Wat is marketing automation? Wat levert marketing automation op? Hoe werkt marketing automation? Essentiële onderdelen van marketing automation Hoe kies je de juiste marketing automation software? Het marketing automation platform implementeren Best-practices voor marketing automation Marketing ROI meten De toekomst van marketing automation Marketing automation voor bedrijfsgroei

Kost het opstellen van e-mailcampagnes, managen van Social Media, creëren van content en tevreden houden van klanten teveel tijd? Dan is het wellicht tijd om marketing automation te implementeren.

Met marketing automation kun je verschillende processen automatiseren om je doelgroep gericht en gestructureerd te bereiken. Handmatige taken worden door middel van software geautomatiseerd, waardoor er meer tijd vrij komt om leads om te zetten in klanten.

Wil jij graag minder tijd kwijt zijn aan repetitieve marketingtaken en meer tijd besteden aan het genereren van sales? Lees dan verder, want in deze gids leggen we alles uit wat je moet weten over marketing automation.

Wat is marketing automation?

Het begrip marketing automation is een verzamelterm voor software toepassingen en technologieën die specifiek zijn gericht op het overnemen en automatiseren van handmatige marketingtaken.

Marketing automation is dus het gebruik van software en technologie om repetitieve marketingtaken te automatiseren. Het helpt marketeers in grote organisaties tijd te besparen, de efficiëntie te verhogen en algemene prestaties van inbound marketing te verbeteren.

Met de software kunnen marketingprofessionals taken toewijzen en bijhouden, klantgedrag analyseren en campagnes automatiseren. Zo kun je het hele proces, van begin tot eind, beheren en optimaliseren.

Marketing automation proces
Het proces van marketing automation

Wat levert marketing automation op?

Handmatige processen, zoals e-mailmarketing, creëren van content, lead nurturing, plannen van Social Media posts en analyses kunnen geautomatiseerd worden. Marketingteams kunnen hun activiteiten stroomlijnen en zich richten op strategieën waarmee ze meer omzet kunnen genereren.

Marketingautomatisering kan worden gebruikt voor verschillende taken binnen een bedrijf, zoals:

  • Het genereren van leads door het creëren van effectieve content.

  • Lead nurturing door het volgen van klantgedrag en het aanbieden van gepersonaliseerde content.

  • Automatisering van e-mails om specifieke klanten te bereiken.

  • Automatisch bijhouden van de klantbetrokkenheid bij je bedrijf.

  • Analyseren van website activiteit om gebruikerservaringen te optimaliseren.

  • Het volgen van klantgedrag over verschillende kanalen voor betere targeting.

  • Sociale Media campagnes automatiseren om de betrokkenheid te vergroten.

  • Klantsegmentatie opzetten voor betere personalisatie.

De voordelen van marketing automation

Er zijn veel voordelen van marketing automation, en die variëren van tijdsbesparing tot kostenbesparing.

Hier zijn enkele van de belangrijkste voordelen van marketing automation:

  • Het automatiseren van taken bespaart tijd en middelen die ergens anders kunnen worden ingezet.

  • Meer en betere leads realiseren doordat je hun online gedrag kunt volgen en de marketing per persoon kunt afstellen.

  • Marketeers kunnen gegevens delen tussen afdelingen, waardoor er beter inzicht verkregen kan worden.

  • Marketing automation biedt ondersteuning aan de gehele workflow, van het genereren van leads, tot het opwarmen, converteren en terug lateren keren van klanten.

  • Klanten krijgen een meer gepersonaliseerde ervaring, wat leidt tot meer terugkerende klanten.

  • Bedrijven kunnen campagnes opzetten die gericht zijn op specifieke doelen om de efficiëntie te verhogen.

  • Geautomatiseerde campagnes zijn makkelijker te volgen, waardoor marketeers succes kunnen meten en snel aanpassingen kunnen doorvoeren.

  • Analytics tools maken het mogelijk om potentiële klanten te identificeren en hen te benaderen met de juiste boodschap op het juiste moment.

Kortom, automatisering van processen bespaart tijd en het helpt om het klanttraject beter te beheren en te analyseren.

Hoe werkt marketing automation?

Je hebt marketing automation software nodig om het gedrag van leads te kunnen volgen. Door middel van scripts op je website en in de mails die je verstuurt, kun je het gedrag volgen, zoals:

  • Welke pagina’s er in een bezoek worden bezocht.

  • Welke e-mails zijn geopend.

  • Vanuit welke mails er op een link is geklikt.

Daarnaast is het mogelijk om met deze scripts Social Media ads te targeten op mensen die je website wel eens hebben bezocht.

Met de juiste tools kunnen er strategieën opgezet worden die volledig zijn afgestemd op de behoeften van elke potentiële klant. Via de software kunnen ze het gedrag van klanten volgen en het succes meten.

Analytics tools maken het mogelijk om potentiële klanten te identificeren en hen te benaderen met de juiste boodschap op het juiste moment. Aan de hand hiervan kunnen campagnes eenvoudig worden geoptimaliseerd om de resultaten nog verder te verbeteren.

Essentiële onderdelen van marketing automation

Marketing automation is een krachtig instrument, maar het vereist de juiste componenten om het effectief te maken. Hier zijn enkele van de essentiële onderdelen:

E-mailcampagnes

E-mail marketing is nog steeds een van de meest effectieve manieren om klanten te bereiken. Met marketing automation software kun je een serie e-mails opstellen die automatisch worden gestuurd als er een bepaalde actie (e-mailadres invullen, op een link klikken, een product opzoeken, een e-mail openen etc.) wordt uitgevoerd.

Uiteraard is het ook mogelijk om periodiek een e-mail te versturen, zoals nieuwsbrieven of promoties. Met e-mailmarketing software kun je zo’n e-mail volledig personaliseren. Je kunt iemands voornaam gebruiken of verwijzen naar producten waar interesse in is getoond of al is aangekocht.

Lees ook ons artikel “Waarom SEO en e-mailmarketing combineren” om nog meer baat uit je marketing en sales inspanningen te halen.

Lead nurtering

Met een leads marketing automation systeem kun je leads volgen vanaf het moment dat ze in de marketingtrechter terecht komen tot en met conversie. Het gedrag en de betrokkenheid van een lead kan gevolgd worden, zodat marketing campagnes hierop aangepast kunnen worden.

Door het volgen van gedrag en betrokkenheid kun je kwalitatieve leads onderscheiden. De meest interessante leads kun je meer aandacht geven, omdat deze sneller geneigd zullen zijn om tot aankoop over te gaan.

Leadgeneratie lead funnel
Met marketing automation kun je het gehele proces van suspect tot klant volgen. Voor iedere fase kunnen aparte marketing technieken worden toegepast om de persoon naar de volgende fase te begeleiden.

CRM-integratie

Een CRM-systeem helpt je met lead management. In de database van je CRM-systeem staan gegevens van prospects, leads en klanten. Marketing automation koppelt deze data aan geautomatiseerde programma’s. Op deze manier kunnen gegevens tussen beide systemen worden gedeeld. 

Het opzetten van gerichte campagnes en segmenteren van leads op basis van hun gedrag wordt zo makkelijker gemaakt.

Segmentatie is een belangrijk onderdeel van marketing automation. Door leads te segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd, locatie, geslacht, interesse of andere eigenschappen, kun je relevante berichten sturen naar de juiste klanten op het juiste moment.

Analyse en rapportage

Het meten van succes is essentieel voor elke online marketing strategie. Met een marketing automation tool kunnen marketeers bijhouden hoe gebruikers omgaan met e-mails, de website, blogs en meer. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om de campagne aan te passen voor betere resultaten.

Rapportagefuncties maken het eenvoudig om in snel in te zien hoe goed een geautomatiseerde campagne het in de loop der tijd doet. Het is ook handig om rapportages te gebruiken bij het splittesten van verschillende elementen, knoppen of call-to-actions.

Social Media management

Sociale Media zijn een geweldige manier om in contact te komen met leads en om relaties op te bouwen. Het is dan ook niet voor niets dat dit vrijwel altijd onderdeel uitmaakt van een digitale marketing strategie.

Automation software helpt bij het beheren van Social Media campagnes. Je kunt Social Media posts inplannen, likes, shares en comments bijhouden en het succes van campagnes meten. 

Het wordt hierdoor ontzettend makkelijk gemaakt om kleine aanpassingen te doen om campagnes nog beter te maken.

Landingspagina’s en formulieren

Het is essentieel dat je potentiële klanten ergens naartoe kunt sturen voor meer informatie. Landingspagina’s zijn daarvoor ideaal. Een landingspagina is een webpagina die speciaal is ontworpen om informatie van leads vast te leggen.

Meestal is een landingspagina dan ook voorzien van een opt-in formulier waar ze hun e-mailadres achter kunnen laten. Vanaf dat moment staat een lead op je e-maillijst en kun je ze informeren over je bedrijf en op de hoogte houden van aanbiedingen.

Perfecte landingspagina's laten maken
Voorbeelden van landingspagina’s

Hoe kies je de juiste marketing automation software?

Bij het kiezen van marketing automation software moet je met een aantal zaken rekening houden. 

Heb je een alles-in-één oplossing nodig of gebruik je liever verschillende tools voor elke taak? Is je budget beperkt of heb je ruimte om te investeren in een uitgebreidere oplossing? Wat voor soort analyses heb je nodig en kan de software daarover rapporteren?

Behoeften bepalen

Bepaal je behoeften door een lijstje met eisen en wensen op te stellen. Het vergelijken van marketing automation tools wordt makkelijker als je prioriteiten geeft aan eisen en wensen. Welke zijn voor jou het belangrijkst en welke zijn minder belangrijk. Je kunt dan een goede afweging maken als meerdere systemen geschikt lijken te zijn.

De beste opties vergelijken

De beste marketing automation tools delen een aantal kenmerken, zoals de mogelijkheid om website bezoekers te volgen, leads te segmenteren, met je CRM-systeem te integreren en Social Media posts in te plannen.

Vergelijk de mogelijke opties dus op basis van extra mogelijkheden en toepassingen en op basis van jouw persoonlijke behoeften.

Prijs en schaalbaarheid

De prijs van marketing automation software hangt onder meer af van het aantal gebruikers en functiepakketten. Sommige tools hebben een beperkte gratis versie, anderen kun je tijdens een proefperiode gratis uitproberen.

Houdt bij het kiezen van automation software ook rekening met de schaalbaarheid. Waar je in het begin wellicht nog met een goedkope marketing automation tool uit de voeten kunt, zal je hier misschien al snel uitgroeien.

Het is beter om direct te investeren in een systeem dat met jou en je bedrijf mee kan groeien. Zo voorkom je het gedoe om data van het ene systeem naar het andere systeem over te brengen en een nieuwe user interface moet leren gebruiken.

Meest gebruikte platformen in Nederland

Als je op zoek gaat naar een marketing automation platform zal je al snel merken dat er veel keus is. Binnen Nederland zijn de volgende systemen het meest populair:

  • ActiveCampaign

  • Hubspot

  • SharpSpring

  • Marketo

  • Oracle Eloqua

  • Zapier

Ieder platform heeft zijn eigen voor- en nadelen. Doorgaans geldt dat als je meer betaalt voor een platform ze ook meer functionaliteiten aanbieden. Kijk dus nog eens naar je lijstje met eisen en wensen om te bepalen welke prijs jij bereid bent om te betalen voor de benodigde functionaliteiten.

Het marketing automation platform implementeren

Zodra je het juiste marketing automation systeem hebt gekozen, is het tijd om het platform in te stellen en te integreren met andere systemen, zoals je CRM-systeem. Vervolgens kun je marketing en sales teams trainen om de software te gebruiken.

Je moet ook doelen opstellen en een plan maken om deze te behalen. Dit kun je doen door de customer journey in kaart te brengen en betrokkenheid te creëren onder leads door ze te voorzien van gerichte content.

Marketing en sales teams trainen

Om het meeste uit marketing automation platformen te halen, is het belangrijk dat marketing en sales teams worden getraind om het systeem goed te kunnen gebruiken. Training zal hen helpen begrijpen hoe de software werkt en hoe ze het in hun voordeel kunnen gebruiken.

Het is ook nuttig om een expert aan te stellen als contactpersoon. Medewerkers die vragen hebben over de software kunnen daar direct terecht.

Duidelijke doelen en KPI’s bepalen

Het stellen van duidelijke doelen en Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) is een belangrijk onderdeel van het succesvol gebruiken van marketing automation software.

Marketing doelen moeten overeen komen met bedrijfsdoelen en SMART worden opgesteld. SMART staat voor:

  • Specifiek. Er bestaat geen twijfel over de resultaten die je wil behalen.

  • Meetbaar. Zorg ervoor dat je resultaten kunt meten.

  • Acceptabel. Het doel is haalbaar volgens jou en eventuele anderen die aan dit doel gaan werken.

  • Relevant. Het behalen van het doel draagt bij aan de bedrijfsdoelstellingen.

  • Tijdsgebonden. Geef een periode aan waarin je het doel wil behalen. 

Smart doelen opstellen

De customer journey in kaart brengen

Het in kaart brengen van de customer journey is essentieel om te begrijpen hoe klanten met je bedrijf omgaan. Het helpt je om eventuele gebreken in de klantervaring te identificeren en deze met automatisering te verbeteren.

Door de hele customer journey in kaart te brengen, krijg je inzicht in de wensen en behoeften van klanten in elke fase van het kooptraject. Deze kennis kan helpen om op maat gemaakte content te creëren en leads doelgericht te informeren.

Contactmomenten customer journey-03

Betrokkenheid creëren met goede content

Om het meeste uit marketing automation te halen is het belangrijk om relevante content te creëren. Er zijn verschillende vormen van content die passen bij bepaalde strategieën. Zo is het voor Social Media belangrijk om visueel aantrekkelijke content te maken, terwijl SEO content meer gericht is op het verstrekken van diepgaande informatie.

Dynamische content kun je hergebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een e-mail met uitgebreide informatie die je later kunt omzetten tot blogpost. Wat voor content je ook maakt, besteed er tijd en aandacht aan. Gebruikers zijn namelijk geïnteresseerd in waardevolle content en zullen dus sneller actie ondernemen als ze daadwerkelijk iets uit de content halen.

Vergeet niet om gepersonaliseerde content te maken. Uit onderzoek blijkt dat bij maar liefst 86% van de consumenten personalisatie invloed heeft op hun aankoopgedrag. Goede content moet gepersonaliseerd en afgestemd zijn op de behoeften van elke lead. Met een goede SEO campagne en de juiste SEO strategie kun je content schrijven die hierbij aansluit.

Je kunt e-mailcampagnes, berichten op sociale media en lead nurturing gebruiken om de gebruikerservaring te personaliseren.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Best-practices voor marketing automation

    Om marketing automation effectief in te zetten is een goede strategie onmisbaar. Gebruikers, leads en klanten hebben behoefte aan verschillende content en personalisering. 

    Er komt ontzettend veel data beschikbaar die je allemaal op de een of andere manier moet verwerken.

    Zorg ervoor dat je niet overweldigd raakt en leer eerst het systeem goed kennen. De meeste platformen bieden gratis trainingsvideo’s aan waar je mee aan de slag kunt. 

    Implementeer stap voor stap steeds meer automations om steeds meer uit je inbound marketing activiteiten te halen.

    Lead magnets

    Een lead magnet is een ontzettend krachtig hulpmiddel om leads binnen te halen. Het kan verschillende vormen aannemen, zoals een e-book, brochure, presentatie, kortingscode, gratis trial of andere weggeefactie.

    Het voornaamste kenmerk van een lead magnet is dat leads gegevens moeten achterlaten om toegang te krijgen. Het is dus een hele effectieve manier om e-mailadressen te verzamelen om zo je e-maillijst op te bouwen.

    Personalisatie en segmentatie

    Het segmenteren van leads maakt het makkelijker om content te personaliseren. Door een lead te targeten met op maat gemaakte content zal je meer betrokkenheid, conversies en omzet creëren. Je verhoogt dus je kans op succes.

    A/B testen en continue verbetering

    Moderne marketing strategieën testen verschillende scenario’s. Met marketing automation kun je eenvoudig A/B splittesten implementeren. Je kunt bijvoorbeeld verschillende teksten gebruiken, buttons een andere kleur geven, een ander icoontje toepassen of andere afbeeldingen gebruiken.

    Zodra je voldoende relevante data hebt, kun je bepalen wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Het is een krachtige online marketing tool die de meeste customer data platforms aanbieden.

    Lead scoring

    Lead scoring houdt in dat je punten toekent aan bepaalde acties of betrokkenheid. Het doel hiervan is dat je weet met welke hoog kwalitatieve prospects je meer interactie moet creëren om ze net dat duwtje te geven om tot koop over te gaan.

    Je kunt bijvoorbeeld punten toekennen voor de aanwezigheid van data, zoals contactgegevens, volledige naam, bedrijfsnaam, interesses enz. Ook geef je punten aan bepaalde acties die een lead uitvoert, zoals:

    • Het downloaden van een freebie.

    • Het bezoeken van de landingspagina van een bepaald product.

    • Een lead vanuit een e-mail je website bezoekt.

    • Reageert op een call-to-action op je site of in een e-mail.

    Lead scoring is een goede manier om leads te prioriteren en ervoor te zorgen dat een sales qualified lead (SQL) meer aandacht krijgt. Je kunt dus je focus leggen op een gericht aantal leads die weinig meer nodig hebben om tot koop over te gaan. Zo kun je met minder inspanningen meer verkopen bewerkstelligen.

    Opvolging van leads

    Lead scoring helpt je om te bepalen welke leads klaar zijn om opgevolgd te worden. Het opvolgen van sales qualified leads is immers net zo belangrijk als het genereren van kwalitatieve leads.

    Met marketing automation zijn follow-up e-mails eenvoudig in te stellen en kunnen ze op vooraf bepaalde tijdstippen worden verzonden. Als een lead bijvoorbeeld na 3 dagen een e-mail nog niet heeft geopend, kan het slim zijn om een herinnering te sturen.

    Je kunt ook automation instellen die prospects een herinnering sturen als ze producten in hun winkelmandje hebben geplaatst, maar nog niet hebben besteld.

    Goede marketing strategieën richten zich op verschillende kanalen en houden de acties van prospects nauw in de gaten. Zo kun je persoonlijke interactie creëren dat kan bijdragen aan een hogere omzet en loyale klanten.

    Klanten laten terugkeren

    Marketing automation gaat niet alleen over meer leads genereren. Natuurlijk is het een belangrijke stap in het proces en het is super fijn als een lead converteert en zo een klant wordt. Maar het zou natuurlijk nog beter zijn als klanten keer op keer terugkeren.

    Je hebt al een warme band opgebouwd en hoeft vaak alleen maar van je te laten horen om de klant warm te houden. Zeker wanneer je als bedrijf te maken hebt met houdbare producten, herhaalafspraken of up-sells is het belangrijk om klanten warm te houden.

    Terugkerende klanten kunnen zelfs veranderen in ambassadeurs die je bedrijf, merk of producten aanraden aan anderen.

    Marketing ROI meten

    Marketing automation helpt om het rendement van je marketing en sales activiteiten te bepalen. Je kunt verschillende campagnes, kanalen en activiteiten met elkaar vergelijken. Hierdoor leer je welke strategieën het beste werken voor jouw bedrijf en je doelgroep.

    Door de ROI (Return On Investment) van de marketing automation service te meten, kun je bijhouden hoeveel geld er wordt gegenereerd versus hoeveel geld er wordt uitgegeven aan marketinginspanningen. Deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om toekomstige marketingstrategieën aan te passen om een zo hoog mogelijk rendement te behalen.

    Je berekent de marketing ROI door de marketingkosten af te trekken van de groei in omzet. Dit deel je vervolgens door de marketingkosten en vermenigvuldig je met 100%.

    Formule roi

    Marketing automation services bieden doorgaans een betere ROI naarmate je ze langer gebruikt. Jij of je team hebben dan namelijk meer tijd gehad om de ins en outs van de tool te leren kennen. Bovendien verzamel je steeds meer data, waardoor het steeds makkelijker wordt om kwalitatieve leads te identificeren.

    De toekomst van marketing automation

    Marketing automation evolueert voortdurend. Met AI (Artificial Intelligence of Kunstmatige Intelligentie) is het nu mogelijk om klantgedrag en hun voorkeuren tot in detail te analyseren. Personalisering van marketingcampagnes wordt hierdoor nog effectiever.

    AI-gestuurde marketing automation helpt je verder om leads met meer precisie te targeten, hun activiteiten nauwkeuriger te volgen en het conversiepercentage te optimaliseren. 

    Bovendien kan AI ook worden gebruikt om lead scoring te automatiseren en leads te prioriteren op basis van hun waarschijnlijkheid om in klanten te converteren.

    Met de hulp van AI-gestuurde online marketing automation zal er in de toekomst nog meer werk uit handen genomen worden. Hierdoor kunnen medewerkers zich nog verder focussen op het optimaliseren van flows om prospects om te zetten in klanten.

    Marketing automation voor bedrijfsgroei

    Marketing automation is een hulpmiddel van onschatbare waarde voor elk marketingteam. Je kunt tijd besparen op handmatige processen en je richten op inbound marketing strategieën die daadwerkelijk meer omzet genereren.

    Tegenwoordig is het niet meer voldoende om alleen maar een website te hebben. Bedrijven moeten proactief zijn in hun online marketing inspanningen en tools gebruiken die hen helpen om leads te targeten, activiteiten te volgen en campagnes te personaliseren voor maximale efficiëntie.

    Marketing automation kan helpen om marketing inspanningen op te schalen en nieuwe hoogten te bereiken in klantbetrokkenheid en omzetgroei.