Wat is off-page SEO? Waarom is off-page SEO belangrijk? Het verschil tussen on-page SEO, technische SEO en off-page SEO Link building Social media Guest blogs Brand mentions Influencer marketing Overige off-page SEO-technieken Black-hat SEO Beginnen met off-page SEO

Je kunt off-page SEO niet langer negeren. Het is een fundamenteel onderdeel om je online vindbaarheid te verbeteren.

Om jouw site hoger in Google te laten ranken en je naamsbekendheid te laten groeien moet je verder kijken dan je eigen website. 

In deze gids leggen we uit wat off-page SEO precies is en waarom het zo belangrijk is. Daarnaast lichten we toe welke tactieken je kunt toepassen om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. 

Wat is off-page SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het omvat alle technieken voor zoekmachineoptimalisatie, dus om online beter vindbaar te worden. 

Off-page SEO is het gedeelte van de optimalisaties die je kunt uitvoeren zonder wijzigingen aan je eigen website of content aan te brengen.

Het verzamelen van backlinks is een van de bekendste off-page SEO-tactieken. Er zijn echter veel meer dingen waar je aan kunt werken, zoals bijvoorbeeld:

  • Social Media

  • Guest blogs

  • Benoemingen van je merk

  • Influencer marketing

  • Brand awareness en meer

Onderdelen die behoren tot off-page seo

Waarom is off-page SEO belangrijk?

Met behulp van off-page SEO zorg je ervoor dat jouw site op meerdere platformen gevonden kan worden. Denk aan vindbaarheid via Social Media, via andere website, op forums en zelfs in kranten of nieuwssites. 

Zowel zoekmachines als gebruikers zullen jouw site hierdoor steeds meer gaan vertrouwen. Je krijgt meer autoriteit, waardoor jouw bedrijf steeds makkelijker gevonden kan worden door potentiële klanten. 

De autoriteit van je website is een belangrijke ranking factor. Een site met een hogere autoriteit zal namelijk makkelijker hoger ranken in Google dan een site met een lagere autoriteit.

Een goede off-page SEO-strategie draagt dus bij aan een betere ranking in zoekmachines. Sterker nog, zonder het toepassen van off-page SEO-tactieken is ranken in zoekmachines heel moeilijk.

Voorbeeld

Ahrefs resultaten voor keyword vloer vloerverwarming

In bovenstaande afbeelding zie je de zoekresultaten in Google voor het keyword “vloer vloerverwarming”. Bovenaan staat een site met een domein ranking (DR) van 10. In principe is dit een vrij lage autoriteit-score. 

Ze hebben hun off-page SEO-strategie echter beter op orde dan resultaat 2 en 3. Voor deze post over geschikte vloeren voor vloerverwarming hebben ze namelijk zes zeer relevante backlinks verzameld. 

Op nummer twee rankt een site met een DR-score van 46, zonder relevante backlinks. Deze site kan voor dit onderwerp vrij hoog ranken in Google, omdat ze al een hoge autoriteit hebben.

Een site met een lage autoriteit moet dus meer werk verrichten (specifieke backlinks verzamelen), om hoog te kunnen ranken. 

Voor een site met een hoge autoriteit geldt dat de betrouwbaarheid al is bewezen vanuit andere bronnen. Ze zullen hierdoor hoger kunnen ranken zonder backlinks naar dat specifieke artikel.

Op nummer drie staat Gamma met een DR-score van 71 en 16 backlinks. De content op deze pagina is echter vrij mager en hierdoor minder relevant dan de content van de nummers 1 en 2.

Off-page SEO is dus belangrijk voor je rankings, maar om te kunnen ranken in Google is de relevantie van je content ook belangrijk.

Het verschil tussen on-page SEO, technische SEO en off-page SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het omvat alle tactieken voor het optimaliseren van je website en je content om gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. 

Je kunt SEO opdelen in drie onderdelen, namelijk on-page SEO, technische SEO en off-page SEO.

  • On-page SEO. Alle aanpassingen die je op je website uitvoert om beter gevonden te worden door zoekmachines vallen onder on-page SEO. Denk hierbij aan het schrijven van goede content en het optimaliseren van title tags, meta tags, tussenkopjes, interne links, afbeeldingen en meer. 

  • Technische SEO. Dit zijn alle technische zaken waardoor zoekmachines jouw website makkelijker kunnen crawlen en indexeren. Denk hierbij aan de sitesnelheid, structured data, canonicalisering en meer. 

  • Off-page SEO. De SEO-tactieken die buiten je eigen website plaatsvinden vallen onder off-page SEO. Denk hierbij aan link building, contentmarketing, social media, benoemingen in of deelnames aan podcasts, gastbloggen, influencer marketing en meer.

Alle SEO-onderdelen dragen bij aan een betere online vindbaarheid. Om optimaal te kunnen profiteren van off-page SEO moeten de overige SEO-onderdelen van je website eerst op orde zijn.

Off-page seo infographic

Link building

Link building is een van de belangrijkste off-page SEO-technieken. Backlinks maken namelijk een groot deel uit van het Google algoritme.

Je moet echter goed begrijpen hoe het algoritme werkt en waar een link aan moet voldoen. Simpelweg zoveel mogelijk links verzamelen van onbetrouwbare en irrelevante sites gaat je namelijk niet helpen.

Backlinks kunnen een grote bijdrage leveren aan je rankings als ze relevant zijn en bij autoritaire sites vandaan komen. Dit laat namelijk zien dat een betrouwbare site je vertrouwt en dat wekt weer vertrouwen voor jouw website.

Hoe meer relevante en kwalitatieve backlinks je verzamelt, hoe meer vertrouwen je website uitstraalt. Je site heeft hierdoor meer autoriteit en zal makkelijker ranken.

Naarmate je steeds meer goede backlinks verzamelt en dus meer autoriteit opbouwt, kun je proberen voor competitievere zoektermen te ranken. Als dit lukt, kun je veel meer bezoekers naar je website trekken. 

Het genereren van relevante en hoogkwalitatieve backlinks kost veel tijd en energie. Je moet er zelf hard voor werken, maar het betaalt zich ook terug.

In het begin zal je vooral backlinks moeten verzamelen via outreach. Dit houdt in dat je zelf websites gaat benaderen met de vraag of ze naar jouw content willen linken.

Hiervoor moet je eerst relevante websites vinden die al een hoge autoriteit hebben. Je kunt bijvoorbeeld SEO-tools zoals Ahrefs en SEMrush gebruiken om in te zien welke sites naar jouw concurrentie ranken.

Zorg ervoor dat je kwalitatieve teksten schrijft die de moeite waard zijn om naar te linken. Dit zal het eenvoudiger maken om een positieve reactie te krijgen op de vraag of sites naar jouw content willen linken.

Door sites te benaderen die al backlinks weggeven, weet je in ieder geval zeker dat ze ertoe bereid zijn. Het is nu een kwestie van het opstellen van een persoonlijke e-mail met een goede onderbouwing waarom ze ook naar jouw content zouden moeten linken.

Naast outreach zijn er nog enkele andere link building tactics, namelijk:

  • Vermeldingen op Social Media met een link naar je artikel.

  • Vragen om gebroken links op een site te vervangen met een link naar jouw site.

  • Hoge kwaliteit content creëren waar van nature naar toe wordt gelinkt.

  • Infographics maken die een complex onderdeel visueel uitleggen.

  • Benader een online krant om jouw verhaal te publiceren.

  • Wordt een gast in een podcast of interview.

  • Beantwoord vragen op forums met eventueel een link naar je website voor meer informatie.

Houd echter altijd in gedachten dat een relevante, kwalitatieve en unieke link meer bijdraagt aan de autoriteit van jouw website.

Een kwalitatieve backlink is relevant, komt van een website met een hoge autoriteit en is uniek

Relevantie

Een backlink die relevant is aan het onderwerp waar jij over schrijft, is meer waard. Een reisbureau zal dus vooral backlinks willen ontvangen van reisblogs, online uitgevers (Lonely Planet) en sites met toeristeninformatie. 

Een link van een recepten-website naar een site over motoren is niet erg relevant en is niet erg waardevol.

Hoe meer relevante backlinks je hebt, hoe meer vertrouwen je uitstraalt. Relevante backlinks dragen dus bij aan de autoriteit van je website.

Dat gezegd hebbende kan het geen kwaad om een aantal backlinks te hebben die minder relevant zijn. Probeer echter te voorkomen dat de meerderheid van je backlinks irrelevant is. 

Autoriteit

De autoriteit van een website waar de backlink vandaan komt, speelt ook een belangrijke rol. Hoe hoger de autoriteit, hoe waardevoller de backlink is. 

Een backlink van Lonely Planet (DA 87), is dus waardevoller dan een backlink van Reisjunk (DA 43). Hiervoor geldt echter wel weer dat de link ook relevant moet zijn. 

Als de link vanuit Reisjunk relevanter is dan vanuit Lonely Planet, kan de link van Reisjunk alsnog waardevoller zijn.

Uniek

Voor meerdere backlinks geldt dat ze meer waarde hebben wanneer ze allemaal bij verschillende bronnen vandaan komen.

Een website met 100 backlinks die afkomstig zijn van slechts 5 verschillende domeinen zal dus nog steeds niet veel autoriteit uitstralen.

Een website met 15 kwalitatieve backlinks die allemaal van verschillende domeinen komen zal meer autoriteit hebben.

Social media

We kunnen niet meer om Social Media heen. Facebook, YouTube, Twitter, Instagram en Pinterest worden allemaal ingezet om herkenbaarheid te creëren. Actief zijn op Social Media is dan ook een goede off-page SEO-tactiek. 

Hoe meer actieve Social Media profielen je hebt, hoe groter het publiek zal zijn dat je aanspreekt. Daarnaast geven actieve Social Media profielen ook een positief signaal af naar Google.

Aanwezig zijn op Social Media draagt echter niet per se direct bij aan een hogere ranking in zoekmachines. Het zorgt er dus wel voor dat je zichtbaar bent voor een groter publiek.

Je kunt daarnaast vanuit Social Media linken naar je artikelen. Probeer hier vervolgens positieve reacties op te krijgen. Je straalt hiermee weer vertrouwen en autoriteit uit.

Tot slot kun je Social Media inzetten als contactkanaal. Maak het mogelijk om potentiële klanten persoonlijk antwoord te geven op hun vragen via Facebook-chat of Twitter. 

Voor het publiek verlaagt het de drempel om contact op te nemen met je bedrijf. Voor jou is dat de ideale mogelijkheid om eenvoudig in contact te komen met potentiële nieuwe klanten. 

Guest blogs

Guest blogs zijn artikelen die je schrijft voor een andere website. Je kunt dit overigens veel breder inzetten dan alleen maar voor het genereren van backlinks.

Een artikel dat is geschreven door jou of door je bedrijf straalt ontzettend veel autoriteit uit. Het laat zien dan een andere site jou heeft uitgenodigd om diepgaande informatie te geven over een onderwerp.

Je laat hiermee zien dat je een expert bent op jouw gebied en dat mensen naar jou toe kunnen komen voor antwoorden. Zeker wanneer je als gast voor een zeer relevante website schrijft.

Het verkeer van een gerelateerde site leidt je via een gastblog eenvoudig naar je eigen website toe. Je kunt hierdoor een heel nieuw en groter publiek aanspreken. 

Gastbloggen is dus op meerdere vlakken een hele sterke off-site SEO-tactiek. Je kunt je merk opbouwen, straalt expertise uit en werkt ook nog eens aan de autoriteit van je website. 

Brand mentions

Brand mentions zijn vernoemingen van je merk op andere websites of platformen. Zelfs als er geen link naar jouw website aan vast hangt, merkt Google dit op en draagt het bij aan de autoriteit van je website.

Uiteraard geldt ook voor brand mentions weer dat de relevantie van de site waarop je vernoemd wordt belangrijk is. Een site kan het beste gerelateerd zijn aan hetzelfde onderwerp waar jij informatie of diensten voor levert.

Influencer marketing

Influencer marketing is een heel andere tactiek dan die we tot nu toe hebben besproken. Bij de eerder besproken tactieken zoek je zelf contact met andere websites. Met influencer marketing gooi je het over een andere boeg.

Je gaat niet zelf aan de slag om websites te vragen voor links of gastblogs te schrijven. In plaats daarvan laat je jouw services, diensten of producten promoten door iemand anders, namelijk influencers.

Influencers hebben een groot bereik en vaak een sterkte band met hun volgers op Social Media. Door ze te betalen of ze gratis gebruik te laten maken van jouw services of producten kunnen zij jouw merk of website promoten aan hun publiek.

Zij zullen hun publiek laten weten hoe ze over jouw product denken. Wanneer ze een positieve indruk geven aan hun volgers kan dit een enorme boost opleveren voor jouw websiteverkeer en je verkopen.

Influencer marketing is dus ook weer een techniek die je kunt toepassen om een nieuw publiek aan te spreken. Je creëert brand awareness. 

Zolang het niet te opzichtig is dat je content marketers betaalt om jouw producten of diensten te promoten is dit een sterkte tactiek om meer betrouwbaarheid te genereren. 

Voorbeeld Happy Socks

Happy socks maakt gebruik van influencers als off-page seo strategie
Instagram post van een influencer voor Happy Socks.

Happy Socks heeft ook lange tijd gebruik gemaakt van influencers. De influencers konden kiezen uit een bepaald assortiment en kregen een of enkele paren opgestuurd. 

Doordat de influencers uit verschillende sokken konden kiezen, hadden ze de mogelijkheid een patroon te kiezen dat perfect paste bij hun uitstraling. Hierdoor konden ze een positieve vibe aan de sokken meegeven.

Zodra ze de sokken ontvingen konden de influencers foto’s en video’s maken om te gebruiken op Social Media of in hun blog posts. 

Op deze manier kon Happy Socks voor een lage prijs een heel groot en nieuw publiek aanspreken. Ze creëerden meer brand awareness en hun verkopen kregen een enorme boost.

Overige off-page SEO-technieken

Naast bovenstaande technieken die we uitgebreid hebben toegelicht zijn er nog een zestal te benoemen, namelijk:

  1. Brand building. Zoektermen met een merknaam erin stralen autoriteit uit. Door jouw merk op te bouwen zullen mensen naar jouw gemerkte artikelen zoeken.

  2. Lokale SEO. Lokale SEO is inmiddels een heel eigen onderdeel van SEO. Toch zijn er enkele off-page tactieken aan verbonden, zoals het opzetten van Google My Business.

  3. Forums. Links vanuit forums hebben niet veel invloed meer op je autoriteit. Je staat via een forum echter in direct contact met publiek dat vragen stelt waar jij antwoorden op hebt. Je kunt jezelf dus heel eenvoudig als expert wegzetten.

  4. Evenementen. Online evenementen, zoals webinars, kunnen een grote bijdrage leveren. Je kunt publiek betrekken bij wat je doet en rekenen op social engagement en zelfs backlinks.

  5. Podcasts. Kijk eens of je te gast kunt komen in een populaire podcast. Net als influencers hebben podcasts vaak een trouw publiek. Wanneer jij door de podcast uitgever als expert wordt gezien, zullen de luisteraars dit volgen. Je kunt zo eenvoudig een nieuw publiek aanspreken.

  6. Reviews. Reviews kunnen Google helpen om jouw site beter te begrijpen. Google gebruikt ze om merksignalen af te leiden, die de domeinautoriteit van je site kunnen vergroten. Uiteindelijk kan je positie in de zoekresultaten hiermee verbeteren.

Black-hat SEO

Verkeerd uitgevoerde off-page SEO werkt averechts en wordt black-hat SEO genoemd. Wanneer je off-page SEO goed uitvoert, wordt dit white-hat SEO genoemd.

Als je met off-page SEO aan de slag gaat is het belangrijk om te weten wat black-hat SEO is. Je kunt er door Google namelijk voor worden bestraft, dat leidt tot lagere rankings, of zelfs uitsluiting van je pagina uit de zoekresultaten..

Het is voornamelijk off-page SEO dat verkeerd kan worden uitgevoerd. Er is namelijk weinig controle uit te oefenen vanuit externe websites. 

Linkbuilding is een goed voorbeeld om dit verder toe te lichten. In het geval van white-hat SEO verzamel je selectieve links van relevante en autoritaire websites. Dit levert autoriteit op en leidt tot hogere rankings. 

Je kunt echter ook gaan voor gemak en een linkfarm inschakelen. Je betaalt de service en zij zorgen er in no-time voor dat je honderden of duizenden backlinks ontvangt.

De backlinks die zo’n linkfarm geeft zijn doorgaans irrelevant en van laag autoritaire websites. Daarbij zijn ze ook niet uniek, omdat ze van slechts enkele IP-adressen komen. Dit is black-hat SEO.

Een groot aantal van deze links zorgt er namelijk voor dat Google argwaan krijgt en je dus bestraft. In plaats van hoger ranken zal je dus lager ranken met dit soort technieken. 

Het verschil tussen black-hat en white-hat seo-strategieën
Een overzicht met de verschillen tussen black-hat en white-hat SEO-strategieën

Beginnen met off-page SEO

In deze gids hebben we je vele off-page SEO-tactieken laten zien. Het opbouwen van backlinks blijft een van de belangrijkste SEO-technieken om je rankings te boosten.

Begin daarom met het vergaren van backlinks. Start hierbij met backlinks naar blogs, artikelen of pagina’s waarvoor je het liefst gevonden wil worden via Google. 

Door hier te beginnen kun je gericht op zoek naar relevante websites. Het verkrijgen van links naar deze artikelen levert daarbij direct veel voordeel op. 

Na het opzetten van een backlink strategie kun je aan de slag met de overige off-page SEO-tactieken. Maak gebruik van een SEO-campagne om overzicht te creëren en activiteiten in te plannen.

Off-page SEO uitbesteden

Wil je graag hulp inschakelen of jouw off-page SEO zelfs helemaal uitbesteden? Dan ben je bij Leadi aan het juiste adres.

Wij zijn een marketingbureau dat gespecialiseerd is in SEO en SEA. Met behulp van onze unieke sprintmethode bepaal je zelf welke werkzaamheden wij wanneer voor jou uitvoeren.

Je kunt rekenen op duidelijke afspraken, transparante prijzen en gespecialiseerde werkzaamheden. Heb je interesse of meer vragen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.

    Neem contact op