Het digitale tijdperk heeft de marketingdynamiek verschoven. Consumenten willen niet langer overspoeld worden met informatie waar ze niets aan hebben. Liever gaan ze zelf op zoek naar de informatie die ze nodig hebben. Maar hoe weet je als bedrijf dan wie er precies interesse heeft in jouw product of dienst? Dit is waar een lead magnet om de hoek komt kijken.
Een lead magnet trekt potentiële klanten aan. Ze moeten echter hun gegevens achterlaten om de lead magnet te ontvangen. En zo weet jij wie je verder moet informeren over jouw product of dienst.
In dit artikel leggen we niet alleen uit wat lead magnets zijn, maar vertellen we je ook hoe je ze kunt maken. Tot slot geven we je praktische tips om ze te promoten om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.
Wat is een lead magnet?
Het woord ‘lead magnet’ zegt eigenlijk al wat het is. Het is een magneet om leads of potentiële klanten aan te trekken.
Doorgaans is een lead magnet een freebie (iets dat gratis is), korting, promotie of andere aanbieding. Een potentiële klant ontvangt deze in ruil voor contactinformatie. Denk bijvoorbeeld aan hun naam, e-mailadres, bedrijfsnaam of andere relevante gegevens.
Op het moment dat iemand gegevens achterlaat, is de kans groot dat je al een stukje van hun vertrouwen hebt gewonnen. Lead magnets kunnen dus de relatie tussen jouw bedrijf en je leads versterken.
Om goede relaties op te bouwen en vertrouwen te winnen is het echter belangrijk dat je lead magnets op de juiste manier inzet. Kies een lead Magnet die het beste bij je doelgroep past, door de verschillende soorten te kennen.
Voorbeelden van lead magnets
In de wereld van B2B marketing worden succesvolle klantrelaties al lang niet meer uitsluitend opgebouwd door traditionele verkoopbenaderingen. Je kunt er als bedrijf beter naar streven om potentiële klanten op natuurlijke wijze aan te trekken en te betrekken. We noemen dit ook wel inbound marketing.
Hieronder zetten we enkele lead magnets op een rijtje waarmee jij potentiële klanten kunt aantrekken.
E-book of whitepaper. Een uitgebreid en informatief e-book, whitepaper of ander pdf-bestand over een specifiek onderwerp in de branche. Dit kan een zeer effectieve manier zijn om leads aan te trekken.
Checklists en sjablonen. Praktische checklists of sjablonen zijn goede voorbeelden van lead magnets. Ze kunnen gebruikt worden door leads om hun werk makkelijker of sneller te maken.
Webinar of online workshop. Een interactieve webinar of online workshop biedt waardevolle inzichten. Ze kunnen een opening bieden om leads te genereren die op zoek zijn naar meer diepgaande kennis.
Gratis trials en demo’s. Als je een software bedrijf hebt kunnen gratis trials of demo’s helpen om potentiële klanten meer inzicht te geven in de mogelijkheden. Ze zullen hierdoor sneller geneigd zijn een product af te nemen.
Exclusieve rapporten en onderzoeken. Exclusieve inzichten en onderzoeken van bijvoorbeeld case studies. Dit zijn goede lead magnets voor leads die bekend zijn in je branche.
Kortingen en aanbiedingen. Een speciale korting of aanbieding trekt leads aan die al enige kennis of informatie hebben over jouw product of dienst.
Infographics en visuele inhoud. Met een infographic kun je complexe informatie op een aantrekkelijke en overzichtelijke manier presenteren. Het kan leads aantrekken die meer informatie willen over een complex onderwerp.
Gratis consultaties. Voor dienstverlenende bedrijven kunnen gratis consultaties of assessments aantrekkelijk zijn voor potentiële klanten.
Nieuwsbrieven. Het regelmatig versturen van een nieuwsbrief is een uitstekende manier om een langdurige relatie op te bouwen met een potentiële klant. Je kunt ze goed op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen binnen je bedrijf en de branche.
7 tips voor het creëren van effectieve lead magnet
Het creëren van een goede lead magnet vereist enige strategie en planning. Het is niet alleen een kwestie van simpelweg een gratis product aanbieden om leads te genereren.
Om kwalitatieve leads te genereren moet je je doelgroep goed begrijpen en een lead magnet maken die goed bij hun behoeftes aansluit.
We helpen je graag op weg door hieronder enkele praktische tips op een rijtje te zetten.
Tip 1. Begrijp je doelgroep
Voordat je begint met het maken van je lead magnet, is het belangrijk dat je precies weet wie je doelgroep is. Wat zijn hun pijnpunten, behoeften en doelen? Pas je lead magnet aan zodat het aansluit bij hun specifieke uitdagingen. Alleen dan kun je echt iets waardevols bieden.
Tip 2. Bied waarde
Een effectieve lead magnet biedt toegevoegde waarde voor je doelgroep. Het kan informatieve content, nuttige tips, branche-inzichten, of exclusieve aanbiedingen bevatten. Als je iets waardevols te bieden hebt, zijn mensen eerder geneigd om hun contactgegevens achter te laten.
Tip 3. Wees specifiek en gericht
Richt je lead magnet op een specifiek onderwerp of probleem. Hoe specifieker en relevanter je bent, hoe groter de kans is dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Zo kun je kwalitatievere leads genereren.
Tip 4. Houd het eenvoudig en gemakkelijk consumeerbaar
Zorg ervoor dat jouw lead magnet begrijpelijk is en eenvoudig te consumeren. Of het nu een e-book, webinar of sjabloon is, maak het niet te complex. Duidelijke, beknopte en waardevolle inhoud wordt gewaardeerd.
Tip 5. Direct beschikbaar
Wat je ook weg geeft, zorg ervoor dat het direct beschikbaar is. Leads tonen nu interesse in je bedrijf en daar moet je op inspelen. Als ze te lang moeten wachten, gaan ze verder op zoek naar andere alternatieven.
Tip 6. Houdt ruimte voor nieuwsgierigheid
Een goede lead magnet biedt waardevolle informatie, maar geeft niet alles weg. Uiteraard moet het waarde bieden en moet een lead er iets mee kunnen. Je wilt echter wel dat ze terug komen voor meer.
Tip 7. Zorg voor een sterke call-to-action (CTA)
Een duidelijke en overtuigende CTA is essentieel om leads aan te moedigen om hun gegevens achter te laten. Gebruik een aantrekkelijke tekst en opvallende knoppen om de CTA te benadrukken.
Relevantie en waarde
Zoals we al hebben besproken, is het van belang dat een lead magnet waardevol en relevant is voor de doelgroep. We willen hier graag nog iets dieper op ingaan om het belang hiervan te benadrukken.
Van e-book, tot checklist, jouw lead magnet moet aansluiten bij de specifieke behoeften en interesses van je doelgroep. Als het niet relevant is, is het voor een potentiële klant niet de moeite waard om hun gegevens achter te laten. Dat is echter juist wat jij wilt. Je hebt hun gegevens nodig om met ze in contact te komen en te blijven.
Hoe beter je erin slaagt om je lead magnet relevant en waardevol te maken, hoe meer leads je zult genereren. Het is essentieel om je te concentreren op het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid bij je doelgroep. Hiervoor is het nodig om inhoud van hoge kwaliteit aan te bieden.
Een effectieve lead magnet zal je helpen waardevolle B2B leads te verzamelen en je bedrijf te laten groeien.
9 manieren om je lead magnets te promoten
Alleen een lead magnet maken is niet voldoende. Je moet deze onder de aandacht brengen van potentiële klanten. Het is immers zo dat hoe groter het publiek is dat je bereikt, hoe meer leads je kunt genereren.
Hieronder bespreken we enkele effectieve online marketing manieren om je lead magnet te promoten.
1. Landingspagina op je website
Creëer een speciale landingspagina op je website waarop je de lead magnet promoot. Zorg ervoor dat de pagina aantrekkelijk en overtuigend is. Het moet goed duidelijk zijn wat de lead magnet is en wat het iemand oplevert als ze deze in hun bezit hebben.
Maak ook gebruik van een opvallende call-to-action waar men gegevens achter kan laten om de lead magnet te ontvangen.
2. Pop-up of lightbox
Gebruik een pop-up of lightbox op je website om bezoekers van de lead magnet op de hoogte te brengen. Een pop-up kan na een bepaalde tijd verschijnen, of wanneer een bezoeker eigenlijk de intentie heeft om de site te verlaten.
Met een pop-up trek je directe aandacht van de bezoeker op je website, want ze kunnen er niet omheen. Zorg ervoor dat een pop-up eenvoudig weg te klikken is, zodat je website niet onnodig wordt afgesloten.
3. Blogartikelen
Schrijf blogartikelen met waardevolle content die verband houden met de inhoud van de lead magnet. Verwijs in deze artikelen naar de lead magnet als aanvullende waardevolle informatie en plaats een CTA naar de landingspagina.
Het schrijven van blogs werkt het beste als de lead magnet toegevoegde waarde biedt op de inhoud van de post. Denk bijvoorbeeld aan een SEO-checklist voor een post die gaat over het optimaliseren van je website. Of een uitgebreid e-book die verder in gaat op de materie van de blog post.
4. SEO
SEO (Search Engine Optimization) speelt een cruciale rol bij het promoten van een lead magnet. Door je lead magnet en bijbehorende landingspagina te optimaliseren voor relevante zoekwoorden, vergroot je de zichtbaarheid in zoekmachines.
Wanneer mensen naar informatie zoeken dat verband houdt met je lead magnet, verschijnt je pagina hoger in de zoekresultaten. Hiermee genereer je organisch verkeer en trek je kwalitatieve leads aan. Ze hebben immers al interesse hebben getoond in het onderwerp van je lead magnet.
Je vergroot zo dus de kans dat ze hun gegevens achterlaten om de lead magnets te downloaden.
Lees verder in onze gids “In 9 stappen een SEO strategie opzetten en uitvoeren“.
5. Adverteren
Adverteren is een effectieve manier om een lead magnet te promoten. Met gerichte advertentiecampagnes in zoekmachines (SEA) of op platforms zoals sociale media, bereik je direct je doelgroep op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag.
De advertenties kunnen specifiek worden afgestemd op mensen die het beste aansluiten bij het profiel van je doelgroep. Je vergroot de zichtbaarheid en bekendheid van de aanbieding. Je bereikt meer mensen en ontvangt meer gegevens.
6. E-mailmarketing
Als je een nieuw product onder de aandacht wilt brengen met lead magnets kun je gebruik maken van de e-mailadressen die je al hebt verzameld. Met marketing automation kun je in een keer je gehele e-maillijst mailen. Stuur een e-mailcampagne waarin je de voordelen van de lead magnet uitlegt. Geïnteresseerden zullen de lead magnet downloaden waarvan jij op de hoogte wordt gebracht.
Iedereen die de lead magnet heeft gedownload kun je nu op de hoogte houden van je nieuwe product of dienst. Zo blijf je alleen in contact met mensen die geïnteresseerd zijn. Bestaande subscribers die niet geïnteresseerd zijn in je nieuwe product of dienst ontvangen zo geen overbodige e-mails.
Bekijk ook onze volledige gids over e-mailmarketing voor meer informatie en strategieën.
7. Social media
Promoot je lead magnet op al je sociale media kanalen. Schrijf boeiende berichten die de waarde van de lead magnet benadrukken en voeg een link toe naar de landingspagina.
Voor het promoten op social media geldt weer dat je goed moet weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Zakelijke klanten zullen voornamelijk op LinkedIn actief zijn. Particuliere klanten kun je vaak beter bereiken op Facebook, Instagram of TikTok.
8. Gastbloggen
Gastbloggen is een goede manier om je bedrijf of merk onder de aandacht te brengen van een nieuw publiek. Bezoekers van die blog worden ineens op de hoogte gebracht van jouw bedrijf en de producten en diensten die je aanbiedt.
Schrijf gastblogs met waardevolle content om de aandacht te trekken en autoriteit uit te stralen. Voeg in de gastblog een link toe naar de landingspagina van jouw eigen lead magnet.
9. Webinars en podcasts
Organiseer webinars of neem deel aan podcasts waarin je de lead magnet bespreekt. Dit kan je helpen om je expertise te tonen en meer mensen naar je lead magnet te leiden.
Webinars en podcasts zijn ook een goede manier om een nieuw publiek te bereiken.
In 7 stappen je eigen lead magnet opzetten en promoten
In de onderstaande 7 stappen laten we zien hoe je een lead magnet kiest, ontwerpt, goed inzet en promoot. Door deze stappen te volgen kun je meer leads genereren en de groei van je bedrijf stimuleren.
Stap 1. Bepaal je doelgroep
Identificeer de doelgroep die je wilt aantrekken. Maak hiervoor gebruik van buyer persona’s en breng de klantreis in beeld. Op deze manier kun je een goed beeld schetsen van de personen die jij wilt aantrekken.
Begrijp hun behoeften, pijnpunten en interesses, zodat je de lead magnet kunt afstemmen op hun specifieke wensen.
Stap 2. Creëer een waardevolle lead magnet
Met de doelgroep in gedachten kun je een waardevolle lead magnet gaan creëren. Zorg ervoor dat je de juiste tools tot je beschikking hebt om de juiste lead magnet te maken.
Voor een e-boek, rapporten of onderzoeken kun je gebruik maken van een tekstverwerker.
Voor checklists, sjablonen, visuele content en infographics kun je gebruik maken van een design programma. Canva of Adobe zijn hiervoor goede keuzes.
Voor webinars, online workshops en andere video’s kun je gebruik maken van een videobewerker. Wil je live presentaties geven, maak dan gebruik van Zoom, Google Meet of andere online platformen waarop je videogesprekken kunt hosten.
Voor nieuwsbrieven of het rondsturen van kortingscodes of andere acties kun je gebruik maken van een e-mailservice. Bekende voorbeelden hiervan zijn MailChip en MailBlue.
Zorg er altijd voor dat je lead magnet waardevolle inhoud of aanbiedingen bevat. Het moet iets zijn waar je doelgroep echt behoefte aan heeft.
Stap 3. Ontwerp een aantrekkelijke landingspagina
Creëer een speciale landingspagina voor je lead magnet. Deze pagina moet overtuigend zijn en benadrukken wat de lead magnet oplevert. Plaats ook een duidelijke en opvallende call-to-action (CTA) die de bezoekers aanmoedigt hun gegevens achter te laten.
Stap 4. Vraag om relevante gegevens
Wees strategisch in het verzamelen van gegevens van je leads. Vraag om informatie die relevant is voor je bedrijf en marketingdoeleinden. Vraag in ieder geval om een voornaam en e-mailadres. Vermijd het stellen van te veel persoonlijke vragen, aangezien een potentiële klant hierdoor kan afschrikken.
Stap 5. Zet e-mail marketing in
E-mailmarketing is een goede strategie om in contact te blijven met leads. Vraag om hun e-mailadres en neem ze op in een e-mailmarketing funnel.
Stuur op regelmatige basis een e-mail met waardevolle informatie over het product of de dienst die je wilt verkopen. Zorg er altijd voor dat je alleen kwalitatieve en relevante informatie stuurt. Zo bouw je geloofwaardigheid en vertrouwen op.
Uiteindelijk kun je ook aanbiedingen, kortingen of andere mails sturen om leads over de streep te trekken om tot verkoop over te gaan.
Stap 6. Promoot je lead magnet
Om leads te genereren met je lead magnet moet deze natuurlijk wel onder de aandacht komen van potentiële klanten. Met online marketing kun je de lead magnet op verschillende kanalen promoten.
Maak bijvoorbeeld gebruik van advertenties op Social Media of in zoekmachines. Met deze methodes kun je je lead magnet snel onder de aandacht brengen. Voor langetermijnresultaten kun je SEO inzetten om organisch verkeer naar je landingspagina toe te trekken.
Als je al een e-maillijst hebt kun je je lead magnet ook onder je subscribers promoten.
Stap 7. Meet en optimaliseer
Monitor de prestaties van je lead magnet door middel van statistieken en analyse. Bekijk hoeveel bezoekers op je landingspagina zijn geweest en hoeveel van die bezoekers de lead magnet hebben aangevraagd.
Je kunt ook statistieken controleren zoals hoeveel leads je hebt gegenereerd en hoeveel daarvan zijn omgezet in klanten. Op basis van deze gegevens kun je je lead magnets en marketingstrategieën optimaliseren voor betere resultaten.
Conclusie
Met dit artikel zijn we in de wereld van lead magnets gedoken. Je bent te weten gekomen dat ze een cruciale rol spelen bij het aantrekken van waardevolle leads.
Er zijn vele mogelijkheden als het aankomt op lead magnets. Van een informatief e-book tot exclusieve rapporten of online workshops. De essentie van een effectieve lead magnet is dat potentiële klanten gegevens achterlaten. Ze moeten bijvoorbeeld een e-mailadres opgeven om de lead magnet te ontvangen. Hierdoor kun jij met ze in contact blijven en zo meer interesse wekken en betrokkenheid creëren.
Het is nu aan jou om de kennis die je hebt opgedaan toe te passen. Bepaal eerst je doelgroep en creëer dan een of meerdere lead magnets die daarbij aansluiten. Promoot je lead magnets met online marketing, zoals via je SEO-geoptimaliseerde blogs, advertenties of Social Media. Verzamel gegevens en blijf met je leads in contact via e-mailmarketing.
Schakel Leadi in
Loop je ergens vast of wil je het liever niet allemaal zelf doen? Dan staan wij voor je klaar. Als gespecialiseerd marketingbureau helpen we bedrijven die op zoek zijn naar meer zakelijke klanten. Wil je meer informatie, een vrijblijvend gesprek of een offerte? Neem dan direct via onderstaand formulier contact met ons op.