Wat is een SEA-campagne? Hoe werkt Google Ads? Hoe maak je een SEA-campagne in 8 stappen? Alle targeting opties Effectieve advertentieteksten Het verschil tussen SEO en SEA Google Performance Max campagnes Hulp nodig om jouw SEA-campagnes op te zetten?

Adverteren in zoekmachines, het klinkt zo eenvoudig. Je zet een advertentie op en je staat bovenaan in Google. In de praktijk komt er echter iets meer bij kijken. 

Doelstellingen en een budget bepalen, onderzoek doen, landingspagina’s maken, campagnes en advertentiegroepen indelen en tot slot nog optimaliseren. Het is een hele klus, maar als je het goed doet, word je daar dan ook rijkelijk voor beloond.

Advertenties zijn een goede manier om jezelf zichtbaar te maken in zoekmachines. Een goede SEA-campagne opzetten helpt je om meer rendement te halen. In deze gids leggen we stap voor stap uit hoe jij winstgevende SEA-campagnes op kunt zetten om meer website bezoekers te krijgen, meer leads te genereren en meer te verkopen.

Wat is een SEA-campagne?

SEA staat voor Search Engine Advertisement. Het is gericht op het adverteren in zoekmachines. Een SEA-campagne zet je op met een bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld meer verkopen van een bepaald product. Je richt de campagne zo in dat je advertenties worden getoond aan de juiste doelgroep. 

Verschillende soorten SEA-campagnes

Er zijn een aantal verschillende campagnes die je kunt opzetten. Zo wordt er onderscheid gemaakt in display advertenties en zoekmachine advertenties.

Display advertenties

Display advertenties zijn de advertenties die je op websites ziet. Ze kunnen tussen alinea’s door worden weergegeven of aan de zijkant van een website. 

Display ads op een reisblog
Op deze reisblog worden display ads getoond

Zoekmachine advertenties

Met zoekmachine advertenties (search ads) kun je bovenaan in de zoekresultaten van een zoekmachine komen. Advertenties worden boven de organische zoekresultaten weergegeven. Jouw website staat hierdoor bovenaan als gebruikers een zoekterm invoeren waar jij een SEA-campagne voor hebt opgezet.

Zoekmachine advertenties kunnen worden onderverdeeld in tekst- en shopping ads. Tekst advertenties zijn voorzien van een titel en een beschrijving. Je kunt dit gebruiken voor algemene zoekwoorden waarvoor je gevonden wil worden. 

Shopping advertenties zijn voorzien van een afbeelding. Deze advertenties zijn heel geschikt als je fysieke producten verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan kleding, kampeerspullen of beddengoed. 

Shopping advertentie
Shopping advertenties in de zoekresultaten van Google
Tekstadvertentie
Tekstadvertenties in de zoekresultaten van Google

Hoe werkt Google Ads?

Google biedt ruimte voor meerdere advertenties, maar er kan er maar één bovenaan staan. Aan de hand van een veilingsysteem bepaalt Google welke advertenties er getoond worden en in welke volgorde.

Het veilingsysteem kijkt naar drie onderdelen:

  1. Bod op CPC. Voor iedere klik op je advertentie betaal je een bedrag aan Google. Welk bedrag dit is, bepaal je zelf. Je biedt dus op de Costs Per Click (CPC) en laat daarmee aan Google weten welke prijs jij bereid bent om te betalen voor een klik op je advertentie. 

  2. Kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore van een advertentie wordt bepaald aan de hand van een aantal punten: relevantie van het zoekwoord en de advertentie en de kwaliteit van de landingspagina. Tot slot worden de klikratio en de historische prestaties ook meegenomen. 

  3. Campagnestructuur: Sinds begin 2021 kijkt Google ook naar je campagnestructuur. In je account kun je verschillende SEA-campagnes opzetten. Per campagne kun je verschillende advertentiegroepen aanmaken. Hoe relevanter de zoekwoorden per advertentiegroep zijn en hoe relevanter de advertentiegroepen zijn per campagne, hoe beter je scoort. 

Het is belangrijk om te beseffen dat de CPC dus niet leidend is voor de positie van je advertentie. Door je account en campagnes goed in te richten en advertenties te optimaliseren, kun je voor minder kosten adverteren.

Formule advertentie score google ads

Hoe maak je een SEA-campagne in 8 stappen?

Je wil natuurlijk zoveel mogelijk rendement uit je advertenties halen. Om dat voor elkaar te krijgen komt er iets meer bij kijken dan even snel een advertentie opzetten met een paar random zoektermen. Een SEA-campagne opzetten doe je daarom in de volgende 8 stappen:

  1. Doelstellingen bepalen

  2. Onderzoek doen

  3. Budget bepalen

  4. Zoekwoorden bepalen

  5. Landingspagina’s maken

  6. Campagne opzetten

  7. Advertenties opzetten

  8. Optimaliseren

We lichten hieronder toe wat je voor iedere stap moet doen om een sterke SEA-campagne op te zetten. 

Stap 1. Bepaal de doelstelling

De eerste stap voor het opzetten van een SEA-campagne is gelijk een hele belangrijke. Het bepalen van de doelstellingen is namelijk leidend voor hoe je de campagne uiteindelijk gaat inrichten. 

Je kunt verschillende doelstellingen hebben, bijvoorbeeld:

  • Leads verzamelen (door je mailinglist te groeien)

  • Meer website bezoekers aantrekken

  • Verkoop van product X opschalen

De doelstelling heeft invloed op alle vervolgstappen. Het bepaalt namelijk welke zoekwoorden je gaat gebruiken, wat je budget mag zijn en hoe je je landingspagina moet inrichten. 

Stap 2. Doe goed onderzoek

Een goed begin is het halve werk. Goed onderzoek geeft je alles wat je nodig hebt om de volgende stappen goed uit te kunnen voeren.

Je gaat op zoek naar goede zoekwoorden en neemt een kijkje bij je concurrenten. 

Concurrenten kunnen een hoop prijs geven. Met geavanceerde tools zoals Ahrefs en Semrush kun je precies zien voor welke zoekwoorden je concurrenten advertenties draaien. Dit kan een voorsprong bieden tijdens je eigen zoekwoorden onderzoek. 

Om zoekwoorden onderzoek te doen bepaal je eerst het onderwerp. Vervolgens gebruik je tools zoals Google Keyword Planner, Ahrefs of Semrush om bijpassende zoektermen te vinden.

De data van de zoektermen verzamel je in een overzicht. Daarbij is het belangrijk om de gemiddelde CPC van iedere zoekterm op te slaan. 

Nadat je een aantal zoektermen hebt verzameld kun je bepalen wat de zoekintenties zijn voor ieder zoekwoord. Hierdoor kun je inzien welke het beste aansluiten bij de doelstelling van de campagne. 

Lees verder in onze gids “De complete gids voor zoekwoorden onderzoek” voor meer toelichting. 

Zoekwoorden onderzoek in zes stappen

Stap 3. Bepaal je budget

Nu is het tijd om het budget voor je SEA-campagne te bepalen. Hiervoor heb je de gegevens uit de vorige twee stappen nodig. Hieronder een aantal punten die je in gedachten kunt houden bij het opstellen van je advertentiebudget:

  • Je betaalt pas als er daadwerkelijk op een advertentie wordt geklikt. 

  • Doelstellingen als meer leads en meer websitebezoekers zullen een lagere Return On Ads Spend (ROAS) behalen dan een doelstelling om meer te verkopen.

  • De advertentiekosten zullen hoger liggen als je wil adverteren voor competitieve zoektermen.

  • Je kunt altijd in de loop van tijd je budget opschalen. Begin dus met een klein budget, optimaliseer je campagnes gaandeweg en schroef je budget pas op als de ROAS het waard is. 

Adverteren kost nu eenmaal geld en je hebt een startbudget nodig om advertenties zichtbaar te maken in zoekmachines. Hoe vaker jouw advertentie wordt getoond, hoe meer data je kunt verzamelen. Met deze data kun je je campagnes optimaliseren om de kosten uiteindelijk terug te schroeven. 

Bij Leadi adviseren we kleine bedrijven om te beginnen met een minimaal budget van € 1.000 per maand. Voor grotere bedrijven adviseren we een minimaal budget van € 5.000 per maand. 

Je kunt ook starten met een lager bedrag. Het zal dan echter langer duren voordat je de benodigde data hebt om te kunnen optimaliseren om het rendement te verhogen. 

Uiteindelijk geldt: hoe groter je budget, hoe breder je de campagne kunt opzetten. Met meer budget kun je meer zoekwoorden targeten en je richten op gebruikers uit een groter geografisch gebied. 

Stap 4. Bepaal je zoekwoorden

Aan de hand van de uitkomsten van het zoekwoorden onderzoek en het vastgestelde budget kun je zoekwoorden gaan groeperen. Vervolgens bepaal je welke zoektermen het meest relevant zijn en welke je dus als eerste zal gaan gebruiken voor je campagne.

Houd hierbij rekening met de zoekintentie. Hoe verder gebruikers al in de verkooptrechter zitten, hoe groter de kans is dat ze zullen converteren. Alhoewel conversie dus niet altijd de doelstelling hoeft te zijn. 

Stap 5. Maak goede landingspagina’s

Je landingspagina’s dragen bij aan de kwaliteitsscore van je SEA-campagne. Het is dus belangrijk om goede landingspagina’s te maken die relevant zijn voor de advertentiegroep. 

Voor iedere advertentiegroep maak je een aparte landingspagina die aansluit op de doelstelling en de zoekwoorden. 

Een goede landingspagina voldoet aan een aantal simpele voorwaarden:

  • De focus ligt op het aanbod en niet op het bedrijf. 

  • De focus ligt op één aanbod en komt overeen met het doel. Er zijn verder geen afleidingen. 

  • Er wordt een specifiek publiek aangesproken. 

  • De pagina verzamelt specifieke informatie van de bezoekers.

  • Nadat een bezoeker heeft gedaan wat jij verwacht, wordt de bezoeker doorgestuurd naar een bedankpagina of pop-up.

  • De bedankpagina verwijst naar meer vergelijkbare content nadat het doel is volbracht.

  • Als je een formulier op de pagina gebruikt moet deze simpel zijn, want dit werkt effectiever.

Lees verder in onze gids “De perfecte landingspagina voor SEA-campagnes maken” voor meer tips en tricks. 

Stap 6. Stel je campagne in

Om je eerste SEA-campagne op te zetten zul je eerst een Google Ads account aan moeten maken. Vervolgens kun je aan de slag.

Houd bij het opzetten van je campagnes de campagnestructuur in je achterhoofd. Hoe logischer jij je campagnes indeelt, hoe beter Google je advertenties zal begrijpen. 

Een campagne wordt onderverdeeld in advertentiegroepen. Per advertentiegroep kun je verschillende zoekwoorden targeten. De zoekwoorden moeten relevant zijn voor de advertentiegroep. De advertentiegroepen moeten relevant zijn voor de campagne.

We kunnen de structuur het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld: Een dames kledingwinkel zet een SEA-campagne op voor hun webshop. 

Ze maken een campagne voor hun schoenencollectie met de naam “Dames schoenen”. De advertentiegroepen die ze aanmaken zijn “Hakken”, “Laarzen” en “Sneakers”. Per advertentiegroep voegen ze verschillende relevante zoekwoorden toe die ze tijdens hun zoekwoorden onderzoek hebben gevonden. 

Voor de broekencollectie doen ze hetzelfde. In de campagne “Dames broeken” maken ze de advertentiegroepen “Dames jeans”, “Dames broeken met print” en “Leggings” aan. In iedere advertentiegroep targeten ze relevante zoekwoorden. 

Sea-campagne structuur
Een voorbeeld van een goed opgezette SEA-campagnes van een dames kledingwinkel.

Stap 7. Zet advertenties op

Per advertentiegroep kun je nu advertenties opzetten. De advertentie zal worden getoond voor alle zoektermen die je voor de advertentiegroep hebt opgegeven. 

Google mag hierbij enigszins afwijken als de zoekintentie van de gebruikte zoekterm overeenkomt met een door jou opgegeven zoekterm. 

Bijvoorbeeld: Een gebruiker typt de zoekterm “Jeans met boyfriend fit” in. Google weet dat de zoekintentie overeenkomt met het zoekwoord “boyfriend jeans” die je target in je advertentiegroep. De advertentie wordt dus getoond aan de gebruiker. 

Het is belangrijk dat de advertentie die je maakt relevant is voor alle zoektermen in de advertentiegroep. Hoe relevanter de advertentie, hoe groter de kans dat gebruikers erop klikken. Als de landingspagina nu ook nog relevant is voor de advertentie, is de kans op conversie het grootst. 

Maak gebruik van keyword insertion

Tegenwoordig biedt Google de mogelijkheid om gebruik te maken van {Keyword:insertion}. Dit houdt in dat de advertentietitel en -tekst automatisch geüpdatet worden aan de hand van de zoekterm van een gebruiker. Advertenties worden hierdoor relevanter.

De dames kledingwinkel zet voor de advertentiegroep “Jeans” de volgende advertentie op:

  • Titel: Online {Keyword:Dames_jeans} kopen?

  • URL: www.voorbeeld.nl/jeans

  • Tekst: Koop je favoriete {Keyword:Dames_jeans} al vanaf € 35 online op voorbeeld.nl.

Google past de advertentie nu aan voor het zoekwoord dat wordt gebruikt. Als er geen passend zoekwoord is, wordt de zoekterm “Dames Jeans” gebruikt. De advertentie wordt op de volgende manier getoond aan gebruikers:

Zoekwoord van de gebruikerAdvertentie die wordt getoond
Jeans met boyfriend fitAdvertentie voorbeeld boyfriend jeans
Skinny jeans voor dames kopenAdvertentie voorbeeld skinny jeans
Dames denim broekAdvertentie voorbeeld dames jeans
Google kan met de tag {keyword:insertion} de advertentie aanpassen aan de hand van de gebruikte zoekterm,

Zet verschillende advertenties op

Je kunt per advertentiegroep meerdere advertenties opzetten. Varieer de teksten van de titels en omschrijvingen om te testen wat het beste werkt. 

Na een tijdje kun je bepalen welke advertentie het beste presteert. Deze advertentie laat je staan en de rest verwijder je. Zo haal je maximaal rendement uit je advertentiebudget. 

Stap 8. Optimaliseer je campagne

Bij het opzetten van je SEA-campagne doe je een gok. Je hebt wel een idee van wat goed zou kunnen presteren, maar zeker weten doe je het niet. 

Zodra je advertenties live zijn en in Google worden getoond wordt er data verzameld. Per advertentie zie je hoe vaak deze wordt getoond, hoe vaak erop wordt geklikt en wat je advertentie oplevert. 

Met deze data kun je steeds beter bepalen wat wel en wat niet werkt. Aan de hand hiervan kun je de campagnes optimaliseren: 

  • Weinig vertoningen. Overweeg of je bieding voor de CPC realistisch is. Misschien is het bedrag te laag, waardoor je advertentie niet wordt getoond. Ga ook na of de kwaliteit en relevantie van je advertenties en landingspagina’s in orde is. 

  • Weinig kliks. Herschrijf je advertentieteksten om je advertenties aantrekkelijker te maken. Voor shopping ads kun je ook proberen de afbeelding te wijzigen. 

  • Lage conversieratio. Verbeter je landingspagina’s om ervoor te zorgen dat de content op de pagina goed aansluit bij de zoekwoorden in de advertentiegroep. 

Ga steeds terug naar de data om je advertenties verder te optimaliseren. Je zal merken dat je campagnes steeds beter gaan presteren en dat je voor minder geld je doelstellingen kunt behalen. 

Alle targeting opties

Een belangrijke factor voor het succes van je SEA-campagne is targeting. Je kunt je advertenties namelijk richten op een specifieke doelgroep, zoekwoorden, locatie/taal of apparaat.

  • Targeting op zoekwoorden. Bepaal specifieke zoekwoorden waarvoor jij gevonden wil worden. Als dit zoekwoord wordt gebruikt, doet jouw advertentie mee met de veiling van Google om eventueel getoond te worden.

  • Targeting op taal en/of locatie. Geef aan dat je je advertentie alleen wil laten tonen aan een doelgroep die zich op een specifieke locatie bevindt. Je kunt dit tot op postcode-niveau aangeven. Zeker voor bedrijven die een lokaal publiek willen aanspreken kan dit een hele nuttige optie voor targeting zijn. 

  • Targeting op apparaat. Je kunt ervoor kiezen je advertenties alleen op desktop of telefoon te laten tonen.

  • Targeting op doelgroep. Het is mogelijk om een specifieke doelgroep in te stellen. Zo kun je mensen bereiken op basis van wie ze zijn, wat hun interesses en gewoonten zijn of waarnaar ze actief onderzoek doen.

  • Targeting op eerdere websitebezoekers. Met behulp van Remarketing Lists for Search Advertisement (RLSA) is het mogelijk om advertenties weer te geven aan gebruikers die jouw website al eens hebben bezocht. 

SEA-campagnes opzetten met specifieke targeting kan je helpen om er meer rendement uit te halen. Het is overigens ook mogelijk om advertenties uit te sluiten voor bepaalde targets, waardoor ze juist niet aan een bepaalde groep worden getoond. 

Effectieve advertentieteksten

Let op: Per 30 juni 2022 is het niet meer mogelijk om uitgebreide tekstadvertenties te maken of te bewerken. In plaats daarvan is Google overgestapt op responsieve advertenties. Onderstaande informatie over advertentieteksten is gericht op deze responsieve advertenties. 

Een advertentie bestaat uit drie onderdelen: de titel, de URL en de advertentietekst. Bij het opzetten van je advertentie moet je rekening houden met de volgende factoren:

  • De titel mag maximaal 30 tekens lang zijn. Je moet per advertentie 3 tot 15 verschillende titels opgeven. Google kiest automatisch de titel die het beste presteert.

  • De URL die wordt weergegeven bestaat uit het rootdomein van je website en de padtekst die je opgeeft. Deze tekst hoeft niet precies hetzelfde te zijn als de uiteindelijk URL, maar moet wel relevant zijn. De padtekst is maximaal 15 tekens en je kunt twee verschillende teksten opgeven. 

  • De beschrijving van een advertentie mag maximaal 90 tekens lang zijn. Per advertentie moet je twee tot vier beschrijvingen opgeven, waarvan Google de beste zal tonen.

Effectieve advertentieteksten zetten gebruikers aan om erop te klikken. Je kunt hiervoor gebruik maken van een call-to-action. Voorbeelden hiervan zijn “Bestel nu”, “Neem contact op”, “Lees verder” of “Klik voor meer informatie”. 

Door de call-to-action begrijpen gebruikers wat er van ze verwacht wordt als ze op de advertentie klikken. Je vertelt mensen dat ze op de advertentie moeten klikken, waardoor je de Click Through Rate (CTR) kunt verhogen. 

Mensen die niet willen bestellen, geen contact op willen nemen, niet verder willen lezen of geen informatie willen zullen niet op de advertentie klikken. Je sluit met een call-to-action dus uit dat mensen op je advertentie klikken terwijl ze niet geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Je houdt de advertentiekosten hierdoor zo laag mogelijk. 

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO en SEA maken onderdeel uit van Search Engine Marketing (SEM). SEM richt zich op het beter vindbaar maken van je website in zoekmachines. 

SEO helpt je om meer organisch verkeer op je website te krijgen. SEA richt zich juist op bezoekers die via advertenties op je website terecht komen. 

Je kunt SEO en SEA combineren om je website zo goed mogelijk zichtbaar te maken in zoekmachines. 

Google Performance Max campagnes

Google heeft in 2021 een nieuw type campagne geïntroduceerd dat volledig gericht is op doelstellingen. Hierdoor kun je met één SEA-campagne alle verschillende soorten advertenties tonen aan al je potentiële klanten.

In één campagne kun je potentiële klanten via de volgende kanalen je advertenties laten zien:

Het is een handige tool die je helpt om je advertenties op het juiste moment tijdens de customer journey aan je potentiële klanten te laten zien. Zo kun je je budget zo goed mogelijk verdelen.

Voordat je gebruik maakt van Google Performance Max campagnes is het belangrijk dat je voldoende data hebt uit eerdere advertenties. Je moet namelijk al weten wat wel en wat niet werkt om deze campagnes effectief op te kunnen zetten.

Hulp nodig om jouw SEA-campagnes op te zetten?

Met de informatie uit deze gids kun jij je eerste SEA-campagne opzetten. Er komt echter een hoop bij kijken en het kan nogal overweldigend zijn. We kunnen ons dus goed voorstellen dat je wel wat hulp kunt gebruiken of zelfs heel je SEA uit wil besteden.

Bij Leadi werken we graag met je samen. Je kunt ons inschakelen voor een deel van je SEA, bijvoorbeeld het zoekwoorden onderzoek, of je kunt alles uit handen geven.

Geen abonnementen, geen contracten en dus geen vaste maandelijkse kosten. Wij werken met sprints. Door deze unieke werkwijze bieden we de mogelijkheid om zelf te bepalen wat je wel en niet door ons laat doen. 

Een sprint is een korte periode waarin we de afgesproken werkzaamheden voor een vooraf bepaalde prijs uitvoeren. Aan het einde van een sprint weet je precies hoe je ervoor staat en bepaal je zelf of je nog een sprint inzet. 

Bekijk al onze SEA sprints om te zien waar we je mee kunnen ondersteunen. Of neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier. 

    Neem contact op