In de huidige digitale wereld is een sterke online aanwezigheid van cruciaal belang voor het succes van elk bedrijf. De vraag blijft echter: kun je als bedrijf beter online marketing uitbesteden of het intern beheren?
In dit artikel gaan we in op de voor- en nadelen van het uitbesteden van een online marketing traject aan een online marketeer. Zo kun je zelf bepalen wat het beste bij jouw bedrijf past. Verder gaan we in op de verschillende onderdelen van online marketing en de mogelijke manieren om online marketing uit te besteden.
Waarom zou je online marketing uitbesteden?
Online marketing uitbesteden kan je bedrijf talloze voordelen bieden. Denk aan toegang tot expertise en ervaring van gespecialiseerde bureaus, tijdsbesparing en kostenbesparing.
Externe bureaus beschikken daarbij over de beste tools en technologieën, waar je dus zelf niet in hoeft te investeren. Ze bieden frisse perspectieven en innovatieve benaderingen, en worden afgerekend op meetbare resultaten.
Door online marketing uit te besteden kun jij je richten op de kernactiviteiten van je bedrijf, terwijl je ondertussen een concurrentievoordeel behaalt in het digitale landschap. Zelfs als je geen interne marketingafdeling hebt.
Wanneer is het interessant om online marketing uit te besteden?
Online marketing uitbesteden is voornamelijk interessant als er binnen je bedrijf weinig interne expertise of middelen zijn. Dit is namelijk een belemmering om online marketingstrategieën effectief uit te voeren.
Kostenbesparing of de toegang tot geavanceerde tools en technologieën kan ook een belangrijke overweging zijn om online marketing uit te besteden.
De voor- en nadelen
Hieronder gaan we verder in op de voor- en nadelen van het uitbesteden van online marketing aan een online marketing bureau.
Weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af om na te gaan of uitbesteden de juiste strategie is voor jouw bedrijf om je online aanwezigheid te versterken en je zakelijke doelen te bereiken.
Voordelen
Online marketing uitbesteden kan een verstandige keuze zijn voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen vergroten, maar zelf niet over de interne middelen of expertise beschikken om dit zelfstandig te doen.
Er zijn echter verschillende redenen waarom een bedrijf ervoor zou kunnen kiezen om online marketing uit te besteden in plaats van het intern te beheren. Enkele belangrijke redenen zijn:
1. Expertise en ervaring
Online marketing omvat een breed scala aan disciplines, waaronder zoekmachine optimalisatie (SEO), betaald zoekmachine adverteren (SEA), contentmarketing, sociale media, e-mailmarketing en meer.
Met het uitbesteden van online marketing profiteer je van de expertise en ervaring van professionele marketingbureaus of specialisten. Ze zijn altijd op de hoogte van de nieuwste trends en best practices in het vakgebied.
2. Tijdsbesparing
Het opzetten en uitvoeren van een effectieve online marketing strategie kan zeer tijdrovend zijn. Door dit uit te besteden, kunnen bedrijven hun interne team ontlasten en zich richten op hun kernactiviteiten.
Online marketeers kennen hun vak immers als geen ander. Ze kunnen dus snel schakelen en binnen no-time een online marketing plan uitwerken en opvolgen.
3. Kostenbesparing
Hoewel online marketing uitbesteden in eerste instantie kosten met zich meebrengt, kan het op de lange termijn kosteneffectief zijn.
Je hoeft namelijk geen fulltime medewerker in dienst te nemen of personeel te trainen. Een volledig team met marketing specialisten kun je vaak voor een voordeliger tarief inschakelen.
Zeker het uitbesteden van SEA kan in de kosten besparen. Niet alleen op werkzaamheden, maar ook door het behalen van een lagere CPC en een hoger rendement.
4. Toegang tot geavanceerde tools en technologieën
Professionele marketingbureaus beschikken over geavanceerde tools en technologieën voor gegevensanalyse, social marketing, rapportages en marketingautomatisering. Dergelijke tools optimaliseren de marketinginspanningen, verbeteren de prestaties en zo kun je meer leads genereren.
5. Flexibiliteit en schaalbaarheid
Het uitbesteden van online marketing geeft de mogelijkheid om de omvang van de inspanningen uit te breiden of terug te schalen op basis van de behoeften en budgetten. Zeker voor kleinere bedrijven kan dit uitkomst bieden.
6. Externe perspectieven
Een extern marketingbureau kan een frisse blik werpen op de digitale marketingstrategie van een bedrijf. Ze kunnen nieuwe ideeën, creatieve benaderingen en innovatieve oplossingen bieden die mogelijk over het hoofd worden gezien door intern bestaande denkpatronen.
7. Resultaatgericht
Externe marketingbureaus worden vaak afgerekend op basis van resultaten en prestaties. Ze zijn dus extra gemotiveerd om meetbare online succesdoelen te behalen, zoals het verhogen van websiteverkeer, conversies, leads of verkoop. We willen dus een winstgevende website voor je maken.
Nadelen
Hoewel het voordelen biedt, zijn er ook enkele uitdagingen waar bedrijven rekening mee moeten houden. In dit gedeelte verkennen we potentiële valkuilen, communicatieproblemen en hoe je een succesvol partnerschap met een extern marketingbureau kunt waarborgen.
1. Kosten
Het uitbesteden van marketing kan kostbaar zijn, vooral wanneer je de mogelijkheden van online marketing slechts deels benut.
Voor kleinere bedrijven met beperkte budgetten kan het soms lastig zijn om alle mogelijkheden te benutten waardoor resultaten langer op zich kunnen laten wachten.
Middelgrote bedrijven hebben vaak meer budget beschikbaar om de volledige online marketing over te laten aan online marketing specialisten.
2. Communicatieproblemen
Soms kunnen er communicatieproblemen ontstaan tussen het bedrijf en het externe marketingbureau. De efficiëntie en effectiviteit van de samenwerking kan hierdoor worden beïnvloed.
3. Inzicht in de branche
Een extern bureau heeft niet altijd dezelfde diepgaande kennis van verschillende branches. Jij en je werknemers zullen dus goed moeten communiceren om de marketing zo effectief mogelijk in te zetten.
4. Je bouwt zelf geen kennis op
Online marketing uitbesteden zorgt ervoor dat je alles uit handen geeft en er zelf geen omkijken naar hebt. Enerzijds is dit fijn, omdat je veel tijd overhoudt voor andere werkzaamheden. Anderzijds zal je zelf dus nooit de kennis en kunde opbouwen die je nodig hebt om online marketing zelf uit te voeren.
Wat kost online marketing uitbesteden?
De kosten voor online marketing uitbesteden zijn geheel afhankelijk van je doelstellingen. Zo kun je al een korte Social Media advertentie campagne laten runnen voor enkele honderden euro’s.
Wil je je website volledig optimaliseren of zelfs een nieuwe website laten bouwen en via de organische zoekresultaten nieuwe leads aantrekken? Dan hangt daar een heel ander prijskaartje aan. Dergelijke werkzaamheden worden uitgespreid over meerdere maanden en kan oplopen tot meer dan € 10.000 per maand.
Er zijn mogelijkheden in alle prijsklassen, zowel voor B2B als B2C marketing. De kosten zijn voornamelijk afhankelijk van de werkzaamheden die je wilt laten uitvoeren en van de kwaliteit van het bureau.
Leadi is een bureau dat zich specialiseert op hoogwaardige B2B marketing. Ons starttarief is € 2000 per maand voor een pakket dat speciaal gericht is op kleine bedrijven en start-ups. Bekijk onze home-page voor meer informatie en prijzen.
Op welke manieren kun je online marketing uitbesteden?
Online marketing kan op verschillende manieren worden uitbesteed, afhankelijk van de mate van betrokkenheid en controle die je wenst. De drie belangrijkste benaderingen zijn:
Done-For-You
Bij Done-For-You uitbesteding (ook wel Full Service genoemd) neemt een extern marketingbureau de volledige verantwoordelijkheid voor de online marketingactiviteiten van het bedrijf.
Ze ontwikkelen de online marketing strategie, voeren campagnes uit, beheren advertenties, creëren inhoud en zorgen voor rapportage en data analyse. Het bedrijf heeft minimale betrokkenheid en vertrouwt op de expertise van het bureau voor alle aspecten van online marketing.
Done-With-You
Bij Done-With-You uitbesteding werkt het externe marketingbureau samen met het interne marketingteam van het bedrijf. Ze delen taken en verantwoordelijkheden, waarbij het bureau de rol van adviseur en ondersteuner op zich neemt.
Het interne team blijft actief betrokken bij het proces en leert van de expertise van het bureau, waardoor ze in de toekomst beter in staat zijn om zelfstandig marketingactiviteiten uit te voeren.
Consultancy
In het geval van consultancy fungeert het marketingbureau als een adviseur. Ze bieden strategisch advies, beoordelen de bestaande marketinginspanningen, identificeren kansen en geven aanbevelingen voor verbeteringen. Je bedrijf blijft dus verantwoordelijk voor de uitvoering en implementatie van de aanbevelingen.
Verschillende online marketing disciplines om uit te besteden
Online marketing is een breed begrip. Het bestaat uit meerdere onderdelen die we hieronder verder toelichten.
Je kunt een enkel onderdeel uitbesteden of alle online marketing activiteiten bij een extern bureau neerleggen.
Website beheer
Website beheer omvat het ontwerpen, ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van de bedrijfswebsite. Het doel is om een professionele, gebruiksvriendelijke en responsieve website neer te zetten die het beste aansluit bij je merkidentiteit en de behoeften van je doelgroep.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Search Engine Optimization (SEO) richt zich op het verbeteren van de zichtbaarheid van de website in zoekmachines zoals Google. SEO marketing omvat technische optimalisaties van de website om de organische vindbaarheid te verbeteren met het creëren van relevante inhoud, het opbouwen van kwalitatieve backlinks en het verbeteren van de gebruikerservaring.
Search engine advertising (SEA)
Search Engine Advertising omvat het online adverteren in zoekmachines, zoals Google Ads. Bedrijven kunnen SEA campagnes opzetten om advertenties te maken die worden weergegeven wanneer gebruikers relevante zoekwoorden invoeren. Adverteerders betalen alleen wanneer mensen op hun advertenties klikken.
Bekijk ook onze gidsen: Google advertentie kosten – Wat kost SEA? en Google Ads uitbesteden om meer rendement uit je advertenties te halen.
Social media advertising
Dit is het online adverteren op Social Media platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, enz. Op Social Media kun je gerichte advertenties maken op basis van demografische gegevens, interesses en het gedrag van gebruikers.
Social media management
Het beheren van de aanwezigheid van een bedrijf en je naamsbekendheid op Social Media kanalen. Denk aan het plannen en plaatsen van berichten, het beantwoorden van opmerkingen en berichten, het monitoren van de betrokkenheid en het creëren van een positieve merkervaring.
E-mailmarketing
E-mailmarketing is een sterke inbound marketing strategie. Het gaat hier om het gebruik van e-mails om relaties met potentiële klanten en bestaande klanten te onderhouden. Denk aan het verzenden van promoties, nieuwsbrieven, updates en gepersonaliseerde inhoud om verkeer naar de website te leiden en conversies te bevorderen. Inboundmarketing uitbesteden leidt tot hogere open rates en meer conversies.
Lees verder in onze complete gids over e-mailmarketing.
Conversie optimalisatie
Het proces van conversie optimalisatie richt zich op het verbeteren van de website en alle marketingactiviteiten om het aantal conversies (bijv. aankopen, inschrijvingen, aanmeldingen) te verhogen. Het meten van resultaten is heel belangrijk, zodat aanpassingen tactisch kunnen worden gemaakt.
Waar moet je op letten bij het uitbesteden van online marketing?
Wanneer je online marketing uitbesteedt aan een online marketing bureau, zijn er enkele belangrijke aspecten waar je op moet letten. Door aandacht te besteden aan onderstaande punten, kun je ervoor zorgen dat je een betrouwbare en competente partner kiest om je online marketing effectief uit te besteden.
Case studies
Bekijk eerdere casestudies van het online marketingbureau om te zien welke resultaten ze hebben behaald voor andere klanten. Ga na of hiervoor data en andere informatiebronnen gebruikt zijn. Dit geeft je inzicht in hun ervaring en expertise.
Reviews & reputatie
Controleer beoordelingen en feedback van eerdere klanten om te zien hoe het bureau wordt beoordeeld op het gebied van klanttevredenheid en resultaten. Een goede reputatie is een indicatie van betrouwbaarheid en effectiviteit.
Budget
Bespreek het budget duidelijk met het marketingbureau en zorg ervoor dat je transparante afspraken maakt over de kosten en wat je ervoor terugkrijgt. Controleer ook of er flexibiliteit mogelijk is, zodat je op onverwachte actualiteiten in kunt spelen.
Gesprekken
Voer meerdere gesprekken met het marketingbureau om hun aanpak, strategieën en communicatieproces te begrijpen. Zorg ervoor dat je op één lijn zit en een goed gevoel hebt bij het team. Ze moeten jouw unique selling point begrijpen om je echt te kunnen helpen.
Vakkennis
Controleer de vakkennis van het bureau en het personeel. Vraag naar hun ervaring en certificeringen om er zeker van te zijn dat ze up-to-date zijn met de nieuwste ontwikkelingen in online marketing.
Hoe wij online marketing uit handen nemen
Bij Leadi hebben we door de jaren heen veel ervaring opgedaan en hiermee een gedegen strategie ontwikkelt die zich keer op keer bewijst voor B2B leadgeneratie. In deze strategie richten we ons eerst op je doelgroep. We willen precies weten wie jouw doelgroep is en hoe we hen het beste kunnen aanspreken en bereiken.
Aan de hand van een uitgebreide analyse gaan we vervolgens aan de slag met het aanpassen van je website. Deze moet er immers klaar voor zijn als nieuwe leads via online marketing op je website belanden.
We zetten verschillende kanalen in en richten ons in eerste instantie vooral op het opbouwen van vertrouwen en het creëren van een persoonlijke band. Indien gewenst werken we gedurende het hele proces samen met je interne marketing afdeling.
Om ervoor te zorgen dat leads converteren naar klanten werken we samen met jouw sales team. We trainen ze om het CRM systeem op de juiste manier in te zetten zodat ze leads goed op kunnen volgen.
Als je Leadi inschakelt als online marketing bureau kun je rekenen op transparantie, duidelijke communicatie en vaste prijzen. Zo weet je altijd precies waar je aan toe bent.
Wil je meer weten? Vul onderstaand formulier in voor meer informatie of plan direct een gesprek in.