In het huidige digitale landschap hoor je vaak over SEO en over e-mailmarketing. SEO richt zich op het binnenhalen van organische bezoekers op je website. E-mailmarketing richt zich op het verzamelen van e-mailadressen van websitebezoekers, zodat je ze in de loop kunt houden.
Door SEO en e-mailmarketing te combineren kun je dus een hele krachtige marketingtrechter creëren. Je kunt één keer content maken en deze voor beide kanalen inzetten en de betrokkenheid van potentiële klanten vergroten.
Wil jij via je website meer bezoekers binnenhalen, meer leads vergaren en meer verkopen draaien? Lees dan verder in deze gids.
Ik leg je uit hoe SEO en e-mailmarketing samenwerken, zodat je beiden kunt verbeteren voor maximale resultaten.
Een overzicht van SEO en e-mailmarketing
Als het gaat om digitale marketing, zijn SEO (Search Engine Optimization) en e-mailmarketing belangrijke stukjes van de puzzel.
SEO richt zich op het optimaliseren van de structuur, content en autoriteit van je website. Je kunt hiermee hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine verschijnen voor relevante zoektermen. SEO helpt om door middel van content marketing meer organische bezoekers naar je website te brengen, die misschien nog niet eerder van je hebben gehoord.
Email marketing richt zich op het verzamelen van e-mailadressen van websitebezoekers om hen regelmatige updates met gerichte content en aanbiedingen te sturen. Met email marketing kun je een reeks geautomatiseerde e-mails activeren die op specifieke tijdstippen worden verzonden. Het doel is om leads om te zetten in klanten en bestaande klanten terug te laten keren.
Door SEO en e-mailmarketing te combineren, kun je het bereik en de betrokkenheid van je huidige en potentiële klanten vergroten. Als je voor beide kanalen dezelfde content gebruikt, worden bezoekers, leads en bestaande klanten zonder extra inspanningen op de hoogte gehouden.
Wat zijn de voordelen van de combinatie van SEO en e-mailmarketing?
SEO zelf kent velen voordelen. De combinatie van SEO en e-mailmarketing brengt echter nog meer voordelen met zich mee. Enkele van de belangrijkste zijn:
Verhoogd bereik
Door gebruik te maken van zowel SEO als e-mailmarketing, kun je meer mensen bereiken die je content anders misschien niet hadden gezien. Je kunt zelfs de content van je website gebruiken om automatisch een e-mail te versturen. Of zet gerichte SEO campagnes op die verschillende groepen uit je lijst aanspreken.
Verhoogde betrokkenheid
Door zowel SEO als e-mailmarketing te gebruiken, kun je een krachtige band creëren met potentiële klanten. Leads die een of twee artikelen op je website lezen, zullen verder betrokken raken als ze aanvullen informatie per e-mail ontvangen.
Hogere conversies
Door gebruik te maken van zowel SEO als e-mailmarketing kun je je kansen verhogen om leads om te zetten in klanten. Als meer mensen je website bezoeken en een e-mail van je ontvangen, is de kans groter dat ze trouwe klanten worden.
Verlaagde bounce rate
Door zowel SEO als e-mailmarketing te gebruiken, kun je het bouncepercentage op je website verlagen. Met e-mail marketing kun je bijhouden wie je website bezoekt en ze gerichte e-mails sturen op basis van hun interesses. Dit verhoogt de kans dat leads op je website blijven en zich betrokken voelen bij wat je te bieden hebt.
Door SEO en e-mailmarketing te combineren, kun je een krachtige inbound marketing funnel creëren die meer bezoekers, leads en conversies oplevert.
In 4 stappen content creëren voor zowel SEO als e-mailmarketing
Content maken voor zowel SEO als e-mailmarketing is eenvoudiger dan je denkt. Hier zijn enkele tips om te beginnen:
Stap 1. Doe aan keyword onderzoek
Voordat je content creëert, is het verstandig om zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Je kunt zo onderwerpen identificeren waar jouw doelgroep mogelijk geïnteresseerd in is. Optimaliseer je website voor deze keywords met on-page SEO om beter gevonden te worden in zoekmachines.
Stap 2. Maak content met SEO in gedachten
Als je teksten of content schrijft, zorg er dan voor dat ze geoptimaliseerd zijn voor SEO. Houd ze wel boeiend en spreek de lezer direct aan om hun aandacht vast te houden.
Stap 3. Zorg ervoor dat inhoud “deelbaar” is
Je kunt het beste een call-to-action (CTA) aan artikelen toevoegen die lezers aanmoedigt om content te delen. Zij kunnen zo eenvoudig informatie verspreiden, meer betrokkenheid creëren en een nog groter publiek bereiken.
Stap 4. Verzamel e-mailadressen
Gebruik websiteformulieren of pop-ups op veelbezochte pagina’s om e-mailadressen van bezoekers te verzamelen. Op die manier kun je beginnen met het versturen van geautomatiseerde e-mails met relevante nieuwsbrieven, aanbiedingen en informatie over je bedrijf.
Begin dus met het doen van zoekwoorden onderzoek, het creëren van blogs met SEO in gedachten en het verzamelen van e-mailadressen. Tot slot kun je gerichte informatie bij bezoekers, leads en potentiële klanten krijgen. Zo kun je met een paar eenvoudige stappen SEO en e-mailmarketing combineren om meer leads en conversies te genereren.
5 Tips om je e-maillijst op te bouwen
Een mailinglist opbouwen is iets wat alle bedrijven zouden moeten doen, vooral als je de conversies wilt verhogen. Hier volgen enkele tips om snel en effectief meer mailing subscribers op te bouwen:
1. Maak opt-in formulieren
Ontwerp een formulier of pop-up op je website die gebruikers kunnen invullen om lid te worden van je mailinglijst. Zorg ervoor dat het minimaal de velden naam en e-mailadres bevat. Eventueel kun je ook om een verjaardag, adres of andere gegevens vragen als deze interessant zijn voor je online marketing campagne.
2. Geef freebies weg
Een freebie is iets wat je gratis aan een websitebezoeker geeft in ruil voor hun e-mailadres. Denk aan kortingen, gratis tests, een e-book of toegang tot exclusieve content. Het zal bezoekers aanmoedigen om zich aan te melden voor je mailinglist.
3. Promoot via sociale media
Gebruik Social Media kanalen om je mailinglijst te promoten en bied freebies aan voor nieuwe abonnees. Zo bereik je een breder publiek en groeit je lijst snel.
4. Nodig contacten uit
Vraag mensen die je kent om lid te worden van je mailinglijst, zoals vrienden, familie en collega’s. Je kunt ook bestaande contactlijsten van andere platformen, zoals LinkedIn of Facebook gebruiken.
5. Moedig mond-tot-mondreclame aan
Geef bestaande klanten een stimulans om je opt-in formulieren te delen met hun vrienden en familie. Dit kan een korting zijn op een toekomstige aankoop of exclusieve toegang tot content.
Met deze tips kun je snel een e-maillijst opbouwen en potentiële klanten benaderen via e-mailmarketingcampagnes.
Hoe maximaliseer je de ROI met een gecombineerde aanpak?
Wanneer je SEO en e-mailmarketing combineert, kun je het rendement op investering (ROI) maximaliseren. Hier zijn enkele tips om aan de slag te gaan:
Optimaliseer webpagina’s voor zoekwoorden
Het is van groot belang dat elke pagina van je website geoptimaliseerde SEO content bevat. Het is de enige manier om een betere ranking te bereiken in een zoekmachine zoals Google.
Je kunt blogs optimaliseren door keywords te implementeren op de pagina’s. Verder is het van groot belang dat de techniek van je website in orde is en dat deze gebruiksvriendelijk en makkelijk navigeerbaar is.
Volg het gedrag van gebruikers
Gebruik analysetools om bij te houden hoe gebruikers omgaan met je website en e-mails. Welke pagina’s worden vaak bekeken en welke minder. Welke e-mails worden veel geopend en doorgeklikt en welke minder.
Door deze data te verzamelen kun je leren wat jouw doelgroep het meest motiveert. Hier kun je toekomstige campagnes op afstemmen, om een nog beter resultaat te behalen.
Segmenteer je publiek
Door je publiek te segmenteren kun je je richten op verschillende groepen mensen. Zo wordt iedere groep op de hoogte gehouden van relevante informatie en aanbiedingen, waardoor de kans op conversie toeneemt.
Gebruikers kun je bijvoorbeeld segmenteren op:
Leeftijd;
Locatie;
Interesse;
Geslacht;
Aankoopgeschiedenis;
En nog veel meer.
Meet resultaten
Meet het succes van elke campagne door open rates, click-through-rates en conversies bij te houden. Maak eventueel gebruik van A/B tests om een andere onderwerpregel, later tijdstip of andere promotie uit te proberen. Zo krijg je een beter inzicht in welke opties het beste werken en kun je hierop inspelen met volgende campagnes.
Door deze tips te volgen en strategieën voor SEO en e-mailmarketing in te zetten, kun je de ROI maximaliseren en de conversies aanzienlijk verhogen!
4 best practices voor een gecombineerde strategie
Wanneer je SEO en e-mailmarketing samen gebruikt, zijn er bepaalde best practices om in gedachten te houden. Hier zijn enkele tips om succes te garanderen:
1. Focus op inhoud van hoge kwaliteit
Kwaliteit is de sleutel als het gaat om het creëren van inhoud voor zowel SEO als e-mailcampagnes. De content die je maakt moet interessant, relevant en waardevol zijn voor jouw publiek. Op die manier houd je gebruikers betrokken en verhoog je de conversies.
2. Optimaliseer e-mail voor mobiele apparaten
De meeste mensen bekijken een e-mail op hun mobiele apparaat, dus zorg ervoor dat je mails voor mobiel zijn geoptimaliseerd. Een e-mail moet dus op elk apparaat goed gelezen kunnen worden. Gebruikers moeten eenvoudig op links of buttons kunnen klikken. Zo kunnen ze rechtstreeks naar pagina’s worden geleid met tekst die gemakkelijk te lezen is op een telefoon- of tabletscherm.
3. Personaliseer berichten waar mogelijk
Het is bewezen dat gepersonaliseerde berichten de open rates, click-through-rates en conversies verhogen. Gebruik gegevens uit gebruikersgedrag, zoals aankoopgeschiedenis of locatie, om een e-mail aan te passen en een meer geïndividualiseerde ervaring voor je mailing subscribers te creëren.
4. Test verschillende campagnes
Test verschillende elementen van je campagnes, zoals koppen, afbeeldingen, CTA’s en aanbiedingen. Zo kun je vaststellen wat het beste werkt en hier met campagnes op inspelen.
Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?
Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.
4 ideeën om SEO en e-mailmarketing te combineren
Zo, je kent nu de kracht achter de combinatie van SEO en e-mail marketing. Dus nu is het tijd om ideeën op te doen om deze twee daadwerkelijk te combineren. We hebben hieronder vier mogelijkheden opgesomt die je direct kunt toepassen in jouw online marketing strategieën.
1. Hergebruik e-mails als SEO content
Optimaliseer je e-mails voor SEO doeleinden. Gebruik dus long tail keywords, bijpassende afbeeldingen en relevante content in je e-mails. Dat maakt het super eenvoudig om e-mails her te gebruiken als blogs.
In eerste instantie worden je abonnees via e-mail op de hoogte gehouden van gepersonaliseerde onderwerpen. Nadat blijkt dat een e-mail heel populair was, kun je deze publiceren als blogpost om organisch verkeer naar je website te trekken.
2. Link vanuit je e-mails naar je website
Het is heel belangrijk om vanuit je e-mailcampagnes naar je website te linken. Mensen die vanuit je mail doorklikken naar je website zal helpen om meer verkeer op je website te krijgen en de conversies van terugkerende bezoekers te verhogen.
Het is ook een goede manier om relaties met (potentiële) klanten op te bouwen. Via de e-mails leren zij meer over je producten en diensten en via de website kunnen ze meer informatie over je bedrijf vinden.
3. E-mailcampagnes met call-to-actions voor social sharing
Geef je mailing abonnees de mogelijkheid om interessante informatie uit je e-mail te delen op Social Media door buttons toe te voegen. Moedig ze aan met een goede CTA, om de kans te vergroten dat ze het daadwerkelijk delen.
Meer betrokkenheid op Social Media kan helpen om meer organisch verkeer naar je website te trekken. Veel interesse in je Social media accounts laat namelijk aan zoekmachines zien dat je interessante content levert. Dit kan dus helpen om de ranking van je website content te verbeteren.
4. Vraag om reviews en beoordelingen
Reviews en beoordelingen zijn van ontzettend groot belang om geloofwaardigheid uit te stralen. Hoe meer geloofwaardigheid je hebt, hoe makkelijker het zal zijn om producten en diensten te verkopen. Het helpt ook om je SEO-ranking te verbeteren.
Via e-mail kun je bestaande klanten eenvoudig vragen om een recensie of beoordeling te schrijven op ieder gewenst platform. Bovendien kun je via e-mail eenvoudig met klanten in contact komen die niet 100% tevreden waren en hun ervaring verbeteren. Zo kunnen ze van gedachten veranderen en hun recensie aanpassen.
Bekijk ook onze gids “11 beste online marketing strategieën voor bedrijfsgroei” om nog meer ideeën op te doen.
Zelf SEO en E-mailmarketing combineren
Je bereikt meer mensen, vergroot de betrokkenheid, genereert meer leads en kunt de ROI maximaliseren door SEO en e-mailmarketing te combineren. Met de tips en het advies uit dit artikel kun je zelf aan de slag om een effectieve gecombineerde campagne neer te zetten en op te volgen.
Begin met het vinden van relevante zoekwoorden en het optimaliseren van je website. Maak gebruik van pop-ups en formulieren en geef freebies weg om je mailing lijst te laten groeien. Volg het gebruikersgedrag, segmenteer je abbonnees en test campagnes om het succes te vergroten!
Hulp nodig?
Met de krachtige combinatie van SEO en e-mailmarketing tactieken kun je een sterke basis opbouwen en loyale klanten werven die keer op keer terugkomen. Zowel voor SEO en e-mailmarketing geldt echter dat het tijdrovende werkzaamheden zijn waar kennis en kunde voor is vereist.
Als je hulp nodig hebt met het creëren van een effectieve strategie voor SEO- en e-mail marketing, dan staat Leadi voor je klaar. Wij kunnen als gesprecialieerd online marketing bureau de expertise en middelen leveren om je te helpen je doelen te bereiken!
Bij ons profiteer je overigens van onze unieke werkwijze, waardoor je nooit teveel betaalt. Je zit namelijk niet vast aan een abonnement, maar kunt korte sprints inzetten wanneer jij dat wilt.
Een sprint is een korte tijdsperiode waarin we de afgesproken werkzaamheden voor je uitvoeren tegen een vooraf bepaalde prijs.
Je betaalt dus alleen waar je hulp bij nodig hebt en je betaalt alleen wanneer je daadwerkelijk hulp wilt. Klinkt dat als muziek in de oren? Neem dan direct contact met ons op via onderstaand formulier. Wij kijken alvast uit naar een nieuwe samenwerking met jou.