgroep daadwerkelijk aan te trekken en aan je bedrijf te binden. Je gaat hier in op detail en omschrijft precies wat er moet gebeuren, denk bijvoorbeeld aan:
Het schrijven van relevante content van hoge kwaliteit.
Toepassen van e-mailmarketing.
Opzetten van advertenties in zoekmachines en/of op Social Media.
Meer activiteit op Social Media.
Meer inzetten op personal branding.
Opzetten van video marketing.
Ontwikkelen van een AI-chatbot.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van online marketing voorbeelden die je kunt toepassen in je digitale marketing strategie. Lees verder in onze gids “11 beste online marketing strategieën” om meer ideeën op te doen.
Stap 5. Meet en analyseer resultaten
De vijfde en laatste stap is het meten en analyseren van de resultaten van de digitale marketing campagne. Houdt KPI’s, zoals websiteverkeer, leadgeneratie en conversies in de gaten zodat digitale marketeers begrijpen welke strategieën werken en welke moeten worden verbeterd.
Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?
Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.
11 Tips om effectief je doelgroep te bereiken met een online marketingstrategie
Hieronder geven we je een aantal tips om je doelgroep effectief te bereiken met digitale marketing. Maak gebruik van een digitale marketingmix voor het beste resultaat.
1. Retargeting
Retargeting is een online marketing strategie waarbij advertenties worden gericht op gebruikers die je website al eerder hebben bezocht of op de een of andere manier interactie hebben gehad met je bedrijf. Het helpt om in de gedachten van potentiële klanten te blijven en zo de conversies te verhogen.
2. Adverteren
Digitale reclame is een geweldige manier om potentiële klanten te bereiken, naamsbekendheid te creëren en meer leads te genereren. Je kunt zowel adverteren in zoekmachines met PPC-campagnes (pay-per-click), display advertising en advertenties op sociale media toepassen. Lees hier meer over de kosten van adverteren op Google of zet direct je eerste SEA campagne op.
3. E-mailmarketing
E-mail blijft een van de meest effectieve digitale marketingstrategieën om doelgroepen te bereiken. Via e-mailcampagnes kunnen digitale marketeers zeer gerichte berichten sturen naar hun consumenten in verschillende stadia van leadgeneratie.
4. Social mediamarketing
Social media marketing is een online marketingstrategie die social media kanalen gebruikt om in contact te komen met huidige en potentiële klanten. Het kan worden gebruikt om relaties op te bouwen, naamsbekendheid te vergroten, leads te genereren en verkoop te stimuleren.
5. Content marketing
Content marketing is een digitale marketingstrategie die zich richt op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente inhoud om een duidelijk omschreven publiek aan te trekken en te behouden. Het kan helpen om je bedrijf te laten groeien door vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij het doelpubliek.
6. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
SEO (Search Engine Optimization) helpt om de zichtbaarheid van je website en de inhoud ervan in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) te verbeteren. Een SEO-strategie kan worden ingezet om meer organisch verkeer naar je website te leiden en leads en verkopen te genereren.
Lees verder in onze gids over de voordelen van SEO of zet direct je eerste SEO campagne op.
7. Influencer marketing
Voor deze digitale marketingstrategie wordt samengewerkt met influencers om doelgroepen te bereiken en producten of diensten te promoten. Het kan worden gebruikt om relaties op te bouwen, de zichtbaarheid te vergroten en leads en verkopen te genereren.
8. Videomarketing
Video is een effectieve digitale marketingstrategie om klanten te betrekken en conversies te stimuleren. Je kunt het gebruiken om productdemo’s, uitlegvideo’s, reviews van klanten en meer te laten zien.
9. AI-chatbot
Een AI-chatbot is een digitale assistent die technologieën met kunstmatige intelligentie gebruikt. Een chatbot kan op een natuurlijke manier met klanten in gesprek gaan en informatie verstrekken. Ze kunnen vragen beantwoorden, taken voltooien, afspraken maken en leveringen plannen of tracken.
10. Mobiele marketing
Mobiele marketing is een digitale marketingstrategie die is ontworpen om klanten te bereiken op hun mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Het kan worden gebruikt om aantrekkelijke ervaringen te creëren via sms, pushmeldingen en andere mobiele advertentieformaten. Je website mobiel vriendelijk maken is hierbij een van de belangrijkste punten.
11. Voice Search Optimalisatie
Voice Search Optimalisatie (VSO) is een belangrijke online marketing strategie die digitale marketeers moeten overwegen om de concurrentie voor te blijven. VSO helpt digitale content te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten, zodat deze verschijnt in de resultaten wanneer mensen spraakassistenten zoals Siri of Alexa gebruiken om online informatie te zoeken.
Voorbeelden van bedrijven die succesvol zijn geworden door digitale marketing
De grootste bedrijven zijn allemaal succesvol geworden door digitale marketing op de juiste manier toe te passen. Denk aan bedrijven zoals Amazon, eBay, Twitter en Apple.
Zij wisten precies hoe ze digital marketing in konden zetten om hun doelgroep te bereiken en snel te groeien.
Van het creëren van digitale ervaringen via hun verschillende websites tot het gebruik van social media kanalen voor klantbetrokkenheid, digitale marketing is een zeer effectief instrument gebleken in de moderne zakenwereld.
Apple
Vooral Apple was een van de eersten die begreep welke kracht digitale marketing kan hebben. Ze maakte er met succes gebruik van om een leidende kracht in de sector te worden. Apple paste digitale marketingstrategieën toe zoals e-mailcampagnes, zoekmachineoptimalisatie (SEO), het creëren van content, influencer marketing en digitale advertenties om hun doelgroep te bereiken.
Amazon
De digitale marketingstrategie van Amazon is gericht op het effectief gebruik van Big Data. Hierdoor kunnen ze hun klanten een sterk gepersonaliseerde ervaring bieden. Hun digitale aanpak omvat ook uitgebreide SEO-optimalisatie om ervoor te zorgen dat ze bovenaan de zoekresultaten staan wanneer potentiële klanten online zoeken.
Alles over digitale marketing samengevat
Een sterkte online marketingstrategie wordt steeds belangrijker voor bedrijven die hun winst willen maximaliseren. De online aanwezigheid is niet meer weg te denken uit de marketing strategie van een serieus bedrijf.
Met de opkomst van kunstmatige intelligentie zullen er nieuwe digitale kanalen ontstaan die zich nog verder richten op het personaliseren van boodschappen.
Digitale marketeers kunnen deze technologie gebruiken om zich met een marketingplan meer op de behoefte van klanten te richten en doelgroepen effectiever te bereiken.
Door gebruik te maken van een moderne online marketing strategie kunnen bedrijven een concurrentievoordeel behalen in de digitale ruimte.
Besteed je digitale marketing uit
Doordat digitale marketing steeds belangrijker wordt voor bedrijven, wordt de concurrentie steeds groter. Het is soms lastig om steeds de laatste ontwikkelingen te blijven volgen en daarmee een gedegen online marketingstrategie op te stellen.
Een goede oplossing is om (een deel van) je online marketingactiviteiten uit te besteden. Als jij graag je organische vindbaarheid wil vergroten of je zoekmachine advertenties beter wil laten presteren helpen wij je als gespecialiseerd zoekmachine marketing bureau graag verder.
We bieden ontzettend veel flexibiliteit door onze unieke werkwijze. Zet een sprint in wanneer jij daar behoefte aan hebt, zonder vast te zitten aan maandelijkse vaste kosten. Klinkt dat als muziek in de oren? Bekijk dan snel al onze sprints, of neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier.