Outbound marketing is een traditionele marketing strategie. Via allerlei verschillende manieren wordt er, ongevraagd, informatie overgebracht naar consumenten. Hoewel deze vorm van marketing vaak gezien wordt als spam, blijft het heel effectief om in korte tijd een groot publiek te bereiken.
Inbound marketing is een strategie die meer op een natuurlijke manier inspeelt op de vraag van consumenten. Door content te creëren kunnen mensen zelf bepalen wanneer en welke informatie ze tot zich nemen.
Het verschil tussen inbound en outbound marketing is dus groot. Bij outbound marketing gaat het voornamelijk om het bedrijf, terwijl inbound marketing zich juist richt op de klant. In deze gids gaan we verder in op de verschillen en leggen we uit hoe je outbound marketing op een effectieve manier kunt inzetten.
Wat is outbound marketing?
Outbound marketing is traditionele marketing waarbij het bedrijf centraal staat. De marketing boodschap wordt naar de consument gepusht, of deze hier nu om vraagt of niet. Het richt zich niet op een specifieke doelgroep, maar op een grote en algemene groep mensen.
Onder outbound marketing tools vallen telemarketing, TV en radio reclame, kranten advertenties en direct mail. Je koopt hiermee als het ware de aandacht van consumenten.
Voor outbound marketing geldt dat hoe meer geld je erin stopt, hoe meer mensen je bereikt en hoe meer aandacht je krijgt.
Welke activiteiten vallen onder outbound marketing?
Het doel van outbound marketing is dus om een groot publiek te bereiken. Een aantal manieren om dit voor elkaar te krijgen zijn:
Direct contact. Je kunt een groot aantal telefoonnummers of e-mailadressen opkopen en deze mensen direct benaderen.
Reclame. Met tv commercials, radiospotjes, billboards langs de weg of reclame in kranten of tijdenschriften bereik je iedereen die op dat moment in de buurt is.
Folders, brochures en flyers. Door folders en brochures af te drukken en op verschillende plekken neer te leggen kun je informatie verspreiden.
Inbound vs outbound marketing
Inbound en outbound marketing staan recht tegenover elkaar als het op marketing strategie aankomt. Er worden verschillende kanalen gebruikt, andere informatie gegeven en er wordt zelfs op een andere manier gedacht.
Het grootste verschil is dat bij outbound marketing het bedrijf centraal staat. Een inbound strategie richt zich daarentegen volledig op de consument. Inbound marketing draait om het maken van waardevolle content (content marketing) die consumenten kunnen consumeren wanneer zij dat willen.
Een ander groot verschil tussen inbound en outbound marketing is de manier van communicatie. Outbound marketing is voornamelijk eenrichtingsverkeer, waarbij het bedrijf iets aan de consument vertelt. Inbound marketing werkt via interactieve communicatie, waarbij consumenten ook contact op kunnen nemen met het bedrijf. Het zorgt voor meer organisch verkeer.
Inbound marketing
Inbound marketing is een online marketing strategie die zich erop richt om zo vroeg mogelijk in het aankoopproces potentiële klanten te werven. Gaandeweg geef je ze steeds meer informatie, zodat ze zichzelf ervan kunnen overtuigen dat ze jouw product of dienst nodig hebben.
Met inbound marketing kun je klanten aantrekken zonder acquisitie. In vier fases trek je leads aan en laat je ze converteren:
Fase 1. Attract – De juiste bezoekers naar je website trekken door een goede buyer persona op te stellen.
Fase 2. Engage – Bezoekers converteren naar leads door gegevens op te vragen.
Fase 3. Convert – Leads omzetten naar klanten door ze op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien.
Fase 4. Delight – Klanten behouden en tevreden houden zodat ze jouw product of dienst voor je gaat promoten.
Het belangrijkste onderdeel waar inbound marketeers zich op richten is de vindbaarheid van de website in zoekmachines. Gebruikers die via een relevante zoekterm op jouw website terecht komen zijn namelijk directe leads.
Door waardevolle content, zoals blogs of video’s, aan te bieden op je website kun je leads op een natuurlijke manier omzetten in een potentiële klant (hot leads) met als uiteindelijke doel om ze te laten converteren.
In ons artikel “Wat is inbound marketing?” bespreken we verschillende inbound marketing strategieën om leads aan te trekken en om te zetten in klanten.
Outbound marketing wordt minder effectief
Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan duizenden reclameboodschappen. Een consument kan dit allemaal niet verwerken. Traditionele marketing wordt vervelend gevonden en gezien als spam. Ze proberen het dus zoveel mogelijk te vermeiden.
Mensen zappen naar een ander kanaal zodra de tv commercials in beeld verschijnen. Ze maken gebruik van het bel-me-niet register en e-mails van onbekende afzenders worden niet geopend.
Kortom, het effect van de meeste outbound strategieën loopt drastisch terug. Consumenten hebben tegenwoordig veel meer macht over wat zij wel en niet willen zien of horen.
Daarbij blijkt uit onderzoek dat 80% van de consumenten het belangrijk vindt om zelf onderzoek te doen voordat ze een grote aankoop doen. Hun eigen onderzoek weegt zwaarder dan de informatie die wordt verstrekt door een merk of marketeer.
Een consument zit dus niet te wachten op ongevraagde informatie. Ze bepalen zelf wat ze wanneer nodig hebben en gaan op zoek naar informatie wanneer zij dat willen.
De voordelen van inbound marketing
Inbound marketing speelt in op de veranderende houding van de consument. Met inbound marketing zorg je ervoor dat de informatie ten allen tijden beschikbaar is, maar dat de consument deze op het door hun gewenste tijdstip kan consumeren. Het is dus veel effectiever.
Andere voordelen van inbound marketing zijn:
Gericht. Inbound marketing is gericht op een specifieke doelgroep. Je verspilt hierdoor geen geld aan marketing voor een publiek dat sowieso geen interesse heeft.
Schaalbaar. Voor bedrijven is inbound marketing heel goed schaalbaar. Ze kunnen er zelf voor kiezen om een blog per maand te posten of vijf per week. Hetzelfde geldt voor zoekmachine ads en Social Media posts.
Uitbesteden. Online marketing uitbesteden is eenvoudig. Er zijn bedrijven die zich volledig specialiseren in online marketing. Bedrijven hoeven zelf dus niet alle kennis in huis te hebben om hun product of dienst onder de aandacht van de consument te krijgen.
Langetermijn. Het optimaliseren van content met behulp van een SEO-strategie (zoekmachine optimalisatie) is een langetermijn marketing strategie. Als een pagina bovenaan in de zoekresultaten van Google komt te staan voor een relevant zoekwoord, raak je die positie niet zomaar kwijt. Potentiële klanten stromen hierdoor vanzelf op je website binnen.
Waarom is outbound marketing nog steeds belangrijk?
Een goede marketing strategie schuift dus steeds meer richting inbound marketing. Toch kunnen we outbound marketing niet helemaal negeren.
Outbound marketing kan heel effectief zijn in sommige situaties. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw en innovatief product. Mensen kennen dit product niet en zullen hier dus niet op zoeken. Ook kan het in dit geval lastig zijn de juiste doelgroep te bepalen.
Door het aan de grote klokkentoren te hangen bereik je consumenten. Zij kunnen vanaf dat moment zelf bepalen meer informatie op te zoeken of je boodschap te negeren.
Tot slot is outbound marketing een goede manier om in korte tijd naamsbekendheid te genereren. Het kan bijvoorbeeld lonen om in de stad te flyeren als je een nieuw restaurant opent. Mensen komen op deze manier te weten dat er een nieuwe eetgelegenheid is en zijn wellicht geïnteresseerd.
Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?
Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.
6 outbound marketing methodes die je bedrijf laten groeien
Heeft jouw bedrijf baat bij een outbound marketing strategie? Kijk dan eens naar de methodes hieronder om te beslissen welke het beste aansluit bij jouw product of dienst.
1. Cold e-mails en calling
In contact komen met iemand die nog nooit van jou heeft gehoord kan lastig zijn. Een gesprek begint vaak met achterdocht en je moet goed kunnen uitleggen waarom je de persoon in kwestie contact.
Het is ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat het contact persoonlijk en oprecht overkomt. De ontvanger moet het gevoel hebben dat je niet zomaar iedereen belt of mailt.
Voor het genereren van b2b-leads kan dit een goede methode zijn. Zeker wanneer je een ingang hebt via een gemeenschappelijke kennis of vriend. Dit maakt het contact persoonlijker en oprecht.
2. LinkedIn outreach
LinkedIn is een krachtige tool voor outbound marketing, omdat je direct met de juiste persoon op de juiste positie in contact kunt komen.
Voor deze strategie geldt ook dat het heel belangrijk is om het contact zo persoonlijk en oprecht mogelijk te maken. Introduceer jezelf, geef aan waarom je contact met iemand opneemt en probeer de ander ook iets te bieden in plaats van alleen maar te vragen.
3. Folders, brochures en flyers
Zowel voor folders, brochures als flyers geldt dat je deze op verschillende manieren kunt verspreiden. Je kunt ze door de brievenbus doen, op bepaalde locaties neerleggen of op een openbare plek uitdelen.
Je hebt van tevoren geen idee bij wie de informatie terecht komt en het is dan ook belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven, maar op een beknopte manier. Besteed daarbij aandacht aan design, zodat het aantrekkelijk is om naar te kijken.
Folders, brochures en flyers verspreiden is een goede tactiek als je een groot publiek wil bereiken.
4. Billboards en gedrukte advertenties
Dit is de meest traditionele manier van adverteren. Je bereikt een enorm groot publiek met honderden, zo niet duizenden mensen die langs een billboard rijden of de krant lezen.
Het is de minst gerichte manier van adverteren en je moet de aandacht zien te trekken tijdens alle afleidingen. Zorg dus voor aantrekkelijke advertenties die het oog van de consument verleidt.
5. TV en radiocommercials
Tv commercials en radiospotjes zijn net als billboards een wilde gok. Je weet niet zeker wie de advertentie ziet of hoort en je kunt dus niet voor een gerichte doelgroep adverteren.
Juist omdat je zo’n groot publiek kunt bereiken kan het een hele goede methode zijn om naamsbekendheid te genereren of een nieuw product onder de aandacht te brengen.
6. Evenementen en beurzen
Deelnemen aan evenementen en beurzen is misschien wel de meest effectieve manier van outbound marketing. Het aanwezige publiek is namelijk een vrij gerichte doelgroep.
Tijdens zo’n evenement kun je via persoonlijk contact leads genereren, prospects laten converteren en bestaande klanten behouden.
Zorg voor de juiste mix van outbound en inbound marketing
Wil jij gebruik maken van outbound marketing? Zorg er dan voor dat je dit doet in combinatie met inbound marketing. De juiste mix zorgt ervoor dat beide strategieën samen werken om zoveel mogelijk leads te genereren.
Weet je niet zeker hoe je inbound marketing het beste aan kunt pakken? Overweeg dan om de hulp van een zoekmachine marketing bureau in te schakelen. Leadi is een online marketing bureau dat zich volledig specialiseert op online vindbaarheid via SEO en SEA.
Met onze hulp weet je zeker dat jouw online marketing strategie geoptimaliseerd wordt om zoveel mogelijk sales te draaien. En dat doen we via een unieke werkwijze. Geen langdurige abonnementen en contracten, maar korte sprints waarin we specifieke werkzaamheden uitvoeren. Aan het einde van een sprint bepaal je zelf of je er nog een inzet.
Bekijk al onze sprints om te zien wat wij voor je kunnen betekenen. Of vul onderstaand formulier in om meer informatie op te vragen.