De beloftes van vage SEO abonnementen Het alternatief voor SEO abonnementen

Je betaalt voor een maandelijks SEO abonnement en alles is geregeld. Een bureau fixt dat jij bovenaan komt voor bepaalde zoektermen, terwijl jij je gewoon op je dagelijkse werkzaamheden kan richten.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, en volgens mij is dat ook zo. Deze SEO abonnementen zitten vol met afspraken die voor iedere klant hetzelfde zijn, terwijl de behoefte juist erg kan verschillen. Je zit daarnaast ook wel even aan zo’n contract vast, want de minimale duur van een SEO abonnement is al snel één jaar.

Voor dit artikel heb ik de term “SEO abonnementen” ingevoerd in Google en gekeken welke aanbieders er op dit moment allemaal naar boven komen. Zonder bedrijven of namen te noemen vertel ik je wat me opvalt en waarom deze abonnementen een slecht idee zijn om aan te gaan.

Lees hier alles over de voor- en nadelen van SEO.

De beloftes van vage SEO abonnementen

Veel aanbieders noemen een SEO abonnement een must om je concurrentie voor te blijven. Steeds nieuwe content maken is essentieel, daarnaast zou je X aantal links per maand en allerlei rapporten nodig hebben. En dit doet een bureau vaak al voor je vanaf €100 per maand.

De reden dat je zo’n abonnement zou moeten nemen is dat “SEO geen eenmalig iets is”. Daarom is een SEO abonnement de “perfect optie voor jou om deze doorlopende werkzaamheden uit te besteden”.

Doorlopende werkzaamheden

SEO is inderdaad niet iets wat je eenmalig kan neerzetten en zijn werk laat doen. Maar wat in de wereld van marketing is dit wel? Er zijn altijd concurrenten met nieuwe, betere campagnes of nieuwe, betere content. Dit betekent nog niet dat een abonnement dit probleem oplost.

Daarnaast suggereert ieder abonnement dat je altijd content moet blijven produceren om je rankings te behouden. Dit is niet hoe Google werkt. Je moet het beste en relevantste resultaat zijn.

De uitzondering ligt doorgaans bij nieuwsberichten waarbij het belangrijk is dat webpagina’s die worden weergegeven zo up-to-date, betrouwbaar en recent mogelijk zijn.

Dat betekent dat je webpagina moet passen bij de intentie van de bezoeker en de vraag van de bezoeker moet beantwoorden. Een nieuwe pagina met meer tekst gaat niet direct iets aan de rankings van een andere pagina veranderen.

Het is wel zo dat je ondersteunende content kan schrijven die bijdraagt aan de autoriteit van de belangrijkste pagina. Interne links en websitestructuur zijn hierbij erg belangrijk.

Desalniettemin kun je niet alsmaar artikelen blijven plaatsen over hetzelfde onderwerp. Je riskeert hier zelfs “duplicate content” mee en dit levert je straffen op in de zoekresultaten.

De focus moet liggen op kwaliteit, en niet op kwantiteit. Alleen zo kom je bovenaan in Google. Een SEO abonnement suggereert dat je met kwantiteit het verste komt, maar dit is niet zo.

Wachten op resultaat

Een ander, veelgelezen, argument om een doorlopend SEO abonnement te nemen is dat het lang duurt voordat je resultaat ziet. Het duurt inderdaad even voordat je resultaten terugziet, maar dat ligt niet aan de duur van de werkzaamheden.

Google gebruikt bots om het internet te “crawlen”. Hierbij gaan zogenaamde “spiders” door een website heen om iedere pagina te onderzoeken en analyseren. De data uit deze crawl-acties wordt gebruikt in de zoekresultaten.

Het duurt even voordat je resultaat ziet omdat Google niet elke dag jouw website crawlt. Soms kan het maanden duren voordat je met een nieuwe pagina bent gevonden door de bots van Google.

Daarnaast past Google ook niet plotseling en rigoureus de resultaten aan als jij een nieuwe pagina hebt geschreven die misschien beter is dan de huidige resultaten. Er gaat een periode overheen waarin Google de nieuwe pagina extra test en langzaam de ervaring van gebruikers op de pagina bekijkt.

Google wil namelijk weten of jouw pagina wel echt een goed resultaat is. Het bedrijf gebruikt hiervoor de ervaring die gebruikers hebben op jouw pagina terwijl je nog wat lager in de resultaten staat. Zo weet de zoekmachine zeker dat ze een goed resultaat hebben om in een van de eerste posities te laten zien, zodat de gebruikers van de zoekmachine een goede ervaring hebben en later weer van Google gebruik maken.

Dat het even duurt voordat je resultaat ziet heeft dus niet te maken met de duur van de werkzaamheden. Het heeft te maken met de methodes die Google gebruikt om websites te onderzoeken en ranken in de resultaten. Hoe lang je een SEO bureau of specialist betaalt heeft dus niets te maken met jouw posities in Google.

One-size-fits-all

Mijn grootste punt van kritiek op SEO abonnementen is dat het SEO werkzaamheden wegzet als een “one-size-fits-all” methode. Alsof het maandelijks afwerken van een checklist je de resultaten geeft waar je op hoopt.

Het klopt dat SEO werkzaamheden beperkt kunnen worden tot een lijst waarin alles wordt gevat. Maar dit betekent niet dat je altijd al deze werkzaamheden moet uitvoeren om op één te komen in Google.

Iedere zoekterm heeft een unieke aanpak nodig waarbij de zwaarte van de inspanning ergens anders ligt. Sommige websites hebben daarentegen meer technische verbeteringen nodig, die vaak wel eenmalig zijn en niet in een abonnement kunnen worden meegenomen.

De ene keer heeft een pagina een content update nodig, de andere keer is de algehele structuur van de website niet goed. Het kan zo zijn dat alleen linkbuilding al resultaten op kan leveren, of dat de gebruiksvriendelijkheid van je website omhoog moet.

Deze problemen kun je niet zomaar oplossen met een maandelijks abonnement. Uiteraard kun je de oplossingen vatten in “pakketten” of sprints (zoals wij dat doen), maar door er iets maandelijks aan te hangen wek je de suggestie dat je ieder probleem iedere maand weer opnieuw moet oplossen.

Inhoud van het pakket

Veel SEO abonnementen starten qua prijs vanaf zo’n €100 per maand en gaan tot ongeveer €500 per maand. Hiervoor krijg je bij iedere aanbieder weer net wat anders. Alle pakketten hebben het volgende min of meer gemeen:

  • X aantal uren SEO werkzaamheden/”support”;

  • X aantal focus zoekwoorden;

  • X aantal teksten/artikelen geschreven of aangepast;

  • Verschillende “optimalisaties”;

  • X aantal backlinks per maand;

  • Rapportage.

De prijs

Ik ben verbaasd. De prijzen van veel startpakketten liggen lager dan het uurloon van de gemiddelde SEO specialist. Zo kost een SEO specialist doorgaans €80 tot €250 per uur, maar kun je al geholpen worden vanaf €75 per maand. Daarnaast zitten hier ook al wat backlinks bij, terwijl goede links normaal erg duur zijn.

Hoe kan het dat deze SEO abonnementen dan zo goedkoop zijn? Dat vraag ik mezelf nu af. Ik heb er geen verklaring voor. Al weet ik wel wat het goed uitvoeren van bovenstaande werkzaamheden voor ons ongeveer zoveel tijd kost:

  • 1x focus zoekwoord bepalen voor een pagina: ±30 minuten;

  • 1x pagina outline schrijven: ±1 uur;

  • 1x SEO geoptimaliseerd artikel schrijven: 4 tot 8 uur.

En dan heb ik het nog niet over de andere werkzaamheden zoals backlinks verzamelen en optimalisaties doorvoeren. De lage prijzen zijn vanuit mijn oogpunt in ieder geval niet te verklaren.

Zoekwoorden

Ieder SEO abonnement bevat een aantal zoekwoorden waarop iedere maand gefocust gaat worden. Het is bij alle aanbieders onduidelijk of dit iedere maand om dezelfde of steeds andere zoekwoorden gaat. Ik neem aan dat het steeds om dezelfde zoekwoorden gaat. Het credo van de aanbieders is immers “het duurt lang voordat je resultaat ziet”.

Er komen allerlei vragen bij me op als ik zie dat er maar op een beperkt aantal zoekwoorden wordt gefocust. Hoe zit het met de long tail zoekwoorden? Wat als zoekwoorden geen conversie opleveren? Kan ik de gekozen focus zoekwoorden nog wijzigen?

Jezelf beperken tot een aantal vooraf vastgestelde zoekwoorden is een slecht idee. Zeker als het erg competitieve zoekwoorden blijken te zijn.

Je wil van koers kunnen wijzigen en je indien nodig op verwante, minder competitieve en beter converterende, zoekwoorden kunnen richten. Een SEO abonnement lijkt die vrijheid niet te geven.

Werkzaamheden / support

Wat voor werkzaamheden of support er precies wordt geleverd binnen een abonnement blijft vaag. Daarom is het de vraag wat de meerwaarde is van dit onderdeel dat elke aanbieder lijkt aan te bieden.

Content

Vroeger betekende SEO content schrijven voor veel bureaus dat je een tekst van meer dan 300 woorden schreef, waar het focus zoekwoord meermaals in terug moest komen. De tekst moest simpelweg “relevant” zijn voor de bots en crawlers. Hier kwam je mee weg en je kon makkelijk scoren.

Tegenwoordig is het anders. Het algoritme van zoekmachines neemt het gedrag van bezoekers op je website mee. Dit vormt nu een van de belangrijkste pijlers om te bepalen of je een waardevol resultaat bent.

Je kan dus niet meer een simpele tekst schrijven met voldoende zoekwoorden in de tekst, titel en meta-tags. Jouw pagina moet daadwerkelijk het meest waardevolle resultaat zijn en de beste ervaring bieden voor bezoekers.

De prijs en de hoeveelheid artikelen die hiervoor worden geschreven bij alle SEO abonnementen zorgen bij mij voor de nodige twijfels.

Een goede schrijver kost al snel meer dan €60 per uur, en daar heb je nog geen grafische ondersteuning voor. Hoe kan het dan zijn dat je voor €100 per maand al een artikel krijgt wat bovenaan de zoekresultaten zal komen?

Linkbuilding

Links opbouwen van andere websites naar die van jou is een van de belangrijkste en moeilijkste onderdelen van SEO.

Goede websites plaatsen niet zomaar een link naar jouw website, tenzij je daar voor betaalt. Het is immers een verdienmodel geworden. Al is het alleen maar om de tijd van de persoon die dit mogelijk maakt te vergoeden. Het mag niet van Google, maar je ontkomt er bijna niet meer aan.

Hierdoor is het verkrijgen van links tijdrovend en dus duur geworden. Desalniettemin bieden alle SEO abonnementen meerdere backlinks aan in het kleinste abonnement.

Slechte links kunnen voor penalties zorgen aangezien het aankopen van links als “black-hat” SEO wordt aangemerkt. Het zijn ook deze slechte links die vaak goedkoop en simpel op internet verkregen worden. Hiermee is het slechts een kwestie van tijd voordat jouw website volledig uit de zoekresultaten verdwijnt door een straf van Google.

Ga daarom eerst na wat voor links er worden opgebouwd door het SEO bureau. Gaat het om lage-kwaliteit links van startpagina’s, forums en verzamelpagina’s, blijf dan ver weg van deze linkbuilding. Op de lange termijn richt het je website vooral schade aan.

Zijn het hoge kwaliteit links van gerenommeerde websites die veel worden gelezen en relevant zijn voor jouw branche? Dan heb je geluk. Deze links zijn normaal gesproken moeilijk te verkrijgen en niet goedkoop.

Rapportages

Rapportages zijn een vereiste als iemand SEO werkzaamheden voor je verricht. Gelukkig worden deze binnen alle abonnementen aangeboden.

Het belangrijkste is dat je inzicht krijgt in de posities die jouw website inneemt in zoekmachines bij het gebruik van jouw relevante zoektermen. Normaal gesproken kan een bureau dit makkelijk geautomatiseerd opzetten.

Vergeet ook niet af en toe wat woorden te checken in Google om te zien of de resultaten kloppen.

Daarnaast is het ook belangrijk om te zien wat de rankings je opleveren. Zorg dat conversies worden doorgemeten en geregistreerd. Zo weet je wat die organische zichtbaarheid je oplevert.

Komen bovenstaande onderdelen niet terug in de rapportages? Zorg dan dat de rapporten worden verbeterd door jouw bureau, of zoek een andere aanbieder. Zonder goede rapportage kun je geen beslissingen maken.

Gebrek aan analyses

Alle abonnementen hebben een duidelijk gebrek aan bruikbare analyses. Wat als je pagina’s na al die moeite toch niet scoren? Dan wil je weten wat er aan de hand is. Een analyse voer je daarom ook niet maandelijks uit, maar moet wel tot de opties behoren. Nu lijkt het alsof een abonnement alles is wat je nodig hebt.

In de wereld van SEO kan het gebeuren dat je werkzaamheden niet direct perfect uitvoert. De meta-tags kunnen soms beter. De content moet misschien uitgebreid worden. En het kan zelfs zo zijn dat een concurrent simpelweg een betere pagina heeft gemaakt en ondertussen boven je staat.

Als je zelf kan kiezen wanneer je bepaalde analyses uitvoert heb je zelf de controle. Een goed bureau adviseert je om bepaalde analyses uit te voeren. Jij bepaalt of het gebeurt.

Het alternatief voor SEO abonnementen

Een alternatief voor SEO abonnementen zijn duidelijk omkaderde werkzaamheden die je kunt inzetten wanneer jij dat wil. Een goed bureau adviseert je, zodat je weet wat er nodig is. Jij bent uiteindelijk degene die bepaalt wat er gebeurt.

En je betaalt nooit meer om te wachten op resultaten.

Hoe wij dat doen bij Leadi? We hebben onze sprintmethode ontwikkelt. Hierdoor betaal je nooit meer voor lange termijn contracten, betaal je niet meer terwijl je wacht op resultaat en is er een duidelijke omvang van het werk.

Je bepaalt zelfs wat je zelf uitvoert en wat wij doen. Het is zo flexibel dat wij je de kennis kunnen geven om alles zelf uit te voeren. Het enige wat we dan doen is analyseren en aanbevelen.

Wil je toch dat we alles voor je uit handen nemen? Dan kan dat, maar niet zonder samen in overleg te zijn over de werkzaamheden die we voor je uitvoeren.