SEO content is de inhoud van een pagina die specifiek is gecreëerd om zo hoog mogelijk te scoren in zoekmachines zoals Google. Het is een belangrijk onderdeel om leads te genereren via je website.
Goede SEO content biedt informatie waar mensen pro-actief naar op zoek zijn. Als jouw website voor bepaalde zoekopdrachten hoog in de resultaten naar voren komt, is de kans groot dat mensen op je pagina klikken. Zo trek je dus organische bezoekers naar je website.
In deze gids leggen we je precies uit wat SEO content is, waarom het zo belangrijk is. We helpen je ook op weg om zelf goede SEO content te schrijven, zodat je jouw website hoog kan laten ranken in Google.
Wat is SEO content?
Om uit te leggen wat SEO content precies is kunnen we de term het beste opsplitsen:
SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is een verzamelterm voor alles dat je kunt doen aan zoekmachine optimalisatie om je website zo hoog mogelijk te laten ranken in een zoekmachine.
Met content bedoelen we alle informatie die op het internet beschikbaar is dus ook via het internet kan worden geconsumeerd.
Deze termen samen omvatten dus de content die op het internet beschikbaar is en specifiek is gemaakt met de bedoeling om hoger te ranken in de zoekresultaten van zoekmachines. SEO content is het belangrijkste onderdeel van on-page SEO.
Waarom is content marketing belangrijk?
Je hebt het gezegde “Content is King” waarschijnlijk wel eens voorbij horen komen. En dat is niet voor niets. Zoekmachine optimalisatie en tekst zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is dé manier om meer organisch verkeer naar je website te trekken en zo meer leads te genereren.
Het maken van relevante content is de sleutel om je website hoger te laten ranken in zoekmachines. Een zoekmachine hecht namelijk waarde aan kwalitatieve informatie van autoritaire websites. Door op regelmatige basis hoogwaardige content te plaatsen over een specifiek onderwerp straal je autoriteit uit.
Lees verder over de voor- en nadelen van SEO om een beter idee te krijgen waarom SEO en de bijbehorende content zo belangrijk zijn.
Wat heeft content met SEO te maken?
Voor SEO is content een van de belangrijkste manieren om de positie van je website te verbeteren. Google gebruikt bijvoorbeeld algoritmes om websites te rangschikken. De algoritmes analyseren de inhoud van alle websites om te bepalen welke pagina’s het meest relevant, kwalitatief en autoritair zijn. Dus als jij je website hoger wil laten ranken dan die van je concurrenten, zal je aan deze punten moeten werken.
Door het produceren van SEO-vriendelijke inhoud, verhoog je de kans dat je website hoger scoort in de SERP’s (Search Engine Results Pages). Zo kun je meer leads genereren en deze met goede informatie direct omzetten tot potentiële klanten.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is de techniek om de zichtbaarheid van je website in zoekmachines te verbeteren zonder te betalen voor verkeer. SEO kan zorgen voor een betere vindbaarheid in Google door je website hoger in de organische (onbetaalde) SERP’s te laten verschijnen. Gebruikers kunnen je content hierdoor makkelijker vinden als ze online op zoek gaan naar antwoorden of oplossingen.
Search engine advertising (SEA) is betaald adverteren om je bedrijf en producten te promoten. Het gaat om adverteren in een zoekmachine via tekstadvertenties of display-advertenties. Deze vorm van adverteren biedt meer controle over waar en hoe vaak je website verschijnt.
Lees verder in onze gids “Wat is het verschil tussen SEO en SEA” om meer verschillen te ontdekken.
8 verschillende soorten SEO content
Er zijn een aantal verschillende soorten SEO content met allemaal hun eigen doel of intentie. Je kunt content maken in de vorm van een blog post om diepgaande tekst en uitleg te geven over een specifiek onderwerp. Een infographic biedt juist een snelle blik op een onderwerp. Stel een SEO-campagne op om verschillende soorten content toe te passen en de voortgang in de gaten te houden.
1. Blog posts
Blog posts zijn een van de populairste soorten SEO content. Ze bieden een goede manier om op regelmatige basis content te creëren en autoriteit op te bouwen. Over het algemeen geeft een blog post ook een goede ingang voor linkbuilding.
Een blog post kan ingezet worden om meer informatie te geven over een specifiek onderwerp dat past bij de zoekintentie van een bepaald zoekwoord. Houd er rekening mee dat de term “blogs” een hele brede term is en gebruikt kan worden om vrijwel elk van onderstaande soorten SEO content te omschrijven.
2. Product pagina
Productpagina’s zijn essentieel voor elke e-commercewinkel. Ze geven gedetailleerde informatie over het product, waaronder de kenmerken en voordelen, de prijs, de beschikbaarheid en meer.
Op een productpagina wordt vaak gebruik gemaakt van visuals, zoals foto’s of video’s om bezoekers te helpen het product beter te begrijpen.
Een goede landingspagina kan zowel ingezet worden voor hoogwaardige SEO content, als voor een kwalitatieve landingspagina.
3. Artikelen
Een artikel is vergelijkbaar met een blog, maar een artikel is meestal informatiever en diepgaander. Ze vormen een goede manier om je reputatie als expert op het gebied van een onderwerp op te bouwen.
Bij het maken van een artikel voor SEO-content is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je interessante onderwerpen en kwalitatieve informatie hebt die lezers zullen aanspreken. Maak daarbij gebruik van een goede titel en overzichtelijke indeling van de tekst.
4. Lijsten
Lijsten (bijvoorbeeld “7 soorten SEO content”) zijn een goede manier om informatie te ordenen. Ze maken een artikel makkelijk leesbaar. Ze kunnen ook worden gebruikt om meerdere standpunten te geven of onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken te bespreken.
Probeer een goede zoekterm te vinden die je zowel in de titel als in verschillende tussenkoppen kunt toepassen. Zo kun je lijsten heel goed optimaliseren voor SEO.
5. Gidsen
Gidsen zijn zeer uitgebreide blogs of een artikel die lezers diepgaande informatie geven over hoe iets aangepakt moet worden. Doorgaans wordt een onderwerp stap voor stap toegelicht, zodat de lezer vervolgens zelfstandig aan de slag kan.
Voor gidsen is het belangrijk om afbeeldingen en video’s toe te voegen om de geschreven tekst te verduidelijken. Zo maak je een gids beter begrijpbaar.
Gidsen zijn ook heel geschikt als SEO content voor linkbuilding, omdat het zowel voor interne links als backlinks waardevol is om naar de pagina te verwijzen.
6. Video’s
Video content maken biedt de mogelijkheid om de inhoud op je website aantrekkelijker te maken. Video’s maken teksten eenvoudiger om te consumeren en kunnen bepaalde onderwerpen op een diepgaande manier uitleggen.
Voor SEO-doeleinden kun je transcripties en gesloten ondertiteling aan video’s toevoegen. Een zoekmachine kan de inhoud van de video hierdoor beter begrijpen en beter ranken.
7. Infographics
Infographics zijn visuele weergaven van gegevens of informatie. Ze zijn zeer geschikt om lezers snel complexe informatie op een manier die eenvoudig te begrijpen is.
Zorg er bij het maken van een infographic voor dat je relevante zoekwoorden en titels gebruikt. Probeer ze ook deelbaar te maken, zodat ze een groter publiek bereiken en meer organisch verkeer naar je website brengen.
8. Woordenlijst
Wie heeft er tegenwoordig nog een woordenboek bij de hand? Mensen gebruiken nu Google om de betekenis van bepaalde termen op te zoeken.
Een woordenlijst kan goede SEO content zijn als je actief bent in een gespecialiseerde branche. Je kunt branche gerelateerde termen toelichten en op deze manier bezoekers naar je website trekken. Denk aan kooktermen, medische termen of termen uit de architectuur of mode industrie.
7 tips voor goede SEO content
Houd onderstaande vijf tips in gedachten als je de volgende keer SEO content gaat maken:
Content gaat verder dan tekst. Met tekst kun je veel informatie overbrengen, maar het ziet er niet altijd aantrekkelijk uit. Goede content ziet er goed uit en bevat niet alleen platte tekst. Je kunt de tekst opmaken met dikgedrukte tekst of met kleur om het beter leesbaar te maken. Voeg echter ook altijd afbeeldingen of een video toe, om je SEO content nog aantrekkelijker te maken.
Let op relevantie. Google waardeert relevante inhoud en zal je daarvoor belonen. Zorg ervoor dat de inhoud on topic is en verband houdt met de zoekwoorden waar je je op richt.
Update content regelmatig. Het is niet voldoende om je content een keer te maken en te publiceren. Het up-to-date houden van je publicaties met trends, nieuws en andere relevante onderwerpen kan je website hoger laten scoren in de organische resultaten van Google.
Houd de search intent in de gaten. De zoekintentie verwijst naar het doel van een zoekopdracht. Voordat je SEO content gaat creëren moet je nagaan wat de gebruikers eigenlijk willen weten als ze zoekopdrachten uitvoeren. Jouw content moet daarop aansluiten.
Maak content voor gebruikers en niet voor zoekmachines. Bij het creëren van SEO content moet je de gebruiker in gedachten houden. Hoewel je content voor zoekmachine goed te begrijpen en leesbaar moet zijn, staat de lezer voorop. Inhoud die geen toegevoegde waarde heeft voor gebruikers zal immers niet hoog scoren in Google. Maak dus content die duidelijk, beknopt en aantrekkelijk is voor gebruikers.
Mobiel vriendelijkheid. De meeste gebruikers bekijken jouw website op hun telefoon. Zorg dus dat je website mobiel vriendelijk is, zodat de content eenvoudig geconsumeerd kan worden.
Voorkom duplicate content. Zorg ervoor dat alle content op je website uniek is en er dus geen dubbele content voorkomt.
Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?
Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.
Zelf goede SEO content schrijven
SEO content schrijven kan een moeilijke taak zijn, maar het is niet onmogelijk. Met de juiste kennis en hulpmiddelen kun je zelf inhoud maken die scoort in de organische zoekresultaten van Google.
Het belangrijkste bij het schrijven van SEO content is om zoekwoorden te vinden waarvoor je gevonden wilt worden. De beste zoekwoorden hebben veel zoekvolume en weinig concurrentie. Over het algemeen zijn long tail zoekwoorden vaak makkelijker om voor te ranken. Controleer vervolgens de zoekintentie, om zeker te weten dat je begrijpt waar bezoekers naar op zoek zijn als ze de zoekterm gebruiken.
Eenmaal het onderwerp vastgesteld kun je beginnen met je onderzoek. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen van content die al beschikbaar is, maar probeer vooral ook na te gaan welke informatie nog mist. Schrijf vervolgens een tekst die het onderwerp volledig toelicht.
Zodra je de eerste draft van je tekst hebt geschreven ga je deze optimaliseren voor het zoekwoord. Controleer of je het zoekwoord hebt gebruikt in de titel, tussenkopjes, alt teksten en in de tekst zelf. Zorg er ook voor dat het zoekwoord voorkomt in de meta titel, meta omschrijving en URL.
Bekijk ook onze gids “In 8 stappen perfecte SEO teksten schrijven” voor uitgebreidere informatie over het maken van SEO content die rankt.
Hulp nodig bij het maken van SEO content?
Het schrijven van SEO content is niet eenvoudig en het is dan ook niet gek als je dit belangrijke onderdeel van je SEO strategie liever uitbesteedt. Wij zijn er om jou te helpen bij het maken van content voor zoekwoorden waarvoor jij gevonden wilt worden in Google.
Leadi is een gespecialiseerd online marketing bureau in SEO en SEA. We kennen dus alle ins- en outs van zoekmachine optimalisatie en zijn altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen.
We kenmerken ons voornamelijk aan onze unieke werkwijze. Zo zit je bij ons niet vast aan een maandelijks abonnement. Wij voeren aan de hand van sprints specifieke werkzaamheden voor je uit in een bepaald tijdsbestek. Je bepaalt helemaal zelf welke sprint je wanneer inzet.
Bekijk al onze SEO sprints en laat ons via onderstaand formulier weten hoe we jou kunnen helpen om meer organisch verkeer naar je website te krijgen!