Wat is leads genereren? Leads omzetten naar klanten Veel bedrijven halen potentiële klanten uit het eigen netwerk 11 tips om kwalitatieve leads te genereren Het belang van SEO en SEA Conclusie

Als bedrijf wil je altijd meer leads genereren. Het liefste hoogwaardige leads die eenvoudig te converteren zijn. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Veel bedrijven worstelen met het vinden van kwalitatieve leads en het omzetten tot klanten. Gelukkig zijn er praktische tips en strategieën die kunnen helpen om het aantal leads te verhogen.

In dit artikel verkennen we 11 tips waarmee je meer leads kunt genereren zonder afhankelijk te zijn van je eigen netwerk. Pas deze eenvoudige strategieën toe en haal kwalitatief hoogwaardige leads binnen om je bedrijfsresultaten te verbeteren.

Wat is leads genereren?

Leads genereren is het proces waarbij je kwalitatieve leads genereert. Het begint bij het aantrekken van prospects en het opwarmen van leads. Via de customer journey zet je ze om in een potentiële klant om ze uiteindelijk te converteren tot klant. We noemen het genereren van leads ook wel leadgeneratie.

Leadgeneratie lead funnel

Leadgeneratie is mogelijk via verschillende marketingkanalen. Denk aan online kanalen zoals contentmarketing, e-mailcampagnes, sociale media of betaalde zoekadvertenties. Ook offline strategieën kunnen worden toegepast, zoals het plaatsen van advertenties in kranten en op billboards.

Outbound vs. inbound strategieën

Outbound marketing is een meer traditionele marketing strategie, waarbij een bedrijf actief reclame maakt en naar mensen toewerpt. Denk aan billboards, televisiereclame en advertenties in kranten en tijdschriften.

Inbound marketing is voornamelijk online leadgeneratie die zich richt op de buyer journey. Er wordt een hele gerichter doelgroep aangesproken. Met inbound marketing krijgt een potentiële klant waardevolle informatie wanneer zij actief op zoek gaan naar een product of dienst dat te maken heeft met jouw bedrijf.

Inbound vs outbound marketing

B2C vs. B2B leads

B2B staat voor Business to Business. Het houdt in dat je producten of diensten aan de zakelijke markt verleent. B2C staat voor Business to Consumer en houdt in dat je producten of diensten aan de consument verleent.

B2B leadgeneratie vergt doorgaans meer onderzoek en een langer verkoopproces, omdat er meerdere mensen of partijen bij betrokken zijn. B2C vergt ook tijd voor onderzoek, maar meestal niet zoveel. Bovendien is B2B vaak duurder en ingewikkelder dan B2C.

Leads omzetten naar klanten

Je wilt als bedrijf waardevolle leads genereren om de omzet te verhogen. Zo kan het bedrijf op termijn groeien. Een stabiele toestroom van online leads zorgt voor continuïteit in de bedrijfsvoering. Je bent hierdoor zeker van inkomende klanten zonder afhankelijk te zijn van je eigen netwerk.

Veel bedrijven halen potentiële klanten uit het eigen netwerk

Als beginnend ondernemer of start-up is het slim om aanspraak te doen op je eigen netwerk. Binnen je eigen netwerk is het eenvoudig om betrouwbaarheid op te bouwen en je eerste klanten binnen te halen.

Het is echter belangrijk om zo snel mogelijk meer leads te genereren buiten je eigen netwerk. Buiten je eigen netwerk kun je meer kwalitatieve leads vinden en zo je bedrijf naar een hoger level tillen.

Het probleem met alleen leads genereren uit het eigen netwerk

Prospects uit je eigen netwerk halen heeft enkele nadelen. Zo is je netwerk beperkt en kan de kwaliteit van leads gering zijn. Binnen je eigen netwerk is het nog belangrijker om de juiste marketingboodschappen uit te sturen.

Binnen je eigen netwerk zijn de verwachtingen nog hoger. Maak je de verwachtingen niet waar, dan zullen je leads snel ontevreden raken. Je raakt ze kwijt of ze veranderen in ontevreden klanten.

Om deze reden is het beter om marketing strategieën te gebruiken die verder reiken dan je eigen netwerk.

11 tips om kwalitatieve leads te genereren

Wie wil er nu niet meer leads genereren door ze naar jou toe te laten komen. Het is de ideale situatie voor iedere ondernemer. Dus wil jij kwalitatieve leads genereren? Maak dan gebruik van onderstaande 11 tips.

1. Maak een lead generation plan

Een lead generation plan bestaat uit verschillende strategieën en doelstellingen. Je kunt met zo’n lead generatie plan systematisch online leads genereren. Met het klantprofiel kun je de juiste methodes bepalen om je doelgroep aan te spreken. De verkoopdoelstellingen bepalen hoeveel leads je nodig hebt en in welke mate je marketing moet inzetten om dit te bereiken.

Je gebruikt de buyer persona van je ideale klant en de verkoopdoelstellingen dus om een effectief leadgeneratie plan op te stellen.

2. Zet social media marketing in

Social media marketing is het gebruik van social media kanalen om een product of dienst te promoten en relaties op te bouwen met potentiële klanten. Platformen zoals Facebook, Instagram, Twitter, en LinkedIn zijn de juiste kanalen om je naamsbekendheid op te bouwen en te verbeteren.

Op deze platformen kun je relevante informatie delen, zodat mensen weten waarvoor ze jou kunnen inschakelen. Je kunt interactie aangaan met je volgers en ze op de hoogte brengen van nieuwe producten of diensten, aanbiedingen en andere promoties.

Social media online marketing strategie

3. Optimaliseer voor zoekmachineresultaten (SEO)

SEO staat voor Search Engine Optimization. Een SEO-strategie richt zicht op het proces om meer organisch verkeer (niet-betaald) naar je website te trekken, door de zichtbaarheid van je website in zoekmachines te vergroten.

Tijdens het proces optimaliseer je je website onder andere met on-page SEO voor specifieke zoekwoorden die mensen gebruiken om jouw bedrijf te vinden. Je gebruikt deze keywords in titels, teksten, alt teksten en tussenkopjes. Daarnaast let je ook op de structuur en snelheid van je website, om deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

Zoekmachine optimalisatie is een van de belangrijkste elementen van kwalitatieve lead generatie. Het is echter ook een van de moeilijkste elementen. Gelukkig zijn er tegenwoordig zoekmachine marketing bureaus die deze taak over kunnen nemen.

Door SEO aan een bureau uit te besteden weet je zeker dat er best-practices worden toegepast en dat je resultaten zo snel mogelijk behaalt.

4. Begin met bloggen

Content marketing is een geweldige manier om potentiële klanten aan te trekken en te binden. Je kunt blogs gebruiken om waardevolle content te leveren over onderwerpen die verband houden met je bedrijf. Je kunt ook laten zien dat je als bedrijf verstand hebt van zaken en zo autoriteit uitstralen.

Blogs leveren ook een bijdrage aan SEO, omdat zoekmachines zoals Google, websites belonen die regelmatig inhoud van hoge kwaliteit publiceren. Door regelmatig relevante content, zoals geoptimaliseerde SEO teksten te schrijven, kun je hoger ranken in de zoekresultaten en meer bezoekers naar je website trekken.

5. Zet advertenties in

Advertenties zijn een effectieve manier om de naamsbekendheid te vergroten en meer verkeer naar je website te leiden. Je kunt advertenties inzetten op social media kanalen, Google en andere websites.

Met advertenties op social media kun je een gerichte doelgroep targeten zodat je eenvoudig meer leads gaat genereren. Je kunt advertenties richten op mensen op basis van verschillende criteria. Denk hierbij aan leeftijd, interesse en locatie. Met online adverteren kun je ook retargeting ads inzetten om je specifiek op mensen te richten die je website al eens hebben bezocht.

Optimaliseren voor adverteren in zoekmachines heet Search Engine Advertisement (SEA). Met deze advertenties verschijn je direct bovenaan de zoekresultaten voor belangrijke zoekwoorden. Het is een hele effectieve methode om snel bezoekers op je website te krijgen. Houdt er rekening mee dat je voor dergelijke advertenties wel kosten betaalt.

Net als SEO, is SEA een complexe taak die veel kennis vereist. Voor de beste resultaten kun je SEA het beste uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau.

Lees ook onze gidsen over het verschil tussen organisch en gesponsord verkeer en hoe je SEO en SEA kunt combineren voor de beste resultaten.

6. Gebruik marketing automation

Marketing automation heeft vooral te maken met e-mailmarketing. Het is een effectieve manier om in contact te blijven met leads (lead nurturing) en ze om te zetten in klanten. Je kunt e-mails inzetten om ze meer informatie te geven en ze op de hoogte te brengen van aanbiedingen en promoties.

Door gebruik te maken van marketing automation kun je e-mailcampagnes volledig automatiseren. Je hebt er dan weinig omkijken meer naar. Zodra een prospect zich aanmeldt voor je mailinglijst, worden er op specifieke momenten of na specifieke acties e-mails gestuurd die aansluiten bij de interesses van je lead.

7. Maak gebruik van leadmagnets

Om je mailinglijst voor lead generatie op te bouwen kun je gebruik maken van leadmagnets. Een leadmagnet is iets dat je gratis weggeeft in ruil voor contactgegevens, zoals een e-mailadres. Denk bijvoorbeeld aan een e-book, kortingscode, gratis proefperiode of videocursus.

Een leadmagnet is een goede manier om leads te genereren. Via een call-to-action in pop-ups kan een prospect zich aanmelden voor je mailinglijst met hun e-mailadres. Jij kunt ze vervolgens op de hoogte brengen of houden van producten en diensten en ze uiteindelijk omzetten tot waardevolle klanten.

8. Optimaliseer je mobiele website

Tegenwoordig bezoeken veel mensen websites vanaf hun mobiele telefoon. Websites worden over het algemeen zelfs vaker bezocht vanaf een mobiel apparaat dan vanaf een desktop. Het is dus belangrijk om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten.

Mobiele vs desktop gebruikers van google

Door met behulp van technische SEO je mobiele website te optimaliseren voor mobiel, weet je zeker dat leads jouw website goed kunnen bezoeken. Zorg dat de mobiele site snel laadt, grote lettertypes bevat en knoppen en andere ontwerpelementen goed klikbaar zijn.

Lees verder in onze gids “Website mobiel vriendelijk maken” om alle belangrijke punten van een mobiele website te ontdekken.

9. Zet influencer marketing in

Influencer marketing is een effectieve off-page SEO methode om een breder publiek te bereiken en meer leads te genereren. Het omvat het samenwerken met mensen die een groot aantal volgers hebben op social media kanalen. Ze worden vertrouwd door hun volgers en kunnen dus producten en diensten bij hen onder de aandacht brengen.

Door met influencers te werken, kun je eenvoudig een boodschap aan een groot aantal leads overbrengen, die zich vaak ver buiten je eigen netwerk bevinden. Het is dus ook een hele goede manier om een hele nieuwe groep mensen te bereiken.

10. Organiseer webinars en andere evenementen

Webinars en andere live evenementen zijn een geweldige manier om leads te genereren. Je kunt mensen samenbrengen om relevante onderwerpen te bespreken en iedereen tegelijkertijd te informeren over producten en diensten die je aanbiedt.

Het organiseren van evenementen geeft mensen ook de kans om je bedrijf beter te leren kennen en te peilen hoe jij hen kunt helpen. Het is ook een goede methode om in real time met leads in contact te komen en hun eventuele vragen direct te beantwoorden.

Door het organiseren van webinars en andere evenementen kun je dus meer leads genereren en de bekendheid van je bedrijf vergroten.

11. Volg en meet de resultaten

Ten slotte is het belangrijk om de resultaten van je inspanningen voor leadgeneratie te meten en te analyseren. Dit zal je helpen beoordelen hoe succesvol je campagnes waren en welke strategie de meeste leads aantrok. Aan de hand daarvan kun je vaststellen wat werkte en wat niet, en waar het nodig is om verbeteringen aan te brengen.

Het bijhouden van de resultaten zorgt ervoor dat je campagnes steeds kunt tweaken om deze zo effectief mogelijk te maken. Hierdoor kun je steed nieuwe leads genereren en deze uiteindelijk omzetten in klanten.

Benieuwd of betere vindbaarheid voor jou interessant is?

Plan een gratis gesprek in om erachter te komen of een betere vindbaarheid je nieuwe klanten op gaat leveren.

    Het belang van SEO en SEA

    Zoals je hebt kunnen zien, hebben meerdere van bovenstaande online marketing tips voor het genereren van leads te maken met SEO en SEA. Een groot deel van leadgeneratie is dus terug te leiden naar het optimaliseren voor zoekmachines. En dat is niet voor niets. Google wordt nu eenmaal door 85-98% van de mensen gebruikt om iets te vinden waar ze naar op zoek zijn. Of het nu een antwoord is op een vraag, of iets dat ze nodig hebben.

    Marktaandeel google nederland 2022 q2
    Marktaandeel van Google in Nederland tijdens het tweede kwartaal van 2022
    Marktaandeel google belgie 2022 q2
    Marktaandeel van Google in België tijdens het tweede kwartaal van 2022
    Marktaandeel google wereldwijd 2022 q2
    Marktaandeel Google Wereldwijd 2022 Q2

    Leadgeneratie begint dus bij online zichtbaarheid in Google. Als jij goed vindbaar bent in Google, zullen leads naar jou toekomen in plaats van andersom. Het is de beste tactiek en methode om je bedrijf te laten groeien en meer verkopen te draaien.

    Conclusie

    Het genereren van leads is nodig om meer verkopen te maken en je bedrijf draaiende te houden. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, zoals het inzetten van social media, e-mailmarketing of advertenties. Besteed vooral aandacht aan SEO en SEA, zodat leads jou kunnen vinden, in plaats van andersom.

    Wil jij graag aan de slag met SEO en SEA, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Leadi helpt je graag verder. Als online marketing bureau, gespecialiseerd in SEO en SEA, kunnen we jouw bedrijf naar het volgende niveau tillen.

    Geïnteresseerd? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier om te zien wat wij voor jou kunnen betekenen.

      Neem contact op