Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Waarom SEO en SEA combineren? SEO en/of SEA uitbesteden?

Ben je benieuwd of je je beter kunt richten op SEO of SEA? Waarom combineer je ze niet?

Met SEO werk je aan je organische vindbaarheid en met SEA sta je met advertenties altijd bovenaan in Google. De twee vullen elkaar enorm goed aan als het aankomt op data, kosten en tijdspanne. 

SEO en SEA combineren is overigens niets nieuws. De term Search Engine Marketing (SEM) omvat beide kanalen om te ranken in Google. Samen zorgen ze ervoor dat je beter vindbaar bent in Google en dat jouw website vaker in de zoekresultaten tevoorschijn komt. 

Ben jij benieuwd wat de combinatie van SEO en SEA voor jouw website kan opleveren? Lees dan snel verder om je antwoord te vinden.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Voordat we uitleggen hoe en waarom SEO en SEA te combineren, lichten we eerst nog even de verschillen toe. 

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Met behulp van SEO verbeter je de organische vindbaarheid van je website in de resultaten van een zoekmachine. 

SEA staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). Met behulp van SEA verbeter je de vindbaarheid van je zoekmachine advertenties. Advertenties staan boven de organische zoekresultaten, maar je moet betalen om hier tevoorschijn te komen. 

De organische ranking van websites wordt bepaald aan de hand van een algoritme dat de beste resultaten voor een bepaald zoekwoord laat zien. 

De ranking van advertenties wordt bepaald aan de hand van de kwaliteitsscore. De Costs Per Click (CPC) die je opgeeft, wordt ook meegenomen in deze kwaliteitsscore.

Wil je meer weten over de verschillen? Lees verder in onze gids ‘De verschillen tussen SEO en SEA uitgelegd’.

Serp seo en sea verschil
In de zoekresultaten van Google zie je bovenaan de advertenties die kunnen bestaan uit shopping ads, tekst ads of beide. Daaronder volgen de organische resultaten. Een gebruiker van Google ziet dus altijd eerst de advertenties.

Waarom SEO en SEA combineren?

Zowel SEO als SEA leveren data op die je kunt gebruiken om je website te optimaliseren. Wat veel mensen echter niet weten is dat je de data onderling kunt uitwisselen om je algehele SEM te verbeteren.

SEO-campagnes combineren met SEA zorgt er uiteindelijk voor dat je advertentiekosten kunt besparen en zowel op de korte als op de lange termijn kunt ranken in Google

Het combineren van SEO en SEA levert een aantal voordelen op:

  • Advertenties zorgen voor resultaten op de korte termijn, totdat organische ranking het overneemt.

  • Uit je SEA-campagnes kun je zoekwoorden halen die je voor SEO kunt toepassen.

  • Uit je organische resultaten kun je zoekwoorden halen die je voor je advertenties kunt gebruiken. 

  • Je kunt advertentiekosten verlagen door je landingspagina’s met SEO te optimaliseren.

  • Door SEO en SEA te combineren kun je verschillende doelgroepen aanspreken.

Lees verder in onze gids “De voor- en nadelen van SEO” om meer te weten te komen.

Het effect van SEA op SEO

Om te ranken in de organische resultaten van Google moet je behoorlijk wat tijd besteden in het creëren en optimaliseren van content. Het kan daarbij tot wel zes maanden duren voordat Google je website oppikt en in de zoekresultaten opneemt. 

Met SEA heb je veel sneller resultaat. Vanaf het moment dat je een advertentiebudget instelt en je advertentie live zet kun je ranken in Google. 

SEO en SEA combineren zorgt ervoor dat je snel resultaat hebt, zodat je inkomen kunt genereren. Het geeft je tijd en budget om te blijven werken aan je langetermijnresultaten via SEO. 

SEA geeft daarbij snel inzicht in de kwaliteit en relevantie van je pagina’s. Je kunt deze inzichten gebruiken om je pagina’s voor SEO te optimaliseren. Je hoeft dus geen maanden te wachten om te weten te komen welke optimalisaties je voor SEO door kunt voeren om hoger te ranken.

Tot slot kan SEO en SEA combineren ontzettend krachtig zijn op het moment dat je organisch rankt. Een gebruiker van Google kan jouw website dan namelijk meerdere keren in de zoekresultaten terugvinden, dat meer vertrouwen wekt.

Seo en sea combineren voor sterkere aanwezigheid in de google zoekresultaten
Sunny Cars komt zowel in de advertenties als in de organische zoekresultaten naar voren. Een gebruiker van Google komt hierdoor met één zoekterm, twee keer in aanraking met het bedrijf. Het kan vertrouwen opwekken bij de gebruiker waardoor hij of zij sneller voor Sunny Cars kan kiezen.

SEO-strategie bepalen aan de hand van SEA-campagnes

Zoekwoorden zijn het belangrijkste onderdeel als het aankomt op SEO en SEA. Voor SEA zijn ze belangrijk, omdat je moet onderzoeken voor welke zoekwoorden advertenties worden weergegeven en wat de kosten zijn.

Voor SEO kan het lang duren voordat je rankt voor een zoekwoord die je gebruikt tijdens het schrijven van een tekst op je website. Voordat je er tijd en moeite in steekt wil je dus zeker weten dat je je op het juiste zoekwoord richt. 

Een SEA-campagne kan je heel veel inzicht geven in de potentie van een zoekwoord. Je kunt namelijk het aantal impressies zien, de Click Through Rate (CTR) en de conversie rate. 

Je kunt SEO en SEA combineren door je huidige SEA-campagnes te gebruiken om goede zoekwoorden voor SEO te vinden. Ga bijvoorbeeld na welk op welk zoekwoord het vaakste wordt gezocht of welke de hoogste conversie rate heeft.

Een andere strategie is om korte SEA-campagnes te draaien voor een aantal gerelateerde zoekwoorden om te zien welke het beste presteert. Je kunt je met SEO vervolgens op het best presterende zoekwoord richten. 

Een goede tactiek is dus om de beste zoekwoorden uit je SEA-campagnes op te nemen in je SEO-strategie. Je weet voor deze zoekwoorden namelijk dat erop gezocht wordt en dat ze de potentie hebben om je conversies op te leveren.

Nieuwe zoekwoorden ontdekken voor SEO met SEA

In het verlengde van het hierboven genoemde punt kun je met behulp van een SEA-campagne ook volledig nieuwe zoekwoorden ontdekken voor SEO. SEO en SEA combineren wordt zo nog winstgevender. 

Wanneer je een SEA-campagne opstelt in Google Adwords kun je kiezen uit drie verschillende zoektypen:

  • Breed zoeken. Je advertenties kunnen worden weergegeven voor gerelateerde zoekopdrachten. 

  • Zoeken op woordgroep. Je advertenties kunnen worden weergegeven voor woordgroepen die het zoekwoord bevatten. 

  • Exact zoeken. Je advertenties worden alleen weergegeven voor zoektermen met dezelfde betekenis of intenties als het opgegeven zoekwoord. 

Google sea-campagne zoektypen
De verschillende zoektypen die je kunt instellen voor een SEA-campagne in Google Adwords.

Het instellen van een SEA-campagne met een breed zoekwoord zorgt ervoor dat je advertentie voor heel veel relevante zoektermen wordt getoond. Na verloop van tijd kun je precies zien hoe vaak je advertentie is getoond voor welke zoektermen en hoe vaak er is doorgeklikt naar je website.

Aan de hand van deze data kun je bepalen op welk zoekwoord je je het beste kunt richten voor SEO. Kies voor het zoekwoord waar het vaakst op wordt gezocht of de hoogste CTR heeft. Zorg er uiteraard voor dat het zoekwoord relevant is en dus past bij het product of de service die je verkoopt en overeenkomt met de zoekintentie van gebruikers. 

SEA-campagnes uitbreiden met data uit Google Search Console

We hebben nu dus laten zien dat het mogelijk is om SEO en SEA te combineren door middel van SEA-data. Je kunt echter ook SEO-data gebruiken om je SEA te optimaliseren. 

Google Search Console is een krachtige tool van Google die heel veel inzicht biedt in de organische aanwezigheid van je website. Per pagina kun je precies zien via welke zoekwoorden jouw website wordt gevonden. Per zoekwoord geeft GSC de volgende data:

  • Aantal impressies

  • Aantal kliks naar je website

  • CTR

  • Gemiddelde positie in de organische resultaten

Het is mogelijk dat je laag rankt in de organische resultaten voor een zoekwoord dat heel veel impressies heeft. Dit zoekwoord kun je gebruiken in een SEA-campagne om met behulp van advertenties toch bovenaan in de zoekresultaten te komen. 

Je kunt SEO en SEA combineren om in te zetten op de juiste zoekwoorden voor je advertenties en zo een groter publiek te bereiken. 

Google search console data gebruiken om seo en sea te combineren
De zoekterm ‘Bitcoin kopen’ heeft veel impressies. Het zoekwoord heeft een goede potentie om bezoekers naar de website te halen. Organisch rankt de site slechts op positie 93. Via de organische resultaten zal de website dus geen bezoekers ontvangen. Ze kunnen het zoekwoord in een advertentie opnemen om via dit zoekwoord toch websitebezoekers te ontvangen.

Naast de inzichten per pagina is het ook mogelijk alle data van je website te exporteren naar Google Sheets. Het overzicht geeft alle organische zoekwoorden per pagina en dit kun je gebruiken om je huidige SEA-campagnes te optimaliseren:

  • Ga na of er belangrijke zoektermen voor pagina’s zijn die je nog niet in je SEA-campagne hebt opgenomen.

  • Maak een nieuwe advertentiegroep aan voor een pagina waar nog geen advertenties voor draaien. Met het overzicht weet je precies welke zoektermen relevant zijn.

  • Controleer of je advertenties voor bepaalde zoektermen op de juiste landingspagina terecht komen. 

Heb je nog geen toegang tot Google Search Console? Bekijk dan hoe je Google Search Console in 5 stappen kunt instellen

Verhoog de kwaliteitsscore van je advertenties met SEO

Dat je betaalt voor advertenties in Google, wil niet zeggen dat ze ook altijd tevoorschijn komen in de zoekresultaten. Het is een competitieve markt en je moet je advertenties zo goed mogelijk optimaliseren om er maximaal rendement uit te halen.

Of jouw advertentie wel of niet wordt weergegeven in Google hangt af van de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van de volgende punten:

  • Zoekwoord. Er moeten advertenties worden getoond voor het zoekwoord en dit is niet voor alle zoekwoorden het geval. 

  • Kwaliteit. De titel en de omschrijving van de advertentie moeten overeenkomen met het zoekwoord en de zoekintentie. 

  • CPC. De kosten die je voor een klik naar je website betaalt. 

  • Landingspagina. De kwaliteit van de pagina waar de bezoeker op landt na een klik vanuit de advertentie. De landingspagina moet kwalitatief zijn en overeenkomen met de advertentie. 

Kwaliteitsscore google ads
Overzicht van de kwaliteitsscores van Google advertenties.

Hoe hoger de kwaliteitsscore van je advertentie is, hoe vaker deze wordt weergegeven. Je kunt SEO en SEA combineren om de kwaliteitsscore van je advertenties te verhogen. 

Je kunt je landingspagina met behulp van SEO optimaliseren om deze relevanter te maken en hierdoor de kwaliteitsscore te verhogen. 

Ga allereerst na of de landingspagina de juiste intentie heeft. Vinden bezoekers hier waar ze naar op zoek zijn als ze op jouw advertentie klikken?

Voer vervolgens een zoekwoordenonderzoek uit voor de betreffende pagina. Maak hiervoor gebruik van Google Search Console en andere tools zoals Ahrefs of Semrush

Controleer voor de relevante zoektermen of je informatie aan de bestemmingspagina kunt toevoegen om de kwaliteit te verbeteren. 

Een hogere kwaliteitsscore voor je landingspagina betekent dat je lager kunt inzetten op je CPC om dezelfde resultaten te behalen. Door SEO en SEA te combineren bereik je dus lagere advertentiekosten.

Lees verder in onze gids ‘De perfecte landingspagina voor SEA campagnes maken’.

Betere SEO zorgt voor goedkopere SEA

Het verbeteren van de SEO van je landingspagina is niet de enige manier om op advertentiekosten te besparen. 

Hoe hoger je organisch rankt, hoe minder je hoeft te adverteren. Je staat immers al bovenaan de zoekresultaten en op deze manier kun je het advertentiebudget inperken. 

In het begin zal je wellicht meer advertentiebudget instellen, zodat je website de tijd heeft om organisch te kunnen ranken. Op het moment dat organische ranking voor bezoekers en conversies zorgen kun je het advertentiebudget steeds verder terugschroeven.

Voor het beste resultaat is het goed om altijd SEO en SEA te combineren. Door het advertentiebudget te verlagen voor zoekwoorden waar je organisch op rankt, kun je op andere zoekwoorden inzetten voor SEA. Zo word je voor een steeds groter scala aan zoekwoorden gevonden op Google. 

Breed inzetten op verschillende zoekwoorden

Zowel voor SEO als SEA kun je breed inzetten op verschillende zoekwoorden. Met SEO kun je een aantal relevante zoekwoorden opnemen op je pagina’s. Met SEA kun je advertentiegroepen maken die zich richten op verschillende gerelateerde zoekwoorden. 

De zoekwoorden die je voor SEO en SEA gebruikt zullen echter verschillend zijn. Voor SEO is het belangrijk om te letten op de mogelijkheid om organisch te ranken. Voor SEA is de zoekintentie en het zoekvolume belangrijker. 

Door SEO en SEA te combineren kun je dus heel breed inzetten op zoekwoorden. Met behulp van SEA kun je bezoekers naar pagina’s trekken die niet voor organische zoekwoorden ranken. Je website wordt op deze manier door meer gebruikers gevonden.

Alle controle met SEA, Google bepaalt het bij SEO

Er is een verschil in de voorvertoning in Google als het aankomt op SEO en SEA. 

Met SEA heb je alle controle en vrijheid als het aankomt op de advertentieteksten. Je bepaalt zelf de titel en de omschrijving en deze zullen worden getoond in de zoekresultaten.

Voor SEO geldt ook dat je zelf de meta titel en meta omschrijving op kunt geven, maar Google zal hier niet altijd gehoor aan geven. In de meeste gevallen zal Google zelf een meta omschrijving in elkaar zetten met relevante informatie uit je artikel dat past bij het zoekwoord dat de gebruiker heeft ingetypt.

Het voordeel van SEA is dus dat je beter kunt verkopen, omdat je beter in de hand hebt welke informatie er in Google wordt getoond. Je kunt inspelen op Unique Selling Points (USP) om je producten of services te promoten. 

SEO en SEA combineren geeft je de mogelijkheid om zowel relevante als verkopende informatie aan een gebruiker te geven. Kijk nog maar eens terug naar de advertentie en het organische resultaat van Sunny Cars:

Seo en sea combineren voor sterkere aanwezigheid in de google zoekresultaten
De titel en omschrijving zijn totaal anders voor de advertentie en het organische zoekresultaat. Toch leiden beide snippets naar dezelfde pagina. Door SEO en SEA te combineren kun je dus verschillende doelgroepen aanspreken.

In de advertentie maakt Sunny Cars zowel in de titel als de omschrijving gebruik van power words, zoals zorgeloos, optimaal genieten en vakantie. Ze promoten hiermee hun services en proberen de gebruiker te overtuigen om hun advertentie te klikken.

In het organische resultaat wordt meer algemene informatie gegeven over de verzekering, de kilometers en het eigen risico. Ze willen de gebruiker dus informeren over hun services, maar proberen nog niet direct te verkopen. 

Een gebruiker die weet waar hij of zij naar op zoek is zal op de advertentie klikken, omdat het aanbod goed klinkt. Een gebruiker die nog aan het oriënteren is, zal op het organische resultaat klikken, om meer informatie in te winnen. Door SEO en SEA te combineren bereik je dus een grotere doelgroep. 

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    SEO en/of SEA uitbesteden?

    Wil je graag aan de slag met het combineren van SEO en SEA, maar loop je ergens op stuk? Dan kun je ervoor kiezen om je SEO en/of SEA uit te besteden. 

    Door je SEO uit te besteden kun je erop rekenen dat je geen tijd meer verspilt aan het creëren van content voor kansloze zoekwoorden. Benut je tijd optimaal door aan de hand van een gedegen zoekwoordenonderzoek en concurrentieanalyse content te creëren die kan ranken. 

    SEA uitbesteden biedt vaak snelle resultaten. Je kunt rekenen op zo laag mogelijke advertentiekosten en geoptimaliseerde landingspagina’s voor zo hoog mogelijke conversieratio’s. 

    Je kunt bij Leadi terecht om SEO en SEA uit te besteden. Wij zijn een online marketingbureau dat zich volledig op Search Engine Marketing richt. Onze in-huis SEO specialisten gaan graag voor je aan de slag. 

    Onze unieke werkwijze zorgt voor veel flexibiliteit. Het is namelijk niet nodig om een vast contract of abonnement af te sluiten. Bij ons kies je on-the-go welke hulp je wanneer in wil schakelen.

    Leadi werkt namelijk met sprints. Een sprint is een korte tijdsperiode waarin vooraf afgesproken werkzaamheden voor je worden uitgevoerd tegen een vaste prijs. Aan het einde van de sprint weet je dus precies hoe je ervoor staat. 

    Wil je meer weten over de mogelijkheden om SEO en SEA te combineren? Of heb je een algemene vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier. 

      Neem contact op